Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 961
fat Etsen zijn.
Naar aanleiding van de tentoonstelling van de
Ned. Etselub te Amsterdam.
»"Weet gij wat etsen is ? > Het is flaneeren
op 't koper ; ....... "
C. VOSMAER.
»Cet art subtil oüla main semble plus
pres de la pensee que dans les autres,
oüla seneation, a travers un bref et
presque fluide procédé, garde quelque
chose de sa fugacitéet pourtant de sa
grace durable. Il n'y faut qu'un sens
veilleé, une vive motion, une souple
et rapide tactilité, et c'est la vie même
dans la vibracilité, dans l'ondoyéet Ie
chatoyéde sa lumière, un mirage char
mant, l'aérienne vision d'une chose entre
la conjecture et Ie réel. La peinture
parait bien matérielle a cöté."
CAMILLE LEMONNIEB.
De bovenstaande regels van Vosmaer zijn over
bekend. De definitie van Lemonnier is echter
dieper en fijner.
Het kwam mij zoo herhaaldelijk voor, dat men
in 't algemeen zeer onzekere begrippen heeft
omtrent wat etsen is, en zijn, dat dit procéd
vrijwel duister is voor velen, daar het nuj meer
malen voorkwam dat zeer ontwikkelde leeken m\j
vroegen welk het verschil is tusschen een ets en
een penteekening, dat ik geloof dat het niet
overbodig is, juist nu de Ned. Etsclub hare
jaarljjksche tentoonstelling geopend heeft, eenige
aanteekeningen te geven ter opheldering van
wat etstn, droge naalden, sta/e», proeven zijn, en
zoo kort mogelijk te trachten deze verschillende
zaken te beschrijven.
Wat etsen is, kan in niet veel woorden gezegd
worden: een metalen plaat (koper of zink) wordt
(koud of warm) bedekt met een vernis of
etsgrond (vast of vloeibaar), dat een gelijk laagje
«p de plaat vormt, welke huid het metaal on
aantastbaar maakt voor de inwerking van zuren,
(b.v. salpeter of zoutzuur). Zulk een plaat met
zorg gevernist, en in een »bad" van een dezer
zuren, verdund met water, «sterk -water" ge
plaatst, zou onveranderd blijven.
Neemt men nu echter de naald, liefst een
stalen etsnaald (geen ijzeren) met scherpe punt,
en krast men met deze in het vernis, zóó dat het
metaal aangeraakt wordt (dus ontbloot van het
vernis), en plaatst men dan die plaat in't»bad",
dan bijt het sterkwater het metaal, de krassen
worden dieper door de vertikale inwerking van
't zuur.
Zoo kan men dus teekenen op een plaat, door
het vernis heen, wat men verkiest te etsen. Is
deze teekening op de plaat klaar, dan ziet deze
er uit donker (waar het vernis aanwezig is) met
goud glinsterende lijnen (waar het vernis door de
naald weg gekrast is). Deze lijnen zijn dus licht
leven zoo kort, zoo onzeker is.
Als ik dat heimwee, dat mijn geheele zijn
vervult, van het oogenblik af dat ik alleen
blijf met mijne gedachten, maar kon
verdooven ! Het is alsof hij zegt: Gij zult mij
toebehooren, mij alleen en alle andere
gedachten en gevoelens zijn uit mijn geest
en hart als weggevaagd om plaats te maken
voor zijne gedachten en gevoelens zóó
als vandaag heb ik nog nooit naar hem
verlangd!
Waarom ik hierheen kwam ! Is het zulk
een geluk geweest eenige uren dezelfde lucht
als hij in te ademen, mij te verbeelden dat
het gelui der bel van het hotel, de bel van
zijn huis de voetstappen, die men op de
trappen hoort, de zijne konden zijn ?
Maar daarom ben ik toch hier gekomen.
Ik vertrek weer met den nachttrein. Dit
is mijn laatste station op reis naar huis.
Dan komt een lang, lang leven te huis
eenzaam. Ach, het leven is niet kort als
men zoo jong is als ik ! Ik kan het niet
uithouden langer in deze benauwde kamer
van het hotel te zitten. Ik weet ook niet
waarom ik het doe!. Ik heb immers op
niemand te wachten. En ik behoef haast
niet te vreezen, dat ik hem zou tegenkomen
als ik uitging.
Eenige wen later.
Ik ging door de nauwe, hoekige
bergengten, stak de rivier over en volgde den met
booraen versierden weg langs den oever. In
de verte zag ik het oude kasteel. De eerste
dien ik het vroeg, vertelde mij wien dit slot
toebehoort en wie het bewoont. De geheele
kleine provinciestad is trotsch op hem, den
beroemde staatsman, die eiken zomer door
brengt in het huis, waar hij geboren is.
Hij heeft mij gezegd dat de portiek met
klimrozen begroeid is en zelfs het slot midden
in het groen ligt.
Het is waar.
Ik heb naar boven gekeken naar het raam
op een donker vlak, het omgekeerde van een ge
wone plaat op wit papier, die zwart op wit is.
De plaat eenmaal zoo geteekend zjjnde vangt
het eigenlijke etsprocédéaan. Zjj wordt, in een
diep bord of »cuvette", gedompeld in
»sterkwater" in bepaalde verhoudingen, liefst ongeveer
l centimeter hoog, en een onbepaalden tijd blyft
de plaat in dit »bad". Onbepaald is deze tyd,
omdat naar gelang men de strepen op den afdruk
donkerder, krachtiger (breeder of dieper in het
metaal), of lichter (fijner of ondieper) wenscht,
de plaat langer of korter in deze min of meer
sterke oplossing van zuur in water moet blijven
liggen. Het spreekt van zelf dat hoe meer zuur
in 't water aanwezig is, hoe sneller de werking
plaats heeft. Verschillende elementen werken
mede om deze behandeling onzeker en wissel
vallig te maken: o.a. de densiteit (betrekkelijke
hardheid) van het metaal, de kwaliteit van het
zuur, de temperatuur, enz., zijn van grooten
invloed.
Men kan in hetzelfde sterkwater verschillende
soorten van lijnen »byten," door telkens de plaat
er uit te halen, een gedeelte, dat men lichter
wenscht te behouden met vernis af te dekken,
en de overige gedeelten langer bloot te stellen
aan de werking van het zuur, zoodat de streepen
hoe langer hoe dieper (donkerder) zullen worden
Om een voorbeeld te geven: in een eenvoudig
landschap zal men b.v. den horizon het lichtst
wenschen: na enkele minuten haalt men de plaat
uit het bad en men dekt dit gedeelte van de
plaat af met vernis; men legt de plaat weer een
poos in het bad; daarna kan men weer andere
gedeelten wegdekken, en dan b.v. de plannen,
als men 't wenscht, nog dieper laten inbijten.
Zoo kan iedereen begrijpen dat een plaat een
onbepaald aantal diepten en breedte van lijnen
kan vertoonen, die op de afdrukken van intens
fluwelig zwart tot spinragfijn grijs zullen zijn, en
dat men, zoodoende, de grootst mogelijke ver
scheidenheid van effekten kan verkrijgen. Van
daar een der eigenaardige bekoringen van etsen.
Daar elk artiest geleid wordt door z^jn gevoel,
is de kwaliteit der lijnen even afhankelijk van
zijn oorspronkelijkheid als de wyze waarop deze
geplaatst worden en dit heeft tot resultaat dat
elke ets volkomen de betrekkelijke persoonlijkheid
van den maker vertoont. Daarom zijn etsen zoo
oneindig verschillend van elkander, en daarom
zoo boeiend en belangwekkend wanneer ze mooi
zijn.
