Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 988
tengang te brengen welke als een vaste af
spraak is tussehen den samensteller van den ca
talogus en den gebruiker, waren niet noodig
geweest, zoo Coenen vroeger geleefd had.
Die overdreven hartstochtelijke boekenwurmen
achtten voor de praktyk noodzakelijk, allerlei
spitsvondigheden te bedenken. Hoe onnoodig dit
is, bly'kt, als men met onbevangen blik den cata
logus van het Museum-Willet naar waarde weet
te beoordeelen. Niet waar, men behoefde slechts
origineele afdeelingen te scheppen als daar zijn:
Werken van gemengden inhoud, Brochures en Vlug
schriften, Geïllustreerde merken, Diversa, Oude
edities, etc. En zoo voort. Nu weet men het immers
precies.
Er zijn dwazen geweest, die Brochures en
Vlugschriften rangschikten naar den inhoud en
dan in den catalogus als gelijken van boeken
behandelden. Maar, is een brochure dan een boek ?
't Is al te gek!
Zoo is het ook absoluut onbegrijpelijk, dat er,
ia den voortijd en in den natijd, boekenbeschrijvers
geweest zijn, die meenden, dat de gebruiker van
een catalogus belang stelde in de vraag van Jan
Kallebas, of een boek in groot folio of in
duodecimo was verschenen. Dit is een zaak die uit
sluitend den binder aangaat, waarmee het gewone
lezend en studeerend publiek niets heeft te
maken. Met dien verstande echter dat men wél
weten moet, dat n uit alle boeken, d'Hnijvetter's
Zeldzaamheden (pag. 31) in kw.fonn" verscheen,
De geheele catalogus is als een ontdekte nieuwe
wereld en dat ne kwarto formaat als het ei
van den ontdekker!
Voortreffelijk georganiseerd is die Nieuwe We
reld, als door een genie. Gedachtig aan de
paedagogische ervaring, dat aanschouwelijk onderwijs
het beste onderwijs is, wil ik voor jeugdige
bibliothecarissen door eenige duidelijke, alles
ophelderende voorbeelden aantoonen, hoe met de
i\ieuwe indeeling van een catalogus, volgens den
ontdekker moet worden gewerkt. Bijvoorbeeld :
Benndorf, Antieke (sic) Gesiehtsliel me- und
iïepiilcralmasken is een »werk va i algemeenen"
en HIoll, Kerkgeschiedenis van Nederland is er
een van »geinengden inhoud."
Wat onder «Brochures en Vlugschriften" te
verstaan is, springt in het oog, als ik met
«enigen nadruk er op wijs, dat de Let tres
posthiimes van Prérost-Paradol, waarschijnlijk een dun
boekje, er toe behooren, en als ik, met een beroep
op het heldere menschen-verstand, aanstip, dat
onderdeze rubriek ook voorkomt: Gedenkschriftvan
de inhuldig i v c/ v/m Willem III binnen de hoofd
stad des liijks in 1N4!>, door A. L. (i. 'J'onssaint.
Amsterdam, 1H74. Let eens op, met hoeveel
kiesche zorg hier vermeden is, deze brochure
op rekening te schrijven van de niet geheel
onbekende latere mevrouw Bosboom. Je kan bij
zulk werk als het maken van een catalogus niet
sekuur genoeg wezen !
Voor hen, die niet te best weten wat «Geïllu
streerde Werken" zijn, is het van precieus belang
te vernemen, dat Hofdijk, de oude schutterij in
Nederland, met eenige afbeeldingen in den tekst,
naar stands- en geboorterecht daar onder behoort,
evenals het meesterlijk met n pennesstreek aan
geduide werk lieaux Arts, 1H7'5 1NSO Paris (pag.
179). Er zijn lieden dat ken ik! die hier
liever dan n pem estreek een meer gedetaillrerde
beschrijving zouden hebben gewer.scht; maar die
lieden zijn al te nieuwsgierig, en de fouten der
menschen moet men niet aankweeken.
Hoogat interessant is de afdeeling »Diversa".
Hier vinden wij o. a, Bi/ff'on, Oenvres complet es.
Als wij dit hier zoo zien staan, kunnen wij ons
haast niet voorstellen, hoe sommigen zoo onnoozel
kunnen zijn geweest, dit werk onder de natuur
wetenschappelijke te rangschikken, of bij gebrek
aan deze rubriek onder de.... «Gemengde".
Een *0ucle editie, etc." is: De Furre, Les/jiiatre
lieures de la toilette des dames, pocine i'1'otii/ne en
qtiatre cltants, Paris 1774. Oud, hè!
Etceteraacbtig, hè!
Ik moet spaarzaam zijn bij mijn mededeeling
van wat origineels is gewrocht door de nieuwe
indeeling, want ik heb ook een en ander
superieurs in de meer algemeen gebruikte rubrieken
onder de aandacht te brengen van hen, die den
uitnemenden conservateur als bibliothecaris de
hulde moeten brengen, waarop hij recht heeft.
Menigeen zou gelooven, dat Carter'* Hperimen
of tlte ancient sculpture and painting,
nowremaidag. . . die menschen zijn veel te ver, om ze
op zoo'n afstand van hier tot daür te on
derscheiden ..." Nu, maar ik verwed er wat
om, zeg ik ... zet je paard maar even aan,
dan hebben we ze direkt ingehaald .. . maar
hij wou niet... en 't eerste dwarspad waar
we aankwamen ... flap! duwde hij me de
rijlaan uit, zoodat ze uit mijn gezicht waren ...
en daar liep dat toen mee af...
Laat ik u ...
'k Ben er nog niet!... zoowat een
maand later was ik met ouden Jean
bijna op dezelfde plek ... toen ik u op eens
weer met dezelfde dame zag loopen . . . Wacht!
zei ik bij mezelf, nu mijn moeder er niet is,
en ook geen mevrouw de Bassigny, waar ik
me aan hoef te storen ... en ik niet bang
ben, dat ik me zal branden . .. wil ik ze
toch eens van nabij bekijken ... 'k moet er
't mijne van hebben... en ik zet er den draf
in... »Freule Coryse, riep Jean achter
me, de weg wordt leelijk glibberig.. .
pas op! ... zoo meteen duikelen de paarden
nog op hun neus . .. we moeten liever den
ouden weg terug rijden... »U begrijpt, 'k
deed net, of ik 't niet hoorde,.. . maar op
dat oogenblik stapte u juist in dat malle
koetsje en reed als de wind den kant van
Crisville uit... ik zeg tegen Jean: »Waar
zouden die heengaan ? dat wil ik weten . .."
en wat denkt u dat hij weerom zei ?... »0ch,
neen, freule, laat u je toch gezeggen, dat
hoort niet, zoo iets!..."
En toen ?...
ning in England onder «Schilder- en beeldhouw
kunst'' behoort. Misgevat! Het is een werk »van
algemeenen aard". Immereeel, De Levens en
Werken der Hollandsche en Vlaamsche kunst
schilders, staat onder «Schilder- en beeldhouw
kunst". Niets verrassends ligt er dan immers
in, dat Kramm, supplement op dat werk is een
«Werk van algemeenen inhoud". .. .
De rubrieken «Decoratieve kunst" en «Bouw
kunst" staan zeer distinctief naast elkander, en
met ongewoon meesterschap bracht Coenen het
werk van dr. Bock over Karl des Grossen
Pjalzkapelle bij «Decoratieve kunst" en Durckhardt's,
Geschichte der Renaissance in Italien specifiek
onder «Bouwkunst".
Een afdeeling «Tijdschriften" bewerken, is ook
gemakkelijker gezegd dan gedaan. Men moet heel
wat in zijn mars hebben, heel wat oordeel des
onderscheids, om het te kunnen brengen tot de
juiste kennis, dat het Jahrbttch der Knql. Preuss.
Knnstsamml. en Obrecn's Archief geen tijdschriften
zijn maar tot de «werken van algemeenen inhoud '
behooren en dat er tijdschriften gevonden worden,
welke dien naam nog ternauwernood verdienen,
maar toch nog eventjes tijdschriften blijven.
