Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMEE, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 987
THEE-E. BRANDSMA
Trademark
Trademark
KOLDEWEIJ & CORBIÈRE,
OH
U U
LEIDSCHESTRAAT
AMSTERDAM
Groot Beddenmagazijn
Grootste specialiteit van
SLAAPKAMER-AMEUBLEMENTEN,
Engelsche ledekanten, Wiegen
en Kinderledekanten,
geheel compleet.
Vraaat OLBEWE1I & CORBIÈEE's gelllnstr.
catalopsDe Vrouw in den Bijbel
DOOK
G. E. VAN KOETSVELD,
Schryver van de Pastorie van Mastland.1'
In prachtband f 3.75.
A. L. SMIT Jr.,
opvolger van
S. H. PEREL,
HOF-PÉ111 CITRE
van wtflen Z. M. den Koning,
K AL. VERSTRA AT 2O8
Ai m* te r dam.
Biljartballen
Ie qualiteit Ivoor, met garantie; alsmede Lakens,
Queuen, Pommeranzen en verdere Biljart-Arti
kelen, En-gros by A. OVERES, 's-Hertogenbosch.
Koopt oude Ballen tegen hoogen prijs.
GRATIS DRUKWERK
zal natuurlyk geen verstandig mensch verlangen, maar
GOED DRUKWERK
tegen billijke prijzen, snel geleverd, mag men in onzen tijd wel eischen.
De Naamlooze Vennootschap
STEENDRUKKERIJ % AMAND
is voor snelle leverins van goed werk tegen billijken prijs speciaal ingericht.
Prachtvolle RECLAMEBILJETTEN, ETIKETTEN, CATALOGI,
PLAATWEBKEN, BRIEFHOOFDEN, FACTUREN, enz. en/.
I4OSTEN brjna NIETS MEER !
b\jn
Warmoefftraat 147.
llllllllltlllllllllllllllllltllllMIIMIIIIIIIlllllllMllllllllnlIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIH
De Knust op de Berlünsclie
Mnstric
tentoonstellini.
Waarde Heer Redacteur! U noodigt mij uit
om over de groote Berlijnsche Gewerbe tentoon
stelling te schrijven ! Hoe heb ik het met u ? Ge
looft men ten uwent, dat Europa, en in 't bijzonder
de hoofdstad van het Duitsche rijk kunstindustrie
voortbrengt? Voorwerpen dus, die ons aantrekken
door hunne verhoudingen, die ons als 't ware tot
door den intellectueelen vorm tot ons spreken, en
waarin de handwerker dat gelegd heeft het
onuitsprekelijke, wat men het woord Kunst be
stempelt. Dat is ten eenenmale onmogelijk. Hier
toe zijn wij hier veel te geleerd. Wil toch niet
vergeten, dat voor het creé'eren van kunstvoor
werpen een goed stuk gemoedsklacht en kalmte
van omgeving noodig zijn, die wij ook hier in de
maatschappij veelal derven.
Evenals de bouwkunst, geeft de kunstindustrie
een beeld der tijden. In de middeleeuwen en in
het begin der renaissance waren in Europa de
verschillende voorwerpen, die in en buiten's huis
gebruikt werden, het intiemste gecomponeerd. Alles
had type, karakter; niets beleedigde het schoon
heidsgevoel. Er was rust in de gemoederen, de
groote strijd om het bestaan van den ambachtsman
uitte zich minder scherp, en zoo had het leven
iets behagelijks, dat zich in alle vormen weer
spiegelde. Van eeuw tot eeuw nam de artistieke
kracht der kuustindustrieele voorwerpen af, hun
karakter verflauwde, hunne verhoudingen werden
plomper, de intellectueele physionomie werd zwak
ker, tot eindelijk in onze eeuw die schrikverwek
kende nuchterheid en kilheid in onze huiselijke
omgeving zich openbaarde, die bekend is.
Dat een ieder met zichzelf tamelijk ingenomen
is, blijft eene van onze natuurlijke eigenschappen,
en zoo zijn wij ook in 't algemeen met den tijd,
welken wij beleven, tevreden. De kuustindustrie
echter onzer dagen en de pogingen die aangewend
worden om de kunst in de industrie wederom te
doen herleven, roepen ons in stilte toe, dat
er heel wat aan ons ontbreekt, zullen wij iuke
afstammelingen van Jan de Witt vertegenwoordigen.
Die niet opwekkelijke verschijnselen op het ge
bied der kunstindustrie vertoonen zich in mindere
of meerdere mate in alle beschaafde landen van
Europa. De ontwikkeling der middeleeuwen of die
der eerste renaissance wenscht wel niemand meer
terug, maar toch is het goed, de voortbrengselen
der kleinkunst dier tijden met ernst te bezien, om
duidelijk voor oogen te hebben, wat wij in onze
veel geroemde negentiende eeuwsche beschaving
missen.
Naar ons oordeel kunnen industriescholen en
kunstnijverheidsmusea ons weinig helpen om aan
de voorwerpen onzer dagelijksche omgeving wederom
een degelijker en artistieker karakter te geven.
Alle vooruitgang op dit gebied, die stand houden
zal, is enkel en alleen van eene verbetering der
sociale toestanden te verwachten. Daarom werkt
niet de direkteur van eene kunstnijverheidsschool
het meest aan de opheffing der kunstindustrie
Verkade's
Prima Zaansche
Beschuit
handhaaft den goeden naam, die
zij zich door haar lekkeren zui
veren smaak, fijne rijs en onover
troffen broosheid verwierf. Het
groote debiet bewijst, hoe ze,
mede door haar doelmatige, zin
delijke verpakking in bussen, door
het publiek wordt gewaardeerd.
Groote Ronde 25 st. 25 et.
Kleine 25 15
Lange in n blik 100 50
, 50 25
In kruideniers- en
commestibleswiïikels verkrijgbaar.
YERKADE & Comp., Zaandam, l
Amittenlam.
MHIIIMIIM iimMiiilimlMiiiliimimiilimmiiilili
maar een ieder die degelijk de pogingen steunt, om
de maatschappelijke toestanden gezonder, kalmer
en beter te doen worden.
Daar de Duitsche beschaving jonger is dan de
Fransche en Engelsche, spreekt men hier te lande
eerst ernstig over kunstindustrie ongeveer sinds
het jaar 1872. In de verschillende Duitsche landen
begonnen toch de regeeriugen naar knappe lui om
te zien, die gevoel eu verstand voor dezen tak van
nijverheid hadden. Kunstindustriescholen met musea
werden overal opgericht. Zoo te München, Dresden,
Berlijn en elders. Er kwam nieuw leven in de
brouwerij. In dien tijd te Dresden woonachtig,
komt het mij levendig voor den geest, hoc aldaar
de jeugdige en begaafde architect Carl Graf aan
't hoofd der kunstindrieschool beroemd werd en
aan zijne zijde een groot kunsthistoricus eene plaats
innam. In de winkels te Dresden verschenen de
voortbrengsels van hun werk. Men kocht die zaken;
men vond ze mooi, een nieuw element was oogen
schijnlijk in de maatschappij aldaar opgedoken.
Na dien tijd zijn 24 jaren vervlogen. Verleden
jaar, ten tijde der tentoonstelling te Dresdea, ver
zuimde ik niet Carl Graf, die sinds Professor en
Hofrath geworden was, op te zoeken. Wat waren
de resultaten? .Het museum was verbazend met
oude kunstindustrieele voorwerpen opgehoopt, in
alle bekende stijlen hadden Prof. Graf eu zijne
scholieren hunne ontwerpen jgesmeed en toeh
was de belangstelling van het publiek in het streven
der jonge inrichting verdwenen. Ich schafte ruhig
weiter, aber das Publikum kummert sich nicht
darum," zeide mij Graf.
Deze kleine episode kenmerkt zoo juist de on
mogelijkheid om met kunstmiddelen een oprechte,
degelijke, gezonde kunstindustrie te doen herleven.
Niet van boven maar van onderen moet de hand
aan 't werk gelegd worden.
Want kunst is geen zaak van weelde. Ze wortelt
diep in het maatschappelijk bestaan van eeu volk
en maakt, als het volk normaal en krachtig zich
ontwikkelt, een iutegreerend bestanddeel zijner be
schaving uit.
Wat nu onze Berlijnsche tentoonstelling betreft,
daarvan zijn vele uitgestalde zaken u bekend. Voor
ziet niet Berlijn de halve wereld van
pliotographiealbums, kleedingstukken voor heeren en dames,
kunstmatig vervaardigde bloemen eu/. enz. Ook
Borsig is voor u geen vreemde, de groote industrieel,
die honderde van locomotieven in zijne fabrieken
alhier vervaardigde. Natuurlijk is hij op de ten
toonstelling ruim vertegenwoordigd. Belangrijk al
hier is de ontwikkeling en toepassing der
elcctricitcit op werktuigen en verlichting. Berlijn had op
dit gebied een groot man, Werner .Siemens die voor
een vijftal jaren overleed. Bij de entree van de
tentoonstelling wordt een ieder door een imponee
rend gebouw op de rma Siemens & Halske op
merkzaam gemaakt.
