Historisch Archief 1877-1940
No. 1007
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
Een Visioen,
Indien het kunst is om den jongen, die zoo
.graag huiveren wou leeren, zyn zin te geven,
dan mag ik althans niet ontkennen, dat de heer
Hora Adema in de laatste twee bladzijden van
Ken Visioen kunst heeft gemaakt, want zelden
ben ik door een schrijver zoo aan het fjzen ge
bracht, als by dit gruwzame slottooneel, en ik
erken gaarne dat ik een paar uur ijverig mathesis
ben gaan werken, om zonder te veel akeligheid
in myn hoofd naar bed te gaan.
Nu ben ik den heer Hora Adema geenszins
dankbaar voor dit effekt, ik vind het walgelyk.
?Gelijk er schrijvers zijn die een gemeenen aanval
doen op uw ordinaire gemoedelijkheid en u
tranen in de oogen kunnen brengen, ook al weet
ge dat zij prullen van artisten zijn, zoo werkt
ook de heer Hora Adeina op een laag gevoels
element en mist zy'n werking niet: doch de
werking is slecht, zy bevat op geen enkele wijze
iets weldadigs. Een bekwaam dramaturg moet
zoo iets kunnen doen wellicht, maar als hij het
doet en zich houdt als geeft hij kunst, dan
neemt hij u beet, tenzij ge zijt als de onver
schrokken jongen uit het sprookje, of zoo
onToerbaar van natuur of door afgeleefdheid, dat
ige den kiespijn zelf inroepen zoudt om toch
<maar iets te gevoelen.
Wanneer ik tracht na te gaan, waarom het
slottooneel een effekt maakt, enkel leelijk en op
.gén wij2e weldadig, het komt daarvan, meen ik
te vinden, dat de heer Hora Adema meer man
van wetenschap is dan artist. Zijn fragment is
-ten slotte niet veel meer dan een met een zekere
tooneeltechniek bewerkte vertooning van een
geneeskundig geval, en een vaardige truc om
de pointe treffend te maken.' Er ligt geen poging
in om den indruk van algemeenheid te bereiken.
De monomaan is, voor zoover hij iets is, enkel
?én mensch, en niet de vertegenwoordiger
van een menigte. Men gevoelt op geen wijze
met wat anders te zijn dan met het ne geval;
ziel en geest gaan niet verder dan wat het oog
te zien en de ooren te hooren krijgen, en dit is
n der redenen, waarom het weldadige geheel
ontbreekt.
Of moet de medische discussie tusschen mevrouw
van Breughele en den psychiater Bronkhorst voor
zulk een poging worden aangezien ? Maar dan
heeft de heer Hora Adema niet bereikt wat hij
zocht. Men kan zich een medisch drama voor
stellen, gevende het confiikt tusschen twee methoden
van behandelen, voorgestaan ieder door een tiguur
die haar woord weet te doen en een mensch is,
terwijl de hevige scène in een zeker verband
staat met onze meening over het conüikt. Maar
in Ken Visioen geschiedt niets van dien aard.
De douairière moet klaarblijkelijk een gezonde
krachtige vrouw zijn, maar toch weet men niet
of het geneeskundig inzicht door haar verdedigd,
een overtuiging of een vroom bedrog is, zij maakt
als levend wezen weinig indruk, zij is uitermate
onaardig tegen den psychiater, die dan toch met
den meesten ernst en goeden wil zijn advies
geeft. De psychiater lijkt ook al zeer weinig
op een mensch, hij spreekt als een verhandeling.
Hij noemt de monomanie van den patiënt in
kwestie »de ziekte van den ontzenuwde, die niet
meer tot gezond passioneel genieten in staat,
toch nog genieten wil door onnatuurlijke scherpe
prikkeling van zijn zenuwen, en die alleen vindt
immimimiiimimMMiiiiiiiinimiMiiiiiiiiii
6de Jaargang. 11 October 1896.
Redacteur: Iluj>. J. LOMAX.
Adres : Stonehaven Streatham London S.W.
Verzoeke alle mededeelingen, deze rubriek
betreffende, aan bovenstaand adres te richten.
niiiiiiiiiiiiiiiiieiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiitiiimiiimiiini
iiiiiiiiiiiiniiiiiiin
Van Konrad Erlin, te Weenen.
Vervaardigd voorden-ten Halfjaarl. Internationalen
probleeinwedstrijd in dit blad.
No. 353. Mat in vier (4) zetten.
a b ede f g h
Wit: K aO, D hl, R cl. l' il 8; a3, bi!, i!2, dG
eii, f4, g2 en ga = 12.
Zwart : K (15, P b2 en g7, K hM ; aö, c(i, d 7 en gl -- S.
Oplossing van Xo. 351 (Kuijers).
l b5, K i 5 2 g t f enz.
K d5 : 2 D i o : "i"
K gfi 2 I) c3 :
-iM 2 1) Ijl f
Opgelost door C. Kockelkorn, Keulen (2); II. Mendes
in de opscherping van zijn drang door den wellust
van het wreede". Daar men nu bij geen der beide
figuren uit de discussie een sterken indruk van
hun mensch-zijn krijgt, en van de eene bovendien
niet goed weet wat zy wil, heeft het gansche
tooneel geen andere werking, dan die van een
langdradige doktersvisite, en niet van een drama
tisch conflikt. En hoe staat de afloop in verband
met de discussie ? Ten slotte krijgt de medicus
gelijk, die het op de visite vrywel afgelegd heeft,
Een dramaticus zou het anders gedaan hebben,
verbeeld ik mij, en had van de tragedie de tra
gedie der moeder gemaakt, die uit goeden wil
stijf hoofdig is en daardoor haar zoon in 't ongeluk
brengt. Maar aan het eind denken wij om de
moeder in 't geheel niet meer, heeft de schrijver
alweer de gelegenheid verzuimt om zy'n vertoo
ning van het anecdotieve tot het algemeene te
brengen, en de kunst versmaad waarmede hij zijn
didaktische strekking, zoo die bedoeld werd,
treffend had kunnen maken.
Hier wordt niet gezegd dat denken gevoelen is,
doch enkel dat het leiden van het denken van
het bgzondere op het algemeene een der mid
delen is om ook het gevoel verder te doen gaan
dan het waargenomen geval. Er zijn nog andere
middelen, maar ook daarvan meen ik in Een
Visioen ongeveer niets waar te nemen. Er is na
genoeg geen poging om medelijden te
wekkenNagenoeg, zeg ik, want in de figuur van Aleid van
Rheden ligt die poging eenigszins. Zij is een
eenvoudig en teeder meisje, dat men door een
groot onheil bedreigd ziet, en daarom beklaagt.
Doch met haar houdt het op, en ook bij haar is
de poging niet ver voortgezet; ik bedoel, dat
ook zij wel eenigen, doch niet veel indruk maakt,
en haar lieftalligheid tegen het slot, ik heb
reeds gezegd dat de heer Hora Adema in de slot
scène, naar mijn meening, zijn publiek grovelijk
misbruikt en beleedigt.
Een ander middel, waarvan de schrijver ge
bruik heeft willen maken, is een soort van sym
boliek. Henri's zuster is wat meer dan een persoon
in het verhaal. Zij is een dramatisch hulpmiddel
om de atmosfeer van het stuk met de verwachting
van het onheil, de suggestie van de vrees, te
vullen en zóó in de zaal te dragen. Doch haar
optreden is ter bereiking van dit doel ook al
weer te weinig sprekend, en bovendien is het
in haar verschijnen onaangenaam, dat ook zij
dienst doet om den toeschouwer medische inlich
ting te geven.
En nu moet er nog een middel genoemd worden,
en wel het schoonste en grootste. Het is de
alles heiligende poëzie der taal. De gedachte is
niet geheel van mij, dat de heer Hora Adema
bij het schrijver, van Ken }'!nioen aan Maeterlinck
gedacht heeft: ook deze lieveling van goden en
menschen maakte dramatische schetsen van angst.
Maar het is niet enkel angst wat hij geeft, het
is weemoed, wat een weldadig gevoel is, en het
is de poëzie van de angst, gelijk het ook de
poëzie van het gevoel voor het geheimzinnige is.
Hoe maakt hij de poëzie ? Óók door zuiver
dramatische techniek, maar voor een zér groot
deel door zijn taal. En ik behoef hier niet in
een definitie of een analyse van het poëtische
te treden, want ik ben er zeker van, als ik den
heer Hora Adema op den man af vraag:->meneer
Hora Adema, met de hand op het hart. is er
iets van schoonheid, van grootheid, van treffende
soberheid, is er iets van poëzie in /urtaal" ik ben
IfUIIIIIUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIlmmlllllllllllllllllllllllllllHH
da Costa. Amsterdam (l'o1; H. J. don Hertog, Am
sterdam (2); S. te Gorssel (2).
Beoordoilingen i No. 351).
Die mangclhafte Ansnutzung der weis9en Ofli/iero,
von denen ytets einer oder zwei in den
Matstellungen unthatig bleibt, beeintrachtigt sehr die gute
\\~\rkung der Hauptspiele (naeh 11 g(ïund K t'5). IJas bei
der gewagten Aufstellung uur der miseheinbare Xug
b5 zum /iele iïihrt ist allordings merkwitrdig.
leh bin von den Aufgaben Je.-i Hernii Knijors iin
Allgemeinen nicht selir erbant. Er arbeitet mii.
Vorliebe aut' Verführnng und Kcluvierigke.it, liat daher
sebr gewagte Stellnngen, uiiseheinbare Anfangs/iige
und das ist alle* nicht iibel, alier er macht sich gar
nichts daraus1 ob untliatigo Ol'liziero in den wicht igsteii
Matstellungen tigurireM. Der cmbarras de richesse"
gcutattct ihm natü'lich leirhter mehrere Hanptspiele
7U eombiniren nnd duroh Uniibersiehtliehkeit der
Stellung die Aufliiiilung der Lüsiing zn ers-ehweren.
C. Kockelkon*.
Een heel goede variant is l k t'5 2 g-t | enz. De
eerste zet is niet. mooi, ligt erhkT niet voor de band.
't Probleem is niet bi/oiHler xnivcr van be\\ o> king :
l k d5: 2 D e3 : dreigl op ''/, r manie] en mal. t D e2
faalt slechts op l , p 14! 11. J. den Hertog.
Beoordeeling van N». ;)3U (Kuijers .
Een vrij goed dreigprobleem. Verrassende
maiMellingen zijn er niet, maai' de slntpi .sities na K. en i'.
:\ (?:} laten niets te wen^eben over en van de \-(
rdodigings-tnkken is een goed gebruik gemaakt i'vgi.
l T c7) 2l':; 1. H. J. den Hertog.'
TWEEDE XAT. COiïRESP.YVF.DSTUIJD.
Yier-en-veei'tigste zet van Wit.
A B D F
J K dl ............
3 K h7 : ........ I' (-2
4 ____ ____ l' 1G ....
S .... .... .... <><!."> :
er zeker van, hij zal my antwoorden »geen spoor"
en niet eenmaal zal hij Henri in bescherming
nemen, waar deze spreekt van kreunende boomen
en ranselende takken. En ik zal den heer Adema
waardeeren om zyn oprechtheid, maar hem tevens
er op wijzen, hoe hij al weder heeft nagelaten
zijn vertooning van het anecdotieve tot het
algemeene te brengen, en het gruwzame feit met
een wolk van weldadigheid te omhullen.
Ja, en dan moet ook deze dramatische fout
genoemd worden, dat het slottooneel al heel on
handig wordt mogelijk gemaakt. Mevrouw van
Breughele moet van het tooneel af, anders kan
Henri zijn moord niet doen. Maar waarom gaat
zij weg ? Wel, er komt een boodschap, dat de
psychiater op weg naar huis is overreden, en nu
gaat de oude mevrouw hem helpen. Geen mensch
in de zaal, die begrijpt, waarom deze brave genees
heer, die niets anders is geweest dan een vlijtig
en ernstig dokter, en toch al zulk een onbeleefd
coni/éheeft gekregen, in de gauwigheid nog eens
overreden moet worden. Maar een anecdotïef
tooneelist, als de heer Adama, vraagt er ook niet
naar of de toeschouwer in de war wordt gebracht.
Hij neemt het feit enkel als feit, en niet als
dramatische aanwijzing.
Een ieder, die aan recenseeren deed, weet dat
het zeer moeilijk is om te vermijden, dat men
zegt wat een werk niet, in plaats van wat het icel is;
een boek kan mooi zijn, al is het geen roman,
al lijkt het wat op een roman, en al heet het een
roman. Misschien is lïcn Visioen een wonder
van medische wijsheid en als zoodanig zeer leer
zaam : in dat geval wensch ik den heer Hora
Adema een professoraat in de medische faculteit
toe. Maar ik kan er niet veel meer in zien,
dan de tooneelbewerking van een pathologisch
geval, die niet me&r is dan dit geval zelf, plus
een heftig en uiterst onartistiek slottooneel, sterk
van effekt alleen daarom, wijl tot dusver niemand
de brutaliteit had om het publiek zóó grof aan
het schrikken te brengen.
En waarom dan geef ik een kroniek aan een
stuk, dat ik enkel leelijk vindt ? Omdat lic n
\'ixioen indertijd de tongen gaande maakte, omdat
het een merkwaardig geval is van de anecdotieve
behandeling eener gebeurtenis, en omdat het
slot ongewoon afbchuwlijk is.
Ch. M. VAN DKVFNTEU.
Multatuli in een Duitsch kleed.
De l-'nuil.'/inicr /.eitumj, die in bare nummers
van 1:2 en K! September eene belangwekkende
biographische en letterkundige studie over Mul
tatuli van de hand van Dr. II. Otto bevatte, geeft
in hare nummers van '21 en i'S September eene
door denzelfden schrijver bewerkte vertaling
van de beroemde Saidjah-episode. Als proeve
der bewerking geven wij hier het volgende:
h'h \\eiss nit-hl, wo ich sterben wrrde,
leh hahe die grn.-se S.'e grscheii au der Siidküsle, al*
irii ilorl \\ar mil inrinem Valer, mn S:ilx zn inarhea. |
\\rtm irli slin'br aut' drr SIT, mul man \\ h'fl mrim'ii |
KnrjxT in il as I 'e 11: '\\ n-ser, \\ erdcn H ai I i si' l ie kommen.
.Sic werden lii-iMinisrhu mimen mn nieint' Lru-lu- und
f ra gr n : wrr von mis s >1] il .11 1,-irhnani
versrhliutren, der iia nn-dri'siiikl in das Wnssrr r"
leli wrrde es uirhl liorini.
Irn \\riss nirlil, \vo ir)) >!i'rbrll nn'dr.
!i-h hahc ilas Ibtus schcn bruinen \IMI l'a-iinsii, d;H er
,-elhst lialh- an^e/'ilnlit. \\i-il erverdiistertrn Aimrs\\ar.
\Yrun iek in lim'lll bivu lu-nden llause Merlii'. uel'ilrn
U'hihiiidc Sliickim l lol/ nirdenalleu auf ineinr Leirhe.
t 'id u'n das Hans \\ M'd ei:i i^i'n.-sr^ tiri'nle sein \ on
Mruscheu. dir Wasser \\erlVn, mn dus 1'YueL1 /,u lod'.eu.
leli \\erdc is nicht horen.
Ich weiss nieht, wo ich sterben werde.
leh liabe den kleinen Si-imah sehen fallen aus dern
Klapnabaum, da er eine Klappa nttüekte fiir seine
M utter.
^fV enri ieh aus einem Klappabaume falli', werde ich
todt uiitea liegen an dctn Füsse, in den Striiueheru,
wie Si-unah.
Dann \\ird rneine Mutter nicht weinen, deim sie ist
todt. AbiT Andere werden rnfen : Sieh, da liegt
Saidjah!" mit liarter Stimrne.
leh werde es nieht horen.
Ich weiss nieht wo ich sterben werde.
Ieh habc die Leiche geseheu von Pa-lisu, der gestorbcu
\\ar an hohem Alter, ili-nn seine llaare waren \u-i>.s.
Yverm ieh slerbe ani Alter mit weisseu Haareii. werden
die Klagefraucu um meiuc Leiehe stehcn.
Und sie werden Geschrei erhebcu, wie die Kla<;efrauen
bin l'a-lisii's Le ehe. Und auch die kleinen Kiniler
\\erdeu schreien sehr laut.
Ieh "ucrde es niclit horen.
lelt \\ciss nicht. v\o ieh sterben werde.
Ich hahe Viele geselieii zu Bailnr, die gestoi'beti \varin.
Man kleidete sie in ein \\eis^rs Kleid nnd begi'üb
sie in den Gruuil.
AVenn ich /n Badnr stcrbe nud man mich vor der
Dessah begriibt, ostwails gegen den ilügel, wo das.
Gras hoeli ist,
Dann nird Adinda dort vnrlieigchen. nnd der Hand
ihres Savoni.' wird leise cntlang streil'en um Grase,
l e li werde es h r e n.
De heer dr. J. de IIullu mocht het genoegen
smaken een werk van Hendrik de Keijser terug
te vinden, van denzelfden de Keijser wiens geest
in deze dagen wel zal rondspoken in de buurt
van den Dam. Hij toch was o. a. de bouwmeester
van de Amsterdamsche beurs, welk fraai gebouw
ter kwader ure door zoogenaamde «deskundigen"
werd afgekeurd, omdat de fundamenten niet meer
betrouwbaar heetten, terwijl na de slooping bleek
dat die niet betrouwbare fundamenten het nog
wel een paar eeuwen hadden kunnen uithouden.
Na de vernieling van de Keijzer s beurs is in
onze goede stad de beursquostie geboren, welke
telkens opgelost schijnt, om daarna op nieuw weer
voor den dag te komen.
Wat nu de ontdekking van den heer dr. de
IIullu, betreft, vinden wij van diens hand in de
/.irolxijir. ('rt. o. a. het volgende:
>;Zooals bekend is versiert thans de voormalige
Deventersche Bergpoort, die indertijd bij het
slechten van de vestingwerken werd weggeruimd.
thans het Rijksmuseum te Amsterdam, waar zij
ruggelings aangebouwd i« ten;en een slechts twee
jaar jongere poort uit (ironingen. Zij verdiende
gespaard te blijven om de fraaie sculpturen vooral,
die die het werk zijn van niemand minder dan
den beroemden Amsterdamscben bouwmeester
en beeldhouwer Hendrik de Keijser. die onder
anderen ook de graftombe van Prins Willem van
Oranje te Delfr heeft vervaardigd. De
Uaadsresolutie, waaruit ;nij deze belangrijke en tot nog
toe niet bekende bijzonderheid bleek, is van den
.'Sden October Kil!) en luidt aldus: Ordannantie
gepassiertt op Com. I'eter Scliolyr omrne ahn
Hendrick die Keijsser beltt, und stienbouwer tott
Amsterdam van wegen heft waepen der stadtt
und '2 manner und anders in sten gehouwen in
die muyre van die vuyterste stadtt berchpoorte
gesatt, vuyt tho kyren die som van ~2~i(\ g( uiden
c. ende '2 pondt groot voer syn huysfr(ouwei".
Inhoud van Tijdschriften.
Inhoud van Kii/i-n II«anl'SoA\ : Jonge harten.
door Betty D. Moor, II. liet Begijnhof te
Amsterdam, door ,(oh. de Vries, met afbeeldingen,
(slot). De oude wever, (bij de plaat). Tus
schen de Alpenrozen, door Thérèse Hoven. (slot).
Oude wever, naar de aquarel van l'rof. Allebé.
De Uijkstuinbouwschool te Wageningen, door
l'h. J. Ketner, met portret en afbeelding.
In partij Ti G geen zet ontvangen.
J. l', il. In partij A 7 ontving ik geen opgave;
daar de zet evenwel gedwongen is heb ik die maar
ingevuld , ten einde geen vertraging te veroorzaken.
Mei be^te groeten.
J. J. S.
VIT DE SCII.YAKYYF.UELD.
Uit (ïroningen ontvangen wij 't verl liidemle bericht
<!at 't bestuur van Stannton'' van U. M. de Koningin
een groote y.ilvei'eii medaille beeft ten geschenke
ontvangen en van H. M. de l\oi.ingir.«l'iegentes een
g:oote bronnen medaille, beide bestemd als prijken
voor den a. s. grouten nat. wedstrijd. Verder heeft
de Xcd. S. ]!. voor ;i Holt'lc J-irl/30 toegeZ' ;;d en
ib' Vereeniging tot heyordenng van 't Vreemdelingen
verkeer hei t'l medailles uitgeloot''!.
't Is zeel' te liepen dat dit goede voorbeeld 't
gewenschte gevidg /al bobben ('ii dat 't oomi'éweldra
uit alle doelen dos lai.ils tlinke bijlragen 7,;\\ ont
vangen. \Vanneer men xiet welke verba/ende
tinaneieole opodefiiigen men /.ieli in andere landen
,aeli-oi.nt tor organisatie van groou- si-baakvi-edstrijden, ,
dan v.'ordl 't iijii <lat nok uit ons land, waar zoo velu :
sl-.'rke sj'olo;'-. vi'oni', n gevoiulen, eenig tiseken van
leven w< rdt vornonton.
iSehalve iii.' intern, \\odslrijil t" Amsterdam in 's1!),
i^ in ons !:iiji no:;' goi'ii woiKtrijd van eenige b toe- ;
,^o!ii^ u'tbor. on: danl: xij don (Ml'lonielnmgs^rec s[ v;lii
,lo (i i'niii 'iLsi'lio -''hakei s zijn \\ :j thans in de gelegen
heid gostt-l'l oen groot nationaal cuneuuis te kumien '?
lielp. n {(,( stand breng.-n. L oor r, c],i geaard M'hakel' i
ii'koiu. 't d.ióroin als i.on iM'o/.aak xijn pi-nniiigsiio >
(o liobi.oo l:ijgi.'dr:igon tot do ven\ exenlijking van ilit
Aan d. n internat. Wodstiij.1 te .iedapest nemen
de Volgen,lo -p, l, is ,'??(?! :
(!. X. l'ili-l.n.y, Xew-1, ..ris : Sf. .1. 'l'srliigorine,
IVier-bnrg: Dr. 'l'ai l'üsi'b. en \Vail.nult uit. Dnil^ebland :
.lanow-ki. l'anjs: Winaver. \Vai>ebau: Albin. .Maren
on Scideehioi uit Weoinii; (haiousek, Maroez.'-, I>r.
No;:. on \on rt.|i>l nii ilongari/io.
In.' 'litshej d(.'i' tor-Ie i'Hido v\ as als volgt :
SPAAXSCHE PAltTIJ,
gespeeld op den v. edstrijj te Clil'ton, S"pt. 1S9".
Wit. Zwart.
Herbcrt Jacobs. H. J-j. Atkins'
l e4 e5 25 D g3 1) t-6!
2 P f» IB «'6 -«TM Pfó!
_ De wijze waarop /«-art
3 lï!>*> !»6 nu 't pleit beslecht is e. :i
4 K 114 (IC Lasker waardig Atkius
TJ ,[;} beeft in dexen wedstiij'l
Voor s'terkor houden wij 't duidelijkste bewijs
ge5 dl, 1)5, 11 \>3, l' dl: leverd, d;d de b(».ge rm
'7 l' dl- edl: S l'. d5, lml~. 'IR' mt'" «igimeon
T liM 'l U cl! -'<- K (17 10 in Engeland van hem
koel; .17: f DdT: 11 U dl: ?"<-''?', cict ongegrond is.
1> t C, 12 O-e, c7 131'ea. i'-vcn.'ds op t
amatoui.0-0 M ai en/. tomnooito i las! .ngs, wa.,r
- O.^j btj met oen liodacieii! . !e
'. o ,, "- 2de en :ide (.rüxoii lieolü'.-,
^ !'^ II"'- le.dliiiookoodoxonsto,,;
' ''" *? S?' bex( tien! kwaiitatiot ; >\ o
iS li ('?? strijd gei n ei hel" no
HrMot l' (PJciiB U komt laag. l'ii 't le:t. dat 1. .j
\\"il o. i. Ije'o i' te staan. ju tjo laatste vn r jaii n
S 0-0 g. en enk-ie partij ' w
,<) ;>-4 (15 ioor. kan l. lol' oolilor , .ol;
!l) P i)ll_' K llS atl-idon. dal 't Mom ,?,
U I> 0-2 (14! inillJe/,-.-""oil,,i'?gl,el:i
, , ,. , , ol.tbl'oko'li \ an /.:::>' rt. t
J- U -'» '(t gaat 'l virba:.!. a, f , ::
i", i; (??» i . i
a'* »^ ( - oen vriemdei -,^ h. -m :.:
!:i dit geval was 1: b:; s.mpsi MI'S Divan lot o, .1
;?? veriviox( o. \\:l krijgi '
i ^
13 3> du van dozen do \ ei /(kin:. g
U F i'l 1) C.'J ontving, dal Id.i !., ,?
j-; {J (]?_» jl5 IK.Olt ,?( l, p:,l iji Vollol', .'l
10 r ha 1!:li1'- '? ";'! i V'1 ''"'''"'
'
7 K a:?
s r u» ? ? ? ?
1) l' d-2
10 ---- ....
K ff l
....
T o5
j s l) 1-3
11» 1,4
?:« i: c;!:
,,, j, (|1
2:! !*:>
:!:ïIijrU:
?2-1 It t!i:
1) d?;
l»-3:
r <n:
,.-(
M:
1) ^r(i:
('il i :
-^ !' s-"*: '» ^
"?-'?' 'l <?- [t a(>
-O T !':? T HCS
' !i( '
.-_
,'. ,"'{.' , ?!'"' ? - V-; -'
1- ' '