Historisch Archief 1877-1940
No 965
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
Inhoud van verschillende bladen.
Het Handelsblad. 14 Dec. ,.De beoordee
ling der conversiewet." Nederland en Indië'
(financiën).
15 Dec. Spoorwegen en financiën in Im'.ie."
vl£en Jegerbelang een landsbelang" (Seret).
19 Dec. De opium-regie en hare gevolgen."
D a S t, a ij d a a r d. Iti Dec. Commune of inter
nat! nale?" (het socialistische stelsel).
18 Dec. Auti-njihtaire geest" (onze defensie).
20 Dec. Ongelijkheid van het goed" (in de soc.
maatschappij).
He t C e u 11 n m. 14 en 16 Dec. De Priester in
de sociale bowegij g".
17 Dec. Eöu herinnering" (aan de protestmeeting
in zake de liomeii.scne quaestie).
18 Dec. Een laalste woord" (aan Recht voor Allen).
19 Dt)C. Eeu edel werk" (maiaon des ouvriers te
Seraing).
Het Volksdagblad. 14 Deo. Arbeiders
woningen aan de Hembrug. '
16 Dec. De Tijd" als statisticus''
(werkliedenverzelïeriug tegen ongelukken ia Duitochland).
18 Dec. Geheimhouding" (bij de vermogensbe
lastiug).
19 uec. De heer Wierdels en zijn
woning-vereenigiijg".
De Tijd. 11 Dec. Verzekering tegen
ongelukten, I, 13 Dec. II
(slot)14 Dec. Esi.e eervolle onderscheiding."
16 Dec. De verloren parel", door l1 r. A. van
Kerkhof}1, O. C.
Het N i e uw s v/d Dag. 10 Dec. Ivrijgstucht."
Het algemeen depot van discipline. 11 DBC. II.
12 Dec. III, door J. F. H. Bitter, majoor pi.-et. van
Utrecht.
12 Dec. Naar welk stelsel moet de Marine geor
ganiseerd wurden?'' door Mc. Leod.
14 Dec. M si", door B. B.
16 Dec. Naar omlaag1', door. ..t.
De Telegraaf. 13 en 14 Dec. Ouze strijd
krachten."
16 Dec. Johanna van Woude". Koloniale
werving," door den kapitein der Int', bij de Landmacht
in W. I. Charlouis. Cünveibie-viuuhtgebiUikers."
Ingezonden door A.
N. Hotte r d. C r t., 11 Dec. Aanbouw voor de
zeemacht."
De (antir.) Nederlander. 16 Dee. Sociale
overdenkingen" (slot).
18 Dec. Eeue opmerking naar aanleiding van de
quaestie-Seret".
20 Dec. De personeele belasting."
De Maasbode, lu Dec. De afschaffing van
de doodstraf geoordeeld" (rede vau den heer Bichon
van IJsselmoude, in de Kamerzitting van 16MeilS7U;.
11 Dec. ,.In sneeuw en ijs.1'
19 Dec. Burgerlijke vereenig ngeu." Historische
schetsen. III. Niet winstgevende syndicaten, door
J. H. Wijnen.
13 Dec. De strijd", door Pater Ant. M. v. d.
Bol, O. M. C.
14 Dec. De afschaffing van de doodstraf geoor
deeld" (rede van den l eer i^aayrnaus Vader, in de
Kamerzilting van 16 Mei 1890). "
15 Dec. Ia dienst van den God der Waarheid",
door P. M. Bots, pr.
Haagsche Dagblad. 12 Dec. Parlementaire
nalezing."
14 Dec. Z er noodig." (Pensioneering der officieren
van vóór de wet van '77).
15 en 16 Dec. Eindcijfer en einindruk."
Het V derland. 12 Dec. Het Bijks
ethnographisch Museum", door Dr. H. F. C. ten Kate.
15 en 16 Dec. Delfland en 's Giavenhage."
De Arondpost. 16 D..c. Een
ove'jaaquaebtie," door Brutus.
