De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1898 9 januari pagina 5

9 januari 1898 – pagina 5

Dit is een ingescande tekst.

Ho. 1072 DE AMSTERDAMMER WEEEBLAD YOOR NEDERLAND. JV^AiSOJST Amsteroam. La Vente aux prix d'lnvenlaire de toutes nos marchandises CONTINUERA LUNDI 10 JANVIER. Notre Yente aux Prix d'Inventaire n'a rien de commun et ne doit etre confondue avec aucune auire mise en Vente. Ce n'est pas une Vente de soldes ou de marchandises démodées: c'est une liquidation générale de tous nos articles sans aucune exception. Instituée depuis 15 ans, notre Vente aux Prix d'Inventaire obtient chaque année un succes grandissant, grace a l'occasion unique qu'elle offre d'acheter de la marchandise de première qualitéet de la dernière nouveauté, a des prix d'un bon marchéabsolument hors ligne. L<e prix. tlM 111 elitaire me trouwe sur chaque pièce marquéen chiffres r onges a eótédu prix ordinaire. iiiiiiiiiiiimiiiimitiiiiiiiiiiiiiiiiiMiimiimiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiin^ Onderlip Vronwentehemin£. (Slot). De O. Vr. hoopt dus, gelijk werd aangetoond, haar goeden invloed niet alleen in beperkten kring te doen gelden, neen: zij stelt zich voor de geheele maat schappij van uut te zijn. Wanneer door haar tusschenk'omst de jonge moeder v.oor wanhoop bewaard blijft en wordt in staat gesteld na de opgedane droevige ervaring een nieuw en goed leven te beginnen, dan zal dit niet alleen haar en haar kind ten goede komen, maar door dit laatste ook de geheele samen leving. Hoevelen van hen die nu als producten eeuer verwaarloosde jeugd en slechte voorbeelden, de gevangenissen vullen, onwettige kinderen zijn, wordt maar al te duidelijk door de statistiek be wezen ; hadden deze ongelukkigen een goede moeder gehad, die zwak zijnde door anderen geholpen en ter zijde gestaan werd, allicht wareu velen van hen tot betere menschen opgegroeid. Ieder die dus wat dieper over de toestanden nadenkt, moet inzien hoeveel goeds de O. V. be werken kan; toch verwondert het ons niet datz^ zooals alles wat nieuw is, scherpe tegenwerking vindt. Het is karakteristiek om op te merken, dat deze juist komt van de zijde, wier streven het meest met dat der vereeniging overeenstemt, en die dan ook ia het begin met precies dezelfde moeilijk heden had te kampen. Bij de eerste oprichting der Heldringgestichten, werd er overal mee gespot en trachtte men deze inrichtingen belachelijk te maken door verbalen als: *Een arm ongelukkig meisje vond op haar aan vrage aldaar geen opname omdat zij niet gevallen was; zij ging daarop heen en kwam terug zeggende: *Nu ben ik gevallen," en vond toen alle deuren voor haar geopend." Zoo werd bij haar oprichting over de Reddingshuizen gesproken, en nu gebruiken deze dezelfde argumenten als wapen tegen de O. V. Wat nu betreft «het beleedigen der vrouwelijke eer", zooals ds. Pierson het noemt, ach! dat zijn groote woorden, die gemakkelijk gezegd, maar nooit bewezen kunnen worden. Welke waarlijk eerbare vrouwe, zal zich ooit verlaagd achten door haar medewerking aan een zoo humaan werk? Wel heerscht nog altijd in sommige kringen het bekrompen denkbeeld, dat de vrouw alleen rein is, wanneer zij onwetendheid voorwendt omtrent alles wat op sexueelen omgang betrekking heeft, al be spreekt diezelfde persoon met intiemeu ook de meest onzedelijke dingen of leest in het geheim boeken die de zinnen prikkelen en opwekken. Maar gelukkig leert men inzien dat dit een dwaalbegrip is, en reinheid niet bestaat in voor gewende of echte onwetendheid; de jonge vrouw die door studie en ervaring gerijpt de wereld in het ware licht ziet, zal meestal kiescher zijn ia haar denkbeelden dan het meisje dat de werkelijkheid niet kennend, zich daarvan in haar verbeelding de meest opgewonden voorstelling maakt. Slechts van iemand, die geheel en al onbekend is met de sociale toestanden, verwacht men de bewering, dat niet armoede, uitputtende arbeid enz., de grootste factoren zijn die den zedelijken ondergang van vele vrouwen bewerken. Bijna altijd hoort men van prostituée's hetzelfde verhaal, hoe gebrek bij de ouders, zorg voor het dagelijkscb brood, en ontevredenheid met haar ongelukkig lot haar toegankelijk maakten voor de verleiding, ter wijl zij een mogelijk huwelijk als het eenig red middel uit hun ellendigen toestand beschouwen. Blijkt dan de man geen ernstige bedoelingen te hebben gehad, dan blijft zij dubbel ellendig achter, want bij alle vroegere zorgen voegt zich nu nog die voor haar kind, terwijl bijna alle wegen om op eerlijke wijze aan den kost te komen, voor haar gesloten zijn. Velen dier vrouwen zullen, wanneer haar slechts de reddende hand geboden wordt, harden arbeid verreweg verkiezen, boven een leven als dat der prostituee, maar daartoe moet haar gelegenheid ge boden worden, zoodat zij door haar verderen levenswandel kunnen bewijzen, wel zwak maar niet slecht te zijn. Dit nu hoopt de O. V. met haar buitengewone uitkeering te doen; men ziet dus: van bevordering of in de hand werken van ban deloosheid en lichtzinnigheid is in geenen deele sprake. Zelfs zij die verder niet met de denkbeelden dier Vereeniging kunnen overeenstemmen, zullen dit moeten toegeven, evenals het feit dat niemand zich behoeft te schamen lid daarvan te worden. Integendeel, ieder die humaan denkt en voelt, zal er een eer in stellen, deel uit te maken van hen die wenschen in prrktijk te brengen het geen Jezus Christus meende, toen hij tot hen die de overspelige vrouw wilden steenigen sprak : Wie Uwer zonder zonden is, werpe den eersten steen op haar." Evenmin als toen mag nu een onzer hard oordeelen; het is onze püeht te trachten door liefderijke hulpe zelfs de verlorenen in staat te stellen, bun leven'te beteren. H. Marie Corelli. Het zou moeilyk zy'n een moderne Engelsche schrijfster te noemen die Miss Corelli kan evenaren in rykdom van fantazie. Haar gave in deze richting, bijna haar genialiteit, heeft haar toppnnt bereikt in Ardath, een boek dat niet onderdoet voor de beste boeken uit vroeger tijd, toen zuiver werk der verbeelding meer voorkwam dan in de tegenwoordige eeuw met haar tendenzboeken en haar verhalen op sociale vraagstuk ken gebouwd. In haar latere werken heeft de schryfster van Ardath nu en dan een lans geveld tegen de »wereld", zooals in The Sorrows of Satan en The M-arder of Delicia, en het tcndenzboek The Mighty Atom. Maar om Miss Corelli op haar best te zien moet men terugkeeren tot Thelma met de schilderachtige beschrijving van het Land der Middernaehtszon, en naar Ardath, dat meesterstukje der verbeelding. Marie Corelli woont nog in Londen in het huis in Longridge Koad. Earl's Court, waar haar pleegvader Dr. Charles Mackay, de schrijver en dichter, gewoon was zijn letterkundige vrienden om zich te verzamelen. Zij is van Italiaansehe afkomst en heeft ook Schotsch bloed in de aderen; mogelijk is het wel de vermenging van het warme hartstochtelijke temperament van het Zuiden met de frissche Keltische natuur, die deze schrijfster tot een der belangwekkendste persoonlijkheden uit haar tijd heeft gemaakt. Een tegenzin om »te kijk" te staan heeft gemaakt dat zij zich altijd heeft teruggetrokken; pas dit najaar is het publiek een blik gegund op haar tengere gestalte en haar mooi expressief gelaat. Als heel klein kind werd zij door Dr. Mackay aangenomen, en zy groeide op om de vreugde van zijn leven te worden, zijn »lief rozeknopje" zooals hij haar altijd noemde. Boeken waren de voornaamste metgezellen harer jeugd; voordat zij tien jaar was, had zij Scott en Shakespeare zoo goed als uit het hoofd geleerd. Zij gaf al vroeg blijk van een echt Italiaansche liefde voor i ! ; muziek en er werd besloten dat zy voor de mu ziek zou worden opgeleid; tot dit doel liet Dr. Mackay haar naar Frankrijk in een klooster gaan. Op den leeftijd van veertien jaar compo neerde zij een zorgvuldig bewerkte opera. Over werken echter bedierf haar gezondheid en na haar terugkomst in Engeland om weer op rust te komen deed zich een psychologisch verschynsel bij haar voor: het was alsof haar geest voor een tijdlang haar lichaam had verla ten. Dit gevoel was zoo duidelijk en sterk dat zij niet kon laten het herhaaldelijk in boe ken te belichamen. Het groote succes dat zij had met haar eerste poging, The Romance of Two Worlds, bracht haar er toe de muzikale loopbaan te verlaten voor een letterkundige, met welk succes weet ieder. Haar boeken hebben n hoofdvereischte om in den smaak te vallen; zij zijn nooit vervelend of hinderly k geleerd, en de moeite die de schrijfster zich geeft voor psychologische beschouwing, kan in deze dagen van onderzoek naar den aard der dingen, niet nalaten belang in te boezemen. Marie Corelli meent te moeten opkomen tegen de toenemende neiging om de gees telijke zijde van het leven te verwaarloozen; gaarne brengt zij haar lezers in eene atmospheer van «eeuwige waarheden" geloof in God en de onsterfelijkheid der ziel; in The Mighty Atom toont zij het slechte gevolg van de opvoeding zonder godsdienstige leiding. De plaats der handeling in dit boek, Combmartin, is weldra een uitspanningsoord voor touristen geworden; de oude kerkeknecht die zoo getrouw ge schetst is als »Reuben Dale", geniet veel attentie en is niet weinig verheugd over zijn plotselinge beroemdheid. Miss Corelli is zeer stipt in haar werk; ge woonlijk is zij om negen uur in haar studeer kamer waar zij meestal alleen ontbijt, zoodat niets haar gedachten storen kan. Ze schrijft meestal tot twee uur en beschouwt dan haar letterkundigen arbeid voor dien dag als geëindigd. De rest van den dag wijdt zij aan lezen, uit rijden gaan en muziek maken, wat altijd nog hare geliefkoosde uitspanning is. Zy bespeelt de piano en de mandoline. Het is haar gewoonte, een ruwe schets van haar werk in potlood te maken en die later uit te werken als zij het overschrijft in een nette leesbare hand, die een genot voor de zetters moet wezen. Haar cor

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl