De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1897 14 maart pagina 8

14 maart 1897 – pagina 8

Dit is een ingescande tekst.

DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND. No. 1029 renaissance-costuums, zonder decors enz. Lugn Poëis daar zeer mee ingenomen. Comte Prozor roemt het werk van Carl Snoilsky, een Zweedsch dichter. H\j vertaalt eenige verzen, om in Frankrijk een idee van zyn groot talent te geven. De inhoud toont veel verwantschap met de ideeën van Ibsen en Nietzsche en heeft een cosmopolitisch karakter. Enkele regels : »Car bientOt on .verra saint Pierre Descendre de son Vatican Bientót sur la nature entière Reviendra tröner Ie vieux Pan." Verder o. m. het eerste gedeelte van een studie: Les Hommes de Boksa'i door Michel Revon en van roman : Madeleine Morgan van Frédéric Carmon. * In de Mercure een «manifeste littéraire". Weer een nieuw »isme", deze week het Jammisme ! Groote auteurs zyn zoo bescheiden een nieuw isme niet naar zich-zelf te noemen, maar dat althans aan anderen over te laten. De auteur Jammes is zóó groot, dat h\j een richting, die er nu nog echt jammerlyk uitziet, zelf maar met zjjn eigen naam verheerlijkt. Het «Jammisme" komt noer op het streven naar persoonlijkheid, het niet willen vormen van een school. Nu ja... F. R. Boekverkooping. Blijkens eene in dit blad voorkomende adver tentie zal by de firma Burgersdijk & Niermans te Leiden 29 Maart en volgende dagen eene Boekverkooping plaats hebben, bevattende de uitgebreide bibliotheken van wylen prof. dr. H. G! Kleyn, te Utrecht, mr, D. F. van Leeuwen te Alkmaar, A. A. van Bemmelen te Rotterdam, eene verzameling pracht- en plaatwerken, en werken over kunst toebehoorende aan den Heer de Man, oud-burgemeester van Hof-van-Delft en anderen. De catalogus bevat ongetwyfeld veel belangrijks op elk gebied der wetenschap. Men leze voor nadere bijzonderheden de uituitvoerige advertentie. NIEUWE UITGAVEN. FHANC.OIS Coi'j'fiu, Au'ii. DATDHT, ANDHIÏE THEUKIET. Contes Clioisis. Précédés d'une notice litteraire et accompagnós de notes explicatives par E. E. H. LACOMÜLÉ. Uitgave van P. Noord hotl' te Groningen. Prijs gebonden /' 1.90. XederhindscUe Stantsirctten, uitgegeven door Mr. K. Meijer Wiersma. Gebonden prijs /' '2.90. Uitgave van l'. Noordhoff te Groningen. Cüds roor (iyninasiasten, door Dr. J VAN WAGKJUNGKN JE. Prijs f 1.?. Uitgave van P. Noordhoff te Groningen. Nederland en Insiilinde. Een School en Handatlas door F. BKUIXS. 2e herziene druk. Prijs / 1.80. Uitgave van P. Noordhoff te Groningen. Der Urquell. Eine Monatsschrift für Volkskunde, Herausgegeben von FKIEDRICH S. KRACSS. Nieuwe Reeks. Ie Aflevering. Leiden, E. J. Brill. Barty Josselin, door GEORGE jju MAUKIEU. (Hollandsche vertaling.) 4e Ah1. Amsterdam, L. J. Veen. De NavorscUer, onder red. van .1. F. van So meren. 1897. Afl. 2. Nijmegen, H. C. A. Thieme. De tüsschentomst der mogeniUieilen, (ÜARAN D'ACIIE in den Figaro.) '-r?- o' -?-o - .En Arrière ! Julius Prutlelman Brommeijer. Sedert Oetober '95 had hij zich niet weder laten zien. Ik kon me dat wel be grijpen, want de ontvangst toen was niet al te hartelijk geweest, Van Eeden was me met zijn deern is-theorie tegen het lijf geloppen, en had den wind van voren gekregen. Hij zou het vleescheten afschaffen, omdat je niet vleesch kunt eten zonder dood slaan, en de deernis, ook met de dieren, tot onze hoogste, edelste en duurzaamste nei gingen behoort. We moesten, meende hij, tot de «natuurlijke en oorspronkelijke voedingswijze" terugkeeren vleescheten, jagen, visschen was immoreel. Ik heb hem toen zóó degelijk onder banden genomen, dat hij geen kik terug heeft gegeven. Hij schaamde zich blijkbaar zóó. (lat hij mij niet meer durfde bezoeken, 't, Viel in het oog. Mijn vrouw had al meermalen tegen rne ge zegd : gek, dat die mijnheer v. Keden nooit meer is teruggekomen, hij heeft hier toch geen hond zien geeselen, maar //.? begreep het, wel. Wacht maar, zei ik dan, d_at moet den tijd hebben. Fierst dienen wij die malle deern isgeschiedenis weer kwijt te zijn, dan komt hij met, een nieuwe uitvinding, je zult hem op een goeden dag zien verschijnen; hij is er de man niet naar om het bij n probeersel te laten blijven. En ik heb mij daarin niet vergist. Verleden week zat hij weer voor me, anderhalf' jaar ouder geworden, ook anderhalf'jaar wijzer. 't Duurde maar even of daar haalde hij het Kebruari-nummer van de Gids, dat hij afzonderlijk had laten inbinden, in bruin leer en verguld op snee, uit, een vloeipapier, en lei het voor zich op tafel. Terwijl ik hem lachend toevoegde: jawel, ik ken dien ver gaarbak ! zei hij: wat denkt u daar nu van, u heeft het toch gelezen ? Je bedoelt je artikel Werk en Brood .... Natuurlijk, zoo iets sla ik niet over. Kn al wou ik het overslaan, ze laten dat niet meer toe; want, zooals je terecht schrijft: des kundige noch leek, man noch vrouw, noch kind" heeft tegenwoordig vrede met den toe stand. Dat gaat zóó ver, dat je zonder over drijving had kunnen zeggen : man noch vrouw, zoon noch tlocltlrr. Immers zelfs Thérèse is aangetast. Klken Maandag gaat zij naar Eninijf",i/iil!ieitl, om door een jong advocaat, een zekere Bie ... Bic ... Bic ..., hoe heet hij ook weer, het is zoo'n lastige naam, Bielerdak geloof' ik, zich te laten onderrichten in de economie. In de staathuishoudkunde? Ja, in de staathuishoudkunde; dat valt je niet mee, hè! Je dacht, dat je daar riu in je eentje, stiekem, in de boschjes van Bussum, gauw die wetenschap had verschalkt, om er bij mij en een ander mee te komen kranen, maar dat 's mis. Thérèse praat nu al net zoo goed over Mill en Mills als jij. en toen /.e mij op jou artikel attent maakle, /.ei /e direct: Papa, een opstel van mijnheer v. Meden, ge heel in de richting van prol'. Treub, de sociale economie. Mijn vrouw, die veel liever gezien zou hebben, dal, Thérèse in de gewone huis houdkunde, dan in de .v/<m/huishoudkundc haar studieveld had gezocht, keek je Werk Noord- en Zuid, onder red. van Taco H. de Beer. Twintigste Jaargang. No. 2. Culemborg, Blom & Olivierse. De Arbeidersstand en de Sociaal-Democratie. Debat gehouden in eene openbare vergadering der Arbeidersvereniging te Leipzig, door prof. dr. Rudolf Sohm en Max Lorenz. E. N. Smit Ez., Koog aan de Zaan. Motto: Volharding. PrüsKainij van Reclame-biljetten yoor de Dordtsche tentoonstelling. Motto: Good bye. TOON5TELLING De schilderes zonder hoofd. Motto: Tot in den dood getrouw. De Nijverheid lin de siècle, met ooron aan de kieuwen. \ en Brood'' in en daar haar oog juist viel op j het woord Graham, verkeerde zij in de meeI niner, dat je het over Graham-brood had t. ! Kom, zei ze, dat bevalt me, daaraan kan je toch zien, dat die Mijnheer v. Keden een diiklcr is en een jirac/ificJi. man. Dat praat me i tegenwoordig, tot Thérèse toe, over allerlei ? dingen, waarvan ze geen verstand hebben, en , wat voor de hand ligt, waar ze voor opgevoed j en voor klaar gemaakt, zijn, de dingen waar; van ze wat geleerd hebben of loeren moesten ! om hun huisgezin en de menschen in 't algeI meen nuttig te wezen, zijn detlui te min. Ik : ben nieuwsgierig eens te lezen wat Mijnheer : v. Keden van dat Graham-brood vertelt; dit, N r. stuur jelui niet weg vóór ik het gezien heb. - .Ie moet weten, mijn vrouw leest anders i nooit in de Gids", maar ik ben zoo verstanI dig geweest, haar dit N r. ook uit de handen : te houden, want het zou mij gespeten hebben als /.ij haar lofspraak op je, weer terug had moeien nemen. Ken prijsjc, zelfs een bij ver gissing gegeven, doet een mensch soms zoo ? goed en moet dat, dunkt me, vooral jou doen, die als een dichter in de wieg gelegd bent en i dal, -- alles behalve bij vergissing onder een paradijsnaam ! v. Keden waardeerde dit; maar, zeide ik, c als je mij vraagt: ik geloof' ook, je had je ; liever bij 't Graharn-brood moeten bepalen; ; 't is altijd nog veel beter armenlui te leeren boe ze voedzaam brood kunnen bakken, dan zulke bodemlooze praatjes te houden over brood i dat, geen brood is en werk dat, geen brood ' geefl. 'l Heeft, n' iels van ui'je in eens be roemd hebt. willen worden, 'I. kwam er niet i op aan hoe, ;ils ('aesario b. v. die ('arnot vermoordde. Dat begint, daar: luien wij lift ! maar herhalen in rond Hollandse!], stelen i doen we allen, we zijn dief of' diefjesmaal,". ; Wij leven van diefstal en roof, niet bij wijze i van spreken, maar heusch echt, lage genuene N ATI O N TENTOONSTELLING, 'JVERHEID KUNST Fl.DK.BCH J V IV! »^ « l ~J ] Kunst tot Nijferheid: Man! met zulke beenen | hoor je in 't gasthuis. i ' Motto: Eenvoud. Der Trompeter von Dordrecht. Troost, (Jagend.) Muori/emiiir (rin'ir gijn tiTec/itslellini/i: Kom, oudje, huil niet langer, je kunt me later immers nog dikwijls genoeg in 't Panopticum zien ! diefstal aan den arme gepleegd. Van elke tien menschen werken er negen hard om den tiende te onderhouden, enz. enz. en dan laat je daarop volgen, al wist je zelf niet heter, »dat er voor ons niets te plunderen valt." Wat heb jij toch tegen de rijken ? Ken mensch, zegje, heeft weinig noodig om te bestaan; Brood, melk, olie, linnen (waarom geen katoen)? wol. zout, honig, brandstof', een huis en nog wat makkelijk verkrijgbare dingen ! Dacht je nu, zoo ging ik voort, dat alleen de rijken meer krijgen dan hun toekomt. Klke arme, die iets boven het noodige, wat je daar ge noemd hebt, naar zich weet toe te halen, is, als je zoo wilt, ook een dief en diefjesmaat en steelt hij minder clan jij of' ik. dan is dat maar, omdat zijn vingers niet ver genoeg reiken. Enfin, die praatjes kennen we nu al lang van builen en als jij zelf' ze voor iets meer dan praatjes houdt, dan zou je ons moeten aansporen alle privaatbezit af' te schallen, want zoolang er bezit in de wereld is, zullen wij allen, armen en rijken, ieder naar de gelegenheid zich voordoet, dief blij ven - - anders gezegd iets meer trachten meester te worden dan het noodige, dat jij ons toedacht, met je melk en honig, olie en zout. IK ga daar niet verder op door. 't Is me de moeite niet waard. Maar waar ik op komen wou. Heb jij nou een gezicht om zulke op ruiende taal te spreken ? Je gezicht past veel beter bij den preekstoel of de nutskatheder dan bij de barricade, en geloof' me, als je zoo begint en zoo doorgaat, daar kom je terecht. Kijk, je doel is gotd, 't, zou uitstekend zijn, als hel maar te bereiken was. ,1e wilt ons bevrijden van al dat schorem, (lat ons hier in den laalsten tijd, onder geleide van een diender, bij vijven te gelijk, de deur heeft plat aeloopen. Daar /.it, ten minste iets in. Dat kan ik wnardeeren. Stuur ze naar de Kijkshoeven, /.eg je ; maak er boeren van, be

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl