Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 988
THEE-E BRANDSMA
Trademark
Trademark
KOLDEWEIJ &. CORBIÈRE,
OH LEIDSCHESTRAAT OH
OU AMQTPRnAM OU
AMSTERDAM
Groot Beddenmagazijn
Grootste specialiteit van
SLAAPKAMER4ME11BLEMENTEN,
Engelsche ledekanten, Wiegen
en Kinderledekanten,
geheel compleet.
KOLLEWEII & coiBito
KINADRUPPELSvanDr. DE VRIJ,
Het krachtigst werkend middel tegen
Malaria (binnenkoortsen) algemeene
zwakte, bloedarmoede en bleekzucht.
Vraagt overal de Q verzegelde flacons
a f 1.?, voorzien van nevensstaand fabrieks
merk. Men lette daarop.
Bij overmaking van een postwissel a
f 1.15 volgt franco toezending door de
Chemische Fabriek
van H. NANNING, Ben Haag.
GRATIS DRUKWERK
zal natuurlyk geen verstandig mensen verlangen, maar
GOED DRUKWERK
tegen billijke prijzen, snel geleverd, mag men in onzen tijd wel eischen.
De Naamlooze Vennootschap
STEENDRUKKERIJ % AMAND
is voor snelle levering van goed werk tegen billijken pry's speciaal ingericht.
Prachtvolle RECLAMEBILJETTEN, ETIKETTEN. CATALOGI, PLAAT
WERKEN, BRIEPHOOFDEN, FACTUREN, enz. enz.
ROSTEN byna NIETS MEER !
Warmoesftraat 147,
iiiiiiiHiuiiiiiiMimiiMJiiimmmiiMMiimiiimiiimiimiiMiiiiiiimMmimiiiHi
Tentoonstelling van Jongere Schilders in
PnlcM Stnöio
(door E. J. VAN WISSELINGH & Co.)
Wanneer jonge schilders allengs dertig of veertig
jaren oud worden, heeten zij »jongere meesters",
totdat de tyd en de omstandigheden hen tot
Meesters 4out court" bestempelen.
Een tentoonstelling, uitsluitend nu van onze
Jongere meesters had tot dusverre alhier niet
plaats.
De wakkere, doortastende firma Van Wisselingh
& Co. heeft weder een bewys gegeven van haar
initiatief, door deze uitgebreide tentoonstelling te
houden.
Deze geeft een mooi, bijna volledig overzicht
van het doen en kunnen der jongere schilders,
wier werken hier vereenigd zyn, en dit overzicht
is zeer belangrijk, omdat de meeste exposanten
vertegenwoordigd zy'n met een aantal werken,
dat voldoende is om de persoonlijkheid, het
streven, de opvatting, van elk compleet aan den
dag te leggen en te doen begrijpen, n omdat
het geheel een keus aanbiedt van het beste wat
in de laatste jaren door die schilders geëxposeerd
werd, bier en daar.
Gelijk het behoort, en thans byna overal
plaats heeft, is hier decoratieve kunst met niet
minder zorg behandeld dan de schilderyen.
En terecht, want de merkwaardige persoonlijkheid
van Dysselhof vertoont zich hier in betrekkelijk
gunstige omstandigheden. Wel is de
wandversiering van een vertrek uit haar verband genomen,
maar toch geeft dit vak van de zaal van Pulchri
een zeer zeldzaam mooi begrip van Dysselhof's
hooge kunstopvatting. Men kan hier, en in deze
stad voor het eerst, al het mooie, gevoelige van
Dysselhof leeren zien en waardeeren, en bewon
deren zijn voorname deftigheid van smaak en
compositie.
Deze kamer-wandversiering bestaat uit op
Maleische wijze gebatikte stotïen, in uiterst gedis
tingeerde kleuren, fijn blauw op warm-wit, met
wat bruin hier en daar. De mooie, zoo juist be
grepen teekening is niet zóó absoluut gestyleerd
dat de uiterste gevoeligheid van zy'n hand niet
merkbaar is in b.v. een kop van een hinde, in de
zachtgolvende beweging van een flamingo, of in
de strakheid van een steur.
