Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1105
in kleine gemeenten vaak, waar ieder die ter
begrafenis gaat een hoogen hoed draagt, de
vreemdsoortigste modellen voor den dag komen;
die, welke de bewoners van Markeloo echter
plegen te dragen, zullen elders wel niet veel
meer voorkomen en daar zeker ook wel tot
de zeldzaamheden behooren; evenals bij ons
het hoofddeksel, bekend onder de naam cornet,
dat nu nog slechts door het gilde der bakers
gedragen wordt en een vinding der Sassen of
Saksen schijnt te z\jn.
Het zou ons te ver voeren, stuk voor stuk
het eigenaardige der verschillende costuums
na te gaan, waardoor we den bezoeker de
lust zouden benemen dit zelf op te merken.
Wat echtftr niet onvermeld mag blijven is de
zeer belangrijke inzending van den heer E. S.
Ali Cohen, dit een overzicht geeft van de
kleedi g in Ned. Oost-Indie, en waarover we
dan ook in een volgend nummer, in verband
met de groote verzameling wsjang- poppen, een
en ander zullen mededeelen.
Ook zeer opmerkenswaard zy'n nog de
Volendammer- en Marker-meisjes en de twee
burgerweetges van den beeldhouwer Odé, die
we echter reeds vroeger op een tentoonstelling
van hem zagen.
R. W. P. JT.
TI ee Tentoonstellingen in den Haag.
Hoe in onze dagen de kunsten los zyn van
de gemeenschap, hoe krachten verstrooid wor
den die tot momentalen arbeid dienstig konden
zyn, hiervan zijn tentoonstellingen ds sinistere
getuigen. Het is vreemd, in een zaal te komen
waar uitingen van de meest verschillende na
turen zyn 'bijeengebracht, van d' een naar
d' ander te zwerven, van een avond van Voer
man naar een bokkingvrouw van Verveer, en
aldus nooit met dien grooten zuiveren indruk
heen te gaan die een wandschildering kan
geven in de hal waar zij gedacht werd.
Zij zijn wellicht nog ver, maar wanneer de
ty'den eens zullen gekomen zyn dat weer de
architectuur de hoogste verlangens der
noenschheid ten hemel doet ry'zen, hoe veel
gchooner plaats dan nu in hare verbrokkeling |
zal de schilderkunst dan innemen in den dienst
der gemeenschap. Echter vree «e men niet dat
de schilderkunst onzer dagen zich in de nieuwe
t\jden als een verschijnsel van vroegere ont
aarding zou moeten voordoen ; een enkel werk
van Israël», om den grootste der oudere grooten
van nu te noemen, zal aan een stillen wand
voortrt ffelyk zijn ; maar de eerste vereischte
om een sctiildery de decoratieve eenheid eener
kamer niet te doen verstoren, zal zijn de lijst
wtêr terug te brengen tot het ware begrip der
»omlysting", en heel den vergulden
tirelant\jnenwinkel die een tentoonstellingswand zoo
ongenietelyk maakt, naar het niet te doen
verhuizen.
Voorloppig hebben wy de zaken te nemen
zooals zy zyn, en dankbaar te wezen voor de
gelegenheid die de exposities aanbieden om
den arbeid onzer kunstenaars te beschouwen.
In den Haag houden de Hollandsche
Teekenmaatschappij en de Kanstkring hunn« ten
toonstellingen. Op die der Maatschappij kan
men van alles zien. Wie van Israëls en de
Marissen, Baur en Witsen genieten wil, kan
subliem werk dezer onsterfelyken hier vinden;
wie van lichter kost gediend is, en bij voor
keur de dorre teekeningetjes van Nakken, de
zonderlinge lorren van Elch. Verveer, de
ziellooze voortbrengselen van Eerelman en
eenige Italianen, of het zoepsappig portretwerk
van Thérèse Schwartze en Emile Wanters ziet,
oek hvj kan tevreden zyn. Over dezen kunnen
wy echter verder zwy'gen; want van eenige
ernstige kunstbedoeling geeft zulk werk geen
bly'k.
Dat de ouderen der groote meesters hier in
hun volle kracht zyn, kan anders ook niet
gezegd worden; al zy'n de Hannekemaaiers
van Jozef Israêls voortreffelijk, bij gaf toch
wel sterker bewijzen van zy'n macht; en ook
Willem Mans met zyn Eenden en Jacob met
zijn jaagpaard geven niet het hoogste. Mesdag
is voor zyn doen nog al frisch ; en Albert
Neuhuy's en Kever toonen zeer mooie binnenhuisjes.
Van Bauer's visionair werk is de Taj Mahal
te Agra het best. Zonderling is in zyn groote
Moskee te Delhi het misteekende gebaar van
den muzelman;1 en ook dit bewijst weer dat
Bauer, vooral wat figuur betreft, in werk van
kleiner afmeting door de suggestieve rankheid
zyner warrige lynen hooger schoonheden be
reiken kan. De Melancholie van Bastert is
het fraaiste wat er hier van hem is. In het
werk van Etienne Bosch is alty'd een zeker
streven zichtbaar om de praal van groote
architectuur te gev«n ; maar dat ik't ook door
hem bereikt zag, herinner ik my niet; en
slechts in zyn Gezicht op Napels voel ik iets
van de bleeke pracht waarnaar hy zoo vaak
schy'nt te zoeken. Haverman heeft hier wtêr
zorgvuldige teekeningen, en de Namiddagzon
van Josselin de Jong is van diens gewone
kracht, evenals het werk van Gabriël en Ter
Meulen. Hubert, met een Hoekje te Toledo,
moet oppassen niet Japansch te worden. In
Paul Rink's werk zijn voortreffelijke eigen
schappen van kleur en lyn. Voerman's prach
tige landschappen ontbreken ook niet; zyn
werk met dat van Witsen en Bauer is wel het
schoonste op deze tentoonstelling. Alty'd zal
bet een hooge genieting bly ven die goud-groene
avonden van Voerman, die trieste huizen van
donkere kolkjes van Witsen, of de glorieuze
tempelpracht van Bauer weer te zien.
Op de expositie van den kunstkring treft
men niets van hen aan. En dit gemis wordt
door het werk der anderen geenszins vergoed.
Op zeer weinige uitzonderingen na, is dit
alles middelmatig. Maar van W. A. van
Konynenburg was er een zeer mooie laan, in
enkel bruin-rood geteekend; en wat my vooral
trof was de wondere schoonheid van den ach
tergrond van wouden en heuvelen op zyn
schildery Herten. Het teedere werk van Mouly'n
in zy'n Appelbloesem en den forschen arbeid
van Hart Nibbrig in zyn zonnigen Zomer
terug te zien, was eene verblydenis. De
lithographie October van Edzard Koning is een
studieus stukje en ook zyn Waterleliën zy'n
zeer mooi. Akkeringa is weer frisch en de
Bock geeft oprecht werk, evenals Kamerlingh
Onnes in zy'n voortreffely'ke portretten. Onder
het beste hier hooren de uitstekende parysche
restaurant-typen van John Jacobson.
Van Toorop is er een groote inzending.
De tijd voor het geenszins diepzinnig noch
mystiek gedachtenwerk van dezen
lynen-virtuoos, al is het niet zóó als het gansch
onnoozel quasi-symboliek geschilder van M.
Stuber, zal, als de ware mystiek oprecht ge
voeld zal worden, van zelf wel voorby gaan.
v. M.
Parlementaire landschappen.
De- heer William Forster is een veelzydig
man; hy is een knap teekenaar en een niet
minder knap verslaggever van de debatten in
het Britsche Parlement. Aan deze dubbele
werkzaamheid danken de «parlementaire land
schappen" hun ontstaan, die dezer dagen te
Londen door den heer Forster zy'n tentoon
gesteld. Daar zy'n o a. te zien :
De politieke horizon, twee studiën in een
zelfde lyst. De eene toont een politieken
horizon, die opklaart; de andere een, die
zich verduistert.
De opgaande zon van den vooruitgang, ge
zien van den top der Magna Charta van Jan
zonder Lund.
Hei veld der conjecturen, een vaag en mistig
landschap.
Het terrein der onderstellingen, platte grond,
opstand en doorsnede, op de schaal van
l : 80.000, met verklaring.
De brandende bodem der polemiek, iets in
den trant van een gezicht in vogelvlucht op
eene verzengde Sahara. De grond is bezaaid
met lijken en met beenderen, door de kara
vanen achtergelaten.
Het arsenaal onzer wetten, een architectu
raal ontwerp.
De strooming der openbare meening, een
zeestuk met figuren. Hier en daar ziet men
ministers wanhopig met de golven worstelen.
Het trotsche isolement van den heer Gosehen,
eene allegorische figuur, uitgevoerd op ver
telling van den eersten Lord der Admiraliteit.
De groote dag der discussie,
electrisch-lichteffect.
De Dageraad onzer Vrijheden,
pastelteekening, enz. enz.
Vele leden van het Parlement woonden de
opening by' van deze tentoonstelling, die
eigenly'k eene internationale had moeten heeten.
Want de parlementariërs van alle landen, en
niet alleen de Engelsche, hebben de afge
schilderde onderwerpen geleverd.
iillllllllliliillllllliiiiHMiililmniMiliiiiilliilimiuiiiiilHimiiiMMliilliill
Yacantiecnrsnssen ia Arcnaeologie,
Tegen het einde van den afgeloopen
gymnasialen cursus richtte professor Holwerda te
Leiden een schrijven aan de rectoren, waarin
hy zy'n plan meedeelde om in de
zomervacantie eenige weken af te zonderen voor
cursussen ia de arcbaeologie, een studievak
dat door de meeste leeraren aan de gymnasia
slechts weinig, en dan nog zonder voorlichting,
is beoefend.
Yan dit vriendelijke en belanglooze aanbod
werd door ongeveer veertig deelnemers gebruik
gemaakt, en zoo werden de cursussen voor
deze in twee groepen verdeelde belangstellenden
l gegeven van 18?24 Juli en l?7 Augustns 11.,
aan den laatsten waarvan ondergeteekende het
genoegen had deel te nemen.
Professor Holwerda begon zy'n voordrachten
met de behandeling van het Grieksche kleed.
Met behulp van een flinke lap stof werden
aan een ledepop verschillende wy'zea van
kleedval en kleedopneming aangetoond. Meer
bizonderheden hieromtrent vindt men in het
boek van Studnitzka »Griechische Tracht."
Daarna passeerden de verschillende kunst
perioden de revue, terwijl het gesprokene
werd verduidelijkt door de bezichtiging van
photo's en van oorspronkelijke stukken en
afgietsels in de verschillende musea, waarby'
de heeren Holwerda Jr. en de Visser, doctorandi
in de klassieke letteren, zeer goede diensten
bewezen.
Na de archaïsche periode met haar over het
voorhoofd gestreken stijvekrulletjes, gebrekkige
behandeling der musculatuur, aan de opper
vlakte liggende oogen en stijve houding («linker
beentje vooruit") en de invasie van de kunst der
groote Oostersche cultuurvolken (Eaypte en
Assyrië), volgde een bespreking van de oude
Cyprische en Delische beeldhouwwerken, de ry
zittende beelden van Panormus naar Milete (op
de wijze van de sfinxen-allee by den tempel van
Karnak), de Samische, Naxische en Chüsche
scholen, de Aegineten (Smiles, Kallon en
Onatas), by wie reeds een duidelijker streven
naar anatomie en juist spierverloop, ofschoon
nog gebrekkig en half archaïstisch, valt waar
te nemen, «n de overblijfselen van den ouden
Pisistratus-tempel, waardoor we geleidelijk
gebracht werden naar het Parthenon en den
tempel van Olympia, waaromtrent zeer inte
ressante bizonderheden werden meegedeeld.
De groote leermeester uit wiens werkplaats
zy'n nog grooter leerlingen Phidiaa, Myron en
Polykleitos voortkwamen, was Agelaïdas van
Argos; beroemd tijdgenoot en mededinger van
Phidias was Alkamenes. Na hen komen
Praxiteles (wiens vader Kephisodotos de Eirene
met 't kind Ploutos maakte), Skopas, Leochares,
Lysippos, Eutychides, de Pergamenen en de
latere Hellenistische kunst. Van dezen werden
de kenmerkende opvattingen en eigenschappen
vermeld, het breede en forsche van Phidias
met zy'n grooten kleedval, zy'n «Standbein"
en »Spielbein"; Myrons »contortae figurae"
geïllustreerd door den Discuswerper; Poly
kleitos' figurae quadratae," blykend uit den
Speerdrager, de zoogenaamde kanon; de diep
liggende oogen en ideale uitdrukking van de
Skopas-koppen; de edele voorhoef dsbe
werktuiging en fijne detailleering in aangezicht en
spierverloop van Praxiteles («Hermes'',
»Satyr", »Eros", »Knidische Aphrodite", «Apollo
Sauroktonos"); de kleinere hoofden en slankere
liehamen van Lysippos van Sicyon
(«Apoxyomenos", »Farnesische Herakles" ?); het realisme
der Pergamenen met bun fijne lichtspiegeling
over de gewaadsplooien, soms voerend tot een
overdreven en plat naturalisme, dat zich boven
matig verdiept in de details. Zoo wordt ook
de latere Hellenistische kunst bombastisch, en de
kunstmiddelen zy'n niet toereikend om uit te
drukken wat men wil. Ook gaat men opzettelijk
archaïseeren en ontleent aan de groote meesters
van vroeger verschillende trekken. In den
archaïschen ty'd had men, om zoo te zeggen, een
inhoud maar geen vorm, thans heeft men een
vorm zonder inhoud; vroeger ontbrak het aan
uitvoerend, thans ontbreekt het aan scheppend
vermogen. Zoo ontbrak het in de vroegste
Christelijke kunst ook aan middelen om haar
gedachten uit te drukken, terwijl zij later,
vooral in de bouwkunst, zulke grandiose wer
ken schiep. Het godsdienstig ideaal der Grieken
verbleekt, de oude godsdienst sterft zyn eigen
dood. De kunstenaars gaan meer en meer het
menschelijke uitbeelden, benevens de lagere
daemonenwereld, Faunen, Satyrs, Kentauren,
Tritons, Hermaphroditen, Marsyassen, terwijl
ook het genre opkomt (»Kind met de gans").
