Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1065
arbitrage voorgesteld. Dat is de goede weg.
Mogen beide partijen het, omtrent de voor
waarden voor arbitrage, spoedig eens worden.
De oorlogen niet bajonet, sabel en
schietgeweer tusschen de beschaafde staten worden
gelukkig zeldzaam; de oeconomische
oorlog daarentegen komt allengs veelvuldiger
voor. 't Is bedroevend. Toch is ook hierin
een lichtpunt. Deze strijd zal de wegbereider
zijn voor de wijziging der rechtsbegrippen ten
opzichte van den arbeid de bron van allen
rijkdom, die het kapitaal deed ontstaan en die
het kapitaal in stand houdt. Dat is een groote
verdienste. Nog altijd klinkt het goed: leve het
kapitaal! Weg met kapitaalmoord! En toch,
hoe schandelijk veel is er en wordt er nog
verspild,
* *
#
Al weer een trust. Door engelsche kapi
talisten is een kapitaal van 12 millioen dollars
bijeengebracht om den melkhandel in
NewYork te monopoliseeren, te beginnen met l
Januari '98. Het prospectus zegt dat het doel
is den prijs van de melk te... verlagen. De
World verzekert echter, dat de trust de ver
bruikers 9 millioen meer zal «afpersen". Zou
het waar zijn? De leerlingen van Marx
zouden dan op een voorbeeld meer wijzen
voor de socialiseering van den arbeid,
van het allengs meer samentrekken, van het
onteigenen van kleine, afzonderlijke zaken
tot een groot bedrijf. »Het monopolie van het
kapitaal {raat hun grootmeester voort
wordt eindelijk een boei voor de wijze van
productie, die met en onder dat monopolie
tot bloei is gekomen. Dan heeft het uur van
kapitalistischen privaten eigendom geslagen.
Deexpropriatoren worden dan geëxprqprieerd."
Nous verrpns, neen, wij, de lezers en ik, zullen
het niet zien.
Amst., 17/18 Nov. '97. D. STIGTEE.
De collectie-Mesdag te 's-Gravenliaie.
Een correspondent van de Frankfurter Zuitung
is in den Haag toevallig" tot de ontdekking
gekomen, dat zich daar een uitgelezen verzameling
bevindt van moderne Fransche kunst, en wel in
bet bezit van den beroemden zeescliilder H. W.
Mesdag. Misschien zijn er ook onder onze
landgenooten niet weinigen, die niet weten, dat de heer
Mesdag eiken Zondagmorgen zijn galerij voor
kunstlievende bezoekers open stelt. Maar ook voor hen,
die deze fraaie verzameling uit eigen aanschouwing
kennen, zal het. niet onbelangrijk zijn te vernemen
hoe zij door den Duitschen bezoeker wordt
betchreven.
Allereerst worden enkele woorden gewijd aan
den gelukkigen bezitter dezer schatten. Mesdag
is een man van ongeveer vijftig jaren. Veel praten
schijnt zijn zaak niet te zijn, maar eene echte,
ware menscbeDliefde straalt uit zijne oogen en
iedereen weet in den Haag en Scheveningen, dat
hij steeds te vinden is, als er hulp wordt gevraagd
en dat vooral arme kunstenaars nooit te vergeefs
bij hem hebben aangeklopt."
Met niet geringe verwachtingen ging de schrijver
naar et huis van den schilder, maar die verwach
tingen werden verre overtroffen. Uit al dien rijk
dom mogen hier enkele der schoonste schilderijen,
in de volgorde zooals zij ons toevallig voor den
geest komen, worden vermeld. C o r o t met zijne
betooverende bekoorlijkheid moge de rij openen!
Beethoven's muziek bij het reude, schoner
Götterfunke" komt ons steeds in den zin, als wij
voor Corot's lentelandschappen staan. Zij zijn ge
schilderde hymnen. Met dansenden tred huppelt
Corot door de natuur en in alles ziet hij lucht en
en licht. Het liefst is hem de morgenzon.
