Historisch Archief 1877-1940
10
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1063
moet er niets van
(Punch.)
Einde goed. alles goed
JOHN BÜLL : «Dank je wel, Jonathan. Ik heb het met mijn'
goud best kunnen stellen, en ik ben niets happig op je zilver.":
Gebrek aan snoorwepaterieel.
(Kladderadatsch.)
Minister Von Thielen bij de klachten van
de nijverheid,
den landbouw, de militaire administratie,
Mnnrlijïniet!
(l'ick-me-Uji.)
Juffrouw Zwemmer: O! kijk die vrouw eens, zonder kousen,
foei, hoe ordinair !
Juffrouw Jiader: Afschuwelijk! hoe kan een vrouw zó5 ind
licaat zij'. !
Vervlogen hoop,
(l'uck)
Oude heer: Waarom huil je zoo, ventje?
Ventje (snikkend): 'k Heb van nacht gedroomd dat de
school was afgebrand.
Oude heer: Nu, nu ! ik geloof dat je je vergist hebt.
Ventje: Ik ook, want ik zie het dak, hi ! hi ! hi.
Nooit gedacht en toch verkregen.
Dramatisch, komisch, lyrisch, tragisch tooneelspel, met zang
en dans in twee bedrijven.
Onder den bovenstaanden titel is bij het feest ter eere van het
25-jarig bestaan der Hoogere Burgerschool voor Meisjes te Amster
dam, een blijspelletje opgevoerd, waarvan de schrijfsters (de in onze
dagen voor niets terugdeinzende indiscretie der reporters heeft
"ons de namen verraden van Mevr. Josephus Jitta-Colien en Mevr.
Everts-Pierson) zoo vriendelijk waren ons op ons verdoek inzage
te geven. Dat het gelegenheidsstukje los ea vlug werd gespeeld
en bijzonder in den smaak viel, hebben onze lezers reeds uit de
dagbladen kunnen vernemen. Wat wij er uit publiceeren, heeft
eene eigenaardige aantrekkelijkheid verkregen door de grondige
bronnenstudie der schrijfsters; de door ons tusschen haakjes ge
plaatste oordeelen over het Middelbaar Onderwijs voor Meisjes
zijn historisch getrouw: wie de verslagen uit die langvervlogen
tijden wil doorsnuffelen, kan er al die heerlijke uitlatingen in
terugvinden.
De lezer gelieve niet uit het oog te verliezen, dat het stuk
speelt te Stelleudam, natuurlijk in de buurt van Stellendijk. Dat
daar de gemeenteraadsleden hunne speechen kruidden met coupletten
en mopjes, ten deele ontleend aan nog ongeschreven operetten en
revues, zal den toets der historische critiek wel niet kunnen door
staan. Men zal ons des te dankbaarder wezen voor de zorg waar
mede wij de zuiver historische fragmenten van dit gewrocht hebben
aangegeven.
De dramatis personae zijn de volgende:
VAX HAMEREN, Voorzitter van den Gemeenteraad.
PKtlKENSTEIN,
BANGMEIEK,
VAN WACIITEREN VAN HOUVAST,
VAN HEKELEN TOT ZEUREN,
VAN PRUTTELEN,
STHEVENBÜRG,
VAN RECIIÏEKEN TOT VKOUWENIIEÖI,
VAN BEK EEUW TOT T>E END,
ESSELSCHADE.
EERSTE MEISJE.
TWEEDE MEISJE.
DERDE MEISJE.
TWEE MEISJESK.OKEN.
Plaats der handeling: Raadzaal te St.ellendam. Tijd der
handeling: de jaren 1SG9?IS/2.
Gemeenteraadsleden
behoudende partij.
Gemeenteraadsleden
vooruitstrevende partij.
Eerste Bedrijf.
(De Raad zit aan een groene tafel geschaard in twee partijen
verdeeld. De president in 't midden, den hamer in de hand.)
