Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1108
eindig beter te zien geweest en had deze teere
materie in haar ragfijn gewirwar van
gr\jswitte lijnen op een donker fond, beter tot
den beschouwer gesproken.
Er zjjn meer dingen in het tentoonstellings
zaaltje niet goed te overzien, wat wel zijn
oorzaak zal hebben in het feit, dat de com
missie over niet genoeg plaateruimte kon be
schikken en dit is te meer jammer, omdat
zoo'n schat van allerhande mooie dingen hier
aanwezig is.
Zoo had ik heel gaarne de mooie
volkskleederdrachten en sommige kanten hullen
niet zoo opeengehoopt willen zien; de vitrine
met kerkgewaden etc. is zoo overvol, dat men
niet dan met de grootste moeite een afzonderlijk
stuk zich in zyn geheel kan denken en dit is
zoo jammer, want die witte kasuifel, waarop
een geel kruis, gevuld met kraaltjes ornament,
en die stola met een goud op oud rood en
blauw bewerkten achtergrond, zijn toch te
belangrijk om zoo op n onder n boven elkaar
te worden gehangen.
Het is een verblyde'd verschijnsel, dat waar
vroegere tijden ons zoo hoopvol voorgingen,
tegenwoordig weer sprake is van een
deugdeIjiken wederopbloei der textiele en versierende
kunsten, want de moderne afdeeling mag er
gerust wezen, ik zie haar althans met heel
wat meer genoegen dan de schilderijenat'd eling.
Er is hier een mooi verzet op te merken
tegen het alledaagsch gedoe van eenige jonge
juffrouwen die hun handwerbje maken"" en
het ernstig streven dat valt waar te nemen
om tot zuiver geconstrueerde dingen te komen,
geeft red n om te veronderstellen dat wij de
alles versuffend-conventioneele periode te boven
zjjn en dat wy een mooie toekomst van
kunstvol vrouwenwerk tegemoet gaan. Wat mij
onder het vele goede vooral is opgebleven
waren een stoel en een kam rschut, welke
beiden zoo logisch van opbouw en samenstelling
waren en waarop de versieringen zoo direct
verband houden met constructie en materiaal
dat tiet menigen mannelijken kunstenaar te
denken zal geven.
J. G. V.
Aisterflaiscli Knnstnienws.
Wien het te doen is, om onzen grooten
meester Jozef Israels in den vollen glans zyner
gaven te bewonderen, die brenge een bezoek
aan de kunsthandelaars A. Preijer en E. J. van
Wisselingh. Bij den eersten is, uit Londen
van een« expositie te huis komende, nogmaals
het imposante, groote doek De Ankerdra^ers"
te zien, dat in 18b9 voor 't eerst op de wereld
tentoonstelling te l'arijs. later ook te München,
Berlyn en Bud a-Pest geëxposeerd was. Naar
omvang en blyvende kunstwaarde is dit
schild|ry een museumstuk, en het ware te wenschen,
?ïat deze creat e ru voor goed in eene der
stedelijke musea werd ingelijfd. De groote
overtuigende kracht, welke Israels in dit
schilder^ ontwikkelt, boeit niet minder als
zyn schoonste interieur. B\j Prfyer ziet men
slechts ten deele de groote werking, maar
nog levendig is ons c?e indruk, welke De
Ankerdragers" te Parijs op ons maakte, alwaar
het van eene groote afstand zichtbaar was, en
met de Nacht aan het strand te Schevemngen"
van M s^ag aan de schoon e Hollandsche ver
zameling grooten luister gaf.
Wie ontfermt zich over I<rael's krachtige
schepping ? ... .
Maar niet minder boeiend is het kleine schil
derij je van den meester, ongeveer uit 18ö7,
waarvan de Firma E. J. van Wisselingh de
bezitster is. Het werk stelt een naaistertje
voor, dat voor het yenster in de kamer gezeten,
een oogenblik schijnbaar hare arbeid staakt,
daar naar vrouwelijken aard hare gedachten
dwalen om zich pijlsnel te bepalen op andere,
misschien liefelijkere dingen. Welk een onder
scheid in de behandeling met het zooeven om
schreven groote doek. Terwijl uit de Anker
dragers" voornamelijk groote intieme werking
spreekt, geniet men in dit kleine, aanvallige
tafereel tevens uiterst gesoigneerd schilderwerk.
Fyn en teer is het gevoeld en weergegeven, en
toch grijpt, even als by de Ankerdragers", de
onmiddellijk op ons inwerkende natuur zoo
zeer aan.
Een kleine arbeid, De Schelpenvisacher",
verraadt niet minder de kracht des meesters.
Niet minder belangrijk echter is een schilderij
van Mauve, dat, ongeveer in 1880 ontslaan,
jaren e'gendom was eener fransche collectie en
hier onbekend is. De fijne kolorist doet ons
een boomgaard met wijd verschiet aanschouwen,
waarop het sterke zonlicht speelt; een blauwe
hemel vormt den achtergrond; eenige hoenders
verlustigen zich in het groen; eene vrouw is
bezig de wasch te bleken. Niettegenstaande
de sterk werkende verlichting van het geheel,
ademt deze schoone creatie kalme rust, en ver
tegenwoordigt treffend de vrolijkheid van een
zonnigen dag in Holland.
Het in warme, verzadigde tinten behandelde
werk, bewast, dat groote talenten nu en dan
ook een gebied kunnen behandelen, dat buiten
hunne richting licht.
Zoude misschien daarom De Ankerdragers"
van Israëls geen kooper vinden, omdat de meester
in dit wet k ons niet in een binnenhuis doet
ky'keii ?
In drie kleine schilderyen bewijst de zeven
tigjarige Gabri-1 nog een fijn en pittig kunste
naar te zyn; in een acbterhoekje in Drenthe
en vooral in een blik op het Abkouder meer
geeft hy hiervan voldoende rekenschap.
J. H. S.
Jacob Maris.
Tot den 22en October zijn bij Van Wisselingh
en Co. een collectie schilderijen en enkele
aquarellen van Jacob Maris tentoongesteld.
Het witte bruggetje met de melkvrouw op
den weg is er in twee stukken, waarvan het
kleinste in zyn rake vegen zeker wel te ver
kiezen is boven het meer uitgewerkt grootere.
In zijn landschappen toont de meester zich
niet minder dan in zijn molen in de sneeuw
of zyn prachtige stedengezichten, waarin al
de woelige kleurenrijkheid van de dampige
atmospheer van Holland's groote steden. Er
is er n vooral, een landschap, van groote
aantrekkelijkheid en frischheid.
Dat Mam' zeeën heel wat anders zijn dan
het drooge fabriekswerk van Mesdag, behoeft
zeker wel geen betoog meer. De koele wind
der zee, het altijd en altijd door ruischen en |
de eeuwige kleurenwisseling der golven heeft i
Maris op zyn talrijke strandgezichten op j
onovertrfffelyke wy'ze gegeven.
Maar laten wy vooral niet vergeten het
kleine houtskoolteekeningetje, dat achter in
de zaal in den hoek bij het raam hangt; dit
kleine boschgezichtje is van zoo'n wondere
schoonheid, zoo geheel in de beste kracht van
den meester, dat wy er zijn fraaiste schilderij
niet boven verkiezen zouden. ? v. M.
Kunstnijverheid.
Voor eenige weken is in den Haag
(Kneuterdyk 10) door de firma John. Th. Uiterwyk
& Co. eene permanente tentoonstelling van
kunstwerken geopend, die zeer onze aandacht
verdient. Holland'che, Belgische, Fransche,
Engelsche, Duitsche en Amerikaansche kunste
naars en firma's steunen deze jeugdige instel
ling, alwaar op 't oogenblik hoofdzakelijk
kunstindistrueele scheppingen de overhand hebben.
Het meest boeit de Belg Van de Velde, van
wien twee ameublementen en meerdere kleinere
creaties geëxposeerd zijn. Van de Velde, voor
heen schilder, heeft zich met alle kracht op de
kunstindustrie geworpen. Hoewel niet met eene
groote fantasie uitgerust, hebben alle zyne wer
ken echter iets oon-pronkelyks, en de kunstenaar
die zyne gedachten in mooie ly'nen weet neer
te leggen, munt boven alles door karigheid en
eenvoud van versiering uit.
Zijne ameublementen voor eene slaap- en
eetkamer zyn tegenover elkaar geplaatst en
vormen beiden met stoelen vuurhaard, tapyten
en plafond, een geheel. Het eerste in donker
Australisch hout werkt ernstig, terwy'l het
ameublement voor de eetkamer, in Afrikaansch
materiaal vervaardigd, vroolijk stemt. Beide
creaties zyn intiem gecomponeerd, en spreken
van persoonlek overtuigende opvatting. De
stoelen voldoen aan het eerste vereischte van
gemakkelyk zitten; ook de vuurhaard met
glasmosaïek, in roodkoperen beslag gevat, vol
doet zeer. Niet minder sympathiek is de elek
trische lamp.
Zeer gedistingeerd werkt het groen-gryze
behangsel der slaapkamer, dat in effen tint ge
houden, slechts boven tegen het plafond, door
een geornamenteerde rand van oorspronkelijke
vinding wordt afgesloten.
Ook kleinere creatit s van den Belg Van der
Velde interesseeren; o. a. een inktkoker, een
koperen deurslot met plaat en kruk, alle deze
voorwerpen hebben type, en het is gemakkelijk
den schepper ook in deze zaken te herkennen,
die alle door aantrekkelijke eenvoud opvallen. De
verzameling bevat verder: schoon glaswerk van
de Amerikaansche firma Tiffany en van het
Fransche huis A. Bigot & Co.; de groote achter
zaal bevat tien kleine schilderyen van den
Hollander Isaacson, deels bybelsche tafereelen
voorstellende.
Een ieder die zich voor kunstnijverheid in
teresseert, zal met genot da tentoonstelling der
jonge firma bezien wy wenschen haar een
goede toekomst.
J. H. S.
Maatschappij Arti et Amicitia".
Bestuurderen der maatschappij Arti et Ami
citia mochten door tusschenkomst van den
edelachtbaren heer Burgemeester van Amster
dam ontvangen van Hare Majfsteit de Koningin
eene gift van twee honderd vijftig gulden
ten behoeve van het aan de maatschappij
verbonden fonds voor weduwen en weezen
van kunstenaars.
millllilltillllllllllimiillllliiilliililiilMilniHHiiHilliiiiiimiimmiMiiiiii
Mallaraé.
Uit de gelederen der gedachtenreeksen te
treden en naar willekeur wederom in te
springen in den logischen voortgang van het
denken en dan weer als het hem belieft de
lijnen van gevoel en verstand te verlaten, is
slechts aan den moedige gegeven, aan een
gedachtenacrobaat van zeldzame kracht. Ia
de hooge luchten' stapt hy over onzichtbare
koorden van sentimenten en niet hem die
daarboven stapt met den balanceerstok van
zijn eigen ik, maar ons arme toeschouwers
gry'pt de duizeling in de hersens en schy'nt
ze te vervluchtigen tot ijle lucht.
Een dier waaghalzen is Stephane Mallarm
geweest. Geweest, helaas, want ook hy is nu
dood. Charles Cros, Verlaine, Himbaud en nu
Mallarmé.
Hy wordt door eenigen gehouden voor den
grootsten dichter die Frankryk in deze eeuw
heeft voortgebracht. Door zich met de scha
duwen van het onbegrijpelijke te omhullen,
slechts enkele lichtpunten te ontsteken in
zeeën van duister verstand, weet hy uitmun
tend een geheimzinnige macht rondom zijne
zielsvlam te scheppen.
Het onbegrypelijke, het vage, het onlogische,
het werkelyk onzinnige van zijn proza en
verzen maakten dat hij door het gros der
menschen voor een farceur en bedrieger werd
versleten, en deze aan zijne verzen geen enkele
waarde toekenden. Gesteld dat dezen gelijk
hadden, dan nog is hij de eerste geweest die
zoo iets beproefd heeft. Na hem zyn er meer
deren gekomen dien in zijne manier zijn door
gegaan. In een prozastuk heeft eenige jaren
geleden by ons Jac. van Looy eene dergelyke
manier aangenomen.
Het is by'na tien jaren geleden, dat ik Mal
larmébezocht in zyn appartement van de Rue
de Rome. Het was op de derde verdieping
en zyn woning bestond uit kleine kamers.
Daar woonde hy' met zijn vrouw, eene groote,
onbeduidende Duitsche, en zyne dochter, een
fijn delicaat, maar pittig en geestig jong meisje.
Hy pontifieerde gaarne en hoog en rhetorisch
waren meestal zyne uitspraken, niettegenstaande
zyne groote beminnelijkheid. Toen tegen
middernacht de dames zich hadden verwyderd
en de meeste gasten waren vertrokken, ver
stoutte ik my eindelijk hem direct te lyf te
gaan met de vraag: Nu, Mallarmé, wat wilt u
eindelijk ? waarop hij mij antwoordde, dat de j
essencie van zijn kunst was: pirouetter sur |
une idee. Had hij eenmaal een idee vast dan
kon het geen kwaad al maakte hij ook de
dolste zijsprongen. Steeds hield bij ze vast,
onbewust somtijds: ja. in het geluk van ze
gevonden te hebben, vergat hij het logische
denken. Hij bekende een groot bewonderaar
van Flaubert te zijn, maar achtte Zola een
min artiest, alhoewel hij bij het lezen van
Nana de zachte huid van de heldin met zyn
vingers dacht te voelen zooals hij zeide.
Hij was een fijne geest en zijn gemoedsleven
ging tot de meest subtiele hoogten. Hem na
te volgen in zijne vluchten is uiterst gevaarlijk,
dit bewyzen de gedichten van hen die getracht
hebben te doen wat hy deed. Geen enkele
j heeft ooit verzen gemaakt als deze: Tout
j orgueil fume-t-il du soir. Torche dans un
branle touffée, sans que l'immortelle fumée
ne puisse a l'abandon surseoir enz. enz.
Zijn dood, meer dan die van Verlaine, laat
eene leegte achter in de fransche litteratuur,
want Mallarméwas een centrum, van hem
ging eene leiding uit en men erkende in hem
een opperhoofd. Ook klonk zijn stem luider
dan die van den auteur van »Sagesse", wiens
eenvoud soms den grond te veel raakte, terwy'l
de laatste in forschere rijzing hooger steeg.
Niet allén in Frankry'k was zijn glorie groot,
ook in Duitschland en Engeland werd hij door
de geraffineerde geesten zeer bewonderd. Zoo
zeide Stefan George by' zyn bezoek in Holland,
dat iemand verhevener dichter is, naarmate
hij Mallarmémeer waardeert.
Het rhytme der sensatie te vinden, de klan
ken te wiegelen, te deinen, te laten dry'ven
door de opkomende nevels der hersens. Nooit
bang voor de botsingen met de zuivere rede;
de klank te laten klinken een-na-een zonder
de alliage der nevenbegrippen. In plaats van
bloot substantieven te geven, verbond hy de
substantieven en andere woorden met vreemde
bruggen van werkwoorden, bruggen die veelal
hangen over afgronden waarin geen licht ooit
zal schynen, zoolang de menschelyke intelli
gentie in het tegenwoordig stadium blyft.
Het zich inhouden wanneer de afgrond
roept. Steeds meester over zijn stap. De weelde
van den rhytmus voor onze oogen te spreiden,
onze zielen te omhangen met de fluweelen
mantels zijner donzige volzinnen om ons dan
weer bang te maken met zyne klagenden mist
hoorn en ons te doen varen in zware nevels.
Dat alles heeft de dichter kunnen doen en
heeft hem een plaats aangewezen in de
litteratuur, waarop voor hem nog niemand
heeft gezeten.
De stoel is nu ledig.
EEENS.
Stepte lallarmé.
Met Stephane Mallarmé's dood is weer het
koningschap onder de Fransche dichters vacant
geworden, een koningschap dat hy trouwens
lang niet onbetwist voerde. Na Victor Hugo
was de waardigheid, altoos een soort zwe
vende waardigheid, vluchtig en wolkachtig
als de poëzie zelve, overgegaan op Leconte
de Lisle, daarna had men Verlaine de korte
vreugde van scepter en stralenkrans gegund,
na Verlaine's dood was Stephane Mallarmé,
de stille leeraar in het Engelsen, xprince des
poètes" geworden. De titel was wel niet offi
cieel gegeven, maar toch had eene vergadering
van jonge letterkundigen, in de bureaux van
het tijdschrift La Plutne er voor
byeengeroepen, by meerderheid van stemmen er over
beslist.
In Stephane Mallarméwaren zeer zeker
twee naturen. Hjj was een uiterst correct,
uiterst nauwgezet en braaf leeraar in het
Engelsch aan de colleges Rollin en Condorcet,
gaf z^:ne lessen consciencieus en voedde zijne
leerlingen op in het flinke zuivere Engelsch,
dat hun in later leven nuttig zou zyn. Daar
entegen hield hy iederen Dinsdagavond voor
minder jonge Franschen een privaatcollege
over poëzie en taal, over symbolisme en instru
mentisme, waarvan de resultaten in hunne en
zijne verzen hem door de menigte, op een
afstand, voor een gek of voor een kwakzalver
deden houden.
Zyn eigen verzen zijn van twee soorten;
er zyn er bewonderenswaardig mooie bij,
terwijl andere, als antieke raadsels, geheele
geschiedenissen als oplossing behoefden, en
de oplosser nog nooit zeker was, dat hij juist
ha<l geraden. In een artikel van De Wyzéwa
(Figaro 1892) vinden we deze curieuse be
kentenis : »Er is een tijd geweest, toen ik er
over dacht, een dik boek te schryven als
commentaar op eei paar verzen van Stephane
THEE - E. BRAIVDSMA.
Trademark
Trademark
Nat. Tentoonstelling
van Vrouwenarbeid
te 's Gravenhage.
Zie in de afdeeling Hygiëne
de expositie van
KOLMEIJ&COBBftRE,
.AMKTB KUAM. "
Verschillende Xouveauté's.
talooze Yenn. HYGIÉA",
te AMSTERDAM.
Goedgekeurd bij Kon. Besl. van 31 Mei 1897, No. 63.)
Kantoor en Hoofdmagazijn:
ROKIN 128 o.d. Ned. Bank (Telephoon 1884).
Magazijnen:
CONSTANTIJN HUYGESSSTRAAT 98, hoek
Overtoom (Telephoon 1349).
KLOVENIERSBÜRGWAL 2, boek
Nieuwmarkt (Telephoon 1979).
Speciale inrichting voor verkoop en verhuren van
ARTIKELEN VOOR ZIEKENVERPLEGING
als Ziekenledikanten, -stoelen, -wagens, enz.
peiatie- en .Speculumtafels en (Stoelen, enz.
Aseptisehe en Antiseptisehe Verbandstoffen.
Breukbanden. Buikgordels. Gezondheidscorsetten.
Lucht- en Waterkussens en dito Matrassen, enz. enz.
EEN I G ADRES voor het vervoer van Kieken en
Gekwetsten per Raderbrancaril (met luchtbanden) volgens tarief,
zoo buiten- als binnenlands en onder geleide van speciale beambten.
O
«D
00
trti-j
CD
e»
"i
O
o
en?
S
00
o
Cacaofabriek Mexico".
Cacaofabrikanten,
KOOG a. d. ZAAN,
HOLLAND.
PHILIPPONA KETELAAR,
KAL, VERSTRAAT 166, AÜSTERO^JH.
SPECIALE INRICHTING voor het vervaardigen van volledige
Uitzetten en Luiermanden.
Op aanvraag worden prysopgaven en modellen franco toegezonden.
Gevestigd te Amsterdam, Damrak 74,
(joedge&evrd bij Koniiililijli Besluit ran 3 Dcvi'mltcr lrt)5, A'°. 38.
Maatschappelijk Kapitaal ?" 1,800,000.
Directeuren: Mr. C. L. SCOTT en llr. PAUL L. MULDER.
Commissarissen: \V. J. C4EERTSEMA, Amsterdam; JOAX H. SCHMITZ, Amsterdam; Dr. J n. VAN
C.KUNS, Amsterdam; J. (,'. VAN GOEXS, 'xGiaccnhar/e; Dr. S. J. HALBERTSJIA, liottcraam: l'rof.
\ir. W. KAPTKI.TX, Utrecht; Mr. J. LUDEN, Amsterdam; Prof. Dr. J. A. C. OUDKMAXS, L'tm-lit;
Jl;r. F. VAX KEEXEX, /eist en K. W. SCOTT, Amsterdam.
jjf De Maatschappij verzekert pensioenen, uit te betalen zoo dikwijls en zoolang
de verzekerde door invaliditeit, onverschillig of deze voortspruit uit ziekte of on
geluk, buiten staat is zijne beroepsbezigheden te verrichten.
DRIMT HOLLANDIA" TAFELWATEK.
KINADRUPPELSvanDr. DE VRIJ,
Het krachtigst werkend middel tegen
Malaria (binnenkoortsen) algemeene
zwakte, bloedarmoede en bleekzucht.
Vraagt overal de Q verzegelde flacons
a f 1.?, voorzien van nevensstaand
fabrieksmerk. Men lette daarop.
Bg overmakicg van een postwissel a
/ 1.15 volgt franco toezending door de
Chemische Fabriek
van H. N INNING, Den Haag.
DE IIAVI.SI IIK IMiOOllFUÜtltk
139 Bilderdijkstraat, 's-Gravenhage,
verzendt na ontvangst van postwissel
franco door geheel Nederland:
Divers Gebak in trommeltjes en
LUXE TROMMELS waarvan Prijs
courant op aanvrage wordt verzonden.
LUXE TROMMELS inhoudende Zoute
Krakelingen of Zoute Bollen 90 cents;
Zoutstengels 95 cents ? Bitterkoekjes
? 1.50; Zandkoekjes (Theario) ?1.70.
SPBCUL.AAS Friesche ?1.20,
Ie soort ?1.10, 2e soort ?0.95.
N.B. 2 trommeltjes HAAGSCHE
Beschuitjes 95 cents, 2 trommeltjes
Anysbeschuitjes ? 1.15.
J. ROEIERS v. LENNEP, Directeur.
Persoonlijke Dienstplicht.
Onderlinge Verzekering-maatschappij
J U V E W T IJ &",
gevestigd te AMSTERDAM. Opgericht 1887.
Afd. I: Verzekering tegen de onkosten en geldelijke nadeelen aan
den Persoonlijken Dienstplicht verbonden.
Billijke premiën volgens verschillende tarieven.
Men vrage prospectus en verdere inlichtingen aan het Hoofdkantoor, DEN
TEXSTRAAT 41, of bij de verschillende agenten.
KrijfjsUst ran Mr. Cliaffie.. Mevr.
Chaffie. »Lieve man, weet je ook
een middel, om te maken, dat Betsie
haar levertraan inneemt. Als ik haar
zeg wat het is, zal ze 't niet opdrinken
en als haar niet zeg wat het is, zal ze
het ook niet doen."
Mr. Chaffie. »Wel m'n goeie
mensch, dat is voor zoo'n snoepachtig
kind al heel gemakkelijk. Je zet het
kopje voor haar op de tafel en zegt
doodeenvoudig, dat ze er niet aanko
men mag."