Historisch Archief 1877-1940
No. 1009
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
Een Israëlietisclie Roman,')
Dit onderhoudende boek is voor de goyim r
geschreven, verbeeld ik mjj, dan voor de Isra
lieten. Want al spreekt Zangwill vantijden, die
en halve eeuw en meer achter ons liggen, en
al schijnt hij aan te duiden, dat de toestanden
thans anders zijn dan toen, veel van het eigen
aardige in het Israëlitische leven zal toch nog
wel zyn bestaan gebleven, en wat voor ons hei
denen belangwekkende mededeeling is, is voor
de zonen van Israël versleten waar.
Toch, als ik zelf Israëliet was, ik zou, geloof
ik, Zangwill dankbaar zijn voor dit boek. HU
is er niet op uit alles in z\jn rasgenooten goed
te kennen en te poëtiseeren, maar juist zijn open
hartig realisme geeft een groote betrouwbaarheid
aan zijn voorstelling, waar hy wel poëtiseert, of
liever waar hu met oprecht medegevoel over het
.grootsche van den ouden godsdienst spreekt, en
de aandoenlijke aanhankelijkheid aan het vaderlijk
geloof schildert, zooals die een steun was voor
-de armen in hun verdrukking en een glans van
poëzie om de ellende van hun dagelijks bestaan
bracht.
Daarvoor mogen zy'n rasgenooten hem dank
baar zyn, en wij die niet tot het ras behooren,
ook w\j zijn Zangwill erkentelijk, w\jl hy ons
?onderricht en treft. Ook wij gevoelen het grootsche
van de trouw aan het geloof, en ook voor ons
wint zijn bewondering aan betrouwbaarheid, waar
hij tevens met zooveel oprechtheid weet te schert
sen en te hekelen, en er zelfs op uit schijnt te
zijn om ons te doen gevoelen, dat dit kleine een
?even wezenlijk deel van den rasaard is als het
groote; wügelooven hem in zijn lof, waar wij
zien dat hij ook durft afkeuren, want een ander
kriterium voor de juistheid van zijn voorstelling
iebben wjj niet.
Het kleine naast het groote, en zelfs het kleine
m het groote. Want dit is ook zeer treffend om
te zien, hoe voor de vrome Israëlieten de
vormendienst, de voorschriften der Wet, een onaantast
baar heiligdom zijn. Hun ziel is niet enkel vol
niet den droom van den Algoede, die zyn volk
liefheeft, en het uit Egypte voerde, den droom
van den Messias die eens komen zal, den droom
van Elia, die nog rondwandelt, doch vol ook van
den eerbied voor de vrome gebruiken, door hun
vaderen hun nagelaten, en tornen aan die gebruiken
zou voor hen een tornen aan het religieus gevoel
zelf zijn.
Dit is klein op zichzelf, maar het heeft zijn
groote zyde door de oprechtheid van den eerbied,
en de opofferingen, die de vromen voor hun
Wet over hebben.
Dit groote van het kleine komt schoon uit in
4e specifiek orthodox-Israëlitische tragedie, welke
?den grondslag van het boek uitmaakt. Want
.Zangwill's beek is vooral een verzameling schetsen,
maar er is toch zoo iets van een verhaal in, en
dit verhaal is de tragedie van de opoffering voor
de Wet, is treffender wijl de opoffering aan een
1) Kinderen van hetGhetto; naar het Engelsch
van J. Zangwill door Dr. J. de Jong, 2 dln.
Amsterdam, H. S. W. Becht.
jiMiMimmimiiMimiMiMiMiniiiimimiiiiMMiniiuimiiiiMimiiiif minimin
6de Jaargang. 25 October 1896.
Redacteur: RUD. J. LOMAN.
Adres : Stonehaven Streatham London S.W.
Verzoeke alle mededeelingen, deze rubriek
betreffende, aan bovenstaand adres te richten.
iiiiiiimiiiiiiiiliiiiimmiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
CORRESPONDENTIE,
X. te A. Verzoeke vriendelijk 't Weekblad van
as. Zondag en van 8 Nov. te zenden aan: Herrn
Konrad Erlin, Kirchengasse 30, 2 stock 14, Wien.
Van L. A. Kuijers, te Amsterdam.
Vervaardigd voorden 4enHalfjaarl. Internationalen
probleemwedstrijd in dit blad.
No. 355. Mat in vier (4) zetten.
abcde fg h
Wit: K al, D a2, T el, B b4, P b3; a3, b5, c2,
c5, e4 en f3 = 11.
Zwart: K e5, P f8, E g8; b6, e6 en h6 6.
Oplossing van No. 353 (Erlin;.
l P h7, K c4 2 D bl, K d5 3 E h7 enz.
P c4 2 D b.7, P d6 )
P Aï3 D e4 f
P e5 J
zjjde meer uit een vreesachtig besef, dan uit
volle overtuiging ontspruit.
Daar is Hanna, de schoone dochter van rebbe
Sjmoel. By een familiepartijtje heeft zy
medegedaan aan een grapje. Een jongman, de ver
loofde van haar vriendin, heeft een verlo
vingsring medegebracht en steekt dien voor
de aardigheid niet deze verloofde, doch Hanna
aan den vinger, terwijl hfj, mede uit zuivere
scherts, haar met de Hebreeuwsche spreuk tot
zijQ verkoren echtgenoot verklaart. Er is alge
meen gelach, algemeene vroolykheid over het
grapje van het uiige jonge mensen. Doch in eens
wordt een der orthodoxe heeren ernstig: hij moet
spreken, al behoort hy tot een zwijgende familie,
en zegt, dat de jongeman en Hanna volgens de
Wet gehuwd zyn; hy heeft haar den huwlijksring
in tegenwoordigheid van getuigen aan den vinger
gestoken en in tegenwoordigheid van getuigen
met de formule door den Wet voorgeschreven
tot zijn echtgenoot verklaarde. Algemeene conster
natie, en begin van gekijf, Hanna's vader, de
rabbi, is niet in de stad, maar men haalt een
wetgeleerde, een maggid, en deze geeft den
orthodoxen Israëliet gelijk : de Wet zegt het zoo.
De verslagenheid is groot. Maar is er niets aan
te doen 1 Natuurlijk, zegt de maggid, als de man
van Hanna een scheidbrief geeft, zyn zij volgens
de Wet van elkaar af. Allen herademen, de
vroolijkheid keert terug, en na een paar weken
heeft Hanna haar scheidbrief.
Dit is een komisch incident, doch het wordt
de oorzaak der tragedie.
Hanna maakt kennis met David, een braaf
jongman, geloovig Israëliet, hoewel niet orthodox
in het ceremonieel. Zij verstaan elkaar best. Ook
Hanna, hoe vol ook van eerbied en liefde voor
haar braven en vromen vader, heeft geen sym
pathie voor den vormendienst. De nieuwe tijd
heeft op haar gewerkt, en het uitvoerige cere
monieel hindert haar. De jongelieden gaan van
elkaar houden, en verloven zich. Hanna's vader
is zeer tevreden met zijn aanstaanden schoon
zoon, en David waardeert den eerlijken en
beminlijken rabbi genoeg om zich te schikken
naar zijn vroomheidsopvatting. De heeren praten
vertrouwlijk en aangenaam, en David ver
haalt, dat hij eens in een kleine Israëli
tische gemeente de zegening volbracht heeft, wijl
er geen andere Kohen bij de hand was. De
rabbi schrikt Is David werkelijk een KoJien?
Maar dan mag h\j niet huwen met Hanna, want
er staat geschreven, dat geen Koeten (priester)
een gescheiden vrouw tot echtgenoot mag hebben,
en Hanna is volgens de Wet getrouwd en ge
scheiden. Zoo zegt de rabbi. Doch David is
ontsteld en toornig. Dat is geen vaderlijk geloof,
zegt hij, dat is geen Judaïsme, maar rabbinisme
of talmudisme, waaraan ook een oprecht Israëliet
zich niet behoeft te storen. Maar zijn uitval helpt
niets, want het voorschrift staat niet in den
talmud, maar in de Mozaïsche wet.
Zullen de gelieven zich onderwerpen aan dezen
ritueelen dwang'? Neen, zij zijn het eens, dat
z\j zelf geen gevoel hebben voor de Wet, en zij
besluiten te vluchten, en naar Amerika te gaan,
nadat zij eerst burgerlijk gehuwd zijn. Dit
beP e8 2 D h7, P d6 3 D g8 f
P c7 f 3 bc7:
02 3 D of R =
P b.5 2 D h5:, P d3
K e6
P f5 2 R b3 f, P c4
c5 2 D h7, P d3
P f5
al 2 D h7, P d3
P d3 2 E bS -;-, K e4
3 D f7
3 De8
3 D f7
l! D
3 g3
3 Dd3
3 D 17
3 D d3
3 g3
Opgelost door C. Kockelkorn, Keulen (31'jj.
Beoordeeling van No. 353.
Der erste Zug liegt recht nahe, auch die kurze
obschon stille Drobung (2 D h7 3 =r) ist nicht von
Bedeutung neben ibr kommen die vierzügigen
Drohungen 2 E b4 f und el -J- etc. nicht in Betracht
auch im weitern Verlauf der LiisuDg sind die
Drohungeu meist kurz und deutlich. Dennocli ist das
opferlofe Hauptspiel mit d e m fünffachen an den
Preisvierzügor des letzten Turuiers erinnernden, doch
weniger glanzenden Mchluss bedeutend genug, um
der Aufgabe hervorragenden Wtrlh zu verleilien.
Ein recht gutes zweites Spiel ist die Variante mit
Damenopfer; noch drei weitere correcte Varianten
sind vierzügig.
C. Kockelkorn.
TWEEDE NAT. CORBESP. WEDSTRIJD.
Vijf-en-veertigste zet van Wit.
l
l
9
10
De
In
A
K e5
K g7
P c2
P fa:
P fl
44e zet van Zwart in A l was T (17.
partij F 5 biedt Wit remise aan.
J. J.
B
? » ?
? * .
f5
!
D
bei:
? ? ? ?
? ? ?
F
T' f 5
? ? ? ?
K c3
R el
K 'ei
S.
UIT DE SCHAAKWERELD.
't Schaakgenootsehap Pallas" te Deveiiter stelde
beschikbaar een verguld zilveren medaille voor de
meest brillante partij op den a.s. Nationalen Schaak
wedstrijd te Groningen.
Tot vergemakkelijking van 't noteeren van schaak
partijen stelt 't Eotterd. Schaakgenootsehap ver
sluiten zij, en een avond voor de vlucht wordt
bepaald. Doch die avond is er een van het
Paaschfeest. De vrome rabbi verricht het heilige
ceremonieel; de zoon doet de gewone vragen ;
de andere familieleden vallen in met de
gebruikelijke antwoorden; de groote beker
voor Elia wordt gevuld. Het afgesproken uur
voor de ontvluchting komt, en Hanna durft
niet. Doch haar vader wijst haar naar den gang:
het is haar gewone taak bij het feest om de
voordeur te openen voor Elia, zoo hij komen
mocht. Het is haar laatste kans, maar zij durft
niet. Het gevoel van aanhankelijkheid aan geloof
en ouders, door voorgeslacht en opvoeding in haar
gebracht, is te sterk, Zij maakt de deur open
en ziet haar geliefde staan, doch zij duwt hem
den verlovingsring in de hand en sluit de deur
weder.
Zoo is Hanna's tragedie. Er is er een tweede
in het boek, de geschiedenis van de zwijgende
familie, wier leden nooit zeggen wat zij op het
hart hebben, en hun smart in stilte dragen.
Ook deze geschiedenis is aandoenlijk, maar
misschien is Zangwill hier wat te veel de Joodsche
Dickens geweest, en heeft hij meer dan goed was
door sentimentaliteit willen treffen.
Er komt in het boek veel wat de niet-Isra
litische lezer begrijpen kan met eenige kennis
van het oude testament. Doch hier en daar
openbaart zich een zonderlinge mythologie, waar
van wij gén begrip hebben. De heer Suikerman
weet zyn vrouw, zij is van betere afkomst,
doch aan n oor doof, aan n oog blind, en
aan n been mank, in een kijfpartij tot
zwijgen te brengen door te zeggen: »hoejammer,
dat je niet een vierden oom hadt!" En waarom
werkt dit woord als een tooverspreuk ? De heer
Suikerman vertelt het zelf aldus :
»Ik heb haar vroeger het verhaal gedaan. Toen
de Almachtige tfjaddan huwelijken in den
hemel sloot, voordat we geboren waren, werd
de naam van mijn vrouw met den mijne afge
roepen. De geest van haar oudsten oom vloog,
toen hij dit hoorde, naar den engel, die de af
kondiging had gedaan, zeggend: »Engel, gij
begaat een dwaling. De man, van wien gij spreekt,
zal van een lageren stand zijn dan die aanstaande
nicht van mij." Toen sprak de engel: »St! Laat
mij begaan. Zij zal aan n been mank gaan/'
Toen kwam de geest van haar tweeden oom en
zeide: »Engel, wat bazuint ge uit ? Een nicht
van mij met een man uit dien stand trouwen \"
Toen zeide de engel: »St ! Laat mij begaan. Ze
zal aan n oog blind zijn. Toen kwam de geest
van den derden oom en sprak : »Engel hebt ge
u niet vergist ? Ge kunt toch niet willen, dat
mijn aanstaande nicht in zulk een geringe familie
trouwt ?" Toen sprak de engel: »St! Laat
mij begaan. Ze zal doof zijn aan n oor."
Nou, zie je, als ze nog een oom had gehad, zou
ze stom op den koop toe zijn geweest, er is
slechts n mond en ik zou een gelukkig leven
hebben gehad. Vóórdat ik Soorke die geschie
denis had verteld, placht ze me haar betere
afkomst voor de voeten te gooien, zelfs in het
bijzijn van anderen. Nou doet ze het zelfs niet
als we alleen zijn."
iiiiiiMimiMiiiimiiiiiiiiiiiiiiiMiuiuni
En hiermede heb ik eenige aanwijzigingen ge
geven op wat in Zangwill's boek te vinden is.
CH. M. VAN DEVENTER.
ki ijgbaar : een handleiding bij het opschrijven van
Schaakpartijen en verklaring der leekens." De prijs
is: 50 exemplaren f 1.50, 25 ? 1.?, afzonderlijke
exempl. ets. Schaakclub-besturen die voor hunne
leden deze nuttige handleiding wenschen aan te
schaffen, hebben zich te wenden tot den heer J. Hoes,
van ldenbarneveldstraat 47 Rotterdam.
De Arnhemsche Courant schrijft als volgt:
Het schaakleven, dat hier ter stede langen tijd had
gesluimerd, is door de oprichting, nu vijf jaar geleden,
van de Arnhemsche Schaakvereeniging," weder op
gewekt en gaandeweg zelfs vrij krachtdadig geworden.
Er kwam, dank zrj het goede voorbeeld van gezegde
Vereeniging, onder de jongelieden van gymnasium
en hoogere burgerschool ambitie voor het schoone
spel. De club Van Lennep" werd opgericht; wed
strijden -werden georganiseerd; nu en dan traden
vermaarde schakers van elders op - in 't kort, er
waren teekenen van veelbelovenden bloei.
Die bloei leidde inderdaad tot nieuwe vruchtzetting;
er is weder een club tot stand gekomen, ,.Schaakmat'
Woensdag a.s. en volgende dagen zal ten huize
van den heer R. W. P. de Vries, Warmoesstraat
122 alhier, eene belangrijke verzameling boeken
worden verkocht, welke auctie zeer zeker tal
van liefhebbers zal trekken, immers wat hier ter
tafel komt, vormde eens de bibliotheken van de
heer prof. Dr. S. Hoekstra en zijnen collega in
de scheikunde Dr. J. W. Gunning, terwijl mede
onder de verzameling zijn opgenomen de voor
malige boekerijen van den zwolschen rector Dr.
E. Mehler en den bekende Amsterdamsche oud
heidkundige J. G. Frederiks.
Natuurlijk zijn godgeleerdheid, philosophie en
kerkgeschiedenis hier zeer goed vertegenwoordigd,
evenals de geschiedenis en de talen (de oude
en de nieuwe). Dat de heer de Vries den cata
logus met veel zorg bewerkte, is overbodig te ver
melden. De kijkdagen. zijn vastgesteld op Maandag
en Dinsdag a.s.
De firma J. L. Beijers te Utrecht kondigt weder
belangrijke boekverkoopingen aan. Van 4?7
November zullen de bibliotheken verkocht wor
den van wijlen den Heer J. van der Baan,
lid van het historisch genootschap, en van drie
emeriti-predikanten der Ned. Herv. kerk; alsmede
een gedeelte der bibliotheek van wijlen den
heer. mr. H. G. Romer, lid van Gedeputeerde
Staten der provincie Utrecht.
In 't begin van 1897 zal bij dezelfde firma
onder den hamer komen eene zeer groote en
belangrijke verzameling werken over theologie en
philosophie, bevattende het tweede gedeelte der
bibliotheken van wijlen dr. J. J. Knappert,
hoogleeraar te Amsterdam en van dr. Pit. S. van
Konkel, predikant der Ned. Ilerv. kerk te Leiden.
NIEUWE UITGAVEN.
T/ie 'assion for Romance, by Edger Jepson.
77(e Fides ebb out to the night, b}- Ilugh Langley.
Beide, London Ilenry & Co.
Schetsen en omtrekken, door Flavis. Schiedam,
Andró J. Gijzeneij.
J'kn leren rol strijd, door W. van Twisk;
(Warendorfs Novellenbibliotheek).
J)e Kaper u.it de rorige eeuw. Amsterdam,
Holkema en Warendorf.
Van oorlog en rrede, door W. Jaeger. Laura,
Marholm, Moderne rrowcen. (iednigslijn nni
t/eneeslteer en patiënt, door Dr. liobert Gersuny.
Amsterdam, A. M. van den Broecke.
Inhoud van Tijdschriften.
Inhoud van Eigen Haard. Jonge hnrlen, door
Betty D. Moor. (Slot.t Tronijienhtirg, door
Truida Kok, met afbeelding naar eene
photographie van den heer G. O. 't Hooft. De
.Erfenis, door Esjee. Fnsains: <)j> Ut.
Pietersl»'nj, door Edw. B. Koster. -?? Stilte plekje*, (bij
de plaat). Stille jilekje/t, naar eene teekening
van A. J. Eijrner. Ólelilelt, door V., met af
beeldingen naar photographieën van Majoor Van
der Noordaa. De laatste dag, naar het
Italiaansch van Giovanni Verga. Verscheidenheid.
Feuilleton.
c?nas>zonb&n.
Mijnheer de liet/acteur!
Met belangstelling heb ik gelezen de prijsvraag,
uitgeschreven door de Kon. Ver. het Ned. Toneel.
liet was te verwachten dat er zulk een oproep
is haar naam, en deze beef, hare leden voornamelijk
onder de jongelieden van den werkenden stand weten
aan te werven.
Wij wijzen alvast op dit verblijdende verschijnsel,
in de verwachting, dat zij, die den lust iu het schaken
op eenigerlei wijs kunnen bevorderen, daarmede niet
zullen dralen. Het is nu de goede tij J.
De correspondentiepartijen tusschen de
vereenigingcn Rotterdamsch Schaakgenootschap'' en Palame
des'' (Leiden) zijn na 43 z-tten geëindigd. Het ver
loop was na de vorige opgaaf (Amst. 27 Sept. ? als
volgt:
Leiden?Rotterdam.
39 D a4 T g 7
40 D a3 T e T
41 D du T hu
42 D efi: T he6:
Rotterdam?Leiden.
38 ea
38 P g5 T
40 P dl
41 D e-t
-12 D d5
1:3 D (16 f
T hS
K gS
D e8
K f8
K el',
abandonneert.
43 K g2
Wit biedt remise aan, dat
is aangenomen.
Overzicht
van den
Internat. Schaakwedstrijd te Boedapest.
Stand na de voorlaatste ronde.
Adolf Albin, Weeiien
Kud. Charousek, Boedapest
D. Janowski, Parijn
Georg Man-o,
Geza MaroczY,
Dr. Jos. Xoa,
H. N. Pillsbur
J. von Popiel, Weenen
Karl Sehlechtor, Wcenen
Dr. S. Tarrasch, Neurenberg
M. J. Tseliigorine, Feteisburg
C. A. Walbrodt, Berlijn
S. Winawer, Warschau
\Veenen
Boedapest
ieckskereck
\ New- Vork
0
1
] ?
0
1 >'->
U 0
o ! o
0 ij
' -J
'i
1 1
0
(1
- 0
~r~~
0 0 1
i i ., i
1 i',; ; r
1 i'j '
0 1 o
l
^ , 0
1 i l
O I
K. i O
l
l', i l
l O
O l
l
u
l 'o
l 4! .1
11 4: .1
j '.i 71 '.i
l
6! 2