Van Hameren. Mijne Heeren, u wacht heden een gewich
tige bespreking, een bespreking van zooveel beteekenis, dat de ver
gadering van heden met recht met den naam van buitengewone
vergadering kan bestempeld worden. Door den heer Strevenburg c.s.
is een voorstel ingediend van zóó ingnjpenden aard, dat velen uwer
bij het vernemen er van de haren te berge zullen rijzen. Met niet
geringen schroom waag ik het dan ook dit voorstel, dat breekt
met alle heerschende begrippen, dat een gansche omwenteling in
de hedendaagsche maatschappij zal veroorzaken, te berde te brengen.
Het is om u niet langer in spanning te laten verkeeren een
voorstel tot oprichting eener school voor Middelbaar Onderwijs voor
meisjes!
(Algemeene ontsteltenis in de vergadering.)
Allen. Ah!
Van Hameren. Uit de verschillende uitroepen van verba
zing en ontsteltenis meen ik te mogen opmaken, dat gij niet onver
deeld zijt ingenomen met de stoute plannen van onzen geachten
collega.
Strevenburg. rik wil hier dan ook gaarne onbewimpeld,
mede namens het Dagelijksch Bestuur, mededeelen, dat wij na
ernstige en rijpe overwegingen tot de conclusie zijn gekomen, dat
we hoegenaamd geen plan hebben, op dit voorstel in te gaan, wat
intusschen niet wegneemt, dat wc bereid zijn al vast eens naar een
lokaal uit te zien, als de Rsad zulks verlangt.]
Van Pruttelen. Al weer een school op papier, zooals er
reeds zoo vele door ons zijn opgericht? Waarom niet gewacht tot
Burgemeester en Wethouders met een ernstig voorstel voor den
dag komen ?
(Zingt wijze: Sneeniciritjc).
Een school op papier,
Dat deugt toch geen zier!
O zeg, wat daar nu mee gedaan?
'k Weet niet of Ge 't wtet,
Ze zijn er bij de vleet
't Gemeenteblad wijst ze u aan.
Van Hekelen tot Zeuren. Ja, ja, ik ben het geheel
met den vorigen spreker eens; men moet, in de wereld steeds de
daad bij het woord voegen.
[Mag ik tevens vau deze gelegenheid gebruik maken om nog een
bezwaar te opperen? Hoe is de toestand, mijne heeren? Van
twintig openbare scholen opgericht voor uitliebreid lager onderwijs
zijn er slechts acht, zegge S geopend; blijkt hier niet voldoende
uit: gebrek aan belangstelling van het publiek? En wat wil men
nu? Weer een school oprichten! Wat zal het, gevolg zijn, mijne
Heeren? Dat die school geheel onbevolkt zal blijven.]
Van Recht e re n van V r o u w e n h e i m. Mijnheer de
Voorzitter! Ik ben het volstrekt niet eens met deze pessimislische
beschouwingen! Waarom een middelbare school afhankelijk gesteld
van den toestand der lagere scholen? Men moet met meer voort
varendheid te werk gaan en niet, alles op de lange baan schuiven.
Er bestaat wel degelijk behoefte aan Middelbaar Onderwijs voor
de vrouw.
(Zingt coupletten, wijze: (Tneii i!,: iiiig pnim was ctiii Am/i/ië.)
Komt, laat ons niet, meer langer zeurc:i.
Maar op den kop den spijker slaan
Zegt vlug, wat hier uu moet gebeuren,
Moet er een burgerschool bestaan?
Al zijn ze ook reeds druk aan 't, bouwen
Voor uitgebreid laag onderwijs,
Laat hem dat, geenszins toch weerhoüen
Wie burgerscholen stelt op pnjs.
Komt, (l:nk de hand aan 't werk geslagen,
Wij bouwen op eigen houtje voort!
Ad calendos graecas iets verdagen,
Is wat hier geenszins thuis behoort.
De school zou onbevolkt dan blijven.
