De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1896 12 januari pagina 6

12 januari 1896 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

DE AMSTEBDAMMEB, WEEKBLAD VOOB NEDEBLAND. No. 968 Zooals reeds in de dagbladen werd mede gedeeld bestaat het nieuwe tramplan uit eene Ceintuurtrambaan met zijtakken, zoowel naar binnen als naar buiten, dus in hoofd zaak geheel het oude plan, slechts gewijzigd in onderdeelen, voor zoover de gewijzigde omstandigheden dit noodig maakten of toe lieten. Op de hierbijgaande kaartjes zijn de voor gestelde richtingen nauwkeurig aangegeven. Wij achten het daarom onnoodig weder eene gedetailleerde opsomming en omschrij ving der richtingen te geven en zullen liever het licht doen vallen op de meest kenmer kende eigenschappen en onderdeelen van het werk. De eigenlijke stadslijnen, omvattend eene gedeeltelijke zuidelijke ceintuur van af de Haarlemmerpoort tot aan den Zeeburgerdijk en drie binnenlijnen, Raadhuisstraat?Voor burgwal, Museum?Rembrandtplein en PrinsHendrikkade?Hoogte Kadijk, zullen allen een vijf minuten dienst hebben, zij zullen centraal geëxploiteerd worden d. w. z. van af het Kon. Paleis en van het CentraalStation, zal men voor 6Va cent ieder wille keurig punt der ceintuur en der buitenwijken kunnen bereiken en van af het Rembrandt plein alle punten gelegen tusschen het sta tion van den Staatsspoorweg en het Haar lemmerplein. De aanleg dezer lijnen staat in geen ver band tot die der lijnen naar Haarlem en Zaandam. Zij kunnen onmiddellijk worden aangelegd wanneer de wegbanen gereed zijn. De zuidwestelijke deelen van dit complex, verbindende de Jacob van Lennepbuurt, Buurt QQ, enz. met Rembrandtplein, Kon. Paleis en Centraal-Station, kunnen het eerst gereed zijn; zoo spoedig slechts de sporen gelegd en de rijtuigen gebouwd kunnen wor den, want belangrijke kunstwerken zijn daar niet meer uit te voeren. De bruggen der Raadhuisstraat zijn voor het grootste deel gereed, blijft dus demping van een klein deel der Overtoom en de bouw eener brug over de Heerengracht in het v rlengde der Spiegelstraat, daar de tram de Noord- of stille zijde van die gracht over eene lengte van ongeveer 350 meter zal volgen om het Rembrandtplein te bereiken. De lijn Centraal-Station, Prins Hendrikkade, Hoogte Kadijk, Dapperstraat, Ie Parkweg, Station Staatsspoor komt daarna voor uitvoering in aanmerking. Een nieuwe brug aan het eind der Nieuwe Heerengracht moet daarvoor gebouwd worden. Deze brug zal geen bezwaar opleveren voor de scheepvaart, daar sedert de opening van het Merwedekanaal de groote Keulenaars dezen waterweg niet meer behoeven te volgen, terwijl haar bouw ook ten goede komt aan de lijn Prins Hendrikkade -Czaar Peterstraat der A. O. M., en ook hare wagens van die brug zullen kunnen gebruik maken. Ook de bovenbouw van de brug Hoogte Kadijk moet vernieuwd worden, terwijl ein delijk nog eene brug zou moeten gebouwd worden over de Singelgracht in het verlengde der Kadijk en Dapperstraat, zoo er bezwaar mocht bestaan de Zeeburgerstraat te volgen. De laatste schakel van dit deel van het ontwerp is de nieuwe Amstelbrug op de hoogte der Ceintuurbaan en der Katholieke kerk aan den Amsteldijk. Een paar schetsontwerpen van deze brug zullen in het volgende nummer gegeven worden. Wij komen nu aan eenige speciale punten van het plan, die eene afzonderlijke bespre king meer dan waard zijn en wel in de eerste plaats van: DE BEBOUWIXG DEK MUSEUM-TERREINEX, in verband met het daar ontworpen station van den Locaal-spoorweg naar Haarlem en de inrichtingen voor electrische krachtlevering. De voornaamste moeielijkheid waarop de exploitatie dezer kostbare terreinen steeds is afgestuit, is de nabijheid der waskaarsenfabriek, die met hare gronden op eene allerongelukkigste wijs, in de bouwterreinen insnijdt, en hierdoor zoowel als door hare onoogelijke gebouwen, een goede bebouwing tot dusver onmogelijk heeft gemaakt. Alle bebouwingsplannen der Museumter reinen maakten daarom, tot verkrijging van een goed geheel, noodig de fabrieksterreinen

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl