Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1014
dat de eigenlyke waarde van een werk de
innerIjjke is, die tot deze uiterlüke regelmatigheid
blechts in overdrachtelijk verband staat.
Daarom wil het m\j toeschijnen dat een
wezenl\jke waarde by het ontwerpen van versierende
ornamenten dat boekje van den heer de Groot
nooit heliben zal of mag; omdat door uiterlijkheid
vervangen zou worden wat aan innerlijkheid dient
vooraf te gaan.
Daarmede zij geenzins gezegd dat zijn werk
zonder vrucht zou zijn.
De vlakke-meetkundige-constructie van een
ornament acht ik, indien er n;ets andera bij
komt van groot gevaar evenwel is de
kennis, en die geeft dit werkje van de
dingen die men met constructielijnen kan
verkrygen, voor den lijnteekenaar zekerlijk van
groot belang.
Voor den lijnteekenaar, die met meetkundige
konstructies te maken heeft, zij dus dit werkje
gemaakt, en verdient het zeer veel aanbeveling.
En dat is trouwens ook het doel daar de
schrijver dan ook in zijn voorrede zegt dat
dit werkje de bedoeling heeft van bij het
ornamenteeren eenige vaste regelmaat aan te geven.
Dit kan, in zooverre men onder ornamenteeren
ook een regelmatige verdeeling van een vlak is.
Maar dit is de vorm, het schema, het uiterlijk
allén, en dit is het eenige wat bij lijnteekenen
noodig is.
Daarom zij voor deze wetenschappelijke teeke
naars dit boekje zeer aanbevolen.
Til. MOLKENHOEK.
De Wandschildering in het Bossche
Raadhuis.
De tweede wandschildering van A. J.
DerKinderen voor de voorbal van dit raadhuis, werd
verleden Donderdag onthuld. Nu men de beide
zoo uiteenloopende werken bij elkaar de lange
en breede voorhal ziet decoreeren, is de aller
eerste indruk eene van algeheele harmonie
tusschen deze twee schilderingen, te meer, daar een
niet volkomen samengaan van de meer sterke
kleuren van den Iaatsten wand met de meer ge
mengde van de eerste, een weinig gevreesd werd.
Een volkomen harmonie in toon en kleur is
zeker bereikt, wat bij het zeer groote verschil
van de werken bijzonder opmerkelijk en verheu
gend is.
TH. M.
Op de prijsvraag voor een reclame billet door
du vereeniging «Voor de K <nst" te Dordrecht,
voor haar tentoonstelling beeft uitgeschreven, zijn
1)4 antwoorden ingekomen waarvan een twaaltial
uitblonk voor groote artistieke waarde. De uit
spraak van de jury zal binnenkort worden be
kend gemaakt.
De tirma E. S. van Wisselingh en Co. heeft
invitatie kaarten verzonden voor eene tentoon
stelling van schilderijen en teekeningen van
AVilliam Estall, welke zij in hare lokalen op het
Spui 2;i te Amsterdam van .ïXov. tot :M Dec. ISilG
dagelijks zal gehouden worden.
De firma Frans Biiffa kondigt tegen de vol
gende week een tentoonstelling van werken van
j[oytema aan, die eenige weken duren zal.
Bij de firma E J. van Wisselingh & Co, Spui
23, zijn tentoongesteld twee werken van William
Estall een teekening «Wilgen avond" en een
schilderij »Laantje."
De misdaad in de tonst,
Nu men, aan de hand van Lombroso, er in ge
slaagd is, het type van den misdadiger nauwkeurig
vast, te stellen, op te sporeu, te defmieeren, te
catalogiseeren, is voor het heden en de toekomst
een aardig stuk werk volbracht. Interessant
iutnsschen was het nu, na te gaan, in hoeverre
vroegere kunstenaars ditzelfde type hebbeu gevon
den, onafhankelijk vau theorie en wetenschap; in
hoeverre dus hun artistieke intuïtie eu waarneming
gezamenlijk, heu juist die kenmerken hebben doen
weergeven, dit: achteraf door de statistieken als de
doorgaande kenmerken zijn aangewezen. Hierover
is een belangrijk boek geschreven door den
beroemden Italiaanschcu criminalist Earico Tem; bij
noemt het l t/elinqtietiti nel!' arte, en behandelt
daarin een aantal misdadigers-typen uit de vroegste
oudheid tot op onzen tijd.
De theorie vau welke Ferri uitgaat, is misschien
wat overdreven geformuleerd; liij stelt liet voor
alsof de moderne crimiualistische wetenschap met
al haar anthropologisch bewijsmateriaal al door de
kunstenaars //bij intuïtie" was voorgevocld". Men
kan dit toch eenvoudiger en plausibeler zoo voor
stellen, dat de kunstenaar, m wit-ns geest eene
schepping bezig is zich te vormen, goed in het
werkelijk leven rondkijkt en, verschillende indivi
duen beschouwend, langzamerhand door vergelijking
er de karakteristieke trekken, voor zijn type
noodJ£r, uit losmaakt, Ferri noemt liet ook intuïtie"
wanneer aan een fontein op het Circo Agouali te
Rome ethnographisch juiste Moorenkoppen te zien
zijn, of wanneer op een schilderij vau Rafael een
kleine Johauues alle konteeketicn van hysterische
epilepsie vertoont. Dit behoeft toch alleen te be
wijzen, dat, de beeldhouwer een flmken Moor goed
bekeken heeft, en dat de schilder onthouden heeft
hoe bij de processies de extatisch vrome knaapjes
er uitzagen.
Bela'igrijk intussehen is het, dat de kunstenaars
juist de vijf misdadigers-typen, /j: lnfi'ii misdadigers,
l,'r<iiik~ii/ni(//! misdadigers, //''/'''/«//'.'-misdadigers, //.
/(?//(?////(?/'/.v-misdadigers eu misdadigers uit, Ii<irlxt',i-lii
met, hun diverse kenmerken hebben weten uit,
elkaar te houden. Vooral nummer ;i, vier en
vijf komen voor, uit den aard der zaak bij de
beeldende kunsten niet zoo dikwijls als in i i 1.1 e
ratuur en drama, maar toch geven de geweldmen.
schen, moordenaars, beulen, verdoemden, tyninncn"
ook bij «rroote schilders eu beeldhouwers lif:r, iypu
criminalc" volkomen weer. Den ,.(*rof gebouwden
kop met stompzinnige trekken, liet onsyinmetrische
gezicht, de boosaardige kleine oogen, de groote
hoekige onderkaak, het lage achteruitloopen Ie voor
hoofd, de boogvormige wenkbrauwen, de vooruit
stekende jukbeenderen, het dichte, borstelige haar,
de puntige of hengsclvorinige ooren, het baardeiooze
gezicht,''vindt men bij Vlaamsc'ie, Fransche,
Spaanscheen l tal iaansche meesters, in M iche! Angelo's
Lnnlste onfilei'l, 'm de fresco's van Orcagna in het
CainpoSanto te Pir.a, maar ook in de latere stukken van
Goya, Ary Schefl'er, Boilly, Horace Vernet, bij
Wiertz en bij den modernen Italiaan Rotta. Nog
belangrijker intusschen is het, dat de oude munten
en de bustes uit den keizerstijd de theorie be
vestigen. De geheele Caesarsfamilie heeft een mis
dadigers-kenmerk, de abnormale verwijdering der
oogen van den neuswortel; maar de beruchtste
Caesars, Caligula, Nero, misten geen enkel ken
merk. De buste van Caligula treft terstond,
zooals Ferri uit het werk vau den uitmuntenden
Italiaanschen diplomaat Edmondo Mayor
(Irom,ffri'Jin i/ei Cest/fi, KoiiiH 1^5) aanhaalt, door mon
sterachtig onsymmetrische kinnebakkeu, ooren als
handvatsels, een scheef gezicht, een sardonische
of wreede uitdrukking, de bovenlip aan den ee.nen
j kant opgetrokken, als van een roofdier, dat wil
gaan bijten." (Dit is ook door Darwin geconsta
teerd). De buste van Xero in de Ulluii heeft de
geestelooze uitdrukking, zeer diepe, naar beneden
vallende mondhoeken, de ooren een weinig
handvatselrormig, ruw uitzieht en monsterachtig groote
kaak."
In het drama, en dat van Sophocles tot Ibscn,
ontdekt Ferri de misdadigerstypen in al hun
attrij buteu. In de antieke tragedie, uit moord en mis
daad geweven, acht hij het woord anangkèsyno
niem met erfelijke, physieke en moreelc
ontaardiug"; Oedipns is voor hem de geboren misda
diger" (?), Medea de misdadige uit waanzin",
Phaedra en Orestes de misdadigers uit hartstocht".
Met veel meer meesterschap intusschen teekeut
Shakespeare zijn typen, Macbeth is de geboren mis
dadiger, Hamlet de misdager uit waanzin, Othello
die uit hartstocht.
Omtrent Macbeth is Salvini h t niet met 'Ferri
eens, getuige zijn vertolking; maar Ferri ziet in
hem een volkomen type. Terstond na de vermoor
ding van Duncan is Macbeth even m'-dedeelzaam
en licht van hart als bv. Praiizini, Asselinat.
Sehomberg; de tegenstelling, een tvpe op zich zelf, vormt
Lady Macbeth, wivcder en gcvoelloozcr dan hij,
eu ook daarin volkomen juist, want, (ook volgens
Lombroso, ergi en anderen) de misdadige vrouw
is wreeder en bloeddorstiger dan de man. Hare ge
voeligheid" zegt l'erri, ..is geringer dan die van
den man; naar mijne iiieeniug is dit aan <ie
funet.iëu van het, moederschap te wijten, dat tot,
iu| standhouding der soort aan de scheppende vrouw
zooveel kracht, onttrekt, haar tot een geringeren
graad van biologische ontwikkeling veroordeelt, en
: l:;iar in pliysionomie, stem. spierkracht c»
pvxe'iologic tusselien den man en het, kind plaatst."
j Hamlet heeft allerlei details die met de nieuwe
\ proeven overeenkomen, de kerkhofshallucinatic, het
simu'eeren van waanzin met werkclijken waanzin
afwisselend, de twijfclzuclit die hier een soort
'? paralyse vau den wil is. Ot.hcllo is misdadiger
i uit hartstocht; zijn zelfmoord is alleen de
cnmidj dellijke reactie van het terstond na de misdaad
terugkeerend ethiseli bewustzijn; ook de suggestie
door lago moot hier niet verireteu worden.
De typen in Schillers Roovers vindt Ferry p'a t.
l conventioneel, (joetlie'o (iretchen gaat, hij voorbij;
| hij komt, h ?!, eerst weder op Giacometii's .!?/.'/?/<'
C/ff/'1 (dat Irvint; ook speelt i, op ('ossa s Ac/v, en
Verjd's ("/"?"//??//// J!,!siir<i;in. De geheele serie der
vond bet wel aardig dat hij mee opgeloopen
was met den ander, die tot zijn intiemen j
behoorde:
»Zeg eens, Burril," riep Dodson, toen de
schilder zijn atelier weer binnen (rad, «dat is
't heste wat je in langen tijd gemaakt hebt."
Burril keek met een vragenden blik om
zich heen, en zie, op den ezel stond het
grootste paneeltje van Miss Gambtïll. Ze
had het in haar haast vergeten.
Maar thans was zijn geduld op, en bits
beet hij den spreker toe:
»Hou als je blieft je laffe aardigheden
maar voor je, Dodson ; van flauwiteiten
ben ik van daag niet gediend."
In een oogenblik was Dodson overeind en
op zijn paardje. Hij had rood haar, en zag
er uit als een kemphaan toen hij vroeg:
»Wat bedoel je daarmee ? Ik meen het
waarachtig ; ik vind het duizendmaal beter
dan die malle impressionistische prullen waar
je in den Iaatsten tijd plezier in krijgt."
Burril plofte op een divan, begroef het
hoofd in de handen en kreunde van ergenis.
»Houd toch je mond! Altijd dat gemaal
over jullie werk!" bromde de ander. »Ik kom (
hier om uit te rusten en een kop thee te
drinken. Dit is 't eenige schildersatelier in
Parijs waar je een enkele maal allebei vinden
kunt. Zeg eens Burril, jij bent, ook een
mooie!... waarachtig al de tulband opge
geten ! en... er is geen druppeltje thee
meer!! Neen, hoor, als dat weer voorkomt,
zullen we ergens anders dienen te gaan om
wat goeds te halen.''
Burril antwoordde niet, hij zat weer recht
overeind, de oogen op Dodson gericht, die
nog steeds in bewondering was van Miss
Gambrill's stukje.
Eindelijk barstte hij uit.
»Ga daar vandaan, Dodson,1' hij vloog
op den ezel af en keerde het paneeltje om
»je weet heel goed dat het niet van mij is.';
Maar Dodsou wierp het hoofd in den nek
sloeg de armen over elkaar, zette het eene
been vooruit, en zei, met voorname onver
schilligheid:
»Dus bedoel je daarmee d.-it jij dat, ding
niet geschilderd hebt,? Xu, dan kan ik }?;
zeggen dat dat jammer voor je is, want 't
is verduiveld knap werk."
»Hou' je bedaard, hou' je bedaard, IJurrü.
Dodson is een bewonderaar van liouiiuerau,''
kwam de ander sussend tusschenbeiden. «Ver
geet, dat niet, Burril, en maak je niet nijdig.
Kun je niet wat, andere thee voor ons zetten:1"
Maar Burril en Dodson waren in een
hevigen woordenstrijd gewikkeld en lellen niet
op hetgeen hij zei; hij schonk zich du* een
kopje in uit, den houten theepot, dronk liet
uit en zette het neer met de woorden: ISah,
wat 'n bocht! Als 't blijkt, dat, ik vergif:igd
ben zijn jullie aansprakelijk voor m'n dood.1'
Do strijd nam onder! u.sschen steeds in
hevigheid toe; Dodson's roode haren stonden
steil overeind, onophoudelijk haalde h:i '/ijn
hand er doorheen in zijn gesticulaties. Burril
was kalmer, maar zag er onheilspellend uit.
:-Goeie hemel, wat verveel jullie me toch!''
zuchtte de ander, terwijl hij opstond en zich
tusschen de strijdenden plaatste. -Hou' je
mond, Dodson. Laat. ons liever gezellig wat
bij mekaar zitten. Burril, kom, --- iiaal je,
laatste kunstsiukken voor den dag ; i'; zal
ze bewonderen. Vrede bovenal, is mijn motto."
Maar Burril en Dodson wilden van geen
vrede hooren en nog stonden ze tegen me
kaar te razen toon er gescheld werd en nirs.
Shuster verscheen, voorafgegaan door een
geruiseh van zijde en een sterken geur van
viooltjes.
Zij was klein van gestalte maar hoogst
elegant gekleed ; den eersten indruk dien men
van haar kreeg was van iemand die in haar
eigen kring zeer gewichtig is en niet. vermoedt
dat ei' buiten dien kring iets van eenig belang
bestaan kan.
Een paar stukken van Burril stonden zoo
dat ze dadelijk in 't oog vielen, maar mrs.
Shuster plantte zich op haar gemak in een
stoel, met den rug er naar toe, terwijl zij
den maker met veel omhaal van woorden
begroette.
Dodson scheen door haar ladylike
voorjustitieromans a la Gaboriau slaat, hij over; zij zijn
te veel maakwerk en te weinig psycholog sche
studie; Victor Hugo's Mistral/les en zelfs zijn
Dénier jour ifun condamnt zijn meer door des
dichters fantasie geschapen dan aau de werkelijk
heid ontleend; Ferri zelf had herhaaldelijk gelegen
heid om op te merken, hoc- veroordeelden geheel
zonder bewustzijn van den ernsl, van liet oogen
blik zijn.
De moderne roman de moeurs (meest de
mauvaises moeurs) komt hier niet in aanmerking, om
dat, hij of nti de wetenschap gekomen is, of zelf
meer wetenschap dan kunst, geeft,. Xo!,->. en
liourget, hebbeu geweten waai' zij z leken moesten eu
daarna voor hun typen alle gegevens voor de hand
gevonden; in Engeland of l)u:t,sehland schijnt Ferri
geen kunst *e vermoeden; hij spreekt, alleen nog
vau Ibseu, 'folstoi en Dostojevsky. I'isen heeft
in lleihln (ïittih-r, de Wille &??>/, Sti't>?j,il,/rt'i> der
.l/("//,w//(y//,// eu S/inUii geheel de resultaten der
wetenschap gebruikt, en gevolgd; Tnlst"i in de
KreMzer-Sotiati' geeft; er de karikatuur van: voor
Dostojevsky's MncU der Duiftcrnis heeft Ferri
enkel bewondering. Hij stelt, den schrijver als
psycholoog even hoog als Daute als dichter en
Shakespeare als dramaturg. De misdadigerstypen
uit IJ et iJiioileiihulx, uit ScliuU at Jiuele aciit hij
volkomen juist, ware schatkamers voor de
criminalistische psychologie, en dat ofschoon ten tijde
van Dostojevsky nog niet het, gerinsste spoor van
Lombroso's school bestond, eene school wier hoofd
lijnen de profetische Rus reeds vijftig jaar geleden
met do grootste juistheid heeft, aangegeven.
v. L.
iHiHimiimmüiiiiiiiHiiiii
iMiiMuiiiuiiiiiiummint
Vrapsiïioetle,
ANNA UK SAVOI:\IN LDMMAN.
i Ym/r/.-xH/wr/e'. Amste dam,
l'. N. v. Kampen cV Zoon.
Wat heeft Anna de Sav. Lohman willen geven 't
Ken schets van liet loven in de hoogere kringen
der anti-revolutionairen; een bsüld van bet streven
der calvinistische partij; een ontleding van karak
ters; een pleidooi voor zekere diiiikwijv'; een
maatschappelijk, een staatkundig, eon zielkundig
of een wijsgeerig boek 'l
lüijkens den titel heeft zij het meest gedacht
aan een liiosotischen roman.
l n \'rntj(')>t>j>i>ctli' wordt inderdaad veel gevrnngd.
liet aantal vnnmeekens is zeer groot; imiar tot
onze teleurstelling zijn hot :i!t«ma;d i ragen,
ongeveer zoo oud als de wereld; eenig nieuw
denkbeeld komt er in de losotieën van. tVeule
de S. L. niet voor, al ontmoeten wij daar zoowaar
weder den romar.-'/'j/'/cr. die eenige jaren geleden
steeds gereed stond diensten te bewezen, als er
eens heel diep moest worden nagedacht, liuvenal
wij kunnen dat wonderbaar vreeselijk raadsel
van den dood niet. oplossen," zegt hij. terwijl het
leven hem niet minder wonderbaar-vreeselijk is.
Immers -'t 1. ven was niet de moeite waard."
>.'Waarom hadden zij (de meeste men-chori) ge
leefd, waarom was de geheele menscbheid er V"
Hij ook was onbevredigd bij voelde dat bet
komen -zeer getroffen en streek zijn verwarde
haren glad.
Bnrril stelde zijne vrienden voor en mrs.
Sim ter was zeer toeschietelijk eu babbelde
druk tegen ii'./n. Drie mannen geheel voor
haar aüeen zoo'n fortuiritje had men niet,
icderen dag! Ze was dan o.ik in haar element.
N:i een paar minuten werd de meid gescheld;
de vu;le kopjes werden w^trüconomen endoor
scho:>iie verrange;), de kruimels w>-;.rgoveegd
en de schaaltjes opnieuw gevuld. \Vel droeg
Ie t tafelkleed nog d-; sporen van een vorig
maal. maar in een jnng»hfjeren hui-houden
neemt men dit, zoo nauw niet. Mrs. Sinister
werd verzocht, opnieuw thee te zetten. Keurig
hi acht, zij daarop hel, theeblad in orde. Mrs.
Bleakcrsvillo's theeschenki rij was een beetje
.-.?i^/x /'i/i-fjit gogaan ; onder het nieuwe b^umr
he'-rschie netheid en orde. Geen droppelije
werd er gemorst, geen h pelt je hoorde men
jinkelen.
N a de thee bepaalde zich liet, gesprek tot
Dodson en mrs. Shuster. Burril en zijn
vriend gingen op hun gemak oj> den divan
zittel; luisteren, 't, Was vermakelijk om op
te merken hoe totaal mrs. Sinister Burril's
tegenwoordigheid scheen te vergeten ,i zijn
positie van gastheer; /:] ging geheel op m
Uoilson, die allerlei onderwerpen te berde
bracht, waar zij belang in stelde, en ten >lotte
werd aan deze nieuwe vriendschap een hechte
grondslag gelegd door de gelukkige ontdek
king dat, beiden dol waren op truffels. Van
dat, oogenblik al' liep hel gesprek gevoerd
over eten, over allerlei iijnigheden naar aan
leiding van dit zwammenproduet.
Mrs. Shuster gaf genadiglijk vergunning
aan de hcercn om te rooken, en weldra was
hel ruime vertrek vol veeren de blauwe wolkjes
die omhoog trokken en het laatste licht, van
den namiddag wegnamen. De avond begon
te vallen.
/ij was al oog en oor voor Dodson. (ieen
enkele maal werd Burril of werden zijn
schilderijen genoemd, zelfs mengde ze hem
niet in hun discussie over truffels. Vol animo
zat ze te grasduinen in de laatste
schandaaltjes, op een grappige manier soms, waar
door ze minder aansi.ootelijk worden; lachend
vertelde ze een paar komische anecdoto» van
haar beste vrienden.
Al dien tijd zalen Barri! en zijn vriend
zwijnend te dampen op den divan, onder de
rammelende begeleiding van deze gesprekken,
door do beide sprekers totaal m'ignoreerd.
Kindelijd bracht, de meid de lamp binnen,
on hierdoor aan den tijd herii)i;eril, siond
Mrs. SiiusUT op om te vertrekken.
;>\ Is zeker te donker om te vragen of' ik
uw schilderijen eens zien mag, Mr. l>:irril 'i''
vroen zij even bij 't he-'iuraan ; maar ze was
de deur haast uit eer hij kon antwoorden.
»Ik vind het toch zóó prettig hier te komen'',
vervolgde ze, terwijl ze op den drempel staan
bleef. Theo drinken in een atelier, -- hoe
dol gezellig toch!" vluchtig keek ze het ver
trek rond als pa-te ze ha,n' ingenoni'Milieid
ook toe op wat er in wn-i. dk houd du!
van een artistieke, omgeving; en de atmosfeer
hier hè, men knjgt heu eh een gevoel
aN'ii' men zelve ook iets mei, de ku;j.-t. Ie
maken heeft! Vindt, u niet. Mr. Did-'on?
Kunst is voor mij alles, 't i- e..-n deel van
m'n leven; 'k vind het toch zóó lief vaa u,
mr. ISurril, dal ik zoo nu en dan eens bij
u komen mag om mijn hart, op te halen aan
degelijke kunst! Adieu nu; of liever ->au
revoir!'' want ik hoop stellig gauw terug Ie'
komen !" en, gevolgd door Do.ison. die de
beleefdheid in persoon was en haar volstrekt
naar haar rijtuig wilde brengen, stapte zij op.
>;/!?'<; eens, ouwe jongen, maak jij me als
je blieft ook dat, je weg komt", zei Ikirril,
terwijl hij de deur sloot, achter het nog druk
rcdcneercndc paar. >-Kn als je voorbij den
conciërge loopt,, zeg hem dan dat, ik van
middag verder voor niemand thuis ben."
De ander, die er alles van voelde, deed
wat hem gevraagd was.