Historisch Archief 1877-1940
No.1002
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
Twee nieuwe pclitwerkeii.
Lang heeft Frankrijk het privilegie gehad de
fraaiste en elegantste geïllustreerde werken uit
te geven. En nog staat het in menig opzicht
bij zoogenaamde »Luxe-edities" bovenaan. Maar
in de laatste jaren is er toch een ommekeer te
bespeuren. Engeland gaf 't voorbeeld, en menige
degelijke en tegelijk weelderige prachtuitgave
verliet in de laatste 25 jaren de Engelsche
drukpers.
Sedert 1870 is echter bovenal in Duitschland
«p dit gebied een groote verbetering waar te
nemen. Vroeger verschenen er ja, wel
degelyke werken, soliede gedrukt en wél verzorgd,
maar meestal weinig smaakvol van uiterlijk, en,
wat de procédés der illustraties betreft, verre
achterstaand by de Fransche uitgaven.
Onder de Duitsche firma's die het eerst een
beteren weg insloegen, verdient die der heeren
Franz Hanfstaengl te München een eereplaats.
Naar hunne uitnemende photographieën vervaar
digden zij photogravures en lichtdrukken die
meer en meer den trap der volmaaktheid be
reikten. Zoowel op 't gebied der oude als der
moderne schilderkunst gaven zy werken uit die
onder het beste gerekend mogen worden, dat in
die richting, waar ook, verscheen.
Door het uitgeven van zoogenaamde
»Galleriewerke" brachten zij voortreffelijke blijvende en
niet te kostbare afbeeldingen der voornaamste
kunstwerken van verschillende Musea tot stand,
waardoor de kunstgeschiedenis zeer gebaat werd.
Ik herinner aan de publicaties ever
's-RijksMuseum en het Haagsche Mauritshuis.
Thans kwam van hun de Londensche National
<5allery aan de beurt. Voor mij ligt de Ie ah1.
van een grootsch prachtwerk Pictures in tlte
National (iallery. With descriptive text by
<üharles L. Eastlake. Het is een ware lust voor
de oogen die prachtige photogravures te zien,
zoo scherp en duidelyk, zelfs waar sommige
stukken op wel wat zeer kleine schaal werden
genomen. Men zie bijv. Johannes -de Dooper
met andere heiligen, dat schoone werk van
Filippo Lippi, kan men een voortreffelijker en
tevens nauwkeuriger reproductie eener schilderij
denken ? De aflevering bevat tien groote en vijf
kleinere photogravures, en 16 bl. tekst, en dat
alles voor.... 15 shilling ? 9! Er zullen
13 afleveringen verschynen. De heer Eastlake
zegt in een voorrede, zich niet met biographische
gegevens en ook niet met werken buiten de
National Gallery te zullen ophouden. Wij vinden
dan ook in deze Ie aflevering slechts beschrij
vingen van en aesthetische beschouwingen over
de schilderijen die afgebeeld zijn. Het isjammer
dat de tekst niet geschreven wordt door een meer
bevoegde hand; wij zullen door de contemplatieve
beschrijvingen van dit bijschrift niet veel wijzer
?worden. Eén specimen van de fatneuse schilderij
van Ant. Pollaiuolo wordt gezegd: »een bizondere
HHiiiiiifiifiiiiiitiiijiiiiiiiiiiiiiiijiiiitiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiijjiiiiiiiiii
6de Jaargang. G September 1896.
Tijdelijk adres van den redacteur:
Van Baerlestraat 12, Amsterdam.
Verzoeke alle mededeelingen, deze rubriek
betreffende, aan bovenstaand adres te riehten.
IIHUIII iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinnnuni
CORRESPONDENTIE.
Konrad Erlin, Wien. Bitte genaue Angabe Ihrer
Adresse.
H. Mendes. Uw beide drie zetten laten nevenopl.
toe, resp. l P c5 en l D b4.