19 Dec. Valsche geruchten.''
ut r. Dagblad 11 Dec. Grafelijke zalen."
1G Dec. Politie."
A r u h. C r t. 16 Dec. Onze duinen en dijken."
19 Dec. O/er eenige beslissingen bij de behan
deling van hoofdstuk V der begiooting", I.
De M i d d e l b. C t. 14 Dec. Controle over
gemeenteontvangers."
18 Deo. De Conversie."
P r o v. G r o n. C t. 16 Dec. Politie en pers"
misdaden)'
Nieuwe Winsch. C t. 15 Dec. Venten van
bladen,"
Zaan'- C t. Gevaarlgke en niet gevaarlijke
kiezers."
N. Leeuw. C r t. 14 Dec. Bandeloosheid der
jeugd." II. 18 Dec. III, door Nemo.
N. Arnh. C r t. 14 Deo. Informatiebureau,
Schuldvordering, Rechtsgele' rd advies."
12 Dee. Warenkennis," II.
Venloosch Weekblad. 14 Dec. Van zwen
ken naar links geen quaestie'' (Min. v. Honte,').
De Liberaal. 14 Dec. Economische brieven,"
IV, door J. d'Aulnis de Bourouill. "Stemplicht,"
door van der Wijck. Restauratie van oude ge
bouwen." Het Concurrentie-stelsel."
N o o r d-H o 11 a ii d s c h W b l d. 14 Dec. Wering
van bedelarij,"
De Volksstem. 14 Dee. De Arbeiders en de
kieswet." Ministrieele willekeur." Evenredig
schoolgeld." De patn nenfabriek aan de
Henibrug." Bon entendeur demi mot snffit" (venten
van bladen).
Soc. Weekblad. 14 Dec. ,,De politieke toe
stand", III. Eene ve'-minking" (antwoord van
Corn. Huygens). De Pavijsche arbeidsbeurs"
Recht voor Allen 14/15 Dec.
Majesteitsschennis."
17 en 18 Dec, De partij van de terugwerkende
kracht." "
De Baanbreker. 14 Dec. De kolpoitage in
de Tweede Kamer."
De Wachter (soc. dem. Volksblad). 14 Dec.
Landsverdediging."
De Volksb'anier (B. K. Volksbond1. 19 Dec.
Een woning-quaestie" (naar aanleiding van de
patronenfabrit-k te Hembrug).
De Volkstribuun. 14 Dec. Wat moeten wij
doen ?"
Vrijland. 14 Dec. Vrijlandisme en sociaal
democratie."
Patrimouixim. 14 Dec. Snood misbruik van
geestelijk gezag."
Friesch Volksblarl. 15 Dec. Over belas
tingen" II. De beste belasting, door J. Stoffel.
Ons Vakbelang. 15 Dec.
Boekbindersvereenigingen te Londen."
De N ij v e r h e i d. 18 Dec. Het arbeidersvraag
stuk in Engeland'.' X.
Weekblad v. d. B u r g e r l ij k e Admini
stratie. 19 Dec. Organisatie der politie." IV. (slot).
De Wekker. 14 Dec. Voldoet het steilschriflV"
door Ya.
Het Schoolblad. 17 Dec. Het koninklijk be
sluit betreffede de Rijksbijdrage voor de opleiding
van onderwijzers."
N. S u r i n a a m s c h e C r t. 21 en 24 Nov. Op
voeding en onderwijs in de districten." Ingezonden
door een districtsonderwijzer.
De Kolonist. 14 Dec. Onze dapperen in
Oost-Indie."
