De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1898 15 mei pagina 6

15 mei 1898 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND. No. 1090 De iyel en de Spjaail (Juóge.) In troebel water vissclien. (La Silhouetle.) Joiix BULL: «Wat zou ik tusschen al die wrakken wel voor me zelf kunnen ophalen?'' (Supplement du Journal.) Jeune veuve, jol., am., caract. désint., ch. union ou mar. C. II. G7. VeilacM. (l'ick »ie tti> ^\v?5^m®wm$ J^lifeB - -'S-^vfei JANTJE (bij het bedje van klbin broertje): »Ma zegt de dokter heeft het gebracht, Pa zegt de Engeltjes hebben het gebracht en de kindermeid zegt, de ooievaar. Wie zou nu jokken? Amstertecli Knnstnieuws. De veiling van Hollandsche kunsr, welke de firma C. F. Roos en Co. op 24 Mei e. k. in de ^Brakke Grond" zal houden, verdient reeds nu vermelding, daar de omvangrijke verzameling een doek van Jacob Maris bevat, dat tot de krachtigste uitingen van den be gaafden kunstenaar te rekenen is. Het werk ontstond ongeveer in de jaren 1889 of 1890, en vertoont een kijkje op eene vaart met dam ; tamelijk op den voorgrond ligt een schip, de achtergrond sluit af met meerdere lage arbei derswoningen en een molen; het geheele tooneel wordt overwelft door een met wit-grauwe wolken bezwangerden hemel. liet is een meesterstuk van schildersarbeid, dat in intimiteit van op vatting en pit en kracht van koloriet de beste werken der school van Fontainebleau evenaart en aansluit aan creaties onzer zeventiendeeeuwsche kunstenaars. Evenals in het Hol landsche landschap alles diepe beteekenis ver raadt, zoo ook in Jacob Maris' arbeid, die zich gunstig van zijne latere producties on derscheidt, welke misschien in ietwat te don kere tinten gehuld zijn. Hoe groot is de kunstenaar, die in onzen woeligen tijd zich zóó aan diens invloeden weet te onttrekken, dat zijn creatie, even als de natuur zelve, slechts kalmte en rust uitstraalt! Een klein schilderijtje van Maris uit het jaar 18G7, een meisje bij een fontein in ge dachten verzonken, wordt tevens ten verkoop aangeboden. Belangrijk en interessant voor de ontwikke ling der laatste jaren van Mauve, is een gedistingeerd gepenseeld schildery een strandgezicht waarin de kunstenaar den grooten blik op de natuur, welke zich steeds in zijne heiden met kudden schapen openbaart, ietwat schuldig blijft, maar dit rijkelijk ver goedt doov de fijnheid etv volledigheid der voordracht. De vloed der stille Noordzee is aan 't opkomen; een schelpenvisscher ziet men aan het werk; kar en paard staan achter hem. Mauve geeft een van die oogenblikken weer, waarin water en lucht in zilveren toon zich voordoen. Teer gevoeld en schynbaar teer weergegeven, echter met vaste hand zonder aarzelen is elk onderdeel en het geheel; de kunstenaar bereikt eene uiterst schoone kleurenharmonie. Bewonderenswaardig is voor namelijk de spiegeling van het voertuig en het paard in het water, de ineensmelting van den horizon met de lucht, met hare zware vochtige wolken, niet het minst het weergeven der zilte atmospheer in het verschiet. Ook oni dit precieuse werk zai, evenals om den Jacob Maris, ongetwijfeld de strijd der kunstvrienden ontbranden. Eene groote Blommers kinderen spelende aan 't strand eene kleine Bakker Korff en vele andere stukken completeeren de collectie die circa honderd stuks bevat. Eene alhier onbekende groote waterverfteekening van Neuhuijs, welke slechts in «Pulchri" op de groepententoonstelling te