De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1896 31 mei pagina 6

31 mei 1896 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND. No. 988 THEE-E BRANDSMA Trademark Trademark KOLDEWEIJ &. CORBIÈRE, OH LEIDSCHESTRAAT OH OU AMQTPRnAM OU AMSTERDAM Groot Beddenmagazijn Grootste specialiteit van SLAAPKAMER4ME11BLEMENTEN, Engelsche ledekanten, Wiegen en Kinderledekanten, geheel compleet. KOLLEWEII & coiBito KINADRUPPELSvanDr. DE VRIJ, Het krachtigst werkend middel tegen Malaria (binnenkoortsen) algemeene zwakte, bloedarmoede en bleekzucht. Vraagt overal de Q verzegelde flacons a f 1.?, voorzien van nevensstaand fabrieks merk. Men lette daarop. Bij overmaking van een postwissel a f 1.15 volgt franco toezending door de Chemische Fabriek van H. NANNING, Ben Haag. GRATIS DRUKWERK zal natuurlyk geen verstandig mensen verlangen, maar GOED DRUKWERK tegen billijke prijzen, snel geleverd, mag men in onzen tijd wel eischen. De Naamlooze Vennootschap STEENDRUKKERIJ % AMAND is voor snelle levering van goed werk tegen billijken pry's speciaal ingericht. Prachtvolle RECLAMEBILJETTEN, ETIKETTEN. CATALOGI, PLAAT WERKEN, BRIEPHOOFDEN, FACTUREN, enz. enz. ROSTEN byna NIETS MEER ! Warmoesftraat 147, iiiiiiiHiuiiiiiiMimiiMJiiimmmiiMMiimiiimiiimiimiiMiiiiiiimMmimiiiHi Tentoonstelling van Jongere Schilders in PnlcM Stnöio (door E. J. VAN WISSELINGH & Co.) Wanneer jonge schilders allengs dertig of veertig jaren oud worden, heeten zij »jongere meesters", totdat de tyd en de omstandigheden hen tot Meesters 4out court" bestempelen. Een tentoonstelling, uitsluitend nu van onze Jongere meesters had tot dusverre alhier niet plaats. De wakkere, doortastende firma Van Wisselingh & Co. heeft weder een bewys gegeven van haar initiatief, door deze uitgebreide tentoonstelling te houden. Deze geeft een mooi, bijna volledig overzicht van het doen en kunnen der jongere schilders, wier werken hier vereenigd zyn, en dit overzicht is zeer belangrijk, omdat de meeste exposanten vertegenwoordigd zy'n met een aantal werken, dat voldoende is om de persoonlijkheid, het streven, de opvatting, van elk compleet aan den dag te leggen en te doen begrijpen, n omdat het geheel een keus aanbiedt van het beste wat in de laatste jaren door die schilders geëxposeerd werd, bier en daar. Gelijk het behoort, en thans byna overal plaats heeft, is hier decoratieve kunst met niet minder zorg behandeld dan de schilderyen. En terecht, want de merkwaardige persoonlijkheid van Dysselhof vertoont zich hier in betrekkelijk gunstige omstandigheden. Wel is de wandversiering van een vertrek uit haar verband genomen, maar toch geeft dit vak van de zaal van Pulchri een zeer zeldzaam mooi begrip van Dysselhof's hooge kunstopvatting. Men kan hier, en in deze stad voor het eerst, al het mooie, gevoelige van Dysselhof leeren zien en waardeeren, en bewon deren zijn voorname deftigheid van smaak en compositie. Deze kamer-wandversiering bestaat uit op Maleische wijze gebatikte stotïen, in uiterst gedis tingeerde kleuren, fijn blauw op warm-wit, met wat bruin hier en daar. De mooie, zoo juist be grepen teekening is niet zóó absoluut gestyleerd dat de uiterste gevoeligheid van zy'n hand niet merkbaar is in b.v. een kop van een hinde, in de zachtgolvende beweging van een flamingo, of in de strakheid van een steur. Met ongemeenen smaak verhoogen en accentueeren naald-borduursels de légance van het ge heel, aangebracht met een zeer juist begrip van wat gedaan en wat weggelaten moet worden. Dan zyn er nog van dezen grooten decorateur bekende, maar niet minder prachtige teekeningen, nig mooi begrepen en uitgevoerd. Van Bauer zy'n hier talryke teekeningen, van die luchtig en expressief gedane aquarellen, wier Verkade's HoningOntbgtkoek. SO.Cent. Een lekkere koek in een zindelyke verpakking. Een koek, die niet droog wordt, gezond en goedkoop is. EEN HEERLIJKE KOM. \ In kruideniers- en commestibleawinkels verkrijgbaar. Let op den naam VERKADE" en fabrieksmerk RUIJTER". VERKADE & Conip., Zaandam. Cacaofabriek Mexico". Cacaofabrikanten, KOOG a. d. ZAAN, HOLLAND. A. L, SMIT Jr., opvolger van S. H. PEREL, HOF-PÉ»l c ITRK van wijlen Z. M- den Koning, KAJL VERSTRAAT 2O8 Amsterdam. PHILIPPONA KETELAAR, KAL.VERSTRAAT 166, AMSTERDAM. SPECIALE INRICHTING voor het vervaardigen van volledige Uitzetten en Luiermanden. Op aanvraag worden prijsopgaven en modellen franco toegezonden. PFAFF, VERITAS, PHÖN1X NAAIMACHINE, met vele praktische Terbeteringen, uitsluiten ADLER, CLAES-PYL & LAPERLE. RIJ'WIEIjEN. OBderdeel«''. Reparatie-Inrichting, Bonds-rDwlelhersteller. KRAEPELIEN & HOLM'S Eikel-Cacao. Aanbevolen door H.H. Genees- en Scheikundigen. Bekroond met Gouden en Zilveren Medailles. Voedzaam, Versterkend en Aangenaam, van Smaak. Met melk gekookt zeer aan te bevelen voor dagelïjksch gebruik by' kinderen, zwakke personen en kiierachtige gestellen. Met water toebereid is zy als geneeskrachtige drank uitstekend by diarrhee, ook voor zuigelingen en kleine kinderen. De Echte Eikel-Cacao van KRAEPELIEN & HOLM is alom verkrijgbaar in vierkante bussen van % KJlogr. ii ?1.70, VA. Küogr. a ?0.90 en % Kilogr. a ?0.50, voorzien van Etiquet, waarop nevensstaand fabrieksmerk en handteekening van de fabrikanten: KRAFl'KI.IKX «&HOL,9I, Hofleveranciers, Zeist. Fabrieksmerk. »doen" uit de verte herinnert aan het nobele »doen" van Bosboom. Het zijn Oostersche motie ven, bazars, ingangen van Moskeeën, gestoffeerd zooals hij het alleen kan, met zekere kennis en begrip. Zyn gedistingeerde toonopvatting spreekt uit zijn aquarellen als dat fragment van de ach terzijde van de cathedraal van Milaan, in fijnblank-en-gryze tonen tegen een teer blauwe lucht. Ook is er de teekening, met een weinig pastei opgewerkt, van de Sphinx van Giseh, een edel beeld van deze ontzagwekkende ruïne, in zeldzaam teer blonde, en fijn-trillende woestynatmospheer. Breitner is schitterend vertegenwoordigd. Zijn laatste werk, dat groote gezicht op den Dam, is een meesterwerk. Al zijne ryke gaven van mooi schilder, van schitterend impressionist komen hier brillant uit, in die indrukwekkende, individueel geziene en uiterst harmonieuse Amsterdamsche stadsgezichten en typen. Karsen geeft een anderen kant van de Hoofd stad. Zy'n kunst is meer objectief. Hy ziet met een rustig melancholischen blik de grachten en huizen aan, in vage, onbestemde momenten, wanneer alles in schemering-dampen gehuld, en als weggeveegd schy'nt, met een sentiment dat aan het angstig-droefgeestige van Maeterlinck doet denken. Ook heeft hy hier ouderwetsche lande lijke boerenwoningen, geschilderd met een liefde en een innigheid die aan gothieken doet denken, gelijk het teere, fijne, gevoelige meisjeskopje van Jan Veth. Poggenbeek en Bastert zy'n minder psychisch in hun zoeken. Beide, vooral Poggenbeek, zyn mooie, juist waarnemende schilders, zuiver en gezond impressionistiesch. Van Poggenbeek zijn er van die prachtige koeien-studies, wier glan zende huid niet minder fraai gedaan is dan in de beste studies in dit genre van Mauve, wat niet weinig zegt, en heldere, zeer mooi behandelde indrukken van Normandiëen Holland, waaronder een varkenshok een juweeltje is, en een oude hoeve in Frankrijk al zeer gelukkig van opvatting en smakelyk van uitvoering. Bastert geeft een anderen kant van het Hollandsche landschap bij uitnemendheid, in blonde en gry'ze, teere, luchtige, met smaak gekozen impressies. Hy geeft uitmuntend weer het een voudige, natuurlijke, ongekunstelde en niet geaft'ekteerde landschap van het Gooi, in een twaalf tal uitgezochte werken. Van der Maarel is hier, met een groot doek, reeds meer gezien, dat echter steeds boeiend blijft door de ryke, harmonieuse opvatting en de weelderige visie der sterkte en tevens fijne bloemkleurtegenstellingen. Een machtig harmonist is Floris Verster. Zijn «Anemonen" en »Cinerariav zijn bloem-schilderijen van ongemeene pracht van kleur; heerlijk ge schilderd in een sappige »]>ate" is het een lust deze intense en ryke kleuren te genieten. In een geheel ander genre zijn er landschappen van hem, subtiel bestudeerd, uitvoerig geteekend, van zeer bizonder karakter. Willem Witsen is vertegenwoordigd met stads gezichten van Amsterdam, in grijs weer, en sneeuw landschappen, bizonder mooie karakteristieke werken* van hem, die zy'n energiek, volhoudend zoeken toonen. Zeer juist zijn de toon-tegenstellingen genoteerd, in een zeer fraaie, sobere, vaste schilderwyze. Er is zooveel moois en ongemeens op de ten toonstelling, dat ik er gaarne uitvoeriger over zou spreken. Deze korte vermeldingen kunnen echter het belang er van doen inzien. Te weinig is er van Toorop, Isaiic Israëls, de Zwart, om lang bij hunne werken stil te staan. Als «ensemble" zijn deze 117 werken een niet genoeg te waardeeren getuigenis van de gezonde kracht die in onze schilderschool aanwezig is. Pu. Z. : daaraan opgeofferd moeten worden. En dit kan i en is zelfs bereikt: steeds nog blijvend binnen i de grenzen van zekere aesthetische eischen, kan l men sterk, violent en vooral allereenvoudigst met twee of drie kleuren, met n of twee groote lijnen, van dichtbij en van veraf een altijd even duidelijk en goed sprekend affiche verkrijgen ? zonder schaduw, die de duidelijkheid verzwakt, zonder gemengde kleuren die de kracht verzwak ken, zonder gemengde kleuren die de afmetingen van het geheel en van de details verkleinen, en zonder perspectief vooral. Zoodoende kan men beter werk verkrijgen dan tot nog toe gemaakt werd waar dan ook ; men zou een eigen opvat ting hier op dit gebied kunnen toonen, alles hangt alleen af van de fabriekanten die zoo iets noodig hebben, dat die zich wenden tot hen die kunnen maken wat zij zich denken, niet tot lithografen of andere drukkers, die door hun langdurig illustreeren van kinderboeken en menu's, een beetje al te veel de gewoonte van het kleine gekregen hebben. Tu. MULKENJIUEE. IIIIIIIIIIIHIllllll IIIIIII4IIIIIIIIIIIIIIII1 ..... U ..... l" ..... " Reclame-Tentoonstelling. Het is om eenige opmerkingen te maken over Hollandsche affiches en over aanplakbiljetten in het algemeen dat ik even over deze tentoon stelling nog kom spreken. Behalve de Fransche, waren de Hollandsche, enkelen uitgezonderd, niet bijzonder fraai. En dit komt hoofdzakelijk daardoor, dat er geen eigen opvatting is op te merken in wat hier op dit gebied gedaan wordt. Het grootste deel, dat er eigenlijk in de laatste jaren gemaakt werd, is grog van de bekende Franschen, en men denkt bijzonder in den geest van het onderwerp te zijn, door zoo los en zoo artistiek mogelijk de kleuren en lijnen te laten slieren over het papier. En dat deze groote fout van de Franschen, met Chéret aan het hoofd, door de Hollanders is overgenomen, zonder de alles vermogende bravoer van die buitenlanders, pleit niet voor eigen inzicht. Enkelen evenwel hadden anders beproefd. Een affiche toch is een plakaat dat allerduidelijkst moet zeggen, zelfs tot op grooten afstand, wat de handelaar wil dat het zeggen zal. En zal niet een plakaat met zoo groot mogelijke en onverdeelde vlakken primaire kleur ingevuld, met zoo eenvoudig mogelyke lijn verdeeld op grooten afstand nog steeds het gewenschte effect bereiken ; veel beter dan dat men door schaduw of gemengde kleur of andere niet primitieve mid delen het effect van dichtby misschien veraange naamt, maar noch van dichtbij noch van veraf het effect v e r d u i d e l ij k t. En als d u i d e l ij kh e i d de allergrootste factor is, zal dan niet alles Johannes Diemer. Deze zeer bekende Oberammergauer is dezer dagen gestorven. Reeds in 1840 werkte hij in de Passiespelen mede als een der kinderen die het kruis aanbidden, in 1850 zong hij als beschermgeest mede, doch in 1800 trad hij voor het eerst als koorleider op in de plaats van zijn vader die overleed. In 1870 en 1871 en ook gedeeltelijk in 1880 bleef hij als zoodanig werkzaam. Doch toen was het zoo koud en nat en waren de zangers gedwongen uren lang met natte kleederen in den regen, soms in de sneeuw te zingen, waardoor Diemer een longontsteking kreeg. Door een en ander had zijne stem te veel ge leden en trad hij in 18iH) als Ilerodes op en gaf ook in die ondankbare rol veel meesterlijks. Men is het er algemeen over eens dat hij de rol van koorleider tot eene beteekenis bracht die traditioneel is geworden, /ijn schoone kop met rijk krullend haar, de edele rust van zijne be wegingen, zijn schoone stem en muzikale be gaafdheid maakten hem tot eene onvergetelijke figuur. Hij imponeerde iedereen en was zoowel een practisch man als een warmvoelend, geest driftig kunstenaar. Hoewel hij de traditiën van zijn vader eer biedigde, ging hij met de muzikale eischen van zijn tijd mede en oefende ook veel invloed op de muzikale vereenigingen in die plaats uit. Van zijn kunstzin gaf hij ook blijk door het Marokko-kasteeltje van wijlen Lodewijk II te koopen, dat voor een kleine som aan den eersten bieder zou worden verkocht. Om het niet in vreemde handen te laten en wellicht voor afbraak te redden schonk iiij het aan zijne dorpsgenooten die zooveel aan den koning te danken hadden en liet het met veel moeite en groote kosten stukje voor stukje afbreken en naar Oberatnmergau brengen, om het niet ver van de kruisigingsgroep weder op te laten bouwen.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl