Historisch Archief 1877-1940
Ncx 981
D»E AMSTERDAMMEK, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND1.
?«de waar*e betaald hebben', wel eenigszins, en
niet weinig- ook, teleurgesteld zyn dat zij niet
dezelfde resultaten bereiken als hunne voorgan
gers. Doch, om nu maar eens bjj het voorbeeld
van dien dikken bakker te bly ven, die man kwam
o«k nooit achter zijn toonbank van daan en
tegenwoordig er is al eens meer op gewezen
ontmoet men zijn bakker in den gemeenteraad
of op d'e Alpen, waar men zyn voet maar ter
ontspanning zet. precies als Heinrich Heine,
die zelfs in Italiëvervolgd werd door Hirsch, die
het geld v-oor de laatste klasse der Hamburger
loterjj nog van hem hebben moest!
Wanneer men al het levensgenot dat tegen
woordig meer gesmaakt wordt dan vroeger en
dat kost toch ook nogal iets eens mede in
rekening bracht, dan geloof ik niet, dat onze
njjvere winkelstand zooveel te klagen heeft als
men wel meent. Gewerkt moet er worden en hard
ook zelfs zoo dat de doctoren een aardig be
staan vinden in het cureeren van zenuwlijders.
Maar dat men nu niet meer voor eigen levens
genot alleen kan werken, maar dat ook zij, die
bij dien arbeid behulpzaam zijn of er het grootste
deel van verrichten, hun rechtmatig deel van dat
genot komen opeisehen, is niet meer dan billijk
en verwacht kon worden. Die dikke bakker
om nog eens op dezen vertegenwoordiger van het
oude patroonsgenre terug te komen ? betaalde
zijn besten knecht, zijn allerbesten, honderd gul
den loon met den kost, en als de arbeider zijn
loon niet meer waard was zond hij hem heen,
zonder er zich om te bekommeren wat er van
hem worden zou.
Is het wonder dat de bakkersknechts van onzen
Hjd om meer loon en om een betere toekomst
vragen ?
En heb ik geen recht te zeggen dat we in een
gelukkigen t\jd leven, in welken we hopen mogen
dat die, en nog zoovele andere rechtmatige
eisschen van tal van hardzwoegende
medemenechen kans hebben van bevredigd te zullen worden?
IIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
iiniiiiiiiimiiiiiiiiimiiiiiii
Inhoud van verschillende bladen.
Het Handelsblad. 5 April. Grondslag en
uitvoering," (Kieswet).
8 April, Geen rassenhaat". (Chineezen in Indië).
9 April. De personeele belasting". De
muutquestie" (de Goudpari's) door W. Bosch.
10 April. De gemeentelijke telephoon".
De Standaard 8 April. Het landbouwdorp
van Soerja-Soemirat III" (slot).
10 A^ril. De Listigerd". (Atjeh).
Het Centrum. 6/8 April. Benoeming-Bolland."
9 April. Verschil van verschijnselen." (De Bien
Public" over de democratie).
Am s t. C.t. l April. "Erfpacht", door H.
Verbouteren.
2 April. Een kiesrechtquaestie." De Duitsche
arbeidersverzekering, I. 4 April II (slot)
4 April. De stedelijke bank van leening." Toe
koe Oemar."
6 April. Nog eens landnationalisatie."
8 April. Atjeh", door Een oud-hoofdofficier.
9 April. Een nieuwe telefoonquaestie."
De Telegraaf. 5 April. Een bedenkelijke
misgreep'', door J. P. A. N. Caroli, 8 April, II.
Het Nieuws van den Da g. 2 April. ,Voor
25 jaar."
3 April. Hoefbeslag", door A. M.
4 April. Op Zorgvlied."
6 April. Blijde Tijding.1'
9 Apiil. De Kijksvoorschotbank en hetVolkscrediet,"
door B. L. A.
De Tijd. l April. De toestand in Atjeh."
2 April. Het schrijven van Z. H. Paus aan den
Ned. R K. Volksbond."
3 Aprii. Een nieuwe zedenleer gezocht."
6 April. Drukte."
6 April. Paschen." Onze stelling in
GrootAtjeh."
iiimmiiiiiiiiiHii
De idealiteit van Mr. Push.
Naar het Engelsdi,
van J. F. SULLIVAN.
(Slot).
Mem ging dus naar de courantenschrijvers
«n zei: »Is hij dan soms een broeder van
Talent uit de achterbuurt?" En deze ant
woordden : »Wij kennen niemand in een
achterbuurt. Wij kennen geen anderen Mr.
Talent dan hem, die vriendelijk is, die ons
de hand drukt, naar ons huisgezin infor
meert, met ons drinkt en ons gevogelte en
champagne geeft. Er is geen andere Mr.
Talent."
Maar op het oogenblik dat zij dit gezegd
hadden bemerkten zij, dat zij zich hadden
versproken. Het hinderde echter niets, want
het publiek had niet begrepen wat zij zei
den, omdat het te dwaas was.
Toen nu Mr. Talent uit de achterbuurt
van dit alles hoorde, wachtte hij eerst een
tijdje; daarna schreef hij een klaagbrief aan
de redacteurs der verschillende nieuwsbladen
waarin hij zei, dat hij Mr. Talent was, en
die andere man niet. En de redacteurs
zeiden tot de reclame-schrijvers: »Ken jelui
dien Mr. Talent, uit de achterbuurt? Kan
hij werkelijk Mr. Talent zijn ?" En deze
zeiden: » Weineen! Hij kan het niet zijn,
Het Volksdagblad. 4 April. De toestand van
het trampersoneel." (adres Knoef.)
9 April. Antwoord aan Jhr. Lohman".
N. Kotterd. Crt. l April. Toekoe Oemar", door
G. B. Hooijer. Verzekering tegen werkeloosheid."
De proeven met opiumregie", (Ingezonden) door
de Boo.
2 April, Het verraad van Toekoe Oemar', door
G. B. Hooijer.
3 April. De irrigatiewerken op Java," I; 5 April,
II (slot).
5 April. Een kijkje op personen en zaken in
Atjeh", door G. B. Hooijer.
De Maasbode, l April. Kroon en Parlement."
door P. M. Bots, pr.
2 April. De nieuwe suikerwet" (ingezonden).
4 April. Protectie", I.
5 April. Paschen", door P. M. Bots, pr.
De (anti-ie7.) Nederlander. 6 April.
Loonsverhooging."
8 April. Hoogl eraarsbenoemingen" (Bollaud).
Keukenmeidenplaatjes (?Volksdagblad").
10 April. Wat zijn wij ?" I (politieke richting).
Haagsen Dagblad, l April. De voorgestelde
wijzigingen der wet op het L. O. II" (slot).
2 April. Atjeh."
6 en 7 April. Het Bimetallisme in bet Engelsche
Lagerhuis, I." Het detat en de belangen van den
Landbouw " door Bochuseen.
Het Vaderland. 5 en 6 April. Kamers van
Arbeid, I."
Het Familieblad. 5/7 April. Ons eerste
woord."
DeAvondpost. 5/7 April. Het vraagstuk der
volkshuisvesting.''
9 April. Toekoe Oemar". door Pietro. Uitbrei
ding van het Indische leger''. (Ingezonden).
Ut r. Dagblad. 3 April. De 100ste Jaargang."
4 April. Paschen."
L i m b. Koerier. 3 April. Het ongeloof op den
Leeraar&toel". (Bolland).
5 April. Wordt onze vestiging op Atjeh bedreigd?"
(door M. de Ras).
M i d d e l b. G t. 6 April. Brieven uit Holland."
(Bootwerkers).
8 April. Atjeh."
Nieuwe W i n s c h. C t. 5 April. Confederatief
samenwerken der werkliedenvereenigingen."
Noord-Hollaudscb Weekblad. 4 April.
Ontploffing te Johannesburg".
N. Leeuw. Crt. 4 April. De steenkolenvoorraad
der wereld."
N. Arnh. Ct. 4 April. Atjeh."
Becht voor Allen. 7 en 8 April.
NederlandAtjeh".
9 en 10 April. Op het congres der parlementairen"
(eene nabetrachting).
De Nederlander (Weekblad). 4 April. De
suikerwet II".
S o e. Weekblad. 4 April. Benige opmerkingen
naar aanleiding van de voorgeuomen wijziging der
successie belasting I." Over de waarde I" door
F. v. d. Goea.
De V o l k s s t e in. De radicale partij." Hoof
den van scholen". Een nobel" concessionaris."
(A. O. M.), door C. V. Gerritsen. De reorganisatie
der politie."
Patrimonium. 4 April. Welken weg wijst ons
de historie der werkliedenbewegiug in Nederland als
den juisten aan? (Eene nieuwe beweging, toegelicht
door S B. D.)
De V o l k s b a n i e r (B. K. Volksbond). 9 April.
De reorganisatie der Amdteidamsche politie,"
De Sociaal-democraat. 4 April. Ons
Congres."
De Werkmansbode. April. Een proeve tot
oplossing" (ondersteuning en verzekering van hulp
behoevenden).
Evolutie. 8 April. Onderwijs in verband met
toenemend machinegebruik."
Neerland's Volksblad. 4 April. Ecce
homo."
De V o Ik s t r i b u u n. 4 April. Paaschfeest....
ook voor ous ?" De werkstaking van de Glasslij
pers der firma P. Begont <fe Co."
V r ij l a n d. 4 en 11 April. Vrije Concurrentie."
Weekblad v. d. A l g. Ned. D i a m. Bond.
10 April. Bemiddeling of geweld ?"
I n s u l i n d e. 7 April. »Atjeh."
Wkbl. v. d. G e m. A d m i n. 9 April. Art. 8
der Grondwet."
De Nijverheid. 8 April. Handboeken en proe
ven vau bekwaamheid voor het ambacht."
Het nieuwe Schoolblad. 3 April. Artikel
14, I[ (de onderwijzer en 't hoof J der school).
iiiiiiiifiimiiiiiiiimiMuiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
J
want de eenige Mr. Talent, dien wij kennen,
zegt ons altijd, wat wij van zijn werken
moeten schrijven in de reclame-artikelen die
wij verplicht zijn in de couranten te zetten;
en dat heeft die man nooit gedaan, zoodat
hij Mr. Talent niet kan wezen. Maar niet
temin zullen wij het gaan onderzoeken
opdat wij ons niet vergissen."
Zoo gingen zij dus tot den man »met de
schitterende slimme oogen" en zij vroegen
hem: »Kan die andere man werkelijk Mr.
Talent zijn en U niet?"
En hij antwoordde: »Neen, dat kan hij
niet"; en hij drukte hun zevenmaal de hand,
en gaf een groot feestmaal met gevogelte
en champagne ; en hij dicteerde hun verschei
dene kleine artikeltjes over zichzelf, die zij
in de couranten moesten zetten ; en de arti
keltjes luidden als volgt: »Mr. Talent, die
een zeer groot man is, is met zijn jacht een
tochtje gaan maken," en «onder de gasten
te Marlborough House waren de Markies
van A en Prins B en de Hertog C'1 enz. enz.
En de couranten-schrijvers kwamen vol
daan bij de redacteurs terug ; en deze stopten
den brief van den man uit de achterbuurt
in den doofpot.
Als hij »met de schitterende, slimme oogen"
nu maar niet n reclame-schrijver had over
het hoofd gezien, dan zou alles goed zijn
gegaan; doch een was er wiens hand hij
vergeten had te schudden en naar wiens
vrouw en kinderen hij verzuimd had te
vragen ; zoodat deze man voelde dat er toch
wel wat waars was in de klachten uit de
achterbuurt, dat liet zijn plicht was
ouderzoek te doen, opdat er zoo noodig recht zou
geschieden.
U
ziek.
in de Hoofdstad.
Het is in de laatste jaren eene goede gewoonte
geworden op Goeden Vrijdag uitvoeringen te ge
ven die geheel liet karakter dragen van dezen
herinneringsdag.
Wanneer men dan tevens te beschikken heeft
over een kerkgebouw dat ondanks zijn witte harde
muren, door de heerlijke acoustiek die het bezit,
meer dan cenig audei gebouw in staat is bij den
hoorder de stemming te verhoogen, dan is het geen
wonder dat op zulk een dag de ruimte haast te
klein blijkt om het aantal bezoekers te kunnen
bevatten.
Ant. Averkamp had den Goeden Vrijdag gekozen
voor zijn dertiende uitvoering van Gewijde Muziek
door zijn klein koor a Capella in de Nieuwe Luth.
Kerk.
Het programma bevatte ditmaal vijf koren van
Palestrina en een van da Vittoria en voor de eer
ste maal Slabal Mater van Alpb. Diepenbrock.
Een Nederlander fin de siècle te midden van
de oude Italiaansche meesters dat is op deze
programma's : noch wie dagewesen."
Doel) ik wil dadelijk als mijne meening uitspre
ken dat Stabat Mater een plaats verdiende in deze
illustre omgeving. Straks meer over dit werk.
Hierboven noemde ik het woord stemming. Hier
over valt heel wat te zeggen. Hoe vaak helpt de
stemming den hoorder om gemakkelijk over on
volkomenheden in de uitvoering heen te stappen,
en hoe vaak is liet niet dat gemis aan stemming
dat den hoorder ondanks eene, haast onberispelijke
uitvoering, onvoldaan doet huiswaarts keeren.
Bij gemis aan stemming is de toehoorder pessi
mist, in het ander geval is hij optimist.
Daarmede is rn. i. eenigszins verklaard dat n
zelfde uitvoering op verschillende deskundige toe
hoorders een zoo verschillende indruk kan maken.
Men heeft de eenen dag zooveel meer moeite
in de stemming te komen.
Die stemming is juist voor den fcritikus het ge
vaarlijke punt met betrekking tot eene onpartijdige
beoordeeling. Boven die stemming moet zich zijn
oordeel plaatsen, wil hij volkomen juist, oordeelen.
Warmte zonder opgewondenheid, afkeuring (waar
het moet) zonder heftigheid of indruk geven van
prikkel baarheid; dit alles verlangt men van den
beoordeelaar, en dit is waarlijk niet weinig.
Toch is liet niet te veel en ik ben heilig over
tuigd dat zóó alleen gekritiseerd mag worden.
Alle clubgeest, alle opzweeping, al dat; schet
teren van een handjevol geestverwanten die het
moeten uitzeggen, neen uitschreeuwen : Dit en
dat moet je mooi vinden want ik zeg hot u. Al
hut andere is smakeloos, slecht en onbeduidend,
is mij steeds antipathiek geweest.
Daar ligt verblinding in, neen erger: verre
gaande bekrompenheid.
Ik heb geen bepaalde kunstrichting op liet oog:
vele richtingen hebben hare enfants-terribles. Som
migen hebbeu er veel, andere minder, doch men
vindt ze overal.
Doch revenons a notre concert.
Met een vijfstemmig motet: Conantibus Illis van
den Italiaanschen meester weid deze uitvoering
geopend. Eerst in het volgende Respousorium :
Omnex clinici was het koor geheel in de stemming,
zoowel in figuurlijken als letterlijken zin.
Trouwens bij deze uitvoering stond het muzi
kale hooger dan het technische, vooral wat betreft
de zuiverheid.
Toch waren er onder de eerste koren die heerlijk
klonken, o. a. de Inproperia, i'opule mens, en de
Hespousorium : lenebrue fiictae.
Ten opzichte van dit laatste koor heb ik vroeger
een bezwaar geopperd, dat voor mij nog steeds
blijft bestaan.
In de beide eerste deelen worden de woorden :
Jezus nep uit met luider stemme zeer sterk gezon
gen en het daarop volgende : Mijn God waarom
IIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIMII
limillUmillllHIIIIIHIIMIIIIIIlHIII
Hij ging dus naar den man in de achter
buurt, hield zijn hand op vooreen handdruk,
vertelde dat hij een huisgezin had en keek
naar de tafel om te zien of de whisky en
soda er wel stonden; maar toen de man uit
de achterbuurt noch zijn hand schudde,
noch naar zijn huisgezin informeerde, noch
hem wat te drinken gaf', zei hij bij zichzelf
dat het toch niet waar kon zijn; echter
kreeg hij van zijn redacteur gedaan dat de
brief in de courant werd geplaatst, opdat de
man met de slimme oogen er aan herinnerd
zou worden, dat hij hem niet de hand had
gedrukt en niet zijn plicht had gedaan.
En het publiek las den brief in die cou
rant en was vreeselijk verbijsterd en over
stuur; zóó dat sommigen werkelijk begonnen
te gelooven, dat de man uit de achterbuurt
Mr. Talent wan; en er was veel verwarring
en gepraat; en iedereen zei: »Wieis de echte
Mr. Talent?"
Toen sprak de man met de slimme oogen
tot zich zelf: »Is het niet beter dat ik mij
associeer met dien ouden Talent?"
Eu hij zei: »Die oude Talent kan zelfs
mij nuttig zijn; ik zal tenminste beter af
zijn met hem dan zonder hem."
Zoo associeerde hij zich met den rnan uit
de achterbuurt, die geen boter op zijn brood
had en de volgende week gingen beiden
wonen in een prachtig paleis op een der
drukste wegen, met vergulde lampen, een
vlag, en negen lakeien in gouden livrei, en
een trompetter aan de voordeur.
Maar als er visite kwam werd deze ont
vangen door den man »met de slimme oogen"
en de handen die geschud moesten worden,
werdsn door »hem" geschud; en hij, die uit
hebt- Gij' mij verlaten en later In uure handen beveel
ik mijnen geest, zeer zacht.
In die opvatting schuilt natuurlijk eene con
tradictie. De voortreffelijke leider van dit koor
was het toen niet met mij ewre en schreef mij
over deze opmerking dat hij het onaesthetisch
vond den lijdenden Christus zoo hard te laten
zingen. Daarmede beu ik het geheel eens.
Doch daarom zou ik verder willen gaan en de
woorden mei luider stem ongeveer willen opvatten
als stond er met unystiye stem.
Ik kan niet bioordtelen of de oorspronkelijke
tekst door de vertaling ook geleden Leeft, doch
het feit dat de muzikale leider ter wille van
den indruk verplicht is, het tegenovergestelde te
doen van hetgeen de tekst zoo duidelijk aangeeft,
bewijst wel dat de beteekeiiis van het woord:
luider hier niet al te angstvallig moet worden
opgevat.
In ieder geval vond ik de opvatting om met
luider stem aan te kondigen, wat zoo zacht
mogelijk gezegd wordt, in geen eukel opzicht ge
motiveerd.
Ik heb de uitgave Gezis waarin de dynamische
teekens ook op dezelfde wijze worden aangegeven
als de heer Averkamp thans weer deed uitvoeren.
Wij hebbeu hier dus reeds met traditie (al is het
dan ook eeiie van den laatsten tijd) te doen. Dit
neemt echter niet weg dat ik er mij niet mede
zal leeren vereenigen.
En thans komen wij tot bet werk van grooter
omvang, Stabat Maler van Alph. Diepenbrock.
Toevallig had ik gelegenheid, den avond voor de
uitvoering dit werk eens in te zien en nauwelijks
had ik er de oogen ingeslagen of mijne belang
stelling was ten hoogste opgewekt. Wijze van
uitdrukking en harmoniseering, troffen mij dadelijk,
o. a. de harmonisatie op het woord dolorosa bracht
mij onmiddelijk in de stemming.
De motieven, vau Gregoriaansche afkomst zijn
dt>or den componist geheel op zijne wijze gehar
moniseerd en tevens verdient het opmerking dat
de stemvoering en stemmenbehaudeling vaak iets
geheel bijzonders geeft.
Bij het doorlezen daclit ik gedurig, wat zal dat
heerlijk klinken. Hoe sober en juist is dat. uitge
drukt ! Hoe schoon heeft de componist met zijn
nieuwere harmonisatie de echt kerkelijke stemming
weten te bewaren.
De strofenbehandeliug leidt nergens tot
eentoouigheid en houdt de aandacht tut het laatst ge
boeid.
Zoo waren mijne indrukken bij het doorlezen
van het partituurtje.
Bijzonder troffen mij de gedeelten : Qttis est
homo met de afwisselingen van -2 eii 4/4 maat, en
vooral de solo: Fac ut arde/tl cor uieum met de
eigenaardige overgaugsaccoorden van Bes naar
g, en de zeer ongewone liarmoniegaugen op
Chrislum Deitm ; en in de volgende solo : Tui uali
vulnen/ti, een gedeelte zoo schoon van expressie en
klauk met de schoone stemvoering in de tenorpartij
en den eenvoud ondanks de vele modulat.ën.
Evenzoo trof mij het vijfstemmige: Firgo
Virgintim zonder bassen en later het slot van
Flammis ne urctr bij de woorden : in die judicii.
Ecu edel slot is de laatste strofe waar bij de
laatste woorden paradisi gloria de altpartij den
grondtoon geeft waarboven zich de bas beweegt.
Dit kon een grooteu indruk geven, mits de alten
daar een wel zachten, doch voller klank ontwik
kelen dan nu het geval was.
Ik bemerkte aau de uitvoering, dat er met
groote zorg was gestudeerd. Doch de
moeielijkheden zijn in dit werk soms zeer groot, de een
voud is wat de eischeu der uitvoering betreft hier
zeer bedriegelijk, en ik kan niet zeggen dat ik
van de uitvoering zoo genoot als ik verwacht had.
Daarom heb ik mijn iudruk van het doorlezen
vooropgesteld.
Mijne verwachtingen toch werden niet geheel
beantwoord, toen ik het werk hoorde uitvoeren.
Oaidat ik uu weet dat wanneer ik de partitie
niet vooraf had gelezeu, ik een veel zwakkeren
indruk van het werk zou gekregen hebben, moet
ik tot de conclusie komen dat de uitvoering nog
niet instaat was er het volle licht op te laten
vallen.
Eeiie herhaling moge dus later volgen.
HIIIHUmlMMIIMIN
de achterbuurt was gekomen werd heelemaal
niet gezien, maar woonde op een zolder
kamertje en deed al het werk. Zoo was
iedereen voldaan en men begon de werken
van Mr. Talent te critiseeren en vond ze
zeer goed.
En de man uit de achterbuurt was tevre
den met deze schikking, want hij had uu
behalve boter ook nog vleesch of ham op
zijn brood, en nieuwe laarzen aan zijn voeten.
Nu gebeurde het eens dat, terwijl hij »met
de slimme oogen" een speech afstak aan een
banquet te zijner eer gegeven door de cou
ranten-schrijvers en andere bewonderaars van
bekwaamheid, een envelop uit zijn zak viel
van een brief, dien zijn moeder hera had
geschreven.
Die brieven had hij altijd zorgvuldig
verbrand, zoodat niemand ze ooit zag. En
toevallig raapte de gastheer (die een zeer
invloedrijk man was, een groot beoordeelaar
van talent en beschermer van werkelijke
bekwaamheid en beschouwd werd als een der
meest scherpziende critici) de envelop op en
zag den naam, die er op geschreven stond:
»Mu. Pusu."
De groote beoordeelaar van talent beet op
zijn lippen, werd bleek en stikte bijna; en
al de andere gasten die naar de oorzaak
van zijn verbijstering kwamen zien, lazen het
adres en zij zagen dat de held van den avond
Mr. Push en niet Mr. Talent was en zij
beten op hun lippen, werden bleek eii stik
ten bijna. ^
Maar Mr. Push glimlachte minzamer.dan
ooit, ging de tafel rond, schudde elk der
aanwezigen zevenmaal de hand en vroeg
naar de gezondheid zelfs vaa hun verst,