Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 964
die hem op een feest, ter eere van beide com
ponisten, te Berljjn ontmoette.
Waar? Wel natuurlyfc 's morgens van 9 tot
11 uur in Londen, van 11 tot 5 uur in Parijs,
yan 5 tot 7 uur in Weenen, van 7 tot 10 uur
in Budapest en 's avonds na tien uur in Berlijn.
Tot welk nachtelijk uur Mascagni in Berljjn
behagen vindt, heeft hij echter niet verklapt.
iiiimiiiiiiniiiiii
iiiniiiiiiiiiiniiiiiiii
J, Maris en zijne Tentoonstelling
ia Pukhri Studio te 's-Gruvenlui.ge.
Ik ben altijd getroffen geweest doot de vele pun
ten van overeenkomst die Jacob Maris en Théophile
Gautier aanbieden. De groote romantische schrijver
en dichter wordt ten onzent niet veel meer
ge1 zen, tegenwoordig; zijn naam echter zal onsterfelijk
zijn bij de lettres. Gautier's rijkdom van vorm,
macht van expressie, zorg van uitvoering, liefde
voor zijn onderwerp, uiterst groote gevoeligheid,
zijn even zoovele factoren van de kunst van Jacob
Maris.
Zelfs in hun uiterlijk: Gautier had in zijn zwaar
gebouwd lichaam, in zijn hoofd met weelderige
lokken omhangen, iets van een Merovingiseh vorst;
J. Maris heeft dit ook. De gevoelige macht die
uit zijn werk spreekt, is zichtbaar in zijn uiterlijk.
Gautier placht te zeggen: je suis quelqu'vn pour qm
Ie monde visibk existe. Jacob Maris is ook eendier
gelukkigen, voor wien de zichtbare wereld bestaat.
Wie heeft zooals hij het hollaudsche landschap ge
zien in onze dagen? Zóó uitnemend juist, waar,
en verschillend, en deze visie uitgedrukt in een
zóó persoonlijke opvatting? Zeker niemand. Als
complete uiting van een landschap-schilder durf ik
zeggen, dat J. Maris hooger staat dan zijn groote
voorgangers ?. Daubigoy, Corot, Diaz, zelfs Rousseau.
Geen dezer heeft zóó doorwerkt en zóó schromelijk
mooi uitgevoerd, een zoo volledig overzicht gege
ven van het landschap, van alle stemmingen en
momenten der natuur, in een zoo volgehouden,
doorwerkte, en puissante schildering.
Zeker hebhen deze schilders vele onvergelijkelijke
indrukken gegeven van effecten buiten, maar
meestal vluchtig; zeer juist en prachtig, maar
soms op 't kantje van oppervlakkig. Bij J. Maris is
een zorgvuldige, zeer groote overweging merkbaar;
een angstig zoeken naar volmaaktheid van com
positie, van verdeeling in de lijst; naar het even
wicht van licht en bruin; en van juiste verhou
dingen van toon; door deze onvergelijkelijke zorg
die hij aan elk zijner werken besteedt is hij nig
onder de moderne schilders.
Evenals in een volmaakt gedicht geen enkele
disharmonie van rhytme, maat of klank mag zijn,
evenzoo is in J. Maris' werken geen enkele fout
van teefcening, compositie, toon of kleur,
nlmpeccable" is 't woord dat op hem als schilder kan
worden toegepast.
Een bewijs hiervan is o. a. het feit dat wanneer
men de lijnen-compositie van een zijner goede
werken" (uit zijn bloei-periode, na de eerste jaren
van zoeken) afzondert van de toon- en
kleurdooriiiiiiiiiiiiiiiiiiiiini
nen elkaar aan.
»Ga zitten !*' klonk het bevel van den arts.
»Uw verzekering is inij genoeg." Hij bukte
zich en liet zijn vinger langs het scheenbeen
glijden, met voorbijgaan van n plek. »H'm!"
mompelde hij, het hoofd schuddend." Nog
andere symptomen ?"
»Mijn oogen zijn in den laatsten tijd erg
zwak."
»Laat mij uw tanden eens zien!" Hij be
keek ze en maakte hetzelfde zachte geluid
met de tong, bewijs van medelijden en af
keuring.
»Nu de oogen!" Hij stak een lamp aan,
die op een der tafeltjes stond, en een kleine
kristallen lens er voor houdend om het licht
te concentreeren, liet hij het schuin in het
oog van den patiënt vallen. Terwijl hij hier
mede bezig was, viel er een glans van vreugde
op zijn breed, expressief gezicht; een kleur
van blijdschap, zooals bij den botanist, wan
neer hij een zeldzame plant in zijn trom
meltje bergt, of bij den sterrenkundige, wan
neer de lang gezochte komeet voor de eerste
maal in het rayon van zijn telescoop af
dwaalt.
»Dat is bijzonder heel bijzonder," mom
pelde hij, naar zijn bureau loopend en haas
tig iets óp een stuk papier krabbelend. Het
toeval wil dat ik juist bezig ben iets te
schrijven over een geval als het uwe. Het
treft wel dat u mij een zoo frappant voor
beeld aan de hand doet."
Hij vergat zoozeer den patiënt in zijn
vreugde over het vinden van een symptoom
dat zijn stem bijna vroolijk klonk. Doch hij
was onmiddellijk zichzelf weer en vervolgde
geruststellend:
»Maar het is niet noodig dat ik u op de
hoogte breng van alle bijzonderheden. Het
komt hierop neer: uw gestel is erfelijk belast."
werktheid, dan is deze compositie even ge
quilibreerd, even homogeen, als in kleur en toon uit
gewerkt. Een bewijs van de grondige degelijkheid
der compositie, van de solide basis waarop J. Maris
zijne meesterstukken opbonwt in schildering.
J. Maris vereenigt in zich alle eigenschappen,
die een groot schilder kenschetsen. Schitterende
virtuositeit van uitvoering gaat in zijn werk ge
paard met een diep, doordringend gevoel voor de
natuur. Als tonalist is hij nig, en zijn kleur
heeft prachtige zuivere accoorden die symphonisch
harmonieeren. Zijn teekening, uiterst gevoelig
of machtig, is een voorbeeld van edele
karakterteekening, net tegenovergestelde van de banale
onpersoonlijke akademische teekening, en be
hoort tot die welke b.v. de groote Grieksche beeld
houwkunst kenschetst of de kunst van een Michaël
Angelo, of die van een Rembrandt, in n
woord, die van alle groote uitingen van hooge
kunst.
Indien Jacob Maris uitsluitend voor zijn genoe
gen had mogen werken, dan had hij misschien
geheel andere schilderijen laten zien dan zoovele
landschappen met zilveren- of grijs-blauwe luchten
met witte koppen; maar deze werden hem besteld
door kunstkoopers en stelden hem in staat te
kunnen leven.
Jacob Maris heeft echter, in tegenstelling van
zoovele schilders, die »voor de keuken" werken,
en steeds uitstellen het meesterstuk te maken, dat
van hen verwacht wordt, het middel gevonden
om de schijnbaar meest alledaagsche onderwerpen
te vervormen tot volmaakt afgewerkte gedichten,
in den hoogsten zin des woords : hij heeft bewezen
dat het middel om dit te doen eenvoudig bestaat
in het ?ich geheel en al wijden aan zijn werk, hoe
onbeduidend dit schijnbaar moge zijn, en dit werk
meesterlijk uit te voeren, zóó dat de meest eischende
volmaakt tevreden moet zijn.
Jacob Maris heeft, als bijna alle werkelijk groote
artiesten een ontzettend productie-vermogen. Onaf
gebroken doorwerkend sedert zoovele jaren heeft
hij ontzachwekkend veel geproduceerd. Dit, n
de verspreiding van zijn schilderijen en aquarellen
in alle groote verzamelingen van de beschaafde
wereld, heeft zeker veel bijgedragen tot zijne be
kendheid en zijn roem.
Niet lang nog is het geleden dat onder het ont
wikkelde publiek gelachen werd om zijn werk, in
ons, in zijn land, toen zijn naam reeds in het
buitenland zeer hoog aangeschreven was. Allerlei
malle woorden werden op zijn kunst toegepast :
meu noemde hem impressionnist", taohiste", enz.
Die tijd is voorbij, en Jacob Maris wordt nu ten
laatste ook hier algemeen erkend te zijn de groote
schilder die hij is.
Deze ? tentoonstoonsteliing in Pulchri Studio,
waar niet minder dan een tachtig-tal werken van
hem vereenigd zijn, is een schitterende, volmaakte
hulde aan zijn talent. Completer nog is deze,
dan de Israëls-tentoonstelling, die reeds zoo merk
waardig was.
