Historisch Archief 1877-1940
No. 1079
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD YOOR NEDERLAND.
DAMEjS.
?l
Aieitaansclie Vronwelle SMenten.
Zooals men weet, worden in Amerika de jongens
en meisjes te zamen opgevoed. Dit is zeer natuur
lijk in een land, waar de ouders vroeger al heel
blij waren, als hun kinderen ook maar eenig on
derwijs konden gemeten.
In oude tijden werd de jeugd dikwijls vereenigd
in een zoogenaamd loghoase, niet veel meer dan
een schuur, waar ze dikwerf door een rondreizend
onderwijzer werden geleerd.
Geen wonder, dat men er later niet aan gedacht
heeft, de beide geslachten te scheiden. En waarom
ook?
De meisjes werden flinke vrouwen door den
dagelijkscheu omgang met de jongens, en op den
meer wilden aard van de laatsten, werkte het
gestadig verkeer met meisjes zeer gunstig.
Zij leerden haar beschouwen als hun kameraden,
en dachten er niet aan, te zeggen of te denken:
,Ze is maar een meisje!"
Natuurlijk waren en zijn er nog tegenstanders
van het eo-educatie-systeem; maar diegenen die
ruim denken en een helder inzicht hebben op de
wereld zooals die is, zijn van oordeel dat het niet
anders dan gunstig werken moet.
Dit neemt niet weg, dat er nog velen zijn, die
voor het Hooier Onderwijs liever de vrouwen en
mannen gescheiden zien.
Verschillende Universiteiten zijn voor vrouwen
gesticht, waarvan de voornaamste zijn: Te
BrynMaur door dokter Taylor; te Northampton door
Miss Sophia Smith; dicht bij de Hudson door
Matthew Vassar, terwijl niet ver van Boston het
beroemde Wellesley-college door den heer en
mevrouw Durand is gesticht. Wellesley ligt op
een bekoorlijk plekje te midden van hoog geboomte.
Veelal is men in Europa van oordeel, dat het
onderwijs in Amerika vrij oppervlakkig is.
Ten bewijze, dat degenen die zoo denken dwalen,
diene, dat op de Bryn-Maur Universiteit niet minder
dan honderd twee en zeventig wetenschappelijke
tijdschriften zijn te vinden.
De bibliotheek te Wellesley bezit niet minder
dan twee en veertig duizend wetenschappelijke
werken, uitgezonderd de talrijke brochures en
handschriften.
Wat de werkzaamheden aangaat, deze zijn geheel
dezelfte als die der manlijke studenten. Alleen zijn
de meisjes verplicht, drie kwartier van eiken dag
te besteden aan huishoudelijken arbeid. Waarschijn
lijk heeft deze bepaling haar oorsprong te danken
aan de schaarschheid van dienstboden in geheel
Amerika.
De studenten kunnen zelf bepalen waar zij zich
willen huisvesten, en zijn geheel vrij uit en in
te gaan. Een eigenaardigheid, die den bezoeker
van een der vrouwelijke universiteiten terstond
moet opvallen, is, dat zelfs in den tempel der
wetenschap, de tegenwoordigheid der vrouw iets
poëtisch meedeelt aan de omgeving. Overal vindt
men na'melijk bloemen, die met de meeste zorg
worden behandeld.
De maaltijden worden gemeenschappelijk gehou
den 'en daarbij heeft men weder alle gelegenheid
op te merken dat de aangeboren zin voor het
schooue haar bijblijft. Terwijl manlijke studenten
zich over het algemeen weinig zullen geneeren als
zij Hunier sich" zijn waar het hun kleeding betreft,
komen de jonge dames aan tafel in de meest
gracieuse toiletjes.
En toch vervullen velen van haar den post van
dienstbode. Zij dekken de tafels, doen in de keukens
het eten op en zorgen verder voor de geheele be
diening.
's Morgens om half acht vangt het werk aan.
Dan zijn sommige studenten druk bezig met het
in orde maken van de lokalen waar college zal
worden gehouden. Anderen moeten in de keuken
arbeid verrichten, en degenen die vrij hebben lezen
hare couranten. Op dat echter allen op de hoogte
zullen blijven van hetgeen er in de wereld plaats
heeft, zijn de voornaamste gebeurtenissen geschreven
op een groot bord. Zij behoeven dus maar een enkel
oogenblik te besteden, om kennis te nemen van
het politieke overzicht. Een zeer praktische maat
regel, voorwaar!
Om acht uur is er dienst in de kapel, waar de
La^y Principal een paar hoofdstukken uit den
bijbel voorleest. Alle leeraren wonen de gods
dienstoefening bij. Daarna beginnen de lessen die
den gebeelen dag met korte tusschenpoozen duren.
Het onderwijs omvat vele vakken die in Europa
niet worden gedoceerd: Afdeeling Maatschappelijk
werk. Over de oplossing der sociale quaestie, over den
toestand van. de arbeiders, de wetgevingen in de
fabrieken, het huisgezin, de echtscheiding, het pau
perisme, de liefdadigheid, krankzinnigheid, mindaad,
het gevangeniswezen, de emigratie, de verschillende
fodsdiensten en hun oorsprong, over de
tegenstrijdigeden in het Oude Testament, het Oud-Grieksch,
het bestudeeren der brieven van Clemeus Romanus,
Ignatius, Polycarpus etc. en het leveren van zelf
standige kritiek daarop. De theorie van Hegel over
het scboone, de evolutieleer, het wetenschappelijk
socialisme van Karel Marx en de leer van Louis Blanc
en Lassalle. Voorts de botanie, wetenschappelijke
zoölogie, insectenleer, het bestudeeren van Darwin's
theorie en die van Spencer, Wallace, Weisman,
etc. Het Sanskriet, Hebreeuwsch, chemie, weten
schappelijke politiek, sterreknnde, embryologie enz.
Aan het eind van hare studies, promoveeren ze
op stellingen, en gaan dan toegerust met de noodige
kennis vol moed de wereld in.
De reden waarom Matthew Vassar de universi
teit heeft gesticht voor vrouwen, die men toen
nog voor haar gesloten wilde houden, heeft de
edeldenkende man met de volgende woorden
medeHet schijnt me toe, dat daar de vrouw van
haren Schepper, dezelfde intelleotueele vermogens,
beeft ontvangen als de man, zij ook hetzelfde recht
heeft op geestelijke ontwikkelen als hij.
Ik hoop met de stichting van deze instelling het
werktuig van de Voorzienigheid te zijn, en daardoor
dezelfde gelegenheid tot studie aan onze jonge
vrouwen te openen, die reeds sinds zoovele eeuwen
bestaat voor de leden van het mannelijk geslacht!"
En wat nu de zedelijkheid betreft, van de vrou
welijke zoowel als van de manlijke studenten in
Amerika: bij het betreden van de studentenwereld,
wordt van beiden een certificaat gevorderd van
goed gedrag, (good moral character). Dit bewijs
moet worden afgegeven, door iemand die de
algemeene achting geniet; het is dus niet alleen voor
den vorm. Het is geheel onnoodig dat een jonge
man of vrouw waarop iets te zeggen valt, zich
aanmeldt. Onverbiddelijk worden ze afgewezen,
aan welke universiteit hij of zij zich mochten aan
melden. Een dronken student wordt beschouwd
als te zijn een schande voor het corps; vandaar
ook dat degene die zich overgeeft aan het misbruik
maken van sterken drank, algemeen wordt gemin
acht. Er zijn dan ook zeer veel teato tallers onder
de studenten.
Als ze niet vlijtig werken, dan wordt hun na
verloop van eenigen tijd een waarschuwing toege
zonden. En als dit niet helpt, dan wordt de
schuldige eenvoudig van de Universiteit verwijderd.
Voorts wordt er door het bestuur van de Univer
siteit op toegezien, dat de jonge man of het jonge
meisje een tehuis krijgen bij een familie wier repu
tatie onbesproken is; en verder wordt er zeer
gelet op handel en wandel gedurende de studie
jaren.
De studenten zijn dus in Amerika onder disci
pline gesteld, hetgeen zeker ten goede zal komen
aan hun studie.
En nu het resultaat van het streven om de vrouw
geestelijk hooger te ontwikkelen.
Van 1830 tot 1860 hebben in Amerika niet minder
dan 45000 vrouwen een brevet aangevraagd om de
door haar gedane uitvindingen te mogen exploiteeren.
Onder die uitvindingen zijn verscheidene, vooral
in deze dagen die eigenlijk behoorden tot het
terrein waarop tot nu toe de man werkzaam was.
Onder anderen eene machine om de velgen der wielen
beter te kunnen zagen, een roskam, een hoogoven,
een nieuw model oorlogschip, een rookverdrijver
voor een locomotief, enz.
Dat er in Amerika vrouwelijke advocaten, rechters,
architecten en dominees zijn, en dat die allen met
grooten ijver haar post vervullen, is van algemeene
bekendheid. De woorden door zoovelen uitgesproken:
De vrouw is veel te oppervlakkig om diep door
te denken," zijn reeds dikwerf schitterend gelogen
straft.
De statistiek in 1890 opgemaakt, heeft bewezen,
dat het aantal vrouwen dat van haar arbeid moest
leven bedroeg:
Oostenrijk-Hongarije.... 3.500.000
Frankrijk 3.750.000
Engeland 4.000.000
Duitschland 5.500.000
De Vereenigde Staten . . . 2.700.000
Wanneer men nu al deze vrouwen, willende
arbeiden voor een eerlijk bestaan, blijft verwijzen
naar de enkele vakken, die tot nu toe voor haar
openstonden, dan zou dit immers hetzelfde zijn als
haar moedwillig prijs te geven aan de ellende!
VEKA.
i IIIIIMIIIII nu min iiiiiiiiiiiiiiini nniiiiiiiiiiii
Sarah Grand.
De schrijfster van The Heavenly Ttcins staat
vooraan in de rij van haar die de tragedie der
vrouw hebben geschreven, het treurspel, veroorzaakt
door ongelukkige en immoreele huwelijken. Hoewel
haar artistieke en poëtische natuur veeleer geneigd
is de romantische zijde van de dingen te beschrijven,
heeft zij den moeilijken weg gevolgd en een
tendenzroman gemaakt, onverschillig voor de verwijten
en zelfs den laster dien hij haar aanbracht. Zij
heeft inderdaad de scherpste kritieken er over
moeten hooreu, maar de laatste jaren begint men
meer sympathie voor haar te krijgen en haar meer
te waardeeren, zoodat er nu maar weinigen zullen
zijn die in Sarah Grand's geschriften niet een groote
en edele bedoeling zien, ontstaan uit diepgevoelde
sympathie voor de lijdende en verongelijkte vrouw.
Zelfs de minder goede ontvangst, aan haar jongste
werk, The Beth Book, ten deel gevallen en haar
wel wat smakelooze gevoeligheid daarover, konden
hieraan niets afdoen.
Gij kunt geen kamer vegen, die het noodig heeft,
zonder stof op te jagen," zegt zij. De zaak is,
het stof weer te laten neerkomen, en het dan weg
te nemen."
Sarah Grand's jeugd werd in het noorden van
Ierland doorgebracht, waar zij, als kind van
Engelsche ouders, te Donaghadee werd geboren. Zij
was de dochter van Mr Bellenden Clarke van
Bally Castle, Graafschap Mayo, een zeeofficier, maar
daar hij stierf toen zij zeven jaar oud was, ver
huisde haar moeder met het gezin naar den omtrek
van Scarborough om bij haar bloedverwanten te
wonen. Sarah Grand vertelt zonder spijt, dat haar
opvoeding zeer onsamenhangend en vluchtig is
geweest, maar, al had zij weinig schoolroutine, zij
leefde in een zeer ontwikkelde omgeving, las
Dickens, Scott en Thackeray zooveel zij wilde, zag
het leven in de hutten der lersche boeren, vulde
haar hoofd met romantische legenden en folklore,
en het tragische in haar natuur, zoo voor indruk
ken vatbaar, werd opgewekt door verhalen over
den Baushee en andere akelige verschijningen, die
de bijgeloovige lersche bedienden haar vertelden.
Zij zelf ontwikkelde reeds vroeg een poëtischen geest
en talent voor muziek en gaf ook blijk van drama
tische begaafdheden in de vertelsels vol
griezeligheden" die zij 's avonds tot groot genot van haar
zuster in bed verzon. Toen zij veertien jaar was,
ging zij voor het eerst naar school en bleef daar
maar twee jaar. Nauwelijks zestien, trouwde zij
met een officier en bracht de vijf volgende jaren
in China, Japan en de Straits-Settlemejits door, waar
zij meer en meer lust kreeg zich aan de letteren
te wijden en ijverig begon te studeeren.
Over haar eerste pogingen op dit gebied sprekend
zeide zij: //Ik schreef een aantal novellen, waarvan
de meeste door de uitgevers werdeu teruggestuurd
en in vlammen opgingen. Mijn eerste uitgegeven
verhaal was Mamma's Music Lesson voor een kinder
courant. Mrs. Annie Keary, de schrijfster, zag het
manuscript en zeide dat ik het moest laten drukken.
Ik zond het aan verschillende tijdschriften zonder
succes; toen ik eens 's middags weer op het onge
lukkige manuscript zat te staren, kreeg ik plot
seling een ingeving om een bijbel, die dicht bij
mij op een tafel lag, op te nemen en er troost in
te zoeken. Het eerste wat ik las, toen ik hem
geopend had, was de trkst: The stone which the
builder rejected.shall become the bead of the corner."
Dat gaf mij hoop. Ik deed mijn vertelsel weer
op de post, aan het adres van Miss Gathy, de
redactrice van Aunt Judy's Mat/azine en zij" nam
bet aan, met eeu heel vriendelijken brief om te
zeggen dat het verhaal de //oprechte bewondering
van haar zwager, een uitstekend musicus," had
opgewekt. Na dien tijd tobde ik niet meer over
mijn déveine, en ofschoon bijna alles wat ik aau
uitgevers zond weer werd teruggestuurd, werkte ik
steeds met het gevoel dat alles nog wel terecht
zou komen. Mijn eerste belangrijke poging was
Ideala; dat zwierf ook heen en weer, totdat ik
eindelijk besloot het zelf uit te geven. Ofschoon
sommige mijner vrienden een beetje bromden toen
ik hun verzocht voor 2 p. 10 per deel te teekenen,
werd het goed gerecenseerd en heel goed verkocht,
zoodra het uitkwam. Toen er een tweede editie
van verscheen, werden er tienduizend exemplaren
van verkocht op den dag zelf."
Sarah Grand heeft twee stiefzoons, beiden in het
leger, die zeer aan haar gehecht zijn. Het was een
van deze die haar beroemd pseudoniem koos uit
een lijst die zij had opgemaakt. Onder dezen naam
schrijft zij nu geregeld. Ik moest een naam
hebben," zeide zij, die eenvoudig was; ik houd niet
van een vreemdsoortigen nom-de-plume. Ik bad er
geen idee van dat er ooit een werkelijke Sarah
Grand had bestaan, maar kort na het verschijnen
van The Heavenly Twins zeide een heer op een
avond na het diner tot mij : het verbaast mij dat
pij den naam van Sarah Grand hebt genomen.
Misschien weet u niet dat het een beruchte schoon
heid is geweest, die eindigde met de vrouw van
Talleyrand te worden." Ik had dit nooit te voren
gehoord," vervolgde Sarah Grand, en heb mij
sinds dien tijd dikwijls moeite gegeven om iets
meer van de oorspronkelijke Sarah Grand te weten
te komen, doch tot nog toe heb ik niet veel ont
dekt."
Na het verschijnen van haar veelbesproken boek
The Heavcnly Twins, werd Sarah Grand beroemd.
Evenals in fdeala zijn twee der drie heldinnen
de slachtoifers van ongelukkige huwelijken, die dan
ook al heel treurig zijn. Toen Sarah Grand het
boek schreef, kon zij geen geschikten naam vinden
voor een harer heldinnen en vroeg Mr. Arthur
Clement Smith, toen een schooljongen en de
zoon van een barer vriendinnen, of hij niet een
ongewonen naam *;oor haar wist. Als een echte
schooljongen keek hij zijn Grieksche klassieken nog
eens door en schreef er een lijstje goedklinkende
namen uit over. Hieruit koos Sarah Grand den
naam Evadne (die behaagt). De vermenging vau
vroolijkheid en poëzie en de openhartigheid waar
mede de schrijfster hare meening te kennen geeft
over de vrouwenvraagstukken, in Tfie Heacealy Twins,
is geheel een terugkaatsing van haar eigen
belangwekkende persoonlijkheid. Een en al poëzie
en rijke verbeelding is die idylle in het boek The
Tenor and the Boy"; dan komt weer de hervormster
boven, die zonder vrees de zedelijke quaesties be
handelt. De combinatie maakt soms den indruk
van barok en ouharmonisch te zijn, maar Sarah
zegt dat zij dit expres heeft gedaan. De komische
daden der Twins" en de liefdesgeschiedenis van
»The Tenor and the Boy" zijn de suiker die de
pil moeten verzoeten van het kwaad, voorgesteld
in de treurige geschiedenis van Evadne zoowel als
in die van Edith.
