Historisch Archief 1877-1940
No. 996
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
?op een zelfden tekst altijd onbillijk, omdat men
zich soms te veel heeft ingedacht in een vroegere
bewerking en men daarom met de latere niet recht
vrede kan hebben.
Doch zooals ik zeide, ben ik met de beide Ned.
liederen al geheel ingenomen. Die zullen, wan
neer zij door de voortreffelijke zangers aan wie ze
zijn opgedragen worden gezongen (Arnold Spoel
en Jos. Orelio), een uitstekenden indruk maken.
Het komt mij voor, dat ook Mann zich meer van
de oudere wijze van behandeling van het lied tot
de nieuwere gaat wenden en dat doet mij
genoesren, want. juist in zijn liederen vond ik altijd dat
'hij vooral bij het culminatiepunt de nobele uit
drukking nogal eens aan te veel effect opofferde.
Dat vind ik ook hier en daar in de Duitsche lie
deren en daarom begroet ik met vreugde deze
JSTederlandsche liederen, die ik ten zeerste aanbeveel.
VAN MlLUGEN.
?«HHUIHIIIMIIIIIIIIIIIIIIItlllllllllllllllllllllll
Illllllllllllllllllllllllllllllll
Proza yan Willei Kloos."
(Slot.)
Eén deugd der opstellen ligt dailrin, dat zy
een cursus in kritiek van poëzie geven; een
tweede deugd is de voortreffelijkheid van het
proza.
Van de Nieuwe Crids-schryvers is naar m\jn
meening de heer Kloos de eenige, die in zyn
styl den ouden en den nieuwen tijd vereenigt.
3Ky heeft de klassieke frase niet met minachting
?verworpen en slechts in kleurige woorden zy'n
kracht gezocht; noch is hij by de overgeleverde
zinvorming gebleven met afkeer van
woordbeelding, maar steeds strevende naar een groot proza,
heeft hy' tegelijk n frase n beelding gehad, en
niemand is de periode zoo meester geworden als
hy, niemand tot zulk een virtuositeit van rythmus
.gekomen.
Niet terstond was die virtuositeit zyn deel.
Het In Memoriam op Jacques erk bijv., toont
den prozaïst nog in worsteling met zijn streven
en niet overal komt hij als overwinnaar uit den
stry'd. Vaak zy'n de zinnen daar traag-sleepend,
met moeite het gewicht van hun bloemryke beel
ding voorttrekkend, en een zin als deze:
» .... ik wilde slechts nogmaals .... het feit
in herinnering brengen, dat onze poëtische lite
ratuur niet in staat is de ziel te bevredigen, die
gevoed met de schoonheidsschatten van vroegere
-eeuwen, en staande op de hoogte van de hare,
nu de blikken naar eigen bodem wendt, en de
?wieken ontplooiende, zich ook wil laten dragen
«p de tonen van vaderlandsche luit".
Zulk een zin is vrij wel onuitstaanbaar.
-? Maar dit bewijst slechts dat ook eea groot
schry'ver leerjaren doorloopen moet. Ook in zy'n
humor en zy'n geestigheid heeft de heer Kloos
het moeten leeren om van zwaar gemakkelijk te
worden, maar zoowel hier als in zijn periodebouw
?heeft de leerling zich al spoedig tot meester
opgewerkt, in wien men bij uitzondering slechts
?de stem van den schooljongen terugvindt 2).
Het proza van den heer Kloos dan is vrij van
die eigenaardigheden, welke men by' den heer
?van Deyssel en vele andere moderne
prozaschryvers vindt, en die door het publiek voor
?excentriciteiten werden aangezien. Maar dat
ook zonder zulke eigenaardigheden, een styl
nieuw kan zijn en niet minder frisch dan sterk
HHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIflIllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllulllllinH
6d« Jaargang. 2G Juli 1896.
Redacteur: EUD. J. LOMAN. Adres:
Stonehaven, Hitherfield Road, Streatham, Londen.
Verzoeke alle mededeelingen, deze rubriek
tetreffende, aan bovenstaand adres te richten.
iiutiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitifuiii
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiifiinniuini
Van A. M. Dahl te Christiania.
Vervaardigd voor den 4en Halfjaarl. Internationalen
probleemwedstrijd in dit blad.
No. 343. Mat in vier (4) zetten.
abcde fg h
Wit: K bl, D d6, P e4; ba, o2 en c3 = G.
Zwart: K gl, T hl, P a7; g2 en h3 = 5.
INTERNAT. CONGRES TE NEURENBERG.
De groote schaakwedstrijd te Neurenberg, waaraan
de groote meesters uit alle deelen der wereld deel
nemen, werd op Zondag 19 Juli geopend. De volgende
19 spelers nemen aau dezen gewiehtigen strijd deel:
Uit Amerika : Steinitz, Pillsbury en Showalter.
Engeland: Lasker, Blackburne en Teichmann.
Duitschland : Dr. Tarrasch, Schallopp enWalbrodt.
Frankrijk : Janowski.
Oostenrijk :
Bohemen: Porges.
Hongarije : Maroezy en Charonsok.
Weenen: Albin, Marco eu Schlechter.
van werking, dat bewijzen de opstellen der
Veertien Jaar slag op slag.
Aan een paar voorbeelden wil ik laten zien,
hoe de heer Kloos proza maakte, toen hij zijn
styl beet had.
Van den Kleine Johannes zegt h\j :
>;De kleine Johannes" toch is geen kunst van
sterke sensatie en hooggaande rhythmenbeweging
en plastische intensiteit : geen reëele stad van
muziek en marmer, waar de muren verrijzen, en
de daken zich strekken en de torens opgroeien,
in den klank van het geluid : ik zou het veeleer
willen vergelyken bij het lang aangehouden spel
eener enkele viool, dat maar droomen na
droomen oproept voor onze oogen, droomen, die een
dieperen zin hebben, dan hun uiterlijke
verschyning en de trekken van hun soms grillig,
soms lief gelaat."
Dit is rijk maar niet overladen ; lang van
adem maar niet sleepend, zonder uitspringende
woorden en toch frisch.
En ver Ier:
»De heer van Eeden is geen zwaar lyricus,
die zy'n vreugden en smarten uitschudt over de
menschheid in een orgelspel van tonen, in een
onweder van geluid. Het klinkt by' hem als
muziek van verre en zy'n volzinnen in haar
sterkste golving z\jn als het breede heendeinen
van een groot water naar de avondkim, ruim en
rustig als het ademhalen van dat kalme, late uur....
Zy'n scherts glimlacht en zy'n ernst is bedaard
en zy'n somberheid beheerscht zichzelf. Want
over alles ligt n stemming, de stemming
van het liggend zonnegoud en vredige achter
middagen, van avondstilte en maneglans. Rust
is de grootste indruk, dien het werk bij mij
achterlaat rust en een wereldwysheid, die
wegtrekt boven de hoofden der menschen met
gelykmatigen vleugelslag".
Ook hier is er veel beelding, ook hier zy'n de
zinnen breed van opzet ; ook hier is geen hevig
heid van zegging. Maar de beelding heeft macht
over zich zelve ; de zinnen schrijden met gemak
verder op den aandrang van hun inzet, de zegging
is frisch, en alles te samen is het voortreffelijk
proza.
En deze voortreflijkheid vindt men ook vaak
daar, waar de heer Kloos met geestigheid zijn kritiek
uitoefent ; waar hij door zijn dichter is aange
daan : waar bij enkel kan bewonderen ; waar hij
verontwaardigd is ; en waar hij kalm analyseert
en beredeneert.
De tweede deugd dus van de Veertien Jaar
ligt in de voortreflijkheid van het proza.
Is dit ook een deugd ? Ik weet het niet, maar
belangrijk is het zeker, dat de opstellen de schetg
eener psychologie van den poëet geven.
De Nieuwe Gids heeft tegen de literaire
kritiek der ouderen, en vooral tegen Huet, het
bezwaar gehad, dat zij een dichter meer be
schouwde in zijn beteekenis als algemeen
cultuurmensch, dan naar de waarde van zy'n gedichten.
De psychologische kritiek van Huet onderzoekt
wat de meeningen zijn van een dichter over gods
dienst, historie en menschelijkheid. Zij zoekt
naar zijn verhouding tot vaderland en weten
schap, en gaat na of hij consequent is, dan wel
zich zelf tegenspreekt. Ook vraagt zij naar zijn
algemeen temperament, of hy pessimist is
ofopPolen : Winawer.
Rusland : Tschigorine en Schift'ers.
't Congres werd geopend met een korte redevoering
van den president Dr. Tarrasch.
Eerste ronde Maandag 20 Juli.
Wit. Zwart. OpeniEg.
Albin O Schiftere l d4
Tarrasch l/g Maroezy l/g
Steinitz l Schallopp O
Porges O Lasknr l Spaansch.
Janowski l Marco O
Blackburne 1/3 Teichmann l /g Italiaansch.
Tschigorine l Winawer O Weener.
Walbrodt l/j Schlechter l/8 Schotsen.
Charousek l Showalter O Gew. K. Gambiet.
Pillsbury vrij.
Tweede ronde, Dinsdag 21 Juli.
Teichmann O Steinitz l Kpaansch.
Schallopp O Walbrodt l
Schlechter l .3 Pillabury i;2
Showalter
Tarrasch
Marco 1/2 Albin 1/3
Lasker l Schift'ers O d4
Blackburne O Tschigorine l Italiaansch.
Maroezy l Porges O Schotsch.
Winawer O Janowski l Centrum.
Charousek vrij.
De speeluren zijn dagelijks van 9 1 en -l?S.
Partijen die te 8 uur niet klaar zijn, moeten om 9
unr worden hervat en dien zelfden avond worden
voltooid, 't Spelen in den vroegen morgen viel niet
algemeen in den smaak, vooral de Engelschen en
Amerikanen hadden er sterk op tegen, om 8 uur
in 't midden van den nacht, zooaU Lasker 't
noemde hun bed te moeten vaarwel zeggen.
De bedenktijd is dezelfde als op 't congres te
Hastings, n.l. 2 uren voor de eerste 30 zetten en 15
zetten in ieder volgend uur.
De opening werd door een talrijk publiek, waar
onder vele Engelschen, bijgewoond, waaronder in
tegenstelling van Hastings, zich slechts een paar
dames bevonden. De Hongaar Charousek ia een even
onbekende grootheid als do Italiaan Vergani, die ten
onrechte te Hastings werd toegelaten. Men schijnt
te Neurenberg echter op meer vertrouwbare gegevens
te zijn afgegaan, want Charousek bewees reeds den
eersten dag dat bij onder de meesters thuis behoorde.
Zijn partij met Showalter trok in 't eindspel bijna
alle toeschouwers tot zich. Zijn spel munt., evenals
dat van zijn landgenoot Maroezy, door snelheid en
elegantie uit.
De eenige eersterang spelers, die te Neurenberg
gemist worden, zijn : Weiss, Englisch, von Bardeleben,
Burn en Lipke.
timist, en verwaand of nederig, kortom zij be
studeert zijn persoon in de vele eigenaardigheden
die hem als mensch zijner periode kenmerken,
en bespreekt zijn verzen als documenten voor
die studie.
Maar literaire kritiek is iets anders. Literaire
kritiek onderzoekt of verzen goed zijn dan wel
niet goed, en het kan haar niet schelen of de
dichter een Kees is dan wel een Oranjeklant, een
Geus dan wel een Jezuïet, als de verzen maar
mooi zijn. En het is die soort van kritiek,
waarmede de ouderen, naar den zin van den
Nieuwe Gids, zich veel te weinig bemoeiden.
Zeer zeker was er in deze opmerking veel
waars, en men behoeft niet lang in de Veertien
Jaar te bladeren, om te merken, dat de heer
Kloos naar een ander beginsel kritiseert dan
Huet en zijn tijdgenooten deden. Maar lang
zamerhand heeft zich bij den heer Kloos een
inzicht over de psychologie van den dichter
ontwikkeld, dat tevens tot een soort van
algemeene filosofie, een soort van metafysika werd,
en waarbij de ware dichter de ware mensch en
zelfs de ware vrome genoemd werd. De ware
dichter, of algemeener, de ware artist, gevoelt
het absolute, en uit dat gevoel zuiver. Hij
is de dienaar der Onbewuste macht, die de
wereld drijft en de meeningen der menschen niet
kent, en de ware dichter zoekt dan ook in zich
zelf, niet naar datgene wat in overeenstemming
is met een leer over kwaad en goed, maar naar
dat fijne gevoel, waarin hij den mystieken wil van
het Al herkent, en geen dan de kunstenaar kan
dat gevoel ontwaren.
Ik waag my niet verder aan een schets van
deze theorie. Aan mij zelf zegt zij niets. Zoo
dra ik iemand hoor spreken over het Onbewuste,
waarvan wij niets zouden weten, en waarvan wy' dan
toch weer wel moeten weten, dat er veel in was, en
dat het een wil had, en dat het zooveel wy'zer
is dan het bewuste, zoodra ik zulke dingen
hoor, dan meen ik een contradictie te zien, en
een poging om de gapingen van ons weten met
een woord te stoppen.
Maar velen zijn er, die met het Onbewuste op
beter voet staan. En voor die heeren onbewuste
filosofen is het een zeer groot voordeel, dat zij
den heer Kloos een meening over wereld en leven
en wil hooren voordragen, want niet vaak, geloof
ik, heeft een dichter getracht zijn metafysika min
of meer als een verhandeling mee te deelen.
Doch voor de anderen, minder bevoorrechten,
blijven niettemin de Veertien Jaar talrijke
schoone lessen in literaire kritiek en vele blad
zijden schoon proza aanbieden.
CM. M. VAN DEVENTER.
1) Veertien Jaar Literatuur-Geschiedenis, door
"Willem Kloos. Amsterdam, S. L. van Looy, en
II. Gerlings
2) Bijv. dl. II blz. 4 onderaan. De humor is
hier zonder gratie, en moest ze hebben.
Bij de flrma E. J. van Wisselingh & Co.,
Spui 23, is tentoongesteld een schilderij van
J. Maris, »Trekweg" en voor het zijraam een
teekening van M. v. d. Valk, »Winter."
A
T d7
T <e6:
h5
a3
T e2
P a3
Ta6 *
B
T 'd2
K b2
K e3
C
D
K h7
? ? ? *
F
P e3
R CE
a3
D f4
minilmiiiHiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiii
TWEEDE NAT. CORRESP.WEDSTRIJD.
Negen-en-dertigste zet van Wit.
A
l
2
3
4
5
6
7
8
9
10
In groep C en in F 10 geen zetten ontvangen.
Partij B 'i wordt door /wart geabandonneerd. Er
is nog gespeeld in A 7 37?D a4; 38 T c3, cb3:, in
B 7 37?au; 38 ba5:, K b7, in B 8 38?K e5.
De volgende week worden, met het oog op de wed
strijden in Leiden, geen zetten gepubliceerd.
C. G. te K. De 38e zet van Zwart in B 6 moet
natuurlijk zijn P i'5.
J. J. S.
SPAANSCHE PARTIJ.
Eerste ronde 20 Juli.
Wit. Zwart.
Moritz Porges. Praag. E. Lasker, Londen.
l <?4 e5 naal voor zij" E op b2.
o p t'X I» «?« 11 cuö:
~ . - 12 P bd2 T c8
3 R t»0 P ffi Ll de beken(le parti.j
4 0-0 P 64: Pillsbury-Lasker
(Vier5 dl R e7 kamp te Petersburg)
ge6 D e2 P d6 schiedde: 11 fG 13 R ffi:,
7 R c6: bc6: 5 f°; V, T.fel,',p?c5..15
8 de5: P b7
9 b3
Deze voortzetting werd
door Larikrr, Piüwbu^y
en Showaiter
herhaaldeEdiond He Gonconrt, t
R d7
ez
js ui enz.
13 T fel
1, p .,
1+ir1 ** ' ,,?,-,
Hierdoor geraakt Wit
spoedig m moeilijkheden.
"'-*
R a3!
f6
lijk aangewend.
Vroeger speelde men hier
gewoonlijk P dl, 0-0! 1) 1*> l ed2
'i' dl, D e8 11 P c3, 16 R e5
l' e» enz. 17 1) a8
9 0-0 Wit redt wel is waar
10 R 1)2 d5 ZÖ" ofticior, maar /wart
II cdti: P. p. krijgt mi een verbazend
Showalrer speelde hier st°rk pioiineneontrum.
in zijn niatt'h met Ko- l' teo :
meny 11 l' bd2 en opende 18 D a3:
later met e6 de diago- Do damo is hier slecht
In het vorig jaar schreef de heer Zilcken te
dezer plaatse nog een paar artikelen over den
overgeblevene der twee broeders de Goncourt;
wij zullen dus niet nogmaals uitvoerig over zijn
letterkundigen arbeid spreken. Toch zij zijn
beteekenis met een enkel woord aangegeven. Hij
was, in een eeuw van menschen die niets dan
zaken doen, en in een land, dat voornamelijk wordt
bewoond door ambtenaren, politici en winkeliers,
het volmaakte type van den letterkundige.
