Historisch Archief 1877-1940
No. 1077
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
DAMEjS.
Textü-Enpie."
Dezer dagen was ik in de gelegenheid kennis
te maken met een hand weef-apparaat
«TextilEugenie", uitgevonden door Frau Professor Eugenie
Wernicke, hier in Berlijn woonachtig, Eisenacher
strasse 80, waar ik gaarne taet eenige regels
de aandacht my'ner lezeressen op zou willen
vestigen, daar het my voorkomt dat de kennis
making er mede voor menigeen niet alleen aange
naam en praktisch, maar ook wellicht voor
enkelen de grondslag zou kunnen zijn voor een
tak van broodwinning. Zou 't, met 'toog op de
a. s. Tentoonstelling van Vrouwenarbeid niet
van eenig nut kunnen zyn ?
Mochten Hollandsche meisjes of vrouwen lust
hebben met deze uitvinding kennis te maken,
dan is de allervriendelijkste uitvindster gaarne
bereid tot geven van allerlei inlichtingen. Het
apparaat neemt weinig plaats weg in de huis
kamer en kan aan elke tafel aangeachroefd
worden; het beste leent zich daartoe een gebruikte
naaimachinetafel. Moeily'k te leeren is het vol
strekt niet; bewijs daarvoor is, dat de
Groothertogin van Baden het toestel in het
Blindeningtituut heeft ingevoerd waar de blinde kinderen
met de grootste handigheid er mede omgaan.
Uit de prospectussen is het gemakkelijk om zich
op de hoogte van het werken te stellen en de
handigheid verkrijgt men al spoedig.
De uitkomsten van dit weeftoestel zijn zeer
menigvuldig; 't werk is licht, interessanten voor
eiken leeftijd geschikt. Voor onb^middelden die
van handenarbeid leven moeten, is het een ware
uitkomst! Wat kan men al niet weven met dit
apparaat!
Men toonde mij een onnoemelijk aantal zaken,
alles daarmede vervaardigd. De kamer der Frau
Prof. was er grootendeels mede gevuld; zoo een
donkerroode wollen divandeken, dito keurige
tochtvoorhang voor het venster, dat binnen enkele
uren was geweven, wollen onderrokken, kinder
jurkjes, babydekentjes, capuchons, shawls, tamine
cbarpes met gekleurde randen, een allerliefst
tamine weefsel dat uitstekend kan gebruikt
worden voor gordijnen, en natuurlijk veel sterke r
en goedkooper is dan die men koopt. Bepaald
artistiek werk levert het apparaat, naar mijn
meening, niet op ; ofschoon dit zeer relatief is en
voornamelijk van smaak afhangt, maar al het
praktische en nuttige dat er mede verkregen
kan worden, weegt ruimschoots tegen dit gemis
op, want behave het werken met katoen, wol, zijde
en chenille, kan men er ook Smy.rna tapyten
mede weven, zoo klein en zoo groot en zoo
artistiek als men zelve wil. In de keuze der
kleuren ligt het geheim. De reepen die men
op het toestel weven kan, hebben een breedte
van 40 c.M.; de lengte die men er aan geven wil,
is naar verkiezing. Voor rokken, dekens, S myrna
tapijten enz., zet men later de »reepen" aan elkaar,
zonder dat 't minste van dit aanzetten te bespeuren
valt. Een »Textil-Eugenie" Ie qualiteit met
nickel gemonteerd, kost 30 mark, duidelijke
gebruiksaanwijzing en patronenboek worden er
kosteloos bygeleverd. Wil men uitvoeriger
patronenboekjes, dan zy'n deze bij haar te krijgen
a 50 pf. In een apart heft is de »Smyrnaweverjj "
duidelijk en uitvoerig behandeld. Het Duitsche
modeblad Modenwelt benevens enkele andere
bladen, brengen steeds-door nieuwe patronen.
Hetzelfde apparaat 2e qualiteit, eenvoudiger,
geheel uit hout, kost 20 mark. Verzending en
houten kistje worden nog apart berekend.
Mocht ik nu met deze weinige regelen in
iemand de lust hebben opgewekt, met deze mooie
nieuwe uitvinding kennis te maken, dan zal mij
dit hoogst aangenaam zijn.
Berly'n. L. v. O.
lliillililttliiiiililiiiiililMimiiillHiimiillillMiiMiiiiiiiiiiiiiinllliniiiiiMiililii
Wereldlijke Vronwen-orden.
Aaneensluiting, samenwerking, vereeniging is
niet eerst een begrip van onze dagen; de kracht
der organisatie, hetzij met een goed of een boos
doel, als bond of als bende, heeft altoos denkende
en heerschende naturen aangelokt, zoowel vrouwen
als mannen. De geestely'ke vrouwenkloosters zijn
heel weinig jonger dan de mannenkloosters; de
wereldlijke vrouwenorden zijn al spoedig naast
de strijdbare ridderorden, de Tempelieren,
Johanniten, (om alleen van de westersche en
christelijke te spreken) ontstaan.
Als eigenlijke stichtster der vrouwenorden geldt
Sint Syncletia. Vroeg wees geworden, had deze
maagd zich in de woest\jn teruggetrokken, om
in boete en gebed te leven. De roep van hare
vroomheid intusschen verspreidde zich in den
omtrek, en leerlingen stroomden toe; in 318 was
dit aantal zoo groot geworden, dat zij eraan
denken moest, een eigen klooster te stichten;
het verrees in de woestijn Thebaïs. Eene orde
regel bestond intusschen in dit klooster nog n iet.
Syncletia wekte alleen door haar voorbeeld;
liefde tot den naaste en arbeidzaamheid waren
haar voornaamste leer en doel. Toch was er een
ordegewaad; het vertoonde de kleur van ver
welkte rozen; om het hoofd werd een doek
geknoopt, zoodat het haar bedekt was. Syncletia's
voorbeeld vond navolging; weldra waren er een
aantal orden om haar heen, die zonder veel
beteekenis bleven en na den dood der stichtsters
niet lang duurden.
Syncletia was nog weinig wereldsch; de dames
orde die naast de ridders van Sint Jan ontstond
was heel iets anders. Te Jeruzalem richtten zij
haar klooster in, een paleis en een vesting, niet
minder trotsch dan de vorstelijke sloten der
Tempeliers, der ridders van Malta en Ehodus.
Den hoofddoek der heilige Syncletia behielden
zij, maar voor het vale nonnenkleed kwam een
uiterst kostbaar, van kleuren schitterend gewaad.
Over het ruime roode kleed droegen zy een
strak zwart keurslijf; haar roodfluweelen mantel,
met licht bont gevoerd, sleepte haar na; op de
borst fonkelde het juweelen ordekruis. Toen de
ongeloovigen het eiland Rhodus bemachtigden,
namen de Johanniter zusters den rouw aan, maar
ook het nieuwe kleed, de hoofddoek van zwart
en wit, het witte kruis op borst en schouders
en de kostbare sjerp, die in kunstvol borduursel
de «instrumenta passionis" vertoonde, vormde een
indrukwekkend geheel. Toen in 1187 de Saracenen
Jeruzalem veroverden, werden- de Johanniter
vrouwen over alle landen verstrooid; zy richtten
zich eerst weder als orde in, nadat de gemalin
van Alfonsus II van Arragon haar te Sixenna
een klooster had toegewezen. De Johannitermnen
hebben later als geestelijke en als wereldlijke
orde, eene zeer afwisselende geschiedenis gehad;
in 1(110 bleek eene grondige hervorming noodig,
die door eene gravin de Vaillac, als
SainteAnne, ondernomen werd; later werden zij onder
het onmiddellijk toezicht van den grootmeester
der ridders van St.-Jan gesteld en verdwenen
met de Revolutie. De gely'kheid van staat, die
in den beginne tusschen de dames van Sint-Jan
en de Hospitaalridders bestaan had, was lang
zamerhand verdwenen; de trotsche Malteser orde,
die eene macht in de christenheid was geworden,
had weinig achting voor de niet-strijdbare
zusterorde.
Ook van de Begijnen bestond naast de ker
kelijke orde, die aan Sint-Franciscus behoorde
een wereldlyke orde, waar in de Middeleeuwen
zich vorstinnen en burgervrouwen, vooral weduwen
en oude jonkvrouwen, bij aansloten. Zij deden
veel goed, waren zieketroosteressen, maar ont
trokken zich weinig aan het wereldsche leven,
zoodat men voor haar als orde niet altoos de
vereering had die een aantal der leden zeker
verdienden.
De voornaamste dames-orden ontstonden in
Spanje. Naast de ridders van Calatrava en de
ridders van Santiago, beide tegen de Mooren
gesticht, stonden de dames van Calatrava en de
dames van Santiago. Zij moesten over vier
geslachten adellijk bloed bewijzen, en eene strenge
gelofte was gehoorzaamheid en kuischheid afleg
gen. Haar costuum bestond uit een wit gewaad
met rood ordekruis en zwarten hoofddoek ; die
van Santiago droegen een zwart gewaad met
witten mantel. Beide orden bestaan nog; alleen
de koning kan grootmeester zijn.
Rechtstreeks uit een kloostergemeenschap ont
staan was de wereldlijke orde der Dames ran
Nevele in België. De orde stamde van eene
Benedictijner orde, door Sint Gertrudis in 045
in dezelfde stad gesticht, maar werd zeer voor
naam, want de leden moesten 32 adellijke voor
ouders in onafgebroken rij kunnen bewijzen. De
opneming in de orde, zoowel als het ordeleven
kostte verbazende sommen; ook het costuum was
uiterst kostbaar. Bij de ceremonie der wijding
droeg de nieuwe zuster een wit gewaad van de
fijnste stof, waarom in ruime plooien de zware
met hermelijn gevoerde mantel van kostbaar zwart
fluweel hing. Ook deze orde is verdwenen, en
van het nut door haar gesticht, weet men niet veel.
Geen rechtstreeksche dames-orde, maar toch
ook niet voor vrouwen gesloten, was de
Kalandorde in Koord-Duitschland, oorspronkelijk eene
afdeeling van de broeders van den Heiligen
Geest. Het doel was ziekenverpleging en lief
dadigheid, bijstand in de laatste oogenblikken
en voorbidding. De bijeenkomsten hadden op
den eersten dag der maand (kalender) plaats; de
gemeenschappelijke maaltijden, daarbij gehouden,
brachten den goeden naarn der orde in opspraak.
Met nog eene orde, die der Dames de la
l'assion, ook in hooge oudheid gesticht, zijn de
vroegere orden afgehandeld. Deze Dames de In
Passion waren ook krankenverzorgsters, besteedden
haar rijkdommen aan werken van barmhartigheid,
woonden in de hospitalen en verspreidden zich
ook in het burgerlijk leven. Haar costuum was
zeer kostbaar; het witte ordekleed met roode
mouwen had een rooden gordel met kostbaar
goudborduursel, haar witte mantel, met zwart
fluweel gevoerd, haar witte kanten sluier, het
roode kruis boven haar voorhoofd moeten een
zeer goed kleedend costuum hebben samengesteld.
Na de Middeleeuwen komen de »orden van
verdienste", door vorsten ingesteld, en waar het
meer om optreden en waardigheid dan om het
stille verplegen te doen was; deze waardigheid
was ook dikwijls een waarborg voor grootere
zelfbeheersching en het toelaten van minder
verdachte elementen. Vele dezer nieuwe orden
intusschen hebben maar een kort bestaan gehad.
Juan I van Castiliëstichtte de Dames-orde der
Sjerp, om door het verleenen daarvan de dappere
vrouwen te beloonen, die bij de belegering van
Piacenza door de Engelschen hare mannen in den
strijd ter zijde stonden. In Stiermarken kreeg
men de »Bloempotten der matigheid", in
Bretagne de «Korenaar", in Zweden de
»MariaEleonore-orde", in Oostenrijk de »Dames-orde
van de hemelsche halsketen"; al deze zijn spoedig
te niet gegaan.
De orden in de lichtzinnige achttiende eeuw
opgericht, als steun en reactie tegen het lustige
hofleven, hebben ook niet langer geduurd dan
haar vrome stichteressen. Zoo stichtte Louise
Elisabeth van Merseburg de «Orde van het doods
hoofd", en Eleonore van Gonzaga, de weduwe
van keizer Ferdinand III,de «Slavinnen der deugd";
zoo zijn er zeker tallooze andere gesticht, van
wie het niet te voorzien was, of zij een machtig
bondgenootschap zouden worden of in een
oudedames-kransje ontaarden. De »Joachim-orde"
in Saksen-Coburg by'voorbeeld,gaf als voornaamste
plicht van zijne leden het doen afschaffen der
minnen; een andere orde, de »0rde der Trouw'
door de vrouw van Christiaan VI van Dene
marken gesticht, moest de leden tot gestrenge
plichtsvervulling in het huwelijk aanmanen; weer
een andere, de »0rdre de la Cordelière", door
de weduwe van Karel VIII van Frankrijk gesticht,
was eer een vereeniging van gelukkige weduwen,
die er niet rouwig om waren dat de hemel hare
mannen tot zich genomen had.
Van deze laatste hof- en huisorden intusschen
is het aantal te groot en de beteekenis te ver
schillend, dan dat men ze met gelijk recht zou
kunnen vermelden. Iets anders is het met orden
als het Oostenrijksche Sterrenkreuz, de Russische
Catharina-orde.
(Slol voJgt).
Een rolkshnis. Hitisschatten. Een
prospectus. Baltoilet.
Onze talentvolle medewerkster Mej. Catherina
Alberdingk Thijm, wier warm hart voor armen
en ongelukkigen bekend is, heeft voor een harer
plannen, een »volkshuis", eene teeken ing verkre
gen van den heer Eduard Cuypers, en deze met
l plannen, berekeningen en illustratiën tot een
brochure vereenigd. Of eene dergelijke inrich
ting als hier beschreven iets anders zou zijn dan
een dure wijze van aalmoezen geven, zouden
wij niet durven beslissen; (men kan allicht zeg
gen: K) kamers 11 1.SO = 15 gulden, en onder
stelt dan dat al de huurders iedere week betalen)
maar Mej. Alberdingk Thijm meent dat men aldus
de armen voor minder geld zou kunnen laten
wonen en hun zoo meer gemak, frissche lucht,
licht, enz. zou kunnen verschaffen. De brochure,
bij de firma De Bussy verschenen en misschien
wel gratis verkrijgbaar, is zeer de kennisneming
waard.
In een Duitsch tijdschrift vinden wij een artikel
over drieërlei »huisschatten" die tot de waarde,
het geestelijk zelfbewustzijn en het genoegen van
het huishouden bijdragen. Het is waar, dat men
voor die dingen veel tijd, veel geduld, en een
zekere ordelievendheid, die velen pedant zullen
noemen, moet bezitten; maar ook niet alle jonge
huishoudens gaan stormend mee met den stroom
des tijds; vooral op het land of in kleine steden
heeft men soms veel tijd over, dien men met
een schijn van nut besteden wil.
Als ee ste ;>huisschat" wordt genoemd eene
»huisstatistiek". Men moet alles opschry'ven, alles
boeken. De schrijfster noemt het eerst de huis
huur, dan brandstof, dan de dienstboden, enz.
Bij velen zal een behoorlijk hiiishoudboek, bij
anderen het kasboek van den huisvader in ver
eeniging met het huishoudboek van de moeder,
hieraan al aardig voldoen; de bedoeling is deze
netjes, duidelijk en volledig op te maken, zoodat
men er in latere jaren nog wat aan hoeft.
De tweede shuisschat" is het »tijdalbum". De
schrijfster bedoelt daarmede een groot plakboek,
waar men krantuitknipsels en illustraties in ver
zamelt. Men moet daarvoor intusschen de courant
niet van een kranteman en de illustratiën niet
uit het leesgezelschap hebben, anders blijft de
keus tusschen een leeg plakboek en diefstal.
liet derde boek is het »logeesboek'', vooral
buiten, waar men veel logees heeft en intiemer
met hen is dan in de stad. De logees schrijven
dan eene herinnering, hun indruk omtrent het
landschap of het gezelschap, eenige regels ter
herdenking van een aardig uitstapje, een aardig
avondje of een belangrijk gesprek in ; een logee
van naam vereert het boek alleen reeds door een
citaat en zijn handteekening; een logee van artistiek
talent versiert het met een illustratie. Aan dooden
is het een weemoedige herinnering ; het is waar,
dat ondankbare, twistzieke logees, met wie men
later op kwaden voet komt, daarin een lastige
plaats innemen.
*
* *
liet prospectus van een Fransch dansmeester
luidt aldus;
>Coitrs de danse, tennc cl, muintien, volgens onze
nieuwe leermethode.
De heer X heeft eene nieuwe methode voor
het dansen doen verschijnen; 1000 dansen, 500
dessins en figuren, de plichten der kinderen,
der huisheeren, der gehuwden, genoodigden,
bruidsjonkers en bruidsjuffers, kortom al wat
bestaat op het stuk van welvoegelykheid, en ieders
plichten in alle omstandigheden, van de geboorte
tot het verdwijnen (jusqu'a la disparition)."
Dit is zeker een heel volledige verhandeling.
Maar wie zou gedacht hebben, dat men van de
geboorte »tot het verdwijnen" lessen in »tenue et
maintien" noodig had?
Voor baltoiletten is het meest in 't oogvallend
materiaal tulle; dat wil zeggen als garneering.
Alle dccolletés zy'n omgeven met tulle; de mouwen
zijn van tulle, en geheele rokken zijn met ruches
en volants van tulle bedekt.
Het kapsel gaat steeds meer naar de kruin,
en wordt weer kleiner op zijde; de ondulaties
zijn meer gemoireerd dan eigenlijk gegolfd of
gedoft; in het haar weer bloemen, of, als men
ze mooi heeft, agrafen, gespen, diademen van
diamanten, veel kammetjes van blond schildpad,
en aigretten geplant in kleine poufs, ook van tulle.
E?e.
lazzcnbzn.
Geachte liedaetie!
In 't nummer van 5 Dec. besprak mejuffrouw (?)
E-e in de damesrubriek het onlangs verschenen
werkje : »De jonge kookster" van Jo van Sloten
en merkte o.a. op, dat de schrijfster in bijna
alle recepten 't gebruik van alcohol, zelfs van
wijn, vermeden heeft. Toen ik dat las, dacht
ik er aan, hoe gelukkig 't zou zijn als andere
dames dit voorbeeld volgden. Er wordt tegen
woordig van vele zijden ernstig op gewezen, dat
alcohol niet alleen onnoodig is, maar zelfs zeer
nadeelig werkt; dat de overal gehuldigde drink
gewoonten voor velen eene te zware verleiding
zijn en daardoor tallooze menschen ongelukkig
maken. En velen zijn 't met ons, onthouders,
eens, wanneer wij zeggen, dat aan 't gebruik
van alcohol een einde gemaakt moet worden.
Maar zij die ons zouden willen helpen, schrik
ken zoo dikwijls terug voor de practisehe be
zwaren, die nu nog aan onthouding verbon
den zijn. En deze bezwaren kunnen alleen
overwonnen worden, door vele niet-alcoholische
spijzen en dranken te stellen in de plaats van
de alcoholische. Indien dus de dames, die af en
toe nieuwe recepten geven, eens de niet-alcoho
lische dranken onder hare bescherming wilden
nemen, zouden deze misschien meer en meer
burgerrecht verkrijgen en hierdoor werd eene
groote hinderpaal voor de drankbestrijding uit
den weg geruimd.
Ik ging eens van 5 Dec. af de recepten in de
damesrubriek na en vond :
5 Dec. 2 recepten, waaronder eene vleeschschotel
met brandewijn. 12 en l!) Dec. geen. 21! Dec.:
2 recepten, waaronder n voor kirschtaart. 2
Jan.: 2 recepten nl. Russische punch en appel
bowl. 9 en 1(! Jan.: geen. 23 Jan.: 2 recepten
nl. sherry bowl en Tyroler punch. 30 Jan.: geen.
Dus van 8 recepten, G met alcohol. Is dit nu wel
noodig V Ik hoop dat mevrouw E?e en vele
andere dames, die dit lezen, zullen gevoelen,
welke een goeden invloed zij in dit opzicht kun
nen uitoefenen en ons ook in hare recepten zullen
toonen, dat men zeer goed smakelijke spijzen en
dranken bereiden kan, zonder 't gebruik van een
vergif, dat voor onze geheele maatschappij zoo
noodlottig geworden is.
Met beleefden dank voor de verleende plaat
ruimte achtend,
Haarlem, l Febr. 'DS. WiLU-1 C. LUC.TKNHKKU.
De geachte inzendster laat zich, wat
punchen bowlrecepten betreft, blijkbaar door haar
bijzondere inzichten omtrent het gebruik van wijn
en alcoholische dranken leiden. De niet-afschaff'ers
vormen nog de meerderheid, ook naar wij meenen,
onder de lezers van bet Weekblad; voor deze
zijn de recepten bestemd. In den winter is het
de tijd van punch en bisschop, in den zomer die
van limonade en vruchtenijs.
En wat den »vleeschschotel met brandewijn"
(terrine a la paysanne met uien, peterselie,
laurierbladen, en ten slotte een paar lepels water
en een lepel brandewijn voor 12 personen) en de
taart betreft, we gelooven niet dat iemand zich
aan deze dingen een roes zal aaneten. Kirsch,
cognac, rum, marasquin hebben in zulke zaken
dezelfde waarde als ananas, vanille of
oranjebloesem, ze dienen alleen voor geur-variatie.
E?e.
Talen leeren door correspondentie.
Op de uitnoodiging tot introductie tusschen
drie leergrage Engelschen en drie Ilollandsche
dames of heeren op verzoek van den heer Stead,
redacteur van de Iteciew of Review* in het
Weekblad van Zaterdag 1.1. geplaatst waren
Maandagmiddag reeds 27 aanbiedingen in ons
bezit; Woensdagmiddag ruim 50. Aan de drie
eerst ontvangene hebben wij gevolg gegeven, hopend
dat de kennismaking goed bevalt. Voor
eventueele verdere Engelsche sollicitanten zullen wij
het eerste uit de nu voorhanden brieven kiezen.
v. L.