Historisch Archief 1877-1940
8
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 968
het recht van voorkeur overschrijden, zijn
geen inschrijvingen op het »Cahier des charges"
ingekomen, niet om de z. g. sociale bepalin
gen, daarin opgenomen, maar omdat de grens
van het recht van voorkeur alle hoofdrich
tingen van het verkeer doorsnijdt, omdat
dus de ceintuur evenals alle andere lijnen,
die buiten die fictieve grens moeten blijven,
slechts gevoed kunnen worden door neven
stroomen van het verkeer, dus niet anders
dan verlies opleverende lijnen kunnen zijn.
Gelukkig echter is de opvatting van de
commissie en van den raad van de toepas
sing van het recht van voorkeur eene ruime
geweest; zooals wij zagen, heeft zij gezocht
en gevonden eene oplossing, die voor de ge
meente het recht van voorkeur, dat nu een
maal moest worden gegeven, niet te bezwarend
zou maken, die haar de vrije hand laat het
toe te passen, volgens de behoeften van het
verkeer, volgens het belang der gemeente.
Men is dus in staat eindelijk de fictieve
grens te verbreken en kan daardoor ook
komen tot den aanleg der:
LIJNEN LANGS DE HANDELSKADE EN DE
DE KUITEKKADE EN NAAE ZAANDAM
EN HAARLEM.
Want zonder aansluitende buitenlijnen en
doorgaande stadslijnen is het onmogelijk ook
deze lijnen anders dan met verlies te
exploiteeren.
En toch zijn ook de lijnen langs de kaden
door de Spaarndammerbuurt, naar de Hout
en Petroleumhavens en naar de Wester
begraafplaats eene dringende behoefte.
Dit nader aan te toonen zal wel
onnoodig zijn.
Wij willen er alleen op wijzen, dat
voorloopig een kwartierdienst hier zal worden
ingevoerd, die echter, met de ontwikkeling
van het verkeer geleidelijk in een eigentlijken
stadsdienst, om de vijf minuten zal kunnen
overgaan, voor zoover de bebouwde kom der
gemeeente reikt.
Komt men verder westelijk buiten de
bebouwing, dan is men aan het einde van
den Hemweg, bij de Westerbegraafplaats en
tevens aan de grens der gemeente gekomen,
bij de bestaande veerpont over het Noordzee
kanaal, juist op het punt waar aan de over
zijde op de grens der gemeente Zaanda'm
de nieuwe centrale Rykspatronenfabriek in
aanbouw is, die wanneer zij geheel voltooid is
aan 600 a 800 werklieden werk zal verschaffen.
Dezen moeten met hunne gezinnen daar ter
plaatse wonen, en daar zal dus binnen enkele
i aren eene geheel nieuwe nederzetting, een
dorp met + 2000 inwoners ontstaan, die
om hun geïsoleerde ligging, tot bevrediging
hnnner behoeften aan verkeer met Am
sterdam en met het centrum hunner gemeente
Zaandam, wel niet anders afdoende kunnen
worden geholpen dan met een tramweg.
De tram gaat van hier door de geheele
gemeente Zaandam tot aan haar noordelijk
eindpunt.
Zij zal dus ook voor Zaandam niet alleen
dienen als verbindingsmiddel met Amsterdam,
maar in hoofdzaak ook aan plaatselijke
behoeften voldoen. Een latere doortrekking
naar Westzaan, Zaandijk, Koog en
Wormerveer wordt bedoeld.
De tram zal dan eerst recht aan de behoef
ten der zoo nijvere en bedrijvige Zaanstreek
voldoen.
Eindelijk de locaalspoorweg naar Haarlem.
Deze lijn staat meer op zichzelf, en houdt
alleen als zoodanig verband met het nieuwe
tramnet in Amsterdam, dat haar eindstation
noodzakelijk een knooppunt van stadslijnen
moet zijn, omdat het anders te ver uit de
stad zou ligggen.
Dus hier heeft de lijn Haarlem de stads
lijnen wel noodig, maar zijn anderzijds de
stadslijnen bestaanbaar zonder en onafhan
kelijk van dezen spoorweg.
De spoorweg, die te Amsterdam achter het
Kljks-Museum begint, loopt in westelijke
richting over Sloten door de Haarlemmer
meer naar de Haarlemmerhout. Hij verbindt
dus de zuidelijke deelen der beide steden.
Aan eene Memorie over dezen spoorweg
ontleenen wij het volgende:
»Waar de bevolking der beide steden zich
sedert 1839 (jaar van den aanleg van den
Hollandschen Spoorweg Amsterdam?Haar
lem) heeft verdubbeld;
»waar Haarlem als het ware de voorstad
is geworden van Amsterdam;
»waar voor de bewoners der zuidelijke
stadsdeelen, van beide gemeenten, de af
standen zoo groot zijn geworden, dat de
spoorreis slechts een klein onderdeel uitmaakt
van den tijd, noodig om de bestemming te
bereiken;
»waar Vondelpark en Hout, benevens vele
aantrekkingspunten, in het zuidelijk deel
der steden gelegen zijn;
»waar ook de aangrenzende gemeenten, ten
zuiden van Amsterdam en Haarlem, als
Nieuwer-Amstel. Watergraafsmeer, Heem
stede, enz. zich zoo sterk hebben ontwikkeld
ns de aanleg eener Zuidelijke lijn, naast de
Noordelijke, een eisch des tijds geworden.
»Door vergelijking, met gelijksoortige dub
bele lijnen, tusschen Rotterdam en Schiedam,
Delft en Den Haag, enz., toonde ik verder
aan, dat hier van eene sterk concurreerende
paralellijn geen spraak kan zijn, dat hier de
opeenhooping der bevolking veel grooter is
dan elders; dat de afstanden der beide lijnen
grooter zijn en dat in sterker mate, dan
ergens anders, er zich geheel nieuw en groot
buurt-verkeer zal ontwikkelen, waaraan de
behoefte latent doch intens is."
Ook deze lijn zal electrisch geëxploiteerd
worden met een kwartiersdienst evenals die
naar Zaandam, en waar in ons land geen
twee andere plaatsen zijn aan te wijzen
waartusschen het verkeer onderling zoo groot is
en waar de behoefte zoo groot blijkt, valt
er aan een druk verkeer, ook op de nieuwe
lijn, niet te twijfelen.
De aanleg van dezen weg is duur, om de
belangrijke bruggen, die in haar voorkomen,
maar «ij zal juist daardoor dienstbaar kunnen
gemaakt worden om later goedkoope ver
bindingen te maken, met de Zuidelijk ge
legen dorpen, met Haarlemmermeer, Aals
meer, enz.
*
Alle nieuwe lijnen zullen gezamenlijk lang
zijn 48 Kilometer waarvan ruim 24.5 in
Amsterdam.
De A. O. M. heeft 28 Kilometer in ex
ploitatie, waarvan 3.5 in N.-Amstel en ook
24.5 in Amsterdam.
Tot vergelijking van den bestaanden
toetand en den nieuwen, wanneer het electrische
tramnet in werking zal zijn, met het oog op
Amsterdam, N.Amstel, Rotterdam en den
Haag kan het volgende staatje dienen.
Kilom. Kilora. Tramw.
Bevolking Tramweg op 10.000 inw.
Rotterdam 234.000 18.?0.77
Den Haag 180.000 24.?1.33
'S.. Amstel
stedelyk deel
Amsterdam 450.000
25.000
? 24.5 0.54 thans
l 49.?1.08 met
nieuwe lynen
waarbij valt op te merken, dat van de lijnen
der Haagsche Tramweg-Maatschappij niet
alleen zijn afgetrokken, die welke buiten de
gemeente liggen, maar ook die, welke, als
zomerlijnen slechts gedurende een deel van
het jaar in exploitatie zijn.
Uit deze cijfers blijkt dus ten duidelijkste,
dat Amsterdam thans, wat tramwegen betreft,
verre bij de andere steden achter staat en
dat het, als het nieuwe net voltooid zal zijn,
niet meer dan een gemiddeld zal hebben
tusschen Rotterdam en den Haag.
Wat N.-Amstel betreft, spreken de cijfers
nog duidelijker.
Ook wanneer het nieuwe net voltooid zal
zijn, zal N.-Amstel nog veel beter van tram
wegen voorzien zijn dan Amsterdam zelf.
Thans voorziet de A. O. M. ruim driemaal
zooveel in de behoeften aan tramverkeer in
N.-Amstel dan in de stad zelf, wat nog ster
ker wordt, wanneer men er op let, dat de
meeste hoofdlijnen hare eindpunten in
N.Amstel hebben en deze dus in hoofdzaak
dienen om de forensen-bevolking gemak
kelijk met de middelpunten der stad t3 ver
binden.
Afgescheiden van de fiscale belangen der
gemeente, zou dit op zichzelf zulk een groot
kwaad niet zijn, maar dat zij dit doet door
achterstelling der stad zelf, door de buiten
wijken van het verkeer uit te sluiten, waar
door deze kwijnen, de belangen der eigen
burgerij worden benadeeld, en de bloei der
N.-Amstelsche wijken juist wordt bevorderd,
dat is erger.
Het stelsel van tramaanleg, door de A. O. M.
tot dusver gevolgd, is niet alleen principieel
te veroordeelen, als te sterk concentreerend,
maar het is ook direct in strijd met de be
langen der stad en harer bewoners.
Men zou met het oog hierop de A. O. M.
eigenlijk moeten herdoopen in
Nieuwer-Amstelsche Tramweg-Maatschappij.
De nieuwe electrische lijnen zijn daaren
tegen over haar volle 24.5 kilometer op
grondgebied van Amsterdam gelegen; zij
zullen dienen tot verbinding van de buiten
wijken onderling en met de binnenstad.
Zij zullen de onrechtmatige verdeeling der
tramlijnen ten deele opheffen en daardoor
het zekerste middel zijn om de buitenwijken
tot bloei te brengen.
De volgende week hopen wij enkele be
schouwingen te geven over de nieuwe
Amstelbrug en het stelsel van electrische trekkracht.
IMIIIIIMIIIIIIMHIIIIIIIMIIIIIItllMIIIIMnlIMHIIMMIUIIIIMIIUmillMlMllimilllllMlllMimn
mlllMIIIIIIMIIIMIMMIlmiMIIIIIIIMiml
HNT.
Trademark
THEE-E. BRANDSMA
Traiemark
KOLDEWEIJ &, CORBIËRE,
O A LEIDSCHESTRAAT O H
U AMSTERDAM U
Gr 1*001 B edde n m ag-az \j n.
Van 6 tot 20 Januari a. a. offreeren w\j de
TW~*TVrr2rT7''TV ?"kU'ti" IPT^Sl
JLX^yj.^1 f_A t^jm UJtLilA.Mitl.Tl JSj
wegens einde van het seizoen en de
WOLLE1N 1>EKEIVS.
door taleeren of op zichtzenden beschadigd
tegen Inventarisprijzen.
P,S. De gekochte wollen dekens laten wy alsdan GRATIS bij onzen fabrikant
bewasschen.
UhïchtschesIraaKS Harfesfraa \ 32
DEN HAAG. P;
ARNHEM. Groore
ROTTERDAM. Zoefe
II A MUUMJL ?l*J
33, .Amsterdam.
DAGELIJKS CONSULT.
_ Jonn...^^
Uifsluitendinbusscn.vootzièn'varLans'
GEDEPONEERD FABRIEKSMERK.
Hoofdvertegenwoordiger voor Nederland
de Heer A. OVERWEG, Botterdam.
f- en Copieeriakl
MATHIEU PLESSY".
Beste en goedkoopste. Prijzen en mon
sters by de agenten VAN EDEN & Co.
te Krommenie.
PHILIPPONA KETELAAR,
'KR.^N Cl EB.
KALTERSTRAAT 166, AMSTERDAM.
SPECIALE INRICHTING voor het vervaardigen van volledige
Uitzetten en Luiermanden.
Op aanvraag worden prijsopgaven en modellen franco toegezonden.
GEVESTIGD TE NIJMEGEN.
Abonnementsprijs per kwartaal voor piano 2-handig ? 3,50, voor piano
4-handig ?4,00, voor zang ?3,00. Elke maand een portefeuille met minstens
10 nieuwe en degelijke, niet te zware muziekwerken, waaronder
vooral die van Nederlandsche Componisten. Volledige prospectus wordt op
franco aanvrage gaarne toegezonden.
Deze inrichting wordt, wegens hare strekking, aanbevolen door de Heeren
Musici RD. HOL, DL. DB LANGE en W. F. G. NICOLAÏ.
De Directeur H. D. A. GöTZ, Nymegen, Waalplein 42.
?ooooooooooooooooooooooo*
g De NEDERLANDSCHE ZUIVELFABRIEK
Q Ie JK.atnpen9
Q Bekroond met de hoogste Onderscheidingen,
A levert geregeld
O ROOMBOTER van superieure kwaliteit
voor TAFEt en UKUItElV.
Franco zending door het geheele Kijk in origineele verpakking.
Vraagt Prijscourant met Orderblocs.
?ooooooooooooooooooooooo»
10 maal te
Dames
HEMDEN . . . v./ 1.30 vr ?0.95
NACHTJAPONNEN - 2.30 - 1.70
PANTALONS . . - 1.80 - 1.85
veel voorraad da
Heeren
DAGHEMDEN van f 1.65 voor ?1.22
NACHTHEMDEN - 1.60 - 1.20
Prima kwaliteit goed.
arom 25 procent
Kinder
HEMDEN . van ? 0.65 voor ? 0.42
PONNEN . - 1.20 - 0.90
Best goed, net kantje.
goedkooper.
Beddelakens
155 cM. X 3Vs El lang
van ? 18.50 voor ? 14.
SLOOPEN - 8.?- 6.
Vraag voor UITZETTEN de
Geïllustreerde Prijscourant.
Tafelgoed
in meer dan 100 soorten
1 stel DAMAST
voor slechts ?6.20
Keper
iets vuil 20 El van ? 6.
voor / 4.20. 40 El on
gebleekt KEPER ? 6.
Overtuig . Vraag Stalen en Monsters felle franco worden toegezonden. H. H. KOLTHOF, Fabrikant, Almelo.