Verbevende handen en kwam er mee naast het bed
staan. Prins Charlie lag als te voren met
wijdgeopende oogen, maar nu was er geen uitdrukking
meer in. Hij was dood.
Een zware tred werd op de ladder gehoord.
Arme vader," zeide de moeder en haar stem
beefde, wat een Nieuwjaar voor hem."
Hij duwde de deur open en liet zich op een
houten kist, die als stoel dienst deed, neervallen.
Hij zag niet, dat er iets gebeurd was, zijn oogen
stonden vol tranen; met eene ongeduldige be
weging trachtte hij ze weg te vegen.
God heeft ons verlaten," zeidc hij op
troosteloozen too», Charlie is dood."
Eerst dachten zij dat hij 't kind bedoelde.
Ik heb den geheelen dag geen druppel gebruikt,"
ging hij voort, er hing een zware mist, en ik
moest bij Cbarlie's kop loopen. Ik had de lan
taarns van 't rijtuig aangestoken, en toen de mist
wat optrok, zag ik, dat ze allebei weg waren, ge
stolen, en de deken van den bok ook. Ik dacht,
dat me niets ergers had kunnen overkomen, maar
ik vergiste mij. De straten waren van avond zoo
glad als een spiegel, maar midden op den weg
hadden ze kiezel gestrooid. We moesten uitwijken
voor een paard, dat gevallen was. Zoodra Charlie
van 't kiezel af was, gleed hij uit en viel. Hij
krabbelde nog op, arm beest, maar viel opnieuw.
Toen brak hij zijn pooten. Ze hebben hem afge
maakt." 't Stilzwijgen, dat volgde, was van langen
duur. Moeder noch zoon waagde het te spreken.
't Is bijna vier jaar geleden, dat wij hem
kochten," ging de man eindelijk voort. Je weel
't nog wel, vrouw. Maggie was juist vijf weken
oud. Charlie was zulk een koopje, en we zeiden
dat 't kind ons geluk aanbracht. Nu is 't paarc
dood, en deze hier is vandaag vijf weken ; tot nog
toe heeft hij ons niet veel geluk aangebracht.'
wonderlijk is het, hoe hij ziju figuren weet aan te
rengen. Meestal neemt hij, om de bonte kleuren,
>lauw of rood, in hunne kleederen, boeren of
)oerinnen, en plaatst ze daar waar het oog ze
verlangt, waar ze het noodzakelijk, bevrijdend
contrast vormen met het in lucht badende en in
zilvergrijs getinte omgevende landschap. Dit is
de indruk van de meeste zijner werken in de
collectie-Mesdag. Eenigszins anders, doch ook ver
wonderlijk en volmaakt, werkt eene schilderij uit
iet jaar 1867, dat ons een weg te midden van de
liepste woudschaduw te zien geeft en ons het
mysterie vertelt vau de bosch-intimiteit. Weder
nders is eene kleine schilderij, badende nimfen,
een stuk zooals M. von Schwind het zou hebben
willen schilderen, indien hij even groot was geweest
n het scheppen als innig in het gevoelen !
Daubigny, de jongste van de Barbizon-groep,
itaat niet meer zoo volkomen kuisen en naïef
;egenover de natuur als zijne oudere collega's.
Maar ook hij heeft stukken geschilderd, die hem
de onsterfelijkheid verzekeren. Daar is een
boschmterieur, dat zich kan doen gelden naast Corot en
naast Boecklin. Eene heldere, blanke watervlakte
.igt tusschen slanke, hooge, schaduwrijke boomen.
De zon dringt er -niet doorheen; op den
achter;rond alleen treft zij het groen der weide aan den
oever van de beek.
