Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMEK, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 996
THEE-E. BRANDSMA
Trademark
Trademark
Koldeweij & Corbière,,
OA AMSTERDAM Ofl
v LEIDSCHESTRAAT ^
Wiegen, Kinderledikanten, Bad
kuipen, Baby Waschtafeltjes,
in g r o o t e collectie.
Vraagt geïllustreerde Catalogus.
KINADRUPPELSvanDr. DE VRIJ,
Het krachtigst werkend middel tegen
Malaria (binnenkoortsen) algemeene
zwakte, bloedarmoede en bleekzucht.
Vraagt overal de Q verzegelde flacons
a f 1.?, voorzien van nevensstaand
fabrieksmerk. Men lette daarop.
Bij overmaking van een postwissel a
? 1.15 volgt franco toezending door de
Chemische Fabriek
van H. NANNING, Den Haag.
DRUKWERK?
Warmoesstraat 147, AMSTERDAM,
PHILIPPONA KETELAAR,
KAI-VERSTKAAT 166, AMSTERDAM.
SPECIALE INRICHTING voor het vervaardigen van volledige
Uitzetten en Luiermanden.
Op aanvraag worden prijsopgaven en modellen franco toegezonden.
\Venseht gij in plaats van Verkoudheid voort
durende Gezondheid, dan zult gij zeker een proef nemen
met de Ondergoederen van
Schönherr's Poreus Linnenweefsel.
Verkrijgbaar bij de
Patent-Flachs-Wirkerei Köln,
SCHÖNHERR & Co. te Keulen aan den Run.
Depots: Amsterdam, G. E. Caesar, Nieuwendijk
186,195; H. D. Toepoel, Utrechtschestr. 145. Haarlem, W. E.
Wierda. Leiden, Molkenboer, Botermarkt; Gebrs. Keinke.
'«?H«ge. Het Anker, Iserief & Zo., Veenestr.; J. Sachs,
L. Pooten. Utrecht, G. H. van der Sandt & Co.; Krone & Co.
Kotti-nluiii, B. Conrads <fc Co., Westnieuwland;
Greve & Co., Hoogstr. Dordrecht, I. A. Chamot, Voorstr.
Arnhem, Menke & Smits. Nijmegen, J. W. Hoeboer,
Burchtstr. Breda, H. van Besouw. 's-Bosch, A. v. Kooij
Lübbers. Zwolle, W. A. v. Houte. Leeuwarden, Gebr.
Dijkstra, Sijbouts & Co.
Gemikt gij TER BRlMs Liniiengoederen? zoo niet-vraagt
ter ii
Firma E. TER BRAAKE, Almelo.
DFAFF, VERITAS, PHONIX
met vele praktische ver
beteringen,
uitsluitend bij
ADLER,
CLAES-PYL& LAPERLE.
RIJWIELEN. <>I"'erdeeleI1. Reparatie-Inrichting,
Boudi-rUHiclhcrstfller.
RIJTUIGFABRIEK
HlOYeffleijer&Zn,
.Hofleveranciers,
AMSTE8DAM-ÏILVEBSÜM.
SINGEL 302-304-312,
IMIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIHIIIMIIIIIHIIIIIIIIIIIIltllllllllMMIIIIIII
Cacaofabriek Jlexico".
Cacao fabrikanten,
KOOG a. d. ZAAN,
HOLLAND.
Verkade's
Prima Zaansche
Lange Beschuitjes
bestrooid met suiker en kaneel
zijn overheerhjk by het gebruik
van chocolade tevens een ge
zonde lekkernij voor kinderen,
veel beter dan allerlei koekjes
en ook veel goedkooper.
In M blikjes verpakt:
100 st. 50 et.
50 25
In kruideniers- en
commestibleswinkels verkrijgbaar.
VEKKADE & COUP.,
Zaandam.
\ l J, UUMfct J. IMI
33, Amsterdam.
DAGELIJKS CONSULT.
ASTBMALIJDERS.
Beproeft de Cijyarelten van
KRAEPELIEN & HOLM, te Zeist,
verkrijgbaar in de Apotheken, in
Etui's a 8O en 5O cents
Depots te Amsterdam bij de H.H.
J. H. VAN MEURS, Kalverstraat 199;
ULOTH & Co., Zsedijk; J. M. POLAK,
Hoogstraat en Galerij 34; M.
CLEBAN & Co., Heil-genweg; A. VAN
TUYLL, Paleisstraat.
A. L, SMIT Jr.,
opvolger van
S. H. PEREL,,
IIOF-PÉl»l t l K K
van wijlen Z. M. den Koning,
EtAI.VERSTUAAT 2O8
Verschenen:
EEN HARDE STRIJD
DOOR
HENRI RUTGERS.
(No. 78 van
Warettdorfs Nonllen-Jlibliothceli).
Prijs 10 Cents.
Uitgave van
VAN Hdi.KioiA & WARENÜOIÏK, AMSTEHDAM.
IIIMIIIIIIII iimni
U
ziek
Der Fingersatz beim Klavierspiel, Didaktisches
und Kritisches von G. A. Michelsen.
Te Leipzig is bij Breitkopf und Hiirtel boven
staand boekje verschenen, waarin onze landgenoot
e ene verhandeling houdt over goede vingerzetting
en waarin hij met tal van voorbeelden uit ver
schillende werken (vooral uit Sonates van Mozart
en Beethoven) betoogt, dat de vingerzettingen bij
?sommige bewerkingen nog al eens te wenschen
overlaten.
Vooral tegen de vingerzettingen in de uitgaaf
van Cotta heeft de heer Michelsen vaak groote
bezwaren n het zij dadelijk geconstateerd
ik deel die bezwaren ten volle.
In de Inleiding zegt, de schrijver, dat eene vin
gerzetting zoo dikwijls aanleiding kan zijn, dat
men sommige passages nooit gemakkelijk leert
?uitvoeren en dat, zoodra men de rechte gevonden
heeft, men onmiddellijk betere resultaten verkrijgt.
Hij schrijft dit toe aan het stelsellooze in de
toepassing en zeer terecht betoogt hij, dat, de ver
binding en afscheiding van toongroepen ; met andere
woorden : dat de beteekenis van de frasceriug door
een goede of onjuiste vingerzetting kan worden
verduidelijkt of wel misvormd.
(Zeer waar acht ik de opmerking, dat de speler
zich niet te veel op het eflV-et alleen moet ver
laten, want dat zijue fantaisie hem, wat aanslag
betreft, wel eens parten speelt, o. a. bij afgestooten
of gebonden harmonische tonen met pedaal, waar
hij een verschil meent te hooren, dat in werkelijk
heid niet bestaat.)
In de volgende hoofdstukken worden allerlei
voorbeelden met toelichting gegeven over vinger
zetting, in verband met afscheiding van melodie
en begeleiding, fraseering, rhytmische figuren, ac
coorden, tertsen, sexten en octaven en toonlad
ders. Verder in verband met de accenten en ten
slotte betreffende het verwisselen van vingers op
eenzelfden toon.
Vooral over de vingerzetting met betrekking tot
de fraseering geeft bovengenoemd boekje veel, dat
de^aandacht waard is.
In het perste hoofdstuk: afscheiding van melodie
en begeleiding geeft hij voorbeelden uit het eerste
en achttiende Lied ohne Worte, en in het tweede
over de fraseering, uit Schumann's JugenJ-Albuiii
en de Sonates opus ]0 en opus 7 van Beethoven,
waarmede ik mij geheel kan vereenigen, hoewel
ik de zetting van lliemann van het fragment uit
opus 7 volstrekt niet vind af te keuren.
Men meene trouwens niet dat dezelfde vinger
zetting voor iedereen even geschikt is. Dat hangt
zoowel af van den bouw van de hand als van de
ontwikkeling van den speler. Ik voeg er echter
bij dat de schrijver in zijn voorbericht dit even
eens erkent.
liet is niet mogelijk alle afdeelingen te bespre
ken. Ook acht ik het niet noodig alle voorbeel
den te behandelen, te meer omdat natuurlijk veel op
persoonlijke ervaringen en opvattingen gebaseerd is.
