Historisch Archief 1877-1940
Ho. 1072
DE AMSTERDAMMER WEEEBLAD YOOR NEDERLAND.
JV^AiSOJST
Amsteroam.
La Vente aux prix d'lnvenlaire
de toutes nos marchandises
CONTINUERA LUNDI 10 JANVIER.
Notre Yente aux Prix d'Inventaire n'a rien de commun et ne doit etre confondue avec aucune auire mise
en Vente. Ce n'est pas une Vente de soldes ou de marchandises démodées: c'est une liquidation générale
de tous nos articles sans aucune exception.
Instituée depuis 15 ans, notre Vente aux Prix d'Inventaire obtient chaque année un succes grandissant, grace
a l'occasion unique qu'elle offre d'acheter de la marchandise de première qualitéet de la dernière nouveauté,
a des prix d'un bon marchéabsolument hors ligne.
L<e prix. tlM 111 elitaire me trouwe sur chaque pièce marquéen chiffres
r onges a eótédu prix ordinaire.
iiiiiiiiiiiimiiiimitiiiiiiiiiiiiiiiiiMiimiimiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiin^
Onderlip Vronwentehemin£.
(Slot).
De O. Vr. hoopt dus, gelijk werd aangetoond, haar
goeden invloed niet alleen in beperkten kring te doen
gelden, neen: zij stelt zich voor de geheele maat
schappij van uut te zijn. Wanneer door haar
tusschenk'omst de jonge moeder v.oor wanhoop bewaard blijft
en wordt in staat gesteld na de opgedane droevige
ervaring een nieuw en goed leven te beginnen, dan
zal dit niet alleen haar en haar kind ten goede
komen, maar door dit laatste ook de geheele samen
leving. Hoevelen van hen die nu als producten
eeuer verwaarloosde jeugd en slechte voorbeelden,
de gevangenissen vullen, onwettige kinderen zijn,
wordt maar al te duidelijk door de statistiek be
wezen ; hadden deze ongelukkigen een goede moeder
gehad, die zwak zijnde door anderen geholpen en
ter zijde gestaan werd, allicht wareu velen van
hen tot betere menschen opgegroeid.
Ieder die dus wat dieper over de toestanden
nadenkt, moet inzien hoeveel goeds de O. V. be
werken kan; toch verwondert het ons niet datz^
zooals alles wat nieuw is, scherpe tegenwerking
vindt.
Het is karakteristiek om op te merken, dat deze
juist komt van de zijde, wier streven het meest
met dat der vereeniging overeenstemt, en die dan
ook ia het begin met precies dezelfde moeilijk
heden had te kampen. Bij de eerste oprichting der
Heldringgestichten, werd er overal mee gespot en
trachtte men deze inrichtingen belachelijk te maken
door verbalen als:
*Een arm ongelukkig meisje vond op haar aan
vrage aldaar geen opname omdat zij niet gevallen
was; zij ging daarop heen en kwam terug zeggende:
*Nu ben ik gevallen," en vond toen alle deuren
voor haar geopend."
Zoo werd bij haar oprichting over de
Reddingshuizen gesproken, en nu gebruiken deze dezelfde
argumenten als wapen tegen de O. V.
Wat nu betreft «het beleedigen der vrouwelijke
eer", zooals ds. Pierson het noemt, ach! dat zijn
groote woorden, die gemakkelijk gezegd, maar
nooit bewezen kunnen worden. Welke waarlijk
eerbare vrouwe, zal zich ooit verlaagd achten
door haar medewerking aan een zoo humaan werk?
Wel heerscht nog altijd in sommige kringen het
bekrompen denkbeeld, dat de vrouw alleen rein is,
wanneer zij onwetendheid voorwendt omtrent alles
wat op sexueelen omgang betrekking heeft, al be
spreekt diezelfde persoon met intiemeu ook de
meest onzedelijke dingen of leest in het geheim
boeken die de zinnen prikkelen en opwekken.
Maar gelukkig leert men inzien dat dit een
dwaalbegrip is, en reinheid niet bestaat in voor
gewende of echte onwetendheid; de jonge vrouw
die door studie en ervaring gerijpt de wereld in
het ware licht ziet, zal meestal kiescher zijn ia haar
denkbeelden dan het meisje dat de werkelijkheid
niet kennend, zich daarvan in haar verbeelding
de meest opgewonden voorstelling maakt.
Slechts van iemand, die geheel en al onbekend
is met de sociale toestanden, verwacht men de
bewering, dat niet armoede, uitputtende arbeid
enz., de grootste factoren zijn die den zedelijken
ondergang van vele vrouwen bewerken. Bijna
altijd hoort men van prostituée's hetzelfde verhaal,
hoe gebrek bij de ouders, zorg voor het dagelijkscb
brood, en ontevredenheid met haar ongelukkig lot
haar toegankelijk maakten voor de verleiding, ter
wijl zij een mogelijk huwelijk als het eenig red
middel uit hun ellendigen toestand beschouwen.
Blijkt dan de man geen ernstige bedoelingen te
hebben gehad, dan blijft zij dubbel ellendig achter,
want bij alle vroegere zorgen voegt zich nu nog
die voor haar kind, terwijl bijna alle wegen om
op eerlijke wijze aan den kost te komen, voor
haar gesloten zijn.
Velen dier vrouwen zullen, wanneer haar slechts
de reddende hand geboden wordt, harden arbeid
verreweg verkiezen, boven een leven als dat der
prostituee, maar daartoe moet haar gelegenheid ge
boden worden, zoodat zij door haar verderen
levenswandel kunnen bewijzen, wel zwak maar niet
slecht te zijn. Dit nu hoopt de O. V. met haar
buitengewone uitkeering te doen; men ziet dus:
van bevordering of in de hand werken van ban
deloosheid en lichtzinnigheid is in geenen deele
sprake.
Zelfs zij die verder niet met de denkbeelden
dier Vereeniging kunnen overeenstemmen, zullen
dit moeten toegeven, evenals het feit dat niemand
zich behoeft te schamen lid daarvan te worden.
Integendeel, ieder die humaan denkt en voelt,
zal er een eer in stellen, deel uit te maken
van hen die wenschen in prrktijk te brengen het
geen Jezus Christus meende, toen hij tot hen die de
overspelige vrouw wilden steenigen sprak : Wie
Uwer zonder zonden is, werpe den eersten steen
op haar." Evenmin als toen mag nu een onzer
hard oordeelen; het is onze püeht te trachten door
liefderijke hulpe zelfs de verlorenen in staat te
stellen, bun leven'te beteren. H.
Marie Corelli.
Het zou moeilyk zy'n een moderne Engelsche
schrijfster te noemen die Miss Corelli kan evenaren
in rykdom van fantazie. Haar gave in deze
richting, bijna haar genialiteit, heeft haar toppnnt
bereikt in Ardath, een boek dat niet onderdoet
voor de beste boeken uit vroeger tijd, toen
zuiver werk der verbeelding meer voorkwam dan
in de tegenwoordige eeuw met haar
tendenzboeken en haar verhalen op sociale vraagstuk
ken gebouwd. In haar latere werken heeft de
schryfster van Ardath nu en dan een lans geveld
tegen de »wereld", zooals in The Sorrows of
Satan en The M-arder of Delicia, en het
tcndenzboek The Mighty Atom. Maar om Miss Corelli
op haar best te zien moet men terugkeeren tot
Thelma met de schilderachtige beschrijving
van het Land der Middernaehtszon, en naar
Ardath, dat meesterstukje der verbeelding.
Marie Corelli woont nog in Londen in het
huis in Longridge Koad. Earl's Court, waar haar
pleegvader Dr. Charles Mackay, de schrijver en
dichter, gewoon was zijn letterkundige vrienden
om zich te verzamelen. Zij is van Italiaansehe
afkomst en heeft ook Schotsch bloed in de
aderen; mogelijk is het wel de vermenging
van het warme hartstochtelijke temperament van
het Zuiden met de frissche Keltische natuur, die
deze schrijfster tot een der belangwekkendste
persoonlijkheden uit haar tijd heeft gemaakt. Een
tegenzin om »te kijk" te staan heeft gemaakt
dat zij zich altijd heeft teruggetrokken; pas
dit najaar is het publiek een blik gegund op
haar tengere gestalte en haar mooi expressief gelaat.
Als heel klein kind werd zij door Dr. Mackay
aangenomen, en zy groeide op om de vreugde
van zijn leven te worden, zijn »lief rozeknopje"
zooals hij haar altijd noemde. Boeken waren de
voornaamste metgezellen harer jeugd; voordat
zij tien jaar was, had zij Scott en Shakespeare
zoo goed als uit het hoofd geleerd. Zij gaf al
vroeg blijk van een echt Italiaansche liefde voor
i ! ;
muziek en er werd besloten dat zy voor de mu
ziek zou worden opgeleid; tot dit doel liet Dr.
Mackay haar naar Frankrijk in een klooster gaan.
Op den leeftijd van veertien jaar compo
neerde zij een zorgvuldig bewerkte opera. Over
werken echter bedierf haar gezondheid en na
haar terugkomst in Engeland om weer op
rust te komen deed zich een psychologisch
verschynsel bij haar voor: het was alsof haar geest
voor een tijdlang haar lichaam had verla
ten. Dit gevoel was zoo duidelijk en sterk dat
zij niet kon laten het herhaaldelijk in boe
ken te belichamen. Het groote succes dat zij
had met haar eerste poging, The Romance of Two
Worlds, bracht haar er toe de muzikale loopbaan
te verlaten voor een letterkundige, met welk
succes weet ieder. Haar boeken hebben n
hoofdvereischte om in den smaak te vallen; zij zijn
nooit vervelend of hinderly k geleerd, en de moeite
die de schrijfster zich geeft voor psychologische
beschouwing, kan in deze dagen van onderzoek
naar den aard der dingen, niet nalaten belang
in te boezemen. Marie Corelli meent te moeten
opkomen tegen de toenemende neiging om de gees
telijke zijde van het leven te verwaarloozen;
gaarne brengt zij haar lezers in eene atmospheer
van «eeuwige waarheden" geloof in God en de
onsterfelijkheid der ziel; in The Mighty Atom
toont zij het slechte gevolg van de opvoeding
zonder godsdienstige leiding. De plaats der
handeling in dit boek, Combmartin, is weldra
een uitspanningsoord voor touristen geworden;
de oude kerkeknecht die zoo getrouw ge
schetst is als »Reuben Dale", geniet veel attentie
en is niet weinig verheugd over zijn plotselinge
beroemdheid.
Miss Corelli is zeer stipt in haar werk; ge
woonlijk is zij om negen uur in haar studeer
kamer waar zij meestal alleen ontbijt, zoodat
niets haar gedachten storen kan. Ze schrijft
meestal tot twee uur en beschouwt dan haar
letterkundigen arbeid voor dien dag als geëindigd.
De rest van den dag wijdt zij aan lezen, uit
rijden gaan en muziek maken, wat altijd nog
hare geliefkoosde uitspanning is. Zy bespeelt de
piano en de mandoline. Het is haar gewoonte,
een ruwe schets van haar werk in potlood
te maken en die later uit te werken als zij het
overschrijft in een nette leesbare hand, die een
genot voor de zetters moet wezen. Haar
cor