Historisch Archief 1877-1940
No 1069
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
LT7WN
In Pnlchri SMio.
Regen en wind beuken op de glasoverkapping
der zaal, waar eene schoone collectie van 71
schilderyen en 28 teekeningen is tentoongesteld.
Onder den indruk van echt Novemberweêr treden
w\j Pulchri binnen.
Is het aan deze onwelkomme voorbereiding
misschien te danken, dat wy meer oog hebben
dan anders, OM Mesdag's indrukwekkend doek,
«een Novemberdag te Scheveningen", te begrijpen
en naar waarde in ons op te nemen ?
Door welke tegenstellingen wordt ons oog
onmiddellyk na den eersten rondgang getroffen!
Tegenover het sombere zeestuk prykt Josef Israels
met zyn fijn gevoeld werk, «Moederweelde", waarin
fhy het teederste tafereel te aanschouwen geeft:
eene moeder, die zacbtkens ietwat yóoTover ge
bogen, verdiept is in het voeden van haren lie
veling.
Mesdag schenkt in bovengenoemde schildery,
? dat in 1896 ontstond, het pittigste en zyn No
vemberdag is het waard volste der belangrijke ver
zameling. Wij hebben wederom een groot stuk
zee voor ons en doorleven hare onherbergzaamheid,
-waaraan in deze dagen vele van onze visschers
«n zeevaarders zyn prijsgegeven. De kunstenaar
kiest een oogenblik voor en na den storm, die
achter het schip, dat nog even kan ontladen wor
den, de zee inktzwart doet verschijnen. Het in
de verte lichtende verschiet doet geen hoop op
beter weer herleven ; men haast zich de touwen
uit te brengen, want de donkere met zwaar on
raad voorspellende wolken bezwangerde hemel
doet weldra het aanbreken van het onstuimigste
getij vermoeden.
Met y'zeren vaist is Mesdag's doek gepenseeld
daar heeft geen aarzelen of wankelen bij het
?creëeren geheerscht. De kunstenaar aanvaardde
zyne taak, en de gedachte werd werkelijkheid.
Wanneer zal de tyd komen, dat deze
zeeschil?der ook in zyn vaderland naar waarde zal wor
den geschat! Is de eigenaardige positie, die Mesdag
in de kunstenaarswereld inneemt, oorzaak, dat
menigeen zijne werken niet voldoende op prijs
?stelt, of is het daarin te zoeken, dat wij de ge
heimzinnige taal der zee, welke hij weergeeft,
nog moeielijker begrijpen, dan de diepten van
het menschelyk hart, welke Israels ons toont ?
Hoe het zy, als Mesdag met Josef Israels
?en Jacob Maris tot de geschiedenis zullen
behooren, zal volgens onze overtuiging de
onbeveroordeelde kunstkenner zonder aarzelen ge
tuigen: Hendrik Willem Mesdag bezat een even
«terk kunstenaarstemperament als de beide zoo
even genoemde meesters, al moest h\j ook d;lt
gevoelige en fijne oog voor kleur van Jacob Maris
derven.
Het boeiende aan Pulchri geschonken zeestuk
moet ons opnieuw opwekken om Mesdag beter
te leeren begrijpen; hy, die nadat de schilders van
den bloeitijd onzer school hun penseel neerlegden,
de eenige is, die bezielend het groote element
7de Jaargang. 19 December 1897.
Redacteur: R u d. J. L o m a n.
15 Avenue Road, Regcnt's Park, Loudon N.W.
Verzoeke alle mededeelingen, deze rubriek
betreffende, aan bovenstaand adres te richten.
liMNHiiiimiiiiiiuimiiiMMmiiiiMiiiiiiiMiiiMMniimiiummmiiiiiiMiiiMMii
CORRESPONDENTIE.
X. te A. Verzoeke beleefd Weekblad geregeld te
willen zenden aan .American Chess Magazine", 5
Beekmanstreet New-York U. S. A. Ook 't Weekblad
van verleden week.
No. 413 van Emile Pradignat, Sanjon.
voor den Gn Halfjaar!. Int
jbleemwedstrijd in dit bl
Mat in vier (4) zetten.
Vervaardigd voor den Gn Halfjaar!. Internationalen
probleemwedstrijd in dit blad.
abcdefgh
Wit 8, zwart 8 stukken.
weet op het doek te brengen, zoowel in hare
wildste en somberste als liefelijkste verschijning.
Waarde lezer, zyt ge wel ooit in de omstan
digheid geweest, dat het u noodig en aangenaam
was, om van een kunstenaar in den kortst
mogelyksten tyd eene teekening of een stuk schilder
werk te verkregen ? Dan werd ge gewis te leur
gesteld en was lang wachten in de meeste ge
vallen uw lot. Hier ontwaren wij echter hoe
»eigen hulp'' aanzet. Verscheidene schilderijen
werden nog in den natten toestand van het atelier
naar Pulchri gebracht, zoo die van Josef Israels,
Jacob Maris, W. Maris, van Soest, Klinkenberg,
du Chattel en van Apol. Men haastte zich om het
doel der tentoonstelling te schragen, waarvan de
opbrengst strekt om eene oude hypothecaire schuld
van het genootschap af te lossen het surplus
dient tot het stichten van een weduwen- en
wezenfonds.
Ongetwijfeld zal het mooie intérieur «?Moeder
weelde," van Josef Israels, al behoort het ook
niet tot des meesters krachtigste scheppingen, het
goede doel helpen bereiken. Want hoogst aan
trekkelijk is het boerenvertrekj e, waarin het licht
door een venster valt, waarby de moeder gezeten
ts. Het vuur smeult op den haard, en Israels
geeft aan het geheel die schilderachtige verlich
ting en die stemming, welke onze moderne huizen
geheel missen. Fyn gevoelig is dit alles waar
genomen en gecreëerd en in volle harmonie met
de moeder en het kind, de eenige personen in
het stille vertrek.
Maar nog een derde geschenk doet aan groote
kunst denken. Bauer, die op 't oogenblik voor
studies en het opnemen van nieuwe indrukken
in Voor-Indiëtoeft, geeft in eene gekleurde
schets eene processie van muzelmannen te voet
en te paard en van priesters. De teekening heeft
blijvende waarde en constateert opnieuw, welke
groote gaven den jeugdigen kunstenaar geschon
ken zijn, die hij, zoo wy hopen, met ernst zal
gebruiken.
Onlangs heeft H. M. de koningin teekeningen
van Van Soest aangekocht; hare keus pleit voor
goeden smaak, want deze schilder boeit hier door
een schoon winterlandschap, hetwelk het ver
moeden bevestigt, dat Van Soest een steunpilaar
onzer schilderschool kan worden.
In Klinkenberg's winterstadsgezicht gevoelt men
de kilte van het jaargetij, en Apol gelukt het in
een winterlandschap de meeste zijner werken der
laatste jaren te overtreffen. Ongetwijfeld zullen
ook deze geschenken het doel helpen schragen,
niet minder echter het breed en voornaam be
handelde doet «Water met schuiten" van Jacob
Maris. Zyn broeder Willem zendt een goed
veestukje, zooals hy er in de laatsten tijd meerdere
gemaakt heeft. Zoude misschien een tyd van rust
den talentvollen veeschilder wat kunnen verheffen ?
Vele dames waren van goeden wille, de inzen
dingen van hen zijn goed en te talrijk om ge
citeerd te worden. Mej. Thérèse Schwartze echonk
eene pastelteekening »Lezend meisje". De krach
tigste uitingen echter vertegenwoordigen mej.M.
Wandscheer, die een potje met Indische kers in
uitstekend koloriet schept; intiem werkt mevr.
B. Grandmont-Hubrecht, die in de laatste jaren
den winter op Siciliëdoorbrengt. Haar «Her
stellend kind'', dat, tegen een kussen geleund
een rood bloemke in de hand houdt, is een goed
stuk schilderweik, waarin het der kunstenares
gelukte de kleuren van het Zuiden natuurwaar
en met temperament weer te geven.
De beer Mendea da Costa maakt ons opmerkzaam
dat probleem No. 409 (Möller) onoplosbaar is. Na
l D a6, P f'5: 2 P gi f, K f4 is mat op den 3en zet
onmogelijk.
TWEEDE NAT. CORBESP. WEDSTRIJD.
Overwinnaarsgroep.
Deitiende zet van Zwart.
Partij
No.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
P c
a5
Rd6
Kg6
R b<5
P e7:
D h5
Rd6
P d7
R b6
D f5
h
e6
P b6
c6
Partij
No.
16.
17.
18.
19.
VO.
21.
22.
23.
24.
25.
26.
27.
28.
29.
30.
cdf:
Re6
D f5:
P e7
e4
h6
0-0
DbGf
h6
h6
R f5:
De4:
D bG
P c4
D c7
P ai tij
No.
31.
32.
33.
84.
35.
36.
37.
38.
39.
10.
41.
42.
43.
44.
