Historisch Archief 1877-1940
v..
l
DE AMSTERDAMMER, WEEEBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 949
Statistiek van werkstakingen.
?In Juli z\jn in Frankrijk 35 werkstakingen
uitgebroken; in dezelfde maand van het vorige
jaar 36, en ia Juli '93 33. Meer dan 100 fabrieken
waren erbg betrokken; 5275 werklieden namen
er aan deel; voor '94 was dit cijfer 3859, voor
'93 4148. Van deze stakers behoorden 1960 tot
de weverij, 785 tot de bouwvakken, 930 waren
de mijnwerkers, 12 bakkers, en 1579 over allerlei
bedrijven verdeeld. Door hun optreden: zijn 27
loonquaesties onderzocht; in 2 gaf vermindering
of wijziging van den arbeidsduur, in l traagheid van
den patroon in het uitbetalen van het loon aanleiding
tot de staking. Persoonlijke oneenigheden hebben
tot 7 stakingen geleid; 8 hadden verschillende oor
zaken, reglementeering van den arbeid, afschaffing
van stukwerk, inhouding van loon wegens slecht
werk enz. Eenmaal is de toepassing der wet van 9
September 1848 betreffende den arbeidsdag van
12 uur het motief voor een werkstaking gewor
den. Van de 35 strikes zy'n er 29 tot een einde
gekomen. Ziehier wat van resultaten bekend is:
in 7 gevallen hebben de werklieden overwonnen ;
in 8 is een schikking getroffen ; 11 stakingen zqn
geheel en al mislukt. De duur van den strike
was 6 maal l dag, 5 maal 2, 3 maal 4, 2 maal 5,
2 maal 8, l maal 9, l maal 12, 2 maal 14 dagen,
de overigen 16, 17 en 27 dagen. By
de29afgeloopen stakingen waren 3825 werklieden betrok
ken ; bij de 6 nog niet beslisten 1450 ; 1100 van
hen zjjn de glasblazers te Carmaux, die den
31en Juli het werk nederlegden.
Inhoud van verschillende bladen.
Het Handelsblad, 27 Aug. Het pachtstelsel
in ladie".
27 Aug. Aan onze strandbezoekers" (ingezonden
door Dr. Franeken).
28 Aug. Straatschenderij" (door mr. H. Louis
Iiraëls).
29 en 30 Ang. Het beheer van Indische
landbouw-ondernemingen" I en II door H. J. Smidt).
De Standaard, 26 Aug. Gewijzigde verhou
ding'' (in de mti-rerol. partijen).
28 Aog. Pensionneering".
30 Ang. Gladstone's groep".
Het Centrum, 26 Aug. Een vakcongres" (Ned.
fiftA. Volksbond).
27 Aug. Veehandel op België".
28 Ang. Een vrjje tr bune" (Hecht voor Allen).
39 Aug. Aan het Dagblad".
tO Ang. Het congres te Muncheu".
81 Autf. Het Koningschap".
Het Nieuws v. d. Dag. 28 Aug. In de warmte."
'26 Aug. De gewichtigste leeftijd."
27 Ang. Vliegen", door B. B.
29 AB#. Stanscaan Tin de infanterie met gepakten
ransel bij groote hitte," door W. M. H. Anten, gep.
kapt. bij de infanterie (Ingezonden).
De T jj d, 24 Ang. Chineesche toestanden".
26 Aug. .Coöperatie van handwerkslieden", 1.28 Aug.
II (slot).
N. Batte r d. C t 25 Aug. De Stoomtramweg
door de Hoekscfae Waard".
De Nederlander (antir). 26 Aug. Admi
nistratieve rechtspraak".
88 en SO Ao$. Het verslag van de Staatscom
missie voor de administratieve rechtspraak" I?II.
29 Aug. Het algemaeii stemrecht".
De Maasbode, 21 Aug. Kinderen met het
mes tn de hand", door F. M. Bots, pr.
23 Aag. Een snbsidie-qnaestie".
2éAug. Bij vader en moeder thuis", door P. M.
Bote, pr.
26 Aug. Het erfrecht", I.
Het Vaderland, 35/26 Aug. Maximum arbeids
tijd en minimumloon", I, 29 Aug. II.
Haagsche Dagblad. 23 Aug. Proportioneel
kiesstelsel".
25/26 Ang. Nogmaals Democratie".
28 Aug. Onze Douanen".
/Utrechtseh Dagblad, 25 Aug. De Staats
commissie voor werkliedenpeneioneering".
Limburger Koerier, 28 Aug. Bevordering
en met-bevordering van officieren-Kamerleden, door
De Bas.
Middelburg. C t., 24 Aug. Een politiek drama".
(de Antir. partij).
26 Aug. Militaire marsenen".
28 Aug. «Het Handelsblad over de gezondheid onzer
militairen".
A r n h. C t. 26 Aug Werkeloosheid".
87 Aug. Proportioneel kiesrecht voor prov. en
gemeentelijke verkiezingen".
Nieuwe Arnb. C t., 24 Aug. Kinderbescher
ming en armenzorg TI".
Prov. Gr o n C t. 26 Ang. Vrede en arbitage".
('Conferentie te Brussel).
De Avondpos t. 25 en 26 Ang. Een
Nederlandsche strafkolonie."
N. W i n s c h. Ct. 25 Aug. Een nieuw wapen"
(De bondsfabriek).
N. A r n h. C r t., 27 Aug. Sexueele verhoudingen
in onze moderne maatschappij", II.
De Nederlander (weekblad) 24 Aug. Het
noodwendig gevolg" (personeel en kiesrecht).
Sociaal Weekblad. 24 en 31 Aug. De her
ziening der Britsche successierechten," I en II.
De Delftsche Opmerker. 24 Aug. De
Werklieden penaionneering. ?
Venloosch Weekblad, 24 Ang. Nooit tevre
den" (het nieuwe personeel ten platten lande).
Patrimonium, 81 Aug. De theorie van vraag
en aanbod contra loonsbepaling in bestekken" (door
F. H. van Malsen).
De Liberaal. 2t Aug. Nog eens: kiesrecht en
kieswet." Het vraagstuk dar pensionneering van ouden
van dagen in Engeland" I. Het algemeen stemrecht
in Frankrijk" I.
De Volksbanier (K. K. Volksbond). 29 Aug.
Tussehen geloof en ongeloof".
De Wachter. 24 Aug. Arbeiders verzekering".
Weekblad van den Alg. Ned. Diam. Bond.
30 Aug. Internationaal congres van diamantbewer
kers."
Weekblad voor de Burger 1. Admin.
29 Aug. Art. 26, 1ste en laatste lid, mil. wet. Art.
127 der gemeentewet."
De Nijverheid. 28 Ang. Gasgloeilicht.
Watergas. De toepassing ran aluminium in den scheepsbouw.
Het conserveeren van eieren. Gasgloeilicht zonder
gasleiding. De productie van Appelwiju (cider) in
Frankrijk. Een wel niet onpraktische en tevens hu
mane landbouwcrediet-verleening. Wie plaagt de
paarden, in 't algemeen alle trekdieren 't meest? de
vlieg of de menscb ? '
Neerland's Werkman, 24 Aug. Niet terug;
vooruit!" (slot).
De Vr ij denker, 24 Aug. Kunnen vrouwen
genién zijn ?"
De Baanbreker. 24 Aug. Het recht in den
klassenstaat.
Het Schoolblad. 27 Aug. Methodisch on
derwijs.
TOONLLlTenMVZlLK
Een
De kleine As-sonate, op. 2C.
II.
Den 18 Mei '78 nu vond onze Herr Doctor" op
een zolder van een particulier huis hij zegt niet,
waar onder stapels scheurpapier, hoopen oude
geneeskundige en theologische werken,
huishoudboeken en dergel., een geen geringer schat dan
Beethoven's handschrift der piano-sonate in as gr.
t. 't Is de sonate zijn zesentwintigste werk
met de variaties in de eerste afdeeling, den be
roemden treurmarsch sulla, morti d'un eroe met zijn
scherp gepunt rhythmus, die ten onzent bij de
begrafenis van vorsten en vorstelijke
personaadjes" door harmonie- (militaire) muziek gespeeld
pleegt te worden, waarin dan de crescendo tremo
lo's van het Trio voor gedempte, omfloersde kleine
trommels 1) een luguber grafachtige uitwerking
maken. Dit autograaf heeft Prieger onlangs in een
soort van album in facsimile-reproductie uitgegeven.
De voortreffelijke weik-plaats der Kunstanstalt, van
Albert Frisch te Berlijn maakte dien prachtig uit
gevallen photographie-druk. Een eigenaardigheid
van dezen Lichtdruck is, dat de van ouderdom
geel geworden papier-vlekken krachtiger en zwart
weergegeven zijn. Maar hoe echt zien die be
vuilde papierranden er overigens uit! En dan
Beethoven's oertypiesch notenschrift . . . Voorwaar
een schoone, lofwaardige daad, nit piëteitvol kunst
begrip voortgesproten, iets echt, onvervalscht
artistieks. Zijn de begrippen piëteit en artisticiteit
trouwens eigenlijk niet au fond n, haast
synonyma ? Zoozeer vloeit het een uit het ander
voort, zoozeer dekken zij elkaar, zoozeer gaan
zij in elkander op.
Kostbare handschriften, manuscripten, de
allerzeldzaimste autografen zelfs, te bezitten is geen
kunst, 't Is zelfs doodgemakkelijk, als men de er
toe benoodigde specie bezit. Want een uitgemaakte
zaak is 't, dat, behalve gezondheid, liefde,
talent, geluk, en nog een paar kleinigheden
meer, geld het onweerstaanbaar, schier almachtig
sesam open u !" is, hetwelk het ontoegankelijke
genaakbaar maakt, het geslotene ontsluit. Zoozeer
knielt de menschheid aanbiddend voor het gonden
kalf, zoozeer regeert de wereldbeheerschende auri
sacra fames het leven, in toepassing van Gretchen's
uitroep :
Am Golde hangt,
Nach Golde draagt
Doch Alles . . . Ach ! wir Armen !"
Dus kan zelfs de onintellectueelste rijkaard de
prachtigste manuscripten als eigendom verwerven.
Komt nu bij dit Mammon-bezit in idealer
Konkurrenz" begrip, kennis-van-zaken, kunst- of weten
schap-liefde, dan ontstaan phenomenale
autografenverzamelingen, gelijk die van Alfred Bovet
(Valeutigney), Knrl Meinert (Dessau), Alexander
MeyerCohn (Berlijn). Den niet tot de upper ten thousand
behoorenden biedt het facsimile door het procéd
van photographie-druk aan het oorspronkelijk, het
handschrift, gelijk gemaakt een surrogaat, een in
waarheid onvergelijkelijk, onwaardeerbaar surro
gaat, indien deze reproductie-methode zoo
toonen voorbeeldig uitvalt, als bij sommige hand
schriften van Richard Waguer 2) en Emile Zola,
bij enkele krijt-schetsen, met 'n paar kleur
tjes opgehoogde houtskool-teekeningen, zoowel oude
(Dürer, Holbein, Raphaël, Rembrandt) als nieuwe
(Jacob Maris 3)), het geval is. In de voortreffe
lijkste staaltjes der hier bedoelde reproduceerkunst
is 't eigenlijk slechts idee, dat men het oorspronke
lijk niet vóór zich ziet: een ware trompe-1'oeil,
gezichtsbedrog !
Het manuscript der As dur-sonate is thans
eigendom der berlijnsche koninklijke bibliotheek,
die bibliotheek welke behalve de autografen
van eenige niet geheel onbekende werken, als Klit/s,
fanlus, Der Freischütz, Die Zauberjl'óte, Mozart's
'groote C. gr. t. symphonie (//Jupiter"),
Clierubini's Deux Joitrnées (Wassertrager*) en Requiem in
C. kl. t. op een afzonderlijke, onbeschrijfelijk
rijke verzameling van Beethoven-bandschriften
boogt, waarvan ik hier slechts eenige hoofdnrs.
noem. De eerste afdeeling (Kyrie) der Missu
solemnis in D, indertijd voor het 'n-appel-en-'u-ei-bagatel
van 12, zegge: twaalf, oostenrijksche guldens uit
de nalatenschap van Anton Schindler Beethoven's
secretaris en eerste levensbeschrijver, die op zijn
visitekaartjes /,ami de Beethoven" liet druk
ken gekocht. Sedert dien zijn de tijden, en
met hen de prijzen veranderd! Aan de rij der vijf
piano-concerten ontbreekt, om volledig te zij u,
slechts liet vierde (G. gr. t.). De violoncel- en
piano-sona,te op. 102, nr. l, de viool- en piano
sonate op 30, nr. l, liet strijkquartet in E. kl. t.,
nr. 2 der Rasoumoffsky-quartetten op. 59. De
llianen voti Athen, de cantate Der glorreiche
Augt:»Llick, de Köuig-Sleplian ouverture, Fidelio (eerste
bewerking met deelen der tweede en derde), Wel
ling ton' s Sieg oder die SMaelil lei Vittoria. De
achtste symphonie en de drie eerste afdeclingen der
negende, welker Finale zicb in het bezit van den
kleinzoon van Beethoven's uitgever Artaria te
Weenen bevindt. Dan pakken noten-schetsboekjes,
stapels zoogen. «.Conversationshefte", waarin :le
doove meester zijn gesprekken placht op te schrij
ven, behalve ontelbare brieven.
Een tweede, nagenoeg even gewichtige speciali
teit der autografen-verzameling der Bibliotheca regia
Berolinensis ??gelijk het op haar schatten gedrukt
stempel luidt is haar handschriften-collectie van
den gigantieschen kolos, van wien zijn erfgenaam
opvolger in titaniesche reusachtigheid zeide, dat
zijn naam te klein, te nietig was: nicht Bach
Meer sollte er heissen." A la bonne heure, voor
mijn part! Een onmetelijke, onpeilbare oceaan van
polyphonie, onuitputtelijke goudmijnen van
techniesch-contrapuntieschen arbeid. En dat alles zoo
hoog, zoo diep als nooit tevoren, nooit nadien.
Wie zou bekrompen, kortzichtig op-stomp,
bruutaf?genoeg zijn, dat axioma te willen ontkennen?
.... Hoe zou die domheid hem voor de geheele
wereld compromitteeren!! Maar in moderne
gevoelsdiepte, in psvchologiesche innigheid staat Beet
hoven boven wien ook, ongeëvenaard, onovertroffen,
onovertrefbaar, buiten mededinging," wellicht
slechts de /.laatste" Wagner (van het llheitigold
af) in zijn hoofdmomenten, zijn toppunten, uitge
zonderd. De moderne mensch heeft oneindig in
tiemer verhouding, nadere voeling met Beethoven
dan met Bach. Miniatuur-uitgaven maar heer
lijke, in hun soort volmaakte! van den
onnavolgbaren sentimentspoëet zijn Schubert en
Schumann, ook Weber; Brahms wel wat minder, meer
sporadiesch, haast als terloops (vooral het duitsche
Requiem, de Rhapsodie uit Göthe's
winter-Harzreis, hsiScUcksalsUed, verder passim, met name in de
langzame afdeelingen van enkele
kamermuziekwerken). Van Johann Sebastian nu bezit genoemde
verzameling de autografen der Matthdus-Paaion,
Hohe Messe in B. kl. t., van het Wohltemperirtes
Clavier, enz. enz.
(SM volfff). J. v. SAKTEN KOLFP.
1) Coperti (voile) gelijk de tecbniesche term luidt,
evenals bij de pauken. De voorbeelden zijn
scbaarsch. Den 16 December '44 bij de
teraarde-bestelling van Webers' uit Londen overge
bracht stoffelijk overschot te Dresden had
Riehard Wagaer hiervoor op twee thema's uit
Euryanthe treurmuziek gecompoueerd. Das
scbaurige Tremolo der Bratschen in dem der Ouverture
entlehnten Theile (vizioen v. Emma's Luftgestalt,"
Largo, B. gr. t.) liess ich durcb zwanzig gedampfte
Trommeln im leisesten Piano ersetzen" (Gesammelte
Schriften und Dichtungen II, 57, 58). Ook in het
derde tooneel van het derde Loheiiffrin-bediijf, als
Telramund's lijk op de draagbaar door zijn Man
nen" gebracht wordt, geven gedempte kleine
trommels achter het tooneel begrafenisachtig som
bere tonen, evenals in den aanhef der kerker-prélude
van Gounod's Faust. Iets meer dan bij de klassieken en
romantici komt dit eigenaardig instrumentaal effect
natuurlijk bij de allernieuwste Neudmtsckcn boven
alles koloristen, die op de schouders van Berlioz,
Liszt en Wagner staan voor. Wat minder
zeldzaam is de aanwending van omfloersde pauken.
Zie het eerste Zauberjiöte-Ym&ie, Cherubini's C-moll
Requiem, Robert Volkmann's Riehardlll-<m verture,
de maten bij het wegdragen der doodgeschoten
zwaan in het eerste Parsifiil bedrijf; enz. enz.
2) O. a. vooral! 's meesters eerste brief,
van 17 December '74, aan Carl Döpier, over de
toekomstige bayreuthsche JW?y-costumen, in Döpler's
A'iiis/K^ea-costuumschetsenwerk (waterverf-repro
ducties) ; zijn brieven aan vorstin Caroline von
MeUeruich, in het werk: Die It^iener Masik- und
Tlieater-Aiisstellung (1893); de
treurmarsch-bladzijden uit de Götterddmmeruttg-]&ti\\,MVii, in de
Bayreuther Festbldller, '86.
3) In Onze hedendaagsche schilders (atelier
Lankhout).
Een concurrente voor Sardou.
Mme Juditb Gautier is het, die een stuk heeft
geschreven waarin Sarah Bernhardt de titelrol zal
spelen, die het met geen minder wijdschen naam
doet dan dezen: La, Princesse Victorieuse. Het
is een drama dat in Annam speelt; het onder
werp is nauwkeurig historisch behandeld : een
tooneel uit de verovering van dit land door de
Franschen. De meeste personen leven nog; een
van hen, een annamitische vorst, zit op het
oogenblik te Algiers gevangen. Hij heeft in vroeger
dagen Parijs bezocht, en daar een koninklijke
ontvangst genoten.
Sarah Bernhardt zal met groote weelde haar
tooneelen inrichten. De decors zyn prachtig en
de costumes weelderig. De Annamieten hebben
de rijke kleederdracht bewaard der Chineezen
van voor de Mandsjoe-overheersching. Sarah
Bernhardt heeft daarvan eenige authentieke stel
len zich aangeschaft; aan de historische juistheid
zal dus niets ontbreken !
Humperdinck's nieuwe werk.
Het heet De Koningszoon ; twee personen
maar zullen er in zingen, de anderen zijn acteur
alleen.
Late hulde.
Xa ongeveer drie eeuwen tijds, zegt de Mi'nestrel,
gaat Engeland een gedenkteeken oprichten voor
twee mannen die arm en vergeten hebben geleefd,
maar aan wie de geheele beschaafde wereld een
groote en eeuwige schuld van dankbaarheid beefc
te voldoen. De lieden aan wie thans reparatie
geschiedt, zije Herninge en Gondel], de souffleurs
in den schouwburgen van den Globe en
Blackfriars, waar hun groote, mysterieuse meester
William Shakespeare, dien zij diep vereerden,
zijn stukken ten gelioore bracbt. Zij hebben
voor liet nageslacht minstens twee derden van de
meesterwerken van den. grooten dichter gered;
hij liet ze slingeren in de schuren waar hij ze
had laten spelen, zoodra hij er genoeg aan had
verdiend om voor het oogenblik te kunnen leven.
In het begin van de zeventiende eeuw zyn de
twee souffleurs begraven in de kerk van St. Maria
(Aldermanbury). Een gedenkplaat zal daar te
hunner eer worden aangebracht.
Autpgrafen-veiling.
Te Liverpool zijn bij een veiling tal van ma
nuscripten van Mozart, Beethoven en Chopin
verkocht, o. a. tegen de volgende prijzen : Een
variatie voor viool en piano van Li Jielle C
limène van Mozart, ?420; een rondo in a mineur,
voor piano, van Mozart, ?350; een fuga voor
Diano, van Mozart, f 200; een autograaf van
Beethoven, f 4GO; een kwartet van Spohr f 100,
en manuscript van Schubert, ?130; een manus
cript van Chopin, / l:-30.
Ook Italië?
»Tu quoque," vraagt met heilige
verontwaardi'ing Figaro aan Italië, nu te Genua ie Pain
d'autrui van Turgenietf en Ibsen's Vijand des
Volks zal worden opgevoerd. De mist van het
noorden hangend over de Middellandsche Zee,
dat is ook wel wat te erg !
NHiiiiiiiHiiiiimiiiiimii
Hollandsclie TeetenmaatscliapE
J'urintigste Tentoonstelling.
De Nieuwe Botterdammer Courant, die ook op
junstgebied placht volledig te zijn geïnformeerd,
bevatte onlangs een vermakelijk berichtje naar
aanleiding van de opening van deze tentoonstel
ling van de Hollandsche Teekenmaatschappij in
den Haag.
Vermakelijk was dit bericht omdat er verward
en vaag in werd gesproken over restaurants»
spijzen, kruiden, »home", enz., met een verborgen
bedoeling van ironie of satyre, veel meer en uit
voeriger dan over de tentoonstelling zelve.
Indien nu een symbolisch-culinaire vergelijking
van aquarellen met spijzen recht heeft van be
staan, dan zou men kunnen zeggen dat deze
Teekenmaatschappij gerechten van dat goede
soort opdischt, die voor niet verstopte
proeforganen een fijnen smaak van goed allooi aan
bieden.
Het zijn hier geen wonderlijk gekunstelde
sausen die de grondstoffen maskeeren. Er is hier
veel eerlijke, eenvoudige en soms nobele kunst
aanwezig, anders niet. Geen zoekers van een
myl op zeven, maar overtuigde schilders die
geven wat in hun macht is.
De wakkere president Israëls heeft dezen keer
slechts n werk, als onderwerp geheel uit zijn
gewoon genre, en toch ruik een echten Israëls.
Een gezicht op Tangir, de blanke moorsche
terrassen opgestapeld in oostersch gewemel, in
een doorwerkten vollen toon, met voorop de
silhouet van een bruinen arabier, zooals
Delacroix er wel eens gaf.
Van Jacob Maris zijn er twee aquarellen,
waarvan de eene een wonder is van wat met
toon, met niets dan de meest volmaakt opge
voerde harmonie van kleur en toon kan worden
uitgedrukt, iets wat alleen Jacob Maris zóó kan
bereiken. De eenvoudige toren tegen een grau
wen zwaren winterlucht is een machtig,aangrijpend,
majestueus werk zooals hij niet dikwyls liet zien,
grootsch en diep indrukwekkend in zijn eenvoud.
Zijn broeder Willem heeft er een aantal
brillante, schitterend gedane teekeningen, die geven,
zooals hij het kan uitdrukken, de heerlijke hel
derheid van dun blauwe luchten en het frissche
van sappig groen gras.
Weissenbruch en Gabriel behoorert ook tot die
uitmuntende aquarellisten zooals er, buiten Ne
derland, nergens voorkomen.
Van Weissenbruch Molens aan een Vliet, in
een polder, en een werkplaats met onvergelijke
lijke virtuositeit behandeld, vol karakter en eilekt.
Van Gabriel ook molens aan vaarten en plassen,
ook het echte hollandsche polderlandschap, zoo
bekoorlijk en bizonder vertolkt met groote kennis
en begrip, waarvan sommigen, evenals die van
Weissenbruch, magistraal sgewasschen" zijn, met
een vlot- en breedheid die den aquarellist ken
schetsen, en hem scheiden van andere beoefenaars
van waterverf. Tot deze groep behoort ook Roelofa
met een groote, ernstige, maar minder doorwerkte
teekening.
Termeulen heeft hier ook een merkwaardige
aquarel, vol tintelende atmoapheer, uitstekend
van karakter.
C. Bisschop een zyner geliefde effekten, een
zonnestraal die door een raam valt op een tafel
met het rood perzisch kleed.
Mesdag heeft er breedgedane strand- en zee
gezichten, p. a. een »winter van IS'll", zeer juist
van impressie, en Mevrouw Mesdag van Houten
stillevens en landschappen, als altijd deftig en
rijk van toon.
Blommers en Breitner, elk slechts een werk.
Bauer een zevental. Hij behoort tot die ge
lukkigen naar Ie monde risible existe (Th. Gautier).
Hij ziet niet als een droog en nuchter toestel,
maar als een artiest met een geest. Iemand zeide,
na in Constantinopel geweest te zijn, »ik heb
daar weinig gezien van 't geen Bauer maakt, en
van 't geen Loti beschreef." Dit was zeer natuur
lijk: als alle menschen hetzelfde zagen, in 't
oosten of elders, dan zou 't al heel vervelend zijn !
Dit bewijzen Biseo, Cipriani en dergelijken. die
bijna pbotograflsch ware, maar schreeuwend
on