Echter heb ik bezwaar tegen Michelsen's
vingerzetting, bij het begin van de Finale van de Sonate
in a. kl. t. vau Mozart waarbij deze melodie niet
eeue i-nlltaktiye doch auflaktige wordt (zooals
Rieraann het noemt). Ik ben het meer met de op
vatting van Riemaun eens, want hoewel het tweede
thema in a gr. terts beslist auflaktig is en er wel
iets over te zeggen valt, dat liet beschouwd moet
worden, dat er bij het eerste thema een noot voor
de eerste maat is weggelaten, spreekt hier het,
karakter zoo duidelijk voor een volltaktig" motief,
dat er, dunkt mij geen twijfel kan bestaan.
Zeer beu ik het met den schrijver ceus waar hij
in het, volgende hoofdstuk waarschuwt vuor het
overmatig gebruik van het verwisselen van vingers
bij gebonden accoorden. De ondervinding heeft
mij geleerd dat zij die tevens organisten zijn,
daar nog al eens misbruik van maken en
over het algemeen kan alleen bij langzame
gedeelten van dit middel worden gebruik ge
maakt. Iii de uitgaven van Cotta wordt die
manier veel te veel voorgeschreven. Ik juich
het zeer toe, bij opvolgingen van
octavenpassages het octaaf eens van de rechter- naar de lin
kerhand te verleggen om beter te kunnen binden
o. a. bij liet begin van de Fnnli/sii' in C. kl.t. van
Mozart. Ik heb die inleiding trouwens nooit
anders gespeeld dan de schrijver aangeeft.
Bezwaren, heb ik weer tegen de vingerzetting
in de linkerhand bij het fragment uit de Sonntn
opus 2 N o. 2 van Beethoven (eerste voorbeeld)
evenals tegen die voor een liguur in de Finale van
het Concert van Schumann waarvoor, wat de fra
seering betreft, misschien iets te zeggen valt, doch
die ik vooral niet practischer vind dan de origiucele.
Ik heb hier eenige bezwaren opgenoemd, doch
voeg er nog eens bij dat de meeste voorbeelden
mij zeer gelukkig voorkomen.
In een noot op bladz. 25 zegt de schrijver:
//Dikwijls heb ik mijzelven afgevraagd, welke waarde
de uitgaven vau verschillende meesterwerken heb
ben en welk werkelijk onderscheid er tusschen
bestaat ? Wordt de fraseering er beter door dan in
de oorspronkelijke uitgave, dan is dit, voor de uit
voerenden van veel nut. Daarentegen is liet mij
volkomen onverschillig, de persoonlijke meening
van den bewerker met betrekking tot eenige afwij
kingen van tempo of opvatting bij het spelen
vau sommige versieringen te leereu kennen. Vaak
wordt dit laatste met een gewicht behandeld alsof de
waarde van de geheele compositie daarvan afhing."
Verder zegt de schrijver dat hij een goede vingerzet
ting voor veel gewichtiger houdt, dan sommige verbe
teringen in den tekst en dat op het eerste vaak
het minste acht wordt geslagen. Hij heeft zelfs
eens vernomen dat een der meest bekende
Chopinbcwerkers de vingerzetting door leerlingen van het
conservatorium liet bewerken.
Dit laatste getuigt voorzeker niet van piëteit
voor dien meester, tenzij de leerling daartoe reeds
volkomen bevoegd nioclit zijn, wat wel tot de
zeldzaamheden zal behooren.
Ik vindt die noot daarom jammer, omdat zulk een
boekje toch allicht den indruk maakt alsof de schrij
ver alleen gevoel heeft voor correcte, onberispelijke
uitvoering, en dat het muzikale van de voordracht,
dan reeds van zelf verzekerd is. Natuurlijk is dit
volstrekt niet het geval.
Doch ik had zoo gaarne (al was het maar in
een noot) ook eens enkele opmerkingen gelezen die
het muzikale van de voordracht l>etroll'<ii, want
dat moet. toch het il oei zijn. Al liet, andere is al
leen middel om tot het doel te geraken.
Hiermede doe ik niets tekort, aan de waarde
vau het boekje, want ik acht het voor het onder
wijs een in veel opzichten zeer betrouwhareu gids,
en wie weet, hoeveel geweld de, schrijver zich zelf
heeft, aangedaan om zich tot liet strikt didactische
en kritische te bepalen en zich niet 1e laten
medesleepen op de wegen van het artistieke ; doch de
noot die ik aanhaalde werkt er toe mede te denken
dat het, correct-technische liet (vuige ware is voor den
schrijver en dit kan niet iu zijne bedoeling gelegen
hebben.
Ten slottc zij nog vermeld, dat dit boekje (dat
ik alle muüiekouderwijzers ter kennisname aanbe
veel) in zeer vloeiend Duitsch geschreven is.
Dat het in die taal is uitgegeven heeft het voor
deel dat ook onze Duitsche naburen er kennis
mede kunnen maken.
Gottfried Mann: 1. Vier Lieder 1) 2. Wonne
der Liebe. 2) 8. Een Liedeke van Smerte. 3) 4. Jonge
Lie/de. i)
Deze zeven liedereu van den bekenden componist
Mann zijn kort na elkander verschenen. De eerste
bundel, uit vier liederen bestaande is reeds in 1SS1
en 1S8.'5 gecomponeerd, doch de drie andere liede
ren zijn van den laatsteu tijd.
De vier liederen op gedichten van Emil
Rittersliaus hebben tot, opschrift: Ich fühle, dus ich
tiefiunen kranke, Ste stigen W inter se? s geworden,
'/wei Auqlein braun, en '/mi Klumeii.
Wanneer ik vergelijkenderwijze moet oordeelen,
beu ik met de beide Nederlandsche liedereu het
meest ingenomen.
e componist heeft hier m. i. het meest woord
en toon in innig verband gebracht. Juut/e liefde
vind ik vaak zeer mooi van klank en kleur en dit
lied acht, ik ook het diepst van uitdrukking, al
heb ik ook bezwaar tegen de declamatie bij : de
giinscht' wereld ~o>/ff hen ie geu/oel. Zeer aantrek
kelijk vond ik ook : Een licdeke» van Smerte, waar
de eenvoudige, expressieve melodie zoo bijzonder
goed het aantrekkelijke gedichtje van l'. A. Schroot
vleugelen aanbindt.
Jammer vond ik het dat de tegenstelling:
IIc/i/as ttti is hut zingen uil, Mijn hert in rouw en
noot met behulp vau een paar verminderde
septiemaccoorden is verkregen, welke gedeelte na het
vorige een te goedkoopeu indruk maakte en m. i.
uit den stijl valt.
Dat de vier liederen vroeger gecomponeerd zijn
is duidelijk te bespeuren, doch hiervan zou ik
willen uitzonderen het tweede lied: Sie sar/en
Winter in i's ge i*'M'd en dat met veel uitdrukking is
gedeclameerd en waarin de componist het
traditioneele meer heeft vermeden dan in de andere
liederen.
Dat, traditioneelc vindt men ook wel eens in de
begeleidingen o.a. bij Zied ]ilu?ie,/, waar de bege
leiding van den zang eeuigszins de expressie van
de inleiding te niet doet.
In dit lied heb ik ook bezwaar tegen de har
monie opvolgingen bij de woorden Zicei Watujen
?rulh, :/''ci Liji/icn rrj/Ii, niet met het oog op de regels
van de harmonieleer, doch omdat het werkelijk
stroef klinkt (vooral de opvolging vau E naar G).
Het lied Freitdvoll iind Lei'holl is reeds zoo
vaak gecomponeerd, dat men niet nalaten kan te
gaan vergelijken en dat vind ik bij cornposaties
]) Uitgegeven te Leiden bij Joh. J. Eggers.
2) s-(iravenhage bij G. 11. v. Eek.
:> en -1) Leiden bij Joh. J. Eggers.