Wie daarvoor vreest, hij lijkt, wel mal.
Komt, laat, ons stemmen zonder kijven,
Of men de zaak bespreken zal!
De stemming is 5 vóór, l tegen.
Van Hameren. Aangezien de meerderheid voor bespreking
is. zal de vergadering onmiddtllrjk hiertoe overgaan.
Strevenburg. Mijne Heeren! Ik verheug mij zeer over den
uitslag der stemming. Men verwijt ons wel is waar, dat wij de
emancipatie der vrouw willen, doch dat zij verre van ons. [De
vrouw moet opgeheven worden uit den kring der dagelijksche om
geving, waarin zij nu veelal geplaatst is. Wat toch is het doel van
het Middelbaar Onderwijs? Men moet aan uitstekende talenten
gelegenheid geven hun dorst naar kennis te bevredigen of voldoen
aan de begeerten van hen, die op technisch terrein een levens
bestemming zoeken, om zich onafhankelijk te maken in de maat
schappij.]
Pruikenstein. Nu ja, dat gaat op voor jongens, maar voor
meisjes is het minder van pas. Wat heeft men er aan, geleerde
vrouwen te vormen?
Strevenburg. Mijn plan is volstrekt niet geleerde vrouwen
te vormen, maar vrouwen, die zich zelf en anderen helpen en
steunen; een middelbare school voor meisjes kan dus wel degelijk
materieel productief worden, daar onze jonge docbteren zich dan
niet meer enkel moeten bepalen tot nederige batrekkingen.
Van der Eeuw tot de End. Goed gesproken, collega!.
De nijvere maatschappij zal dan meer en meer hare deuren voor
de vrouwen open zetten. Ik voorspel dan ook dat de burgerij zich
gaarne geldelijke opofferingen voor deze zaak zal getroosten.
B a n g m e y e r. [Wel degelijk staat de zaak in verband met de
emancipatie der vrouw. Ziet zulks maar in den almanak van het
Kut. Ik moet er ernstig tegen waarschuwen, want emancipatie
willen wij toch niet, dat laten wij aan Amerika over.] Onze jonge
damts zouden er toe kunnen komen, zich met mannelijke ontspan
ningen bezig te houden, zooals zwemmen, kolfspelen, gymnastiek of
erger nog. Verbeeldt u eens, dat wij er toe kwamen onze schepen
met vrouwen te bemanuen, of de vrouwen een rang in het leger
te laten bekleeden b.v. haar op te leiden tot sergeant-majoor. Ik
geloof, niemand onzer zou zoo iets voor zijne dochter wenschen.
(Coupletten, wijze: TitigelingeUng).
Ja waarom vreezen wij het meest ?
Emancipatie, hoor!
Dat gaat zooals men veelal leest
lu Amerika er door
En ook in 't ver Nieuw-Zeeland toch
Waar de vrouw het kiesrecht heeft:
Het zal er wis toe komen nog
Dat men 't ook hier beleeft l
Pruikenstein: Ik voel mij gedrongen op te komen tegen
de voorstelling, dat de burgerij gaarne de kosten zou willen
betalen.
[Een goed herder moet zijne schapen wel scheren, maar niet
villen,
Men kan hier het bekende woord van Lafontaine toepassen:
Pauvres moutons, toujours on vous toudra.]
Want het zou waarlijk naar villen gelijken, als de burgerij nog
meer voor onderwijs zou moeten opbrengen.
Van Pruttelen. En wat nu de nieuwe vakken aangaat
zooals natuurlijke historie, scheikunde, boekhouden en staathuis
houdkunde, zoo moet ik hier uitdrukkelijk verklaren, dat ik nog
tot de ongeloovigen op dit punt behoor. Natuurlijke historie
wordt reeds nu op alle scholen Lager Onderwijs geleerd.
[Ik hoorde zelfs op een tusschenschool over de classificatie der
zoogdieren spreken. En nu de scheikunde?
Wil men onze jonge dochters wapenen met een
//ChemischesKochbuch" of Clumie pour Demoiselles/' Dat acht ik hoogst
gevaarlijk. Dan zijn de mannen hun leven niet meer zeker. Bij
de halve wijsheid der toekomstige huisvrouwen zal men het nog
zien gebeuren, dat door eeu drukfout het leven der huisvaders op
het spel wordt gezet.]
Van Hekelen: En van de staathuishoudkunde! Wel heb
ik onlangs in een dagblad een klacht van een anonymus gelezen,
wiens vrouw, als hij vermoeid van den dagelijkschcn arbeid in de
huiskamer kwam, over niets anders wist te spreken, dan over
operettes van Offenbach. Dat is zeker jammer, maar zou die
echtgenoot zooveel tevredener zijn, als zijne vrouw hem wilde
initiëeren in een diepzinnig economisch vraagstuk? Al die geleerd
heid zal de vrouw noch knapper noch aangenamer maken.
Van Hameren: We hebben zooveel pro's en contra's
indeze zaak gehoord dat het tijd wordt, de debatten te sluiten en
tot stemming over te gaan. Wil men een middelbare school voor
meisjes: ja dan neen?
(Stemming volgt; wordt afgestemd).
(De Raad zingt in koor: wijze uit de Doofpot)
De gemeenteraad heeft besloten
Dat er eeu burgerschool wezen moet.
Want al willen we ook geen idioten
Te veel geleerdheid is ook niet goed!
En uu vraag ik je op je geweten,
Of je het verdragen zoudt,
Dat een vrouw met wat gij hebt vergeten,
Met, de wetenschap zich bezig houdt?
Wil je dat, wil je dat, wil je dat ?
Nee» ik wil het niet, neen ik doe het niet) ..
Want de vrouw moet niet worden de baas) 'ls'
(Einde can het eerste lied rij f.)
Tweede B e d r ij f.
(Meisjes treden op in kleeding 1.V70; zij verdeeleu zich in twee
groepen; de eerste moedeloos, de tweede hoopvol.)
Eerste groep zingt (wijze: sleh ieli in jlnstrer Miltefnafhl).
Zegt, hebt jelui het al gehoord?
De burgerschool ligt over boord.
Wat heeft de vrouw dan toch misdaan
Dat zij nog steeds moet achterstaan ?
Tweede groep zingt (wijze : lïandeamus iyit/iy),
Komt zusters houd maar goeden moed,
Dit zaakje gaat gewis nog goed!
Elk weet, dat de gemeenteraad
Aan vlugheid veel te wenschen laat.
Xadat de twee groepen eenigcn tijd tot elkaar gezongen hebben ;
barst de Eerste groep (wijze: Conspirtitcurx) in de voigeiiIe veront
waardigde rede los.
Neen wij hebben thans genoeg gewacht!
Nu moet er iets tot stand gebracht!
Bij d'eerste samenkomst van den Raad
Zien we zelf eens toe hoe 't er mee staat.
Welk plan zij in een volgende raadsvergadering, die een jaar
later plaats heeft, ten uitvoer te brengen.
Van Hameren i opent de vergadering). Hetzelfde
belangdat ons het vorige jaar bezig hield brengt ons ook thans bijeen.
De lieer Strevenburg heeft zeer oude koeien uit de sloot gehaald
eii op zijn uitdrukkelijk verlangen zal de questie middelbaar onder
wijs voor meisjes weer op het tapijt gebracht worden.
van Pruttelen. Als men weer met dit plan voor den dag
komt dient men het er toch over eens te zijn, wat het doel en de
richting der school zullen zijn.
van W a c h t e r e u tot, II o u v a s t. Mijns inziens is er
n punt, dat vooral niet, uit, het oog verloren ma? wovden: [op
deze school moet het letterkundig en aesthetisch element op den
voorgrond staan. Realisme en Materialisme worden voor meisjes