Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMEK, WEEKBLAD VOOB NEDERLAND.
No. 1059
zyn, de vrucht is niet van een capricieus zoeken
naar nieuwigheden, maar van een diep, ernstig
onderzoek naar den inhoud van het te ver
tolken kunstwerk. Voor den ontwikkelden en
met aandacht volgenden hoorder is 't dan ook
b\jna altyd dadelyk merkbaar, waarom bij in zijne
vertolking van 't gewone afwijkt, en wat meer is:
logisch blyft Nikisch altijd en overal.
Eéne kleine schaduwzyde wil ik niet
verzwygen; my komt het voor dat N. in zyn yver om
den bouw en de instrumentatie van het werk dat
hy uitvoert, zoo duidelijk en plastisch mogelyk
voor te stellen, somtyds te ver gaat en aan min
der belangrijke middenstemmen eene beteekenis
geeft, die ze naar voren brengt ten koste van de
hoofdzaak.
Behalve aan de zoo druk besproken
hoornpartjj in de Tannhauser- ouverture, denk ik hier
aan eene passage in het Andante van de 5e
symphonie, waar eene geheel onwezenlijke 2e
vioolparty, zoodanig te voorschijn werd gebracht, dat
alle verhoudingen plotseling omgekeerd werden.
Maar ik herhaal, die schaduwzyde is slechts
gering, want aan den anderen kant weet de kun
stenaar juist door zijn streven naar plastisch
uitbeelden aan sommige zaken een buitengewoon
relief te geven, terwyl zijn breken met de tra
ditie hier en daar een nieuw licht over het
kunstwerk doet opgaan.
Welk een enorme k- achtsuiting wordt in de
Leonore-Ouverture de stormende aanloop der
strykinstrumenten, voor 't eerste trompetsignaal,
wanneer die passage, zonder het traditioneele
ritenuto, zoo woest daarheen stormt. Hoe buiten
gewoon .duidelijk en sprekend waar ook, hoe
poëtisch werd in het Andante van de
Unvollendete de intiem-fluisterende teruggang naar het
hoofd-thema, door het op den voorgrond brengen
van enkele gewichtige tonen.
Voorbeelden als deze waren er nog met dozijnen
aan te halen, en daarom zij 't nog eens gezegd:
wat Nikisch anders deed dan anderen, was, be
houdens kleine uitzonderingen, mooi en artistiek.
Hem te hebben bijgewoond als dirigent, zal een
ieder, al betreurt hy met my de aanleiding tot
zyn komst, als een onschatbaar voorrecht moeten
beschouwen.
WOUTER HUTSCHENRUIJTEK.
Zangwedstryd »Orphéon."
Volgens de bepalingen van het reglement voor
den wedstryd van 20 en 21 ]S"ov. a.s; zijn thans
de officieele invullingslijsten en verdere beschei
den van deelnemende Vereenigingen in het bezit
van het Uitvoerend-Comité. Tengevolge der groote
deelname zullen de 2e en 3e afdeelingen gesplitst
worden in sectiën A en B met behoud voor elke
sectie, der pryzen en premiën aanvankelijk voor
de afdeelingen bepaald, met by voeging van eenen
4en prijs in edere sectie der beide afdeelingen.
De loting regelende de volgorde van optreden,
by den wedstrijd zal plaats hebben op Zondag
10 October a.s. te l'/a uur in het Paleis voor
Volksvlijt.
«liinii i IIIIIIIHI immuun iiiiiiiii i i iiuiii
L
ST er, LLTTCltN
Ernst Siginl Witkamp t.
Een nauwgezet, degely'k, ontwikkeld en
veelzydig kunstenaar is door den onverwachten dood
van Witkamp aan de kunst ontvallen.
Pe drie-en-veertigjarige schilder, die na een
arbeidzame en welbesteede, maar betrekkelijk
rustige jeugd, een kalm hoekje had betrokken
liiiiiuiiiiiiiiiiiiiMitiiiiiiiiiiiiiinimiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiniiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiii
Je moet mij je laten helpen," zei ze. Je moet
morgen weerom komen en bij me lunchen. Ik
ik veronderstel dat je er niets tegen hebt om te
werken ?"
Dat denkbeeld was nooit in mij opgekomen.
't Was geen slecht idee.
»Wel, ik kan het althans proheeren, Mary."
