Historisch Archief 1877-1940
No. 980
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
(Men en Menscnen
door
H. J. BOEKEN 1).
Een Duitsch kritikus, Eduard Engel, schrijft
in Cosniopolis een zeer weinig vriendelijk opstel
over Fransche symbolisten en decadenten. Het
is hem niet gelukt goeds er bij te vinden, en
klaarblijkelijk neemt hjj deze magere uitkomst
aan de Fransche heeren ten zeerste kwalijk. In
Verlaine ziet hy nog wel wat, maar toch is ook
?deze dichter voor hem geen figuur van groot
belang. Zijn grootste verdienste ligt voor Engel
daarin, dat hij van de excessen der jongeren
nagenoeg is vrygebleven. En het ergst van allen
maakt Maeterlinck het met zijn lyriek, terwijl
hij door zyn dramatischen arbeid slechts nmaal,
in l'lntruse, iets bereikt heeft, waarvan een
ander mensen ook wat voelen kan.
Wanneer men het artikel van Engel leest,
kry'gt men het gevoel alsof men een der
uit-vallen bijwoont, waarmede tien jaar vroeger ver
scheiden jonge Hollandsche dichters door het
publiek en vele woordvoerders begroet werden.
Daar is een beslist vijandige houding in zijn kri
tiek, geen welwillendheid, en geen ernstige po
ging tot begrepen en waardeeren. Engel beweert
wel, dat hij getracht heeft te begrijpen, en
ik geloof dat graag, althans wat hij begrijpen
noemt, doch men vindt niet bij hem de neiging
om in te zien, dat hij tegenover een gansch
andere soort van kunst staat, dan die waarin
Ly is opgegroeid; een gansch andere kunst,
openbaring van een gansch andere soort van
poëtische gevoeligheid. Want wanneer h\j
de mogelijkheid daarvan stelde, dan moest hij ook
de mogelijkheid erkennen, dat er een goede
kunst opkomt, waarvan hij niets gevoelen kan,
«n dan eerst zou hij bewijzen in ernst te willen
begrijpen. Maar hij doet zoo niet, en men vindt
ook geen edelmoedigheid bij hem. Er is
niets aan om tegenover een publiek, dat nog
minder ty'd heeft dan de kritikus zelf om zich
in een nieuwe kunst in te werken, om tegen
over zulk een publiek met boosheid en
hatelijkiieid zich over dat nieuwe uit te laten. Er is
niets aan om veler bijval te winnen met een
felheid als deze:
»Was der Symbolismus eigentlich sein soll,
das haben selbst die Symbolisten niemals gesagt.
Es hat sich nur bei innen und ihren Lesern eine
stillschweigende Uebereinkunft gebildet: alles,
was kein Mensen versteht, auch der Verfasser
nicht, heisst Symbolismus. Wo jede Spur eines
fassbaren Begriffes fehlte, da stellte just zur
rechten Zeit ein Wort sich ein".
En er is ook bitter weinig winst te behalen
met zulke literaire demagogiek. De dichters
tegen welke Engel zich kant, zij dichten voor
«en klein publiek, en die weinigen worden door
«en groven uitval niet bekeerd, terwijl men de
anderen niet te bekeeren hoeft. En indien men,
gelijk Engel wel zoo goed is om te doen, bij de
belangrijkste nieuweren aan ernst en overtuiging
gelooft, dan zal zijn vyandige oppositie ook hen
niet van stijl doen veranderen.
Wat toch maakt de oudere critici zoo boos ?
Naar mijn inzicht een goede, maar ook een
slechte oorzaak. De poëzie die beroemd is op
de wereld, zjj heeft den naam een hemelgave te
:zijn, welke enkele bevoorrechten aan den gewonen
aiiiiiiiiiiiiuituiiitiiiiiiiiiiimmiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiimiiiiiHiHiiiiiiiiiiiiiii
Gde Jaargang. 5 April 188G.
Redacteur: RUD. J. LOMAN. Adres:
Stonehaven, Hitherfleld Road, Streatham, Londen.
Verzoeke alle mededeelingen, deze rubriek
'betreffende, aan bovenstaand adres te richten.
OTiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiilillliiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiilllilllliliiiiiiiiiiiinifiiillllln
Van J. W. Lecomte, te Soerabaia (Ned.-Indie).
Vervaardigd voordenSenHalfjaarl. Internationalen
probleemwedstrijd in dit blad.
iNo. 830. Mat in drie (3) zetten.
a bcdefgh
?Wit: K dl, D V>6, R a2 en gl ; d4 en e4 = C.
Zwart: K c3, B a8 ; b5, d2 en dC = 5.
UIT DE SCHAAKWERELD.
De stand der match te Rostow is volgeiu do laatste
berichten: Schiffers l, Steinitz 3. Wij ontvingen de
laatste dagen geen verdere partijen, alleen 't bericht
dat Schiffers na de 7de partij lichtelijk ongesteld is
geworden.
In Amerika is de publieke belangstelling in 't
schaakspel sinds Pillsbury's overwinning te Hastings
verbazend toegenomen Dit blijkt onmiskenbaar uit
't feit dat niet minder dan 3000 belangstellenden te
Brook'yn de kabelmatch met Engeland bijwoonden.
Een-en-dertigste zet van Wit.
A B | C | D
B 1)5 T e8 f
dc5:
T e7
5 D c5
6l ....
7 j T g3
8 T e8:
i!
B
K
T
f5
d4
f3
c2
T
T
D
dl
f5:
c4
h5
....
T(
k
p
fe
i'lli
u
e5
man overreiken om zijn eentonig en needrig
bestaan van den dag met schoone bloemen van
gevoel en verbeelding te sieren. Wel is waar
werd steeds erkend, dat er veel groote poëzie
is, die alleen met behulp van veel studie kan
genoten worden; wel is waar was ook steeds
groote poëzie in eere, waaraan iets onbegrijpelijks
verbonden was, maar toch, een ieder die werken
wilde, was het gegeven ook in die groote poëzie
genot te vinden. En veel dichtkunst ook was
er beroemd, van niet zulk een verhevenheid
wellicht, maar toch rijk aan het
ik-en-weet-nietwat, en de aangewezen kunst om den gewonen
man zonder inspanning den schijn van het schoone
in de ziel te brengen. Alles te saam, de be
roemde poëzie had den naam een heerlijke wel
daad voor een groot publiek te zijn, en be
reikbaar voor een ieder van eenigen aanleg en
eenige ontwikkeling.
Er is wel wat af te dingen op deze reputatie
van de poëzie. Naar mijn ervaring althans doen
de meeste menschen bitter weinig aan het lezen
van gedichten. Maar toegegeven zij, dat velen
in hun jeugd, op school en kort daarna, dichters
lazen, met zeker genoegen lazen, een schoone
herinnering van wat hun poëzie toeleek in hun
leven mededroegen, en in alle oprechtheid dien
indruk als iets zeer bijzonders en zeer schoons
beschouwden.
En dit zeer bijzondere en zeer schoone vinden
de ouderen niet terug bij vele jonge dichters;
jongeren die dat zekere wel geven, komen er
niet, en het is hun alsof de wereld en het leven
hun schoonste versiering gaan missen. En deze
vrees is de goede oorzaak voor het verzet der
ouderen.
Doch een andere reden is minder goed, zoo
mijn psychologie deugt. Want zij is niets anders
dan de vrees om ongelijk te bekennen, om zijn
zin niet te krijgen, om op een zekere wijze de
macht te verliezen. Want erkennend de waarde
der jongeren, zouden de ouderen moeten toege
ven dat zij tot dusver een beperkte opvatting
van de openbaringen van het poëtische hadden.
Zij erkenden het poëtische in de vormen, waarin
het zich in hun jeugd aan hen voordeed, en
menigmaal zelfs namen zij den vorm voor het
wezen. Zij zouden moeten toegeven, dat het
poëtische op een gansch andere wijze zich uiten
kan, dan zij ooit gedacht hebben en zelfs be
grijpen kunnen; zij zouden op het teêre punt
der poëzie een belangrijke fout van oordeel moe
ten erkennen en billijkbeidshalve zelfs van
oordeelen moeten afzien. Dat doen zij niet graag,
en uit dezen onwil óók ontspruit hun antipathie,
maar deze onwil is geen goede reden.
Wat echter heeft dit alles met de gedichten
van den heer Boeken te maken ? Dit, dat de
Duitsche kritikus van ('osinopolix over (roden en
Menschen waarschijnlijk even hatelijk oordeelen
zou, als over Maeterlinck en Mallarmé. Want
waarschijnlijk zou liij er weiiiig van begrijpen,
waarschijnlijk zou hij er geen lyriek in vinden,
en het is zeer gemaklijk aan een gezelschap be
schaafde menschen vele zaken uit doden en
JJIeimcJicii voor te lezen, waarin zij even weinig
ware poëzie vinden, als het gezelschap, door
Engel op les Se/it J'i'incexxex onthaald, in Mae
terlinck vond. En dit dus ook heeft ('oxmnriolis
met den heer Boeken te maken : het voorbeeld
iiiitiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiMiiiiliiiiiiiimiiiiMiiHiiiiiimiiiiiiiiiiiiiHiiiiiimiiiiiiiii
Men heeft thans in New-York 't plan opgevat derge
lijke matches te spelen met l'ai ijs, Berlijn en Weenen.
Op 9 Mei zal een wedstrijd gehouden worden tus
schen 100 Londensche schakers, die ten noorden van
de Tbames tegen 110 die den zuidkant bewonen. Do
wedstrijd zal o. a. worden bijgewoond door Lord
Russell (Lord Chief Justice of England) en den Lord
Mayor.
In 't aloude schaakdivan van Kimpson te Londen
hebben groote reparaties en verfraaingen plaats gehad,
en de vernieuwde schaakzaal zal worden ingewijd
met een wedstrijd die op 20 April een aanvang zal
nemen. De volgende spelers hebben zich reeds aan
gemeld : Bird. Teichmann. Lee, Holland, van Lennep,
van Vliet, Muller en nog 5 anderen.
In de ('i/>/ '*? L"iid"/< club zal 26 April een wed
strijd om 't Amateur Championship of Iv gland ge
houden worden. De wedstrijd is uitgeschreven door
de Southern Counties League".
Lasker hield de vorige week oen voorlezing een
algemeene beschouwing over 't schaakspel in de
dames schaakclub te Londen. Deze club neemt voort
durend in bloei toe en telt reeds 95 leden, waarvan
enkelen reeds een aanmerkelijke kracht hebben bereikt.
De bekende Deensche schaker en probleemdichter
luitenant Sörensen is te Kopenhagen overleden.
Do wereldberoemde probleemdichter Arthur
Mackenzie te Kingston f Jamaica) is door volslagen blind
heid genoodzaakt geworden, zijn werkzaamheden als !
redacteur en probleemdichfer vaarwel (e zeggen. In j
een zeer treffend rondsehiijven hè* ft hij van zijn
tallooze vrienden en bewonderaars afscheid genomen.
Wij hopen niet voor goed.
TWEEDE NAT. CORRESP.WEDSTRIJD.
van Engel moet ons vermanen tot omzichtigheid,
waar wij met een dichter der nieuwere school in
aanraking komen.
De heer Boeken is naar mijn gevoelen een
dichter, over wien men eerst na langdurigen
omgang een eindoordeel kan geven. Ik voor
mij althans, hoewel ik zijn bundel reeds vele
weken in mijn bezit heb en er menigmaal in las,
ik voor mij althans kan nog niet mér doen
dan eenige punten aanroeren: een indruk of een
oordeel formuleeren, die ik ook voor mij zelf
als beslissend kan beschouwen, dat zal ik niet
doen.
Want de heer Boeken is een zeer moeilijk
dichter, en moeilijk in mér dan n opzicht.
Hij is moeilijk door den wijsgeerigen inhoud zijner
gedichten; hij is moeilijk in de uitdrukking van
zijn denken, in zijn stijl; hij is zelfs moeilijk in
zijn ihythme, en hij is moeilijk in het persoonlijk
cachet van zijn lyriek. Wie niet onmiddellijk
gepakt wordt door zijn werk; wie trachten wil
er in te komen door de gedachten en verbeel
dingen nauwkeurig te onderzoeken, het zal hem
een heele toer zyn, vóór hij langs den weg der
studie zich voor den poëtischen indruk heeft
gevoelig gemaakt. En bij het vele dat reeds
genoemd werd, eischt de heer Boeken ook nog
een zekere vertrouwdheid met Grieksche poëzie,
die weiniger eigendom is.
Ook de moeielijkheid van den stijl kan men
ten deele tot Grieksche neigingen terugbrengen.
Hij gebruikt menigmaal wendingen,
woordvoegingen, constructies, inversies, die ons vreemd
zijn, doch den Grieken gemaklijk vielen, wijl de
logische betrekking der woorden door hun buigings
uitgangen aangewezen werd, ook al week de
woordschikking van de meest eenvoudige af. En
wanneer een Grieksch poëet te veel op zijn
rijke grammatica rekent, wat hij voor ons
gewone menschen menigmaal doet , dan, wel dan
is er altijd wel een commentator te vinden, die
de moeilijkheid netjes heeft uitgeplozen. Maar
het Ilollandsch is zoo rijk aan buigingsuitgangen
niet, en zelfs waar die uitgangen er zijn, is een
groote inversie voor ons Hollanders toch nog
ongewoon en zwaar ; ook is, voor zoover ik weet.
van (leiden en ^lenxclien nog geen editie met
aanteekeningen te krijg.
(Sint i'n/i/lj. Cir. M. VAN DKVKNTKR.
1) Amsterdam, W. Versluys, 1805.
iliiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiniiniiiiiiiiiiiiii
NIEUWE BOEKEN.
Ontvangen bij de Redactie :
De knitlereii ran 't irond, door Kapt. Marryat;
Amsterdam, v. Ilolkema en Warendorf.
Drijvende }}'nlkeii, door Marie, uit het Xoorsch
vertaald door Mej. A. M. Gerth van Wijk, Am
sterdam, A. M. van den Broecke.
NIEUWE UITGAVEN.
Ernst Kcksteiit, Acra Sempronia, naar het
hoogduitsch, Amsterdam, N. J. Boon (Geill.
Novellenbibliotheek Xo. 51).
J/n A. F. K. IliniofiJi, Voorstel van wet tot
wijziging van het wetboek van burgerlijke
regtsj vordering, dl. III, '2de stuk, ail. i2.
! ./aarrers/a/i van het Nationaal
Arbeiils-xecrctd. riemt in Nederland over 18!)5;G. Amsterdam, J.
A. Fortnijn.
Dr. Hendrik P. N. .^ruller, De
Zuid-Afrikaan
iMimiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiniiiiiiiu
In partij A 9 en 10 feen zetten ontvangen.
S. S. te' B. De heer F. zou gaarne weten welke T
u naar e8 hebt gespeeld in partij F 8.
G. K. te A. De hoor O. geeft u in overweging
partij l' l op te geven, op grond der voortzetting
31 T cS f K g7 32 T cg8 K hO 33 D Ii4 t T ha
gedwongen en Zwart verliest de dame.
J. J. S.
déOPENING.
Matchpartij, dezer dagen te Londen gespeeld.
Wit.
Herbert Jacobs.
l «14 «15
2 R f4 e(>
Steinitz speelde ineen
Zwart.
H. W. Trenchard.
geenerlei wijze van £
verwijderd worden.
U (lel:
tournooipartij tegen
Ma_ ^ ^ ^ 15 o-o P re
son (Loi.'len 1HS3) 2?c5, 16 l)t B d7
welk voorbeeld door Las- 17 D b3 T llffS
kor in zijn beslissende 18 b5 cl>5:
partij met Feierfeil te ]<) IJ ^5. ^~}\
Ureslau (18-9) werd ge- ^wart heeft nu een
volgd. overweg<!iule positie.
3 P 1:5 B d<5 20 T adl Sf4:
* B S* lw 21 B d7: D d7:
5 c:j h4 22 d52
6 R d(!ïD d(ï: Een slecht berekende
7 C4 ('6 aanval. Wit kan den pion
S ('5 J niet ongestraft in den
Dit doorschuiven is ia steek laten.
negen van de tien ge- 22 f3
vallen in do gesloten 3 dc6: .'
partij af te keuren.'tDoel 'f f2 zou Wit nog
mevan d is voornamelijk nigen kan* tot een
tegenom 't zwarte pionnen- aanval op den D-vleugel
c°ntrum te verbreken, geopendhebbcn.'t Schaak
wat na c5 onmogelijk met den toren mocht Wit
wordt, zich niet laten
welge8 D c7 vallen.
) U3 P (17 2:5 T g2: f
10 P cS f5 24 K hl I) e6:
11 B e2 P gl'6 25 I) 1)7: K fS
12 P g5 K c2 26 P d5 P h5
13 f4 P c4 27 D b8 f K j?7
14 P ge4:J 28 D c7 t K h»J
Zwak gespeeld. Beter 20 P C7 P g3 f
was 11 P cel:, del: 15 30 D g3: Ug3:
0-0, P iü16 Jl cl, speelt 31 T d6 D g5
Wit geeft op.
sche republiek en Rhodesia. 's Gravenhage, W. P.
van Stockum & Zn. (Uitgegeven ten voordeele
van het taaifonds voor Zuid-Afrika).
Jan E. run Niftrik, Overbrugging van het Y
voor Amsterdam. Maassluis, J. van den Endt & Zn.
Jlet xocinid proijrum r.a>i J'alritnoniiiiii en de
conclusien van het sociaal congres. Amsterdam,
firma Fernhout.
J. (r. Robbers Jr., Het auteursrecht. Opmer
kingen en beschouwingen. Amsterdam, Jac. G.
Robbers.
(i. L'(fscf<i-<7, Le chaloupier. Roman. Paris, Al
phen se Lemerre.
lleni' Jiiiylrm-e, Le médecin des dames de Néanp.
Paris, Paul Ollendorff.
]'/<tlijt/>c ('//ti/teron, La confession de Jacques.
Roman. Paris, Alphonse Lemerre.
Artlun- (Uias.ie.riau, Corps et Ame. Paris, Paul
Ollendorff.
(luixli'iuiy Mémoires de Madame Ghastenay,
1771 1<S15 publ. p. Alphonse Roserot. Torre I.
L'ancien régime. La révolution. Paris, E. Pion,
Nourit et C:e.
.leun de ('hiïtm. La princesse des ténèbres.
Paris, Calmann Lévy.
,Itt>itc>t Dtennextcter. Nouvelles tudes anglaises,
publ. p. Mme M. J. Damsteter, Paris, Calmann
Levy.
Aljihonxe Diindet Contes d'hiver, Paris, Borel.
(collection Lotus bleu).
Mnninia de (Jtibriitc. Souvenir diplomatiques
de Russie et d' Allemagne (1870?TL'.) Paris, E.
Pion, Nourrit et Cie.
J. de J^niesn(tii. La morale des philosophes
chinois.
Leltren inliiiicx d'Ernext Tteiuin el d'llruriettc
Jteiuin (184:2?45). Paris, Calmann Lévy.
\\'dhj. L'aimée fantaisiste ; 1805. Illustrations
de Godefroy. Paris, Ch. Delagrave.
F.ininn 'ISi'iithj. Silvio Bartholi, pointer. A story
of Siena. Londen, T. Kisher Unwin.
J). JÜIII/IKIIH. Recollections of Paris. London.
Chapman & Hall.
7i'. JiifchiiiiiiH. Is Barrabas a necessity ? A
discourse on publishers and publishing. London,
R. Buchanan.
Karlij enijlixh printintj. A series of facsimiles
of all the types used in England during the
fifteenth century. \Vith introduction by E. Cordon
Dun' London, ivegan Paul, Trench, Trübner & Co.
J'. Fil;<]er<ild, The life of Lawrence Sterne.
London, Downey & Co.
(1. (''run1. Beethoven and his nine symphonies.
London, Novello.
T. Mucktn/. Methods of social reform. Essay.
London, John Murray.
?/. D. J'iii'sons. The non-christian cross; an
inquiry into the origin and history of the symbol
adopted as that of oar religion. London, Simpkin,
Marshall & Co.
^1. Sincliiir. Two years on the Alabama. Lon
den, Gay A; Bird.
C. (f. TluniKi». Johannesburg in anno 1895, (i.
Observations of a casual spectator. London,
Smith, Elder & Co.
I). C. dr \\'<«il. With Rhodes in Mashonaland.
Translated from the Dutch by Jan II. Hofmeyr
de Waal. London?Capetown, Juta & Co.
Inhoud van Tijdschriften.
Inhoud van Eit/en Huurd No. 14: De
Jlroodrerroerder, door Cyriel Buysse. L Fiisiiiiix,
door Edw. B. Koster. l)c X-sIrn//!, naar het
Fransch van Ch. Ricolin. De blijde inkomst
run Mut'iii' ili' Medici* te Amsterdam, door Jo.
de Vries (met afbeeldingen). Ken
<>i>inerkxti'rljc, door Esjée. I. Kf.n S/irroi/nut rnor
tilni;e». (met afbeeldingen). Verscheidenheid.
Schriftlezing. Feuilleton. Advertentiën.
Bijvoegsel: //-?. J. l', llasebroek in :ijn
xtudeerrertrek.
niiiiniiiiiiniiiniiiiimiiiiiiiitiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiniiiiiinniimiiiiiiiiiMiiiill
De volgende mooi gespeelde partij was ccn dor 8
van do kabelmatch tusschen Engeland en Amerika.
ITALIAANSCHE PARTIJ.
(GIUOCO PIANISSIMO).
Wit. Zwart.
E. M. Jackson, D. G. Baird,
Engeland. Atnarika.
l e4
» |» <??>
^
?5 K t*<4
e5 17 D e3:
b6
^
C*>
^
5 «'S
6 B e3
7 P b(12
8 P f l
m»
K
P fC
B b6
0-0
h6
Pit is erger dan e cm
verloren zet, daar Wit's
evcut. aanval op den
Kvleugel er door in de
hand gewerkt wordt.
Zooals wij reeds meermalen
hebben opgemerkt mag tot
't uitbrengen van den
gof h-punmen na 0-0)
slechts in den uitersten
nood worden overgedaan.
O D c2 T e8
Wederom /wak gespeeld.
K efi, gevolgd door d5
was hier de boste
outwikkeling.
10 0-0-0 P a5
11 h3
Inleiiingszet tot een
aanval op den K-vlengcl,
die door Wit op woikolijk
meesterlijke wij/e wordt
doorgezet en hem ten
slottedöoverwiniuiigdoet
behalen.
11
12 dc4:
13 g4
14 P !?3
15 P f 5
16 gf5:
P t'4:
D e7
P h?
R e
B f5:
Be3:
Een llnuwe poging tot
een tegei aanval, maar
wat zal Zwart doen om
den dreigenden
torenaanval op de g-lijn to
stn..ten?
18 T dgl K hS
l!) hi T gS
20 hö! T af S
21 P Il4 ! T b8
22 T g(5! I) f 8
Noodig daar fü! dreigt.
03 f g'' l) (18
^', p ", , , ,. ., .
"l* , fe" '' " - '
-°IIS°' " e'
'* Is duidelijk dat t
paard zich met k!t,i
bewegen wegens T hij : v en D
''" ;
f2(> £"7:
'' ililt dreigde nn niet
langer, daar de dame op
ll7 'l ma*
dekt^» T gl 8
27 T hgl T l' 7
28 T g(5 T MS
2!) D S-5 «<>
30 f'6!
Ifa dezen zet is zwart
onherroepelijk verloren.
Deze partij legt
schitterend getuigenis af van
Jackson's krachtigen on
eleganten stijl.
30 f6:
31 T gl: T 8f7
en wit geeft mat in 3
zetten. 32 T gH f 33 T
W t 84 D S8 f.