»Van het begin der wereld af," verklaarden de
beide broeders, »is er geen sterveling geweest,
zoo geheel verzwolgen, verdronken in dingen
van kunst en intellect, als wij. Waar wy die
missen, ontbreekt ons iets als de ademhaling.
Boeken, teekeningen, gravures vormen de grens
van onzen horizon. Doorbladeren, bekijken, dat
is ons bestaan: Hic sint tabernaada nostra. Wij
hebben geen enkelen van de hartstochten die de
menschen verdrijven uit een bibliotheek, uit een
museum, uit een overpeinzing, uit een beschou
wing uit het genot van een gedachte, een lijn,
een kleur." Bekend is hun treuren over den
staatsgreep van 2 December 1851, omdat juist
op dien dag hun eerste boek zou verschynen.
Weinig artisten waren zoo gevoelig voor lof
en blaam als de de Goncourts. »Men is zeer
ongelukkig", zoo waren hun woorden, »om als
men zenuwachtig is, in de kunstenaarswereld te
leven. Indien het publiek wist, op hoeveel
beleedigingen, aantijgingen, laster en ellende naar
geest en lichaam zelfs een heel bescheiden roem
komt te staan, het zou ons vaak, in plaats van
benijden, beklagen. Deze gevoeligheid is het
geweest, die aanleiding gaf tot het onderwerp,
nu zoo algemeen besproken : de Académie, door
de Goncourts gesticht. Ileeds jaren geleden had
den zij tot de oprichting ervan besloten. Prik
kelbaar als zij waren, en strijdlustig gestemd
tegen de dichterlijke taal der Franschen van '50 en
'(50, was hun een onbesuisde aanval van den
hoogleeraar Baudrillart voldoende, om voorgoed tegen
iiimiiiiiiiillillllltliiiiiiiiinn
geposeerd.
18 et
19 P d4 D f6
20 c3 T f8
21 f3
T f l dan D g5, met
de dreiging R h3 enz.
21
22 D cl
23 P f l
24 T e3
25 D dl
26 P g3
c
S6
d3
f4
h5
27 P de2 P g2:!
28 K g2: ef3: f
29 T f.3: R h3 f!
De World's Champion''
beslist 't spel zoo snel
en elegant mogelijk.
30 K h3: D gif
31 K g2 D f3: f
32 K gl h4
33 P hl D e3 t
Wit geoft op. Op Kg2
volgt merkwaardiger wijze
h3 f.
,
T d8: f? dl:
2lDe_3 B?
'' '*''
SPAAN3C HE PARTIJ,
Gespeeld op een soiree in de Brooklyn Chess Club",
even voor de afreis van PiHsbxvy o.t Showalter
naar Neurenberg.
Wit. Zwart.
Showalter en Barry. Pillsbury en Hymes.
l C-4 e«> Deze schijnbaar sterke
4-j _» frg » *» aanvalszet is oorzaak van
?* r * * * *-°'t verlies der partij. De
«5 K I>5 P f(> zwarte dame kan nu
on4 0-0 P C4 : gestraft in 't vijandelijk
ft <U P dfi' kal"P doordringen).
u ut i uu ,
7 d* T-1 p'S'
8I)e2
Sterker is 8 D .18 : f. ,
K ds: 9 T dl f, KeSlO ^ "?> " f 2
P c3, bG en/, ' 21 D c2: li c2:
S P dl 25 b4 T di
9 P dl: D dl: 2« K g-l Ii4!
10 K hl /wart heeft nu een
geT dl dan 11 g i. De wouufu emdspel, wt-gens
beste zet voor Wit is o.i. de zwakke witte pionnen
10 c3. P c3 orl
f410 R f5 27 T a2 K d7
11 P c3 B b4 2* P g4 T dl t
12 P dl 0-0-0 29 K fi R b3
13 f 4 30 T 1)2 R d5
c3 dan D d3 enz. 31 K e2 T cl
13 U5 32 K d3 K c4 f
14 P f2 R c5 33 K d2 T fl
15 c3 D d5 34 K e3 T e! f
16 R e3 R e3: en z«rart wint. 35 K <i2,
17 D e3- b6 'r e2 t 3c K ei, T ba:
18 T fdl D C6 37Kb2:, Ke6381>e3,
19 al
go enz.