Van Mille t bezit de heer Mes lag, naast schil
derijen, ook eene groot aantal teekeningen, en wan
neer wij eerlijk onze meening willen weergeven,
moeten wij bekennen, dat bij Millet de kleur juist
niet veel schijnt toe te voegen aan de overweldi
gende groot&chheid van zijne teekening. Onder die
teekeningeu is er vooral ue, een herderin met
bare kudde, die zich nevens de machtigste teeke
ningen van de meesters der renaissance kan staande
wuden. Van de schilderijen vermeld ik als het
meest geacheveerde eene vrouw, in blauw en rood
jekleed, die in nachtelijke ure tuurt naar de zee.
Verder is er een groot doek Hagar en Ismael."
Hagar ligt levensgroot, bijna naakt, op den voor
grond. De kleur van haar huid is koperrood. Op
den krachtigen arm leunend, staart zij somber
voor zich uit in het zand der woestijn. Meer op
den achtergrond, op een kleine helling, met het
hoofd naar beneden, ligt haar versmachtende zoon.
Het met wreede stoutheid geschilderde stuk lijdt
onder een al te bruin-rooden toon, waarin alle
kleuren verstikken. In Mesdag's huiskamer hangt
nog de beroemde Wijngaardenier, vau den arbeid
uitrustend," weder eene figuur met eene aan Michel
Angelo herinnerde machtige forschheid van lede
maten. Een stilleven, waarvan de bestauddeelen
zijn ontleend aan de boerenwoning lepels, pitten,
appels, uien dient nog te worden vermeld; even
zoo een oogstveld met weidende schapen.
T r o y o n is vertegenwoordigd door eenige
meesterwerken, dierstukken, die in teekening en
plastische werking de groote Hollanders Potter
en Cuyp nabij komen, doch deze in schoonheid
van kleur wellicht nog overtreffen. Eene kudde
schapen, die tegen een vaag aangegeven groenen
achtergrond prachtig uitkomt, een stuk, dat twee
maal, eens op grootere en eens op kleinere schaal
uitgevoerd, voorhanden is, kan men niet vaak ge
noeg bewonderen. Ook eene kudde grazende koeien
en eene koe in levensgrootte veraanschouwelijken
voor ons de kracht van den grooten dierschiider.
De Hollander Mauve heeft hem zeer gelukkig
nagevolgd, en de collectie-Mesdag toont duidelijk,
hoever het kunnen van dezen meester ging.
W i 11 e m M a r i s staat ver bij hem achter.
Van Théodore Rousseau zien wij zoowel
proeven uit zijne vroegere kleurrijke als uit, zijne
latere monochrome periode. Uit de eerste zijn pen
paar zeer met elkaar verwante stukken afkomstig,
die heerlijk geteekende dennen en berken voor
stellen, boven welke zware onweerswolken heenjagen,
terwijl zich op den moerassigen voorgrond eene
kudde runderen bijeendringt. Op een ander stuk
vinden wij Rousseau's lievelingsboom, een forschen,
knoestigen eik, die bijna het geheele oppervlak
van de schilderij beslaat. In zijn grenzenloozen
eerbied voor het bestaande vormt deze kunstenaar
de grootste tegenstelling met alle styliseerende en
vereenvoudigende richtingen. Alles in de natuur
is hem even belangrijk en daar hij dus weinig
klemtoon legt en de meest onontwarbare vormen
van bet boschlandschap, zooals hij die zag, naast
elkander zette, moet het oog zich eerst aan zijne
wijze van schilderen hebben gewend om tot het
volle genot te komen.
De moeder kreunde; tastend vond zij haar weg
door de kamer en legde het doode kind in vaders arm.
Later in den ochtend kwam Will bij mij. //Zoudt
u ons het geld voor de begrafenis vau Prins
Charlie willen leenen?" vroeg hij. Ik wist nie
mand anders, aan wien ik het zou kunnen vragen.
U weet, dat ik vast werk heb; ik verdien 10
shilling per week. Ik zal u alles teruggeven."
Ik wist, dat hij 't doen zou, al moest hij van
honger sterven.
Hoeveel heb je noodig, Will?"
Dat kan ik niet precies zeggen, vóór ik den
lijkbezorger gesproken heb," zei hij. ,/Er is nog
nooit iemand bij ons gestorven, moeder dacht dat't
twaalf gulden zou zijn."
Waar is je moeder?
Zij is 't gaan- aangeven bij den burgerlijken
stand; ik heb haar gezegd, dat ik wel voor de
begrafenis zou zorgen, ze is bijna op."
Met 't geld in zijn zak en een gedeelte van
den last van zijn jonge schouders gewenteld, ging
Will van mij naar Timson, den lijkbezorger.
In een winkel, vol met, doodkisten van verschil
lende grootten, stond Timson, zachtjes fluitend,
een plank te zagen. Even vóór Will was er een
man binnen gegaan, en de jongen bleef staan
wachten, tot men hem zou helpen.
Ik kom, om over de begrafenis van een kind
te spreken," zei de man. Timson bood hem een
stoel aan, die naast een tafeltje in den hoek
stond, en ging zelf tegenover hem zitten.
't Is onze jongen," zei de man. Hij is el!
maanden, hij stierf van nacht."
Welke klasse dacht u te nemen, mijnheer?"
De vierde klasse zou wel goed zijn, dunkt mij."
Heel goed, dat is een rijtuig met n paard
voor 't kistje en vier personen, 't Is dan twaalf
gulden plus de fooien."
D i a z, die zich in zijn landschap klaarblijkelijk
raar Rousseau heeft gevormd, ofschoon hij zich
meer toelegt op kleurenwerking, is gemakkelijker
;e ontcijferen. Naast zijn landschappen en een
mooi stilleven (druiven) troffen ons nog bijzonder
;wee schilderijen naar naakt model op een groenen
Doschachtergrond.
Van Gustave Courbet, den grooten
kampvechter en baanbreker van het naturalisme op het
slagveld" van Parijs, bezit de heer Mesdag een
slapend naakt meisje, welker schoonheid van vormen
aan Titiaan doet denken. Een stilleven (appels)
aeeft, niettegenstaande zijn nog eenigszins
Venetiaanschen toon, eene h'jue behoorlijkheid. Een
eigenportret, in werkkiel, met zonneschaduwen op
den neus, is oen afspiegeling van de stoutheid en
het zelfvertrouwen van den democraat en socialist.
Behalve de Fianschen vindt men bij Mesdag ook
eene uitgelezen verzameling moderne Hollaudsche
kunstenaars, en een twintigtal stukken van den
Italiaan Mancini, deejs portretten vaa kindereu
en vrouwen, deels menschen tusschen bloemen en
vruchten, uit een zuiver kolnristisch oogpunt op
gevat en geordend. Mancini's techniek is schitte
rend, zijn kleurengamma rijk en afwisselend, zijn
kinder-psychologie fijn en aandoenlijk; hij is in
alle opzichten, door en door Italiaan.
Van M a 11 h y s M a r i s, wiens werken in Hol
land moeilijk te vinden zijn, bezit Mesdag vier
schilderijen. Het beste is naar onzen smaak het
oudste, dat reeds uit 1872 dagteekent; het stelt
een jong meisje voor bij den keukenhaard, en is
in kleur wel wat eentonig, maar in gelaatsuitdruk
king van eenvoudige innigheid. In dergelijken zin,
maar in kleur reeds gedecideerder, werkt eene minia
tuur, die een jongen en een meisje voorstelt. Op
de bleekgrijze landschausstudie laat zich ook hier
niets ontdekken. Een zonderlinge, vreemde en
toch aantrekkelijke schilderij stelt eene bruid voor,
in een wit kleed en met een witten sluier op een
lichten achtergrond; men zou het stuk eene studie
in wit kunnen noemen, en als men wilde wijzen
op een schilder, aan wien het doet denken, zou
men tot Velasquez komen.
Eenige stukken uit de jonge jaren van Willem
Maris verraden een nauwe aansluiting bij Troyon
en Diaz. In een groot, heerlijk strandgezicht toont
Jakob Maris, vooral in zijne manier om de
lucht_ weer te geven, hoe gelukkig hij hetgeen
hij bij Corot heeft gezien op het Hollandsche land
schap weet over te brengen.
Van Jozef Israels ziet men een armelijk
vertrek, waarin een arbeider zit bij het sterfbed
van zijne vrouw. Het licht valt door een half
gesloten venster naar binnen en de melancholie
van den sehemeravond is prachtig geschilderd.
Isaac Israels is vertegenwoordigd door een
voortreffelijk waargenomen troep militaire trom
petters. Mevrouw Mesdag?Van Houten, de
echtgenoote van den bezitter al dezer schatten,
heeft zich met goed gevolg toegelegd op het land
schap, zoowel in de manier van haar man als in
die der school van Barbizon. Haar eigenlijk gebied
is echter het stilleven. Op de ezels van H. W.
Mesdag zelf zien wij vier, reeds tamelijk ver
gevorderde schilderijen, van welke ons een gezicht
op Scheveningeu het best beviel.
Het is onze bedoeling niet, den ganschen rijk
dom der collectie-Mesdag ook slechts bij benade
ring te schilderen. De schatten op het gebied der
kunstnijverheid hebben wj niet eens vermeld en
ook van de teekettingen en etsen konden wij slechts
met een enkel woord melding maken. Het zij ons
voldoende" zoo besluit, de schrijver de
kunstlievende Duitschers, die in Den Haag komen,
te wijzen op de gelegenheid om de grootste
kunstenaarsgroep onzer eeuw te leeren kennen, eene
groep, wier werken in Duitschlaud nog altijd te
zeldzaam zijn.
Indien het gerucht waar is, moet Mesdag in
een reeds gedeponeerd testament het Stedelijk
Museum te Amsterdam hebben aangewezen als
erfgenaam van zijne galerij." 1)
40 cents per regel.
1) Wij herinneren hier, dat, de premie-uitgave
voor 1895 van de Maatschappij tot Bevordering der
Beeldende Kunsten is gewijd aan de
collectieMesdag. Deze uitgave bevat reproducties in
heliogravure van werken van Corot, Courbet, Daubigny,
Delacroix, Diaz, Bistien-Lepage, Mancini, Millet,
Muncaksy, Bosboom, Thijs Maris en Mauve. De
heer Ph. Zilckeu schreef daarbij eene toelichting.
RED.
Ja," zei de vader, hulpeloos rondziende, ik
deuk dat, 't zoo wel goed zal wezen."
,En de kleur van 't kistje, wit of blauw?"
De vader liet zijn blik vaag door den winkel
dwalen.
,Ik geloof niet, dat 't er veel tos zal
doenWat, vindt u ... Wat raadt u aan ?"
Wij nemen meest wit voor meisjes en blauw
voor jongens," zeide Timson.
Wel, dit is een jongen."
Dat is waar ook. En hoe heette hij?"
Een blos overtoog het gelaat van den vader,
zijn lippen beefden. ,Kleine Jimmy," zei hij met
een snik.
Zijn doopnaam?" vroeg Timson vriendelijk.
De man trachtte te vergeefs ziju stem de noodige
vastheid te geven. ,/Jaines John," bracht, hij er ten
laatste met moeite uit, James John Wilson."
Dat is voldoende, dank u," zeide Timson, druk
bezig de bestelling op te schrijven. Van middag
zal ik de maat komen nemen."
De vader vau den kleinen Jimmy struikelde over
een hoop krullen bij de deur, hij 'bleef even staan
en keerde zich om.
Ik wilde nog zeggen," begon hij met verstikte
stem, ,.die kleur van 't kistje. .. vrouwen hebben
zoo haar eigen opvattingen, 't zou kunnen zijn. .."
// Dat kunt u nog wel afspreken en 't mij zeggen
als ik kom," zei Timson.
Will nam de ledige plaats aan de tafel in. Hij
bestelde ook een begrafenis, vierde klasse en een wit
kistje voor Prins Charlie; hij betaalde onmiddellijk.
Twee dagen later ging ik naar den paardenstal
met rouwkleederen, die de moeder bij de begrafenis
dragen kou. Zij kwam mij boven aan de ladder
tegemoet, en bracht mij in de kamer, waar ik vijl
weken geleden Prins Charlie in mijn arm had ge
houden. De kamer was donker, maar ze stak de
TRA D E
MARK.
MARTELUS COGNAC,
Dit beroemde merk is verkrijg
baar bij alle soliede Wgnhandelaars
en bjj de representanten
KOOI* Tl AMS «fe BRUINIER,
te Amsterdam.
Prijzen van af ? 2.50 prïlescl,
Tgdelyke controle Dr. K. GORTER, Groningen.
J. A. HOETING.
94, KALVERSTRAAT M94.
Télépbone 1992.
Dl AMANTS.
Orfèvrerie, .Argenterie.
Grand clioix de Nouvéautés.
FANTAISIES BICHES
pour la
FÊTE DE ST, UICOIAS.
Fabrique et enqros: Medaille d'or
16, RA.ADHUISSTR. Expositiotiint. Bruxelles
Téléphone 2291. 1897.
Malson Foiidée 1874.
MEIJROOS & KALSHOVEN,
Arnhem.
Piano-, Orgel- en Muziekhandel.
Ruime keuze in Huurpiano's.
H. RAHR te Utrecht
Fianofabriek.
Binnen- en Buitenl. Muziekhandel.
Amerikaansche Orgels.
Ruime keuze in Hnurpiano's.
lamp op. In een hoek stond op een stoel 't kleine
witte kistje met een plaatje, dat 't opschrift droeg:
P l! l K S C II A K L l E.
5 weken oud.
Zij lichtte het deksel op, en nam den zakdoek
van 't lieve, kleine gezichtje, dat zoo kalm en
vredig op 't kussen rustte.
Wili trekt 't zich erg aan, dat hij niet met ons
mee naar de begrafenis kan gaan," zeide zij. Maar
hij durft er geen dag af te nemen. Zijn geld is 't
eenige, waar we nu nog zeker van kunnen zijn.
Maar hij heeft me gezegd, dat ik u moest vragen,
of u denkt, dat 't kind 't eenzaam hebben zal, we
zouden 't allemaal zoo graag weten. Ziet u, vóór
hem is er nog nooit een van ons gestorven. Prins
Cbarlie is de eerste die is heengegaan, en ik dacht
zoo.. . met geen vau zijn eigen familie bij hem,
zou hij misschien . .." Ze zette de lamp op tafel,
en snikte, alsof haar hart breken zou.
Arme moeder, nooit, zelfs niet met uw groote
liefde, om hem te koesteren, was uw kmd minder
eenzaam dan nu.
Prins Chailie leeft in Will's bestaan voort.
lederen avond blijft hij boven aan de houten ladder
staan, om nog eens den blik te ontmoeten van
die twee kinderoogeu, om ze toe te knikken en te
fluisteren: //Alles is in orde, kleintje."
En als hij denkt aan den hemel, dien hij zich
voorstelt, met heilige, heerlijke muziek, zooals ze
nooit op aarde gehoord wordt, dan ziet hij in zijn
verbeelding een hek, waarbij Prins Charlie staat
te wachten met den zelfden blik als den nacht
toen hij stierf, te wachten, totdat Will komen zal
en zeggen: Alles ia in orde, kleintje, laat me
maar binnen."