Sarah Grand houdt van niets zooveel als van
het rustige landleven. In den laatsten tijd heeft
hare woning in Kensington weinig van haar ge
zien en de bekoring van hare tegenwoordigheid
heeft men in Londen in gezelschappen moeten
missen. Soms verdwijnt zij naar een of ander stil
plekje tusschen de heuvels van Surrey, en brengt
den tijd dien zij over heeft al fietsende door. In
den winter trekt zij naar de Eiviera; de vorige
lente en zomer heeft zij doorgebracht in het bosch
van Montmorency, waar zij veel van het volk zag.
Ik vind nog evenals in mijn jeugd de menschen
belangrijker dau de boeken,1' vertelde zij
Ofschoon zij-zelf zeer welopgevoed en hoogst be
schaafd is, elegant in kleeding en optreden, schrikt
zij er niet voor terug in aanraking te komen met
minder goed bedeelden, want haar hart is vol van
sympathie, door al haar nadenken over de mysteriën
in het leven. Zij schrijft haar werk eerst met potlood,
telkens als zij een weer nieuw denkbeeld heeft, en
later schrijft zij het over en werkt het bij totdat
het naar haar secretaris gaat, die het met den
typewriter copieert. Het volgende boek zal eenige
herinneringen uit haar jeugd bevatten, van haar
leven in Ierland, en is, naar men zegt, geen
vraagstuk" roman.
iniiiiiMiiiiiiniiiiiiMiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiniiiiiii
Grissini. ? De slavenketen. Een
eeredoctoraat. . Menelik en de ijdelheid.
Pleegzusters. ? Vrouwenarbeid.
Koningin Victoria heeft een aantal eigenaar
digheden. Bij de Londensche bakkers by' voorbeeld
is zy niet populair, want zij lust geen Engelsch
brood. Vele jaren geleden werden haar te Turijn
een gewoon soort van Italiaansche broodjes,
grissini, voorgezet, en de koningin vond ze zoo
smakelyk en voedzaam, dat zy bevel gaf, ze ge
regeld voor de koninklyke tafel op te zenden.
Het bericht werd spoedig verspreid en een be
kwaam (ynssmi-bakker zette zich te Londen neer
en verkreeg de leverantie. Waar de Koningin
zich ook bevindt, hij moet haar het Italiaansche
brood nazenden.
Te Nice, in de Amerikaansche kolonie, is als
cotillonflguur de «slavenketen" ingevoerd. Eea
lange keten van bloemen en bladeren beeft van
afstand tot afstand ruimte waar men het hoofd
door steken kan. De dame die met haar cavalier
den cotillon leidt, gaat heeren uitzoeken, laat
hen het hoofd in de keten steken en zet hun
dwaze pistachemutsen op. Dan gaat ze met haar
koopwaar, in eene soort polonaise, naar de jonge
dames, laat ze een heer uitzoeken, maar vult
terstond de ledige plaats weer met een ander
aan, tot zij vindt dat genoeg heeren hun beurt
gehad hebben.
* *
*
Aan prinses Therese van Beieren is dezer
dagen door de Universiteit van München het
doctoraat in de philosophie honoris causa ver
leend. Zy is de eenige dochter van den
prinsregent van Beieren, prins Luitpold ; reeds zyn
twee prinsen van haar familie doctoren in de
medicijnen, de eene een beroemd oogarts.
Prinses Therese is in 1850 geboren, en heeft
haar jeugd doorgebracht met reizen en het
beschryven van reisondervindingen. In 1885 ver
scheen onder het pseudoniem Therese von Bayer
een groot werk van haar, Reise-Eindrüeke und
Skizzen aus Rusland, dat onafhankelijk van de
positie der schrijfster zeer geprezen werd. In
1888 volgde daarop hare reis door Brazilië, die
tot het boek Meine Beise in den Brasilianisehen
Tropen leidde. Sinds lang is de prinses eerelid
van de Beiersche Academie van wetenschappen;
curieus klinkt het dat zy er den titel van abdis
van het Damenstift zur Heiligen Anna in Mün
chen mede vereenigt.
Sedert Abyssiniëin de ry der groote Staten
getreden is, wordt het van alle kanten door de
beschaving, ook in haar nederigste vormen,
bestormd. Of er al wijnreizigers zyn, wordt
niet gemeld, maar de kooplieden in
fantasiejuweelen en vergulde koperen sieraden hebben
er reeds reusachtige zaken gedaan. Schepen vol
parures van klatergoud en glas, tooneeldiademen,
armbanden en colliers van blik en simili zyn er
geledigd; Duitsche en Fransche fabrieken hadden
er al bloeiende filialen.
Keizerin Taitou heeft zich hierover bezorgd
gemaakt en er haren man over gesproken, en
keizer Menelik heeft een echt Middeneeuwsche
weeldewet uitgevaardigd. Uit vrees, zegt hij, dat
de lust tot weelde en versiering bij de vrouwen
ten slotte ook de zeden zijner dappere krygers
zal verweekelyken en verderven, beveelt hij dat
van dit oogenblik af geene Abyssinische van een
vreemdeling eenig tooisel meer koopen zal. En,
als boete voor de reeds bedreven misdaden van
dien aard, zullen over twee maanden vier plech
tige bede- en boetedagen gevierd worden, waarna
de vrouwen al hare sieraden zonder uitzondering,
oud en nieuw, aan 's konings schatmeester zullen
uitkeeren.
Dit laatste heeft een dubbel doel. De nieuwe
sieraden toch zyn kermisgoed en operettepronk,
maar de oude stukken, van massief goud, met
echte juweelen rijk versierd, zullen den negu»
een aanzienlijke oorlogsreserve voor zy'ne schat
kist leveren.
* *
*
Een nuttig boekje, by de tirma Wenk e»
Birkhoff te Rotterdam verschenen, is een ver
taling van dr. Witthauer's Handleiding voor
siekenverpleegsters in gestichten en in het huisgezin.
Naar het schy'nt bestond er behoefte aan; in elk
geval het werkje is heel eenvoudig en helder
ingedeeld en gesteld. Eenige eenvoudige plaatjes
geven de noodzakelijke verduidelijking. Het ia
natuurlijk, en dit wordt zelfs in het voorbe
richt aangegeven, dat geen theoretische hand
leiding in plaats kan komen voor de praktyk,
maar terwijl zij haar praktische lessen volgt ea
naderhand, wanneer zy over het een of ander
in twy'fel is, kan menige ziekenverpleegster,
hetzij pleegzuster of leek, gaarne naar het vade
mecum grypen.
Heel weinig geleerde namen worden in het
boek genoemd; opmerkelyk is het, dat de be
werker, de bacillen behandelend, als autoriteit
alleen prof. Koch noemt.
De eerste jaarcursus van de >Wirthschaftlich*
Frauenschule" te Nieder-Ofleiden by Homberg,
Oberhessen, is nu afgeloopen en men kan over
de resultaten en dus ook over het programma
en de indeeling ervan tevreden zijn. In der ty d
deelden wij het uitvoerig mede; het omvat
keuken, wasch, huishouden, tuinbouw en hoen
derhof, benevens onderricht in eenige weten
schappelijke vakken, hygiëne, plantenphysiologie,
boekhouden, enz.
De leerlingen werden, naar de verschillende
vakken, in vijf groepen verdeeld, die telkens
wisselen; in den loop van het jaar heeft men
eene bewaarschool voor kleine kinderen en eene
klasse voor boerenmeisjes er bijgevoegd, waarin
de leerlingen der school zelf onderwijs moesten
geven.
Voorwaarden van toelating zyn: 18 jaar, eind
diploma van eene hoogere burgerschool, kost en
leergeld 250 mark per drie maanden. Aanmelding
bij Frl. von Kortzfleisch, Hanover,
Hildesheimerstrasse 23 of aan Freifrau Schenk zu Schweinsberg,
Xieder-Ofleiden by Homburg ad Ohm, Ober
hessen. Vijf dames van den eersten cursus zullen
in April examen doen om daarna zelf als
leeraressen op te treden.
Door eenige ministerie-afdeelingen, landbouw,
domeinen, boschwezen, justitie, zyn subsidiën
toegestaan om eenige onbemiddelde jonge meisjes,
dochters van ambtenaren, in staat te stellen den
cursus te volgen en zich dus eene nuttige onaf
hankelijke positie te verwerven.
E-e.