Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1032
Zelfs officieele personen redden zich, als
b. v. in een gemeenteraad gewaagd wordt
van minder gunstige toestanden bij 't onder
wijs, met het banale: »erkwamen geen klach
ten, althans geene officieele, bij ons in.'' Zoo
worden op vele plaatsen rotte toestanden
bestendigd, ofschoon 't een publiek geheim
is, dat de zaken in vele opzichten zoo slecht
mogelijk zijn. Maar nagenoeg iedereen doet
er het zwijgen toe! Want als men iemand
hoort opmeiken : »Je moet de jongens maar
«ens hooren, hoe of het er toegaat," dan
heet het: jongens moet je er buiten houden."
Misschien heeft men gelijk: want dan zou
er wellicht wat AL te veel aan :t licht komen,
dat dringend afdoende verbetering behoeft,
vooral wat 't gehalte der leeraren als school
meesters betreft.
De knellende band.
Daarover zuchten burgemeester en wet
houders van de hoofdstad van Nederland,
?van de stad met een half millioen inwoners
en zoo noemen zij de tegenwoordige concessie
der A. O. M. en het is hun wensch om dien
pijnlijken band minder drukkend of geheel
los te maken, die hen geleid heeft tot de
huidige voordracht.
Wij stellen ons voor te onderzoeken waarom
die band zoo knelt, hoe die zoo knellend
geworden is en wat gedaan moet worden om
dien weder los te maken.
Het was 23 Nov. 1880, dat B. en W. aan
den raad eene voordracht deden om aan de
A. O. M. eene uitsluitende concessie te
verleenen voor 40 jaar.
27 Jan. 1881 deden daarop negen raads
leden, waarvan de heeren Heineken, Van
Nierop en Pijnappel thans nog alleen zitting
hebben, een tegenvoorstel, waarvan de hoofd
punten waren: het geven van eene korte,
niet uitsluitende concessie, met aanleg van
alle iioodige werken door en voor rekening
der gemeente, terwijl de exploiteerende
maatschappij eene annuïteit als huur zou
betalen.
De voordeelen van dit stelsel, dat uitging
van de wenschelijkheid om de vrijheid der
gemeente niet aan banden te leggen en
daarom eene uitsluitende concessie voor lanrjen
duur bestreed, waren volgens de voorstellers
in hoofdzaak deze, dat, waar de maatschappij
geene belangrijke uitgaven voor sporen,
kunstwerken en gebouwen behoefde te doen,
de concessie ook kort kon zijn en men bij
eventueele naasting minder moeielijkheden
en conflicten zou te vreezen hebben.
Dit voorstel der negen heeren werd toen
verworpen.
De ondervinding heeft echter sedert aan
getoond hoe juist hun inzicht is geweest en
welk eene lijdensgeschiedenis aan de stad
gespaard ware geworden indien hunne
zienswijze destijds door de meerderheid ware
gedeeld.
B. en W. hadden intusschen in hunne
voordracht het woord uitsluitende concessie
doen vervallen en vervangen door: concessie.
met een recht van voorkeur. In de zitting
van 9 Juni 1881 werd op voorstel van Mr. v.
Nierop het recht van voorkeur beperkt tot de
z. g. oude stad.
Dit voorstel werd aangenomen en blijkens
zijne toelichting was het Mr. v. Nierop's be
doeling later, bij uitbreiding der gemeente,
den aanleg van lijnen in de nieuwe stad en
vooral van lijnen naar omringende gemeenten
mogelijk te maken, onafhankelijk van de
A. O. M.
Hoe volkomen onpraktisch de zeker uit
stekende bedoeling van den voorsteller door
hem in deze redactie werd belichaamd, moge
hieruit blijken, dat sedert alle plannen om
de buitenwijken in de omringende gemeenten
ten zuiden van Amsterdam van goede tram
lijnen te voorzien, op dat beperkte voorkeurs
recht zijn afgestuit.
Kn toch was men tijdig gewaarschuwd.
Want reeds 4 December 1SSO was het plan
van den heer Sanders, voor eene ceintuur
met takken naar de binnenstad en naar de
buitengemeenten bij den gemeenteraad in
gekomen.
Men heeft die aanvraag niet afgewezen,
maar er mede gesold tot 1S!J(J, ze gebruikend
om te trachten van de A. O. M. eenige
voordeeltjes te verkrijgen.