Byvoorbeeld de zes eerste Jaargangen van
OtidIlolland, die geheel op naam van DE VRIES en DK
ROEVER staan, natuurlek omdat deze twee gf leer
den die jaargangen alleen hebben volgeschreven,
evenals de geheele Gazette des Beau.r Arts, zestig
dikke deelen, een werk is van CHARLES BLANC.
«Muziek en Tooneel" is n rubriek, «Letteren"
een andere. Ilenri lilazc, Le Faust de Goethe,
behoort bij «Muziek en Tooneel"; immers, daar
is over een tooneelstuk geschreven, Corneille.
Thciitre ('hoisie staat onder «Letteren", omdat het
geen tooneel is noch muziek, zooals bijvoorbeeld
tooneelstukken van Sardou wél zijn.
«Letteren" is gesplitst in Nederlandsche,
Engelsche, Fransche en Duitsche.
Nederlandsche Letteren: Jïaudet, Ijfven en
werk van Willem Junsz lilaen, (den boekhandelaar
en uitgever); ('ramer's C. F. Gc/lert's lieren, uit
het Iloogduitsch vertaald ; Disraelt's Lolknir ;
Schotel's Abdy run J{-ijiisbnrg, en verzuim niet
al uw opmerkzaamheid voor dit wonder te geven
38 deelen van de Natorsclier. Dit is : Letteren,
geen tijdschrift; wat dacht je !
Fransche Letteren: Bossert, l^a Lütcrutnrc
allemande /(,/ inotjcn age en vertalingen van wer
ken van Erasmus.
Engelsche Letteren: Dibdin, Hibliomaniu :
Fdirard's Ldiraries and /'ouiulers of librnries.
Bibliografie en geschiedenis ervan is immers:
Letteren ! Hoe zou anders de romanschrijver
Coenen bibliothecaris geworden zijn !
Duitsche Letteren: 3IacchiareUi, Dnslim-.h roni
Fiirsten.
«Staats- en krijgsgeschiedenis" moet men niet
verwarren met «Genealogie en heraldiek". D'iarom
heeft Coenen, de baanbreker, Allicrdiiifik Tliijm's
afstamming ran '/*. 3L den J^ontnif \lrt/lem 111
en van II. 31. I\.oiun//tn Xopltte nit Kci..cr J\nrel
den Groote bij de eerste categorie gerangschikt :
Maats- en /tTyV/sgeschiedenis ; Karel de Groote
was immers een krijgsman, en Willorn III
een staatsman. Daarom ook plaatste hij ('lande
I'aradin, J'rincelijcke dei'ijsen, Leijden 1615 (niet
een »oude editie etc,") onder de «Genealogie en
heraldiek".
Het hoofdstuk «Moraal, Philosophie, Politiek en
Jurisprudentie", spreekt in zijn titel zóó
duidelyk, zóó categorisch, dat het geen toelichting
behoeft, dat hierin vermeld wordt, bijv. Hi'rsol,
Mesmer cl Ir wtgnctisinc riniiinil en bijv. niet:
Gel/ert, Redekundige grondstellingen, dat onder
(let op) Nrderliuidsdie Letteren is geboekt.
Mocht iemand twijfelen wat in dezen catalogus
als «Kostuumkunde" is aangemerkt, dan wordt hem
dit duidelijk, zoodra hij maar in het oog krijgt
den titel van het hoek Jloiiani, l'erseichniss der
geistlichen Ordcns-Personen in der s'reileiiden
Kirc/ic. Want die Ordens-I'ersonen hebben evenals
andere menschen een kostuum aan.....
Wat «Ethnologie, Topographie, Reisbeschrijving"
beteekent, bespeurt men het duidelijkst uit Ter
Gai/tc, De Gilde».
De indeeling der >:Catalogi" is dienstig voor de
verstandsverscherpirig, als de vervoeging van erin
onregelmatig Grieksch werkwoord. liet boek van
Carl Andersen over het kasteel van Hosenborg,
behoort in het Deensch bij »Schilder- en
I.eeldhouwkunst" (pag. 7) in het Duitsch bij ->Catalogi"
miiiiiiiEiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiu
-- Toen ben ik u bij een kruisweg kwijt
geraakt. .. maar 'k heb u daarom toch wel
gevonden ... in de uitspanning in Crisville ...
uw knol stond haver te eten en u was boven...
voor een raam, met dat... dat dametje .. .
dus, toen dacht ik ...
Wat dacht u ? . ..
Als meneer d'Aubières zich in het bosch
en in herbergen verstopt met een dame, met
wie hij zich niet in 't publiek kan vertoonen,
dan wil hij haar absoluut, hoe hot ook gaat,
zien ... en als hij dat toch met alle geweld
wil, dan houdt hij van haar, net als Paul
de Lussy van haar hield ... en nog meer
zelfs... want om te riskeeren . .. voor een
kolonel, een bezadigd man, iemand op leef
tijd . . .
K n toen de hertog iets wilde inbrengen :
Ja... in vergelijking met Paul, een
jongen van pas twee en twintig jaar, is u
op leeftijd, niet?... Welnu, om te doen wat
ze toen 't Paul was, al dwaasheden noem
den . .. moet.. .
Moet men zich al verschrikkelijk ver
velen in Pont sur-Sarthe... en in onver
schillig welke wereld verstrooiingen zoeken,
waar men niet buiten kan... ik kan u geen
uitlegging geven van dingen, die u niet
moogt begrijpen, maar wel kan ik u ver
zekeren dat ik, wat u ook van mijn triestig
bestaan mocht hebben gezien of' gehoord,
volkomen waardig ben om u lief te hebben
en uw echtgenoot te worden ... nooit, tot op
den dag dat ik u leerde kennen, heb ik er
(pag 182). Niet bij «Catalogi" ingeschreven, maar
bij «Schilder- en Beeldhouwkunst" zijn de boek
jes: »Gemiikle-Summlnng S. K. H. des Herzoysvon
Leuchtenberg in Miinclien," en »Collection de
31. Jo!,.n W. Wilson," en de catalogus van den
Parijschen Salon van 1880.
Men zal met recht zeggen, dat ik niet karig
ben met lof en toch geef ik slechts enkele
staaltjes, put ik mijn voorraad niet uit, al voeg
ik bij het reeds met waardeering hier opgesomde
nog een en ander.
Ik heb met mijn leeken-liefhebberij in boeken
opgemerkt, dat een gevaarlijk struikelblok voor
bibliographen is de moeilijke quaestie der
anoniemen en pseudoniemen. Hulde moet daarom
gebracht worden aan bet vernuft en de
geestesinspanning, waarmee de heer Coenen dit gevaar
heeft vermeden. Zoolang hij niet de mathematische
zekerheid heeft, erkent hij geen pseudoniem als
zoodanig en past hij voor elke waaghalzerij. Hij
kent dan het boek aan niemand toe dan aan den
pseudoniem, die er op gedrukt staat.
Met mathematische zekerheid kan hij onder
Fransche Letteren, de vertaling uit de Camera
Obscnrii toeschryven aan Hildebrand, met de ver
klaring er bij rz Nicolas Beets. Maar in de
Nederlandsche Letteren is dat anders. Daar is
Hildebrand : Hildehrand gebleven. Zie je, Beets
woont in Nederland en hij kon het eens tegen
spreken !
Zoo ook kan men maar niet te voorzichtig zijn
bij het vermelden van De Vaderlandsclie .Historie.
Nog al veel geleerden beweren, dat dit een boek
van Wagenaar is. Met dat al staat het niet er op
vermeld. Dus Coenen negeert het. Jammer alleen
is, dat hij i iet verklaart, hoe het misverstand in
de wereld gekomen is, dat het vervo'g op boven
genoemd boek, zonder blikken of blozen, kan
genoemd worden: 'l'en rerrolye r in Wiige,»nars
i'aderlandsdte Historie. Misschien een drukfout
op den titel.
En ten slotte beveel ik ter bestudeering en
navolging van jonge bibliothecarissen de twee
volgende titels aan :
l'.ig. ?>>: Thoró T. Salons de. II'. IHirger 1SG1
INHü, 2 vol. 2 ex. Paris 1S70. Hoe duidelijk !
Hoi voortreffelijke volgorde van beschrijving!
Pag. :>7, plotseling midden tussehen de boeken,
«Emie verzameling van oude kruiken en kannen."
Ik ben maar leek, en ik twijfel er niet aan,
of ern man van het vak zal bij eenige bestu
deering van het standaardwerk van bibliographie
veel meer te loven vinden dan ik. Mij viel
het meest saillante alleen maar op. Ik gebruik
alleen maar ee< s een enkel boek, ik ben lief
hebber van bibliographie geworden door onze
bibliotheek van C. L. I. O.
In 1S!M) heb ik eens in het Studenten-Week
blad Pro/ii'iit l'ure* oen catalogus van de biblio
theek van een S/ii'lenleti J'lnii'iiificenttsclie
l'crceniiiiiig gekritiseerd. Dat ding was slecht, wezenlijk
slecht, maar de samenstellers konden het niet
helpen; zij wisten niets van boekbeschrijving.
Op de zeer gerechtvaardigde vraag, waarom
de bibliothecaris, die zich toch voor deze
betrekking had laten benoemen, niet een man
van het vak had geraadpleegd, die er meer van
weten zou dan hij en ik samen met een groot
cijfer vermenigvuldigd, werd geantwoord, niet
geheel ten onrechte . dat die bibliotheek een
private was; dat het er voor zulke instelling
minder op aan kwam; dat een deskundige mis
schien voor zoo eenvoudig iets zijn hulp weigeren
zou ; dat van de.i bibliothecaris, die voornamelijk
voor zich zeken te slndccmi had.de bibliotheek als
bijzaak herbouwde en voor zijn amateurs postje
niet werd gesalarieerd, niet veel gevorderd mocht
worden; en dat hij was gekozen omdat niemand
anders wilde gekozen zijn.
Ik h -b toen aangeraden de boekerij van de
rharmaceuten in bruikleen af te staan aan een
groote Bibliotheek, in de verwachting, dat dan
alle zorg eraan zou worden besteed. Die raad is
opgevolgd, de boeken zijn geborgen in de
Universiteits-Bibliotheek van Amsterdam en de catalogus
is vernietigd.
Wanneer eens de catalogus van het
MuseumWillet zoo'n prul ware, dan zou ik het zelfde
willen rilden
Maar 1. is het conservatorschap van het
Museum-Willet geen ////-baantje, '2. is daar
een bibliothecaris benoem,!, omdat hij beter was
dan anderen, die te vinden waren, .'1. zou daar
MiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiE
natuurlijk een deskundige alty'd gaarne geholpen
hebben, omdat de figuur van een openbare in
stelling te redden viel als er soms kans was dat
het misliep, 4. zijn daar ook kruiken, kannen,
stoelen, vazen, tapijten en ingelegde tafeltjes te
conserveeren en die dingen kan men niet naar de
Universiteits-Bibliotheek brengen, en 5. alles
afdoend deze catalogus is immers, zooals ik
heb aangetoond, een pronkstuk ! . . . .
FKRD. WIKIIDELS.
Amsterdam, 2G Mei '9G.
Naschrift. Het blijkt, dat niet ieder zoo
bar is ingenomen met Coenen's meesterwerk als
ik. De heer W. Nijhoff sprak, zooals ik in
liet Handelsblad vermeld zag in den Ned.
iïiie.cttitor minder gunstig er over. Hij schijnt niet
voldoende te hebben gevat, dat hier een nieuwe
wereld ontdekt is. De heer Coenen maakte nu in
het Handelsblad, al weer al te bescheiden,
een smoesje. Ily noemt zijn werk een eenvoudige
inventaris en belooft tegen later een
/i-c/eiKcha/)jx'lijken catalogus. Och kom ! De heer D. Franken
Dzn. schrijft toch niet een Fransche voorrede
voor een inventaris ! En een zoo knap
('onserratenr als die van Willet kan toch niet anders
dan gezond-verstandig en wetenschappelijk werk
leveren. Wetenschappelijk en baanbrekend blijft
het werk in elk geval, hetzy dan inventaris of
catalogus! F. W.
iiiiiiiiimmtiiililiiim
een oo<_renblik aan gedacht, een vrouw rnijn
hart oi' mijn naam te schenken ... en de
liefde, die ik u aanbied is in weerwil van
mijn »lioogen leefiijd" nog jeugdig en oprecht...
Het zachte armpje, dat hij aldoor in den
zijne had gehouden, vast tegen zich aan
drukkend, fluisterde hij :
Laat mij hopen... toe... ik smeek
het u ...
Als ik niet dadelijk ja zeg... ant
woordde ( 'uryse openhartig is het omdat
ik alleen een man wil trouwen, dien ik lief
heb of dien ik voel, dat me dierbaarder is,
dan alle anderen . . . om de wereld maal ik
Lreen zier! . . . en fratsen en opsmukkerij kan
ik niet uitstaan!... ik heb tot nog toe al
leen wezenlijk gehouden van oom en tante
de Lauiiay. papa, oom Mare, ouden Jean,
mijn kindermcid, Oribouille en mijn bloe
men . . . wat ik voor rnijn man wil gevoelen
moet iets anders zijn, zoo niet de liefde die
ik niet ken, dan toch iets heel innigs en
onwankelbaar* . . .
Kolonel d'Aubières was blijven staan. Hij
nam ('hiilbns beide handen in de zijne en
drukte ze aan zijn lippen.
Ik zou zoo vreeselijk ellendig zijn, als
ik u moest opgeven ...
Hij trok haar tot zich en zij, bewogen door
die stem die trilde, door de geheele uiting
dier zoo ontwijfelbaar echte genegenheid, liet
hem begaan.
Chiil'on stamelde hij eenige, lieve
ChifFon!...
IIIIIIIIIHIDHIItHII
iiiimmiiiiiiiiitiiiiiHii
40 cents per tegel.
lllliiiiimmiliiiiiiiMliiiillliiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiriHiiiiiiiiiniHiMitiiiiiii
MU
Hoofd-Oepót
VAN
Dr. JAEGER'S ORIGK
Rif
»*
K. F. DEUSCI1LE-BENGER,
?f ~-"^S> Amsterdam, Kidverxt raat 157.
^^"jrjSfl^ Eenig specialiteit in deze
(.j*?*^ ^ artikelen in geheel Nederland.
Magazijn KEI/E RS H O F", Nienwendijk 19«j.
ZijdenstO f f en. Grootste sortccririg zwarte
en gekleurde, effen, gewerkte en ijadamasseerde
Züde, Satijn en Surah. De nieuwste des
sins en kleuren steeds voorhanden.
SCHADE & O L D E N K O T T.
H. RAHR te Utrecht.
Pianofabriek.
Binnen- en Buitenl. Muziethandel.
Amerikaansche Orgels.
Ruime keuze in Huurpiano's.
MIIIMIIIHIIIIKIIlmHIlHUJIllmlIMIIlm*
Zij vleide het hoofd tegen zijn schouder,
peinzend, zich afvragend, of /ij mettertijd
dien man niet zou kunnen liefhebben, die
zoo veel van haar hield en zoo goed scheen.
Maar de heer d'Aubières, verward door
de aanraking van het slanke, zachte figuurtje
dat zich zoo vertrouwelijk tegen hem
aanvleide ; ovevprikkeld door.de omringende stilte
en duisternis, bedwelmd door de sleuren, die
in het nachtelijk uur uit de tallooze bloemen
opstegen, verloor /.ijn bezinning. Met een plot
selinge beweging sloeg hij zijn armen om
('orvse heen, drukte haar aan zijn borst en
bedekte haar voorhoofd en haren met harts
tochtelijke kussen. Het meisje rukte zich
heftig los, bijna met walging. K n toen de
hertog, tot bezinning gekomen, spijt ge
voelend over zijn onstuimige daad, verlegen
mompelde:
Vergeef me ... ik heb u zoo lief! .. .
antwoordde zij reeds bekomen van
den schrik waarvan zij zich, in haar on
schuld, niet eens rekenschap gaf:
Ik vraag u ook wel excuus . . . maar
ik kon 't heusch niet helpen ... 't kwam,
weet u... ik heb zoo'n hekel aan zoenen ...
(Wordt vcrcolrjd).