Historisch Archief 1877-1940
No 971
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
Het Centrum. 27 Jan.
Hetonderwijs-vraagstuk in Engeland."
28 en 30 Jan. Een belangrijke her/orming''
(voorwaardelijke veroordeeling).
31 Jan. Ia de lucht" (aan de Maasbode)
Het N i en wa T. d. Dag. 23 Jan. Armenzorg",
door N.
21 Jan. Nog eena de doodstraf'.
27 Jon. Verstompen'', door K. te H.
A m s t. C t. 21 Jan. Politieke preutschheid".
22 Jan. Een vraag en een antwoord.
23 Jan. Een socialistische utopie?"
21 Jao. Een leemte in onze wetgeving" (de hist.
galerij).
25 Jan. Wij en Tiansva»!".
27 Jan. Een beroep op de Kerk."
De T ij d. 17, 18 Jan. Jeugdige misdadigers" I
en II.
20-23 Jan. Tot de eenheid" I?IV.
Het Volksdagblad. 27 Jan. De doodstraf.''
28 Jau. Armenzorg en overheid."
30 Jan. Tegenstander en bondgenoot tegelijk"
(B. v. A over de Statistiek en Werklieden).
D e (antir.) Nederlander. 27 Jan. De kamers.
van arbeid en de politiek."
30 Jan Onbillijke klachten" (l >odwitfabriek).
31 Jan. Adviseeren of dwingen" (kamera van
arbeid).
N. Botterd. C r t. 26 Jan. De verd«re be
handeling van het wetsontwerp op het personeel."
28 Jau. De Tramconcessie te Amsterdam," do >r
den Amsterdamschen correspondent.
De Maasbode. 23 Jan. Eeu agrarische be
weging?"
Het Vaderland. 26 en 27 Jan. «Sociale
Pol.tiek."
Haagsch Dagblad, 21 Jan. Academisch
Socialisme in Duitschland," III, 22 Jan. IV.
23 Jan. Balfour'o Bede", ingezonden door Mr H.
H. A. Neys. Suzereiniteit en Souvereiuiteit," door
van Vredenburch.
24 Jan. Een practische les" (ontwerp-Hart igh).
26 en 27 Jan. unie".
De Avondpos t, 26-27 Jan. Terug naar de
woestijn".
3L Jan De gewapende vrede", door It. L. S.
De Avondpos t. 28 Jan. Een wonde plek in
ons Staatsrecht,' door E
Utrechtsch Degblad. 21 Jan. Naar Trans
vaal".
22 Jan. Blaffen en bijten".
L i lu b. K o a r i e r. 23 Jan. Waarom is generaal
v. d. Heyden destijds uit A'jeh teruggeroepen ge
worden?" (door M. de BHS).
Arnh. C t. 24 Jan. Verkeerd gelezen of verkeerd
begrepen.'' (Het Volksdagblad over de Transvalers.)
27 Jan. De Duitsche Keizer en zijn telegram aan
Pre» Krüger."
29 Jan. De algemeene beschouwingen van de Eerste
Kamer over de begrooting."
M i d d e l b. C t. 27 Jan. Een uitstekend idee"
(Volksbadhuis).
28 Jan. Nog f ens de Transvaal'1 (aan de Standaard).
29 Jan. Zee in!' (De Evertsen).
Pro v. Gron. C t. 27 J in. Onze Eerste
Kamer/'
Nieuwe Winsch. C t. 26 Jan. De Zondags
rust."
Venloosch Weekblad, 25 Jan. De Haard
steden".
N Arnh. C r t. 28 Jan. Vrijland."
30 Jan. Het verzoek der werkloozen aan den
Gemeenteraad". (Ingezonden door S. W. Middelkoop.)
N. Leeuw. C r t. 25 Jan. Kamers van Arbeid
en arbeidsraden". (Ingezonden door C. W. Holman)
Noord-Hol l a n ds c h Weekblad. 25 Jan.
,.Medico Mechani-cb Zander-instituut". (Ingezonden).
De Nederlander (weekblad). 25 Jan. De
Kamers van Arbeid."
De Volksstem. 25 Jan. Arnhem, 17 Januari"
(aan de Arnh. Ct. naar aanleiding van liet Lib.
Uuieprogram). De soc. democraat en de
kiesrechtnitbrei?ling" Een woord van Verweer" (van Van Loenen
Hartmet). De officieele kandelaar bij ons armwezen "
Gemeentezaken" (Toch Praten). Het onderwijs voor
meisjes."
S o c. W e e kb l a d. 25 Jan. De Utrechtiche huis
houdschool". Het arnarchisme en de Nederlandsche
arbeidersbeweging", door W. H. Vliegen.
Patrimonium, 25 Jan. Welken weg wijst ons
de historie der werkliedenbeweging in Nederland als
den jasten aan?" (Ontstaan dnr werkliedenbeweging.)
De Volksbanier (B. K. Volksbond), 30 Jan.
Een sluitrede", ("an het congres).
Becht v. Allen. 28 en 29 Jan. De Statistiek
en de Werklieden."
De Sociaal-democraat. 25 Jan. Over
denkingen bij het graf van de Amsterdammer"."
Weekblad v. d. A l g. Diam Bond, 2tJ*n.
De Verstellerskwestie". Ingezonden door C. Hester.
c/'&milefon.
llllllllllllllllilIllllllltllllllllllllllMIIMIIIIIIIIMIIMIIIIinillllllMIIIIIIIIMIIIIIIlll
De Vrouw van den Cipiei'.
Naar het Engelsclt
VAN
R. A. S A VAGE.
(Slot)
Grey zette zijn muts op.
»'t Is de laatste nacht. LT weet niet wat het
is een gevoel te hebben, alsof onzichtbare
handen u met loodzwaren druk in duisternis
dompelen. U kunt u niet voorstellen wat ik
uitsta bij de gedachte, dat, als de slar.p mij
overmant, mijn echtgenoot zal worden ver
moord. En morgen als ik 't zoo lang
nog maar kan uithouden zal zijn Jijden
geëindigd zijn, zal ik kunnen spreken ; maar
wanneer ik geen slaap krijg word ik gek
ik kan er niet langer buiten of ik word
ook krankzinnig.''
Grey stak zijn arm door den haren... »Kom !
we zullen dadelijk gaan."
Zij leunde tegen hem aan, worstelend tegen
den slaap, die haar meer en meer beving.
»'t Is zoo lekker warm hier en zoo gezellig,"
mompelde zij op droomerigen toon. »Laten
wij nog even blijven zit..." Maar eensklaps
werd zij voor een oogenblik weer klaar wakker.
»Neen neen naar huis. Die lamp brandt
zoo rood 't lijkt bloed.... Houd mij
wakker om Godswil. .. houd ... mij ...
wak..." En haar oogen vielen weer dicht.
81 Jan. Een en ander uit het
ontwerp-huishoudeljjk reglement", II.
De Volkstribuun. 25 Jan. Liefdadigheid",
door Yo que soy contrabandiste.
Neerland'a Volksblad. 25 Jan. Losse
gedachten en opmerkingen".
De Wekk«r. 25 Jan. De praktijk van het
onderwijs. Voorheen en Na". Statistiek van het
schoolverzuim in onze volkbscholen''.
Het Schoolblad, 28 Jan. Pestalozzi en zijne
volgelingen" (slot). »Een idee, ter overweging voor
de moedertaal-onderwijzers", (samenwerking en
vereeniging).
Het nieuwe Schoolblad, 21 Jan. De Vaderl.
Geschiedenis en de mannen der nieuwe Bichting".
De V r ij d e n k e r. 25 Jan. De vrouw en de
wetenschap".
De N ij v e r h e i d. 29 Jan. Het arbeidersvraag
stuk in Engeland", XIII.
Weekblad v. d. Burg. A d m i n. 30 Jan.
Aanbesteding voor hooger cijfer dan bij de begroo
ting is toegestaan".
N. S u r i n a a m s c h e C r t. 29 Dec. De kleine
Landbouw".
l Jan, 1896. GoudwetuiUoering",
5 Ji,n. Suriname in de Tweede Kamer".
Wekelijksche Vracht- en Scheeps
berichten. 27 Jan. Nederlandsche
Seheepsbouw", door O. K. O.
miillliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMimiiiiiiiiiimiiiiiiifiiiiiiiiiiii
u z i e -k.
in de Hoofflstafl,'
Amsterdam kan het verwijt niet treffen dat bij
weldadiglieids-concerteu de wil voor de daad moet
wordc-n genomen, en dat ter wille van liet goede
doel men zich maar tevreden moet stellen met
voordrachten die anders den toets der kritiek niet
zouden kunnen doorstaan.
Men wachtte er zich vroeger vaak voor kritiek te
geven over zulke avonden. De gewone kritikus
werd verzocht tehuis te blijven en in zijn plaats
iemand anders te zenden die alleen verklaarde dat
//alles" heel mooi was geweest, - dat den mede
werkers alle hulde toekwam dat zij hunne (of hare)
talenten voor dat edele doel hadden beschikbaar
gesteld ei) dat uioa niet wist wat meer te bewonde
ren : den kunstzin of den liefdadigheidszin van de
medewerkers enz. enz.
Doch dat alles is veranderd.
Wanneer ten onzent niet zeer goede krachten
zich voor een edel doel vereeniaeu, heeft het edele
doel alle kans van mislukken. Daardoor kan er
bij zulke concerten van eene kunstuiting sprake
ziju en daarom maak ik melding van het con
cert ten bate der Fereeniging: Hulp voor Minver
mogende Ooglijilers en der cereenif/iiiij lot verbetering
vau hel lot der IHimlen. en het dineert tan t/e
Tereenigi'ig tot iiuiimoediying xa/i het arme schoulkiiid.
Mej. Léonie Wilsou (rang), en de lieeren:
Willem Mengeloerg (piano), AudréSpoor (viool) en
J. Mossel (violoncel) hadden zich bereid verklaard
op liet eerste concert mede te werken eu het be
hoeft voorzeker niet veel toelichting wat men ver
wachten kou.
Doch er is meer gegeven dan ik zelfs nu had
durven hopen, want het 'trio es gr. t van Brahms
opus 40 eigenlijk voor piano, viool en hoorn
geschreven doch zich veel beter leenende voor
violoncel, omdat het voor den hoornist ondoenlijk
is in liet tempo zooals het uu werd uitgevoerd
zijne partij te bladen werd op eeiie wijze ver
tolkt die aau hooge eischen beantwoordde.
Ik heb den heer Spoor als solist indertijd niet
al te gelukkig hooren debuteereu, doch dezen avond
heeft hij niet, alleen als solist, doch ook vooral als
ensemble-speler (en dat zegt nog heel wat meer)
een zeer goeden indruk gemaakt, hij heeft uu
vooral bewezen dat hij voor zijne gewichtige be
trekking ten volle berekend is.
Grey deed een wanhopige poging om zijn
bezoekster uit het warme vertrek en buiten
het hotel te krijgen. Toen zij eenmaal op
straat was, knapte de frissche lucht haar op.
De sneeuw had opgehouden. Roodgouden
spranken van het Noorderlicht straalden
golvend uitschietend aan het staalgrijze uit
spansel. De ijzige wind drong Grey door
merg en been, terwijl hij zijn gezellin half
ondersteunde, half voorttrok naar de gevan
genis, een groot, steenen gebouw, aan het
eind van het dorp. De versch gevallen sneeuw
had haar vorige voetstappen reeds bedekt.
Werktuigelijk liet zij zich door Grey voort
trekken. Haar donker haar was losgeraakt
en hing zwaar op zijn schouder, maar zij
merkte het niet. Eerst toen zij de gevangenis
naderden, scheen zij weer tot de werkelijkheid
te ontwaken en naar het licht wijzend, dat
in het portaal brandde, fluisterde zij gejaagd:
»Daar is 't daar is 't! Loop zacht,
anders wordt hij wakker. Hier is de sleutel.
Maak toch zoo'n leven niet. Kunt u 't slot
niet, open krijgen? Zoo! gelukkig. Hier heen;
deze kamer door. Pas op, stoot niet aan de
wieg. U zult zien hoe knap, hoc edel hij is.
Zelfs in zijn slaap. Ach! gaf de Heer hem
mij toch maar weerom. Stil! st! Hij mag
niet wakker worden. Een slaapdrank werkt
nooit lang bij hem. Hier kijk...."
Met een teederen glimlach op de lippen
hield zij het licht omhoog in de richting van
het bed. Met een onderdrukten kreet liet zij
eensklaps de lamp vallen, die nog juist bij
tijds door Grey werd opgevangen.
»Weg 't bed is leeg!'1 gilde zij.
Een doodelijke bleekheid overtoog haar
gelaat, terwijl zij Grey aanstaarde. Het kind
werd wakker en begon ie schreeuwen. In
Ik heb van de vertolking bijzonder genoten, uit
zeer interessante en te weinig gehoorde werk vau
Brahms kreeg door de zeer muzikale vertolking
nieuwe bekoring. Vooral ook de rythmiek trof mij.
Voor dezen zoo gewichtigen en maar al te vaak
verwaarloosden factor hebben de heeren Mengelberg.
Spior en Mossel groote zorg getoond en zonder
te veel in nadere détails te treden breng ik dezen
heeren zonder eenig voorbehoud mijn compliment.
Niet minder schoon waren de zangen die mej.
Wilson voordroeg. Ik heb met verrassing bespsurd
hoeveel bare stem en wijze van zingen in den
laatsten tijd weer gewonnen hebben. Dat mej.
Wilson eene zangeres met schoone stem, veel muzi
kaliteit en temperament is, die ook door lu,re al
gemeene ontwikkeling in staat is aan het woord
evenveel kracht te geven als aan den toon, wisten
wij reeds lang, doch uu gaat haar alles gemakke
lijker af, alles klinkt natuurlijker. Zoowel in de vijf
zanden uit Dulorosa van .Jensen even als in de twee
liederen van Viotta en Waldesyespriieh van
Sehumanu hadden wij gelegenheid dit op te merken.
Ik heb vroeger reeds met een enkel woord de
twaalf liederen van Viotta voorloop^g aangekon
digd. Van deze liederen zong mej. Wilson W ir j'in
deifi He-ra mein. Anker en Fremlrnll ttnd leii/voll.
Beide liederen stellen, hoe sober ook bewerkt,
hooge eischen aan de declamatie en op bijzonder
schoone wijze wist mej. Wilson deze zeer&ehoone
liederen zur Geltung zu bring.-Mi".
Naar aanleiding vau het lied van Goethe is eene
kwtstie te opperen. In de compositicn van Beet
hoven en Schubert op dit lied leest men : Hangen
uad Bangen en zoo komt liet ook meen ik in
oudere Goethe-uitgaven voor. Viotta heeft ge
schreven Langen -und Bungen en daarmede heeft hij
liet m. i. bij het rechte, want in al de nieuwere
uitgaven staat: Langen.
In de uitgave van Cotta (Schulausgabc) bewerkt
door den conscientieusenGoethe-keiiuer Prof.Schaefer
is tevens een noot opgenomen waarin Langen als
een ouder stamwoord van Verlangen wordt ver
klaard. In de Heinpelsclie Ausgabe" is die noot
eveneens opgenomen, ok in het geïllustreerde
praehtwerk van Ed. Düiitzer (waarin een regisseur
tal van gegevens kan vinden voor de opvoering
van dramatische werken van Goethe) staat: Jjini/eii.
evennls in de uitgave van Ilcc'.am. De uitdrukking
Mii'/i lanyet so sehr ttacfi dir is als ik mij goed
herinner ook elders bij Goethe te vinden.
Ik iioodig dus alle zangeressen en zangers uit
ook bij de liederen van Schubert en Beethoven,
Hangen in L/m/j -n te veranderen.
Behalve de klavierpirtij in het Trio, speelde de
lieer Aleagelberg de Chi'O'iuitixt-he t'aiilaxie en. F/if/<i
van Bach. en de Einden iSy/iiji/ioniq/iex vau Scliiiiiiaun
waarin hij vooral uit een artistiek oogpunt veel
schoons gaf.
Kortom het was een schoon sreslaaïde soiree.
In het concert van het Concertgebouw vau 23
Januari heeft du medewerking van mej. f.'l.
Kleeberg (i)iauiste) mij ook groot genot versclnft. Deze
dame is geen onbekende en dus mag men als be
kend veronderstellen hoe artistiek, hoe vol dis
tinctie vooral, haar spel is en hoezeer zij de werken
beheerscilt die zij voordraagt, /oo'.vel in het vierde
concert van Beethoven als iu de kleinere stukken
waren al die gaven in ruime mate op te merken.
Dat mej. Kleeberg tevens een techniek bezit die
aller bewondering opwekt, zij hierbij vermeld aan
allen die het nog niet wisten.
Doch deze dame is reeds gekend en gewaardeerd
ten onzent.
Bekend is ook de lieer von Zur Miihleii die dit
maal echter minder gelukkig was. Ik bedoel hier
niet mede dat zijn hooge C niet al te best lukte,
iets wat het publiek altijd heel erg vindt, doch
hij was er eerst niet in". Hij scheen mij niet
«dans son assiette ordinaire". Nu, zoo iets komt
meer voor eii dus nemen wij dit, voor kennisgeving
aau. Het toegiftje liet l'rausche liedje zong
hij liet mooist.
De heer Mengelberg begeleidde hem voortreffelijk.
Ook de begeleiding van het concert vau Beet
hoven slaagde zeer goed, evenals de orkest-wcrken
die ik hoorde (vooral de Leonore-ouverture).
Ik heb een schrijven van den heer M. II. van
't Kruys te llotterdam O'itvatigzu, waarin hij
een oogenblik ]ag de vrouw op haar knieën
voor de wieg en suste het. Daarna dekte zij
het toe in weerwil van zijn schreeuwen en
wendde zich tot Grey, die besluiteloos was
blijven staan.
»Korn!" riep zij heesch, zijn pols grijpend
»korn!"
Grey tastte werktuigelijk naar zijn pistool
en volgde haar. Eerst liepen zij door een
keuken, waar een poes behaaglijk voor het
fornuis lag te spinnen. Achter die keuken
met haar rijen glimmende koperen en
vertinde pannen, helder vaatwerk en gezellige
warmte, was een nauwe gang en aan het
eind daarvan, somber dreigend, de ijzeren
deur, die liet woonhuis vau de gevangenis
scheidde.
Met haar hand nog' steeds om Grey's pols
geklemd, snelde de vrouw schielijk de gang
door naar de ijzeren deur, die bij haar aan
raking geruischloos opendraaide en hij volgde
haar.
II.
Grey tuurde over haar schouder heen in
het donker voor zich. Eerst kon hij niets
onderscheiden, maar toen zijn oogen van
lieverlede aan het scbemenichtig licht ge
wend raakten, zag hij, dat, zij in een groot
vertrek stonden. In de hoeken was het vol
slagen duister, want de kamer had geen
ramen en ontving haar Jicht alleen dooreen
kleine lantaren in liet dak. Midden op
den vloer stond een UII'H], waaraan tegen
over elkander, twee mannen zaten, met een
lamp lusschen hen in.
De lichtkring was nog jui-t wijd genoeg
om Grev te doen onderscheiden, dat zich in
de wanden van het vertivk. rondom, op
gemij mededeelt dat zijne opera De Watergeuzen
reeds in Augustus ter opvoering in de Ned.
opera was aangenomen. Zelfs de conditiëii
waren vastgesteld. Doch nu ontving hij een
schrijven van de directie, dat de Raad van Beheer
met het oog op den fLiantieelen toestand geen
opera's durft monteeren waarvan het succes slechts
eenigziiis onzek-r is. Alleen wanneer de componist
voor de drie eerste avonden ?1000 per avond wil
garandeeren bestaat er kans op de opvoering.
De heer Van der Linden schrijft echter dit te
betreuren, omdat Lij overtuigd is, dat alleen door
het uitvoeren van Ned. opera's de muz. drama
tische kunst, in ons land kan bloeien.
Op dit schrijven zij het mij vergund eenige
aanteekeningeii te maken.
Ik weet, met, of de mus. dramatisch:; kunst iu
ons land alleen kan bloeien door het opvoeren
van Ned. opera's, doch ik weet wel, dat wanneer
de Ned. Opera alles opvoert l/tliulce Ned. opera's,
haar recht vau bestaan niet voldoende bewezen is.
Ik begrijp zeer goed, dat, m u som m ge werken
niet dan met schroom ten tooneele brengt; doch
er is immers eene commissie vau kunstenaars, die
zoo streng mogelijk kan zijn in het afkeuren van al
wat niet bü'menfahig", of van te geringe muzi
kale waarde is.
Doch laat men vooral in het, oog houden, dat,
wil men de componisten aanmoedigen om ook op
dit, gebied hunne krachten te beproeven, men niet
moet beginnen ze te behandelen alsof zij millionairs
waren.
Bovendien, waarom moeten de Ned. componisten
alleen boeten voor de vrees voor een wiel geheel
.zeker succes? Weet men dat dan vooraf van de
andere werken, die men monteert? Heeft Hdnsi'l
v.nd (Irelel, hier aan de verwachting beantwoord ?
Eu dan Jeruzalem van Verdi?
De heer Vau 't Kruys heeft zich tot de Muz.
dram. Vereeniging gewend (eeu voordeel is het
tenminste dat wij nu weten dat, die Vereeuiging
nog leeft) doch die heeft geantwoord dat het niet
op haar we<* lag steun te verleeiien. Die
zelfde commissie heeft den heer de Groot wel
finantieel gesteund wanneer er eeue Ned. Opera
werd opgevoerd. Waarom dan nu niet meer?
Of was die Vereenigiug er speciaal ten dienste
van den heer de; Groot ?
Dan had zij uu ontbonden moeten woiden!
Hoe het, ook zij. di; Ned. Opera dient eens te
deuken aau den naam dien zij zich zelf gegeven
heeft. Laat men anders dien naam b.v. veranderen
in De 'cerÜHille Fraitxche ()/>ei'(t.
Men is toch den heer Ricli. Hol ook nog altijd
eene genoegdoening schuldig voor de zeer slechte
opvoering van zijn nieuwste werk : l'il de ISrandin//
in het vorige saizoen, waardoor het niet mogelijk
was eeu juist oordeel over de muziek te vellen.
Wat de Muz. dram. commissie bovendien m. i.
wel moest doen, is eeu prijsvraag uitschrijven voor
ecu goed libretto, welk bekroond libretto dan weer
beschikbaar zou kunnen worden gesteld voor een
prijsvraag ter compositie. Dan zou er ten minste
leven en streven komen en dit zou zeker der Ned.
Opera teil goede komen cu het publiek meer tot
de overtuiging brengen dat wij hier te doen hebben
niet, eene -nationale instelling.
Na het, schrijven vau deze kroniek (het Week
blad drukt tegenwoordig een dag vroeger af)
heb ik liet, concert ten voordeele vau het arme
schoolkind gehoord, waarin Mevr. J. Franco
\,endes-?Calisch eii de heeren Ed. '/eldenrust, Joh. J.
Rogmans en S van Adelberg als solisten optraden.
De ruimte ontbreekt, mij thans, iu
hijzoi,derlieden over dit concert te treden. Mij voorbe
houdende er in een volgend artikel uitvoeriger op
terug te komen, vermeld ik heden, dat, ook dit
weidadigheidseoucert eeu beslist, succes had, en dat
de vier solisten in alle opzichten reden hebbeu.
tevreden te ziju over hetgeen zij gepresteerd hebben.
VAX MILLI&BN.
UIIII1IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII1I1IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIII
regelde afstanden, met ijzeren tralies afge
sloten openingen bevonden. Elk dier hokken
gaf toegang tot een cel, en het daarachter
opeengestapelde beddegoed gaf den indruk,
alsof in al die hokken een lijk lag. E?n der
hokken stond open.
In zijn ontroering legde Grey de hand op
den schouder der vrouw en bemerkte hij, dat
zij van top tot teen beefde.
Van de plaats waar hij stond zag Grev
de twee mannen bij de tafel en profiel. De
oudste, die in zijn trekken iets van een apostel
had, las op afgemeten toon uit den bijbel.
Maar het meest trof Grey de uitdrukking op
het gezicht van den moordenaar, die tegen
over hem zat. Hij had dunne lippen, een
pu tige kin en een laag voorhoofd met een
bos verward rood haar, dat de oogen, die
slechts smalle streepjes geleken, bijna over
schaduwde. Het hoofd was peervormig. Voor
7,ijn leeftijd hij zag er niet ouder dan
twintig jaren uit was hij verbazend gespierd.
Zijn behaarde hand lag op de tafel en werd.
terwijl de niets vermoedende cipier voortlas.
krampachtig dichtgeklemd en weer geopend
en tegelijkertijd gluiperig vooruitgeschoven :
telkens iets nader naar het boek en dan weer
teruggetrokken, alsof hij er bang voor was.
Grey volgde de moordzuchtige bedoeling
van den gevangene in elke beweging van zijn
hand, eiken glurenden blik van zijn
roodgerande oogen, eiken zwaren ademtocht. Een
razende lust om bloed te vergieten had zich
van den boosdoener meester gemaakt,. Hij
speelde met zijn slachtotfor als de kat met
een muis. En elke seconde kroop zijn groote
harige hand verder op het tafelblad en durfde
toch niet voorbij het boek, waaruit de krank
zinnige cipier de Bergrede voorlas.