Bij deze schematische uitlegging van »wat etsen
is", moet nog even vermeld worden wat bedoeld
wordt met »weelce-grond etsen", (vernis-mou)
en aquatint. Het eerste dezer procédés is als
volgt: men vermengt grondig, met gewone harde
etsvernis (of ets-grond) een vierde of vijfde deel
kaarsvet, zoodat dit vernis op de plaat gestreken,
niet volkomen droog wordt. Dan legt men op dit
vernis een dun soort papier, waarop men ge
woon teekent met potlood of krijt. Het min of
meer grove grein van het papier dringt onder
de drukking van het potlood in het weeke-vernis
en haalt men later het beteekende papier van
de plaat, waar het aan kleeft, dan ziet men de
geteekende streepen, eenigszins korrelig op de
donkere p'aat uitkomen. Deze wordt op de ge
wone wyze in het »bad" gedaan, uitgebeten door
dat, naar men mij zeide, tot zijne studeer
kamer behoort. Ik zag in den tuin een paar
kleine kinderen spelen zijne kinderen. Ik
beefde in de waanzinnig pijnlijke hoop hem
te zien en ik snelde heen, vol angst dat
zij komen konde.
Het is een jaar geleden, dat ik hem het
laatst zag. Twee jaren sinds ik hem voor
het eerst ontmoette. Ik herinner mij nog
zoo goed welk een opzien het baarde in ons
hotel te Montreux, toen zich het bericht ver
spreidde, dat de beroemde man daar zou
komen. Het ergerde mij, dat men zooveel
ophef van hem maakte tot ik zelf binnen
zijnen toovercirkel geraakte. Hoe goed ver
stond hij het ons allen in verrukking te
brengen! Mijne ouders niet minder dan mij.
En hoe het mij vleide, dat hij mij venvaar
digde uren lang met mij te zitten praten.
Hij sprak over de politieke toestanden. Maar
hij sprak ook over zijne vrouw en zijn kind.
Hoe gelukkig was ik, toen ik met Nieuw
jaar zijnen eersten brief kreeg en hij mij
verzocht dien te beantwoorden ! En hoe trotsch
was ik op eiken volgenden brief! Hij schreef
over alles waarover het maar mogelijk is te
schrijven, maar geen woord over liefde. Toen
hadden wij elkander nog niet lief. Ik hem
ten minste niet. Zoodra ik merkte wat er
met mij gebeurd was, hield ik op met schrij
ven. En nu enkele maanden later
kwam zijn brief.
Ik zit in mijn kamertje in het hotel en
schrijf om den tijd te dooden. Voor mij op
de tafel ligt eene han l vol aarde die ik van
den grond van zijn park heb meegenomen,
aarde die zijn voet betreden heeft. Dat is
het eenige, dat ik van hier meeneem.
Het is zonderling dat er niets gebeurd is,
niets gebeurt, niets gebeuren zal ! Ik heb
mij waarschijnlijk dezen ganschen dag laten
dragen door de hoop, dat hij voelen zou dat
ik hier was, dat hij hierheen zou komen,
ongeroepen, zonder mijn toedoen, door een
toeval, door eene beschikking.
het sterk water, en de afdrukken hebben veel
weg van potlood of krijtteekeningen.
Aqua tint is niets anders dan met uiterst fijne
hars deeltjes, over de plaat (die reeds geëtst is,
of niet), een gelijke laag uit te spreiden. Na
eene korte verwarming wordt de plaat in het
»bad" gedompeld, en naar gelang men ze langer
of korter er in laat, wordt ze bedekt met een
donkere of lichte zeer fijne gegreinde tint, die,
afgedrukt, het aanschijn heeft van een tint, vlak
gewasschen met Oost-Indische inkt.
»Droge-naald etsen" is een term die vaak ge
bezigd wordt en even weinig beteekenis heeft
als »natte-naald etsen". Droge-naald komt van
het Engelsche dry-point, of van't Fransch pointe
sèche. Geen grond of vernis wordt op de plaat
aangebracht. Men gebruikt ze zóó, glad gepolijst
als ze is. Met een zear scherpe stalen naald
krast men op de gladde oppervlakte, harder of
zachter, en zoodoende verkrijgt men ongemeen
gevoelige en uiterst fijne, ondiepe krassen met
een staand kantje, dat braam genaamd wordt en
waaraan de inkt blyft hangen. Een bad van
sterkwater is hier overbodig. Deze wijze van
doen is altijd gebruikt geworden om platen bij
te werken ; o. a. sommige »braam-drukken" van
Rembrandt zijn beroemd. In den laatsten tijd
echter worden vele belangrijke platen op deze
w\jze geheel bewerkt, wat voor een groot deel
te danken is aan het «verstalen" (de platen van
een uiterst dunne staal-huid te voorzien, langs
galvanoplastischen weg), waardoor de kans van
slyten door het drukken aanmerkelijk vermindert,
welke kans natuurlijk groot is voor teere lijnen
en boven de oppervlakte der plaat uitkomende
braam.
(Slot volgt) Ptr. Z.
llllllllllllltllltllllllMIIIIIIIIIIIIIIIIUlllllIIIIIIIIIII
Reclames.
40 cents per regel.
TBADB
MARE.
MARTELUS COGNAC
Dit beroemde merk is verkrijg
baar bij alle soliede Wijnhandelaars
en bij de representanten
KOOPMANS & BRUINIER,
te Amsterdam.
Prijzen van af ? 2.50 per Ftecl
Magazijn KEIZERSHOF", Jfieuwendijk 196.
Zudenstoffen. Grootste sorteering zwart e
en gekleurde, effen, gewerkte en gedatnasseerde
Zode, Satyn en Surah. De nieuwste des
sins en kleuren steeds voorhanden.
SCHADE & OLDENKOTT.
iiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiliimiiiiiiiuiiiiiii
Ik verwachtte hem toen ik den weg
langs ging, toen ik voor het ijzeren hek
stond en zijn kind zag spelen ik ver
wachtte dat ik hem een oogenblik te zien
zou krijgen, slechts een enkel oogenblik. En
nu voel ik mij zoo onuitsprekelijk verlaten
en hopeloos, duizendmaal ellendiger dan
vroeger.
Neen ik kan niet van hier gaan zonder
hem gezien te hebben. Ik blijf morgen nog
hier! Ik ga naar hem toe of roep hem hier.
Ik vraag niet of ik goed of slecht handel.
Het is mij onverschillig wat er gebeurt. Ik
blijf....
Buiten voor mijn raam is een balkon dat
op de kalkrots uitkomt. Het is een hooge
rots, bijna een berg. Daar is een tuin aan
gelegd, daar zijn wandelingen en paden.
Boven ligt de oude citadel, waar uit vier
vensters licht schemert. Het is maneschijn ;
een sterke maneschijn stroomt over de rots
heen, een maneschijn die naar binnendringt
en zich wiet laat buiten sluiten, die met ons
eigen licht samenvloeit, al worden de gor
dijnen ook toegetrokken.
En ik treed op het balkon en strek mijne
armen uit naar de slapende stad en het
witte kasteel en denk aan hem, die niet
rusten zou, als hij wist dat ik hier stond
en slapend of wakend zijn droomen droom,
zijn verlangen voel.
Is dat het hypnotisme waarmee hij heeft
gedreigd ? Die toestand waarin men eens
anders droomen droomt, eens anders gedachten
denkt en met afgrijzen bemerkt, dat de
hooggeprezene vrije wil niet bestaat, dat er
alleen een onweerstaanbare drang is heen te
gaan, naar beneden van het balkon, door
den tuin heen, de breede brug over, die over
de rivier voert en dan daarheen daarheen.
om te zeggen: AVat helpt het, wat helpt
het geef mij uw hand en laat ik die over
mijn oogen leggen en laat mij uitschreien
in uw armen! En ik leg mijn eigen hand
De Allgtmeine Wiener Medizinische Zeitung,
12 Juni 1894 schrijft:
Een mondwater is als des te deugdelijker te
beschouwen, naarmate het langer na het
uitspoelen, de gistings- en verrottingsprocessen
onderdrukt. Alle soorten mondwater werden,
ten opzichte der duurzame, de verrotting
tegengaande werking, belangrijk overtroffen door
Odol.
Prijs per heele flacon f l,?Alom verkrijgbaar.
Depot van het Dresdener Chemisch Laborato
rium, LINGNER, Amsterdam.
Anker Hercules-Poptemonnaie
Welkom St-Mcolaas-Geselienk.
Alleen de prima
qualiteit is voorzien
vanhetFabrieksmerk.
Te AMSTERDAM uitsluitend bij:
VERWEEGEN & KOK,
lo. 90 KalversW, Ho. Neptig.
STOOKT
BRUINKOLEN-BRIKETTEN
Verkrijgbaar bij
Handelaren m Brandstoffen.
Deze sedert tal van jaren hier in
gevoerde en op de meeste ten
toonstellingen bekroonde bri
ketten, geven debeste doofkolen,
houden het langste stand, ont
wikkelen de meeste hittekraoht
en zijn daarom inhetgebruik dan
ook veel voordeeliger dan de an
dere goedkoopere merken, die
bij na geen kool geven en stinken.
Let toe-dat U onder
het merk ^ geen andere
merken gemengd krijgt!
Gebr. SCHRÖDER, Rokin 50.
Kunstzaal. Boekgeschenken.
H. RAHRte Utrecht
Pianofabriek.
Binnen- en Buitenl. Muziekhandel.
Amerikaansche Orgels.
Ruime keuze in Huurpiano's.
iiiillliilllliiiiliiiiliilillliiiilil liiiiiiiimiliniiiiilillliiiiiii iiiiiiiiiinii
over mijn oogen, en schrei, zooals ik nog
nooit geschreid heb
En de tranen verlichten
Neen, neen, ik zal het niet doen ! Ik zal
niet nog een dag hier blijven, nog een avond
in den maneschijn hier doorbrengen. Het
is nog tijd om te vertrekken. Ik zal ver
trekken. Binnen enkele minuten zal ik in
den trein zitten, die mij over den breeden
vloed heen draagt. En als ik den mane
schijn zie weerkaatsen op de kalkrots en
het witte slot voorbij vlieg, zal ik een zegen
bede over hem fluisteren en over het
huis welks vrede ?('/?; niet verstoren zal.
En God danken dat de strijd en de verzoe
king voor mij voorbij zijn."
De reiziger bleef eene poos met de hand
voor de oogen zitten.
»En als zij gebleven was", prevelde hij
»als zij gebleven was ?"
In zijne verbeelding liet hij de twee moge
lijkheden tegen elkaar opwegen.
Hem te ontmoeten of den dood ten offer
te vallen, zou het eene gelukkiger voor haar
geweest zijn of het andere?
En hij dacht terwijl hij voor de levenlooze
gestalte van het jonge meisje bleef staan,
vóór hij de zaal verliet: Wat beslist, wat
bepaalt, voorzienigheid of toeval ?
Maar de zwarte vleugelen des doods hadden
dezen nacht hunne schaduwen over zijn levens
pad geworpen. De schrikwekkende was hem
zoo schrikwekkend nabij geweest, dat hij de
gedachte niet verdragen kon, dat dit alles
zonder plan of doel geschied ware. Hij had
er behoefte aan te gevoelen dat hij zelf en
de gansche wereld geleid en bestuurd werden
en, met bevende lippen fluisterde hij:
»Gij hebt God gedankt dat de strijd voorbij
was. Ja, ik geloof, dat het de vaderlijke
voorzienigheid was."