De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1896 19 april pagina 6

19 april 1896 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDBBLAND. No. 982 TriCSTUDIO Prijsvraag voor een omslag, lïoode en Witte Roos. Prijsvraag voor de illustratie van een sprookje. Prijsantwoord behaald door ZII.LAJI TAvr.oi:. The Studio zal, bij name althans, wel aan de meesten onzer lezers bekend zijn. In de drie jaar van zijn bestaan heeft dit tijdschrift zijn weg gevonden overal waar Engelsch wordt gesproken of gelezen; de steeds toenemende omvang zijner afleveringen bewijst, dat steeds meer verschijnselen van het artistiek leven zijn hulp komen vragen, om tot het publiek te spreken. Op een gelukkig oogenblik geboren, is The Studio het intermediair geworden tusschen een réveil van het artistiek besef bij Engelschen en vreemden, en het opkomen van kunstenaars, die niet het minst de versierings kunst tot nieuw leven hebben gebracht. De Daily J^ews, onlangs over het tijdschrift schrijvende, deed het o. a. in de volgende woorden: »Als met de meeste zaken van de betere journalistiek onzer dagen, behoeft men het maar met vroegere publicatiën te verge lijken, om te zien welk een groote verande ring er is gekomen in de geesten en in den smaak van het publiek. Een maandschrift als dit zou een kwarteeuw geleden een on mogelijkheid zijn geweest. Het is al leven en degelijkheid en natuur kunst voor kunstenaars, in plaats van kunst voor den onontwikkelden liefhebber, die alleen vraagt of een werk er lief uitziet en volkomen is afgewerkt. Er mag dus eenige belangstelling worden verwacht voor dit tijdschrift; terwijl wij enkele proeven van zijn illustraties afdruk ken, geven wij, zonder naar volledigheid te streven, nog de volgende aanwijzingen ter nadere kennis van zijn karakter. The Studio heeft zich tot roeping gesteld, de nieuwere kunst in al haar verschijnings vormen te bespreken: kunst in schilderijen, boeken en gebouwen niet alleen; ook de kunst der versiering, de wandbeschildering, de kunst die aan de nijverheid zich aansluit, vindt er volle aandacht. De redacteur, mr Charles Holme, die tevens de stichter is, heeft om zich geschaard een groep ver trouwde vakmannen, die met vermijding van het jargon der kunstenaarstechniek, ernaar streven, den lezer zoo grondig mogelijk in te lichten omtrent hun bedoelingen. Voor hun vakbroeders schrijvende, vormen zij tevens den smaak van het leekenpubliek. De kuns tenaars dus in de eerste plaats hebben aan T/ic Studio veel te danken. Het meest mis schien aan de in het blad gehouden wed strijden, die niet alleen een telkens vernieuwde belangstelling bij de lezers wekken, maar ook aan jonge kunsteuaars, voor wie de weg anders wel zeer moeilijk zou zijn, een schoone kans geven om hun roep te verbreiden. Sommige talenten zijn door den heer Holme onmiddellijk gepousseerd. Zoo Aubrey Beardsley, die in het aller eerste nummer uitkwam als een geheel on bekend man, en wiens arbeid sedert een mcrkwaardigen invloed heeft geoefend op de moderne versieringskunst. Een van zijn illustraties, in dit eerste nummer verschenen, Tl/r Birthday of llte, Cirjak, vindt de lezer onder de reproducties. Een ander voorbeeld is Charles Robinson ; ook hij debuteerde in The Studio, en is nu een beroemd man. De redacteur heeft menig jong man aangemoe digd, en vaak met verblijdend succes, om zijn krachten aan de herlevende lithografie te beproeven; van Whistler's welbekende teekeningen zijn verscheidene, en van de beste, als bijvoegsel bij The Studio versche nen. Voor het uiterlijk van het boek; voor den wand, de versiering binnen, het affiche buiten; voor het huisraad en hetdagelijksch gerci, heeft The, Studio het zijne gedaan, om het leven van den modernen mensch aan allen kant te doen zijn een oogenstreeling.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl