Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMEK, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 982
aan allen, die belangstellen in en aandacht schenken
aan de beschikbaarstelling van 45 duizend gulden tot
aanmaak van grond', door B. v. Z. Bakker.
Becht voor Allen, 11 en 12 April. De politie
te Amsterdam."
14 en 15 April. Hoe de Roomsen-Katholieke
geeatelgtheid werkt."
Neerland's Tolksblad. II April. Eman
cipatie". I.
Weekblad v. d. Al g. Ne d. Dia m. Bond.
17 April. De Werkstaking."
De Volkstribuun. 11 April. Ons Kongres."
Het Schoolblad. 14 April. Ook voor de jon
ge is" (handen arbeid).
Hel Nieuwe Schoolblad. 10 April. Artikel
14. III" (de onderwijzer en het hoofd der school.)
D e Vrij denker 11 April. Theosophie''.
Weekblad v. d. Burg. A d m i n. 16 April.
Art. 271 en 272 der gemeentewet".
fmiiiiiiiiimmiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiimiiiiiiiuiM
ziek
in de Hoofdstad
Men kan zich in dit seizoen niet ongestraft
enkele dagen uit Amsterdam verwijderen, want
dan loopt, men heel wat concerten mis.
Twee solisten-concerten in het concertgebouw,
de laatste kamermuziek-soirée van Toonkunst, de
eere-avond van den heer en mevrouw Orelio, de
eerste opvoering in het Nederlandsch van de opera
Munon van Massenet (welk werk echter nu alweer
van het repertoire schijnt geschrapt, te zijn) dat
alles moest deschrijver van deze kroniek ontberen, en
daar hij nog niet het standpunt, bereikt heeft wat
zeker wel als het hoogste in de kritiek mag aangemerkt
worden, nl. een oonleel te kunnen vellen over con
certen die men niet heeft bijgewoond, is hij wel
verplicht met bovenstaande mededeelingen te vol
staan. Hij zou inlichtingen van zeer bevoegde
zijde'' kunnen aanhalen, doch daarmede wordt door
den lezer gewoonlijk onbarmhartig de draak ge
stoken, dus houit hij die inlichtingen in de pen.
Doch er blijft nog altijd genoeg belangrijks te
vermelden.
Belansrijk is o.a. het, feit, dat het, Zangkoor van
de Vrije Gemeente eene Passion van Heiiiricli Scliütz,
den erootsteu Duit.schen meester uit de 17e eeuw,
die Bach en Haudt-1 ongeveer een eeuw vooraf
ging (1585?1072) heeft uitgevoerd.
e biografen verhalen, dat Sehütz te Köstritz a.d.
Eister werd geboren, dat hij zijne opleiding aai) het
hof van den landgraaf te Kassei verkreeg, dat, hij te
Marburg iu de rechten ging studceren en op kosten
van graaf Moritz bij Gabrieli te Venetiëzijne
muzikale gaven ontwikkelde. Korten tijd was
bij in dienst van den landgraaf (1613), doch spoe
dig vertrok hij naar Dresden, waar hij in 1017
kapelmeester van den keurvorst werd. Daar is
J]ij zijn geheele leven gebleven, hoewel hij vaak
afwezig was, hetzij om in Venetiëverder te
studeeren of om in Kopenhagen en Wolfenbüttel de
vorstelijke kapellen op ni uw te organiseeren en
nu en dan te leiden.
Dit is Schütz' levensgeschiedenis. Over de
gegeschiedenis van zijne werken valt minder te mel
den, want evenals Bach in Duitschland langen
tijd in het vergeetboek was geraakt, hebben ook
Schütz' werken in Duitschland met het stof der
archieven kunnen kennis maken, want niet minder
dan 150 jaar hebben zij daar yerust.
Dit is niet onnatuurlijk. In den tijd van Handel
en Bach had men geen behoefte aan de oudere
werken en toen die meesters vooral de laatste
ook iu het vergeetboek raakten, dacht men nog
minder aan Schütz.
Winterfeld, die in 1834 een boek over Gabrieli
schreef, heeft voor het eerst weder de aandacht op
Schütz gevestigd, waarna enkele werken van dien
componist, werden gedrukt en uitgevoerd.
Met orgel of klavier-composities heeft Schütz
zich weinig bezig gehouden en zijne dramatische
wer
mimiiyiiiiii iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiniiiiiiiii
hem heilig zijn geweeit, natuurlijk, alleen
reeds door het feit, dat hij in haar de
opvoedster van zijn zoon zou gezien hebben.
Maar zou hij ten allen tijde in staat zijn
volkomen heerschappij over zich zelf te
bewaren eu zou zijn arm hart, nog zoo warm,
en alleen door het leed ouder geworden,
zich steeds gewillig schikken naar die wreede
onderdrukking ? De dagelijksche ontmoetin
gen, de onvermijdelijke gesprekken over de
vorderingen van den knaap, de gemeen
schappelijke maaltijden dat alïes zou
gevaar opleveren. En de gemeenschappelijke
belangen, de samen gedeelde zorg voor een
geliefd wezen, die hen vereenigen zou,
maakten die niet het grootste gevaar uit van
alles ? Reeds nu scheen het hem toe, alsof
het lichter geworden was in het duister
vertrek, waarin, daar ginds boven de sofa,
het portret der arme overledene hing. Reeds
was het hem alsof van die lieftallige
vrouwengestake een lichtstraal uitging, die alles
een goudgloed verleende, alsof een adem
van liefde en jeugd haar ontstroomde en zijn
zinnen benevelde. In enkele minuten was
het den commandant duidelijk geworden
welken strijd hij tegemoet zou gaan. Toen
het meisje, na de schrijf'boeken aandachtig
nagezien te hebben, de oogen opsloeg, ont
moetten beider blikken elkaar. D'Esperval
meende in de wonderbare oogen de
oogen, die zelfs het kind in verrukking
brachten als in een diepen afgrond,
in een groot, geheimzinnig meer neder te
zien, waarin hij schipbreuk zou lijden, waarin
zijn eerlijkheid, zijn plichtgevoel, zijn ge
weten onherstelbaar ten onder zouden gaan.
«Mejuffrouw," zei hij ruw »vergeef
mij, zoo ik u leed moet doen. Maar ik be
zweer u, zie in hetgeen ik u zeg, niets belee
ken zijn verloren geraakt.
Dus alleen uit zijne kerkelijke composities kan
men hem leeren kennen. Doch daaruit ontwaart men
dan ook dat hij de grootste en geniaalste verschij
ning onder de Duitsche musici der 17e eeuw was.
Door zijne ervaringen te Venetiëwist, hij tevens
de strooming die toen van Italiënaar Duitschlaiid
ging te leiden en er nieuw leven aan te geven
omdat hij zoo groote scheppingskracht bezat.
Hij wist de muziek in een ander spoor te leiden
en de meer vrije en dramatische expressie in de
plaats te stellen van de gebondenheid en rust van
den polyphmen stijl.
Sehütz heeft die nieuwe manier ook op het ter
rein van de protestantsche kerk overgebracht.
Slechts twee zijner werken dragen den titel van :
Geistliche Concerte maar die stijl is geheel dezelfde
als bij de Cantiones sacrae, de Symphoitiae sticrtie
de Psalmen en de Weihnucht, l'tissioi/s ea
OUerHistoriën.
Hoewel men in de Passion den (bijna zou ik
zeggen) operavorm mist, die de revolutionair Bach
aan zijne vocale werken heeft gegeven, is toch in
dit opzicht Schütz eveneens reeds reformator ge
weest. Want ook bij hem gaat het kerkelijke en
dramatische hand in hand.
In de Passion nu schroomt Schütz niet realist
te zijn. Hij staat boven den vorm en de bewer
king, er. hij staat tevens tegenover de opvatting
der oudere Nederlandsche en Italiaansche meesters.