Want zooals Mr. Sillem het namens de
toenmalige tram commissie, waarvan Mr. v.
Nierop thans het eenig overgebleven lid in
den raad is, in de zitting van 23 Mei LS90 heeft
verklaard, de gemeenteraad had zich sedert
in hare verkeerspolitiek uitsluitend laten lei
den door vrees voor eene procedure met de
A. O. M.
Nu zal men zeggen, waar die tram-con
cessie reeds destijds een zoo klemmende band
?was, waarom dan toen die band niet losge
maakt en de A. O. M. genaast. De com
missie heeft de redenen daarvoor destijds ook
bij monde van Mr. v. Nierop in zijne zittin
gen van 21, 22 en 23 Mei 1S90 blootgelegd
en de reden was weder vrees en wel vrees,
dat men het toenmalige net te duur zou
hebben moeten betalen.
Maar sedert is gebleken, dat, ware de com
missie destijds juist ingelicht geweest, zij had
moeten weten, dat de A. O. M. voor een
millioen gulden, door haar aan openbare
werken, bruggen enz. besteed, geen terugbe
taling kon vorderen en dat hiermede onrecht
matige vorderingen der maatschappij gedekt
waren, zoodat de gemeente liet net der A. O. M.
in 1890 voor billijken prijs had kunnen
naasten.
De commissie heeft haar standpunt des
tijds tegenover de krachtige aanvallen waar
aan het blootstond, ook weder bij monde
van Mr. van Nierop, verdedigd door te zeggen:
Wij hebben den band tusschen de gemeente
en de maatschappij nu zooveel losser gemaakt
en de voorwaarden waarop andere onder
nemers in de oude en nieuwe stad kunnen
worden toegelaten zijn thans zoo duidelijk
omschreven, dat misvatting voortaan onmoge
lijk is, vrees voor processen behoeft niet
meer te bestaan en ook zij die willen naasten
kunnen het evengoed doen nadat deze con
cessie is aangenomen als daar vóór.
Maar ziet, alweder is nu bewezen hoezeer
Mr. v. Nierop met de commissie ook toen
weder mistastte.
B. en W. zeggen het duidelijk in hun
laatste praeadvies, dat zij de bepalingen
regelende de rechten van de gemeente om
andere ondernemers in de stad te laten niet
durven toe te passen.
Kn wat betreft de mogelijkheid van naas
ting is men nog meer teruggegaan.
Want om het geld voor den Westelijken
verkeerweg van de A. O. M. te krijgen heeft
men haar andere voordeelen moeten toestaan
waarvan eene deze is, dat de gemeente de
bezittingen der A. O. M. tot den vollen prijs
moet betalen :;elfs al zijn ze ongeveer waar
deloos. Kn volgens B. en W. en den direc
teur van Publieke Werken, men zie het
rapport bladz. 150 en 171, is dit het
geval met de sporen der maatschappij,
die ongeveer n millioen gulden gek )st
hebben, waarop weinig meer dan 3 pCt. is
afgeschreven en die thans nagenoeg waarde
loos zijn.
Had men in 1800 bij naast ing f n millioen
in het voordeel der gemeente, men liecft er
nu Keker n in het nadeel.
Dus een verlies bij toen, wanneer men nu
wil naasten van twee millioen gulden.
Men «iet dus hoe zelfs een bekwaam en
handig financier en een gemoedelijk man als
Mr. v. Nierop, wanneer hij uit vrees afwijkt
van de goede beginselen, zelfs kan falen op
die punten waar hij meent het sterkst te
zijn en in tegenstelling van Mefistofeles kan
worden: »der Geist der slets das Gntc ivill umi
stcls das Blise tl/ut."
De heer Van Nierop keere daarom tot zijn
standpunt van Januari 1881 terug, hij sluite
zich aan bij de voorstellers van naasting der
A. O. M., want, zooals wij straks zullen
aantoonen, de weg die hij nu als lid der
finantieele commissie voorstelt te bewandelen:
onderhandelen met de A. O. M., dus blijven
transigeeren en blij ven modderen, kan geen
ander gevolg hebben dan de toekomst nog
!' meer te bederven, naasting meer en meer
moeielijk te maken en den knellenden band
j nog nauwer toe te halen.
i Kn hoe heeft zich onder de werking van
dien knellenden band het verkeer ontwikkeld ?
Daar waar ten Noorden van het IJ, het
recht van voorkeur kon ontdoken worden,
omdat het recht van voorkeur gelukkig nog
i geen bootjes geldt, daar heeft zich plaatselijk,
ondanks alle bezwaren, een levendig
buurt; verkeer ontwikkeld en smokkelen de
veeri bootjes honderdduizenden tram-reizigers bin
nen het voorkeurs gebied der A. O. M.
Maar overal elders moest alles wat van
buiten de stad wilde binnen komen op die
| voorkeur afstuiten, evenals alle plannen voor
i de stad zelf.
Kn wat daarvan de invloed geweest is op
het verkeer in de stad zelf leert ons het
volgende vergelijkende staatje van het ver
keer in eenige groote steden:
aantal aantal aaut.reiz.
inwoners, reizigers, per li.
d. hev.
GiasïOT ........ nr.oooo 72.000.000 ion
St. Louis G50.000 105.0UO.OOO 1(>2
Biiltimore .'.'....'. .W! 000 50.000.000 ,S5
llambunr 570000 47.000000 b-2
Buda-Pe'&th ...... 4'JÜ.OOO .'59.200.000 SO
Amsterdam 4SO 000 TJ.200.000 40
St.PaulenMinneapolis 370.000 43.000.000 11S
Leipzisr 357 000 24.000.000 07
Pittsnure. 350.000 57.000.000 163
Muncheü'. '. 350.000 2o.200.000 OS
Clevelaud 320-.000 20 000 000 S3
Keulen 2SO.OOO 1S.OOO.OOO M
Kn wie de moeite wil nemen na te gaan
hoe het Amsterdamsche tramverkeer zich ver
houdt tot dat van deze steden, wat betreft
de lengten der tramsporen en de opbrengsten
zal zien, dat het resultaat, ook wat die fac
toren betreft, niet beter is en dat Amsterdam
ten opzichte van het tramverkeer zeer achter
lijk is.
Kn vraagt men hoe dat alles zoo is ge
komen, waarom andere steden ons zoo ver
vooruit zijn, dan luidt het antwoord: daar is
tweeërlei reden voor.
Overal elders heeft men reeds lang inge
zien, dat er in iedere groote stad niet alleen
behoefte is aan tramverkeer in de stad binnen
den engen kring der aaneengesloten bebouwing,
maar evenzeer en wellicht nog meer aan
verkeer naar buiten en daarom heeft men
overal, gewijzigd naar de verschillende plaatse
lijke gesteldheden, aan die behoefte weten te
voldoen en omdat bij zulk een stelsel van
tramaanleg de afstanden grooter worden, is
men er ook toegekomen eer dan hier om de
beperkte paardenkracht reeds veel door
mechanische kracht, vooral electriciteit, te
vervangen.
Kn zoo zijn die groote steden gezonder en |
frisscher, fraaier en krachtiger geworden, j
terwijl de bekrompen opvatting van tramaan- '
leghier ter stede er zeker grootendeels toe heeft j
bijgedragen om de oude stad te omringen met j
een gordel van platte doodsche, afschuwe
lijke buitenwijken, doodend voor de levens
lust en kracht hunner bewoners, ware
kweekplaatsen voor ongezonde toestanden.
Geef' aan die wijken een naar binnen
en naar buiten goed geregeld en goed
koop middel van vervoer, en de verder nieuw i
aan te bouwen buurten zullen een beter
stadsbeeld vormen en geschikt zijn om eene be- i
volking te huisvesten, die naar lichaam en i
ziel gezond is en ook de bestaande zullen ;
met meer vertier meer welvaart krijgen.
Wordt aan deze behoefte voldaan dan zal i
ook het Amsterdamsche verkeer zich krachtig
gaan ontwikkelen en zich spoedig verdubbelen ;
en niet meer bij dat van andere steden |
schromelijk achterstaan.
In dezen zin, dat zij deze gezonde ont
wikkeling heeft tegengehouden, heeft de
A. O. M. ook haar eigen verkeer verstikt
en wist zij slechts haar dividend te behouden.
Maar blijkens de mededeeling in de cou
ranten is dit alles buiten de A. O. M. om
gegaan, begrijpt zij nog niets van de kwestie
en denkt zij in hoofdzaak slechts aan haar i
dividend en aan de verdediging harer rechten.
Kn al spreekt de directie ook van hare ;
plichten, van eene opvatting, als daareven
door ons uiteengezet, geeft zij blijkens het :
gesprokene allerminst blijk, evenmin als van
hare plichten tegenover haar personeel, wat
betreft pensioen en ondersteuning van zieken- \
geld. Volgens het verslag betaalde zij daar
aan dit jaar /'27.SIJ7.X1 en ging bij de stich
ting dit jaar aan het nieuwe fonds over
1 /M-N.'SI.SS.
Schijnbaar groote bedragen, maar in wer- '.
j kelijkheid ten eenenmale onvoldoende.
l De eerste bijdrage is berekend op
pensioj neering op 70 jarigen leeftijd.
j Maar laat men eens aan de directies van
[ transport-maatschappijen vragen tot, hoe lang
1 zulk personeel, met het oog op eigen
veilig; beid en op die van het publiek,in dienst mag en
kan blijven, dan zal men ten antwoord krijgen
; dat niet In maar <><) jaar als de uiterste
'? grens mag gesteld worden en wanneer nu
j een bekwaam man als Mr. van Nierop met
[ deze kennis gewapend de tabellen der
levens! verzekering-maatschappijen wil nagaan, dan
i zal hij b.v. in tabel I der Holl. Sociëteit
l van Levensverzekering vinden, dat de premie
j te betalen voor pensionecring voor deri (JO
i jarigen leeftijd riennnal zoo groot moet zijn
als voor den 70 jarigen leeftijd. Had de
j directie dus baar plicht tegenover haar per
soneel gedaan, dan had zij viermaal zooveel
! moeten bijdragen.
i Kn nu de schenking in eens van ruim
J /'1UO.OUI), die de vergoeding moeten zijn voor
j het gedurende 24 vette jaren gepleegde ver
zuim, waarin niets voor pensioneering werd
gedaan, dan dit luttele bedrag verzameld,
luttel in vergelijking tegenover een personeel
van ongeveer K)OU mensehen, waarvan vele
j met tal van dienstjaren, en ook enorm klein
in verhouding tot de millioenen aan dividenden
en tantièmes betaald.
Kn hoe zwaar dit verzuim weegt kan men
ook weder uit dezelfde tabellen der levens
verzekering-maatschappijen zien. Om een
zelfde pensioen te verzekeren aan een persoon
die 55 jaar oud is als aan een van 25 jaar,
en ingaande op denzelfden leeftijd moet men
voor den eersten weder riennaal zooveel
betalen als voor den tweeden.
i De schuld, die de A. O. M. zoodoende op
zich heeft geladen, tegenover het in haren
; dienst vergrijsd personeel is reusachtig groot
en de verantwoordelijkheid daarvoor zal op
, haar blijven drukken ook al wordt zij genaast.
Kn ook nu weder is Mijnheer Dividend
schier uitsluitend aan het woord geweest.
Ook nu weder liever 12.1 pCt. dividend,
beter geschikt om den naastingsprijs op te
drijven, dan om aan de werkelijke verplich
tingen te voldoen.
Het is eene politiek van: -nctprès nous Ie
(lollige".
Kn omdat de concessie der A. O. M. zulk
een klemmende band voor de gemeente is,
omdat de afschrijvingen veel te gering zijn
geregeld, waarvan reeds nu de wrange
vruchten zich beginnen te vertoonen, omdat
de pensioneering van het personeel ten
eenenmale onvoldoende is, en de directie
evenmin als voor dit alles, oog toont te
hebben voor de fouten van haar stelsel van
afsluiting en insluiting van het verkeer, kan
onderhandeling met de A. O. M. en uitbrei
ding van haar werkkring tot niets anders
voeren dan tot verscherping der hier geschetste
vicieuse toestanden en moet op dezen weg
voortgaande de band voor de gemeente steeds
knellender en ondragelijker worden.
De eenige oplossing om aan al dit kwaad
een einde te maken is daarom naasting en
aanleg der nieuwe lijnen door de gemeente,
hetzij met gemeente-exploitatie of met ver
pachting, volgens het stelsel van 1881 der
negen raadsleden.
Wanneer evenals toen de heeren Heineken,
Van Nierop en Pijnappel daartoe nu het
initiatief wilden nemen zouden zij aan de
gemeente een grooten dienst bewijzen.
De iptel Paiilus over Ie Cretenxei
Men noemt geen koe bont, of er is een.
vlekje aan, zegt een zeer onvriendelijk spreek
woord. De ongelukkige Cretensen hebben
het ook in dit opzicht hard te verduren.
Want wie een ongunstig oordeel wil uilspre
ken over de bewoners van het eiland, dat
aan zes groote mogendheden de handen vol
werk geeft, kan zich op geen minderen be
roepen dan op den schrijver van het in het
Nieuwe Testament als «Zendbrief aan Titus"
opgenomen geschrift. In Titus 1:12 kan
men lezen, hoe Paulus, »een dienstknecht
Gods en een Apostel van Jezus Christus,"
schrijft aan Titus, dien hij op (.'rota had
gelaten, »opdat [de/.e'| hetgeen i.og ontbrak
voorts [zou | terecht brengen, on van stad
tot stad ouderlingen | zou] aanstellen": »Ken
uit hen, zijnde hun eigen profeet, heeft, gezegd:
»De Oretenzcn zijn altijd leugenachtig, kwade
beesten, luie buiken."
Wij zullen ons niet bezighouden met de
oude quaestie, of deze profeet uit Crela, zelf
een Cretenser en (lus leugenachtig zijnde,
omtrent de snoode eigenschappen van zijne
landgenooten een betrouwbaar getuigenis kon
afleggen. De briefschrijver beschouwt den
profeet klaarblijkelijk als een uitzondering
op den regel, als een witte raaf onder het
zwarte gevogelte. Want hij voegt aan zijn
citaat de verzekering toe: »Deze getuigenis
is waar."
In den Griekschen tekst luiden de woor
den uit den zendbrief aldus:
De laatste zeven woorden, het signalement
der Cretensen bevattend, vormen een
hexameter (- ; ? - - .' ,?' ),
en dit is zeer verklaarbaar, daar de dooi
den briefschrijver bedoelde profeet eigenlijk
een dichter was. Deze dichter, Kpimenides,
leefde ongeveer zeshonderd jaren voor bet
begin onzer tijdrekening. Ken paar honderd
jaren later schreef een ander dichter,
Kallimachos, den versregel van Kpimenides over,
en merkte daarbij op, dat wat hierin omtrent
de leugenachtigheid der K.vetense.n wordt, ge
zegd, wel waar moest zijn; want de eilanders
hadden op bedriegelijke wijze een graf ge
bouwd en verklaarden, dat dit het graf van
Zeus was. (jiesteld echter, dat de Cretensen
dit werkelijk hebben gedaan, dan hebbon de
Grieken hen in die soort van vindingrijkheid
nog verre overtroffen. Van Kpimenides
zelven vertellen zij, dat hij als jongeling in oen
spelonk is ingeslapen en eerst veertig jaren
later weer is ontwaakt. Met legenden moet
men het in zuidelijke streken niet a! te nauw
nemen. Zelfs thans nog kan men in verschil
lende Italiaansche kerken schedels vinden.
van denzeli'den heilige, en als men de gemoe
delijke bewaarders van zulke schatten beschei
denlijk opmerkzaam maakt op «Ie onwaar
schijnlijkheid dat hun schutspatroon twee
hoofden heeft gehad, antwoorden zij: »De
ne schedel is uit zijn jeugd, en de andere
is uit zijn ouden dag afkomstig; ge ziet
immers, dat de laatste grooter is?"
Volgens een Grieksch spreekwoord waren
de drie slechtste Kappa's (Iv's) Kappadokië,
Kreta en Kiiikie. Maar de reden voor deze
bewering ligt voor de hand: de drie ge
noemde streken waren inrl door Helleensche
stammen bevolkt. Ook de Cretensers werden
oorspronkelijk gerekend tot de Barbaren, en
wel tot den Thracisehen stam. Uit hun
eiland zonden zij volksplantingen, die onder
anderen naar Troas trokken en daar aan
een berg den naam van Ida gaven, dien
ook een berg op Creta droeg. Ook een
Pergarnos vindt uwen zoowel op Creta als in het
door de Thraciërs bevolkte gedeelte van
Klein-Azië.
Indien de Cretensers vijf-en-twintig hon
derd jaren geleden, »kwade beesten'' werden
genoemd, dan bewijst dit zeker niet veel
meer, dan dat zij niet te verachten tegen
standers waren. ',>ni K'IJ frot/c, s';/ pique,
dit ondervinden de mogendheden thans ook.
Toen president Krüger H. M. de Koningin
van Kngeland een »kwaje" vrouw noemde,
heeft bij dat woord »kwaad" klaarblijkelijk
ook in den archaistischen zin van lastig of