Historisch Archief 1877-1940
No. 980
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
DAMEjSf.
er.., fle Vronw!
Als een vogel onze hedendaagsche maatschappij
niet alleen in vogelvlucht kon beschouwen, maar
ook kon beoordeelen, zou hij al ras tot de over
tuiging komen, dat er verbazend veel wordt ge
sproken en geschreven over . . . de vrouw."
En in zijn vogelgeest zou wellicht de vraag
opkomen: Is de vrouw een nieuw soort wezen,
dat men 't er nu op eens zoo druk over heeft?"
En in zekeren zin is dat waar, want de vrouw
zooals men haar hebben wil en innemende de plaats,
die men haar wil doen bekleeden, zou een nieuw
wezen zijn.
Dit in 't voorbijgaan gezegd. Doch mijn vogel
blikt nog altijd van uit zijn hoog en onzijdig
standpunt (hier totaal onjuist, doch mij ontbreekt
op 't oogenblik een betere uitdrukking); mijn
vogel dan blikt nog steeds op de aarde neer en
wel speciaal op 't Noord-Westelijk deel van 't
Oostelijk en op 't Noord-Oostelijk van 't Weste
lijk Halfrond en luistert kalm naar al dat ge
praat van en over de vrouw.
En stel dat hij Italiaansch kende, zou er
mogelijk in zijn brein de gedachte ontstaan aan
het Italiaansche spreekwoord: Trofpo disputarela
verita fa errare.'"
Ik herinner mij in den tijd mijner jeugd toen
ik iu de eerste beginselen der ornithologie onder
wezen werd, gehoord te hebben dat de beende
ren der vogelen hol zijn; nu kon 't ook zijn, dat
hun brein dezelfde eigenschap bezat en daarom is
't wellicht beter mijn gedwongen-beschouwenden
vogel te laten doorvliegen en van een minder hoog
standpunt de zaak eens te gaan bekijken. Toch
zou ik het 't liefst in vogelvlucht doen, d. w. z.
oppervlakkig, daar tijd en ruimte mij niet toelaten
dieper te gaan.
Gedachtig aan bovengenoemd spreekwoord zou
ik toch ook wel willen vragen, of de waarheid wel
niet eens verloren kon gaan door zoo veel getwist...
al zou men 't hier in den goedigen zin van: //ge
redeneer" kunnen opnemen ?
In haar artikel in 't No. van 29 Maart, trekt
Vera al zeer kordaat ten strijde tegen de antago
nisten der vrouwenbeweging. De bedoeling zij
verre van mij om tot een der laatsten te behooren,
maar toch .... surtoutpas trop de zèle. Mij dunkt, in
alle bescheidenheid, dat er tegenwoordig wel heel
veel, wel wat te veel, geijverd wordt voor de vrij
making en gelijkstelling der vrouw.
Er worden zooveel artikelen voor- en over ge
schreven, zooveel bonden opgericht, dat men indien
't in die richting zou voort gaan, geheel door
drongen zou worden van 't denkbeeld, en op 't laatst
zou gaan vragen: Heeft ten Kate in der tijd niet
gezongen:
//Tweeling is de mensch geboren ?"
Waar is 't andere tweelingetje gebleven ? Er
was toch nog een ander soort mensch; in trouwe,
de man zou op die manier te veel naar den ach
tergrond geschoven worden.
Niet, dat ik op 't oogenblik, medelijden mot de
mannetjes-menschen heb, maar ... ten Kate schreef
achter bovenvermelden regel:
Maar toch in zijn tweeheid n !"
En dat wordt wel eens over 't hoofd gezien.
In onze dagen is 't een kamp, een strijd, een
vooruitdringen van de zijde der vrouw !
Uitstekend, maar ze moet toch oppassen, dat 't
geen voorbij dringen worde!
Want... dan zou er kans zijn dat in de 21ste
of 22ste eeuw de bordjes weer verhangen moesten
worden. Als de zwakke sekse No. l geworden
was, dan zou de sterke zich weer tegen haar
wapenen om vooruit te komen en waar zou 't
einde zijn ?
Reeds in Tennyson's tijd (en lang daarvoor)
toonde de vrouw die behoefte om den man op zij
te streven en de Poet Lameate schreef er van (in
zijn : The Princess, a Medley) -.
Por woman is not undevelopt man,
But diverse: could we make her as the man,
Sweet love were slain: his dearest bond is this,
Not like to like, but Hke in difference.
Als de vrouw zich emancipeert en in alles den
man wil evenaren wordt zij een onnatuurlijk we
zen vrouw van natuur en man door ontwikke
ling. Een echte man kan zij nooit worden
waarom wil zij dan niet een echte vrouw blij
ven ? Ook dit denkbeeld is van Tennyson en
verder:
,,Yet in the long years liker must they grow ;
//The man be more of woman, she of man.
//He gain in sweetness and in moral lieight. . .
She mental breadth
«Till at the last she set herself to man,
»Like perfect music unto noble words."
Moet dit een dichters-droorn blijven omdat 't
door een dichter gezegd werd ?
Hand in hand samen opwaarts strevende,
is dat niet schooner en edeler dan dat duwen en
dringen naar de eerste plaats ?
De vrouw wil zegevieren, doch laat ze dat niet
doen door fel ten strijde te trekken, laat 't zoo
zacht en ongemerkt zijn, dat ze den palm der
overwinning verdiend heeft vóór de man er
zich bewust van was dat ze er naar dong!
En als ze dan naast hem zal staan, fier en
gelijk, mogelijk zal hij haar dan uit eigen bewe
ging dien palm toereiken.
Laat ze hem eerst toonen, dat ze hem gelijk .
is, vóór ze hem toont, dat ze hem voorbij wil.
En is 't eenmaal zoover heeft de vrouw be
wezen, dat ze in gaven van hart en hoofd zijn
gelijke is laten de twee ongelijksoortige
doch gelijk geworden wezens samen verder den
weg bewandelen, die naar de volmaakte vrijwor
ding des geestes en naar de eeuwige waarheid
voert.
Vera klaagt, dat de vrouw zoo achteruit gezet
wordt helaas ! in vele gevallen is dat maar al
te waar, ofschoon ze in de laatste jaren veel meer
in de voorrangen treedt dan vroeger.
Maar, vóór ze nog verder naar voren treedt,
laat de vrouw bewijzen, dat ze waardig is een
allereerste plaats in te nemen.
Laat haar heur kracht in 't kleine toonen
opdat zij geschikt worde die in 't groote te meten.
Vrouwen-Kiesrecht!" 't gewinhtige woord is
er uit. 't Is de eindpaal (voorloopig) van al 't
streven der vrouw !
Eerst mee helpen kiezen, dan gekozen worden,
dan meedoen met regeeren!
Eenige jaren geleden woonde ik, in Engeland,
een vergadering ten gunste van 't
vrouwen-kiesrecht bij. Deze vergadering, waaraan een veertigtal
dames deelnamen, werd zonderling genoeg,
gepresideerd door een man. Zijn eerste vraag
was: Bepaalt het verlangen der dames zich alleen
tot 't recht van kiezen of verlangen ze ook het
recht van gekozen te worden r"
Men keek elkander eens aan er werd beraad
slaagd met blikken, wenkbrauwen en eindelijk
ook ? schoon fluisterend, met woorden.
De uitkomst gedachtig aan. 't «zacht als de
duif en voorzichtig als de slang" was, dat een
der dames de tolk der anderen meende te zijn, als
ze antwoordde: Voorloopig verlangde men alleen
't recht om te kiezen."
Een repliek een dochter van John Buil waardig.
Ook in Holland wordt hier en daar gesproken
over vrouwen-kiesrecht, door belanghebbenden
werd mij reeds gevraagd hoe ik er over daeht.
En zonder mij te vermeten een stellig oordeel
in deze te geven zou ik wel even willen
opmerken:
De vrouwen-beweging is hier nog te zwak, er
wordt nog te veel gepraat, er is te weinig gehan
deld. Laat de Hollandsehe vrouw eerst eens
toonen wat zij kan dan mag zij iets eischen
als haar recht wat haar nu als een gift op j
crediet (zou ik haast zeggen) zou verleend
worden. Niet als een aalmoes moet ze het stem
recht krijgen doch als iets, dat haar toekomt
als zij er eenmaal rijp voor zal wezen.
Maar eerst moet er in de vrouwen-beweging
zelve meer eenheid zijn, eerst moeten de sterkeren
onder de vrouwen de zwakkeren opheffen, steunen
en vooruithelpen.
Eerst moeten ze bewijzen, dat de gemoderni
seerde, vrijgemaakte vrouw een hooger wezen is,
niet een zedelijk namaaksel van den man.
En dat alles die groote hervorming iu het
vrouwenkamp moet stil en rustig gaan; niet door
er in 't publiek over te schrijven, doch er in 't
geheim voor te streven, steeds elkander moed
insprekende, helpende, beschavende en volmakende.
Totdat er zal zijn ontstaan een leger, gesterkt door
eigen kracht, aangevuurd door eigen liefde en
groot ??door eigen macht.
De vrouw voor de vrouw! dat zij onze lenze,
die spreuk griffen we in ons hart, doch we
schrijven ze niet op een wimpel, waarmede we
den storm der publieke tegenkanting trotseeren.
TiiKiiicsK HOVKX.
iiimiillllitluillllHirii
IModi'. Tai/oy-i/ift'li'. l
roiiii'i'ucoiif/i'i'H. iïiirtt/i, (f)'tnt(f. lietinii'i'
/Vi'ssr. Sti/ini tic In Mode.
TuoiiCt'lt'iioi'Hlt'lliiiflcii. Jiniiilxlimi'/.
De mode is dit jaar meer conservatief dan zij
er de reputatie van heeft; de vormen van het
vorig jaar blijven haar behagen, wijduitloopende
rok, ballonmouwen, cape met Medicis kraag ; toch
zijn er nuances. Men gaat niet, zooals een oogen
blik gedacht is, den rok in liet rond garneeren ;
dit is reusachtige verkwisting van garnituur en
tevens maakt het de iiguur korter. Men tracht
deze integendeel langer te maken door aan beide
zijden van den tablier oen (of twee of drie)
pyramidevormige 1/11 illrx te nemen ; zij beginnen eenige
centimeters onder het ceintuur, geheel spits, en
eindigen aan den zoom -2ïi centimeter breed.
Deze i/iiillt'x neemt men van afstekende stof', of
bij donkere lakenstoffen van dezelfde stof met
passement afgezet; het komt zeer op de coupe
aan, dat zij gelijke en gelijkvormige plooien
rechts en links van den tablier vormen.
In de mouwen is de ballon nog altoos mode,
afgewisseld met een heel korte maar wijde
epaulet-dof, waaronder de mouw geheel aansluitend
tot den pols of tot op de hand loopt. De kraag
gaat zich plat, stijf en geplisseerd boven den
hoogen halsboord uitstrekken, als een fraaie witte
schotel, waarop het hoofd wordt opgedischt.
De modegarneering voor dit voorjaar is, gelijk
wij vermeldden, tulle, niet enkel als halsruche,
hoedenversiering, volant, dofmouw, maar ook voor
heele blouses. Een fraaie combinatie bleek:
zwartfluweelen rok, zonder garneering, en zwart
tullen blouse. De blouse van gebouillonneerde
tulle, met kleine ruches van tulle in de lengte of
in de breedte bezet; benedenmouwen van licht
gefronceerde tulle, met volant over de hand,
bovenmouwen van wijdgolvende tullen doften,
waarover vierkante tullen epauletten met tullen
ruches omzoomd. De volant om den hoogen
halskraag bestond ook uit kleine vierkante slipjes,
met tullen ruches omzoomd.
*
* *
Is het een teeken des tijds met zijne
onafhankelykheids-aspiratiën voor de vrouw? Zeker
is het, dat het furon tai/lein; het correcte een
voudige tailor-iiuule costuum, dit voorjaar als
uniform zal dienen. Wij achten het geen geluk
kige mode, omdat de fantazie er meer is uitge
sloten dan bij andere costumen, maar het zal,
tot de eigenlijke warmte komt, de rage zijn. In
dezelfde lijn vallen het jacquet, dat toch ook
tailor-made is, de rechte rok plat op de heupen,
« f/odets van achteren, en geheel onversierd, en
het bicyclette-costuum, dat ook zonder bicyclette
meer en meer gezien wordt. De stoffen hiervoor
zijn laken, cheviot, alpaga, dik mohair; eigenlijk
doet eene verzachting van dit costuum met bor
duursel, ruches van tulle grec, of andere y delheid,
afbreuk aan den stijl. Het alpaga is niet meer
in alle kleuren te krijgen, zooals vroeger; de
mode laat het enkel in wit, zwart, grijs en
natuurlijk bruin fabriceeren; mohair is in alle
nuances mode, maar in twee soorten, grof en
zijdeachtig glanzig fijn. Als versiering bij deze
eenvoudige costumes wordt in Engeland weer
veel »tres" genomen, en als men wil passement,
brandebourgs, passementknoopen en lussen, maar
dit alles kan gemist worden.
De nieuwe capes zijn of nauwer of wijder dan
de vorige. De laatste coupe was precies rond,
een cirkel met een gat er in voor den hals. Nu
maakt men ze in heel soepele stoffen gegeerd,
zoodat ze aan den rand anderhalven cirkel wijd
zijn, in andere stoiï'en daarentegen maar half zoo
wijd, op de schouders aansluitend. Onder deze
laatste kan men geen hooge mouwen dragen, ze
zijn goed voor slappe zijden blouses. Er zal
dezen zomer aan doorschijnende lichte capes
veel gedaan worden; schouderstukken van satijn
met crème of lichtgele kant erover, en verder
een ruime strook -van tulle met allerlei versiering,
mooier en eenvoudiger, guipure, pailletten,
ruban-comète. Ook zouaven- of Figaropakjes worden
weer aangekondigd; om daarmee zonder mantel
te kunnen uitgaan. Wanneer de nieuwe mouwen,
tot op de vingers vallend, de overhand nemen,
zal men ook handschoenen kunnen missen: de
mouw dient dan als rnitaine.
* *
Van l!) tot '27 September zal te Berlijn een
internationaal congres voor vrouwenarbeid en
vrouwenstreven gehouden worden. Het programma
bevat onder anderen de volgende punten:
Eerste avond : Begroeting der gedelegeerden.
Eerste dag: Voordracht ever kincler-hygiène
en opvoeding. Bezoek der industrie-tentoon
stelling.
Tweede dag: Voordracht over volkssehool, hoo
gere burgerschool voor meisjes, en meisjes-gym
nasium.
Derde dag: \oordracht over de wetenschappe
lijke studie aan hoogescholen en universiteiten.
Vierde dag: Voordracht over huiselijke en
openbare hygiëne. Bezoeken van een volksgaar
keuken en cene kookschool. Rit van
Marienfelde naar de huishoudschool.
Vijfde dag : De arbeidsters- en loonquaestie in
industrie, handel en nijverheid.
Xesde dag: \oordracht over de positie der
vrouw in de wet. Bezoek aan openbare inrich
tingen voor volkswelvaart te l icrlijn of promenade
in den omtrek.
Zevende dag : Voordracht over het deelnemen
der vrouw aan kunst, wetenschap en litteratuur.
Bezoek aan de kunsttentoonstelling, 's Avonds
afscheidsfeest.
*
Sarah Grand, de schrijfster van 'J'/'c /u-uri'ii/i/
jf'/n/ix, is een heel ijverige en geavanceerde voor
vechtster voor »de rechten der vrouw". In een
interview sprekende over 'l'lic n-minni n-lm il i/l
van Grant Allen, zeide zij: Mij dunkt dat Grant
Allen ons wil terugvoeren tot de gewoonten van
den kippenrcn. Toch is hij een liberaal man en
vindt dat als de mannen polygamie mogen in
practijk brengen, de vrouwen evenzeer vrij moesten
zijn zich aan polyamide over te geven. Maar
voor mij is de conclusie van het verhaal, dat de
vrouw er niets bij te winnen en alles te verliezen
heeft, wanneer zij afstand doet van de wettelijke
bescherming die de liuwelijksgowoonten haar
geven. Het eenige wat ons van de dieren des
velds onderscheidt, is dat wij onze passiën aan
wil en beginselen hebben leoren onderwerpen:
waarom dit op te geven 'i Dat heeft heel wat
j eeuwen gekost; het zou dwaas zijn, nu achteruit
te gaan. Maar is het dan waar, dat do vrouw
zelt'hehcersching heeft kunnen loeren, dan moet
de man dat ook maar doen; dezelfde wet mag
wel voor beiden gelden. Ook dunkt mij, moesten
in zake bevolkingswetten de vrouwen beslissen ;
de mannen hebben noch deze, noch de sociale
ijuaestie eenigzins voldoende kunnen klaar krijgen ;
het is niet meer dan billijk dat men ons nu ook
een kansje gunt om te probeeren hoever wij het
brengen; zooals llarriet Martineau zeide: Als
de vrouwen niet hulpeloos waren, zouden de
l mannen het niet zoo gemakelijk vinden, slecht
te zijn.''
Waarschijnlijk met het oog hierop verklaart
] Sarah Grand in een ander deel van de interview,
dat zij, als het Huis der Lords werd afgeschaft,
er een Huis der Ladies voor in plaats zou willen
stellen. ,I)it Huis zou het Huis der Gemeenten
' van advies kunnen dienen in tal van zaken,
i moraal, huwelijk, armverzorging, en het zou er
i niet slechter orn gaan. Vrouwen tot leden te
maken van beide Huizen is veel minder doel
treffend, omdat vele vrouwen vrijer onder elkaar
spreken dan in gemengd gezelschap." Onder de
wetten, die zij zou wenschen, zou er eene zijn
om de vrouw voor besmetting te vrijwaren. »Het
trouwen van sommige mannen moest als een
crimineele misdaad beschouwd worden. Dit is
een der zaken, waaraan wij vrouwen al onze
krachten moeten besteden."
Over bicycling en bicycle-costuum heeft Sarah
Grant ook haar meening ten beste gegeven. »IIet
is karakteristiek, dat vele menschen volkomen
onverschillig zijn omtrent het costuum der ballet
danseressen en heftig partij kiezen omtrent dat
der bicycle-rijdsters. Te Parijs rijd ik altoos en
cii/ottc; het valt daar niet in het oog: te Londen
rijd ik in een rokje, dat ik veel beter vind
staan. Maar c.n cn/oltc rijden maakt een vrouw
tien jaar jonger in haar gevoel, men kan zich
niet voorstellen, hoeveel prettiger en lichter men
zich gevoelt, als niets wind vangt en om uw
beenen slingert. Het is opmerkelijk dat de
Franvaises in dit opzicht minder om het ongracieuse
van het costuum geven dan de Engelschen, en
zooveel meer over hebben voor het practische nut."
***
De vereeniging Berliner l'resse" heeft hare
voordrachtavonden met een damesavond besloten,
die groot succes had. Mevrouw Johanna
Ambrosius, eene oudere vrome dichteres, las eenige
gedichten uit haren bundel voor; Marie Pospischil
hield eene voordracht over Marie Janitschek, en
reciteerde eenige verzen van hare hartstochtelijke
moderne poëzie. De avond werd besloten met
eene causerie van mevrouw Lily von Gizycki,
over de vrouw in de moderne poëzie, de vrouwen
figuren van Ibsen, Björnson, Nansen, Strindberg.
Sudermann en Ilauptmann, de vrije liefde en de
dubbele moraal; deze voordracht
verwierfstormachtigen bijval.
* *
*
Te Parijs zal van 15 Mei tot '51 Juli in het
Palais des Beaux-Arts een >salon de la Mode"
gehouden worden, waar de voornaamste coutu
riers en handelaars in kant, borduursel, lingeries,
parasols, chaussures, handschoenen, hoeden, ver
sierselen, parfumerieën, hun moois en nieuws
zullen tentoonstellen. Als het idee opneemt, zal
men tweemaal 'gjaars zulk een tentoonstelling
houden. Presidente van het eere-comitéis Mad.
Felix Faure, in het bestuur zijn : de hertogin
d'Uzfts, de hertogin de Luynes, Gyp (gravin de
Martel) Juliette Adam, de gravin de Kersaint,
de schilderessen Madeleine Lemaire en Demont
Breton, de zangeres Kose Caron, de actrices Jane
Hading, Bartet, Worms-Baretta en een aantal
andere bekende légantes.
*
Te Weenen geeft de hoogste aristocratie telkens
voor een liefdadig doel uistekende
tooneelvertooningen, tegen hooge prijzen (50 en 10 florijnen)
maar toch voor een gewoon betalend publiek.
De laatste maal werd vertoond een kleine scène
van Frida von Krunoff l>ic ln-iilc» Tmt.:i.'/rn,
waarin gravin Marie Henriette Chotek heel lief
de hoofdrol vervulde; Lu i>ltii<' <?! lt\ In-uu 1c»ii>*
van Léon Gozlan, waarin gravin Minetta
Bumeskirch zich zulk een uitstekende actrice betoonde,
dat men haar gaarne voor het Burg-theater
engageeren zou; en eindelijk een ballet-diver
tissement .Iciiiii'HHi', in drie tableaus, gearran
geerd door baron Bourgoing, die de ziel van
deze vermakelijkheden is, en als man van srnaak.
vernuft en ijver vermaard is. Het ballet brengt
een menigte jonge prinsessen, gravinnen en ba
ronessen ten tooneele, schitterend geeostumeerd,
maar heel weinig gedecolleteerd. De voorstellingen
worden gegeven in de eetzaal van het
Ministerpraesidium" in de Herrgasse; aan het hoofd
van het comitëstaan prinses Uosa f'roy en gravin
Marie Badeni, de vrouw van den ministerpresident.
*
Zooals men weet is de bruidstaart in Engeland
tegenwoordig een enorme toren van verscheidene
verdiepingen, een monument, van zachte koek en
hard suikerwork gemetseld. In ].i/>i>iii<-iil/H komt
de geschiedenis van de >weddingcake" voor, met
stoute hand geschetst en misschien wel wat heel
ver opgehaald.
In het oude Konie was een der vormen van
huwelijk de i-/ni/'iin'i'ii/io, waarbij de bruid drie
korenaren in de hand droeg, terwijl boven haar
hoofd een koek van ////? en umin HU hu werd ge
broken als symbool van stoffelijken overvloed.
Desgelijks droeg bij de oudste Engelschen de
bruid een krans van korenaren, die soms verguld
werden, terwijl bij haar terugkeer uit de kerk,
handenvol koren over haar uitgestrooid werden,
door de gasten opgeraapt en als aandenken be
houden of opgegeten. Van een van heide gebrui
ken dateert zeker de nog bestaande gewoonte om
het jonge paar bij het verlaten der ouderlijke
woning met vijst te bestrooien.
Langzamerhand werden de korrels gemalen en
tot lange dunne droge beschuiten gevormd,
zoodat de omstanders ze gemakkelijker en sma
kelijker gebruiken konden. Dit gebeurt in een
deel van Schotland nog. Tot in de achttiende
l eeuw werden deze beschuiten ook crackers
. genoemd bij de burgerfamilies in Engeland
: nog gezien; maar reeds lang waren ze bij de aan
zienlijken vervangen door kleine koekjes, met
suiker, eieren, melk, pruimen en specerijen
toei bereid, die reeds ouder Koningin Klisabeth in de
mode gekomen waren.
Van deze koeken vormde men pyramiden, bond
ze samen met een lint, en bruid en bruidegom
moesten, daarover heen, elkaar kussen,
epyramide omgaf men al spoedig met randen van
geconlijte vruchten en tleurons van amandeldeeg,
en zoo vormde zich geleidelijk de wedding-cake"
in zijn tcgenwoordigen vorm. de toren van taart
met randen van conliseurs-gebladerte.