Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1035
haar benauwdheid even we hebben beide plezier
van ons werk gehad, niet waar ? Nu heb ik niets meer
intebrengen. 'k Zit als een stokoude vrouw in
mekaar; die benauwdheid, die benauwdheid !Uch,
vriend ? 'k heb al zoo lang gehoopt dat 't niet
lang meer duren zou maar 'k ben taaier dan 'k
dacht, 'n mensch kan veel uithouden.
«fs^
KMV'
Mijn familie, mijn vrienden, het Nederl. Tooneel,
de Tooneelschool, allemaal zijn ze heel lief voor me
de belangstelling, die ze voor me toonen is groot.
Mvjn kinderen verplegen me met voorbeeldige toewij
ding, maar se hebben zelf hun werk en moeten telkens
er uit. Marie (mevr. van Westerhoven) gaat straks
weer, op reisf naar Utrecht, en de jongens (haar
kleinzoons) moeten ook aan hun bezigheid. Ik heb
nu wel een Liefdesuster die me helpt, maar ik ben
toch maar besloten om naar de Ziekenverpleging
te gaan. Dddr ben ik niemand tot last en daar
zal ik hoop ik kalm mijn einde halen want
zij glirnlachtte droevig: je zult me niet meer
op de planken zien. Mevrouw Stoetz wordt geschrapt
van het Tableau de la troitpe. ... Toen stak zij mij
de hand toe, een bevende, vermagerde hand en
vroeg: tZul je nog eens aan zuster Aafje 1) denken ?
Oud zegene u met de uwen; je hebt me fieel veel
genoegen gedaan, dat je me nog eens hebt opgezocht".
En zóó is dan haar wensch vervuld. Mevrouw
Stoetz is, zonder iemand tot last te zijn, van het
wereldtooneel afgetreden, maar in haar heeft ons
tooneel een der weinige, waarlyke artisten ver
loren, waarop het nog trotsch mocht zyn.
Mevrouw Christ. Stoetz was een
tooneelspeelster, die, wars van alle effectbejag, in welke
rol zy ook optrad, natuurlijk en waar wilde zijn.
Haar opvatting was altijd eenvoudig, ongekun
steld en goed. Zy wist te scheppen, een rol te
maken tot wat die wezen moest. Haar groote
natuurlijkheid was haar groote verdierste. Geen
dramatische heldin, geen koningin, hebben we
aan haar verloren, maar wel, de innig-ware
burger-figuur, de goedige, doch bijdehande vrouw
nit het volk, maar ook de gemoedelijke, de
MIIMMmifMIMIHlIIMIIIMimiimilUIII
hulpvaardig man was, die zich dadelijk bereid
verklaarde, juffrouw Herbault in het opsporen
yan meneer Bonvalet behulpzaam te zijn. Hij
kende hem niet, maar toen hij gehoord had, wat
by deed, dat hij getrouwd was en twee kinderen
had, zei hij tot juffrouw Herbault:
«Stel u maar gerust, juffrouw, er is hier een
groot modemagazijn, dat voor Bordeaux precies
hetzelfde is als het Louvre voor Parijs. Ik weet
zeker, dat we daar het adres van mevrouw Bonvalet
zullen vinden en, nietwaar voegde hrj er op
schertsender toon bij als u weet, waar mevrouw
woont, zult u zeker niet lang meer hoeven te
zoeken, waar meneer zich ophoudt."
Men ging naar den winkel, wendde zich tot
een der bedienden, om te vragen, of deze zoo
beleefd zou willen zijn, het adres van meneer
Bonvalet op te geven (indien dit te minste daar
bekend was) en ja na eenig zoeken, las de
bediende : «Mevrouw Bonvalet, Rue Lambert 19."
«Rue Lambert!" riep juffrouw Herbault plot
seling uit, «juist, dat is het, het heeft me aldoor
op de lippen gelegen, ik wist wel dat het een
bekende naam was en dacht daarom steeds over
»Durand ... of Martin."
Onder allerlei dankbetuigingen, verliet juffrouw
Herbault den winkel, nam op straat afscheid van
den onbekende, die haar zulk een onuitsprekelijk
grooten dtenst had bewezen en spoedde zich
met luchtigen tred en stralende blikken naar
de rue Lambert. Nog eens weer stak ze de
place Gambetta over, liep vervolgens de rue
Dauphine door, sloeg toen rechts af... ja, d;i;ir
moest ze zijn. Ze herkende de straat, het huis,
den tuin, het met klimop begroeide prieeltje en
den grooten kastanjeboom.
Eindelijk!
Ze schelde. Een dienstmeisje deed open. »Is
mevrouw Bonvalet thuis?" vroeg juffrouw Herbault.
Het meisje zette groote oogen op.
«Mevrouw Bonvalet? die woont hier niet."
Juffrouw Herbault schrikte:
«Wat zegt u ? ... Och, maar dat moet bepaald
tèere fijngevoelige type, die door een enkele
nuanceering van haar stem, door een zachter
aanslaan van haar register, een traan, kon doen
opwellen in 't oog van den toehoorder, een brok
kon brengen in zijn keel.
Mevrouw Stoetz wist te treffen, door haar
eenvoud maar ook te doen lachen door haar
leuke-komische zeggingskracht. Een aardigheid
door haar gezegd kwam altijd volkomen tot
haar recht.
Nog hoor ik haar zeggen tegen een harer leer
lingen, een jonge actrice, op een repetitie:
Vrouwtje-lief je begrijpt geen steek van je
rol, je bent nu niets meer dan een papegaai, die
napraat wat hem wordt voorgelegd. Denk vóór
je spreekt. Stel je in de plaats van 't persoontje
dat je voorstellen moet. Je moet je eigen-ik af
schudden, je moet in de persoon, die je weergeven
wil, inkruipen, als 't ware Och neen! Och
neen! je doet het hensch niet goed, geef mi/j je
karakter van Pieternel,haar Nieuwjaarswensch uitte.
En nu is mevrouw Christine Stoetz voor goed
heengegaan haar naam zal van het Tableau
de la troupe geschrapt worden maar haar her
innering zal bij ons, haar vereerders, blijven
voortleven en wij zullen aan de onzen zeggen:
Mevrouw Stoetz was een artiste, een fijn gevoe
lende, goed opmerkende en voortreffelijk weer
gevende, in alles ware, natuurlijke kunstenares.
Mevr. titoetz als de npnehrown in
Zooals de ouden zomjcn."
Meer. Xloctz nis Jans Hink
in ,,Gewichtige Duijen."
Een rol van minder beteekenis werd in haar
handen dikwijls een succes. Zij wist van een
kleinigheid iets groots te maken, door haar
opvatting, door haar kunst om relief te geven
aan wat zij te zeggen had.
De Tooneelschool verliest in haar een goede
leermeesteres, een der zeldzamen, die er waarlijk
slag van hebben om 't geen zij weten aan
anderen mede te deelen. Zij had de gave om
den leerlingen duidelijk te maken, wat ze te
doen hadden, wat ze begrijpen moesten.
een vergissing zijn, meisje ... het kan niet anders
wezen dan hier, ik zie het aan het huis, aan den
tuin, den kastanjeboom, aan alles ... En
bovendiea, de bediende uit het groote modemagazijn
heeft me nog daareven hierheen verwezen."
Het meisje had haar al dien tijd met een domme
uitdrukking in de groote oogen staan aanstaren.
Eensklaps echter zei ze: »Ja, ziet u, vroeger heeft
mevrouw Bonvalet hier wel gewoond, maar de
familie is verhuisd en toen z\jn wij hier komen
wonen, dat zal nu zoowat een jaar geleden zijd."
>0, zoo en weet u ook, waar ze nu woont?"
«Neen, juffrouw!"
sZou mevrouw hier 't ook soms weten?"
«Mevrouw is uit . . ."
»Dat spijt me !"
»Wil ik het eens aan mijnheer vragen."
»Als u zoo goed zou willen zijn, heel gi'aag ."
Het meisje ging naar boven. Geheel terneer
geslagen door dezen nieuwen tegenspoed, maar
toch altijd nog hopend, zoo aanstonds het goede
adres van Paul te vernemen, ging juffrouw Her
bault even op de trap zitten, luisterend naar
hetgeen er boven op het portaal gesproken werd.
«Wat is dat toch?"
«Och, meneer, daar is een dame, die vraagt,
of u het adres van mevrouw Bonvalet ook weet?"
Het antwoord klonk juffrouw Herbault als een
donderslag in de ooren.
»Zeg aan die dame, dat de familie Bonvalet
niet meer in Bordeaux woont, maar verleden
jaar naar Toulouse verhuisd is."
»Naar Toulouse !" snikte juffrouw Herbault,
»en daar kom ik pas vandaan! . .."
Arme juffrouw Herbault ! Ze is teruggekeerd
in haar Normandisch dorpje, tusschen de Seine
en de weiden. En in afwachting dat zij te een
of anderer tijd nog eens een nieuw «voorwendsel"
zal mogen vinden, is zij weer beginnen op te
sparen »om meneer Darcy een volicre te laten
maken."
boekje eens hier; luister! nu zal ik het je
n'n'irzcggen praat me in Gods naam dan mum' nu als
een lorre, dan bederf je den boel tenminste niet,
maar morgen zullen we sttmen je rolletje eens be
praten. . . en duidelijker moet je weken, croiuctje,
je slikt de woorden te red in. Mama geeft je loeit eten
genoeg, hé? Duidelijk praten-, vóór inden mond
articiileeren, dat is uoodig, anders rerstaat niemand
je. Hel publiek heeft, in de eerste jilaats, rechi op
de beleefdheid, dat je het tenminste laat Itooren
wat je Ie zeggen hebt. Of je 't goed zegt kan Itel
dikirijl-i, goddank! niet beoordeelcn, anders ,:n//'t
er sleclit voor jelui uit; onthoud dat nu, won tri je .'
«Vrouwtje", was de gemeenzame vriendelijke
naam. waarmede zij haar leerlingen 't liefst aan
sprak; zij kon het zoo hartelijk zeggen maar
als moeder Stoetz eens wat wit haar humeur was,
iets dat ook wel eens voor kwam, zei ze: «juftie"
of »juf".
Duidelijkheid in dictie was een der groote
deugden van de actrice, Mevr. Stoetz, Als zy
fluisterde, verstond men haar overal in den schouw
burg, als zij een traan in haar stem lei, deed zij
mede-weenen ; als zij lachte, moest men
nufilachen. Haar veelzijdigheid in 't burgerlijk tooneel
spel, heeft zij bewezen door tal van créatiën.
Schoonmoeders in alle mogelijke variüteiten,
trouwe dienstboden, vrome kwezelende of dwaze
oude juffrouwen, gaf zij bij do/ijnen maar ook
fijne typen, diepgevoelige rollen heeft zij legio
geschapen.
Mevrouw Stoetz had voor elke rol, die zij
speelde, hart en toewijding; zij leerde prompt en
had een hekel aan »hengeleii'", d. w. z. op den
souffleur spelen
Vrouwtje oïknaajiie! kon zij. op den souffleur
wijzend, tot haar leerlingen zeggen, die man
di'u'ir, is jelui grootste vriend, maar nok je grootste
vijand; hij helft je roor een oogenblik uil ilcn
brand, maar Inj maakt je zorifcloos. Je moet je
altijd verbeelden dut hij er niet zit. Ijccren, leeren .'
moet je zóó leeren, dat je dien man daar niet
meer reien kunt.
Wij hebben Mevrouw Stoetz bewonderd als
vrouw van Ommeren in Schimmels «Zege na
strijd", als de type van diep gevoel; wij heb
ben om haar geglimlacht in de rol van Jans Kink,
de kranige Marketenster, en als de leuke
appelvrouw in »Zoo de (-uden zongen" mnar een
schaterlach deed zij bij ons opgaan als zij in Let
Met haar is een der steunpilaren van onze
Tooneelspeelkunst gevallen en hare plaats zal
ledig blijven.
JI-STVS VAN MAURIK.
1) Zuster Aafje uit het blijspel Fijne Beschuiten.
immuun i nnmnmtniiiMiiiininiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiniiiiuiiiiiiiiiM
40 cents per regel.
1 IMIIIII imimi mini iriiiiiini iiiimiiiiiiiiinmii
TRAUE
MARK.
MARTEIL'S COGNAC,
Dit beroemde merk is verkrijg
baar bij alle soliede Wijnhandelaars
en bij de representanten
MOOPiVl f,,\ W«S? BRUIMIER,
te Amsterdam.
Prjjza vanaf ? 2.50
H. BAHRteUtrecht
Pianofabriek.
Binnen- en Buitenl. MuziekhandeL
Amerikaansene Orgels.
Euime keuze in Huurpiano's.
MEIJRQOS & KALSHOVEN,
Arnhem.
Piano-, Orgel- en MuziekhandeL
Suime keuze in Hturpiano's.