Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1030
zich donker tegen het wit der groote pijlers
afteekenen. Uit 1822 van J. Jelgershuis Pz. nog
een schets en uit later lijd van Bosboom en
Springer eigenlek van minder kunsthistorische
waarde.
Th. M.
Een kostbare uitgave.
Ik geloof wel dat de firma Langenhuyzen op
het Singel de eenige is die hier een exemplaar van
het nu onlangs verschenen werk van James Tissot
voorhanden heeft. La Vie de Notre Seigneur
Jesus Christ met 365 prentjes, zoo gekleurde als
alleen zwarte, 't is bij Alfred Mame en Zoon te
Tours uitgegeven en verschy'nt in twee deelen
en kost 1500 francs.
Om veel redenen is dit een tot nog toe niet
geziene onderneming.
Eerstens omdat ze geheel door katholiek initi
atief is tot stand gekomen, en daar men bij zulke
uitgevers meest of onbegrepen navolgingen van
gothiek of reminicenzen van Rubens denkt te
vinden, is de hoogst modern-fransche wyze van
opvatting en uitvoering aller opmerkelijkst.
James Tissot is zelf langen tyd in het tegen
woordige Heilige Land geweest en heeft daar
zooveel schetsen gemaakt en documenten verza
meld, dat hy' bij zijn terugkomst in Frankrijk
de voornaamste gebeurtenissen van Christus op
aarde met de omgeving kon illustreeren, die zy'
naar alle waarschynlyk gehad hebben. Dit geeft
wel een eenigszins ongewonen indruk, vooral wan
neer men Christus, Maria en de Apostelen in groote
Arabische en veelkleurige bournous ziet afge
beeld, in de van de zon geblakerde, drooge om
geving van de vuile Oostersche steden. En dan,
de uitvoering is werkelijk exemplair. Het zy'n
gekleurde lichtdrukken naar aquarellen, maar
met zooveel kunde nagevolgd, dat men dikwyls
de teekening voor zich meent te zien.
Dat is een zeer interessante uitgaaf, die velen
zal doen watertanden, maar ongelukkig voor veler
beurs onbereikbaar is.
Th. M.
Tentoonstelling Duco Crop.
In de Eensgezindheid op het Spui is een ten
toonstelling van cretonnes uit de fabrieken van
Van Vlissingen te Helmond. Zij bly'ft tot 27
Maart geopend. Wy' hoopen hierop terug te
komen.
De op de pry'svraag uitgeschreven door de
vereeniging «Amsterdam Vooruit" ingekomen ant
woorden voor een Reclamebiljet, zullen 24 Maart
e. k. in het Paleis voor Volksvlyt voor belang
stellenden ten toon worden gesteld.
By' Wisselingh is een magnifieke en voor den
maker zeer groote schets van Daumier. Het is
een superbe visie van Christus voor het volk,
geheel in gry's en bruin, in weinig tijds als een
voorbytrekkende visioen op het doek gezet.
De firma Schröder, boekhandelaars op het Rokin,
zal binnen kort in hare bovenzaal een vry
uitgebreide tentoonstelling van binnen- en
buitenlandsche affiches houden.
Henri Pille. ?{?
De voor enkele dagen overleden Fransche
schilder Henri Pille, die in 1844 te Essonnes
in het departement van de Aisne werd geboren,
heeft hoofdzakelyk als teekenaar en illustrator
naam gemaakt, ofschoon hy' zijne officieele onder
scheidingen het Legioen van Eer in 1882 en
en de gouden medaille in 1889 te danken
had aan zy'ne schilderijen. Twintig jaren lang
leverde Pille aan tal van geïllustreerde bladen,
in 't byzonder aan den Chat Noir, aan den
Cowrrier Francais en Le Mire, humoristische
teekeningen, bij voorkeur »des fantaisies
moyenageuses", drinkebroers en vechtersbazen. Op
voortreffelijke wijze illustreerde hij den Don
Qwichotte, de Contes de Perraudt, den Roman
Comité, de werken van Alfred de Musset. Zijn
schilderijen, meestal historische genrestukken of
landelijke tooneeltjes uit Zwitserland, het
Schwarzwald en den Elzas, waren correct van teekening
en accuraat van uitvoering, maar droog van fac
tuur en middelmatig in hun coloristische
qualiteiten.
Ofschoon Pille, dank zy' zijn ingespannen en
vruchtbaren arbeid als teekenaar en illustrator,
zeer veel geld verdiende, was hij in voorkomen
en houding boersch en slordig, zoo zelfs dat
Forain eens van hem zei: »Pille maakt met wit
'krijt aanteekeningen op zy'n manchetten." Dat
hy' zich zoo als bohémien voordeed en een sterk
contrast vormde met de elegante verschijning van
vele van zy'n kunstbroeders, geschiedde mogelijk
niet zonder berekening.
Zeker had hy het meer aan zijne persoonlijk
heid dan aan de eigenaardigheden van zy'n talent
te danken, dat hy na zy'n dood door den
antiakademischen kunstcriticus Arsène Alexandre by'
de school van Montmartre werd ingedeeld.
Een boek van 500 dollars.
In het Börsenblatt fiir den Deutsehen
BuchJtandel maakt Theod. Goebel melding van eene
uitgave, die op het gebied der
chromo-lithographische reproductie een waar kunststuk mag
heeten. Een rijk Amerikaan, W. T. Walters,
die eene zeer uitgebreide en kostbare verzameling
van Oostersche keramiek bezit, heeft in het be
doelde werk de meesterstukken zy'ner collectie
doen afbeelden op 11G chromo-lithographische
platen. De beste lithographische drukkerijen te
Parys waren er. by' eene proefneming, niet in
geslaagd, den rykdom, de diepte en den
metaalglans der Oostersche kleuren voldoende weer te
geven, doch dit gelukte den
Duitsch-Amerikaanschen kunstenaar Louis Prang te Boston, wien door
den heer Walters, wat de kosten betreft, geheel de
vry'e hand werd gelaten. De arbeid heeft zeven jaren
geduurd; veor den druk van elk der platen wa
ren gemiddeld niet minder dan 20 steenen
noodig ; enkele platen vereischten zelfs 44 steenen
met verschillende kleuren nuances.
De titel van dit prachtwerk luidt: «Oriental
Ceramik Art. Illustrated with 116 plates in colors
and 437 black and white cuts, reproducing
speciment in the collection of W. T. Walters. With
a complete history of Oriental porcelain,
including process, marks, etc. by S. W. Bushell."
De prijs is 500 dollars, en wanneer elk der 500
gedrukte exemplaren tot dien prijs zijn verkocht,
zullen de kosten waarschynly'k nog niet eens
gedekt zy'n.
By de firma E. J. van Wisselingh en Co.,
Spui 23, is tentoongesteld een schilderij van
J. Maris: Omstreken van Leiden.
(MicMen van Aftert Veney, 1}
De nieuwe bundel van den heer Verwey berat
gedichten in soorten: lyrische en dramatische;
wijsgeerige en enkel beeldende en beschrijvende.
Doch hoewel menigeen de forsche beschrijving
van Samson's heldendaden en het felle coloriet
der Spaansche tooneelen welkom zullen zy'n, geloof
ik, dat den dichter zelf zijn reflecteerende verzen
het meest belangrijke zijn voorgekomen. Aarde
noemt hij zijn bundel, en ik geloof daarom, wijl
hem het woord aarde als titel wat duidelijker
scheen, dan het andere zoo veel door hem ge
bruikte woord Leven, terwijl zijn nadenken even
wel gaat over het geheimzinnige begrip Leven
genoemd, en de philosofie in dat nadenken bevat
door hem als gewichtige wijsheid beschouwd wordt.
De tijd zal misschien komen, dat de een of
ander jong wijsgeer zich er aan zet om de
philosophie van Aarde nauwkeurig te beschryven en
te kritiseeren. Mij dunkt, dat zou niet kwaad
zijn. Veel te weinig toch worden de artisten door
de filosofen in hun wijsgeerigheid beschouwd:
veel te weinig, want ook indien men in de gedich
ten niet een klare uiteenzetting van een systeem
moet zoeken, wellicht is er toch een stelsel, en
wellicht bevat het elementen, waarom een vak
wijsgeer niet zoo licht denken zou. Er heeft wel
eens een Duitsche meneer een boek geschreven
om te bewijzen, dat een Grieksche meneer
Aenesidemus, filosoof van sceptische neigingen, niet
een propagandist voor de leer van Heraclitus
was, wat zeer interessant is voor hen, die
nooit van Aenesidemus en zijn zoogenaamd
Heraclitisme gehoord hebben. Als het de moeite
loont om zoo'n geval te onderzoeken, zou men
het dan ook niet eens beproeven met een dichter,
die althans bewezen heeft voor de schoonheid
veel te gevoelen, en misschien door zijn schoon
heidsgevoel een gedachte vindt, bij den heer
Aenesidemus nooit opgekomen ?
Maar wij arme recensenten hebben den tijd niet
tot zulk een gezette studie. Wij kunnen niet
veel meer doen dan een eersten indruk ontvangen
en dien in woorden brengen, hopend dat wij
een ander daardoor aanleiding geven verder te
gaan.
Albert Verwey's filosofie zou men kunnen noe
men de wijsbegeerte van het Leven, met een
groote L. Het is een soort van monisme, niet
onverwant aan de leer door Faust in een beroemd
gesprek met Gretchen voorgedragen. Het lieren
is de samenvatting van alles wat op een of andere
wijze bestaat. Een geschikten naam er voor vin
den kan men eigenlijk niet, en de dichter vindt
dat zeer goed, want het is niet te doen om een
naam voor de zaak, doch om de zaak zelf, en
een beeld er van : door een goed beeld te geven
toch zal men medewerken aan de ethika van het
monisme: het gevoel, dat alles wat bestaat ver
want en n is. :2>
Het Leren is alles wat op een of andere wijze
bestaat, óók de gedachten, de Ideeën. De heer
Verwey zegt niet dat de Idee alleen is en de
verschijnselen geen bestaan hebben, voor hem
omvat het Leven beiden. ;>) Toch is in de Ideeën
dit bijzondere, dat zij op zich zelve reeds uit
drukking aan het monisme geven, dat er in
hen overeenkomst, verwantschap, gelijkheid is
op te letten.
De gulden ideeën, zegt hij in verzen, die tot
de beste van den bundel behooren,
De gulden ideeën leven,
Voor zich, zijn lichaamloos:
Zy' dalen en stijgen en zweven,
Lichten, luiden altoos.
Triangels en aureolen
Rond cirkelende roos,
En gloênde kogels dolen
Door ruimten mateloos.
En al hun klanken luiden
Vreemd, in een naam
Van vreemd beduiden:
Gelykheid saam.
Zóó ver gaat de heer Verwey' in zy'n monisme.
Doch het is hem minder te doen nog om dit
inzicht, dan om de levenswysheid die men er
uit putten kan De strijd en ellenden der
menschen komen voort uit miskenning van het mo
nisme, en wel uit die zekere miskenning, welke
het rveten en willen weten is, het weten dat the
oretiseert over het Leven en er een oorzaak voor
zoekt buiten het Leven zelf gelegen, en dus een
dualisme invoert. Men moet het Leren niet willen
verklaren, dit is onjuist en zondig, men moet het
met liefde aanzien, bewonderen en bezingen. Met
het ontwaken van het Weten, het by'belverhaal
leert het, verdwenen de paradys-zalige liefde
volle vrede en aanschouwing; en er kwamen strijd
en lyden: want het Weten bracht scheiding
in wat n was. En dit lyden heeft de wereld
overstroomd, zooals de heer Verwey ons verhaalt
in de schoonste regels van zijn boek:
Ik zit'in November-misten,
Een eenzaam man,
Zij streepen in lange risten
Myn venster an.
Zij zy'n de vergane ellenden,
Die zwerven knie-geknikt,
Die 't bukkend hoofd nooit wendden,
Nooit hebben opgeblikt.
Zij steunen d'een den ander,
En wagg'len zonder steun,
Zy zijn willoos en drijven elkander,
Zij murm'Ien, en 't klinkt als gekreun. 5)
Dus, het monisme accepteeren en dan weer
onschuldig worden, en gelukkig in liefdevol aan
schouwen ; en niet een betrek'lijk monisme, dat
slechts een fundamenteele eenheid onder de deelen
van het Al erkent, doch een absoluut en zoo
algemeen mogelijk monisme, dat alles, al het denk
bare, en ik zou haast zeggen het ondenkbare,
als bijeen behoorend, als deelen van het ne en
ondeelbare Leven beschouwt.
Maar ik voor my geloof niet, dat de heer
Verwey zoo consequent kan zijn in zijn monisme
als hij wel zou willen. Zoo het leven alles omvat,
en de erkenning van het Leren vrede en geluk
moet brengen, dan behoort ook de strijd er toe.
en moet men vrede en geluk vinden ook in de
liefdevolle aanschouwing van strijd en ongeluk,
Zoo het leven alles omvat, en in zijn
aZ-omvattendheid moet bewonderd worden, waar moet
men dan met het Weten blijven, de bron der
ellende ? Ja, ik weet wel, de heer Verwey wil
het weten er uit zetten, maar dit lijkt mij een
zonderlinge daad van iemand, die het Leren in
:illes, in alle deelen liefheeft. Bovendien, ook het
monisme is een filosofie, en men kan bezwaarlijk
deze filosofie aanprijzen en verdedigen zonder
te denken, doch denken is voor den heer Verwey
uit den Booze.
I lij merkt het zelf wel eens, dat hij op een
tegenspraak stuit. Hij wil geen scheiding maken
tusschen dichten en weten: beiden zijn zij beel
dingen van het Leven zegt hij. En zoo moet hij
wel zeggen als consequent monist, want ieder
mensch moet een zuiver deel van het Leven zijn,
en in een ieder mensch moet het leven zich zui
ver openbaren. Iedereen is dus Dichter.
En in die Gij zijt, dat's de ware Dichter,
Maar ik vat niet hoe Ge in n mensch niet
zoudt zijn, (i).
zegt de heer Verwey met groote openhartig
heid tot het Leren, want ik geloof niet dat
hij alle menschen groote dichters zal noemen,
en dus erkent hij hier op zijn minst tegen het
dualisme van dichter en niet-dichter aan te loopen.
Mij nu verwondert het alleen, dat hij er nog
niet meer is tegen aangebotst.
Tegenstellingen, strijd en denken bestaan nu
eenmaal ; zoolang er is datgene wat denkt en
datgene waarover gedacht wordt; zoolanger indruk
ken zijn en iets dat indrukken ondervindt; zoolang
er iets is dat eigenschappen heeft; zoolang er
n is en vél; zoolang zal ook een betrekt ijl;
monisme het hard te verantwoorden hebben. Maar
de heer Verwey die de eenheid niet enkel
zoekt in een essentie of substantie, maar boven
dien in alle accidenten, attributen, eigenschap
pen, verschijnselen, uitingen, of' hoe men het
noemen wil, loopt ieder oogenblik gevaar te strui
kelen. Dat er iets verleidelijks is in zijn gedachte,
en hij er op menige plaats van zijn boek
schoone poëzie van gemaakt heeft, zij volgaarne
toegegeven, maar noch de verleiding, noch de
poëzie kunnen de gaten van zijn systeem met
juiste redeneering vullen.
Cu. M. VAX DEVENTER.
1) Aarde, Scheltema en Holkema's Boekhandel,
Amsterdam, 18iM>.
?2) Zie blz. 7. 3) Vergel, blz. 8. 4) blz. 11:>.
5) lilz. 110. i!) Blz. 95.
Inhoud van Tijdschriften.
Eigen Haard: De groote Manoeuvers, door
Virginie Loveling. IV. Emanuel van Meteren
door Prof. H. C. Rogge, met portret. Brieven
uit Deli van een jong assistent, door Jan, met
afbeeldingen. Jane, naar het Engelsch van
John Kendrich Bangs. (slot). Een paar
vaderlandsche ky'kjes, met afbeeldingen. De
Edisonwijk, door G. S. de Clercq. I, Het
Stamhuis der Breughel's, door H., met af beelding.
Feuilleton.
....... "" ................ iiiiiiiiini ....... IIIIIIIMIIIIII ...... Minimin ..... iiiniiiin
40 cents per regel.
Hoofd-Depöt
VAN
Dr. JAEGER'S OEIGK
Sormal-WolartMen.
K. F. DEÜSCHLE-BENGER,
Amsterdam, Kalverstraat 157.
Eenig specialiteit in deze
artikelen in geheel Nederland.
H. RAHR te Utrecht.
Fianofabriek.
Binnen- en Buitenl. Muziekhandel.
Amerikaansche Orgels.
Ruime keuze in Huur piano's.
MEIJBOOS & KALSHOVEN,
Arnhem.
Piano-, Orgel- en Muziekhandel.
Ruime keuze in Huurpiano's.
r>
Goessche Zoute Beschuitjes.
T A * A V-IBERND. EICHHOLTZ.
Te Amsterdam bij Wed_ j_ GERBER &
ZOON. H. H EL U
Graveur-Giiilloolieur,
Rcguliersdv» arsstraat 82, Amsterdam.
Gravure van Farn. Wapens, Mo
nogrammen, inscriptiën in Gouden
en Zilveren Voorwerpen,
LuxeArtikelen, Ivoor, Cachetten in
Metaal, etc. etc.
De Schriftkundige H. W.
COB1VELIS (adres,: Rotter
dam, EemlraclHsweg O I)
maakt hiermede bekend,dat hij
ra 41/;; jaar voor Eigen Haard
werkzaam geweest te zijn van
verdei e medewerking met dit tijd
schrift heeft afgezien, vooral daar
met de plaatsing zijrer bijdragen
i dikwijls eenige maanden verliepen.
In verband hiermede wordt aan hen
die eene beoorcleeling naar
bun handschrift wenschen te
ontvangen, verzocht het volgende
ia het oog te houden:
Men zende minstens 20 regels
schrift, met de gewone hand ge
schreven (b.v. een brief, met adres,
bij voorkeur ook eene handteekening
en schrift van vroegere jaren).
Opgave van sekse en leeftijd (bij
benadering) blijft met het oog op
twijfelachtige gevallen gewenscht.
Voor ieder handschrift zende men
een remise van ? 2.05 (voor Ned.
Indië, Transvaal enz. ? 2.12yg).