45.
f6
D d7
P d(6
CD
P do:
Db8:
T e5:
d5
T g8
R V3:
K bs
P c6
T e8
b5
R g5:
G. O. In partii 43 hebt u zeker bedoeld 13 D d3.
De 13e zet vau Wit was in parlij 18 P f5: in 26 R ga,
in 28 P c5: in 30 D c3.
J. J. K. Dank voor tijdige verbetering. Een brief
kaart lag juist voor u klaar.
J. J. S.
De volgende hoogst belangrijke partij werd per
correspondentie gespeeld tusschen schaakclubs te
Kiel en Eimsbüttel. l Jau.?15 Aug. 1897.
I'IEKCE GAMBIET.
Wit. Kiel. /wart. Eimebüttel.
l e4
a p os
3 f4
4 P f 3
5 (14
Engelschen amateur W.
T. Pierce afkomstig. In
match en
tournooipartijen wordt dit Gambiet
weinig aangewend.
5 si
6 R c4
Deze zet is van den Wit offert een oftieier
Ook twee ontslapen leden van Pulchri zijn
met hunne werken vertegenwoordigd, namelijk
Artz en Bosboom. Het kerkinterieur van den
laatstgenoemden is eene gift van Mesdag, die
vele creaties van den grooten Bosboom bezit.
Hoewel deze waterverfteekening niet die superi
eure eigenschappen bezit als het kleine geschil
derde kerkinterieur in het stedelijk museum te
Amsterdam, boeit het niet te min zeer. Bij het
bezien wordt men stil, en wij komen onder den
indruk van de stemming welke een godshuis kan
teweeg brengen. Ongaarne scheidt men van de
verzameling, en het verlangen is misschien ge
wettigd, dat, in het belang der kunst en der
kunstliefhebbers, het genootschap l'ulchri Studio
nog eene andere hypotheek te delgen had.
J. H. S.
De verkoop bracht /' 26000 op.
eMMeren w het G&etto,
Kleinkinderen van het Glietto, door
J. ZANGWILL. (Amsterdam, H. J. W.
Becht).
Overal klinken ze op, de stemmen van dichters
en denkers, die meer verlangen en hopen voor
de volmaking der menschheid dan een economisch
geordende maatschappij allén: een nieuwe gods
dienst vragen de besten van onze tijdgenooten.
Met kracht wees o. a. Zola daarop in
Lourdes. En. ook Zangwill is niet tevreden met de
kerkelijke begrippen en wil een hervorming.
Daarom is zyn werk nog geen litteraire
tendenz-industrie. Er zit ook waarde in voor de
kunst. Wél is 't werk van den Hollandschen
Heyermans veel kleuriger, sterker en dieper
doorwoeld, maar Zangwill is meer volledig en
nobel. Wanneer we die twee litteraturen ver
gelijken, dan schijnt Zangwill ons in zijn denken
meer echt-joodsch; Heyermans meer algemeen
humanistisch. Ook is de Hollander veel meer
artist, vooral in zijn impressies. Voortreffelijke
beschrijvingen als Heyermans gaf van de
Jodenbuurt in Amsterdam zijn niet in Kleinkinderen
van liet Glietio te vinden. Nergens de losheid
en hartstocht en bekwaamheid, die 't werk van
den Jongen Gidsredacteur zoo aantrekkelijk maakt.
Het begin van 't boek zooals heel veel meer
is zwak, onbeholpen en banaal:
? Keurig geborduurd servetgoed, prachtig
porcelein, zilver uit den tijd van koningin Anna,
erotische bloemen, glinsterend glaswerk, zacht
rooskleurig licht, sneeuwwitte overhemden, elegante
laag uitgesneden japonnen, al de eonventioneele
elementen die gepaard gaan met Westersche
gastronomie ''
Niets dan een wezenlooze opsomming, geen
sterke, persoonlijke observatie van een diner.
En dan is 't boek evenals 't vorige: Kinderen ran
liet Ghetto weer zoo hinderlijk druk, de loop
van 't verhaal door 't wemelende, vlugge
zinnengekruis bijna niet te volgen en de karakters
zijn soms niet uit elkander te houden.
Een van Zangwill's beste eigenschappen is
joodsch-komische kracht. Gezonde, reëele humor.
Aan zijn neus van komiek kan men zien, dat hij
de dingen dadelijk caricatuurvorm geeft, met
op, om zijn aanval te ver
sterken.
6 gtS:
7 0-0 do
Hier had Zwart P Ai:'.
moeten spelen. Op 8 D d4:
?volgt dan D g5 (drei
gende R c5 en tevens
D g2: =f) 9 D d2 R cöf
gevolgd door 11 e3.
8 ed5: R g4!
De sterkste voortzet
ting.
9 D el t
9 T el f, dan P gc7
10 l' e4, R g7 11 gf3:,
P a5 12 K f l, R h5, zoo
spoedig mogelijk gevolgd
door ba om 't paard een
terugtocht te baner,waar
na Zwart door xijn ma
terieel overwicht moet
winnen.
9 R e7
Boter was o. i. P ge7.
Op lOdcG: kaudanDd4:t
eti D c4: volgen. D 11.
?taat beter op g7 dan
op e7.
10 R f4:
Nietdcli: wegens D dl: f
en D c4: en 10gJ'3: was
niet goed wegens R h3
11 T f2, T fii 12 dcG:
T g8 f 13 K hl, D d4:
enz.
10 P dl:
P 1'6 was zeker niet
minder sterk.
11 R e5 P e2 f
12 P e2: fe2:
13 R e2:
Ook T f 4 kwam in aan.
merking.
13 R c2:
14 D e2: f6
't Eenige alternatief
was D d7 euü-0 O,waarna
Zwart echter geen vol
doende vergoeding voor
't verlies der kwaliteit
overhoudt.
15 D h5 f
Hoffer geeft hier de vol
gende voortzetting aan,
die minstens tot remise
zou hebben geleid: 15
T f S:!, P f6: 1G R fG:,
T f8 17 D lij f, T n
18 T el, K f8 19DhGf,
K e8 20 D ha remise.
16?T g8'- dan 17 T tl
enz. en <'p 10?0-0 volgt
17 D e7:. Verder kwam
nog in aanmerking 17
K d7 18 D f5 f, K f8,
want D dO deugt niet
wegens 19 D e5 f, K c5
20 dO "j- en wint. Ook
de zet 15 D b5 f was
lang niet kwaad, liijv 15
D b5 f, K £7 16 D b":,
R c5 -i- 17 K hl, R 1)6
enz. Ook zelfs 15 R f6:
gaf uitzicht op winst. 15
R f G:, P J 6: 16 T f U:
D d5: 17 T ael, D c5 f
18 K hl, 'L' d8 19 'l' t'5,
D dG 20 T d5, D fti 21
D ha f, U gG 22 D e5
(MI wint.
15 K f8
K d7 dan 16 D g4 f
en 17 D g7.
16 T f5 h6!
Om den toren via 1)7
naar t'7 ter dekking van
fG te mobiliseeren. Op
D da: kon volgen 17 R f (J:,
D f5: 18 D f 5: P f 6: en
Zwart heeft 3 stukken
voor de dame, maar ter
nauwernood winstkansen.
17 T afl
17 D gG dan D d7 18
R f G:, P f G: 19 T f G: r.
R f6: 20 D f G: t K gS
21 D gG f, ])g722D eG v,
K 1>7 23 D f5 f, D gG
21 1) d7 f en wint.
17 T h7
18 c4
18 D gG dan D d" en
leuke, goedaardige spot. Om laahsuccès te hebben
verlaagt hy die geestigheid wel eens tot al te
goedkoope aardigheid. Zyn grootste kracht moet h\j
echter zoeken in 't verdedigen van de beste,
joodsche ideeën en dat kan hij. Dat heeft hy met
verrassende klaarheid in dit boek gedaan.
We vinden er Esther Ansell uit Kinderen van
liet Glietto terug. Mozes Ansell, haar oude, eeuwig
tobbende vader, is met de andere kinderen naar
Amerika gegaan. Zy werd uit goedheid als kind
aangenomen by rijke, notabele Israëlieten: de
heer en mevrouw Goldsmith. In hun huis ontmoet
ze Raphaël Leon, een orthodoxen, ontwikkelden,
jongen man, die op haar verliefd wordt en die
ze ook krijgt. Raphaël wil in 't openbaar zijn
rechtzinnige, conservatieve begrippen verde
digen en richt daarvoor zelfs een blad op: De
Vlug van Juda, maar al vechtende wordt hij
er van overtuigd, dat wel in de toekomst het
heil van de maatschappij voortkomen zal uit de
Joden, maar dat toch hun Kerk met al zijn macht
van tradities en vormen en geloofsartikelen te
niet moet gaan. Tot datzelfde idee komt
langzaam-aan ook een Russische geestelijke Strelitsky,
die later naar Londen ging en die er op den
duur van walgt een leer te verbreiden, die hij
zelf naar orthodoxe opvatting niet meer belydt.
Hij neemt dan ook ontslag als rabbijn en wordt
socialist. Hij herinnert aan een ander priester
type : Pierre Froment uit Rome van Zola,
die steeds ongelooviger wordt. Esther Ansell
daarentegen wil weer terug naar 't kinder
lijke, ruwe geloof der antieke Hebreeën. Toch"
blijft ze, omdat ze in haar jeugd de armoede
heeft gekend, een vyandin van de plutocratie.
Ze is trots en vrij geëmancipeerd, verlangt
zelfstandig er te komen en ontvlucht plotseling
het huis, waarin zij verzorgd werd, al kan ze
daardoor weer in armoe vervallen.
Deze twee figuren zijn vrij duidelijk getypeerd,
maar lang niet zoo intensief als b. v. Dickens
dat kon. De andere karakters: de ideoloog Stre
litsky, de streng-orthodoxe rabbijn Sjmoel zijn
soms scherp, maar ook niet onvergetelijk bewerkt.
De groote poëtaster Pinchas schijnt een onmogelijk
overdreven kwast.
Er zijn natuurlyk weer goed humoristische scènes
in, o. a. waar de redacteur en de drukker van
het blad De Vlag ran Juda razende angsten
uitstaan, wanneer de krant niet op tijd dreigt te
verschijnen.
Groot gevoeld, ondanks de oppervlakkige ex
pressie, is de beschrijving van de groote
Verzoendag, als Esther op 't balcon van een synagoge
beneden zich de Joden in hun doodshemden ziet
buigen naar de Ark. Ze schijnen haar legioenen
van vroegere geslachten, op dat feest verrezen
uit hunne graven, om door de eeuwen heen zóó
ieder jaar voor de levenden nog te getuigen van
't geloof in hun God.
liet boek geeft, ondanks de zwakheid van
samenstelling en taal, toch veel te denken. Het
keert zich scherp tegen de domme orthodoxie, maar
weerhoudt toch weer de Israëlieten, die al te
vrijzinnig dreigen te worden, het hoogste streven
van hun volk op te geven. Daarom heeft't eigen
lijk nog meer waarde voor de godsdienst en maat
schappij-quaestie dan voor de litteratuur.
F. R.
Zwart kan den toren niet
nemen wegens R c5 f.
18 D d7!
19 bl T f7
20 ca T e8!
Om op d6 met R dS
te kunnen antwoorden,
zonder daarmede den
toren op te sluiten. Zwart
verdedigt zich voortref
felijk.
21 R f4
Valt den hG aan en
dekt tevens indirect den
d-pion.
21 T h8
Wij zouden hier K g7
gespeeld hebben.
22 D gl! D b5
23 R c7 : ? dan R c5 : f
24 bcS:, D ca: f en D c7:
T g7
D d7!
P h6:
KgS
?, K f7 2S
24 D U5
25 R h6:
26 D h6:
Om D h8
D höf enz. te beletten.
27 D f4 K f7!
Zwart heeft den aan
val nu afgeslagen en gaat
nu zelf tot de attaque
over.
28 D c4 T e?8!
29 K hl 2
2'.) dG f dan K 68 30
de7:, T g2: f 31 K hl,
D f5: of T h2: f en
wint. Wit had 29 g3 moe
ten spelen.
29 T g2:!
30 d6 f K e8
31 T e5 cd6:!
fe5:'.J dan 32 D f7 j,
K d8 33 de7: f, K c8
84 D f S t, De835DeH;,
T eS: 3G T f8 en Wit
wint den toren terug.
32 cd6: D d6:
33 D c8 f K 17!
AVit g'eeft
opOp 33?D <18? zou Wit
met 34 T i-7: f!. K e7:
:!5 Tel t, K f7 3G D d8:,
T d8: 37 K g2 remise
hebben gemaakt. Zwart
heef:, zieh meesterlijk van
zijn zwaren taak gekweten.
De telegraphischo match tusschen de schaak 'Inbs
te Weenen en St. Petersburg is na een lange onder
handeling tot utand gekomen. De openingsmetten zijn.
als volgt:
Wit.
Weenen.
l d4
2 c4
3 P c3
De inzet bedraa;
Wit. Zwart.
St. Fetersb. Weenen.
l e4 e
2 P f3 P c6
3 R cl R c5
4 b4 U b4:
5 c3
t van weerskanten 1000 frcs.
Zwart.
St. Petersb.
d5
P i-6
dei:
Charouaek bracht op zijn terugreis van Berlijn naar
Boedapest een bezoek aan de Wiener
Schachgesel]sehat't on speelde hij die gelegenheid 4
consultatiepartijen, Charouaek met Farmdrieh aan den eenen
kant tegen Marco en Schlechter. De uitslag was dat
iedere zijde l partij won en 2 spelen remise bleven.