Want hij had medegeleefd het zich gelijktijdig
ontwikkelen van de Opera en het oratorium iu
Italië, welke beiden lijnrecht stonden tegenover de
lij riek van de vroegere eeuw.
Historici des Leiden s und Ste'lens unsers Ilerrn-und
Tltilundes Jesu Chrisli aus Jen vier Passieven von
Heiurich Schütz herausgegebeu von Caii Riedel
is de titel van het thans uitgevoerde werk.
De uitvoering was met groote zorg voorbereid.
Het koor gaf het beste, dat het met de be
schikbare krachten geven kon, zoodat vaak de
gewenschte indruk verkregen werd. De
moeielijkheden sn gevaren zijn vele in dit, werk en daarom
al gaf het koor ook niet alles wat het moest geven
heb ik deze uitvoering met veel belangstelling
gevolgd. Xeer veel brachten daartoe bij de heereu
Messchaert (Jezus) en Phl. (Evangelist). De nobele
wijze van zeggen vau eerstgenoemden en de tevens
zoo doordachte expressie die zijne kunst weer tot
natuur deed worden, kon men overal bewonderen.
De heer Messchaert gaf tevens bij de woorden:
Mijn C,oJ, waarom h'-lit Gij inij verlaten? een warm
pleidooi voor de opinie die ik in een vorig
artikel uitsprak over de inconsequentie omtrent
de opvatting van deze en de voorafgaande frase.
Er was thans geen contradictie in beide frasen.
De heer Phl. heeft van zijne veelzijdigheid ditmaal
een schoon bewijs gegeven. Hoewel iu het begin
wat te week, wist hij spoedig den rechten toon eu
de rechte expressie te vinden; vooral op deze uit
voering heeft hij bewezen een kuiistenritir te zijn.
De wijze van registreeren en begeleiden van den
heer ierie op het orgel bracht veel tot den goeden
indruk van het geheel bij, en dus mag den
directeur, den heer Van den Broecke,
gelukgewenscht worden met, deze uitvoering.
Iu eene groote aria vau Bach had Messchaert
U02, gelegenheid zich van eene andere zijde als
meester te doen kennen, en de leermeester van
den heer Tierie, de heer De Pauw, droeg een paar
orgelstukkeu voor op de voortreffelijke wijze zooals
hij dat steeds doet.
* *
*
Deze week heb ik nog eene opvoering van Wille m
Teil bijgewoond, die echter geen aanleiding geeft
tot uitvoerige bespreking. Dezelfde uitvoerders als
het laatste jaar in den Parkschouwburg en iu het
Paleis voor Volksvlijt vervulden de hoofdrollen.
De hecren Orelio, Pauwels, Schmier en Engelen
en de dames Orelio?van Sandt eu Engelen?Sewing
waren ook thans aan het woord.
Hoe Orelio zingt in die partij weten wij allen
en op zijn cerc-avond mocht, hij niet zijn
echtgenoote naar ik vernam weer de
oudubbelzinnigste blijken van waardeering ondervinden.
Ook thans vond ik bij de hoofdpersonen weer
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiMiiiiiiii
digends of krenkends. Het doet mij Jeed,
meer dan ik u zeggen kan, maar na rijp
beraad zie ik in.... in n woord, gij kunt
en moogt niet in mijn huis uw intrek nemen."
Jearine zag hem strak aan, niet in staat
een woord uit te brengen. Zij begreep niets
van deze plotseling veranderde stemming.
Met blijkbare inspanning ging d'Esperval
voort: ^Gij moet beproeven mij goed te
begrijpen. Als er een vrouw, een moeder
hier in huis was, dan zou ik mij gelukkig
rekenen u de opvoeding van mijn zoon
toe te vertrouwen, u bij mij een tehuis te
verschaffen. Maar ik beu weduwnaar, ik
woon hier geheel alleen en moet deze om
standigheid wel zeer in aanmerking nemen.
