De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1895 24 november pagina 6

24 november 1895 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND. No. 961 waaiertjes of hanekammen van zwart satyn afge maakt ; van voren worden aan de binnenzijde van het satyn twee punten van zwart satijn vast genaaid, met gele valenciennes geboord, die als oude »vadermoorders" aan beide zy'den van de kin opstaan. Ook zet men in den rand van het kleed wel twee of vier punten van batist met valenciennes omzet, en laat die zoo opstaan tegen het zwart fluweelen of gekleurd gechineerde halslint. Hier en daar ziet men in de modellen van soiréetoilletten weer de forme princesse; van de voorspelde vermindering der mouwen, hetzy' ballon of gigot, schijnt voorloopig nog niets in te komen. Over de hoeden zullen wij liefst niet spreken; zag men gisteren een grooten, heden ziet men een grooteren en zoo gaat het verder, steeds met meer veeren, bloemen, fluweelen strikken, aigrettes, kant, strass, paarlen, enz., totdat de grens der menschelyke draagkracht bereikt zal zijn. Eene afleiding geeft misschien een nieuwe hoed, capote hollandaise genoemd, omdat hy een weinig aan sommige mutsen van HolJandsche boerinnen scbynt te herinneren, die uit gekleurd fluweel bestaat; er is ook wel wat git, lint, veeren en bloemen aan, maar tegenover de reusachtige gebouwen der modehoeden lyken ze heel klein. Het Berliner Tagettatt gaat druk aan enquêtes doen. Na die over den «tooneelkus", en die over de kosten van tooneelcostuum, heeft het nu laten vragen hoe de tooneeldames over het huwelijk denken. Het was te verwachten dat de openhar tige Duitsche bekentenis »ieder meisje wil trouwen", hier niet ongenuanceerd voor den dag zou komen. Amanda Lindner, de schoone heldin van het Eönigliche Schauspielhaus: «Trouwen ? Waarom niet ? Gaarne !... Wan neer ... ja wanneer ik een innige genegenheid opvatte, en deze evenzoo beantwoord werd. Dan zou ik er ook niet naar vragen of ik een zoo genaamd goede party deed, maar ik zou even tueel kalm voortwerken, want mijne kunst is my zeer lief. En werd my eene positie aangeboden, zoo groot, dat ik myn carrière er voor moest opgeven, dan zou ik my natuurlijk ook daarin schikken, maar ik vrees dat het mij gaan zou als Louise Erhartt en anderen, en het heimwee naar de planken mijn gezondheid schade zou doen." Rosa Bertens: »Als men zijn roeping ernstig opvat, heeft men eigenlyk geen tyd om aan trouwen te denken. Wy meisjes die aan het tooneel gaan, hebben zoo hard te leeren en te werken ervoor, dat wy ook niet voor huisvrouwworden opgeleid; onze gedachten zyn er niet by'. Is eenmaal het huwelijk bepaald, dan komt ook die studie en de zorg daarvoor wel, maar dan ljjdt ook de kunst er onder. Wat mij zelf betreft, kwam er een huwelijk dat mij aanstond, zich aanbieden, dan zou ik het niet afslaan, maar om er naar rond te ky'ken, daar heb ik geen tyd voor. Rollen bestudeeren en leeren, toiletten creëeren en wat erger is, passen, dat alles vordert zooveel tijd en aandacht, dat er voor wat overtolligs in myn leven geen ruimte overblijft. Ik vrees ook, dat ik het juiste oogenblik al ver zuimd heb!" Fraulein Pospischil: >Trouwen ? Nooit! Kunst en huwelijk kunnen niet samengaan, en ik kies de kunst! Als myn getrouwde collega's vyf of zes avonden in de week moeten spelen, vinden zij dat zij te weinig thuis kunnen zijn; als de repetities wat lang duren, zy'n zy' bezorgd of de kinderen hun soep wel krygen... Ik woon alleen, werk hard, en als het vacantie is ga ik naar mjjn moeder en zusters te Praag." Hermine Reichenbach: »Ik zou wel willen trouwen, maar dan geen actrice blyven, en ook nooit de vrouw van een acteur willen zijn. Ik zou een heel goede huisvrouw zyn, en vind de tooneelcarrière niet zoo verlokkend of ik zou ze gaarne ruilen voor een rustige goede positie." Ida Schliiter en Jenny Gross denken er ongeveer ook zoo over, maar deze laatste en zeker wel anderen meenen dat het heel moeielyk zou zyn voor haar nerveuse, prikkelbare natuur een geschikten man te vinden. Zij zyn gewoon harder te werken dan de meeste vrouwen, maar ook meer verwend ; als zy van het tooneel afscheid nemen, verlangen zy er weer heen; als zy er blyven, ondervinden het huishouden en de man allicht den terugslag van iedere prikkeling harer zenu wen, ten goede of ten kwade. Er staat tegenover, dat er dozynen gelukkige huwelyken zyn van kunstenaressen, hetzij met kunstenaars of anderen; en dat ook in Duitschland, ofschoon minder dan in Frankryk en En geland, de aanzienlyke huwelyken van kunste naressen voorkomen. Priederike Gossmann, nu gravin Prokesch-Osten, behoort tot den intiemen kring van de ex-koningin van Hannover, Louise Erhartt is barones Goltz; Fanny Elsler trouwde met een Pruisischen prins; Ellen Franz is hertogin van Meinigen. Deze allen echter hebben voor het huwelyk de kunst "laten varen; alleen de hertogin van Heiningen hield zich ge regeld met het tooneel bezig en was naast Chronegk feitelyk «regisseuse" van het beroemde Meininger ensemble. * Koningin Victoria heeft aan haar zoon, den prins van Wales, ter eere van zy'n 54sten ver jaardag, dien hy te Sandringham vierde, een verjaardagstaart of pudding gestuurd, naar het het volgend recept: Ingrediënten: 2 pond meel, 600 gram boter, 12 eieren, 300 gram poedersuiker, 200 gram zoete amandelen, waaronder eenige bittere, 120 gram geconfljte groene citroenen, 250 gram gedroogde kersen, 15 gram fijne kaneel, een kwartliter ge slagen room, 50 gram gist, 2 glazen oude cognac fine champagne, en 15 gram suiker. Bereiding: men mengt al de bestanddeelen, behalve de geslagen room, en doet ze in een timbale van 25 centimeter middellyn en 10 cen timeter diepte, nadat men eerst op den bodem twee geboterde papieren gelegd heeft. Ook in het rond gaat een streep geboterd papier. Als het deeg tot de dubbele hoogte gerezen is, zet men de timbale in een matig warmen oven; als hy' goudbruin wordt, is hij gaar. Het recept zegt niet, wat er met de geslagen room gebeurt. In de groote Opera te Pary's worden thans Zondags concerten gegeven waarop ook iets heel interessants wordt uitgevoerd, eene reeks antieke dansen. Ze worden door leden van het corps de ballet gedanst in costuum, de menuet by'voorbeeld door drie sterren, de dames Mauri, Subra en Laus, waarby nommer vier, Mlle Robin, het zich zeker een groote eer mag rekenen te mogen meedoen. Het merkwaardigste is, dat dit maal de dansen niet naar den smaak onzer dagen zijn verknutseld, zooals meestal geschiedt, maar door den balletmeester Kansen volkomen historisch zyn gereconstitueerd. De Sarabande behoudt nu haar oorspronkelyk Spaansch karakter van reli gieuzen dans; by de Pavane laten de dames haar lange slepen hangen en de cavaliers dansen met hun groote mantels om, die, op den degen opgelicht, een uitgespreiden pauwestaart nabootsen; de Gavotte en de Menuet komen ook in hun historischen vorm vry wel overeen met hetgeen men thans onder dien naam danst. De Tambourin en de Musette, een paar Fransche boerendansen, zyn heel vlug van tempo. * * * De verplichtingen der getrouwde vrouw kwamen dezer dagen weer voor een Londensche recht bank ter sprake. Strekken deze zich ook uit tot de houten beenen van haar man ? Mrs Goode beweerde van neen. Haar man lag in het hos pitaal, en had haar zyn houten been, een prach tig been van veertien guinjes, te bewaren gegeven. Mrs Cooke vertrouwde het aan een vriend, deze aan een kameraad, deze aan een kennis, en de kennis werd aangehouden door een voorzichtig policeman, die het been, in een papier gewikkeld, een «verdacht voorwerp'' achtte en den drager mee naar het politiebureau nam. Hierheen werd op zyn opgave, Mrs Cooke ont boden om haar man's been te komen halen. De onverschillige vrouw weigerde; »het is mjjn been niet, ik heb er geen nut van; ik ga het niet halen." De rechter besliste: »het is uw man's been, en dus ook uw been." Mrs Cooke moest toegeven, maar toen zy de zaal van de politie rechtbank zou verlaten, bond zy een lang touw aan het been en liet het zoo door trappen en gangen achter zich aan slepen, verontwaardigd roepend: »Zoo is het recht in Engeland !" * * * Miss Braddon, de vruchtbaarste romanschrijfster van Engeland, de welsprekendste woordvoerster van de ^onbegrepen" vrouwen en daarom ook door deze veel gelezen, geeft nu haar zestigsten roman uit. Het cyfer, op zich zelf respectabel, krijgt eerst zijn beteekenis, als men bedenkt dat iedere roman een werk in drie deelen is; de onvermoeide werkster heeft hierover 33 jaar ge daan. Zij leverde dus ongeveer zes pagina's druks per dag, 2000 per jaar; als zjj wel eens vacantie nam en wel eens lusteloos geweest is, moet zij dooreen reusachtig veel gewerkt hebben. E?e. Trademark THEE-E BRANDSMA Trademark KOLDEWEIJ & CORBIÈRE, (groot (Beddenmagazijn. 3O LEIDSCHESTRAAT 3O TENTOONSTELLING van eene groote verscheidenheid ARTI KELEN geschikt voor St. Maas en Kerstniis-CataL RECLAMETAFEL. De meest practischc Tafel in Eikenhout, geschikt zoowel voor Restaurant als Huiselyk gebruik, levert tegen toe zending* of op rembours van ? 5.5O, het STUTTGARTER MEUBELMAGAZIJN van LBO HERTZ, KEIZERSGRACHT 221. AMSTERDAM. In AMSTERDAM voor f5.?. Door W. P. VAN STOCKÜM & ZOON, te 's-Gravenhage, is uitgegeven : A. ISIXf». Baagsche Schetsen. Vierde bundel ?3,50. Fr. v. Aerssen en Gonst. Huygens te Venetiëin 1620. Johan Evertsen. Corn. Tromp. M. Az. De Ruiter. Willem III. Een dialoog in 1756 (Lejonet en H. Fagel). Scneveningen in 1781 en 1795. Revolutiedagen in Den Haag. J. P. SCIIOEPHAKER. Het verraad van Lombok. Met 100 fraai uitgevoerde portretten van officieren der Land- en Zeemacht van de eerste en tweede expeditie; drie afbeeldin gen en drie kaarten. Een fraai boekdeel in 4o formaat ?4.90. MILJES, De Engelsche expeditie tegen Chitral in 1895, in verband met de oorlog van Nederland tegen Atjeh. Met kaart f 0,40. V. DE STUERS. Nog eens de nieuwe Rechtbank te 's-Gravenhage. Met een kaart ?0,50. $raai gebonden, a f 4.9O Corn. Huygens, Hoogenoord. M. van Walcheren, Zyn Zuster. F. A. Buis, Marie Hudde (?5?). a f 4.5O : Louis Couperus, Eline Vere. Cyriël Buysse, Sursum Corda! Marino, Bijna gestrand. a f 3.5O: Chr. Muller, Lief en leed. , Wilmerdonck. B. Björnson, Moederliefde. Miss Mulock, John Halifax. Miss Yonge, Violette. a f 2.OO: Corn. Huygens, Regina. , Een huwelyk. , Ellen. Joh. van Woude, Zyn Ideaal. Em. Seipgens, Een wilde rozenkrans . , Jean. , Langs Maas en Genl. , In het kleine stadje. W. de Vletter, Johan Erval. D. M. Maaldrink, Uit de Graafschap. Cath. v. Rees, Frederik Chopin. Ebba, Huwelykspoëzie. E. Ahlgren, Wolken. £as verschenen: CORNELIE HUYGENS, Zomer. ? 2.25. Geb. ? 2.90. ANNA DE SAV. LOHMAN, Miserere. f 2.25. Geb. ? 2.75. Mevr. VAN WESTRHEENE, Alles komt terecht. f 2.75. Geb. f 3.25. F. A. BUIS, Binnenskamers en buitenshuis. ? 2.40. Geb. f 2.90. JONAS LIE, Kobolden. f 2.40. Geb. f 2.90. BOEKGESCHENKEN. Uitgaven van P. N. VAN KAMPEN & ZOON, AMSTERDAM. HELENE LAPIDOTH-SWARTH. Blanke duiven. (Nieuw), ?1.50. Geb. f 1.90. Verzen, f 2.90. Geb. ? 3.50. Beelden en stemmen, f 1.25. Geb. f 1.75. GUILLETTE, Poètes modernes, fransais, anglais, allemands. (Nieuw), f 1.90. Geb. ? 2.90. Dichters van dezen tijd, bijeengebracht door Mr. J. N. VAN HALL. ? 0.90. Geb. ? 1.90. M. VAN WALCHEREN, Aurora Leigh, metr. vertaald, f 2.90. Geb. f 3.75. (graai gebonden, a f 2.75 : M.v. Walcheren, Van kind tot vrouw W. de Vletter, In Nevelen. Ebba, Intimiteit. Sonja Kovalevsky, De zusjes Rajevski. a ?2.10: L. Ahn-de Jongh, Aan de zee betwist E. Ahlgren, Mevr. Marianne. , Asters. , Primula Veris. A. Pierson, Oudere tydgenooten. a f 2.25: Joh. van Woude, Verwante Zielen. M. van Walcheren, Penserosa. Carmen Sylva, Astra. a f 2.?: L. M. Alcott, Onder de Seringen. , Goudsbloempje. Uit Jo's Schetsboek. a f 1.90: L. M. Alcott, De hand aan den ploeg. Bulwer, De laatste dagen van Pompeji , De familie Beaufort. . De familie Caxton. Simon Gorter, Letterkundige stu diën. a f 1.65: L. M. Alcott, Zonneschijntje. PHILIPPONA KETELAAR, Fournisseur de la Cour. IC A I. V E R S I II A t T 166, A M S T E U 1> A J GRANDE SPÉCIALITÉPOLJR Trousseaux & Layettes, Sur demande envoi franco de Devis et de modèles. In eiken Boekhandel verkrijgbaar t JOH ANNA van WOUDE (Mevr. VAN WERMESKERKEN-Jraius). Tusschen Servet en Tafellaken" (gezellige praatjes met onze föollandsche jongens. «OEDKOOPE UITGAVE Prijs slechts f 1.25, gebonden f 1.65. Uitgave JACQUES DUSSEAU & Co., AMSTERDAM (Doelenstraat 20). Het beste jongensboek van dit jaar is ongetwijfeld de geïllustreerde uitgave van JOIVGrETVS-LEVEN, een boek voor Ouders en Kinderen. Naar het Italiaansch (?CUORE") van EDMONDO DE AMICIS. door W. SEIFFERT en M. TEN BRINK. Met een woord van aanbeveling door Dr. JAN TEN BRINK. Met 75 illustraties. Prijs: in geïllnstreerden omslag ? l.fiOj in prachtbaud f 1.90. Alom voorhanden. UfrechtschesIraaKSHarl'esh'aarêZ DEN HAAG. Passagell. ARNHEM. Groote Oorf 10. ROTTERDAM. Zoeïe sïeeg. 10 maal te veel voorraad daarom 25 procent goedkooper. Dames HEMDEN . . . v. /1.30 vr f 0.95 NACHTJAPONNEN - 2.30 - 1.70 PANTALONS ... - 1.80 - 1.S5 Heeren DAGHEMDEN van f 1.65 voor ?1.22 NACHTHEMDEN - 1.60 -1.20 Prima kwaliteit goed. Kinder HEMDEN . van ?0.65 voor ?0.42 PONNEN . -1.20 -0.90 Best goed, net kantje. Beddelakens 155 cM. X SVs El lang van ? 18.50 voor ? 14.SLOOPEN - 8.?- 6, Vraag voor UITZETTEN de Geïllustreerde Prijscourant. Tafelgoed in meer dan 100 soorten l stel DAMAST voor slechts ?6.20 Keper iets vuil 20 El van ?6. voor / 4.20. 40 El on gebleekt KEPER ? 6. Overtuig U. Vraag Stalen en Monsters welfce franco worden toegezonden. H. H. ROLTEOF, Faorilant, Almelo.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl