Historisch Archief 1877-1940
No. 1028
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
19de Eenwsclie Indiscretie.
Men moet zich alles laten welgevallen?
Bat er na onzen dood dwaasheden gezegd wor
den over ons karakter, ons werken, ons »mensch
z\jn" passé! Maar bij «levenden lijve"
allerlei nonsens over zichzelf te moeten lezen,
zonder permissie om de onjuistheden te rectifi
ceren, dat is toch wat erg!
Indertijd gaf Eigen Haard een biographie van
Schaepman en volgde daarbij den practischen weg
eerst de copie door den geïnteresseerde te laten
nazien. Al ben ik nu niet een beroemdheid >
toch was het mij zeer onaangenaam in de Huisvrouw
een portret en levensbeschrijving van mijn eigen
ikzelf te vinden zonder daarin gekend te zijn
geweest. Ik leef toch nog! Deze manier
van handelen vind ik al even indiscreet als al
de gewetensvragen die tegenwoordig op de
afschuwelijke belastingpapieren voorkomen; 't is
erger dan een biecht en dat vindt men toch al
inbreuk doen op de individueele vrijheid!
Ik verzoek de onpartijdige lezers mij toe te
staan, mij aan haar voor te stellen niet als een
half verongelukte letterkundige, philantropische
treurwilg zooals de Huisvrouw mij beschrijft,
maar als eene gewone Hollandsche, volbloed Am
sterdamsche vrouw, die af en toe schreef uit
familiekwaal.
De aanhef mijner biogiaphie is al even
ouderwetsch als onwaar:
«Reeds als jong meisje onderscheidde zij zich
door een gelukkigen aanleg, door leergierigheid
en schranderheid.. .."
Integendeel! Ik was een van de domste kin
deren die men zich voor kan stellen: Elf jaar
oud kon ik kwalijk lezen, liep altijd met een
pop, had de gewoonte van alle arme kinderen
uit de steegjes van de N1. Z. Voorburgwal te....
omhelzen en mijn speelgoed weg te geven. Ik
werd naar kostschool gezonden in Duitschland
en bleef scer weinig «leergierig" en «schrander"
tot mijn vijftiende jaar. Ik herinner mij perfekt
twee snuggere antwoorden op een prijsuitdeeling
gegeven:
«Hoelang duurde de SOjarige oorlog?"
«Dat heb ik nooit geleerd."
»Welk verschil bestaat er tusschen een participe
présent en een participe passé?"
«Geen verschil."
Omdat ik de dochter van een geleerde was,
meende men, dat ik alles wel zou begrijpen en
werd ik steeds in de hoogste klassen geplaatst.
Mijn getuigschriften droegen: gedrag goed
wel spotziek in de studievakken altijd '2 en 13,
alleen l in stijl en teekenen.
Met 15 jaar ging ik naar een Belgisch kost
school en werd noch «schrander", noch
»leergierig", wel erg braaf en vroom, en had een
dozijn intieme vriendinnen.
De Huisvrouw vervolgt:
«Aanvankelijk voor het onderwijs bestemd,
studeerde zij vlytig om haar akten te halen."
Myn vader dacht aan geen «onderwijs" voor
m\j en ik even min. Circa 18 jaar oud kwam ik
thuis, maakte visites, ging naar kerk, comedie,
concerten en eenige bals, een wandelingetje
op Heeren- en Keizersgracht, zomers naar buiten.
Zoo banaal en gewoon mogelijk.
Op mijn 21e jaar ging ik naar 't klooster, uit
behoefte aan een ideaal leven, uit verlangen mij
te wijden aan werken van barmhartigheid.
Toen, ja, ik geloof wel dat er eenige ontwik
keling kwam; ik moest zoowel in Belgiëals in
Duitschland diploma's verwerven en behalve de
vacantie-perioden, die ik aan werken van barm
hartigheid mocht besteden, werd ik zeven jaar
lang geheel voor 't onderwijs geven gebruikt,
ofschoon de Huisvrouw zegt: »zij is er niet toe
gekomen van de verworven bevoegdheid in de
jiraktijk van het onderwijs geven gebruik te
maken".
Tijdens den Culturkampf in Duitschland verliet
ik het klooster en bleef' mij aan 't onderwijs
wijden. Eerst haalde ik de Ilollandsche akten,
ging toen naar Engeland wat meer oefening in
de Engelsche conversatie opdoen om direct
daarna weer practisch in Polen de studies van
(iravin Summinska te leiden.
Van 1870?1880 was ik voortdurend practisch
bij 't onderwijs werkzaam; het was een zeer ge
lukkige tijd.
Mijn kennismaking met Louise Stratenus bracht
mij meer tot letterkundigen arbeid: periode
1881?18!)1. Letterkunde en gewoonte met jonge
meisjes om te ga-m deden mij achtereenvolgend
4 (niet 2 zooals de Jliiisi'i'oiiw zegt) weekbladen
voor meisjes oprichten: Lelie- en l'n-.e.nknoiijiot
gedurende f> jaar; toen de J/ollaitikclti: I,elie
gedurende '2 jaar en bijna tegelijk (ik woonde in
Brussel) Joiiriiu/ In Juu.itti /'V//c, opgelost door
't failliet van 't buis Mutjuardt, waaiop ik door
mijn Parijsche vrienden aangemoedigd werd een
dergelijk blad in Frankrijk op te richten : Jmn'ii-ni
des Jennen Fillex. De reclamekosten waren echter
zoo groot dat de finantieele toestand niet toeliet.
deze uitgaaf voort te zetten. In diezelfde tijd
van '81 ill schreef ik -i'1.'! couranten-artikelen
en gaf pi. m. 25 boekdeelen uit. Ik geloof niet
dat het mogelijk ware geweest meer te werken.
De Huisvrouw zegt: «Mejuffrouw Alberdingk
Thjjm heeft veel gelezen en met vrucht gelezen."
Dit is helaas niet waar. Tijd om te lezen
heb ik nooit gehad, daarbij is mijn geheugen
heel slecht, zoodat ik dadelijk vergat als mij iets
te lezen gegeven werd; ook heb ik lezen altijd
veel vermoeiender gevonden dan schrijven. Er
zijn jaren voorbij gegaan dat ik niet eens een
courant, veel minder een boek las.
A propos van mijn boek «Een koninklijke mis
daad" zegt de Httiscrouio: »Dit werk heeft aan
de reputatie van de schrijfster zooveel kwaad
gedaan dat zij zich genoodzaakt zag een
vcriiedigingsgesclirift in 't licht te geren."
? ? '? ?
In elk geval het is met waar : ik heb nooit een
verdedigingsgeschrift in 't licht gegeven ! ! ! En
ook nooit vermoed dat dit noodig was. Ik heb
aan 't eind van dien roman gezet, dat ik bereid
was, alle lezers, die zich aan myne heldin in
teresseerden, nadere inlichtingen over haar te
geven. Circa 500 brieven bereikten mij met de
dringendste vragen; daar het onmogelijk was die
allen te beantwoorden, heb ik een brochure ge
schreven : «Een koninklijke misdaad toegelicht",
als antwoord op al die brieven. Niemand viel
mij aan, ik had mij dus niet te verdedigen. Het
boek schreef ik, omdat ik in de heldin geloofde
en omdat het thema mij gelegenheid gaf mijn
verbeeldingskracht in stijlvorm te oefenen.
Omstreeks 189;) las ik het leven van Catherine
Booth, toen... begon ik te lezen... buiten, in
Brabant levend, zonder bepaald werk, zonder
redactiewerk, en het »God beminnen bovenal en
de naasten gelijk zich ,;«?/" overweldigde mij
zóó, dat ik besloot, verder mijn leven aan dat
doel te wijden. Hiermede ben ik sindsdien
bezig en hoop het voort te zetten tot mijn dood.
Ik vind de Huisvrouw bepaald indiscreet als
zij zegt: »Mej. Ttiijm is niet bemiddeld" en
verderop : «Zij heeft veel geleden."
Wat is dat «bemiddeld" ? Ik kan, als vrouw
alleen, op zekeren voet leven, en heb evenveel
te verteren als menig ambtenaar, domino of offi
cier die vrouw en kinderen er bij moet onder
houden. Dit is natuurlijk niet genoeg om 50 of
meer vrouwen en kinderen te voeden, te kleeden,
te logeeren .... Mijn huisje is wel klein, maar
ik heb achter aan mijn tuin een belendende
diamantslijperij kunnen huren, die leeg stond.
hier zijn twee zeer ruime slaapzalen. Doch al
zegt de Huisvrouw dat ik »niet in voldoende
mate geholpen word in mijn liefdewerk" zoo is
dit geheel onjuist. Neen ! dankbaar en gelukkig
erken ik: hoe lief en goed de menschen zijn,
en hoe vele beurzen zich steeds openen om mijn
werk te steunen. Vele gaven stroomen mij toe.
Juist onder de armen levend ondervind ik hoe
heerlijk groot en edelmoedig het menschelijk hart
is. Ook ben ik dankbaar voor het vertrouwen
door de toevloeiende giften bewezen, terwijl de
ruimste gaven zich verbergen onder het strengste
incognito.
Neen, Jluixvrottif, ik ben geen treurwilg, ik
heb niet ->veel geleden" .... ik heb integendeel
kolossaal genoten in mijn leven en reken mij tot
een der gelukkigste stervelingen. De menschen
heb ik altijd liefgehad en veel liefde ontvangen,
is dat niet hel geluk ?
De heerlijkste indrukken van natuurschoon en
kunst heb ik in mij kunnen opnemen, de edelste
daden van zelfverloochening bijgewoond; heel
graag zou ik mijn leven opnieuw beginnen en er
niets aan veranderen. Mijn tegenwoordig werk
van menschenliefde kan mij geen teleurstelling
geven! Als ik op de 3(J5 dagen ns of tweemaal
moedeloos ben uit gebrek aan physieke kracht,
of omdat mijn handen gebonden door de wet geen
onrecht kunnen herstellen, geen onschuld kunnen
l redden: toch is mijn dagelijksche uitroep: >Wat
ben ik gelukkig, ik ben veel te gelukkig, ik heb
dat niet verdiend" !
Vergeef, lezeres, dat ik zoo lang over mezelf
sprak, doch hongert ook gij naar 't geluk : ga dan
wonen onder 't volk, deel met hen wat gij bezit,
geef <.I-:M K ! en gij zult honderdvoudig terugont
vangen wat gij gegeven hebt.
Cvi'lfAKiXA Al.BKKlHNi.K Tlll.I.M.
Belang en Recht.
Sedert den 15 Oct. van bet vorige jaar ver
schijnt bij den uitgever van l.ooij: Helmi;/ i'ii
AVr/V, orgaan van bet comitétot verbetering
van den Maatschappelijke!! en den Uechts-toestand
der vrouw in Nederland, van den Vrouwenbond
te (Ironingen en van de vereeniging ? '/i.-igu/i'i-"
t/1 Amsterdam, onder redactie van Dennette v. d .
Meij. In dit blad, dat den ie en den lT>e van
elke maand, in zes pagina's uitkomt, worden on
zeer degelijke en onderhoudende wijs de vele
onderwerpen besproken, die de beschaafde vrouw
in onze dagen belaiigstelline iuboazemen. en dat.
behalve door de bekwame redactrice zelve, door
vrouwen en mannen, die van de quaesties, het
maatschappelijk leven der vrouw rakende, studie
hebben gemaakt. Wij noemen slechts Jkvr.
Jeltje de Bosch Kemper, die over de vrouwen
beweging en de a. s. tentoonstelling schrijft, mr.
E. Fokker, die de wettelijke positie der ge
huwde vrouw bespreekt, Mr. van Overvoerde en
Prof. Molengraaff, die het onderzoek naar het
vaderschap bepleiten. Zoo ook gaf C. H. de Jong
een artikel over Fröbelsche kindertuinen, Dr. Cath.
van Tusschenbroek over het medisch-hygiènisch
toezicht op scholen en scholieren, mej. E.
Haigthon over den International Council of Women
(Realiteit wordend Ideaal), mej. Henriette
Goudsmit over: Met kinderen in Artis, en mej.
de Vries, Robbéover de vrouw in Italië. Tot
kennismaking met dit weekblad wekken wij onze
lezeressen op.
immiliiimiiiiiiiiiiiiiiiliiiimii
iiiiiiimiiiiimimiiuiiiiiiili»
Illüstreeren,
Onder den titel: »What our daughters
can do for themselves" gaf Mrs. H.
Coleman Davidson het resultaat van haar onder
zoek omtrent arbeid, waarmede door vrouwen
de kost wordt verdiend, of zou kunnen verdiend
worden.
Amélie Hautringer deed tenzelfden tijd gelijk
soortig werk: de vrucht daarvan was: »D i e
Weibliche Berufswahl".
Beide schrijfsters wijzen den weg ter bekwa
ming, en bij vergelijking der handleidingen blijkt,
dat het arbeidsveld in Duitschland nagenoeg
even groot is als in Engeland.
Zij, die klein zijn van vertrouwen, ontvingen
als 't ware een toetssteen voor die handleidingen
van Margaret Bateson. In haar «Professional
W omen upon their P r o f e s s i o n s",
spreken vijf en twintig vrouwen, die in evenveel
verschillende werkkringen naam hebben gemaakt,
zich uit over haar beroep en de waarde er van
voor de vrouw. Het boek zien, is het boek
koopen. Wie toch zou kunnen nalaten het te
doorbladeren om zoo mogelijk voor altijd in zijn
geheugen op te nemen de beeltenissen van een
reeks vrouwen, de roem van haar geslacht. En
juist omdat de uitgevers het zoo gemakkelijk
gemaakt hebben het een en het ander te doen
zonder het boek te koopen 't is rondom afge
sneden, zoodat van tusschen de bladen gluren
geen sprake is zal zoo goed als niemand de
lust bekruipen dit blijk van vertrouwen met
'n n guldens illoyauteit te beantwoorden.
De l'J de eeuw is de eeuw van den stoom,
der electriciteit, der reclame, hoor ik stemmen
opgaan. Alhoewel ik het volkomen eens ben met
deze denkbeeldige inderedevallers, meen ik, dat
zij nog een ander merk draagt; een teeken wel
minder dikwijls aangewezen, maar daarom niet
minder karakteristiek. De l!)de eeuw is de eeuw
der plaatjes. Zien wil men, zien; veel meer
en liever dan óf luisteren, óf denken. Voor de
kinderen: naast hun prentenboeken de lagere
school met haar aanschouwingsonderrieht; voor
de volwassenen: gravures en afbeeldingen, hier
daar en overal. De menigte kan haar voorstellings
vermogen wel te slapen leggen; als die van n
op de tienduizend wakker blijl't, is het genoeg.
Deze schetst en allen zien het non plus ultra
van gemakkelijk !
Bij /wart en Wit" is bijgevolg vraag naar
arbeidskracht. Op het geslacht der leveranciers
ziet ze niet; karakteristiek moet het werk zijn
en bovendien rekening houden met den smaak
van het gros der kijkers dat's haar eisch. Kn
daaraan zal de een voldoen voor L e Journal
Amusant of Punch, de ander voor de ver
siering van Dante of Vondel.
Waarom zijn er zoo weinig vrouwen, die zich
op illustreeren toeleggen, alhoewel het een vak
is, dat baar aan haar te huis kluistert en dus ook
voor den strengsten rechter over vrouwelijken
arbeid volkomen binnen haar sfeer ligt ? Miss
Bateson zoekt de oorzaak van dit feit ten deele
bij de opleidingsscholen, die haar leerlingen niet
voldoende in die richting ontwikkelen, ten deele
bij de vrouw zelf door haar gebrek aan initiatief',
doorzettingskracht, waar het geldt moeilijkheden
te overwinnen en zwarigheden uit den weg te
ruimen, zoodra het iets ernstigs en gewichtigs
raakt. In dit laatste zullen wij we! hot zwaar
tepunt hebben te zoeken, want het eerste trel't
de vrouwen niet meer dan de mannen, en man
lijke illustrators zijn er wel.
Is er in Nederland waarschijnlijk niet n
vrouw, die illustreeren tot beroep koos. in Enge
land zijn ze er, maar groot is bet aantal niet.
.Van de spits dier kleins schare staan de gezus
ters D e m a i n II a m m o n d. Wanneer wij
zien voor woiki' uilwvei'stinna'H /ij werken
o. a. M;u::i!Ü!ai;, ('assc!!, .loseph ('annton .V' Co.
en welke boeken en tijdschriften /ij verluchten
- - Kiplin;;'" Uadali.i Herodsl'out. iuk'r,
i'ioU-inoup dan mug:;n v/ij ila;irop /''kei' we! nn^
oordeel over haar talent doen rusten. Zij leveren
degelijken arbeid, geen half werk en daarom zijn
ze geslaagd wij, vrouwen, kunnen ons dat
niet te diep inprenten.
De gezusters Demain Hammond bezochten de
Lambeth School of Art. Een der leeraren spoorde
zijn leerlingen voortdurend aan om in hun vrijen
tijd van elkaar schetsen te maken. Dien raad
achtten zij een van de voortreffelijkste, welke
zij ooit kregen: zoo oefent men zich in het
vinden van 't karakteristieke, en leert men kie
zen, wat betreft houding en wyze van behan
deling. Van oordeel, dat de illustrator den mensch
dient te kennen in al zijn lijnen en buigingen,
volgden de gezusters een particulieren cursus in
naakt, daar de Iloyal Academy vrouwen daarvan
uitsluit. Den mensch beschouwen zij als haar
uitgebreidste waarnemingsterrein; hij wordt voort
durend door haar bespied, vooral op straat en
in openbare vervoermiddelen.
Zoolang men niet slaagt in het sluiten van
doorloopende contracten, zijn de inkomsten van
den illustrator zeer wisselvallig. Voor beginners
is het zeer moeilijk te weten, welke waarde hun
werk heeft, zoodat bij gelijk talent de een. dik
wijls driemaal meer bedingt dan de ander. Het
slachtoffer worden van onwetendheid of
beseheidenheid voorkomen de aavangers het best door
lid te worden van de Black and White
Society zij verstrekt hun inlichtingen,
welke langs geen anderen weg zijn te verkrijgen.
Dus ook in dit geval : arbeider en arbeidster,
van vakvereenigingen moet ge dit hebben; in
haar uw kracht gezocht wanneer toch zal de
Nederlandsche kostwinnende vrouw dit gaan in
zien en in overeenstemming met dit inzicht
gaan handelen ? !
Amsterdam 9 Febr. 'i.'T. EI.ISK HAIMITON.
lie ml liet ons?
Omtrent het stukje; onder dezen titel in het
l''ric*chc Volkstilad van ^1 Februari verschenen,
en door ons overgenomen, bevat het tieltoulblad
van deze week bet volgende:
>Waarom bij de aanmelding voor kweekeling
van de vrouwelijke candidaten een getuigschrift
van een geneeskundige verlangd wordt en van de
mannelijke niet? Het antwoord is nog al ge
makkelijk te geven. Het is omdat volgens het bij
kon. besluit vastgestelde reglement voor de kweek
scholen, de mannelijke kandidaten voor den aan
vang van het examen door een van rijkswege
daarvoor aangestelden geneesheer onderzocht
worden, en de Minister zoo goed geweest is, in
dit opzicht voor de meisjes een aangenamer maat
regel in te voeren, door voor haar met een attest
van haren huisdokter genoegen te nemen."
Het is dus, naar het I''riesclte Volkéilad erkent,
geen onrecht, maar een voorrecht, dat de meisjes
genieten.
Jteatriee. .Lii'/'dudii/heid. ? lluoger
onder ii'ijs. Itece/iteit-.
Prinses Beatrice, de jongste dochter van koningin
Victoria, werd kort na den dood van haar man,
prins Battenberg, tot gouverneur" (of gouver
nante ?) van het eiland Wight benoemd. Nu
denkt de koningin haar een nieuwen titel te
geven, hertogin van Kent. en dat vooral om aan
Beatnce's oudsten zoon, Albert Alexander, een
Engelschen pairsrang te kunnen verleenen. Bij
de velen in Engeland, die vinden dat Koningin
j Victoria met al te moederlijke bezorgdheid voor
| hare familie al de aanzienlijke en hoogbezoldigde
j staatsambten monopoliseert, zal het plan wel
ergernis wekken.
*
De stichter van het groote huis in damesmodes
te Weenen (dat thans door de firma Ilirsch van
Amsterdam en Brussel is overgenomen), de heer
Christoph Drecoll, besteedt een deel van het
verdiende geld aan liefdadige werken. Hij heeft
een kapitaal van 100,000 florijnen bestemd om
aan onbemiddelde kleermakers en naaisters
vaklessen te doen geven; ook heeft hij een
ondersteuningsfouus voor verarmde arbeidsters gesticht
en zal een groot tehuis voor hen laten bouwen
als de stad Weenen hem kosteloos bouwgrond
wil geven.
* *
In de damesvereeniging het -Houden Kruis"
te Weenen, tot oprichting van herstellings huizen
voor ambteiiaarsfamiiiën. beeft de
kroonprinsesweduwe Stepbanie, die eere-presidente is. zelf
de vergaderingen geleid en toespraken gehouden.
Te lierlijn zijn nu ook dames tot de
Landwirthsehafthcüe Ilochschule toegelaten, mits de
rector voor ieder geval afzonderlijk toestemming
geeft.
(lii!(.if li,cii:!,inl mi jrouKiiji:. Men maakt een
dikke pap van twee glazen melk en een grooten
eetleiiel meel. Van liet vuur genomen wordt er
een kwart pond boter, en evenveel (irnyère-kaas
bijgevoegd, vervolgens vier elerdooiers en vier
goedgeklutste eiwitten. Ken vorm wordt goed
gt'butord, met het mengsel (zou noodig een wuinig
gczovitcii) gijvuKl, en anderhalf uur uu bain-marie
gekookt. .Men dient i;ij dezen . gjtuau" oen
tomau'u-aus. bkr.ke saus of jussaus.
E?e.