A. Bleijkmans te A. Daar de bepalingen voor 't
begin van den C. W. zija vastgesteld, kunnen wij
hierin geen verandering meer brengen, Overigens
volgt 't o. i. niet altijd dat de sterkste speler de
beste corresp. speler is; ook is de classificatie uit
den aard der zaak min of meer grosso modo ge
schied. Gaarne ontvangen wij de partij met den heer
de Man. Onze gelakwensehen aan uw broeder.
Dahl, Christiania. Your fourmover kas appearod
in one of the July numhers. The problem was quite
correct. Shall be pleased to receive further
contributions.
TWEEDE NAT. CORRESP.WED9TRIJD.
Een-en-veertigste zet van Zwart.
l
3
4
5
6
7
8
9
10
Er is nog gespeeld in A 7 41 D f l en in C 4 41
D h4.
E. W. te G. Uw bedoeling in C 7 zal wel zijn K d8,
ZOQ niet verzoeke verbetering.
E. A. J. H, M. te D. Daar de uitslag van uwe par
tijen op het resultaat in groep C geen invloed kan
hebben, heb ik tegen uw voornemen geen bezwaar,
behoudens goedvinden van uw tegenstanders.
J. J. S.
A
T f8
K 17:
. . . .
blP f
T g6
b5
R t6
B
? ? ? ?
K c7
K b6
? ? ? ?
? * ? ?
C
* ? ? ?
D d3i
K d8
? ? ? ?
? ? ? ?
? ? ? ?
D
K 1)4
? ? ? ?
? ? ? *
F
T g3
K e7
ab5
P h5
? ? ? ?
P a7
beteekenis verleent het jaartal van het ontstaan
1475 aan deze schilderij, want het is het ge
boortejaar van Michel-Angelo." M. i. zou het
stuk even belangrijk zijn al ware het een paar
jaren vóór of na diens geboorte geschilderd. Maar
de tekst is hier bijzaak; de afbeeldingen zijn
boven allen lof verheven. Over de keus der af
te beelden schilderijen kan na deze ne afle
ring nog geen oordeel geveld worden. Zij bevat
hoofdzakelijk werken der oudste Toscaansche en
Umbrische scholen, maar ook de beste stukken
der Hollandsche school zullen worden opgenomen.
Tegelijkertijd verscheen bij de firma Hanfstangl
een tweede groot plaatwerk: lhmdeeicJmitnf/en
alter Meister im Küniglichen Kiiji/erstich-Kobinet
zu Ihesdcn. De eerste aflevering (er zullen er
10 verschijnen) bevat 25 reproducties naar de
oudste teekeningen dezer rijke verzameling, met
een breedvoerige, leerzame en volledige voorrede
van prof. dr. Karl Woermann. directeur van het
vermaarde Dresdener Museum. In dat voorwoord
lezen we veel belangrijks over de geschiedenis
van het Dresdener »Kupferstichkabinet'', over
oude teekeningen in het algemeen en over die
van 't Dresdener Museum in het bizonder. Bij
elke teekening vinden wij eene geschiedenis der
teekening, hare beschrijving en kritische opmer
kingen, waarbij dikwerf het oordeel van de beste
kenners op dit gebied in overweging wordt ge
nomen. De reproducties zijn uitmuntend geslaagd;
't is als had men het origineel voor zich liggen,
zoo fraai en getrouw is de afbeelding er van.
Trouwens op dit gebied werden reeds wonderen
verricht; ik herinner aan de voortreffelijke uit
gaven van reproducties naar teekeningen van
Rembrandt en Dürer, ter Berlijnsche
Reichsdruckerei gedrukt.
Het is te wenschen dat de firma Hanfstilngl
bevredigende resultaten met die leerrijke, schoone
en kunstgenotbrengende uitgaven moge beleven.
Maar men is elders geloof ik minder zuinig dan
bij ons met het aanschalï'en van dergelijke
prachtuitgaven. Hier te lande huivert een welgesteld
man bij het hooren van den prijs van een ietwat
duur boekwerk «honderd gulden veel te
duur, dat is slechts voor millionnairs" hoor ik
ze uitroepen. Dat diezelfde zuinige menschen
soms drie, vierhonderd gulden voor een diner
uitgeven, een genoegen van weinige uren, ver
tellen zij er niet bij. Hopen wij ook op dit
gebied op betere tijden !
Dr. A. BUDIMUS.
Museum yau de Amstel Krinf,
O. Z. Achterburgwal -10, op de hoek van de
Haantje- hoek- steeg.
Dagelijks geopend van 10?t uur. Entree *25 Cents.
Er behoorde in Amsterdam een corpo
ratie in het leven geroepen te worden wier
leden een waakzaam oog hielden op zoo
danige voorwerpen, die tot de Katholieke
historie der stad behoorden om ze zoo
mogelijk aan te koopen en voor de Katho
lieken te behouden.
H. B. KJ.öx.NK, Amstelodamensia. blz.'2ÜO.
En met deze zoo bij uitstek eerbiedwaardige
bedoelingen bezield toog de heer Klönne, Rector
van het Begijnhof, in 1883 aan het werk om
Van H. Mendes da Costa, te Amsterdam.
Vervaardigd voor den 4en Halfjaar!. Internationalen
probleemwedstrijd in dit blad.
No. 348. Mat in vier (4) zetten.
abcde t' g h
Wit: K .18, D hl, T b4 en f i ; bC, g'2 en 5^
Zwart: K el; b7 en gl r-: 3.
Oplossing van Xo. 3Ui (Mesporsen).
l D b8, dl 2 T f 2 !, R i'2 : ! 3 D cS enz.
cl 2 D liti, r;i t! ?> K .-il
K frl: 2 I) i-x f K }j-l 3 T f3
R f2 2 T f2: 71 2 D j>3
fOpgelost door C. Kockrlkorn, Keulen (3;: H. Mendes
da Costa, Amsterdam (3'^j.
een corporatie te stichten wier doel en handelen
naar den zin van het hierbovengezette citaat zou
zijn. Hy verzamelde in December van dat jaar
een achttal van de meest voorname Katholieken
uit Amsterdam om zich heen op het Begjjnhof
en stichtte met hun steun en op zijn initiatief
de »Amstel Kring" met het streven alle mogelijke
voorwerpen van historische waarde voor het Ka
tholieke geloofs-leven van onze
voorvaderenstadgenooten, bij elkaar te brengen.
In den beginne, toen de verzameling nog klein
was, kon die een berging vinden in een of in een
paar kamers van de pastorie op het Begijnhof,
maar langzamerhand groeide die collectie zoo aan
en werd ten laatste van zooveel belang, dat zij
tot een voor het publiek toegankelijke verzame
ling moest worden gemaakt, en toen in 1887 bij
de voltooing van de nieuwe St. Nicolaas Kerk
aan de Prins Hendrikkade, deze veel grootere
kruiskerk het kleine, eenvoudige kruiskerkje »Het
Haantje", kwam vervangen, was de ruimte en de
meest geschikte plaats voor een museum van
katholieke gedenkstukken gevonden. Met de hulp
van vele goedgeefsche Amsterdamsche Roomschen
werd het gebouwtje het eigendom van den kring
en het verzamelde daarin overgebracht, en van
dat alles is zeker dat gebouwtje zelf, uit alle
oogpunten zekerlijk het voornaamste document
te noemen.
