Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1070
Zyne vader, Vincent Daudet, had eene bloeiende
fabriek tot 1846, toen kwam verval en ruïne.
inzonderheid na 1848. Vincent Dandet, een hef
tig legitimist, was een dier onuitstaanbare
huigtyrannen, die alleen door hun gezin gezegend
worden, wanneer ze voor geruimen ty'd op reis
gaan. Alphonse's moeder, Adeline Reynaud, leed
onder het schrikbewind van dezen echtgenoot.
Hare kinderen, Henri, later curé, Ernest, letter
kundige, Alphonse, en eene zuster, vonden haar
meestal in tranen.
Alphonse heeft niet veel geleerd op de scho
len, die hy kon bezoeken. Eerst zond men hem
ter school bij de Frêres de la Doctrine Chr
tienne te Nimes; toen naar een instituut, waar
hjj eenige woorden Latyn leerde. Maar de fabriek
van zyn vader werd verkocht in 1849, en de
familie verhuisde naar Lyon. Voor Alphonse was
dit eene allertreurigste gebeurtenis. Het nevel
achtig en rumoerig Lyon stond hem tegen. Hy'
verlangde naar zyn zonnig Nimes terug te keeren.
Hem bleef niets over dan de steun van zyn
ouderen broeder Ernest, die van dit oogenblik
tot zyn dood hem met zeldzame sympathie heeft
getroost en opgebeurd, om te staven, dat de
Laty'nsche dichter zich bedroog, toen hy' verze
kerde: *fratrum quoque gratia rara est" Ze
gingen beiden zoogenaamd ter school in de
choorKchool van Sint-Pieter te Lyon, waar zy' alleen
de mis bedienden maar geen onderwijs ontvingen.
Toen hy' eindelijk naar een lycée werd gezonden,
moest hy' de vernedering ondergaan, dat de lèves
spotten met zijne schamele kleeding. Hij leerde
zeer srel, zeer gemakkelijk, maar maakte zich
wel eens schuldig aan wegbleven, (faire l'école
buissonnière) De familie Daudet ging steeds
meer achteruit, ondanks den handel in zijden
foulards door den vader beproefd. Schoon vurig
legitimist kreeg deze weinig bijstand van zy'ne
politieke geloofsgenooten, doch uit Frohsdorf van
den »Roy" een wit papier met een rood lak,
waarop drie leliën en het motto: Fides-Spes en
daaronder: Henri. Dit dokument heeft zulk een
diepen indruk op den jongen Alphonse gemaakt,
dat hy het citeert in zijn Rots en exil, als
toebehoorende aan Elysée Méraut, leermeester van
den kroonprins van Napels.
T e Lyon was het leven zeer treurig. Dagelijks
verschenen deurwaarders en protesten. Alles
werd naar de bank van leening gebracht de
beide broeders werden mannen in het ongeluk,
In dezen tyd (1850-1855) schreef Alphonse zijne
eer ste verzen, en trachtte bij zyne vreugdelooze
jeugd te vergeten door voortdurend te lezen. Hij
verslond Slakespare, Biccaccio, Chateaubriand,
Lamartine, Dickens, Ttiackeray al de beroemde
auteurs uit het tydvak der romantiek. Alphonse
schreef op zijn zestiende jaar een roman: Lm
et Chrétienne Fleury die door het Journal de
Lyon zou worden uitgegeven in feuilletons, maar
de zaak bleef sleepende en het handschrift ging
ve rloren.
In 18.^7 kwam het definitief faillissement van
Vi ncent Daudet, en moest ieder lid van het gezin
voor zich zelf zorgen. Alphonse zou als maüre
d'étndes (pion) optreden in het College van Alais,
dicht bij Nimes. Charles Dickens werd op veel
jonger leeftyd naar een schoensmeerfabriek in
de City gezonden, en had betrekkelijk nog meer
te lyden. Alphonse doorleef ie een paar jaren
van de bitterste beproevingen. De leerlingen
maken den pion het leven gewoonlijk zeer onaan
genaam. Daar Alphonse ongemeen byziende was,
kon hy de strikken niet ontgaan, die men hem
spande. Men legde blokken hout op de trappen,
die hy' moest afklimmen, en deed hem
herhaaldelyk naar beneden tuimelen. Een der collega's,
de leeraar in de gymnastiek, deed hem minne
brieven schryven aan eene Dulcinea, die later
bleek de keukenmeid van den sous-prefect te
zijn. Volgens de getuigenis van het handschrift
werd Alphonse een oogenblik voor den verliefden
Don Quichotte aangezien. Zijn dagelijksch lijden
was zoo groot, dat hy in zijne zuidelijke opge
wondenheid aan zelfmoord dacht. Gelukkig vond
hij nog n vriend den abbé, die met het
godsdienstig onderwys der leerlingen was belast
en deze trok zich zijn lot aan. Daar zijn broer
Ernest te Parijs, geholpen door den Vicomte de
Pontmartin, eene betrekking had gekregen bij het
dagblad Le Spectateur, werd besloten, dat Alphonse
naar Pary's zou gaan met een voorschot van den
abbé, zonder schoenen, daar bij alleen voorzien
was van zijne fameu.i- caoutchoucs.
In November 1857 kwam hij te Parijs, en leefde
gesteund door zyn broer, in het Quartier Latin,
waar hij met studenten kennis maakte, toen nog
zonder naam, maar later beroemd als Gambetta,
Louis Bouillet en Maxime du Camp. Alphonse,
werd nu in een salon van Eugène Loudun,
ambtenaar bij de boekerij van het Arsenaal, voor
gesteld, en oogstte bijval, toen hij de verzen
voorlas, die eerlang in zijn eersten en eenigen
bundel zouden verschijnen. Door dezen bundel:
Les Amoureases werd zijn naam het eerst bekend.
Hij werd geprezen door de critiek. Edouard
Thierry beweerde, dat Alfred de Musset twee
pennen had nagelaten : een voor dicht en een voor
ondicht. De laatste werd nu gevoerd door Octave
I'euillet, de eerste door Alphonse Daudet.
Op deze wijze debuteerde Daudet, die wel
dra medewerker werd van Le Figaro en den
weg tot roem en onderscheiding zich geopend
zag. Maar de eerste achttien jaren van zijn leven
waren zeer somber en pijnlijk geweest. Er bleef
een donkere schaduw in zijn hart. Vandaar de
vrouwelijke fijnheid van zijn gevoel, waardoor
hy onvergetelijke figuren als Désirée Délobelle
in Froinont et Jiisler, de familie Joyeuse in
Le Nubab, de koningin in Les Jtois en e.ril heeft
kunnen scheppen. Vandaar ook de lang onder
drukte bitterheid en verontwaardiging, die zich
lucht geeft in de voorstelling van harde zelf
zuchtige wezens, als madame Astier-Réhu in zijn
Immortel als de hoofdpersoon van
L'Erani/eliste. Misschien is het te betreuren, dat Daudet
een zoo bitteren aanval deed op de Academie
Fran^aise, daar zijn hoofdpersoon Astier Réhn
niet uit den kring der veertig, maar uit eene
der andere afdeelingeu van het Instituut was
ontleend. Dr. JAN TEN BRINK.
Les manvais bergers.
Naar gemeld wordt, komt het tegenwoordig te
Parys in het Renaissance-Theater iederen avond
tot handtastelijkheden tusschen kapitalistisch-ge
zinde en antikapitalistisch-aangelegde toehoorders.
De zaal is voor een deel vol «stille" en openlijke
politie, Octave Mirbeau heeft veel pleizier van
zy'n Mauvais bergers.
Wie eigenlyk de «slechte herders" zy'n, wordt
in het stuk niet precies gezegd; de kudde zijn
natuurlyk de arbeiders. Maar de «herders'' kun
nen of de patrons, of de leiders van de strike
zy'n, zooals men wil. Een aardig satyriek ge
sprek tusschen twee patrons in de tweede acte,
geeft de dufste gemeenplaatsen weer, die onder
patrons gebruikelyk zy'n; men zou dus kunnen
meenen dat onder de »mauvais bergers" zy' be
doeld waren. »In iedere maatschappij moeten
armen en ry'ken zy'n" .... »Men mag den ai
beiders geen concessiën doen; geeft men hun vandaag
voor 10 francs welvaart, dan vragen ze morgen
20".... »De arbeider is niet te beklagen; hy
heeft niet, wat den patroon dag en nacht drukt,
de verantwoordelijkheid" .... »Er fa met die
menschen geen praten. Denkt ge dat ze weten wie
Jean-Baptiste Say is, of Leroy-Beaulieu ?" ....
Dit gesprek intusschen is maar episodiek ; de
fabrikant Hargaud, in wiens fabriek de werk
staking uitbreekt, is niet zoo bekrompen; hij is
verstandig en humaan, alleen wat zwak en driftig;
«mauvais berger" is hij niet; de eischen die de
arbeiders hem stellen, vindt hij ook niet erg
overdreven, hij wil alleen niet met hun aanvoerder
in discussie komen, en als de werkstaking los
breekt en de troepen komen, heeft hij er verdriet
van. De schrijver heeft hem dus, ofschoon hy als
herder wel wat mislukt, niet als »mauvais berger"
gedacht.
De aanduiding voor de andere opvatting
vindt men in de vierde acte. Jean Roule, de
anarchist met wien Hargaud niet spreken wil,
houdt dan een rede en scheldt de politici, de
sociale en radicale gedeputeerden, de huid vol.
»Zij leven van de ellende van het volk ! lis th
saurisent votre misère! Zij mengen zich in de
werkstakingen, klimmen in de kroeg op de tafel
en zingen de Carmagnole ! Zij voeren de arbeiders
aan, om door hen in het Parlement gekozen te
worden, en als ze er zijn, wat doen ze dan ?
lis parlent!"
Deze woorden en vele andere uraden worden
geapplaudisseerd, en langzamerhand weten de
acteurs precies, waar de tiraden a iffet komen;
ze worden toegejuicht door twee partijen, de
meer en de minder geavanceerden dan deze
praatsocialisten. Maar als Jean Roule lang genoeg
hen heeft aangevallen, zal bij ook iets positiefs
zeggen; nu komt hij met lange, fraaiklinkende
perioden, waarin de woorden lumière, hiunanité,
enz. voor oplossingen doorgaan. De arbeiders
hooren hem aan, tot er eindelijk een roept: »Je
praat zelf als een afgevaardigde !'' en nu hebben
de anderen hun revanche en kunnen op hun beurt
triomfeeren.
Deze afwisseling en de ontknooping daarna
maken het stuk, met al zijn lawaai, zwak. Als
Jean Roule de afgevaardigden ^babbelaars, dom
koppen en moordenaars" genoemd heeft en het
woord «babbelaar" zelf heeft terug gekregen, geeft
hij den arbeiders den raad, tot daden over te gaan,
en, daar de werkstaking mislukt schijnt, de sol
daten tegemoet te loopen en te sterven. Zij doen
het, een salvo knalt en vijftig strikers worden
getroffen. Jean Roule heeft dus, door zijn vrien
den dien raad te geven, misschien als een domkop
gehandeld en zeer zeker als een moordenaar. Hij
is dus ook een mauiais berger geweest, evenals
de politici, en evenals de patrons. Maar wie is
dan de goede herder'/
Het stuk zelf is, ondanks al de drukte en een
heel tooneel vol dooden, in't geheel niet pakkend.
De rol van Jean Roule wordt uitmuntend gespeeld
door den talentvollen Guitay, die anders de fijn
genuanceerde sceptische Parijzenaars zoo juist
zeggend en zoo elegant vertolkend, nu weer de
redevoeringen van den anarchist door zijn eenvoud
en juistheid indrukwekkend maakte. Sarah
liernhardt had zeer ten onrechte de rol van een
negentienjarige fabrieksarbeidster gekozen, haar
temperament en persoonlijkheid zijn daarmee ge
heel in strijd.
v. L.
Een brief van Heine's moeder.
Het »\\'iencr Fremdenblott", dat opgericht is
door Gustav Heine, een jongeren broeder van
den dichter, publiceerde op l:> December Heine's
verjaardag (den i)Ssten en niet den honderdsten,
zooals in de vFrankfiirter Zeitung" wordt ge
zegd) een brief van Betty Heine. Deze
brief is in het bezit van baron Gustav
IleineGeldern, een neef van den dichter. Betty Heine
gebruikte meestal Hebreeuwsche letterteekens,
waarmee zij Duitscbe woorden schreef, en wel in
een zonderlinge spelling. Maar zij had oen
goede opvoeding gehad, zij las Engelsche en
Fransche schrijvers in hun eigen taal; Goethe's
slïmisclie Klegien" waren haar lievelingslectuur.
Van de groote begaafdheid van haar zoon was
zij zich volkomen bewust en zij volgde zijn let
terkundigen arbeid met dezelfde liefdevolle be
zorgdheid als zijn gezondheidstoestand, waarover
zij zoolang in dwaling verkeerde, tot zij hoorde,
dat het haar lot was, haar zoon te moeten over
leven. Frau Betty Heine-van Geldern stierf
aan cholera den 5. September 1859 in den ouder
dom van 88 jaar. Heinrich Heine wilde in het
jaar 1851 zyn moeder voor de tweede maal te
Hamburg bezoeken. Zy' raadt hem deze reis af
in den volgenden brief, die door een van haar
bloedverwanten in Duitsche letters is overgezet;
o. a. spreekt zy er in over de maatregelen, die
de Hamburger politie tegen vryzinnige schryvers
had genomen, en waardoor haar zoon ook wel
bedreigd kon worden. De brief, waarin zij hem
Harry noemt, hoewel hy' Heinrich heette, nadat
hij tot het Christendom was overgegaan, luidt:
Hamburg den 5. august 1851.
Lieber Harry!
Dein lieber Brief nat mir viel Freude
gemacht indem daraus ersehen hahe dasz es sich
mit dir doch beszert, und so hoffe ich auch dasz
ich mit Gottes hielfe noch die Freude werde
haben deine völlige genasung zu erfahren. Ich
habe Campe zwahr noch nicht gesprochen, doch
habe ich durch l o 11 c h e die mitihm gespro
chen hat, erfahren dasz du willenst sein solst
hierher zu kommen. So sehr ich auch dasz
wünschte, und so unendliche freude es mir
machen würde, so kann mein Mutter Herz dir
nicht dazu rahten, hier musz die Mutterliebe,
für dein Wohl zurück stehen, so schmerzhaft
und so bitter auch der gedanke für mich ist,
so musz ich doch auf diesen süszen Genusz
entsagen, dich in schrecken und Angst wieder
zu sehen. In einer Stadt wo G man bewafnete
Militair einen schriftsteller iïherfallen in seine
eigene Wohnurg '2 man ihn feet halten 2 man
ihn durchprügeln und 2 man Wache stehen
dasz ihm keine Ilülfe geleistet werden kann,
eine solche Stadt musz man meiden, und
besonders du welene beleidigungen ware noch
deine Frau auch ansgesezt, und alle dieses
ohne Urtheil und recht, urn einige Witze die
sich M a r r erlaubt, der sonst ein stiller guter
Mensch ist, dasz ist jrraszlich und empört einem,
und setz einem in Furcht, den gegen die
Gewalt schütz nichts. Ich Ivenne Marr nicht
allein seine Mishandlung hat mich hart mit be
troffen, indem es mir den Mnht benimt dich
hier zu sehen, denn ich will lieber auf alle
Freude verzichten, als dir eine solche infame
lebensgefahrlichebehandlungausgesetz zusehen.
Darin wirst du mir recht geben, ich hiitte dan
keine ruhige stunde mehr nein bleibe du in
dein Venusberg, sey mir gesund und ich will
und musz zu frieden sein."
Uit dezen brief, waarin Frau Heine haar hoop
op het spoedig herstel van haar zoon uitspreekt,
ziet men het best, hoe goed het hem gelukte,
voor haar zijn waren toestand te verbergen.
Inhoud van Tijdschriften.
Eigtn Haard No. ai. Oda, door S.
Hermina Croiset. VI. (slot) Heilige Nacht (bij
de plaat). De Goddelijke Herder, naar
deschilderij van Murillo, in het Museum van het
Prado, te Madrid.?Een Indisch portret in het
Rijksmuseum, door S. Kalft', (slot). . Kijkjes in
de Diaconesseninrichting te 's Gravenhage, met
afbeeldingen naar photographieën. In memo
riam : J. H. A. P. Overman, door A. K. A. G. H.,
met portret. Een illusie, door Peaux, (slot).
NIEUWE UITGAVEN.
Amersfoort, geschiedkundige bijzonderheden Ie
bundel door \V. V. X. VAX ROOTSELAAR, Amers
foort Jos. P. H. Hamers 1897.
Ter herinnering ran liet honderd-jarig bestaan
van het departement Derenter der Maatschappij tot
Nut can 't Algemeen, door J. E. MOLT/EU.
Deventer, Joh. IL W. Kreunen.
Bij J. E. Broese te Utrecht is verschenen liet
Wetboek voor ledereen. Verzameling bevattende
de grondwet, het burgerlijk wetboek, de kieswet,
de gemeentewet, de belastingwetten, grondbe
lasting, personeele belasting, vermogens en
bedrijfsbelasting, wet op het recht van successie
en de zegelwet, de wet op het faillessement,
de wet op bet recht van vereeniging en verga
dering, de wet op de fabrieks- en handelsmerken,
de arbeidswet, de wet op de kamers van arbeid,
de kinderwet, de veiligheidswet, en de stoomwet;
zooals zij luiden op l September 181)7, uitge
geven onder toezicht van M. Nauta, adv. en
proc. te Utrecht. De druk van dit wetboek, dat
inderdaad iederdaad mag worden aanbevolen is
zeer duidelijk, zoodat de eenige onduidelijkheid,
die deze wetten misschien nog hen aankleven,
uitsluitend den inhoud betreft.
40 cents per regel.
Bal-Zijde
40 cent
tot f 1-1.GS per Meter alsmede zwarte, witte
en kleurige Ilennebei-i;-XU«le van :$?"> «'t.
tot f l I.O.~> perMuter ellen, gestreept, geruit,
gewerkt, damast enz. (ca. 240 versch. qual. en
'2000 versch. kleuren, dessins enz.). Franco
«?n vrij van invoerrechten in linis.
Stalen ommegaand. Dubbel briefporto naar
Zwit-erland.
G. Henneberg's Zijde-Fabrieken
(k. & k. Hoflever.), Zürich.
MEIJKOOS & KALSHOVEN.
Arnhem.
Piano-, Orgel- en Muziekhandel.
Ruime keuze in Huurpiano's.
H. R AH R te Utrecht.
Pianofabriek.
Binnen- en Bnitenl. Muziekhandel.
Amerikaansche Orgels.
Ruime kenze in Huurpiano's.
Tijdelyke controle Dr. K. GORTER, Groningen.
J. A. HOETING.
, KALVERSTRAAT 194.
Têléphone 1992.
Dl AMANTS.
Orf vr erie, Urgenter ie.
Grand choix de Nouvéautés.
FANTAISIES RICHES
pour la
FÊTE DE NOËL
Fabrique et enqros : Medaille d'or
16, KAADHCISSTR. Exposition int. 'Dmxélles
Tóléphone 2291. 1897.
Maison Fondée 1874.
?<£
r Hoofd-Depót
*&'*& VAN
Dr. JAEGEK'S ORIÖ.
K. F. DEUSCHLE-BENGER,
Amsterdam, Kalverxtraat 157.
Eenig specialiteit in deze
artikelen in ^eaeel Nederland.
VERLOVINGen nüWKimS-COMMUMCATIÈN,
IWITATIËN, enz.
Programmas, Memts en Tufdkaarten.
B. VAÏJIAtfTGKM,
Hofleverancier,
SINGEL 562, AMSTERDAM,
Visitekaarten, -Luxepapier.
IhtchlschestraaHJUarfMirml
DEN HAAG. Pas$ag».l(.
ARNHEM. Janstraat