Omdat ik geloof, iets voor je te zullen kunnen
krijgen. Het zal zwaar werk zijn, Harry. Het
zou wezen och, word niet boos Ilarry om
den tooneelknecht te helpen coulissen versjouwen."
]k werd niet boos.Weer overkwam mij een zonder
linge gewaarwording, dat ik trachten zou een nieuw
blad om te slaan. Waarom niet? Mary had mij
lief en scheen er belang iu te stellen, hoe 't mij
ging. Misschien, als ik een eerlijken werkkring had
en haar lief hebbende zorg, kon ik ...
/.Ik zal er over denken, Mary. Je hebt mij ge
lukkiger gemaakt, dan ik me sinds maanden heb
gevoeld. Ik denk dat ik om jouwentwil mijn
best zal doen, een beter mensch te wordpn."
Toen nam ik mijn hoed voor het eerst van
mijn leven voelde ik mij beschaamd.
Je komt morgen weerom, niet waar Harry ?
Ik heb je zoo lief laat mij je niet voor de
tweede maal verliezen."
Terwijl ik naar mijn nederig verblijf terug
wandelde, voelde ik inij beter, gelukkiger, dan ik
ooit te voren was geweest. Mary had mij wat
geld in de hand gestopt. Ik kocht een avondblad
de eerste courant die ik sinds geruimen tijd
had gekocht en zag het bij het licht van een
winkelraam in.
Ik doorliep de advertentie-kolommen. De tweede
annonce trok dadelijk mijn aandacht.
Kom dadelijk terug alles is vergeven. Ik
ben stervende J. A. E. Devonshire."
in het stille Museum Fodor, en daar met zijne
eenige zuster samenwoonde, scheen een lang en
gelukkig leven voor zich te hebben. Zy'ne be
trekking liet hem tijd genoeg om zijne kunst
y'verig te blijven beoefenen en om zijne zeer
gezochte en gewaardeerde lessen te geven; de
positie, die hy zich langzamerhand had veroverd,
was die van een hooggeacht en tegelijkertijd
bemind man, op wiens adviezen men grooten
pry's stelde en in wiens vriendschappelijken
omgang men zich verheugde. Eene zeer kort
stondige ziekte heeft dien nuttigen werkkring
afgebroken; 't was hier in letterlyken zin: in
drie dagen «gezond en dood."
Witkamp heeft zijn eerste onderwijs in het
teekenen gehad op de ambachtsschool in de
Westerstraat, van welks bestuur zijn vader
secretaris was. Zeer veel heeft hij, en hebben
velen met hem, te danken aan den toenmaligen
directeur der school, den voortreifelijken Jacob
Olie, die nog in leven is en die zich thans met
weemoed zal herinneren, hoe hy byna 30 jaren
geleden d<m veelbelovenden knaap op zijn atelier
nam en hem daar met woord en daad aanmoe
digde. In 1871 werd Witkamp, tegelyk met Van
der Waay, die toen reeds zijn beste vriend was,
toegelaten tot de Bijksakademie voor Beeldende
Kunsten. Hij bleef er zes jaren, en verwierf er
tal van onderscheidingen; in het laatste jaar was
hij pensionnaire van Z. M. den Koning.
Op de Akademie waren Wynveld en Alleb
Witkamp's leermeesters. Eene zeer eigenaardige
school heeft hy, ook nog lang nadat zy'ne
eigenly'ke leerjaren waren verstreken, doorloopen door
zyn voortdurend samenwerken met zyn vriend
Van der Waay, den tegenwoordigen Hoogleeraar
aan de Akademie. Het was eene wederzijdsche
opvoeding, die tot de beste resultaten leidde.
Een eerste vrucht van die samenwerking was de
bekende groote schilderij »Alva's laatste rit",
waarbij den jongen schilders voorgeschreven was,
eene schets van Rochussen zoo getrouw te vol
gen, als bij het uitwerken van eene vrij kleine
teekening tot eene kolossale schilderij mogelijk
was. De proeve van samenwerking slaagde uit
muntend. Vooral op het gebied der decoratieve
kunst is zy door vele andere gevolgd. Van der
Waaij en Witkamp zijn als het ware een iirma
geworden, als men in de kunst van zoo iets
prozaïsch als eene firma moge spreken.
Tot in de kringen, die met de kunst niets
te maken hebben, was de bekendheid met Let
moderne Dioskuren-paar doorgedrongen. »0, is
u de zuster van Van der Waaij en Witkamp '/"
vroeg een juffrouw, die «getuigen" van een dienst
bode kwam halen, aan Witkamp's zuster. Over
de wijze van samenwerking der beide vrienden
schreef D. van der Keilen Jr. in J'ii.cttcr'n
Maandscltri/t: «Hoe men zoo te zamen kan wer
ken is my steeds een raadsel geweest, en ik
vermoedde, dat de een de compositie maakte en
de ander meer deel aan de uitvoering had. Dit
schy'nt echter niet het geval te zyn en 't is
vermakelyk, Witkamp te hooren vertellen, hoe
ze soms samen aan dezelfde schets zitten, soms
de een weer uitveegt, wat de ander gedaan heeft,
al naar de ingeving spreekt. In elk geval moet
men wel zeer goede vrienden zijn, om daarbij
de eendracht te bewaren."
Behalve tal van wand- en plafondversieringen
in particuliere woningen en openbare gebouwen
schilderden de beide vrienden samen twee kolossale
doeken, waarvan het onderwerp was ontleend aan
de Hel en het Paradijs van Dante. In l S!H.) zijn
die stukken in het Panorama-gebouw tentoon
gesteld ; bij den eersten brand op de Arnhemschen
tentoonstelling zyn zij verongelukt.
Dat de zelfs tandigheid van Witkamp bij deze
samenwerking niet is teloor gegaan, bewijzen tal
van eigen werken, waarvan vele in particuliere
//üevonshire" mijn tehuis! J. A. E " mijn
vaders naam " ik moest het verscheidene malen
overlezen, eer ik mijn gelu'k kon begrijpen.
Mijn vader, de kranige oude kolonel, was ster
vende.
Zoo haveloos als ik was riep ik den volgenden
morgen een rijtuig aan en nam een kaartje naar
Devonshire met liet geld, dat Mary mij bevend in
de hand had geduwt1.
Terwijl de trein mij voortvoerde, voelde ik mij
zelf reeds een rijk man. Geen enkele gedachte
aan Mary kwam in mijn hoofd op.
Ik kwam tijdig genoeg om den ouden man te
zien sterven. Hij lachte mij toe, toen ik mij over
hem heenboog, eu toen. . . .
Toen werd ik de eenige bezitter van hel
heercuhuis, het groote park, de uitgestrekte landerijen
en verscheidene honderdduizend ponden.
Alles wat ik hier nu zit te schrijven gebeurde
vijf jaren geleden. Ik zou nooit meer aan die
dagen van ellende en gebrek, toen ik op het punt
stond een eind aan mijn bestaan te maken, ge
dacht hebben, maar toevallig kwamen de oude,
sjofele kleeren, die ik toenmaals droeg, me in
lianden eu vond ik in een van de zakken een
vijfshillingstuk met een brief je: Vergeet niet monreii
te komen. Ik zal zien je te helpen. Je kleine
Mary."
Ik heb na dien tijd geen oogenblik verder om
baar gedacht. Menschen in mijn positie kunnen
zich met geen balletdanseressen eu dat soort lui
ophouden.
verzamelingen, enkele ook in onze Musea wor
den gevonden. Typisch voor zy'ne wijze van
schilderen, uitmuntend door juistheid van tee
kening en soberheid van kleur, is zijn schildery
->In 't veld'', dat in het Rijksmuseum is geplaatst
door de »Vereeniging tot het vormen eener
openbare verzameling van moderne kunst."
Als illustrator heeft Witkamp zich mede van
zeer gunstige zijde doen kennen. In de beste
van onze geïllustreerde tijdschriften kan men
daarvan de bewijzen vinden.
Dat het Witkamp niet aan onderscheidingen
heeft ontbroken, spreekt van zelf. Bekroningen,
medailles, lidmaatschappen en eerelidmaatschap
pen, hoe konden ze uitblijven bij een man van
zijn talent, van zijn ijver en van zijn werkkracht ?
Wij zullen ze dan ook niet vermelden, evenmin
als dit geschied is bij zijn begrafenis, die een
voudig en hartelijk was. Wat daar gesproken
is, was natuurlijk ook eene lofrede op Witkamp's
vele gaven, maar ook en bovenal op zijn
beminnelijken eenvoud, zijn groote bescheidenheid, zijn
trouwe vriendschap Het zal aan zijn roem als
kunstenaar geen afbreuk doen, dat hij met die
eigenschappen in veler harten blijft voortleven.
P.
Oude muurschilderingen.
In de overbekende Eusehius-kerk te Arnhem
zyn voor eenigen tijd oude muurschilderingen
ontdekt. Bij de in de laatste jaren ondernomen
restauratie van dez-i merkwaardige basiliek zijn
ze te voorschijn gekomen, als altijd, van onder
een dikke laag witsel, en de kerkeraad heeft de
zeer te ioven en zeer voor navolging aan te
bevelen voorzichtigheid gehad, niet meer over
te witten, noch te laten restaureeren, maar
er groene gordijntjes voor te hangen, die mak
kelijk verschuifbaar zijn, en de schilderingen
aldus alleen maar toonen aan dengene, die om
kunsthistorische of andere redenen, die gordijntjes
voorzichting opzijde trekt. Dit is een zeer wijze
schikking. De voorstellingen komen voornamelijk
in het koor en de zijbeuk voor en zijn gedeel
telijk in de velden van de gewelven aangebracht.
In het zuider transept vindt men eenafbeelding
van St. Franciscus, in het het Noorder Maria,
de tocht raar Egypte, en vele teekeningen die
op de gilden betrekking hebben.
Dit is wér een beetje, bij h t overigens toch
al weinige, van wat er op dit gebied in Neder
land is overgebleven.
Th. MOLKENIJOKR.
Kunstveilingen.
Kr is er in deze week een geweest, in de
Brakke Grond. Het was een collectie door een
artist zelve nagelaten, door E. B. Verboeckhoven,
en de mees'e nummers waren dus werken van
hem. Eu Dinsdag, den l K October zal het atelier
vau Job. M ton ICate Mzn., onder leiding van
de bekende nna Roos, onder den hamer worden
gebracht. De kijkdagm z;jn Zaterdag, Zondag
en Maandag, l(i, 17 en IS Oct. De met zorg
gedrukte en geïllustreerde catalogus noteert 112
schilderijen en schetsen van den overledene,
benevens een belangnjke collectie ander moderne
werken. Th. M.
Bij de tirma F. Bohn, te Haarlem, is van de
hand des heeren Vaarzon Morel een album uit
gekomen, het tweede dat deze zeer handige
teekenaar bij denzelfden uitgever het licht doet
zien. Voorloopig zij gezegd dat deze in rood en
zwart geteekende prenten, van niet te grooten
omvang, nu en dan bijzonder geslaagd zijn, en
alleszins een eenig soort werk hier in Holland
genoemd mogen worden. Th. M.
Het tweede deel van »La vie de Jésus-Christ"
van Tis^ot, dat hij Alfred Mftrne et fils te Tours
verschijnt, zal binnen kort bij de enkele boek
handelaren hier in 't land, die dit prachtige
werk hebben, te zien zijn.
Men colporteert nu met de banden, waarvan
vier verschillende modellen gemaakt zijn.
Een album met etsen.
Bij Frans liutïa en Zonen, te Amsterdam, is
een album verschenen met zes etsen van W. O. J.
Xieuwenkamp en J. M. Graadt van Roggen, die
de stad Dordrecht tot motief hebben, en die er
prachtig uit zien.
Een volgende maal hierover meer.
Th. M.
In «Voor de Kunst" in Utrecht opent nu een
tentoonstelling van wit en zwart.
De Arl Journal van Ootober begint met een
artikel over ,]. Mac Xeill Whistler, opgeluisterd
met eenige reproducties naar schilderingen van
dien meester. Hetzelide nummer bevat een studie
over drie merkwaardige portretbusten van de
vroeg-Italiaansche renaissance. Dat is een prachtig
terrein voor vergelijkende studie.
De heer U. W. P. de Vries te Amsterdam heeft
een catalogus doen verschijnen van oude
Aliniiittd'/ceit, 'l'ij<l.i<j/i'i//eit' en C///tntnten, waarvan com
plete en minder complete serieim tegen aangegeven
prijzen bij hem verkrijgbaar zijn. Onder de
Almanakken zijn heel belangrijke en zeldzame
exemplaren, ook de oude Jaarboekjes »aan be
valligheid en deugd gewijd", vindt men goed
vertegenwoordigd, de oude Almanachs de Gotba,
de Gottiiiger Taschen-Calender en de Koninklijke
Almanac de la Cour van 1809, te Amsterdam
verschenen.
Een droevige processie vormen al die doode
tijdschriften. Aalraea, l>e JJanier, Apolliiuteiiin,
Jiajihne en hoe ze meer heeten mogen, die t>f
maar enkele jaargangen of maar enkele afleve
ringen geteld hebben. Ook wie zijn collectie van
de Gids, van Nederland, van het Leeskabinet, de
oude nog bestaande tijdschriften, wil aanvullen,
kan zich hier voorzien. Een afzonderlyke
afdeeling vormen de uitgaven van genootschappen,
een andere de spectatoriale geschriften en po
litieke tijdschriften uit het eind der 181e eeuw,
eene andere de studentenbladen en tydschriften.
De firma begint ook een serie bulletins »Elk
wat wilsj', catalogen van oude boeken; het eerste
nummer is aan Grieksch, Latijn, Middeleeuwsche
litteratuur en Linguistiek gewyd.
niiniimiiiiiiiiiiiiii ................ i ...... iiiiHiiiiiiniiiiiiiiimiiiiiiiiiii .....
40 cents per regel.
Henneberg-Zijde
alleen echt, indien direct van my'a Fabrieken
betrokken, zwart, wit en kleurig van 35 et,
tot f 14*65 per Meter effen, gestreept, geruit,
gewerkt, damast enz. (ca. 240 versch. qual. en
2000 versch. kleuren, dessins, enz.). Franco
en vrij van Invoerrechten in huis.
Stalen ommegaand Dubbel briefporto naar
Zwitserland.
G. Henneberg's Zijde-Fabrieken
(k. & k. Hofiever.), Zürich.
H. R AHR te Utrecht.
Pianofabriefc.
Binnen- en Buitenl. Muziekhandel.
Amerikaansche Orgels.
Ruime keuze in Huurpiano's.
MEIJR003 & KALSHOVEN,
Arnhem.
Piano-, Orgel- en Muziekhandel.
Ruime keuze in Huurpiano's.
8 KONINGSPLEIN 8,
hebben de eer de
Opening
aisoen
te berichten, en bevelen zich
beleefd aan.
SINGER'S NAAIMACHINES.
Op grond Viin een breedvoerig rapport op verzoek
van de Jury der helaas door brand ontijdig afgcloopeu
Gcldersche tentoonstelling van Nijverheid en Ilamlel uit
gebracht door een onzer beste deskundigen op het gebied
vau werktuigkuude heeft genoemde Jury eenstemmig de
hoogste ondersehei-.ling een eerediploum toepend
aan de expositie van de alom bekende Singer-Maatsehappij.
Wat dezi: in ons land door meer dan 30 eigen maga
zijnen vertegenwoordigde \\ereldfirma tentoongesteld had,
was echter de ontvangen onderscheiding ook alle-zins
waard eu heelt in bijzondere mate de belangstelling van
de meeste bezoekers Betrokken; want er waren niet
slechts verschillende naaimachines voor huishoudelijk
gebruik, maar ook machines voor de meest ni'eruhmpende
imln-trieelc doeleinden gec.Nposccrd. zooals bijv. naai
machines voor het vervaardigen van knoopsgaten, voor
het aannaaien van knoopen, voor het stikken van
rorsetten met ~ naalden tegelijk, voor het verrichten van
borduurwerk, voor schoen- en zudelmakerswcrk enz. enz.
Vijf van deze machines waren o|> eene enkele lange tafel
gemonteerd, zooals men ze wel in fabrieken ziet en wer
den gezamenlijk door mhldc) van een kleinen clcctrrmoior
in beweging gebracht. Daarbij w;-s de iurichtinïv an een
en ander toch zóó, dat elke machine op zichzelf door
een kleine voetbewegiiiu; van de persoon, die ze bediende,
op den steek af kon worden gestopt.
De meeste attentie trok overigens eeue prachtige col
lectie van op de Singrrmachiue geborduurde VOOL .vcrpcn,
alsmede eene kleine machine voor huishoudelijk L^ebruik,
die eveneens door eleetriciscit in beweging werd gebracht,
maar zonder dal men den haar drijvende» eledromotor
kon zien. omdat deze opgesloten was in bet . liegvviel
der machine. Hij dames, die buizen bewonen, voorzien
vau clcetriseli licht, zullen deze nieuwste naaimachines
der Singer-AIaatschappij bepaald veel opgang maken;
want eeue mér aangename en gemakkelijke manier van
naaien of borduren dan door middel van deze nieuwe
Singermachiiie kan men zich wel niet voorstellen.