Met ongemeenen smaak verhoogen en
accentueeren naald-borduursels de légance van het ge
heel, aangebracht met een zeer juist begrip van
wat gedaan en wat weggelaten moet worden.
Dan zyn er nog van dezen grooten decorateur
bekende, maar niet minder prachtige
teekeningen, nig mooi begrepen en uitgevoerd.
Van Bauer zy'n hier talryke teekeningen, van
die luchtig en expressief gedane aquarellen, wier
Verkade's
HoningOntbgtkoek.
SO.Cent.
Een lekkere koek in een
zindelyke verpakking. Een koek,
die niet droog wordt, gezond
en goedkoop is.
EEN HEERLIJKE KOM. \
In kruideniers- en
commestibleawinkels verkrijgbaar.
Let op den naam VERKADE"
en fabrieksmerk RUIJTER".
VERKADE & Conip., Zaandam.
Cacaofabriek Mexico".
Cacaofabrikanten,
KOOG a. d. ZAAN,
HOLLAND.
A. L, SMIT Jr.,
opvolger van
S. H. PEREL,
HOF-Pɻl c ITRK
van wijlen Z. M- den Koning,
KAJL VERSTRAAT 2O8
Amsterdam.
PHILIPPONA KETELAAR,
KAL.VERSTRAAT 166, AMSTERDAM.
SPECIALE INRICHTING voor het vervaardigen van volledige
Uitzetten en Luiermanden.
Op aanvraag worden prijsopgaven en modellen franco toegezonden.
PFAFF, VERITAS, PHÖN1X
NAAIMACHINE,
met vele praktische
Terbeteringen,
uitsluiten
ADLER,
CLAES-PYL & LAPERLE.
RIJ'WIEIjEN. OBderdeel«''. Reparatie-Inrichting,
Bonds-rDwlelhersteller.
KRAEPELIEN & HOLM'S
Eikel-Cacao.
Aanbevolen door H.H. Genees- en Scheikundigen.
Bekroond met Gouden en Zilveren Medailles.
Voedzaam, Versterkend en Aangenaam, van Smaak.
Met melk gekookt zeer aan te bevelen voor
dagelïjksch gebruik by' kinderen, zwakke personen en
kiierachtige gestellen.
Met water toebereid is zy als geneeskrachtige
drank uitstekend by diarrhee, ook voor zuigelingen en
kleine kinderen.
De Echte Eikel-Cacao van KRAEPELIEN &
HOLM is alom verkrijgbaar in vierkante bussen van % KJlogr.
ii ?1.70, VA. Küogr. a ?0.90 en % Kilogr. a ?0.50, voorzien van Etiquet,
waarop nevensstaand fabrieksmerk en handteekening van de fabrikanten:
KRAFl'KI.IKX «&HOL,9I, Hofleveranciers, Zeist.
Fabrieksmerk.
»doen" uit de verte herinnert aan het nobele
»doen" van Bosboom. Het zijn Oostersche motie
ven, bazars, ingangen van Moskeeën, gestoffeerd
zooals hij het alleen kan, met zekere kennis en
begrip. Zyn gedistingeerde toonopvatting spreekt
uit zijn aquarellen als dat fragment van de ach
terzijde van de cathedraal van Milaan, in
fijnblank-en-gryze tonen tegen een teer blauwe
lucht. Ook is er de teekening, met een weinig
pastei opgewerkt, van de Sphinx van Giseh, een
edel beeld van deze ontzagwekkende ruïne, in
zeldzaam teer blonde, en fijn-trillende
woestynatmospheer.
Breitner is schitterend vertegenwoordigd. Zijn
laatste werk, dat groote gezicht op den Dam, is
een meesterwerk. Al zijne ryke gaven van mooi
schilder, van schitterend impressionist komen hier
brillant uit, in die indrukwekkende, individueel
geziene en uiterst harmonieuse Amsterdamsche
stadsgezichten en typen.
Karsen geeft een anderen kant van de Hoofd
stad. Zy'n kunst is meer objectief. Hy ziet met
een rustig melancholischen blik de grachten en
huizen aan, in vage, onbestemde momenten,
wanneer alles in schemering-dampen gehuld, en
als weggeveegd schy'nt, met een sentiment dat
aan het angstig-droefgeestige van Maeterlinck doet
denken. Ook heeft hy hier ouderwetsche lande
lijke boerenwoningen, geschilderd met een liefde
en een innigheid die aan gothieken doet denken,
gelijk het teere, fijne, gevoelige meisjeskopje van
Jan Veth.
Poggenbeek en Bastert zy'n minder psychisch
in hun zoeken. Beide, vooral Poggenbeek, zyn
mooie, juist waarnemende schilders, zuiver en
gezond impressionistiesch. Van Poggenbeek zijn
er van die prachtige koeien-studies, wier glan
zende huid niet minder fraai gedaan is dan in de
beste studies in dit genre van Mauve, wat niet
weinig zegt, en heldere, zeer mooi behandelde
indrukken van Normandiëen Holland, waaronder
een varkenshok een juweeltje is, en een oude
hoeve in Frankrijk al zeer gelukkig van opvatting
en smakelyk van uitvoering.
Bastert geeft een anderen kant van het
Hollandsche landschap bij uitnemendheid, in blonde
en gry'ze, teere, luchtige, met smaak gekozen
impressies. Hy geeft uitmuntend weer het een
voudige, natuurlijke, ongekunstelde en niet
geaft'ekteerde landschap van het Gooi, in een twaalf
tal uitgezochte werken.
Van der Maarel is hier, met een groot doek,
reeds meer gezien, dat echter steeds boeiend
blijft door de ryke, harmonieuse opvatting en de
weelderige visie der sterkte en tevens fijne
bloemkleurtegenstellingen.
Een machtig harmonist is Floris Verster. Zijn
«Anemonen" en »Cinerariav zijn bloem-schilderijen
van ongemeene pracht van kleur; heerlijk ge
schilderd in een sappige »]>ate" is het een lust
deze intense en ryke kleuren te genieten. In een
geheel ander genre zijn er landschappen van
hem, subtiel bestudeerd, uitvoerig geteekend, van
zeer bizonder karakter.
Willem Witsen is vertegenwoordigd met stads
gezichten van Amsterdam, in grijs weer, en sneeuw
landschappen, bizonder mooie karakteristieke
werken* van hem, die zy'n energiek, volhoudend
zoeken toonen. Zeer juist zijn de
toon-tegenstellingen genoteerd, in een zeer fraaie, sobere,
vaste schilderwyze.
Er is zooveel moois en ongemeens op de ten
toonstelling, dat ik er gaarne uitvoeriger over
zou spreken. Deze korte vermeldingen kunnen
echter het belang er van doen inzien. Te weinig
is er van Toorop, Isaiic Israëls, de Zwart, om
lang bij hunne werken stil te staan.
Als «ensemble" zijn deze 117 werken een niet
genoeg te waardeeren getuigenis van de gezonde
kracht die in onze schilderschool aanwezig is.
Pu. Z.
: daaraan opgeofferd moeten worden. En dit kan
i en is zelfs bereikt: steeds nog blijvend binnen
i de grenzen van zekere aesthetische eischen, kan
l men sterk, violent en vooral allereenvoudigst met
twee of drie kleuren, met n of twee groote
lijnen, van dichtbij en van veraf een altijd even
duidelijk en goed sprekend affiche verkrijgen ?
zonder schaduw, die de duidelijkheid verzwakt,
zonder gemengde kleuren die de kracht verzwak
ken, zonder gemengde kleuren die de afmetingen
van het geheel en van de details verkleinen, en
zonder perspectief vooral. Zoodoende kan men
beter werk verkrijgen dan tot nog toe gemaakt
werd waar dan ook ; men zou een eigen opvat
ting hier op dit gebied kunnen toonen, alles
hangt alleen af van de fabriekanten die zoo iets
noodig hebben, dat die zich wenden tot hen die
kunnen maken wat zij zich denken, niet tot
lithografen of andere drukkers, die door hun
langdurig illustreeren van kinderboeken en menu's,
een beetje al te veel de gewoonte van het kleine
gekregen hebben. Tu. MULKENJIUEE.
IIIIIIIIIIIHIllllll
IIIIIII4IIIIIIIIIIIIIIII1 ..... U ..... l" ..... "
Reclame-Tentoonstelling.
Het is om eenige opmerkingen te maken over
Hollandsche affiches en over aanplakbiljetten in
het algemeen dat ik even over deze tentoon
stelling nog kom spreken.
Behalve de Fransche, waren de Hollandsche,
enkelen uitgezonderd, niet bijzonder fraai. En
dit komt hoofdzakelijk daardoor, dat er geen
eigen opvatting is op te merken in wat hier op
dit gebied gedaan wordt. Het grootste deel, dat
er eigenlijk in de laatste jaren gemaakt werd, is
grog van de bekende Franschen, en men denkt
bijzonder in den geest van het onderwerp te zijn,
door zoo los en zoo artistiek mogelijk de kleuren
en lijnen te laten slieren over het papier. En
dat deze groote fout van de Franschen, met
Chéret aan het hoofd, door de Hollanders is
overgenomen, zonder de alles vermogende bravoer
van die buitenlanders, pleit niet voor eigen inzicht.
Enkelen evenwel hadden anders beproefd. Een
affiche toch is een plakaat dat allerduidelijkst
moet zeggen, zelfs tot op grooten afstand, wat
de handelaar wil dat het zeggen zal. En zal
niet een plakaat met zoo groot mogelijke en
onverdeelde vlakken primaire kleur ingevuld,
met zoo eenvoudig mogelyke lijn verdeeld op
grooten afstand nog steeds het gewenschte effect
bereiken ; veel beter dan dat men door schaduw
of gemengde kleur of andere niet primitieve mid
delen het effect van dichtby misschien veraange
naamt, maar noch van dichtbij noch van veraf het
effect v e r d u i d e l ij k t. En als d u i d e l ij
kh e i d de allergrootste factor is, zal dan niet alles
Johannes Diemer.
Deze zeer bekende Oberammergauer is dezer
dagen gestorven. Reeds in 1840 werkte hij in de
Passiespelen mede als een der kinderen die het
kruis aanbidden, in 1850 zong hij als
beschermgeest mede, doch in 1800 trad hij voor het eerst
als koorleider op in de plaats van zijn vader die
overleed. In 1870 en 1871 en ook gedeeltelijk in
1880 bleef hij als zoodanig werkzaam. Doch toen
was het zoo koud en nat en waren de zangers
gedwongen uren lang met natte kleederen in den
regen, soms in de sneeuw te zingen, waardoor
Diemer een longontsteking kreeg.
Door een en ander had zijne stem te veel ge
leden en trad hij in 18iH) als Ilerodes op en gaf
ook in die ondankbare rol veel meesterlijks.
Men is het er algemeen over eens dat hij de
rol van koorleider tot eene beteekenis bracht die
traditioneel is geworden, /ijn schoone kop met
rijk krullend haar, de edele rust van zijne be
wegingen, zijn schoone stem en muzikale be
gaafdheid maakten hem tot eene onvergetelijke
figuur. Hij imponeerde iedereen en was zoowel
een practisch man als een warmvoelend, geest
driftig kunstenaar.
Hoewel hij de traditiën van zijn vader eer
biedigde, ging hij met de muzikale eischen van
zijn tijd mede en oefende ook veel invloed op
de muzikale vereenigingen in die plaats uit.
Van zijn kunstzin gaf hij ook blijk door het
Marokko-kasteeltje van wijlen Lodewijk II te
koopen, dat voor een kleine som aan den eersten
bieder zou worden verkocht. Om het niet in
vreemde handen te laten en wellicht voor afbraak
te redden schonk iiij het aan zijne dorpsgenooten
die zooveel aan den koning te danken hadden
en liet het met veel moeite en groote kosten
stukje voor stukje afbreken en naar
Oberatnmergau brengen, om het niet ver van de
kruisigingsgroep weder op te laten bouwen.