Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 983
?schikt, die trouwens aldaar niet talrijk waren.
Doch als componist werd hy weinig genoemd. Eerst
langzamerhand werd hij de ziel van een kleinen
?kring van leerlingen en vereerders, die niet ge
rust hebben alvorens zij aan Frankrijk zy'n naam
en werken hadden geopenbaard. En toen begon
-ook het buitenland zich voor hem te interesseeren,
na reeds vroeger enkele zyner begaafdste leer
lingen te hebben gehuldigd, doch toen was hij
reeds gestorven.
Franck bleef, in weerwil van zijn bewondering
Toor Bach en Wagner toch altyd Franschman en
hoewel h\j dieper dacht dan zjjne meeste
landgenooten, is er toch altijd nog iets in hem ge
bleven van het oude. Doch voor zijne
landgenooten was zijn stijl eerst eene vreemde nieuwig
heid en later eene openbaring.
Daarom is van hun standpunt gezien de be
naming van Ie Bach Francais en Le pcre des
Wagnériens niet zoo onjuist als dit ons toeschijnt.
Voor ons is en blijft hij de Franschman op en
?d'op en wij vinden in sommige kerkelijke werken
nog te veel den stijl die aan de opera raakt.
Doch dit neemt m. i. niets van zy'n waarde
weg, want wanneer men zy'ne werken legt
naast die van andere fransche componisten wier
'missen, oratoria of mystères in de kerken wor
den uitgevoerd (alleen in de Eglise St. Gervais
niet, want daar zijn sedert kort hoofdzakelijk de
oudere Nederlandsche en Italiaansche meesters
.aan het woord en wordt de Gregoriaansche muziek
zeer in eere gehouden) dan zal men ontwaren
hoezeer Franck hervormer op dit gebied geweest
is en hoe hij heeft gebroken met den smaak van
de meeste musici en bet publiek aldaar.
Heeft men dus aldaar een ty'dje het leven
medegeleefd, dan komt men tot heel andere
conclusiën dan wanneer men de zaak meer van ons
of van een Duitsch standpunt beziet.
Met het karakter van die muziek is het echter
verklaarbaar dat o. a. Les Séatitudes in de con
certzaal meer »doet" dan in de kerk, terwijl de
missen of oratoria van Duitsche meesters en die uit
de oudere school van ons land en van Itali
alleen in de kerk op hun plaats zijn.
Voor ons ook kan Franck aan Bach herinneren
wat zy'n kennis en wijze van bewerking, zy'ne
heerlijke polyphonie, schoone stemvoering en
prachtige wijze waarop hij voor koor weet te
schryven, aangaat. (Eene wijze die men gerust
»eenig" kan noemen). Voor ons kan hij aan
Wagner herinneren wat de wy'ze van instrumen
tatie en wat de kleur betreft die hy in zijne
modem-fantastische werken weet aan te wenden;
doch als stijl, als conceptie is hij noch Bach
nog Wagner.
Hij is zichzelf. Is hy daar minder om?
Ik heb dan ook by de herhaalde uitvoering van
dat werk door de zangvereeniging van de
Amsterdamsche Afdeeling van Toonkunst niet minder ge
noten dan vroeger, al staan ook sommige deelen ver
boven andere, die soms te veel aan den gewonen
styl zouden raken als de meester er niet in geslaagd
was overal de aandacht te boeien, ook daar waar
de schildering zwakker is, en wel door eene de
aandacht trekkende omlysting.
Deze uitvoering gaf daarom ook vooral een goeden
indruk omdat by de zoo schoonklinkende koren
over het algemeen eene schoone klankontwikkeling
op te merken viel. Vooral de sopranen klonken
zeer mooi, doch ook de alten ontwikkelden op
vele plaatsen een treffenden klank.
De bassen moeten eveneens loffelijk vermeld
worden, al staan zy wat klank betreft beneden
het dameskoor en de tenoren klonken over het
geheel te zwak, hoe sterk die bezetting thans
ook was. Bij hen had de goede zorg (die
overal te bespeuren was) om zacht en week te
zingen waar het moest, klankloosheid ten gevolge.
Met de solisten had het bestuur alvorens de
uitvoering plaats had allerlei tegenspoed. De tenor
Von Zurmühlen werd ziek en moest vervangen
worden door den heer Lucca uit Genève, en na de
groote repetitie liet Messchaert zich wegens ziekte
met me sollen en spreek niet van me af, of
ik spreek niet van me af en laat met me
sollen!
Je kunt, waar 't bepaald noodig is,
van je afspreken ... maar op een anderen
toon, en vooral met andere woorden ... je
manier van spreken ergert je moeder ...
Ja ... zij doet het anders... bij haar
moet alles voornaam zijn!...
Alle teederheid en onbegrensde goedheid,
die het meisje uit de oogen straalden, ver
dwenen, en met harde stem voegde ze er bij :
Ze is zoo gedistingeerd ... zij!...
Foei, zei de heer de Bray op bedroefden
toon, je doet me veel, erg veel verdriet...
God!... en ik zou u nog wel om ik
?weet niet wat nooit verdriet willen doen!...
?k hou wat veel van u!...
Ik houd ook heel veel van jou.
Nu, waarvoor wilt u me dan wegsturen...
tegen mijn zin laten trouwen 1
Maar, kind, ik wil je niet...
Ja!... u wilt 't wel!... en ik ben pas
zestien en een halfjaar!... och, toe!...
laat me met rust!... laat me hier nog ...
Toen hield zij in, en vervolgde, op haar
vingers tellend:?...Nog vijfjaar blijven...
niet eens heelemaal vijf jaar... als die om
zijn, zal ik heengaan... heusch ik beloof
het u...
De zachte blauwe oogen verduisteren zich
en dikke tranen, als kristallen kogeltjes
gleden, zonder hun rondheid te verliezen,
langs Coryse's frissche wangen.
Corysande d'Avesnes, die Coryse, of meer
gewoonlijk Chiffon werd genoemd, was een
lenige, flinke meid, veel meer kind nog,
dan jong meisje, met nog het hoekige en
ongeproportioneerde der nauw ontwassen
kinderjaren. Haar huid was fijn en blank,
zacht rose doorschemerend als bij zeer jonge
kinderen. Haar vlugge en bevallige, hoewel
verontschuldigen. Een en ander is niet weinig
geschikt een directeur wanhopend te maken.
Doch men wist raad. Orelio die Satan moest
vervullen nam ook de Christusparty op zich bene
vens de eerste baspartij in het Quintette: Les
Pacifïques en kweet zich van die taak op eene
wijze die bewondering afdwingt.
Hoe schoon wist hy het contrast der beide
karakters vol te houden en hoe rustig en met
hoeveel wijding gaf hy de partij van Christus
weder. En toch waren hem slechts enkele uren
gegeven om dit resultaat te verkrijgen.
Met dit proefstuk heeft Orelio getoond een
kunstenaar te zijn die op zijn gebied onder de
allerbesten mag gerekend worden. Een opera
zanger wordt in den regel in de concertzaal
slechts noode geduld en maar al te vaak
is daar reden voor, doch een zanger die
zoowel in de kerkelijke en oratorische werken
als in Fransche, Duitsche en Italiaansche opera's
een zoo hoog standpunt inneemt, heeft getoond
dat hij verdient onder de allerbeste zangers ge
rekend te worden, waarop zijn land trotsch mag zijn.
Mevr. zielli was zeer goed by stem en heeft
veel te genieten gegeven, hoewel de klank van
de hooge tonen niet altijd schoon was. Mej.
Bonger heeft de kleinere sopraan-partij op eene
wyze vervuld die zeer geprezen mag worden. Mej.
Van Zanten werkte eveneens in kleinere partijen
mede, natuurlyk op zeer muzikale wijze. Het
eigenaardige timbro van hare stem kwam echter
niet overal in de ensembles in de goede verhou
dingen uit.
De tenor Lucca was nog niet recht in zijne
party. In zy'ne groote solo kon men bespeuren
dat hy een stem bezit waarmede hij met glans
en kracht a en b kan zingen en op sommige
oogenblikken wist hij een eigenaardig cachet aan
de muziek te geven, doch zoodra hij zacht zong
liet de zuiverheid zeer veel te wenschen over
en op de wijze van ademhaling was vooral in dit
gedeelte met recht zeer veel aan te merken.
Het orkest van het Concertgebouw speelde met
veel zorg en juistheid.
De indruk van deze uitvoering was (uitge
zonderd het Quïntet, dat niet goed slaagde en
enkele koren in het begin) dat Franck's werk
op waardige wijze is vertolkt en dat de heer
Röntgen met voldoening op zy'n streven kan
terugzien.
Mej. Christine Veltman, de zoo gunstig beker de
zangonderwijzeres, gaf met bare leerlingen eene
uitvoering, waarin zij gelegenheid had de dege
lijkheid van haar onderwijs te toonen.
Het is voor de jonge dames-leerlingen die
slechts zelden of nooit in het publiek optreden
een zware taak voor een zoo gevulde zaal de
kalmte te bewaren, die de zangeres in staat moet
stellen al de effecten juist te berekenen.
Het was duidelyk merkbaar welke leerlingen
meer en welke minder onder den invloed van
bevangenheid stonden.
Doch dat was hier geen hoofdzaak, maar wel:
een indruk te krijgen van mej. Veltman s goed
onderwijs en die indruk werd ook verkregen. Onder
de koortjes die gezongen werden was er een
a cappella dat zeer zuiver klonk en uit
stekend op toon bleef nl. Wiegenlied van Brahms
(gearrangeerd). Wel had ik liever een keuze
gezien uit de oorspronkelijke koren a cappella,
dan dit tamelyk onhandige arrangement, waarin
soms op zeer ongeschikte oogenblikken een
kwartsext-accoord voorkwam ; doch de vertolking ver
dient veel lof.
Mej Veltman die zich ook als eene gerouti
neerde pianiste deed kennen, ontving vele bloe
men en een fraai bronzen beeld ten geschenke.
VAN MILLIGEX.
P. S. Thans ontving ik aflevering 3 en 5 van
den Leiddraad door Wugner's werken van M.
Chop, bewerkt door Wilh. van Westhreene.
(Uitgave van den heer A. M. van den Broecke).
iiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiutiiiiiiiiiiiiiifiiimmiiiitini
eenigszins onbeholpen bewegingen, die aan
die van een grooten jongen hond deden den
ken, ergerden haar moeder bijna evenzeer,
als haar losse manier van spreken.
Bijzonder ingenomen met zichzelve, be
schouwde de raarkiezin de Bray over 't al
gemeen allen, met wie de maatschappelijke
verplichtingen haar noodzaakten om te gaan,
als arme lagere wezens en nullen, die het
zich tot een zeer hooge eer mochten rekenen,
dat zij zich verwaardigde tot hen af te dalen.
Haar geheele leven lang was zij er op uit
geweest, de eenvoudige, goede lui, die met
haar in aanraking kwamen, met minachting
te behandelen en te plagen. Eerst den graaf
d'Avesnes, Coryse's vader, die den
verstandigen inval had gehad, na een paar jaren
te sterven, en zonder zich trouwens gegeneerd
te hebben, de genietingen des levens, die
hij aan zijn huiselijken haard niet vond,
daarbuiten te zoeken. Zijn weduwe, zonder
fortuin achtergebleven, had met haar dochter
haar intrek genomen bij een oom en tante,
die het kind verafgoodden en het hadden
opgevoed, totdat haar moeder ten tweeden
male in het huwelijk trad. Mevrouw d'Aves
nes zelf verscheen echter zelden, en nooit
lang achtereen, bij oom eii tante de Launav.
maar reisde en bracht haar tijd in l'arijs of'
bij vrienden door, onder het voorwendsel,
zich niet aan het buitenleven te kunnen ge
wennen.
't Was tijdens een dier korte visites te
Pont-sur-Sarthe, dat zij indruk maakte op
den heer de Bray. Hij was tamelijk rijk,
met een aangenaam uiterlijk en voorkomende
manieren. Zij had haar eerste jeugd een
poosje achter den rug en begreep dat haar
schoonheid, niets dan frissche kleur en glans,
plotseling zou verwelken. Inplaats den mar
kies op dezelfde wijze te bejegenen, als zij
't zooveel anderen gedaan had, leidde zij
Der -F/icyende TfoUihider en Triafan inid IioJrle
vormen den inhoud van deze beide boekjes. Met
het oog op de a. s. uitvoeringen op 8 en 10 Mei
van laatstgenoemd muziekdrama vestig ik de
aandacht op deze werkjes die weer een kort
verhaal geven van hetgeen er voorviel gedurende
het ontstaan bij de eerste opvoeringen van die
werken, gevolgd door eene beknopte expositie
van de voornaamste motieven.
v. M.
Kunstveiling in de Brakke Grond op
28 April.
Collectie tiiimsoii.
Deze verzameling, welke door de firma Frederik
Muller & Co. zal geveild worden en thans is
geëxposeerd, bevat een groot deel van hetgeen
de kunstzinnige dr. Samson in de laatste jaren.
bijeenbracht. Deze. aan wien we ook de expositie
danken van der Kinderen's wandschildering in
het stedelijk museum, koos van de beste onzer
jongere Hollandsche schilders met zorg specimens,
welke meestal nog versch in het geheugen liggen
als de meesterlijke Breitner liegen en Wind, het
werk van Karsen, Izaak Israöls, Dijsselhof, v. d.
Valk, van Looy en Witsen.
Maar de catalogus bevat tevens de namen van
Joset' Israëls, Jacob Maris en Mauve, van Corot,
Daubigny en ook eene reproductie naar een
kapitale Troyon.
Van de meesten dezer vinden we ook de namen
bij de collectie teekeningen en etsen, waarbij
dan tevens die van Méryon, Seymour Haden,
Millet, Rousseau. Daumier, Gavarni, Herkomer,
Walter Crane, Whistler, Redon, Steinlen en Ibels
en van Hollanders Bauer, Roland Holst en
Nieuwenhuys.
Maar bizonder belangrijk daaronder is wel een
serie van 30 portretten door Jan Veth bijna allen
de origineele teekeningen voor zijne serie »Bekende
tijdgenooten". Wel zelden zal zich de gelegen
heid voordoen een zoo compleete reeks van diens
werk bijeen te zien.
(Collectie Artarin.
Dezelfde firma gaf dezer dagen belangstellenden
gelegenheid de bekende collectie etsen van
Rembrandt en houtsneden en koper-gravuren van
Dürer, welke door den kundigen verzamelaar
Artaria te Weenen werd bijeengebracht, te be
zichtigen. Deze wordt begin Mei aldaar ver
kocht. Zelden zal het wel ooit een particulier
gelukt zijn een dergelijke uitgebreide collectie,
zij het ook met groote kosten bijeen te brengen.
Maar de heer Artaria was kunstkooper en had
een lang leven, zoodat zijn verzameling zich in
vele opzichten met die in ons Rijksprenten
Kabinet kan meten.
Er was een prachtig staal van. de
Honderdguldenprent, vele etsen waren er, soms in 5 of G druk
ken en vele die zeldzaam voorkomen. De tee
keningen waren veel minder belangrijk. Behalve
eenige superbe rietpenteekeningen van Rembrandt,
mogelijk ook wel onder de soms willekeurige
attributies aan diens leerlingen, die van Hert de
tielder, Lievens Hoogstraten, Philips Koninck,
Adriaan en Izaak van Ostade, Ilubens Bol, van
Goyen, Quast, van Uden en W. van de Velde,
maar dikwijls in tamelijk gesleten exemplaren.
D.
De bekende vereeniging «Kunst en Intelligentie"
te Arnhem houdt in het hotel Thieme te Arnhem
een expositie van schilderijen, aquarellen en
teekeningen van Th. en Antoon Molkenboer. De
collectie is een dertigtal nummers groot, en zal
waarschijnlijk geopend zijn Zaterdag 25 April en
iMtniiiiiiiiiiiiiiii
hem heel zoetjes en heel behendig naar het
huwelijksbootje. Er in berustend, den scepter
te zwaaien te Pont-sur-Sarthe, omdat het
overal elders met haar luister was gedaan,
huwde zij den heer de Bray, met luider
stem verkondigend dat zij zich opofferde,
om de toekomst harer dochter te verzekeren.
En toen begon voor den armen man een
leven vol kwellingen: kijfpartijen en mok
kend zwijgen, standjes en verzoeningen, zoo
als zij zijn voorganger had laten leiden, en
ook oom en tante de Launav, die alles had
den verduurd uit liefde voor hun kleine
Chiffon«, die zij doodsbenauwd waren anders
te moeten missen.
Haar ergste plagerijen bewaarde mevrouw
de Bray echter voor haar dochter. De ge
heele natuur van het kind druiste tegen
haar, uit sommige oogpunten zeer bekrom
pen en uit andere bovenmatig grootsche
denkbeelden in. Totaal vervuld van haar
adel en van haar geld sedert zij het had
vertoon en zwier boven alles stellend, kon
zij der kleine Coryse haar eenvoud en open
hartigheid, die haar totaal vreemd en onbe
grijpelijk waren, niet vergeven. Eigenlijk
gezegd geen bepaald type bezittend, had de
markiezin er zich zelf een naar een aantal
verschillende en banale voorbeelden gescha
pen, /ij had leeren spreken in den schouw
burg en denken uit romans. En daar zij,
welbeschouwd, totaal verstoken was van eenig
sentiment of iijn gevoel, paste zij het ver
keerd of slechts ten deele begrepene averechts
toe en bracht als zij bijvoorbeeld tragisch
wilde optreden, in-komische effecten teweeg,
die bij Chiffon onbedaarlijke buien van dolle
pret (leden ontstaan.
Zeer alledaagsch in uiterlijk en manieren,
verweet mevrouw de'Bray haar dochter on
ophoudelijk dat zij zoo burgerlijk was, en
zelfs haar niet behandelde met de
onderDinsdag 2!) April voor de leden, Zondag en
Maandag voor het publiek.
milllliu M llllllllliil UMI i IIIIHIIIIIIIIIIlllllll
40 cents per regel.
TRADB
MARg.
MARTELT COGNAC
Dit beroemde merk is verkrijg
baar bij alle soliede Wijnhandelaars
en bij de representanten
ICOOPJIAXS & ItliUIMER,
te Amsterdam.
PrijMraaf/2JprFtai
Mej J C. A.v.ROOSENDAAL,OrtcZerw;i^eres,L.O.
geeft les aan Jonge Dames uit besch. stand, in Nutt.
Handw. en Knippen n. M. v. eigen japonnen.
Kindercursns Woensd. of Zaterd. 2de J.Steenstr.86,lste
huis v,'d Hemonystr. Spreekuur Woensd. l tot 1% u.
Magazijn KEIZERSHOF", Nienweiidrjk 196.
Zij d en s toffen. Grootste sorteering zwart e
en gekleurde, effen, gewerkte en gedamasseerde
Z|jde, Satijn en Surah. De nieuwste des
sins en kleuren steeds voorhanden.
SCHADE & OLDENKOTT.
H. RAHR te Utrecht.
Pianofabriek.
Binnen- en Buitenl. Muziekhandel.
Amerikaansche Orgels.
Ruime kenze in Huurpiano's.
MHiHiiiHiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiimmimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
scheiding die het onvervreemdbaar recht was
van het geslacht der Avesnes.
Toen hij Coryse, die nooit een traan stortte,
zag schreien, had de heer de Bray, totaal
van streek, nergens andere gedachte voor,
dan haar zoo goed mogelijk te troosten.
Kom, kleintje, kom, Chiffon . .. wees
verstandig. . alles komt terecht...
Ja, antwoordde zij, mismoedig het ver
wilderde kopje schuddend, alles komt
terecht, als ik mijnheer d'Aubières maar
trouw, hèV Och ! . .. ik zou niets liever
doen, heusch! als ik niet voelde dat ik,
door dat te doen, een slechtheid beging, en
hem ongelukkig maakte... ik trouwde direkt
met hem . .. dan was u hier van mij af...
Foei! moog je mij dat zeggen ? ...
Ik zeg het ook niet om u ... dat weet
u wel ? . ..
Maar je moeder wil je evenmin als ik
graag weg hebben ...
Och, wat!. .. ze denkt nergens anders
over!... ze is vreeselijk bang, dat ik niet
aan den man zal komen ... en vooral dat
ik geen mooie partij doe ... of ik gelukkig
word, kan haar niet schelen !... o, heere
neen !. . . dat komt er minder op aan ... Ze
is er alleen op gesteld uit hoogmoed .. . om
de satisfactie te hebben dat die en die geel
van jalouzie worden . .. om de lui van
Pontsur-Sarthe de oogen uit te steken en haar
kennissen het land op te jagen ... nergens
anders om . ..
't Bedroeft me, je zóó over je moeder
te hooren spreken . . .
Ik kan 't niet helpen ! ... ik kan niet
anders spreken, dan ik denk !.. .
Juist! je moogt niet eens zóó denken...
(Wordt vervolgd).