Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 969
(Slot).
DE AMSTELBRUG.
Dat dit belangrijke kunstwerk in het ont
werp der electrische trams is opgenomen, ver
hoogt zonder eenigen twijfel zeer_de waarde
daarvan.
Want al zouden de tramlijnen strikt geno
men ook geëxploiteerd kunnen worden zonder
deze brug, ze zal aan de tram-exploitatie
zeker ten goede komen, maar meer nog aan
het gewone verkeer, zij is onmisbaar voor
eene goede verbinding en de ontwikkeling
der buitenwijken.
Wie daaraan nog mocht twijfelen, neme
de moeite op den Buiten-Amstel het verkeer
met de stoompont en met de tallooze
roeibootjes gade te slaan en hij zal zich schamen,
dat de gemeenschap tusschen twee belangrijke
stadsgedeelten op zoo gebrekkige wijze nog
moet plaats vinden.
De bouw eener brug is met de uitbreiding
der stad meer en meer onontbeerlijk geworden.
De plaats der overbrugging is als van
zelve aangewezen. Zij moet liggen in het
verlengde der Ceintuurbaan, aan de West
zijde of Amsteldijk uitkomende naast de in
aanbouw zijnde Katholieke kerk, en daar de
Ruyschstraat noordelijker op den Amstel
aan de Weesperzijde uitkomt, moet de as der
brug in eenigszins schuine richting den stroom
kruisen.
Dit is echter geen groot nadeel en leent
zich door eenigszins uitbuigende vleugels tot
eene goede oplossing.
Een ontwerp, in 1881 reeds gemaakt voor
overbrugging van den Amstel op deze plaats,
benevens eene schets, tot hetzelfde doel, van
den heer Berlage, zijn thans in de Tijding
zaal van de Telegraaf, in de Kalverstraat
tentoongesteld. Zij bedoelen niet de oplos
sing aan te geven, maar willen alleen aan
schouwelijk verkondigen, dat eene overbrug
ging van den Amstelstroom, op zulk een voor
naam punt iets meer kan en moet geven,
dan een nuchtere, niets zeggende opeenvol
ging van gelijke spanningen en bogen,
even plat van vorm als van gedachte.
Zoo is het een goed denkbeeld, aan beide
zijden der beweegbare brug, poortgebouwen te
plaatsen, die hier als bij zoovele oude brug
gen en ook bij de nieuwe Theemsbrug, het
zwaartepunt van het kunstwerk kenmerken
en tevens beschutting aanbieden voor de
wachtenden, als de brug is opgehaald.
De toegang tot de brug aan de zijde
van den Amsteldijk zal uitstekend zijn.
Het nieuwe imponeerende kerkgebouw dat
daar zal verrijzen, zal er niet weinig toe
bijdragen den indruk van dit gezichtspunt
te verhoogen en de breede Ceintuur die van
Jammer, dat men dit nog niet kan zeggen
van den Oostdijken oever.
De Ceintuur is hier niet zoo breed (20 meter)
en de anders goede bebouwing van den oever
wordt niet door eenig groot kunstwerk geac
centueerd, maar wat vooral treffen zal is dat de
Ceintuur hier wordt doorsneden door den spoor
weg, wat voor de ontwikkeling van dit stadsdeel
meer en meer een belemmering zal blijken.
Wij meenen dus dat gemeentebestuur en
burgerij bij de spoorwegmaatschappij en bij
de regeering moeten blijven aandringen op
verplaatsing van het spoorwegstation, volgens
een der hoofdnummers op het programma
in te nemen, waardoor de feestelijkheden der
kroning als van zelve zouden worden gecon
centreerd tot het Ooster- en het Sarphatipark,
die zich beide daartoe zeker meer eigenen
dan de thans nog weinig herbergzame oorden
aan de overzijde van het IJ.
Na deze vrij lange afdwaling keeren wij
tot ons onderwerp terug en komen aan:
UE BESCHRIJVING VAN HET
STELSEL VAN ELECTRISCHE TREKKRACHT MET)
BOVENGRONDSCHE GELEIDING. (Trolley-Stelsel.)
meer uit, het is thans reeds toegepast in de
volgende steden:
Aken, Altenburg, Barmen, Belgrado, Bor
deaux, Bremen, Breslau, Brussel, Chemnitz,
Christiania, Dantzig, Dortmund, Elbing,
Elberfeld, Erfurt, Essen, Genua, Gera,
Gotha, Halle, Hamburg, Havre, Kiew, Leeds,
Lyon, Lubeck, Marseille, Milaan, Munchen,
Neurenburg, Plauen, Roubaiij, Spandau,
Stuttgart en. Wiesbaden, terwijl vele andere
op het punt zijn te volgen.
De Berlijnsche correspondent van De Tele
graaf schrijft over dit stelsel:
het plan Jitta.
Men mag niet rusten vóór dit verkregen is.
De bezwaren der spoorweg-exploitatie, zoo
die bestaan, moeten worden opgelost en het
nieuwe station zal, aan alle zijden met de
stad door tramwegen verbonden, zeker niet
minder gunstig gelegen zijn dan het oude.
Dit komt nog meer uit als men let op de
voorgestelde spoorverhooging,in verband met de
plannen der commissie voorden transitohandel.
Waar eene Amstel-overbrugging zulk eene
beteekenis heeft en waar eene brug over het
Van alle stelsels van mechanische trek
kracht is dit thans in de meeste opzichten
het beste.
Geen andere kracht dan electriciteit leent
er zich toe, om in vaste stations opgewekt,
op zoo constante en gemakkelijke wijze voort
durend, al naar de behoefte, naar de in
beweging te brengen voertuigen te worden
geleid.
Het stelsel met ondergrondsche geleiding
is tot heden alleen toegepast te Buda-Pest,
het heeft om praktische en finantieele
redede brug naar de stad leidt, zal eerst door haar
wezenlijk tot haar recht komen.
Het belooft hier een der beste punten onzer
stad te worden.
IJ, althans voorloopig wel tot de »pia vota"
zal blijven behooren, zou de plechtige opening
der brug er zich bizonder toe eigenen om in
1898 bij de kroningsfeesten der jonge Koningin
nen geen verdere toepassing gevonden.
Het Trolleystelsel daarentegen is in Ame
rika algemeen ingevoerd, over 13000 kilo
meter baan, en breidt zich in Europa steeds
>De voordeelen van den electro-motor zijn:
een zeer regelmatige gang, groote snelheid,
goedkoopte, zindelijkheid, gering gevaar;
een van haar meest gevreesde nadeelen is
de misstand bij bovengrondsche geleiding,
ontstaan door de pilaren, waaraan de draden
worden bevestigd."
«Tijdens een bezoek aan Hamburg kon ik
mij overtuigen van de ongegrondheid dezer
laatste bewering. Het is waar, een
oogenblik vindt men het vreemd en vooral wan
neer een tram voorbij vaart, snel,
geruischloos, schuivend met den hooguitstekenden
arm, welke langs den geleiddraad glijdt, staat
gij ietwat verwonderd. Maar van een be
paalden misstand is geen sprake en de bun
dels teiefoondraden boven de straten met de
houterige hekken boven de huizen, of de
afgebeulde paarden voor huurrijtuigen zijn
veel grootere bezwaren voor aesthistisch voe
lende menschen."
»Ik geloof, dat Amsterdam wijs zal doen,
wanneer zij het voorbeeld door genoemde
steden en nog andere gegeven, volgt. Ham
burg vooral kan Amsterdam veel leeren en
een onderzoek bij de Hamburgsche bevol
king zoowel als bij den Senaat zou zeer in
het voordeel der electrische trams uitvallen
Daar heeft men reeds wagens met compar
timenten voor rookers en niet-rookers; meer
comfort in een vervoermiddel dan deze
electrische trams opleveren is niet denkbaar.
Er zijn te Hamburg op 't oogenblik reeds
in gebruik 247 motor-wagens over 80 K. M.
baanlengte, terwijl 50 motor-wagens en 30
K. M. baanlengte nog in aanbouw zijn, wel
een bewijs van de groote voldoening van
Senaat en bevolking over deze wijze van
vervoer."
Ook Berlijn krijgt, behalve zijn beide reeds
bestaande electrische lijnen, in den a. s. zomer
eene dubbele lijn naar de industrie-tentoon
stelling te Treptow, samen lang 13 K.M. en
met 50 motorwagens. Het electrische stelsel
met bovengrondsche leiding is het eenvou
digste van alle bestaande. Het is volkomen
zeker in zijn werking.
Het geeft eene veiligheid, minstens even
groot als de paardentrams, want de rijtuigen
kunnen veel sneller tot stilstand worden