Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTEBDAMMEB, WEEKBLAD VOOB NEDEBLAND.
No. 968
Zooals reeds in de dagbladen werd mede
gedeeld bestaat het nieuwe tramplan uit
eene Ceintuurtrambaan met zijtakken, zoowel
naar binnen als naar buiten, dus in hoofd
zaak geheel het oude plan, slechts gewijzigd
in onderdeelen, voor zoover de gewijzigde
omstandigheden dit noodig maakten of toe
lieten.
Op de hierbijgaande kaartjes zijn de voor
gestelde richtingen nauwkeurig aangegeven.
Wij achten het daarom onnoodig weder
eene gedetailleerde opsomming en omschrij
ving der richtingen te geven en zullen liever
het licht doen vallen op de meest kenmer
kende eigenschappen en onderdeelen van
het werk.
De eigenlijke stadslijnen, omvattend eene
gedeeltelijke zuidelijke ceintuur van af de
Haarlemmerpoort tot aan den Zeeburgerdijk
en drie binnenlijnen, Raadhuisstraat?Voor
burgwal, Museum?Rembrandtplein en
PrinsHendrikkade?Hoogte Kadijk, zullen allen
een vijf minuten dienst hebben, zij zullen
centraal geëxploiteerd worden d. w. z. van
af het Kon. Paleis en van het
CentraalStation, zal men voor 6Va cent ieder wille
keurig punt der ceintuur en der buitenwijken
kunnen bereiken en van af het Rembrandt
plein alle punten gelegen tusschen het sta
tion van den Staatsspoorweg en het Haar
lemmerplein.
De aanleg dezer lijnen staat in geen ver
band tot die der lijnen naar Haarlem en
Zaandam.
Zij kunnen onmiddellijk worden aangelegd
wanneer de wegbanen gereed zijn.
De zuidwestelijke deelen van dit complex,
verbindende de Jacob van Lennepbuurt,
Buurt QQ, enz. met Rembrandtplein, Kon.
Paleis en Centraal-Station, kunnen het eerst
gereed zijn; zoo spoedig slechts de sporen
gelegd en de rijtuigen gebouwd kunnen wor
den, want belangrijke kunstwerken zijn daar
niet meer uit te voeren.
De bruggen der Raadhuisstraat zijn voor
het grootste deel gereed, blijft dus demping
van een klein deel der Overtoom en de bouw
eener brug over de Heerengracht in het v
rlengde der Spiegelstraat, daar de tram de
Noord- of stille zijde van die gracht over
eene lengte van ongeveer 350 meter zal
volgen om het Rembrandtplein te bereiken.
De lijn Centraal-Station, Prins
Hendrikkade, Hoogte Kadijk, Dapperstraat, Ie
Parkweg, Station Staatsspoor komt daarna voor
uitvoering in aanmerking.
Een nieuwe brug aan het eind der Nieuwe
Heerengracht moet daarvoor gebouwd worden.
Deze brug zal geen bezwaar opleveren
voor de scheepvaart, daar sedert de opening
van het Merwedekanaal de groote Keulenaars
dezen waterweg niet meer behoeven te volgen,
terwijl haar bouw ook ten goede komt aan
de lijn Prins Hendrikkade -Czaar Peterstraat
der A. O. M., en ook hare wagens van
die brug zullen kunnen gebruik maken.
Ook de bovenbouw van de brug Hoogte
Kadijk moet vernieuwd worden, terwijl ein
delijk nog eene brug zou moeten gebouwd
worden over de Singelgracht in het verlengde
der Kadijk en Dapperstraat, zoo er bezwaar
mocht bestaan de Zeeburgerstraat te volgen.
De laatste schakel van dit deel van het
ontwerp is de nieuwe Amstelbrug op de
hoogte der Ceintuurbaan en der Katholieke
kerk aan den Amsteldijk.
Een paar schetsontwerpen van deze brug
zullen in het volgende nummer gegeven
worden.
Wij komen nu aan eenige speciale punten
van het plan, die eene afzonderlijke bespre
king meer dan waard zijn en wel in de
eerste plaats van:
DE BEBOUWIXG DEK MUSEUM-TERREINEX,
in verband met het daar ontworpen station
van den Locaal-spoorweg naar Haarlem en
de inrichtingen voor electrische krachtlevering.
De voornaamste moeielijkheid waarop de
exploitatie dezer kostbare terreinen steeds is
afgestuit, is de nabijheid der
waskaarsenfabriek, die met hare gronden op eene
allerongelukkigste wijs, in de bouwterreinen insnijdt,
en hierdoor zoowel als door hare onoogelijke
gebouwen, een goede bebouwing tot dusver
onmogelijk heeft gemaakt.
Alle bebouwingsplannen der Museumter
reinen maakten daarom, tot verkrijging van
een goed geheel, noodig de fabrieksterreinen