Men kan hier volkomen zijn ongeëvenaard talent
genieten, van zijn uiterst têere kinder-figuurtjes,
zoo teer, gevoelig en onvergelijkelijk fijn van toon
en kteur, tot zijn groote, ruime landschappen, die
een zoo verheven, grootsch visioen geven van de
mooiste oogenblikken en stemmingen van ons schil
derachtig vaderland.
Met zijn machtig talent, dat alles wat het aan
raakt adelt en verheft, weet hij de eenvoudigste
gegevens, de onbeduidendste slootkantjes, vervallen
oude molens, te verwerken tot aangrijpende, epische
HHliiliinHiiitiiiiliwninn
De jonge edelman viel in den stoel, het
hoofd zonk op de borst. De dokter vloog
naar een likeurkarafje en schonk zijn
patiënt een glas cognac in. Er kwam een
blos op de bleeke wangen, terwijl hij het
leeg dronk.
»Misschien heb ik te kras, te spoedig u
gezegd waar het op staat," verontschuldigde
zich de arts, »maar gij kunt niet onkundig
zijn geweest van uw kwaal; waarom anders
zijt gij bij mij gekomen?"
»God helpe mij, ik heb het vermoed
maar eerst van daag, toen mijn been zoo
erg werd. Mijn vader had iets dergelijks."
»Het is dus van hem?''
»N"een, van mijn grootvader. U hebt wel
gehoord van Sir Rupert horton, de groote
Corinthiër?"
De dokter was een man die veel las, en
een uitsteken i geheugen had. Het noemen
van dien naam bracht hem eensklaps den
drager voor den geest, den beruchte salet
jonker, die zijn leven doorbracht in dobbelen
en duëlleeren, in drinken en wellust, tot
zelfs zijn confraters in de boosheid zich van
hem afkeerden en op zijn ouden dag alleen
lieten met het vrouwspersoon, dat hij in dagen
van buitensporigheid en dronkenschap ge
trouwd had. Terwijl hij den jongen baron
daar zag zitten, achterover leunend in den
lederen fauteuil, zag hij een oogenblik den
geblanketten ouden dandy met zijn kost
baren horlogeketting, zijn mooie dassen, zijn
griezeligen satyr-kop, voor zich. Wat was
hij nu ? Een handvol beenderen in een
wormstekigen doodkist. Maar hetgeen hij gedaan
had ... dit leefde voort en bedierf het bloed
in de aderen van een jong onschuldig man.
(Slot volgt.)
schilderijen. J. Maris heeft steeds in zijn oeuvre
gegeven: Ie vrai rendu par Ie btau" (G. Flaubert)
talent. Veel aangrijpender dan welke voorstellin
gen ook, zijn zijne intieme hoekjes hollandsche
natuur, zijn lumineuse, bewegende luchten, die
statig zweven boven het uitgestrekte landschap.
Terecht is onlangs van hem gezegd, dat hij een
schilder is par la grdce de Dien". Alleen het
aangeborene, native heeft de macht zóó te vertolken, op
die wijze natuurindrukken weer te geven.
Ik wil niet naar aanleiding van deze tentoon
stelling gaan specialiseeren. Er is hier geen enkel
onbeduidend werk aanwezig. Allen werken mede er
een geheel van te maken, een geheel dat een diepen
plechtigen indruk maakt.
Ongetwijfeld zal nmaal Holland nog trotscher
zijn dan thans op zijn grooten, onsterfelijken Jacob
Maris. PH. Z.
Restauratie van Belgische monumenten.
In Belgiëschijnt het met de officieele kunst
ook al niet pluis. De Indépendance klaagt steen
en been over de manier waarop de mooie kerk
van Hoogstraeten is «gerestaureerd", in la
Louvière schynt een ware verwoesting te zijn aan
gericht, grafsteenen in het koor werden ver
vangen door afschuwlijke tegels, het koor zelf
werd afgezet door een hek, dat wanhopig leelijk
is, en de muren zijn met allerlei kladderij
besausd. En nu is de St. Jacobskerk aan de beurt
gekomen. Dezelfde tegels, in zalmkleur, blauw
en rood, worden ook hier aangebracht, leelijker
dan iets. Sommige leden van de vereeniging
voor de bescherming van monumenten der bouw
kunde hebben bij den minister geprotesteerd.
Hij heeft geantwoord: »Alles gaat naar de regelen
der kunst''. Nu heeft de geheele vereeniging
zich opgemaakt, om een nationaal beweging tegen
's lands officieele bouwkunst uit te lokken.
IIIHI1IIIIIIIIIIII
Verwey, NettnMe dichters, V.
De tijden veranderen. Voor twintig jaren vond
men van Harens Geuzen, ofschoon »een gedicht
waar pit, merg en verheffing in zat", niet te
lezen; en dat werd jammer genoemd om «de
belangrijkheid der zaken," die er in behandeld
worden (!). «Het werk moe(s)t worden «schoon
gemaakt en opgepoetst" om in presentabelen
toestand bij ons beschaafd publiek te kunnen
worden binnengeleid." Op verzoek van een
uitgever ging de heer W. Eekhoff aan 't oppoetsen
en schoonmaken, misschien evenals zijn uitgever
in den waan, dat hij geheel volgens den wensch
van den dichter handelde, die zelf gesproken
had van het «bestendig polijsten van zijn zwakken
en gebrekkelyken arbeid." Of ook over 't hoofd
werd gezien dat, waar een andere hand dan die
van den dichter aan 't polijsten gaaf, het ge
dicht een individueele uiting hoe ook verbeterd,
altijd geschonden wordt ?
En nu komt Verwey 1) een paar zangen van
de Geuzen toonen zooals ze door van Haren zelf
aan 't publiek overgegeven zijn, met al de onre
gelmatigheden in de spelling, de fouten tegen de
versmaat, de onbeholpen uitdrukkingen, met al
de gebreken, maar in hun ongeschonden, tastbare
directheid. Wel wordt het dichtstuk bij een
werkmansgedicht vergeleken en wordt er gespro
ken van «taal die doet schrikken van
alledaagschheid"; maar de aandacht wordt gevraagd voor
het naïve in van Harens belezenheid en het
kinderlijke in zijn gekijk. En dat niet om er
mee te spotten, maar om van die naïef heid te
genieten. Dat klinkt anders dan in 1874. We
kunnen alle respect hebben voor de vlijt en de
zorg, die de bewerker der uitgaaf van dat jaar
aan de Geuzen besteedde, maar leggen we oud
en nieuw naast elkaar, dan is het te hopen dat
men de voorkeur geeft aan het oude, dat hier
het echte is.
Een voorbeeld. Bij Eekhoff lezen we:
«Voor mij, 'k heb menigmaal gebeden
Te sterven in mijn vaderland,
En dat mijn lijk, als afgestreden,
Gedekt mocht zijn van Nef'rlands zand.
Laat thans de Briel in zijne wallen
Of 't eind zien onzer ongevallen,
Of, zoo 't geluk ons hier toelacht,
Laat ons met God en Nassau toonen,
Hoe in het kleinst begin kan wonen
De kiem van uitgebreide macht!"
Bij van Haren staat:
»Voor mij, 'k heb meenigmaal gebeeden
Aan God om graf in 't Vaderland,
En dat mijn lijk, en koude leeden,
Mogt beuren dek van Xeêrlands zand !
Laat thans de dood in deese Wallen,
Of 't perk zijn onser ongevallen;
Of zo 't geluk ons medelacht,
Laat God, Oranje, en Moed, nu toonen,
Dat, in gering begin, kan woonen
De moog'lijkheid van groote macht!"
«Merkwaardig gelukkig," zegt Verweij in zijn
inleiding, »vindt (van Haren) slag op slag, niet
oen beminnenswaardige inspanning, een onbe
holpen klinkende, maar rake uitdrukking, terwijl
de gladde en geijkte termen voor het grijpen
lagen en hem blijkbaar, puur door zijn naïef beid,
maar niet voor de oogen gekomen zijn ... Iemand,
die de dood 't »perk zijner ongevallen" wil laten
zijn, kan niet gezegd worden afkeerig van dich
terlijke taal te wezen; dat is het dus niet; maar
die aangeboren en benijdenswaardige
on-geleerdheid is het, die hem, zoekende naar een uit
drukking, dat »mogt beuren dek van Neèrlands
zand" laat vinden, dat »medelacht" voor
«tegenlacht" doet aangrepen, en de keurige eerlijkheid
van zegging in do drie laatste regels snappen doet."
Zooals bly'kt is bjj het pol^sten die ^keurige
eerlijkheid van zegging" en nog wel het een en
ander verloren gegaan, en niet alleen in déze
strophe. De beide uitgaven, de oorspronkelijke
en de «opgepoetste", te confronteeren is een nut
tige bezigheid; wie er de proef van nemen wil
voorspel ik een groot genot, als hij keer op keer
bemerkt hoe de onhandige, kinderlyke dichter
iemand blijkt »die gewoon is zelf te zien, en
niet door de oogen van vroegere schrijvers.'1
Door eigen oogen zien, in eigen taal spreken
die twee staan in nauw verband tot elkaar en
behooren samen te gaan; naar het een zoowel
als naar het ander streeft onze t|jd; en zoo kan
er opvoedende kracht uitgaan van het bestudeeren
der verschillende uitgaven van de Geuzen; en
tot die studie kan Verwey's boekje opwekken.
In hetzelfde deeltje behandelt Verwey ook
Bilderdyk, wiens «Zucht naar 't Vaderland" als
eenige proeve wordt gegeven. Het stuk is voor
't doel niet slecht gekozen, maar liever had ik
een bloemlezing gezien, kleinere fragmenten,
enkele regels, desnoods hier en daar een enkel
beeld, een enkele uitdrukking, zooals indertvjd
in de bloemlezing Hooft. Ook wag hier een
enkele cursiveering welkom geweest.
Het boekje is versierd met vignetten van C. A.
Lion Cachet.
J. L. C. A. MEIJEK.
1) Nederlandsche dichters. Met proza van
Albert Verwey. Jhr. Onno Zwier van Haren en
mr. Willem Bilderdijk. (Amsterdam. Van Looy
& Gerlings. 1895).
40 cents per regel.
MllllinilllttlltlllllMflIlllllllllllllllllllllllllllllllllllliiifll
Deutsche Medezinul Zeitung, No. 32, April 1894:
Verrottingsprocessen werden met
salicylmoncïwater en zelfs met subiimaat-benzo
zuurmondwater niet langeren tyd tegengegaan dan
met de, zooals bekend is, nagenoeg niet wer
kende parfumeriën, a's Eau de Botot en Eau
de Pierre. Wat den duur der verrotting tegen
gaande werking betrefr, overtrof het Odol verre
al deze soorten mondwater.
Prijs per heele flacon f 1.?Alom verkrygbaar.
Depot van het Dresdener Chemisch Laborato
rium, L1NGNER, Amsterdam.
Depots te AMSTERDAM:
L-TH & Co., Zeedijk 16.
A. v. TUYLL, Paleisstr. 13.
CLÉBAN, Heiligenweg 42.
ScALONGNE.Kattenb.pl.13.
HULSWIT, Vondelkade £9.
DE GASTRO, Muiderstr. 14.
A. STARK, Mauritsstr. 5
S]>AARKOGEL,Marn.str.l25
QUEMDO, Roeterstraat 92.
v.HEMERT,Utrecht.str.H8
ScHAFFBRS,Ferd.Bolstr.ll
MAENETTE, Wagenstr. 40.
v. WISSEN Jr.,Vijzelstr.28.
SCHOUT, Haarlem.str. 139
KOCK P. C. Hooftstr. 130.
D. STOBK, Leliegracht 44.
A. BARNEVELP, Overt.419.
EI.SMANN, Van Woustr.56.
HOMULLE, Leidschestr.55.
J. D. STEEN, Singel 176.
IIooftl-Depót
VAN
Dr. JAEGER'S ORIG.
Noriaal-folartiteleiL
K. F. DEUSCHLE-BENGER,
Amsterdam, Kalverstraat 157.
E.eniS specialiteit in deze
artikelen in geheel Nederland.
Sedert l Mei Beduidend Verlaagde prijzen.
Magazijn KEIZERSHOF", fieuwemlijk 196.
Z ydenstoffen. Grootste sorteering zwarte
en gekleurde, effen, gewerkte en gedamasseerde
Zijde, Satijn en Surah. De nieuwste des
sins en kleuren steeds voorhanden.
SCHADE & OLDENKOTT.
HJRAH R te Utrecht
Pianofabriek.
Binnen- en Buitenl. Muziekhandel.
Amerikaansche Orgels.
Ruime keuze in Huurpiano's.