TOONL
La Vie Miietle,
De derde abonnementsvoorstelling vaa Lugn
Poe bracht ons Li Vie Muette, een drama van
Maurice Beaubourg, hier bekend door zijn, ook
door i'0i'.uare gespeeld, i'lmage. Dit werk is op
gebouwd op een echt dramatisch motief: het
verzwijgen van den man voor zijn vrouw van zijn
twijfel aan haar trouw, en het groot, sterk,
beheerschend worden van dien twijfel door het zwijgen,
totdat de vader zijn kinderen gaat haten en ze
wil vermoorden, Maar de uitwerking ervan door
Beaubourg is zeer onvoldoende. Hij heeft geen zelf
vertrouwen gehad, en daarom zijn toevlucht geno
men tot een zeer bedenkelijk middel: het
commentarieeren van zijn eigen werk. Nu zal bij stukken
uit de school der symboliek het geval zich licht
voordoen, dat een groot deel van het publiek
er niets van b< grijpt, maar hei is een slecht dra
maturg, die aan dat onverstand tegemoet komt,
door de uitlegging naast den tekst te geven. De
jaloezie van den man moet gevoeld worden;
zoodra het noodig is, dat hij zelf aan de stalles
en het parterre nog eens gaat vertellen, hoe het
wel komt, dat hij jaloersch is geworden, lijdt het
procédévan den schrijver schipbreuk, en wordt
zijn werk, niet in n geheel voortgekomen uit
den vruchtbaren rijkdom der verbeelding, doch
bestaande uit fragmenten, door beredeneerde
invoegsels tot samenhang gebracht, een lappen
deken, die stemming mist. Dit schijnt mij het
gebrek van Beaubourg's drama. Zijn visie wordt
telkens onderbroken door gezochte oplossingen
van de moeilijkheid der tooneelmatige composi
tie ; zelfs de onhandigheid om een groote
kinderrol in te voegen, die bij het spel van een sym
boliek werk immers nimmer tot het doel kan
leiden, omdat een kind op de planken maar lesjes
kan opzeggen, doch niet het leven laten gevoelen
dat uit de oogen soms spreekt, maar niet wordt
gezegd door de lippen, zelfs deze onhandigheid
is voor Beaubourg een uitkomst geweest. Inder
daad een uitkomst ten kwade. Want de kleine Louis
van dezen avond, met zijn (haar)
tooneelbetooggebaartj s en psychische wijsneuzigheden was een van
de hinderlijkste figuren, die men kan zien in een
dramatisch werk, bij welks vertooning een waas
van de reinste naïeviteit tot de onontbeerlijkheden
behoort. Deze mlle. Morman was onaangenamer
dan de uilige knecht Tinguy, daar het misschien
te verdedigen zou zijn, de v< rjchijning van dezen
met niet anders dan doezelige trekken en uilige
eigenschappen aan te geven. Er zijn mooie brok
ken in dit drama, en het navrante wezen dat
LugnéPoe van den echtgenoot heeft gemaakt,
bewijst het voldoende brokken die sterk
kunnen aandoen, ook bij de vertooning. Maar
eveneens zijn er fragmenten, die als koud water
komen vallen over het lijf van den door het
droomleven van Li Vie Muette bevargene, die
hem ongevoelig maken ook voor het mooie dat
verder komt, en het geval van den kindermoor
denden, zelf noodlottig om het leven komenden
vader doet waarnemen met niet meer ontzet
ting dan waarmede men de schokkende
mededeelingen van een zekeren hedendnagschen moord
volgt onder het gemengd nieuws in de dagbladen.
Hofjesjuffrouwen verbazen zich daarbij over de
gruwelen rondom haar, maar haar familieleden
dia al wat meer in de wereld komen, stellen
reeiïs meer belang in de vraag, of het de politie
zal gelukken, den moordenaar te vinden. Ik
ben ten glotte onaandoenlijk geworden bij La
vie muette, en ik geloof, dat het de schuld
van den schrijver is. Laat mij intusschen aan
stippen, dat het voortreffelijk spel van Lugn
Poe niet werd gesteund door dat van mUe. Desprès,
die reeds bij haar eersten monoloog ontstemde
door onhandige standen en gebaren, fouten, die
in een fransche vrouw te eer opvallen ; en hoewel
ik de mooie stem van deze actrice, met haar
rijkdom van bedoelingen, telkens heb bewonderd,
is het mij niet gelukt, in haar praestatie een
zuiver, ernstig, eenvoudig, naïef en spontaan ge
speelde rol te zien. '/,. Z. '/..
lllliiliillllllllinimiifiiiiMllllMHilllllllllllI
iiMHMiHMiiiimiHiiimmiiiii
Muziek in de Hoofdstad,
Wij beleven moeilijke dagen! Midden in de
verschillende stroomingeu van kunstsmi.uk en kunst
wezen heeft de kritikus beurtelings de werkeu van
die verschillende richtingen te beoordceien. Hij
staat daarbij altijd voor bet lastiw geval dat wan
neer hij een werk afkeurt om stijl of richti'g. hij
in verdenking k'.nit zijn eigen kunstrichting als de
eenige ware te willen opdringen.
Ik kau dus niet genoeg herhalen dat ik mijne
meening als geheel subjectief wensen beschouwd
te zien, want hoezeer ik ook met hart eu ziel
voor onze moderne kunst gevoel, toch heb ik
eerbied voor de meeuiug van andersdenkenden eu
daarom tracht ik mij zooveel mogelijk iu hun
gcdachtengang te verplaatsen.
Zoo voel ik mij geheel vreemd staan tegenover
de Mis van Ilcüirich vou Herzogeuberg die 1.1.
Zaterdag op de uitvoering vau de zangvereeniging
van de Maatschappij tot bevordering vau Toon
kunst voor het eerst werd ten gehoore gebracht.
Wie dit werk doorleest zal met ingenomenheid
de groote contrapuutiscbe kennis van deu compo
nist ontdekken, hij zal bespeuren dat deze mis ge
heel volgens bet patroon van de oudere missen
bewerkt is. Behalve in het Xanctus waarbij de
leider erg op moet passen dat het koor niet jolig
gaat zingen, is een ernstige stijl betracht en iu
sommige deelen o. a. in het Agnus Dei werden wij
getroffen door den sehoonen klank.
Bij het Credo is op kunstige wijze in de bege
leiding eene oude intonatie beweikt, en wie het
A'yrie doorleest niet het zoo gemarkeerde
rhythmische begeleidingsfiguur moet dit nummer als
bewerking zeer hoog stellen.
Waarom kon dan dit werk hij mij en bij vele
anderen sreen stemming verwekken ?
Was het omdat het orgel iu het Kyrie en som
mige andere deelen zooveel klank ontwikkelde, dat
het de stemmen en bet, orkest dooddrukte? Was
het door de weinige kleur die in het orkest is
aangebracht, waardoor wij ons iu hoofdzaak aan
contrapunt moesten laven?
Waren bovendien sommige orchestrale effecten
niet onjuist berekend, o, a. waar de zachte
engelstemmeu het Cllaria aanhieven en waar de te sterke
orkest-begeleiding den indruk verstoorde?
Ziedaar zoovele vragen, die wellicht reeds het
antwoord bi-vatten.
Doch waar het geldt den ontvangen indruk te
ontleden, kau het waarlijk wel eens billijk zijn dim
door vraa-jteekens te geven. Want vraag eens
aan zoovele meuscben, waar»m r/.ij voor sommige
kennissen zoo weinig sympathie gevoelen, hoewel
zij ten volle overtuigd zijn van hunne voortreffelijke
eigenschappen ?
Ondanks al die vraagteekeus, durf ik echter wel
zeggen, dat, wauneer deze comp isitie een twintig
tal jaren vroeger was gecomponeerd en toen ten
onzent, was ten gehoore gebjacht, wij er voorzeker
meer van zouden genoten hebben.
Von Herzogenberg is eeu zeer productief com
ponist. Deze Min draaft reeds het opusgctal S7.
Wie nu onder zijne ruim 90 werken al die grootere
compositieëu voor groot orkest (o.a. een strijkkwartet,
2 strijk-trio's, verder trio's voor piano met strijk
en ook met blaas-iustrumeuten, 9 groote
vocaalwerken met koor, tal vau kleinere koorwerken en
een zeer groot aantal liederen) ziet, begrijpt ook
dat een beslist oordeel over dezen componist, na
de kennismaking met dit ne werk, niet te g' ven
valt. Wellicht zal hij zich in andere compositieëu in
een ander licht aan ons voordoen.
Heeft dit werk mij niet verwarmd, toch mag
van de uitvoering zeer veel goeds gezegd worden.
De vier solisten, de dames : M. Wilhelmy, Mina Minor,
eu de heeren Carl Dicrich en Joh. Messchaert, gaven
dezen avond in de Min, doch nog meer in Beethoveu's
Xcyeni/e. een schoon ensemble te hooren eu het koor,
dat sterkt r is bezet clan eeu vorig j;iar, heeft zich niet
toewijding en zorg van zijn taak gekwetenendeedaan
de werken alle recht wedervaren. Het glauspuut van
i den avond was de Negende symphonie waarvan de
orkestrale gedeelten bijzonder schoon werden weerge
geven en waarin ons de natuurlijke, muzikale
stroomlng frappeerde die dank zij Röutgen's schoone
opvatting uau het werk zooveel glans gaf.
liet koor gaf ook hier alle r.:deu tot tevredenheid
wat zooals men weet voor dit werk een zeer
groote lof.-praak inhoudt.
Wat de vertolking betreft mag de Amsterrlamsehe
afdeeling van toonkunst dus met groote voldoening
op dezen avond terugzien evenals de heer liöutgen
die zijne artistieke toewijding eu goede zorgen dien
avond zoo beloond heeft gezien.
In het Concertgebouw hebbeu wij een violist ge
hoord die den meest cynischeu mu/.iekbeoordeelaar
moet hebben verbaasd. Wie zou ni.'t versteld staan
bij al die flageoletten, dubbele dito's, chromatische
octavengaugen en verder vuurwerk in de variatiëu
vau Paganmi, door deu solist Wiily Burmester uit
Hamburg nog meer geïllustreerd. D >cli het is niet
vau het spel van deu ilnizen'H-unatcnttar doch wel
vau den littiistfiinp-r dat 'k het meest genoten heb.
lu het 7e concert van Spohr gaf deze solist eene
zoo artistieke wedergavc dat hij daarmede dadelijk
de hoorders in extase bracht.
In dit werk toonde de solist, die met ongemcenc
rust speelde, weinig neiging tot ell'-.-ctbejair, al ver
zwijg ik niet dat in het A'/uqin de niet altijd juiste
riiytlnuiek niet iu het voordeel van de vertolking
was. Docli in het Air la B.ich werkte het te pas
brengen vau dit elf-etbejig meer storend dan in
het Ailni/io vau Spohr. /ulk een violist-virtuoos
herinner ik mij echter niet, ooit gehoord te hebben.
Van de zangeres m-j. Helene Jordau, leerares in
deu zang aau de ilocliscbule te Berlijn, meende ik
mij 1e heruincrjn dat zij vroeger wel eens
Nederlaiidsche verzen in enkele steden van ons land had
voorgedragen. Dat vermoeden kreeg meer zekerheid
toen. ik hoorde met hoe juiste uitspraak zij een
liedje in onzen taal zong. (Dolfti fur me.ate van
W. Berger. Dit lied is vroeger iu dit blad be
sproken.) Geen Duitsehe zou zoo korrekt onze
gevaarlijke consonanten g en seh uitgesproken
hebben.
lu eene .trin vau Cavalli (1600?1070) met
variatiëu vau L. Pagans konden wij de groote
techniek vau da stem van deze dame opmerken,
doeh in de liederen waarin vooral baar voortref
felijk declamatie-talent aan liet licht k wam, toonde
zij zich in het schoonste licht. ])er Xnxxliani» van
Schumann en ll'nl,ni f van Sehubert waren iu dit
opzicht liet schoonst.
De lieer Mengclhcrg beeft iu den korten tijd
vau zijn verblijf alhier reeds getoond een man te
zijn die door zijn muzikaal voelen eu gezonde
muz-kalc opvatting iu st.nat is deu hoorder te
verfrisschen eu te verwarmen. (Dat is geene contra
dictie!) Na. in het Concertgebouw zoolang iu liet
keurslijf vau preciesiu'td en strenge berekening van
ili'ecten eu kleur te hebben geleefd, is het voor
ons eene verademing tegenover iemand te staan,
wiens streven wil uitdrukken: ,, Miisik ist Gef
hlssaehe".
Of iu deze, opvatting o<ik niet eene schaduwzijde
schuilt, moet de 'toekomst leerni eu het, hangt ge
heel van den tegenwoordigen leider af te bewijzen
of daarvoor vrees bestaat of n et ; doch wie op
dien avond gehoord hei ft hoe het orkest speelde
en vooral ook hoc het begeleidde, zal dankbaar
moeten erkennen dat v> ij alle reden bobben veel
goeds te verwachten.
Eene muziekuitvoering met een kinderorkest
bad ik in Amsterdam nog nooit bijgewoond.
Ten voordeele vau het Nederlandsen Israëlitisch
Jongens-Weeshuis werd die gelegenheid ons ge
schonken. O;.der leiding vau den heer J. G. Biiio
vau 's-Gravculiage voerden eenige jougejuff ouwen
en jongeheereu uit Amsterdam Gounod's Melodie
hij het Ie Preludium van Bach, (Gounod's naam
was op het programma verzwegen, wat niet billijk
is, want Bach heeft er alleen de begeleiding
bijgemaakt!!!) en Loin dn Bul van Gillet uit. Wie
de moeilijkheden aan zulk een uitvoering verbon
den kent, zal het zeer gewaardeerd hebben dat de
jeugdige nielomanen zoo zuiver en over het geheel
met. zoo goeden streek spreiden. Daarvoor moet
l eel wat gestudeerd zij u door deu heer Biuo. Ook
aan den kleinen vioolsolist alle hulde!
Beide genoemde goede eigenschappen waren het
hoofdkenmerk vau deze uitvoering: Veel meer
mag men natuurlijk nog niet verlangen. Alleen
zou ik vragen wat betere r! ythmiek. De vertolking
had zoo groot succes bij liet publiek (zelfs
Lamoureux kan er zich niet op beroemen zoo te zijn toe
gejuicht) dat de directeur de heide nummers Jiet
bisseeren, waardoor het wel wat laat werd. Ik
kon daardoor alleen de eerste afdeeling hooren.
Met genoegen hoorde ik mej. Jeaune
Jacobson twee aria's zingen. Deze dame is zeer vooruit
gegaan en paart groote gemakkelijkhcid vau voor
dracht aan groote vrijmoedigheid, waardoor zij uiet
belemmerd wordt iu hetgeen zii presteereu kau.
Wat voordracht betreft, vond ik de uria van
Rossini gelukkiger dan die van Gomiod waarin soms
vaak te sterke stemzetting aan de juiste ixpressie
nadeel deed.
De Liedertafcl: De vereenigde zangers zong met
veel toewijding onder leiding vau deu heer Braudts
Buys twee koren waarvan Des lleeren U nis van
Boers het gelukkigst werd uitgevoerd. Le Chaiit
t/e la fnfffe van Balthasar Florence eischt zeer veel
van de zangers en hierin waren zij iu t- c misch
opzicht niet overal even gelukkig.
De componist die tegenwoordig was, toonde echter
zijne ingenomenheid met de uitvoeringen duskan men.
de zangers gelukwenschen dat zij de iuteiitiëu
van deu componist zoo hebben weergegeven.
De componist eu de b ide directeuren kregen
kransen en mej. Jacobsou eeuige bloememiescbenker1.
VAN MILLIGi-:s.
i
Camille Saint-Saëns.
Over dezen componist loopen heel wat fantas
tische verhalen en wel geven zijne exotische
reizen daar aanleiding toe. Hij zelf zegt dat de
doctoren hem iederen winter de warmere
luchtstreken voorschrijven, doch iedereen gelooft dat
hij voor zijn pleizier reist. Hij houdt van de
tropische planten, de witte huizen, de Moorsche
terrassen en het gezang van den Muezzin. Algiers
is hem zeer lief, doch op Poulo-Condor is bij
verzot.
Poulo-Condor, waar de dwangarbeiders hui
zen, waar de hagedissen, die een kam op den
rug dragen en waar de reusachtige vleermuizen
zich ophouden, trekt hem onweerstaanbaar aan
en wanneer een al te tamme hagedis van zijn
hals over zijn rug kruipt, vindt hij die g ap zoo
aardig, dat hij het onmiddellijk aan zijn vriend
Gallet schrijft.
Saint-Saëns is niet alleen een der geleerdste
musici, bij is ook een der muzikaalstegeleerden.
Hij is evengoed wiskunstenaar, teekenaar,dichter
en astronoom (in die laatste wetenschap moet hij
bijzonder uitmunten) als musicus.
Zijne brieven zijn geïllustreerd met voortreffe
lijke teekeningen die een stukje leven geven uit
de streek waar hij zich bevindt.
Curieus is het voor zijne vrienden te lezen :
ȕxcusez-moi si mon billet est court, mais Ie
temps me manque" en op de achterzijde eene
teekening te vinden, waarover hij minstens twee
uur moet gewerkt hebben.
Wanneer hij tehuis komt verzuimt hij nooit
een brief aan zijn hond te schrijven.
Het adres «Monsieur Top Kpagneul, chez son
maitre a Paris" heeft de hrievenbestellers al vaak
in verlegenheid gebracht. Die brieven zijn ee,bter
alty'd evengoed terecht gekomen als indertijd de
brief aan Boerhave in Europa.
Toen Sarcey eens terloops in een van zijn
tooneelkritieken over Siimnon et Dulila schreef,
kreeg hij onmiddelijk van Saint-Saëns het vol
gende ve:'sje :
Qui m'eüt dit que pour moi vous fussiez amical
Au point de devenir critique musical.
Dit versje geeft echter geen beeld van
SaintSaëns als dichter. Want hij moet werkelijk zeer
schoone verzen gemaakt hebben.
Het volgende versje schreef hij in Algiers:
Quand Ie soir est venu puis l'ombre et Ie silence,
Et l'Etoile dn ciel et celle du gazon,
D'un pas lent et discret je sors de la maison
Pour goüter Ie repos de la nuit qui commence.
Je vais dans Ie jardin muet, sombre et désert,
Une vasque de marbre y répand son eau rare,
Don précieux ot pur d'une naiade avare
Des insectes lointains, j'écoute Ie concert.
Nul ne vient en ce lieu, pas de voix ennemies
Qui troublent Ie silence et son hymne divin ;
Et je bois a longs traits comme un céleste vin
Le calme qui descend des branches endormies.
Richard von P erger.
Deze muziekdirecteur, eenigen tijd te Rotter
dam die betrekking bekleed hebbende, is thans te
"Weenen gevestigd, waar hij op aanbeveling van
Brahms directeur van de Saiijacademie is ge
worden.
Bij eene uitvoering van Francisetts van Tinel
behaalde hij als dirigent veel succes, doch later
bij eene uitvoering van het Weihnaclits-Oratorium
van Bach heeft deze dirigent zijn terrein geheel
veroverd.
Deze vereeniging die een weinig aan het kwijnen
was is weer geheel herleefd. De oude koorleden
worden weer jong en de jongen worden oplettend.
Aldus meldt de Weener correspondent van de
Frankfurter Zcitung.