De Aphrodite's worden behaagzieke, kokette
vrouwen (hurkende en kallipygische Venus),
de copiïsten vieren hoogty en het wemelt van
replieken, die met meer of minder virtuositeit
tallooze malen worden herhaald.
Met de bespreking van enkele algemeen
bekende beelden, die niet juist te dateeren
zy'n, drie Amazonenstatuen (waaronder de
Tra.demar]£
THEE - E. BRANDSMA.
Trademarlr
Nat. Tentoonstelling
van Vrouwenarbeid
te 's Gravenhage.
Zie in de afdeeling Hygiëne
de expositie van.
KOLDE?,! & COBBIÈRE,
nft LKJDSCH KHTK.Oft
O V_ .AMSTKKIJAM. «*w
?V* Verschillende Nouveauté's.
Gevestigd te Amsterdam, Damrak 74,
Goedgekeurd bij Koninklfjlt Hesliiit ran 3 December 1895, N". 38.
Maatschappelijk Kapitaal/1,800,000,
Directeuren: Mr. C. L. SCOTT en Mr. PAUL L. MULDER.
Commissarissen: W. J. GEERTSEMA, Amsterdam; JOAN H. SCHMITZ, Amsterdam; Dr. JB. VAX
GEUKS, Amsterdam; J. 0. VAN GOE>*S, 'sGracenkagf; Dr. S. J. HALBEKTSMA, liotterdam; Prof.
Dr. W. KAPTEIJK, Utrecht; Mr. J. LUDEX, Amsterdam; Prof. Dr. J. A. C. OUDEMAXS, Utreckt;
Jhr. F. VAN EEENEN, Zeist en K. W. SCOTT, Amsterdam.
f De Maatschappij verzekert pensioenen, uitte betalen zoo dikwijls en zoolang
de verzekerde door invaliditeit, onverschillig of deze voortspruit uit ziekte of on
geluk, buiten staat is zijne beroepsbezigheden te verrichten.
Persoonlijke Dienstplicht.
Onderlinge Ver zekering-Maatschap n ij
J U V E W T U S",
gevestigd te AMSTERDAM. Opgericht 1887.
Afd. I: Verzekering tegen de onkosten en geldelijke nadeelen aan
den Persoonlijken Dienstplicht verbonden.
Billijke premiën volgens verschillende tarieven.
Men vrage prospectus en verdere inlichtingen aan het Hoofdkantoor, DEN
TEXSTRAAT 41, of bij de verschillende agenten.
Cacaofabriek Mexico".
Cacaofabrikanten,
KOOG a. d. ZAAN,
HOLLAND.
PHILIPPONA KETELAAR,
Fournisseur de la Cour.
IC A I. V K R K T R A A T 166, J
GRANDE SPECIALITE POüR
Trousseaux & La vet t es,
Sur demande envoi franco de Devis et de modèles.
Ctiateau Beaa-cèdre Cologny (Genève).
Ie klasse Pensionaat voor Jonge Meisjes. Ged stingeerde opvoeding. Grondige
studie der talen, wetenschappen en kunsten. Heerlijk gelegen aan het meer van
Gei.ève. Groote tuin. Prospectussen verzendt de directie.
't Wordt meer dan tijd
om EEN YL..1G te koopen, omreden het niet mogelijk is elkeen de
laatste 14 dagen te bedienen.
Beste kwaliteit Vlaggen, kant en klaar,
van Katoen 235 cM. by 4 El ?2.?, iedere 1A El langer 20 Cent.
Wol 235 4 5.75, M 67
Kat-oenen Wimpels 4 0.553, 1A , 5
Wollen 4 l 20, X 15
Stalen franco op aanvraag.
II. II. KOLTHOF, Fabrikant, Almelo.
DRINKT nOLLANDIA" TAFELWATËR.
Heden verscheen
EEN KKONINGSLIED
DOOR
Dr. H. J. A. M. SCHAEPMAN.
Inhoud: Opdracht. Eroningsovatie. Kroning. Klokken
spel. Huldiging. Slotzang.
Een groot gedicht, keurig uitgevoerd in kicarto formaat.
Pr|)s 9O cents
Uitgave Yan VAN HOLKEMA & WARENDORF te Amsterdam.
KINADRUPPELS van Dr. DE VRIJ,
Het krachtigst werkend middel tegen
Malaria (binnenkoortsen) algemeene
zwakte, bloedarmoede en bleekzncht.
Vraagt overal de Q verzegelde flacons
a f 1.?, voorzien van nevensstaand
fabrieksmerk. Men lette daarop.
Bjj overmaking van een postwissel
/ 1.15 volgt franco toezending door de
Chemische Fabriek
van H. HAHNINO, Den Haag.
DE nvu.si m; intoom \uimk
139 Bilderdijkstraat, 's-Gravenhage,
verzendt na ontvangst van postwissel,
franco door geheel Nederland:
Divwa Gebak in trommeltjes en
LUXT5 TROMMELS waarvan Prijs
courant op aanvrage wordt verzonden.
LUXE TROMMELS inhoudende Zoute
Krakelirgen of Zoute Bollen 90 cents;
Zoutstengels 95 c'nts- Bitterkoekj"8
? 1.50; Zandkoekjes (Theario) ? 1.70.
SPECUL.AAS Friesche ?1.20,
Ie soort ?1.10, 2e soort ?0.95.
N.B. 2 trommeltjes HAAGSCHE
Beschuitjes 95 cents, 2 trommeltjes
Anysbeschuitjes ? 1.15.
J. KOETERS v. LENNEP, Directeur.
SMITS & SCHDLZ,
Tiiinarch itecten,
NAARDEN en ZEIST,
belasten zich met den aanleg en de
verandering van kleine en groote
Tuinen, Parken en Buitenplaatsen.
Alom voorhanden:
A A L T J E.
Nieuw Nederlandsch Kookboek.
Achttiende, gelicel opnieuw bewerkte druk,
door Mcj. O. A. CORVER.
Prijs / 1.25, gebonden ? 1.65.
BOEKBINDERIJ.
(Album- en gortefeuillefabriek.
KERKSTRAAT 53, AMSTERDAM.
SPECIALITEIT IN
Kantkussens voor Kant borduren,
ELI4S P. VAN BOMMEL.
tamlooze Venn. I1\GIEA ,
te AMSTERDAM.
(Goedgekeurd bij Kon. Besl. van il Mei -1897, No. 63.)
Kantoor en Hoofdmugazijn:
ROKIN 128 o.d. Jfed. Bank (Telephoon 1884).
Magazijnen:
CONSTANTIJN HUÏGESSSTRAAT 98, hoek
Overtoom (Telephoon 1349).
KLOVENIERSBURQWAL 2, hoek
Nieuwmarkt (Telephoon 1979).
Speciale inrichting voor verkoop en verhuren van
ARTIKELEN VOOR ZIEKENVERPLEGINB
als Ziekenledikanten, -stoelen, -wagens, enz.
pe:atie- ea <Specalamtafels ea joelen, enz.
Aseptische en Antiseptisehe Verbandstoffen.
Breukbanden. Buikgordels. Gezondheidscorsetten.
Lucht- en Waterkussens en dito Matrassen, enz. enz,
E E N I O ADRES voor het vervoer van Zieken en
Gekwetsten per Raderbrancard (met luchtbanden) volgens tarief,
zoo buiten- als binnenlands en onder geleide van speciale beambten.
Q
2:
CD
pCP
O
Se.
o
w?
0
00
g
(W