Wat de meubelen aangaat, is het hier orde om
de zoogenaamde Engelsche stijl te volgen. Men
glimlacht bij het neerschrijven van het woord, maar
het is nu eenmaal usance. Dat is zoo kenmerkend
voor de hedendaagsche kunstiudustrie. Men zoekt
naar een na te bootsen vorm, in het besef, dat
PHILIPPONA KETELAAR,
Fournisseur de la Cour.
AL.VERISTRAAT 166, AMSTERDAM.
GRANDE SPECIALITÉPOUR
Trousseaux & Layettes.
Sur demande envoi franco de Devis et de modèles.
KINADRUPPELSvan Dr. DE VRIJ.
Het krachtigst werkend middel tegen
Malaria (binnenkoortsen) algemeene
zwakte, bloedarmoede en bleekzucht.
Vraagt overal de Q verzegelde flacons
a ?!.?, voorzien van nevensstaand
fabrieksmerk. Men lette daarop.
Bij overmaking van een postwissel a
?1.15 volgt franco toezending door de
Chemische Fabriek
van H. NANNING, Den Haag.
ASTHMALIJDERS.
Beproeft de Cigaretteii van
KRAEPELIEN & HOLM, te Zeist,
verkrijgbaar in de Apotheken, in
Etui's a SO en 5O cenfs
Depots te Amsterdam bij de II.H.
J. H. VAN MEUKS, Kal verstraat 199;
ULOTH & Co., Zeedijk; J. M. POLAK,
Hoogstraat en Galerij 34; M.
CLEj!Ax & Co.. Heibgenweg; A. VAN
TUYLL, Paleisstraat.
RIJTUIGFABRIEK
E J. Oyermeijer
Hofleveranciers,
AMSTERBAM-HILVERSÜM.
SINGEL 302-304-312,
het voorloopig tot de onmogelijkheden behoort, om
oorspronkelijk scheppend te zijn. Deze Eugelsehe
stijlvorm nu is onschoon, daar bijv. de stoelen vooral
te dun zijn, te doorzichtig, te weinig materiaal
vertoouen. De menbeleeriiig van de Duitsche kamer
is eeuc van de onze afwijkende, en zoo ziet men
ook hier meubels, die men in Holland reeds in de
hoofdconceptie niet sympatick zou vinden, bijv.
eene lange sopha en daarboven op vastgebouwd eeu
groote spiegel, welke een breede, overstekende lijst
bezit, tot het plaatsen van vazen, borden, koppen
enz. In het algemeen genomen geeft men de meu
bels eenvoudiger vorm dan in het tijdperk van
1S70?1S90. Men is op den goeden weg.
Dat het in de hoofdplaats der muziek, aan uit
gestalde muziekinstrumenten niet ontbreekt, bewijst
vooral Bechstein. Een paar vleugels zien er niet
onaardig uit. Iets bijzonders in vorm en kleur is
in dit vak niet geleverd.
In de kanstsmederij staat Ed. Puls bovenaan.
Zijn goede smaak is bekend en hij geeft hiervan
wederom blijken in een groot tentoongesteld ijzeren,
verguld hek, dat voor een slot bestemd kan zijn.
Puls volgt in de compositie de vormen, die in
't begin der vorige eeuw in zwang waren.
Eene artistieke etalage geeft de goudsmid Scha
per, broeder van Prof. Schaper, den bekenden
Berlijnschen beeldhouwer, die in den Thiergarten
hot Goethemonument creëerde. De zakeu van deze
firma kunnen wedijveren met het beste, wat men
elders op haar gebied vervaardigt.
De berlijnsche koninklijke porcelcinfabriek prijkt
l bij den ingang van het gebouw. Onder eenen
hemel, die door zuilen gedragen wordt, is het
portret van den keizer, levensgroot in staande
houding geplaatNt. Het is even als twee groote
schilderijen aan de wanden dezer afdeeling, op
porcclein geschilderd. De beschildering is echter
nog niet glaznur overtrokken, zoodat het schilderij
tusschen twee lagen glazuur zicli bevindt. De
tegels hebben eene grootte van 15 centim. in liet
vierkant. De schilderijen zijn tegen invloeden vaii
het weer bestand. In Chicago werden deze soort
van tableaux voor liet eerst geëxposeerd.
Bismarck is toeschietelijk geweest. Hij stond
voor de expositie aan den fabriekaut 1). Vollgold
af, de drie voornaamste en grootste zilveren
tafclpronkstukken, welke de dnitsehe industricclen in
lïsV.) den vorst schonken uit dankbaarheid voor
liet vele wat, Bismarck voor de nijverheid gedaan
had. Het gehcele geschenk ter waarde van SOOO
mark bestaat uit 30<i voorwerpen. Hier is slechts
liet groot milieustuk eu twee kandelabers, l meter
hoog, te. zien. Ontworpen zijn de voorwerpen door
Baurath Adolf Heyden. De stukkeu zijn
beziens\vaardig en met smaak gecomponeerd. Ook het beeld
houwwerk, de gedreven figuren, zijn goed
gemodelleerd, en levendig van conceptie.
Zeer interesseert de Kaiserbowlc, een zilveren
vaatje met drie liaudvatsels, naar antieken stijl ge
componeerd. De keizer teekeude liet ontwerp, welke
schets in potlood op de tentoonstelling te zien is.
Het lichaam kan 37 liter vocht behelzen. De
keizer gaf eenige exemplaren ten geschenke; o. a.
aan de koninklijke eugelsche roeiklub, aan de duitsche
marine enz. enz.
Veel belangrijker dan de kunstindustrie is de
bouwkunst op het groote tentoonstellingsterrein.
Is het niet opmerkelijk, dat niettegenstaande de
architekten wisten, dat hunne ontwerpen toch
slechts tijdelijk van duur zouden zijn, men in vele
gebouwen eeneu geest van vooruitgang waarneemt ?
Vooral constateeren wij met vreugde, dat de meeste
bouwmeesters het schilderachtige meer laten gelden
Zooals bekend, verloor de architectuur sinds Let
groote tijdperk der middeneeuwen altijd meer dezen
faktor, die in de bouwkunst een krachtig symp
toom van aantrekkelijkheid vertegenwoordigt. Het
is vooral Carl Hoiï'acker die in eenige gebouwen
uiterst schilderachtig weet te werken. Niemand,
die Berlijn bezoekt, vergete de groote, poort,
die den hoofdingang der expositie vormt te bezien.
Dit bouwwerk is artistiek opgevat en spreekt van
gezonde, pittige compositiegave. Niet minder boeit
het groote gebouw voor sport, vischerij en levens
middelen. (Jok het enorme huis voor Chemie en
Optiek, door Grisebach ontworpen, valt op door
schoone verhoudingen en door deels oorspronkelijke
motieven.
Maar niet slechts deze gebouwen maken eenen
zeer goeden indruk; wat er staat is in 't algemeen
aantrekkelijk.
Ook heeft men even als te Amsterdam en te
Antwerpen, ook alhier een Alt-Berlin opgebouwd.
De conceptie door Carl Hoft'acher is zeer goed
geslaagd. Deze gebouwen, aan het water gelegen
herinneren aan oude stadsgedeelten van Berlijn. De
groep te Amsterdam eu te Antwerpen in deze
richting was forscher, maar dat is ook natuurlijk,
daar de architekt in beide genoemde steden pittigere
voorbeelden tot opwekking had.
Zeer interessant is Kairo, met zijnen tempel,
pyramide, arena, vele hooge torens, moskees eu
straten. Hollanders, die veel gezien hebben, zijn
van meeniug, dat dit hier ontstane Kairo iets
buitengewoous is. Wanneer men achter die lichamen
de kruinen der hooge palmboomen statig ziet uit
steken, en het boute door elkaar waarneemt, Jat
de verschillende kleurrijke kleederdrachten der
Afrikanen te aanschouwen geven, gevoelt men zich
in een ander werelddeel verplaatst.
J. II. SciIOKKI!.
Reclame-tentoonstelling.
In de Brakke Grond is de reeds lang aange
kondigde Ueclame-tentoonstelling Vrijdag geopend,
die duren zal tot Woensdag e. k. of misschien
langer. Voornamelijk is een groote hoeveelheid
aanplakbiljetten, hier in het land gemaakt, een
bewijs, dat de handeldrijvende tirma's de zoo
onmisbare reclame tegenwoordig niet alleen meer
in het uitstallen van haar waren gaan zoeken.
De tentoonstelling is een bezoek waard.
Zondag '2-i Mei opend de 3e jaarlijksche ten
toonstelling van levende meesters te 's Hage.
De rma Frans Butt'a & Zonen houdt een
tentoonstelling van een vijftigtal schilderijen en
aquarellen van J. M. Wijsmuller.