zien was, bezit nu de firma Wisselingh. Voorwaar een waarde vol eigendom, dat interieur, hetwelk door ryke lucht- en lichtwerking slechts op Nederlandschen bodem kan ontstaan. Het motief is een voudig: aan het venster, waarin op een zonnigen morgen, het volle daglicht invalt, zit eene boerenvrouw, die hare twee kleine meisjes onderricht in het breien geeft. By deze lichtspelingen, die nog verhoogd wor den, doordat ook achter de personen door eene deur de vroolijke. warme en rijke ver lichting toegang heeft, is toch elk eft'ekt, dat den ernstigen toeschouwer zou kunnen aflei den of ontstemmen, vermeden, alles is intiem; kalm, bevredigend en verzadigd is de indruk. Vol kleurenglans en van meesterlijke behandeling is vooral het meisje, dat tegenover ds moeder op de stoel gezeten, geniet, dat ze het onderricht begreep en nu alleen breien kan. Van denzelfden kunstenaar is de firma Wisselingh dezer dagen bezitster geworden van een groot onbekend schilderij, dat in 1897 ontbtond: eene moeder die aan twee kind eren aardappelen toedient; de figuren zijn zeer karakteristiek. J. II. S. llUMtlMMUUMtlllll Mix Bnlot t Plotseling komt mij het bericht verwonderen van den dood van dezen schilder-etser, die na een paar maal op tentoonstellingen van de Nederlandsche Ktsclnb geëxposeerd te hebben, in de Hollandsche kunstwereld een gunstige bekendheid had verkregen. Buhot was geen geniaal schepper, geen machtige creator of vurige virtuoos, maar een bescheiden, uiterst gevoelig, werkzaam en zeer sympathiek zoeker. Een gestadige vooruitgang in zijn werk is het resultaat geweest van zijn actief en overtuigd arbeiden, ondanks alle tegenspoeden en misère», die elk etser kennen, en hun werkzaamheid dikwijls zoo verbitteren kunnen. l'élix Buhot was geen latijnscheFranschman, maar afkomstig uit Valognes, een oud Normandisch stadje waar hij zijn jeugd doorbracht. Wellicht is aan zijne ras- verwantschap met or.s ras de aantrekking toe te schrijven die hij had, zonder ooit in Nederland geweest te zijn, voor onze groote schilders Mauve en de Marissen, die hij vooral te Londen had leeren kennen, n zijn voor een fransch kunste naar zeldzaam fijn begrip van toon. Onder generaal Chanzy deed hij den geheelen veldtocht van '70 mede, en werd hij tot sergeant majoor benoemd. Zoodra de oorlog geëindigd was, ging hij zich weer aan zijn kunst wijden, in een dorpje aan het Kanaal, maar spoedig daarna vertrok hij naar Pary's. Hier gaf hy teekenlessen, i doch, weldra ontmoedigd, gaf hij zich geheel j aan de etskunst. Hij begon, aangemoedigd door Burti, een reeks platen te maken naar Japansche bronzen voorwerpen, waaronder zeer fraaie, doorwerkte prenten voorkomen. Evenals Willem Witsen ten onzent, be schouwde Buhot de ets-procédés als middelen om elk zijner composities als een geheel op zich zelf uit te werken, daarbij alle hulp middelen, als zwarte kunst, aquatint of droge naald toepassend en gebruikend, met zóó veel begrip en smaak als weinige etsers het hebben gedaan. Do Ned. Etsclub stelde van hem ten toon in 1888 te Amsterdam, o. a. »Westminster Palace" en »Westminster Bridge", twee zeer karakteristieke en knap gedane Londensche stadsgezichten; »les grandes" en »les petites Chaumières", en de grootsche compositie, mis schien de compleetste plaat van Buhot, »la Falaise, Baie de St. Maio". Drie jaren later waren van hem in den Haag geëxposeerd »la liseuse" een etsje, dat veel overeenkomsten vertoonde met hollandsche etsen door de gevoelige en juiste verlichting; de groote plaat »Cloek Tower" en de »Voitures dans la pluie"; deze laatste behoorende tot een serie studies van fiacre- en omnibuspaarden in den regen, een genre van onderwerpen dat ook meermalen W. de Zwart aantrok, en die Buhot eu hij met ongemeene juistheid van toon en van eiïact hebben weer gegeven. De qualiteiten van deze ets, die in vele opzichten de tederheid van doen van Mauve evenaardt, blijken duidelijk uit de opmerking die Edmond de Goncourt, de smaakvolle en kundige prentenliefhebber, in zijn Journal aanteekent: »aujourd'hui, a l'enterrement de Lavoix, j'étais frappe du rendu illusionnant d'une pluie battante, dans l'eau-forte de Buhot, ayant pour titre »les Fiacres'1. De bekende New-Yorksche prent-handelaar Fred. Keppel, hield in 1888 een complete tentoonstelling van etsen van Buhot, die, met inbegrip der verschillende »staten" zijner pla ten, een 215 nummers telde. Zijne zoo grondige kennis van het métier, van alle procédés, de bijna eenige wijze waarop by ze deed samensmelten en medewerken tot het verkrijgen van n geheel, deden hem door de Amerikaansche kenners een »wizard of the copper" noemen. Buhot leef Ie rustig 's winters te Parijs, 's zomers in zijn villa »l'Abri", te Dinard; hij was gehuwd met een sympathieke Engel sche, en besteedde veel zorg aan de opvoeding van hun eenig kind Jean. Een groot, populair succes heeft hy nooit gehad. Hiervoor was zijn kunst te subtiel, te fijn. Hij voelde zich, evenals alle etsers, erg ongelukkig en soms zeer gedrukt door de onwillekeurige verraderlijkheid der drukkers, voor wie het zoo uiterst moeielijk is een plaat geheel naar den zin van den maker te druk ken en zijne bedoelingen te begrypen. Kenschetsend zijn de regels die hij mij nog onlangs daaromtrent schreef, en die zijn moedeloosheid teekenen: «... je suis isolé, dégouté. Je ne puis plus, et cela depuis longtemps, mettre Ie nez dans mes cartons d'épreuves sans tre malade; je vois bien que pendant des années, les imprimeurs, ces barbares et bourreaux aveuglas, ont massacrémes planches, etjevoudrais pousoir détruire presque tout' J'ai depuis lors, acquis Ie savoir, l'expérience, les découvertes, la prudence, mais c'était trop tard ! . . ." Deze regels doen hem tevens als een gevoelig schrijver kennen. Féx Buhot, te weinig bekand en te weinig gewaardeerd gedurende zijn leven, zal, zoo niet een der allereerste plaatsen, een hoogst eer volle blijven innemen onder de vrij talrijke zeer verdienstelijke etsers die onze eeuw heeft voortgebracht. Pu. Z. Maatschappij »Arti et Amicitias". Door bestuuruoren der maatschappij >>Arti et Amicitias'' is een prijs uit het fonds «.Willink van Colleii'' toegekend aan den heer P. Dupont, kunstschilder, en dit naar aanleiding van zijne inzending op de tentoonstelling van teekeningen enz. welke thans in de kunstzalen der maat schappij wordt gehouden. Men deelt ons mede : II. A. van Daalhoff, de werkman, de bakker die het bakkersvak vaarwel zuide en schilder werd, een nieuw procédévoor steendruk heeft gevonden; door hem zelven is een teekening op steen gebracht en gedrukt en dit alles met gunstig resultaat. Binnen enkele dagen zal een tentoonstelling in Hotel Polen in de Kalverstraat worden georganiseerd, uitsluitend toegankelijk voor de Pers en genoodigden, alwaar men met het werk van den artiest zal kunnen kennis maken. Keizer Wilhelm en do Manu r nzangvereenisjinK? ;. De Duitsche keizer heeit. ter aanirocui^ir? der «Concoursen" of wedstrijden van manncnzangvereenigingen een zoogenoemden !!'«»tier/min" uitgeloofd. Elk jaar zal die wedstrijd in eene andere stad worden gehouden; voor het eerst, in den zomer van 1899, in Kassei. Op de keuze van deze plaats is wellicht de omstandigheid van invloed geweest, datWilhelm II te Kassei de lessen aan het gymnasium heeft gevolgd. De commissie, aan welke de regeling dezer wedstrijden is opgedragen en van welke graaf llochbergr, 's keizers rechter hand in muzikale aangelegenheden, voorzitter is, heeft reeds de volgende bepalingen bekend gemaakt. Tot den wedstrijd (?Wettsingen" heet het, zeer vredelievend) kunnen alleen worden toegelaten die mannenzangvereenigingen in het Duitsche rijk, die er met meer dan honderd leden aan deelnemen. Beroepszangers zyn uitgesloten, eveneens leden der vereeniging, behoudens het geval dat zy meer dan twee jaren vóór de aanmelding als leden zyn toegelaten. Uitgesloten zyn de zangers en de vereenigingen, die in de stad wonen, waar de wedstryd zal worden gehouden. Bij de aanmelding moeten worden vermeld de namen en de woonplaatsen der leden, die aan het concours zullen deelnemen. Slechts die personen, welke op het tijdstip der aan melding werkende leden zijn, kunnen worden toegelaten. H-et »wedgezang" begint met een voor die gelegenheid vervaardigde, vrij omvangrijke compositie, («verplicht koor") welke den toe gelaten vereenigingen zes weken vóór de uit voering in partituur en stemmen wordt toegezonden. Hierbij sluit zich aan de voordracht van een lied in den volkstoon, dat aan de mede dingende vereenigingen n uur voor haar optreden in partituur en stemmen wordt verstrekt. Deze beide nummers zyn a cappellakoren en bevatten geen sol i. Een derde nummer wordt overgelaten aan de vrij 3 keuze der vereenigingen. Het moet ook een a cappella-koor zijn, mag geen soli bevatten en niet langer dan tien minuten duren. Uitgesloten zijn de compositiën, met de voordracht waarvan de vereeniging reeds by vroegere wedstrijden een prijs heeft behaald. De \Vanderprevi" bestaat uit een kleinood, dat, zoolang de zegevierende vereeniging in het bezit ervan blijft, door den voorzitter bij plechtige gelegenheden om den hals moet worden gedragen. Heeft eene veresniging drie maal gewonnen, al is het ook niet in achter eenvolgende jaren, dan mag zy het zegeteeken behouden; ino*t zij het aan een andere vereeniging afstaan, dan wordt haar naam en het jaartal van de overwinning er op gegra veerd. De jury, die dq,or den keizer wordt benoemd, zal uit musici van grooten naam bestaan. Het concours mag, met inbegrip van alle feestelijkheden, niet langer dan twee dagen duren. Gezelschap v/d Tivoli-Schouwburg van Rotterdam. Gaarne vestigen wy de aandacht van alle tooneel vrienden op do a. s. voorstellingen in den Stadsschouwburg door bovengenoemd ge zelschap, te geven op Dinsdag 17 Mei enz. Opgevoerd zullen worden de echt nationale stukken: Ale^ander de Groote op het Po etenmaal, van Pieter Langendijk, Josef in Dotkan door Vondel, enz. NIEUWE UITGAVEN. Internationale Bibliotheek. JOUN SirAHr MJLL. De slavernij der vrouw. Naar de vierde Engelsche uitgave bewerkt door M. ELIZAEKTH WOEST. S. L. van Looy, Amsterdam. Benjamin's Vertellingen. Een gelicht door W. L. PKXXIXG JK. Amsterdam, S. L. van Looy. Verslay van het Genootschap «Liefdadigheid naar Vermogen'' over het jaar 1897. Amst. 1898. Liederen roor het Kroningafeest. Uitgave van de Vereeniging tot Verbetering van den Volks zang, Amsterdam, W. VEUSLUYS. Oranje Nassau en Nederland, door O. BOAS. P. Noordhorf, Groningen. H. Thomas van Aquino, door dr. H. J. A. M. SCIIAEPMAX, Utrecht, Wed J. IJ. van Ros&nai. i'en vijl jarig strecen. Nieuwe wegen tot welvaart voor de Indo-Europeesche en tevens voor de Moederlandsche Maatschappij, door dr. W. VAN L i NOEN, Batavia, H. Prange & Co. Slaats<!j'i>loita/He onzer Spooriveqen, door mr. M. W. F. TKEU», Haarlem, H. D. Tjeenk Willink. Vakonderwijs voor Politieambtenaren. Eea eisch des tijds door W. L. H. KOSTEB HEXKE, A. Schaafsma, Dokkum. Vragen en Antwoorden orer Schoollujgifne door J. NORD en J. F. TUINSTHA, artsen. Amersfoort, G. J. Slothouwer. »De werken van kapitein Marryat". l.De Lotr/ecallen van I'Uter Simpel, Geïllustreerd. Van Holkema & Warendorf, Amsterdam. De bewoners der Vreemde Werelddeelen, door dr. II. BLISK. Aflevering 5, Amsterdam, Uit gevers-Maatschappij »Elsevier". M. T. II. PEKELAEH, J{oinunliscJie werl'en. AH. 20 en 21. Amsterdam, Uitgevers-Maat schappij Elsevier. The Joitriuil of the -Ki.'-iï'frrtsSoci'efi/.London. Leerilifaiif/. Rapport aangeboden aan de Vereeniging voor Christelijk-Xationaal Snhoolonderwij-, door II. BI.II.EVELD. Prof Mr. I). J. D. FAUJI.-S, Mr. TH. HKOISKEKK, Prof. Dr. P. WÜI.TJEK en II. J. VAN WUI.EX. Amsterdam, W. Kirchner. II. J. A. VAN VOORXEVHI.D, arts. Tubei'ciiiofc. Amsterdam. F. van Kussen. ~\Vuurtleitnchtit, verklaring van woorden on uitdrukkingen, onder redactie van T.M.> II. UK BEEU en Dr. E. LAIUHLLAHD. 's Gravf-nbage, Hap.gsche Boekhandel- en Uitgevers-Maats. Aflevering 14. Inhoud van Tijdschriften. Woord en Jleeld, (Mei). Het schaap, door J. Vriesendorp. Schetsen van J. Toorop. Edamiana, door W. J. Turn, met teekeningen van K. W. P. de Vries J r, De kikker, door v. N. Bernard Zweers, door Wouter HutscLcnrnyter, met portret, door H. J. Haverman. Russische schetsen, door Chr. van Nifterik. Landschap, naar Willem Maris.-~ Ziet gij de zes ? Muziek van Bertha Koopman. Xu de oorloj tus^c'ien Spanje en de Vereenicr'e S'aH'ii wet r de aandacht heeft gevestigd op //'ie parel der Antillen", zal liet den lezers var. t/c AmslerJiii.iiiiff zeker welgevallig zijn, een en fchdcr te vernemen uit de geschiedenis van liet schoone eiland Cuba, dat, na een paar sr.iwen lang rijke schatten te hebben geleverd .Tui C"anje, eerlang voor dit rijk verloren dreigt t j ?a:'.n, Zn de gelegenheid gekomen tot kennismaking rast eea paar uitgeweken Cubaner, hebben wij ons laten inwijJeu in het verleden van het eiland, hun vaderland, eii tevens getracht een en ander te vernemen omtrent de stemming, die er thans ouder de bevolking van Cuba heerscht. Ziehier eenige korte bizonderheden : Het eiland Cuba werd wat men noemt //ontdekt" door ChristopUorus Columbus in 1492. Dit wil natuurlijk niet zeggen, dat er vóór het jaar 149-2 op Cuba geen meuschen woouden. Wanneer de schoolknaap eea vlinder «-ontdekt", dan valt or enkel uit dit feit af te leiden, als zijnde waarschijnlijk en overeenkomstig de natuur van den schoolknaap, dat hij zal grijpen naar zijn muts, om die te werpen op het gelukkig ontdekte diertje. Op dezelfde wijze duidt de ontdekking van Cuba in het jaar 149:2 enkel aan, dat vanaf dit jaar liet eiland onmiddellijk kwam onder SpaanscLo heerschappij.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl