Historisch Archief 1877-1940
No. 984
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
(De Fabriek van de straat gezien.
een zolderluik in de kneedmachine gestort,
komt het mengsel in ronde ijzeren bakken,
waarin een vin, een schoepvormig ijzer draait
dat het deeg van den eenen naar den anderen
kant werkt, het tegen de wanden kneedt,
kortom het de innigst mogelijke vermenging
(De Beschuitbakkerij.)
geeft. De bakken zijn zoo gesteld, dat men
ze maar behoeft om te keeren, om het deeg
in een wagen te doen vallen, waarin het
verder moet rijzen. Is het voldoende gegist,
dan komt het op de werkbank, waar vaste
stukken worden afgewogen, juist 50 beschui- '|
ten groot; deze brokken worden op een plaat
gelegd, en een kunstig ijveren mes snijdt ze
in 50 gelijke deelen. Deze komen onder den
rolstok, plat. gemaakt gaan zij onder ijzeren
doppen, niet ongelijk aan de deksels van de
beschuitbussen, een aantal doppen gaan op
een plaat, een aantal platen opeen wagentje,
hét wagentje in de rijskast, totdat het deeg
voldoende gerezen is. Van hier verhuizen
zij naar den oven, waaruit zij als bolders te voor
schijn komen. Een bolder is zacht als brood, en
geeft, over de hoogte in tweeën gesneden, twee
aanstaande beschuiten. Dat snijden geschiedt
door een kleine machine, die den bolder
grijpt, hem doorsnijdt en uitwerpt in een
oogwenk. Daarna gaat het baksel opnieuw,
nu voor de laatste maal in den oven. Een
lang steenen gevaarte is deze oven. Bij zijn
ingang ziet gij kettingen loopen. Het zijn
kettingen zonder einde. Zij voeren de plaat
met de halve bolders in de doppen in onge
veer O minuten door het gevaarte henen, en
brengen het aan de andere zijde, kant en
klaar er weder uit. Wat deze oven verrichten
kan, blijkt uit een paar cijfers. Thans bakt hij
per dag 80.000 beschuiten; werkte men dag
en nacht door, dan kon hij er 200.000 leve
ren. Hij doet minstens even veel als de negen
gewone ovens:, die in een andere afdeeling
voor de broodbakkerij worden gebruikt. De
snelheid waarmede de kettingen gaan, kan
door een machine worden geregeld, in ver
band met de temperatuur die de oven heeft.
Van de platen gaat de beschuit, na te zijn
afgekoeld en gesorteerd, naar de «expeditie."
Hier staan, onder toezicht van een volwassen
man, een aantal jongens met hun vlugge han
den gereed. Een paar tellen uit den voorraad
telkens vijf-en-twintig af, en leggen ze in een
gleuf; anderen nemen ze van daar weg en
rollen ze in de bekende perkament papieren.
Twee anderen zetten deze rol in een bus,
leggen een reclame-kaartje daarin, en sluiten
de bus; nog anderen rollen de bus in haar
papieren omhulsel, daarna worden de kisten
gepakt, en is het fabriekaat gereed om te
worden afgeleverd.
Snelheid en eenvoud zijn het, die tot in
alle onderdeelen hier zijn doorgevoerd, en
waardoor in korten tijd een groot resultaat
wordt verkregen. Op honderd voorbeelden
zouden wij kunnen wijzen. Laat er ons slechts
een paar noemen. De bussen, wij hebben het
reeds medegedeeld, worden door de firma
teruggenomen. Maar het is er verre vandaan,
dat zij, zoo als zij terugkomen, ook weder
kunnen worden verzonden. Zij worden om
gespoeld, uitgeschuurd met warm zaagsel,
platen met bolders of deeg naar de rijskast
brengen, en de rijskast zelf zijn mede een
uitvinding der Verkade's. Het wagentje is
een kast in geraamte met talrijke lage ver
diepingen; de platen zijn deladen. Hierdoor
wordt niet alleen een groote hoeveelheid tegelijk
vervoerd, maar ook wordt de gelijkmatigheid
van het rijzen van het deeg erdoor bevorderd.
Want elk wagentje past in een rijskast, die
van rechts en links door stoom wordt ver
warmd, en alle beschuiten van n wagentje
zijn dus aan dezelfde warmte gedurende den
zelfden tijd blootgesteld.
Haar naam »de Ruijter1', ontleent de fabriek
aan een vroegeren meelmolen, die niet ver
(Het Paklokaal.)
daarna nog eens machinaal uitgeschuierd,
en ten slotte opnieuw gepolijst, zoodat zij er als
nieuw uilzien. Om nu deze bussen boven te
krijgen, legt een jongen beneden ze eenvoudig
op een naar boven loopenden ketting zonder
einde, voorzien van kleine armen, zoodat hij.
volgelegd zijnde, doet denken aan de rijen
emmers op de baggermolens. Op de tweede
verdieping laat de ketting de bussen los en
staat een andere jongen om de vuile op te van
gen, of de schoone in te leggen, die weder
beneden worden losgelaten. De doppen,
waarin de bolders den oven ingaan, moeten
telkens in bakken worden geborgen, om daarna
opnieuw te worden gebruikt. In het begin
werden daarvoor houten kisten gebezigd, maar
de hanteering er van was lastig en langzaam,
en menige dop liet bij het omver smijten van
de kist het leven. Xu gaan de doppen in
ijzeren bakken, die aan schuivende kettingen
hangen, en evenals de kneedbakken. kantelen
zij om een as. /ij worden nu snel en gemakkelijk
opgeborgen en te voorschijn gehaald, en heb
ben een lang leven. "De wagentjes, die de
stond van den plaats der gebouwen van de
firma Verkade. De Ruijter niet deze ruiter,
die aan een teekening van Meissonier is
ontleend droeg tot opschrift:
(Het Fabrieksmerk.)
De Kuijter gaat in 't veld om roof en buit te halen,
Maar ik ben bier gesteld om tarw'en rog te malen.
Gelijk de Ruijter waagt voor 't vaderland zijn lijf,
Zoo ben ik hier gesteld, den burger ten gcrijf.
Hiermede hopen wij den lezer een kort
begrip te hebben gegeven van een onderne
ming, die opnieuw bewijst, dat de werkkracht
, en de vindingrijkheid uit onzen landaard nog
geenszins zijn verdwenen. Wilden wij volle
dig zijn, wij moesten nog over de brood- en
koekbakkerij spreken, over de
reclatne-mid' delen der firma de kleine kaartjes in de
! bussen alleen kosten haar jaarlijks een klein
! burgermans-inkomen - enz. Wij moeten
j echter hiermede volstaan, alleen nog
mede! deelende, dat den !2den Mei, dus juist heden,
| de fabriek haar tienjarig bestaan viert.
(De Broodbakkerij.)