Robert, zou bij u in voortreffelijke handen
geweest /.ijn, daarvan ben ik overtuigd. Maar
uw jeugd uw geheele persoonlijkheid
zijn niet geschikt voor dezen post in mijn
huis althans niet!"
Het jonge meisje stond op. Zij was nog
bleeker geworden. Een laatste kus op do
blonde lokken van den knaap, die zich aan
haar vastklemde en haar met geweld wilde
tegenhouden, een laatste, vluchtige groet,
geen klacht, geen geluid. Niet voor «Ie eerste
maal ging het haar dus. [
Maar (oen met een doffon slag, de deur zich
achter haar gesloten had, toen zij alleen in
de vestibule stond toen vloeide een stroom
van heete tranen uit haar oogen....
»En uu," zei d'K^perval, wien groote
zwectdroppelen op het voorhoofd stonden en die
na den eerlijken strijd meer het gevoel eener
nederlaag had, dan van een zege: »en nu,
laat ik nu aan die andere gaan schrijven,
aan de oude!"
dezelfde eigenschappen waardoor zij zich vroeger
onderscheidden, doch er waren momenten (o. a. de
geheele eerste acte) dat er geen gang iu het geheel
zat. De heer de la Fuente was blijkbaar toen ook
lang niet op dreef.
Doch vele gedeelten van de 2e en 3a acte maakten
een en auder weer goed.
* #
*
De zoo verdienstelijke solo-violist van het orkest
van de Amsterdamsche Orkcstvcreenigiug de heer
M. Wolters, gaf een concert met welwillende mede
werking van mevr. J. Franco Mcudes-Calisch (zang)
en de lieeren D. Fr. M. (violoncel) eu Joh. Wijs
man, (piano).
Met genoegen woonde ik het eerste deel van dit
concert bij. De Novelcttcn vuu Gade voor piano,
viool eu violoncrl werden op sobere, muzikale wijze
vertolkt, mevr. Franco Mendes toonde in de liederen
van Peter Cornelius opnieuw over welke gelukkige
stemmidJelrn zij kan beschikken, eu dat zij op
muzikale wijze weet voor te dragen, de heer Wijs
man droeg de Ballade van Chopin met veel virtuo
siteit voor en begeleidde de solisten muzikaal,
hoewel nu en dan wat te krachtig, en de
concertgever heeft in twee di elen vau ecu concert van
Wieinawski weer het bewijs geleverd dut hij een
artist is die onder de zeer goede in onze stad mag
gerekend worden. Vooral de Romance voldeed
mij zeer.
liet zou zeer wensehelijk zijn indien in het
Gebouw van rleu Werkenden Stand de kellncrs
even rusticr waren gedurende de uitvoering als liet
publiek. Men hoort daar toch reeds zooveel gelui
den uit andere lokalen van dat gebouw.
In het Concertgebouw trad de pianist de heer
Schaefer op, die iu het Concert in G. gr. t. van
RuMnstein en drie solostukken toonde een pianist
te zijn, die op den naam van virtuoos mag aan
spraak maken, die veel zorg aan de verdeeling
van licht eu schaduw besteedde, doch iu muzikaal
opzicht de belangstelling niet in hoogc mate wist
op te wekken.
Alles klonk te berekend, ook was de keuze van
stukken m. i. niet al te gelukkig om niet den
kuHffcininr keunis te maken.
Toch bezit, deze pianist als virtuoos
niet-alledaagsche eigenschappen en die traden in de door
hem uitgevoerde werken zeer op den voorgrond.
liet orkest dat in de ouverture : T,i/m(mt nog
niet geheel op dreef was, wist, iu den Witlküreuritt
van Wagner eu in de Si/:/ijiliottic van Clir. Sinding
grooteu indruk te maken.
Zelden klonk Wagner's Wulkïireiifitl met zooveel
entrain en op deze wijze gespeeld zou men ver
zoend raken met het uitvoeren van fragmenten iu
de Concertzaal uit, de muziekdrama's van den
grooten Buyreuther meester.
Schitterend was de vertolking van de Syaphnnie
van Sinding die ditmaal nog schooner slaagde dan
een vorig maal en waarin verrassende momenten
waren wat expressie en kleur betreft.
De heer Mengelbcrg heeft door zijne opvatting
en het orkest heeft door de artistieke vertolking
ons veel genot verschaft.
VAX MILLIGEX.
Uit Oosterbeek wordt ons bericht dat aldaar
ten voordeele van het Oosterbeeksche versterkings
fonds een klassiek-concert plaats had, georga
niseerd door den heer J. v. T. v. d. K. met
medewerking van het orkest van de Arnhemsche
orkestvereeniging, de heeren C. S. (J. Wagner
(solo-violist) en Joh. van Unen (solo-violoncellist
van dit orkest) benevens den heer F. K. (als
tenorzanger te Amsterdam vroeger zeer gewaar
deerd) en den heer v. T. v. d. K. (viool).
Dit concert had een zeer artistiek cachet en
heeft te Oosterbeek groote belangstelling gewekt.
Het is een verblijdend verschijnsel dat bij
weldadigheidscor.certen het artistieke gehalte
tegenwoordig zooveel hooger staat dan vroeger.
Toen moeet dikwijls de vlag de ladir.g dekken.
De Khedive als componist.
De Khedive schijnt een ijverig componist te
zijn in du vrije uren dat hij niet behoeft te
regeeren.
De correspondent van de f'</.«/«?//e Xi'ifiiii</
heeft een Marsch eu Wals van den Khedive ge
hoord. Hij vond ze boven het gewone peil staande.
Deze stukken werden uitgevoerd door liet
lijfcorps van den Khodive, dat in de Egyptische
afdeeling van de Berlijnsche Tentoonstelling con
certen zal geven.
Een veroordeelde zangeres.
De eerste zangeres aan de Kon. Opera te Pesth,
(iravin Llolia Vasquez voelde zich gedurende
de voorstelling wat onwel en verzocht iemand
haar echtgenoot, die in de zaal was, te laten
roepen.
Dit wilde de intendant Baron Xopeza niet
toestaan.
Toen de kunstenares die weigering vernam
werd zij zoo woedend dat zij den intendant
op een uitgebreid repertoire van uitgezochte
scheldwoorden onthaalde. Kort daarop werd zij
voor do Theater-rechtbank geroepen en gestraft
met verlies van een maand gage (ongeveer KIÖO
ilorijnen).
l leze zangeres is van plan niet meer te Pesth
op te treden wanneer het vonnis niet wordt
ingetrokken.
De kunstenaarsrocm als hypnose.
/eer ironisch heeft l.eon Tolstoi zich onlangs
over zijn grooten naam uitgesproken. Ik weet
dat men zich voor mijne werken interesseert.
Dat komt omdat mijn naam als schrijver reeds
gemaakt is. De ronm is een eigenaardig ding.
Heeft men die eenmaal dan kan men alle mo
gelijke domheden en dwaasheden sc.brijven. Dan
vindt men ulles mooi of oorspronkelijk.
Men denkt onwillekeurig aan hypnotischen
invloed. De een hypnotiseert den ander met zijn
enthousiasme voor een dichter ot'kunstenaar, deze
weer een derde, enz. enz.
Uit deze gehypnotiseerde menschen wordt ein
delijk het publiek gerecruteerd dat den roem
sanctionneert die geheel touvaliig is ontstaan."
LLERLEI
Hamlet in de goud
mijnen.
Mr. Toole, de beroemde engelsche
tooneelspeler, vertelt het volgende omtrent een
Jlunth'tvoorstelling, te Limmerswick voor goudzoekers
gegeven.
In een hut, die bouwvallig was als de muren
van Jericho ten tijde der bazuinen, hadden wij
onze tent opgeslagen. Het stnk heette (landkoorts;
onze directeur Mr. James Ilardy meende dat dit
het beste stuk van het répertoire was, dat in
deze omgeving zou pakken. Maar plotseling kwa
men er drie kerels die den directeur apart
namen en hem zeiden: »Meneer met Goiidkuorts
lok je geen hond in je tent, laat staan ons. Wat
goudkoorts is, weten wij beter dan jij ; maar er
is een stuk, dat hier wel zou bevallen: er moet
een vent zijn gsweest die Shakesmire of
Lakespeare of zoo wat heette, en die moet een stuk
geschreven hebben: «Hamlet, de prins van
Dannewal", dat moet je ons laten zien. Er is hier
eens iemand geweest, die heeft het stuk gezien,
en om een prins en een geest te zien want
er komt ook een geest in voor daarvoor be
talen wij allen graag een ons goud".
»0nmogelyk", zeide de directeur, »wij hebben
geen prins".
»Dat komt er niets op aan, dan geeft gij den
geest alleen, dat doet het ook wel'1.
»Kinders", kwam daarop mr. Ilardy tot ons,
»heb jelui eenig idee van Hamlet ?"
»Ja wel !"'
»Vooruit dan maar; iets zal er wel van terecht
komen. Jij Toole. speelt den geest. Je kent je
rol: hij bestaat uit vijf woorden en een
beddelaken: »0e, oe, oe, ik ben de geest van uw
vader, wreek mij"; dat is alles. Wil-je'?"
Natuurlijk wilde ik.
Des avonds. liet »huis" was stampvol. Hamlet
(Mr. Ilardy) rilt, hij weet zelf niet waarom. Daar
treed ik op. »IIa ! wie zijt gij?'' »0e, oe, oe, ik
ben de geest van uw vader, wreek mij !" En
ik wil voorbij »Blijf staan!'' roept Hamlet.
Daar kraakt een plank, en ik verdwijn in een
gat, waarvan niemand iets had vermoed, en half
bewusteloos blijf ik in het duister liggen. Boven
spelen zij verder. Plotseling echter kruip ik uit
mijn gat; het bloed sijpelt mij over het gelaat.
«Blijf staan," roept Hamlet. «Wreek mij,"
brul ik, en wijs naar mijn wond. »Ha, ik
versta u," roept Mr. Hardy, »de tweede man van
mijne moeder! Wee wee! wee!" en hij duwt mij
weder in het gat, en geeft het t. eken om het
gordijn neer te laten.
Daarmede was mijn rol uit. Drie, vier van de
toeschouwers kwamen naar mij toe. »Een ver
vloekte kerel, die Cakesmire, om zoo'n rol te
schrijven; dat grijpt je aan, wat?" ;Xu, of
het", zeide ik en wees op mijn gezwollen ge
zicht, »zoo erg, dat ik het nooit meer zal spelen."
En ik heb woord gehouden, en ben naar de blij
spelen overgegaan; daar komen zulke grappen
ten minste met voor.
luiiinmiiiii iiiiiiiiiiniiiin m minimi IIHHIIH
40 cents per regel.
lliiimiimiliiuiliimiiiiiiiiiiiii niiiiiiiiimiiimiimiiiiiim»
Hoofd-Depót
VAN
Dr. JAEGER'S ORIG.
K. F. DEUSC11LE-BENGER,
Amsterdam, Kalccrstraat 157.
Eenig specialiteit in deze
artikelen iri geheel Nederland.
Magazijn KEI/ERSHOF", Niemvemlijk 196.
Zij denstoffen. Grootste sorteering zwarte
en gekleurde, effen, gewerkte en gedamasseerde
Zijde, Satijn en Surah. De nieuv.-.,te des
sins en kleuren steads voorhanden.
SCHADE & O L D E N K O T T.
H. R AH R te Utrecht.
Pianofabriek.
Binnen- en Buitenl. Muziekhandel.
Amerikaansche Orgels.
Ruime keuze in Huurpiano's.