In een van de achterbuurten van de oude stad,
op een uithoek van een gracht, bij allerlei kleine
straatjes en steegjes waar men zonder goed den
weg te kennen zeker makkelijk zich zou kunnen
verdwalen, zou niemand een katholiek kerkje
vermoeden vooral omdat aan het uiterlijk
niets bijzonders valt op te merken, en daaraan
is het zeker te danken, dat door deze gunstige
omstandigheden bevoordeeld dit kleine
huiskerkje een zoo belangrijke rol heeft gespeeld
in de tijden van de Reformatie en de Katho
lieke vervolging. Toen na de hervorming aan de
Roomschen het uitoefenen van hun godsdienst
door den schout werd verboden, verzamelden
dezen zich in stilte in de huizen van
geloofsgenooten en daar waar huis-altaren waren opgericht.
Oude vrouwtjes gingen heimelijk rond bij de
geloovigen om hun de tijden der kerkdiensten
te komen bekend maken, door aan de deuren te
kloppen, waarvan zij de curieuse naam van
klopjes te danken hadden, of om looden kogeltjes
of schijfjes als bewijs van toegang aan de geloovigen
uit te deelen 1). En zoo waren er vele huizen
waar van die geheime bijeenkomsten gehouden
werden, zoodat zelfs in het jaar liiöli een lijst
van niet minder dan (!<> geheime verzamelplaatsen
door den protestantschen kerkeraad aan de toen
malige burgemeesters der stad werd uitgeleverd 2).
Maar van al die huiskerkjes schijnt »het Haantje"
het voornaamste geweest te zijn en misschien door
zijn ligging in de gunstigste omstandigheden, en
voornamelijk omdat het huis twee uitgangen had
en aan den hoek van een steeg gelegen was, ook
door de onmiddellijke nabijheid van de
OudeKerk was hier de meest aangewezen schuilhoek,
toen deze groote vergaderplaats niet meer ge
bruikt mocht worden.
Het gebouwtje heeft zeker, zooals het nu is,
door den tijd veel veranderingen ondergaan. liet
werd in IGiJ'J vertimmerd o) en in den toestand
gebracht zooals wij het nu zien, maar voor dien
tijd bestond het perceel uit een vóór- en achter
gebouw, gescheiden door een binnenplaats, die
later tot verbinding van de twee stukken werd
veranderd. Voor deze opvatting pleit mijns inziens
zeer de bijzondere distributie van al die trappen
en trapjes in dit zonderlinge en merkwaardige
bouwwerk, en toen eenmaal deze huiskerk in die
staat was gebracht zooals zij nu is, was geen
beter doolhof van in en door elkaar loopende
kamers en gangen en trappen te bedenken, en
dit juist geeft nu aan dit oude monument een
zoo bij uitstek eigenaardig voorkomen. Die oude
geest van gemoedelijke rustigheid, van
Oud-IIollandsche zelfgenoegzame huiselijkheid die ons
zoo aangenaam stil aandoet bij het bezoeken van
een oud huis, bij het zich bevinden in een in
terieur waar alles is gelaten zooals het was voor
twee honderd jaar, die bruinige, oude kleuren
als van gemummificeerd hout, grijswitte muren,
stille, gladde trappen, die eigenaardige charme
die de dingen krijgen die veel door
menschenhanden zijn betast en aangeraakt, die vele ge
slachten aan zich hebben zien voorbijtrekken,
dat eerbiedwaardige van den ouderdom, dat komt
in dit curieuse huisje zoo dadelijk iemand geheel
in beslag nemen, maar dadelijk daarbij ook iets
meer, ook nog iets anders dan men gevoelt bij
een huisje dat alleen maar uit de zeventiende
eeuw is. Hier zijn het de vreeselijk doolhofachtige
gangen, de daar ineens tusschen staande, en in
zijn rustige zekerheid bijna niet bijhoorende oude
zaal, met de wit-en-blauw-getegelde vloer, de hooge
schouw, de mooie kasten, en daar boven dan weer
een verdieping hooger dat huis-kerkje, over de
geheele lengte van het huis heen, zich door twee
zolderingen heen brekend, en die stille biecht
stoelen achter het altaar, in hoeken als kasten
afgetimmerd, dan weer die trap naar beneden,
en die kleine kamertjes en vertrekjes, dat eigen
aardige onrustige in de verdeeling, in de inwen
dige organisatie van binnen, doet met heel die
stille ernst van oudheid ook tegelijk dien geest
van onzekerheid, gejaagdheid en beangstheid uit
komen dien telkens de hier verzamelde geloovigen
moeten gevoeld hebben als de schout hun eer
biedwaardige vergaderingen kwam uiteendrijven,
zoodat het wel noodig was dat hun huis grillig
en onzeker was gebouwd, een beeld van de tijden
waarin zij leefden, opdat er een betere kans tot
vluchten zou overblijven.
En heelemaal is dat museum zoo, dat huis
zoowel als de dingen die er verzameld zijn; er
is absoluut geen vast plan, geen vaste grond.
er is van alles wat, en kunst moet men er ook
eigenlijk niet gaan zoeken. Want hoe kan het
anders dan dat in deze voor het katholicisme
zoo bedrukte tijden onder hen, een van uit hun
eigen hart ontkiemde kunst, tegen den hoogen op
bloei van de protestantsche renaissance zich zou
hebben kunnen oprichten, in die dagen was zelfs
een katholiek-protestansche kunstuiting in den
vorm van (ïothieke-renaissance niet meer moge
lijk, het was in de zeventiende eeuw bedenke
men, de groote tijd van Hollands wereldnaam.
En de eigenlijke katholieken die in die dagen
voor eigen zieleleven nog werkten, verloren
zich in de niet meer begrepen gothieke traditie,
of vergaapten zich als kinderen aan den
uitwendigen zwier van de renaissance, maar nergens
was eenige oorspronkelijkheid te onderkennen,
en het is daarom dan ook minder dat men zich
in de hoop van daar kunst te gaan zien, naar
iimmmiiuiiiiiiiiiiiiiiimminiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiimmiuiuiiiHiHiiiminini j iiniifiiiiiiiiiinii
PRANSCHE VERDEDIGING,
Gespeeld op een blindelings-séance (6 partijen)
te Leiden 28 Augustus jl.
Bord No. 3.
Wit. Zwart.
R. J. Loman (blindelings). Euderlee.
l e4
2 dl
3 ed5!
4 r ra
5 H (13
(5 0-0
7 P ei
8 I' e-2
!) i' ea
10 l'4
11 K hl
1-2 i'5
e
d5
ed5:
p (6
R d6
o-o
t-6
R etS
J' bd7
1) b<>
ei
f d4:
l» P f3!
14 fe6:
15 Ii3
16 K e3:
17 P ed4!
18 P e6
19 P %5
20 D Ii6
P gt
fc6:
P e3
de3:
eó
e4
ed3:
Zwiirt greeft op.
Op P i'üvolgt T K:
Bord Xo. 2.
l'RAXSCIIE VERPEDIGrXCi,
Wit. Zwart.
L'jman. Esser.
cl «>G 15 P f3 I) ii5
2 d4 do 1« 0-0 P d3:
3 P t- 3 P f 6 17 l'<d 3: P e6
4 có P fd7 3S D »-5 S<i
5 i'4 f5 l» K hl T g7
(No. 316).
ig bildet die Einleihing
el, deni sich zwei gute
den erslen 7ng bleibt
^rhen drn PanH.-nzitgen
viderung R d2 : oi'i'enbar
Beoordeelingei
Ein interessanter Zngzw:
zu dem trelllichen flaupt
Varianten ansuhlioHsen. l'i
allerdings uur die \Yalil y.\
nach b8 und c7, da der E
vorgebeugt werden muss.
C. Kockelkorn.
De matcompoeitie is /<>cr lijn en de sleutelzet niet
gemakkelijk, doch ei' zijn to veel pionnen naar mijn
zin, daarom slechts 3- ;, anders 4.
H. Mendes da Costa.
f5
(i dcö: K e5:
7 1) £i 0-0
8 K d3 IT,
9 I) h,'5 T f7?
Beter is hu.
10 g4 P f8
Zwart kan nu den
gpion niet nemen, een
gevoig van zijn verzuim op
den voorgaanden zet.
11 gf'ö: el'5:
-1 'l* I> "17
l T ad 1)6
'-?* T <-"- R '><
'24 T f f l T f8
'25 T <:8: It c8:
26 P_d5:! I) do:
U b/ V dan P fC f enz.
27 T c8 : "f* K /'7
28 I) f?2! P f 4 : J
/wart loopt in den val.
EXGELSCHE PARTIJ,
Uit den 2den C. W.
Groep B No. 2.
Wit. Zwart.
A. Bleijkmaus, Amsterdam. J. J. Speet, Breda.
l «4 e5 12 P do
a P rs P c6 13?, d4 f5
.?Beter was P c4: 14
«* t*' d5 D e4: f, P4 eö15 de5:,
Wij geven aan dezen 1> e5 : waarna wij.
wezet de voorkeur boven gens de zwakke
pionnenI' f (J, daar hij aan Zwart stelling van Wit, 't zwarte
een meer kansrijk spel »l>el verkiezen. De afruil
opent. was in ied^r geval
raad4 J) ji4 f6 zaam , daar 't paard op
Steiuitz was do eerste ,düslecht' ,en Jc: raad8'
die de noodzakelijkheid 'e(n, P el g°cd
8el)osvan dezen zonderlingen .ff"..'8'-» ?.> , .
zet aantoonde. 14 {i e2 » W
5 R b& P e7 16 l' ^ P «'4:
(J ed5: D d5: 1G K t>4: K d
7 0-0! 17 f?3 I> W'
Beter clan ineens dl.
7 ,
Deze zetpil on.s niet
bevallen, daar Wit nu
later t'3 dringt. In
prinripe was deze zet af to
'
«erker was D h3 18
f3, f -t 19 fel:, f-3 : 20
« " f . K d8 21 K 85 f,
,fe i'.j'
JS lt5 "<>
l'' " «2 0-0-0
Wit heeft nu door zijn 2ï> P g5 f K e7
vrijboer op t-6 en de open Zwart kan verlies niet
K-lijn een klein positie afweren.
voordeel verkregen. 30 T f7 f K C8
12 P dl P c6 31 D d5: P d5;
13 R e3 K e:!: 32 P e6 f
14 P e3: P b4 Zwart geeft op.
keuren en wij pret'eree- 20 ie4; P d4:
ren daarom 7?R d7 S 21 cd4: D d4: f
dl, ed4: !) cd4', P có! 03 ]^ 2 fi>};
10 P <<l>f3: -MlgfS:. " D alt dan 23 R'b2,
1) i j 12 da, aG met goed rj bl 21 P d3 enz.
spel voor Zwart. Event. .,3 R j,., j, ,(6
);an Zwart de kwaliteit ^t i» - ? r
p a8 prijs geven,wat m ^ '^ ».'? i, "' :
vele gevallen tot winst '°K '" T e8
leidt 2b b.j K tf4
8 P cl R d7 27 B d2 R <-5
!) P a3 P c8.' 28 D c3 I) d(5
Beter was n. i. 0-0 O 2i) Il3 R (17
10 R c(i: ilO R cl. D 15 30 n4 1)4
11 P bf!. K b« enz.) l' cli: 3! ^4. ]J b4
11 b l, K b8 enz. >>?> j) .,*> |> (|.i
K) R f4 D f5! :!;7I)b;5 Rf|
1) ha was sterker.
11 1>4 D h5
12 D e2
P b."> was minder gof d,
wegens P b(i <m P c-1:. ;J« « B"
Wit kan don e-pion niet ?>' D C.i
nemen wegens K d3. /WiU't g-feft op.
35 T dl
36 R f7
e 5
D c7
T e7
R e<S