Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
-so. 1]
de lage tonen een weinig vlak in de hoogte
beter; hoewel minder dan hare kunstzusters
ten vorigen jare, wordt toch nog door haar te
veel aan het tremolo-duiveltje geofferd. De
tenor Ferrari als des Grieux vond ik een wei
nig te oud in grime, zyn stem klinkt aange
naam evenals die van Lescaut, Corradetti. De
andere parfjjen traden minder op den voor
grond, waren echter allen bevredigend. Het
koor is het zwakke punt der italiaansche opera.
Men zal bepaald een nobeler klankgehalte
moeten trachten te verkrijgen, wil dit
belangrjjk onderdeel een onvermengd genot opleveren.
De regie scheen mij toe in zeer goede handen
te zy a ; van de betrekkelijk kleine ruimte op
het tooneel, werd een zeer goed gebruik ge
bruik gemaakt.
En nu het werk zelf. Puccini heeft, evenals
Massenet, zjjn onderwerp ontleend aan Prévost's
Manon Lescaut. Hy heeft echter niet altijd
dezelfde scènes behandeld, als zijn fransche
collega. Voor my nu is de hoofdpersoon
niet belangrijk genoeg, om met haar te kunnen
medeleven; en als men geen sympathie ge
voelt voor de voornaamste figuur uit ean werk,
krijgt men onwillekeurig den indruk dat alle
moeite en arbeid is besteed aan iets dat het niet
waard is. Daarom vond ik vele goede momenten
in Puccini's Manon, zooals de finales van 2e en
3e acte en de geheele vierde acte, maar,
medegesleept ben ik niet. Daar de italiaansche
opera dit jaar zoo degelijk is eaamgesteld, hoop
ik spoedig eens een voorstelling van een ouder
werk te gaan bijwonen.
Dinsdag 1.1. maakte mevr. Madier de Montjau
hare rentree in de Nederlandsche opera, als
Julia in Gounod's opera Romeo en Juli a. Een
gedeelte der voorstelling woonde ik bij en
aangenaam is het mij te verklaren, dat mevr.
Madier uitstekend bij stem was en dat zij nog
dezelfde bekoorlijke, gracieuse en gedistingeerde
verschoning te genieten geeft, ali verleden jaar.
Mevr. Madier werd na ieder bedryf gehuldigd
met een schat van bloemen. Dit zal baar zeker
de overtuiging hebben verschaft, dat het publiek
het betreurd heeft, dat zij niet dadelijk na
de opening van het seizoen hare vroegere plaats
kwam hernemen. Verder moet ik over de
uitvoering zwygen,met het oog op den grooten
omvang die dit artikel heeft verkregen; trou
wens eerst onlangs schreef ik over Gounod's
Romeo en Julia.
Tot mijn leedwezen had ik geene gelegenheid
gepassecrden Woensdag den Hildach-avond bij
te wonen.
AST. AVEKKAJIP.
Rembrandt en Six.
Eersamen Discrelen Sr.
Rembrandt Harmszen van Byn
tot
Amsterdam.
Lieve Vriendt
Ik herkenne u niet meer. Gij placht niet
soo hoog te loopen met de rij kaerts en vreemde
snoeshanen die 100 of 20 stuivers geven om uw
werk te begapen, omdat het de mode van Parys
is, en er voorby' loopen wanneer zij het om
niet kunnen zien, gelijk bij my.
Wilt gy evenwel de oorzaak weten waarom
mijn beeltenis en de overige werken in mijn
huis daar zyn gebleven; Sinjeur Jan Veth,
de schilder, heeft het reeds gezegd, niemand
heeft een schildery gezonden dat gaaf en
ongeschonden was en ttffens van den eersten
rang, behalve de Magistraat van Amsterdam.
Maar de heeren wisten wel dat zy
kattenkwaad deden, want zy hebben thans commis
sarissen van advies over der stede schilderijen
ende zy en hebben haarlieder advies niet
gevergd.
Voorzichtigheid is de moeder van de
porseleynkast. Reeds zyn zoovele van uw beste werken,
tot onkenbaar wordens toe vernield, dat er
waarlijk niet te groote voorzichtigheid tot
behoudt der overige kan betracht worden.
Haestich, Amsterdam, Allerzielen 1898.
U. L. Vriendt,
Voor copie conform, JAN Six.
J. Six,
Tesselschadestraat 23.
Een plan,
Het Vaderland acht het oogenblik geschikt
»naar aanleiding van de Nachticacltt" nog eens
het denkbeeld ter sprake te brengen in 189.)
door den heer Vogel geopperd, om nameljjk
een bescheiden museum-gebouw te stichten
voor een uitgezochte collectie van onze
heerly'kste oude kunst. De heer Vogel achte dat
ideaal »eene zeer uitvoerbare en practiesche
daad. lo. omdat daaruit volgt, dat het bestaande
in vele opzichten schoone gebouw onaangetast
kon worden gelaten ; 2o. omdat een voldoende
verbouwing zeer veel geld zou kosten; 3o.
omdat dat bespaarde geld voor een goed deel
reeds het bescheiden verlangde museum zou
dekken, en eindelijk omdat we het tweede
museum op de wyze zooals we omschreven:
als een monument voor het kunstlievend Neder
land zouden beschouwen, waarin ook een plaats
moest worden verleend aan de allereerste wer
ken onzer moderne kunst, mits van over
leden kunstenaren, om doordoor al de legio
invloeden te ontwijken, die aanleiding zouden
kunnen geven, dat het nieuw model eveneens
spoedig tot een magazyn van allerlei zou worden
gebruikt.
»Wat zou onze Rembrandt juichen, wanneer
hy voortaan niet meer werd gestoord door
allerlei wat beneden hem staat!
»Wat zou de Nederlandsche Regeering
toonen een by uitnemendheid practische te zijn,
wanneer zij het volk een kunsttempel bood,
waarin het niet op een dwaalspoor gebracht
werd !
»Daar zou het uitsluitend kunnen bewonde
ren, zeker zijnde dat al het bewonderde het
ook zeker verdiende waaruit vanzelf voort
vloeit, dat de schifting der oude werken, be
stemd voor dit model museum moest gebeu
ren door erkende en eerste kunstenaars, of
wel door een commissie, waarin zy in de meer
derheid zijn."
Het kan ors doel niet zyn, dit «ideaal1' te
toetsen; maar afgescheiden van de verdienste,
die dit denkbeeld zelf moge hebben, is toch
de vraag geoorloofd: wat de Musea-directeuren
wel zouden zeggen, als men eens al de aller
beste stukken aan de verzamelingen onttrok !
eenvoudig omdat het Rijksmuseum-gebouw op
zichzelf in zijn geheel kon blijven, het niet
al te duur zou wezen en opdat de
bezichtigers dan zeker konden zyn, dat al het be
wonderde het ook verdiende!
Een Dnitscli oordeel oyer de plaatsing
van de Nachtwacht".
In de Dresdner Anzeiger van 29 October
schrijft dr. Paul Schumann o. a.:
»Bekanntlich führt »die Nachtwache" dieses
Namen durchaus mit Unrecht, denn es ist
nichts weniger als ein Nachtstuck, vielmehr
im Vordergrunde vom herrlichsten
Sonnenscheine durchstrahlt, der seine Reflexe auch
in die Tiefen der geraumigen Hausflur, den
Schauplatz der wunderbaren Darstellung,
schickt. Dass man dieses Bild so lange für
ein Nachtstuck halten konnte, zeugt für die
Stumpfheit der Sinne der meisten Menschen,
und dass diese Stumpfheit der Sinne noch
langst nicht ausgestorben ist, dafür zeugt die
grundverfehlle Ausstelhtng dieses
Renibrandtschen Hauptlildes im neuen Rvjksmusetim zu
Amsterdam, wo es am Ende einer Saulenhalle
inmitten eines weiten Saales durch Oberlicht
?vollig um seine Wirking gebracht wird.
Men konnte lachen um die Weisheit des
Architecten der dem Rembrandtschen Bilde
so als »point de vue" einen repriisentativen
Platz anwies, und dam i t gewiss Rembrandt
Ehre anthun wollte, wahrend er ihn in
Wirklichkeit tief schaiigt; indess die Sache
ist doch viel zu bedauerlich und nicht min
der bedauerlich ist es, dass die reaktioLiire
Leitung des Kunsthistorischen Congresses zu
Amsterdam den Antrag vereitelte, der Kunst
historische Congress moge die Stadt Amsterdam
ersuchen, der Nachtwache einen andern Platz
mit Seitenlicht anzuweiaen.
Nun, die Besucher der Rembrandt
Ausstellung haben diesen unvergleichlichen Genuss
gehabt, die Nachtwache bei Seitenlicht in einem
von der Nachmittagssonne durchleuchteten
Raume, ahnlich wie in Dresden die Sixtinische
Madonna aufgestellt ist, zu sehen. Jedem, der
trunkenen Auges dieses Wunder von Schünheit
in Licht und Farben in sich aufgenommen,
werden diese Stunden unvergesslich bleiben.
(Volgt eene beschryving der sehildery).
Man hat sich spaterhin nicht gescheut, das
herrliche Gemalde zu verstümmeln; hoffentlich
sind die heutigen Amsterdamer andere Leute
als diese Kunstbarbaren. Sie werden es am
besten beweisen, ivenn sie dem Rembrandtschen
Wunderwerk denjenigen Platz anweisen der
seine slrahlende Schünheit sur vollen Geltung
bringt."
Trademark
THEE - E. BRANDS1IA.
TrademarlE
KOLDÏfEIJ & COSBIÈRE,
l/\ LKl USC'H KSTK..Wk
V .AJV»HTH:K,tJA.M. <>"
Groot Beddenmagazgn.
Groote collectie Wiegen,
Kinderledekanten, Luiermanden,
Babytafeltjes, Babybascules, etc.
etc. Vraagt geïllustreerde catalogus.
Cacaofabriek Mexico".
Cacaofabrikanten,
KOOG a. d. ZAAN,
HOLLAND.
Uitgave van J. B. WOLTERS te Groningen. |
BIBLIOTHECA BATA7A SCRIPTORÜM GRAECORÜM ET ROMORÜM, CÜRANTIBÜS K. KUIPER,
/ S. SFEYER, J. VAM WAGEUINGES.
LYSIAE OEATIONES.
CIM BREVI AMOTATIONE CRITICA PUVESERTIM Ut
USUH SCHOLARUH.
EDIDIT HENRICÜS VAN HERWERDEN.
? J,.50.
PHIL1PPONA KETELAAR,
Fournisseur de la Cour.
K A I. V K R K T R A A T 166, A M S T E R 1> A M.
GRANDE SPECIALITE POÜR
Trousseaux & Layettes.
Sur demande envoi franco de Devis et de model es.
l
NECEC.
B, ij wiel fa brie k.
33UC S T E! H. ID A. 3VT
DRINKT HOLLANDIA" TAFELWATEB.
Heden verscheen:
A S T R l D,
Naar het Noorsch
VAN
HELENA LASSEN.
Warendorfs Novellen-Bibliotheek No. 106.
Prijs. . . 1O Cent.
Uitgave van
VAN HOLKEMA & WARENDORF,
Amsterdam.
Gevestigd te Amsterdam, Dam rak 74,
Goedgekeurd bij Koninklijk llcsluit ran 3 December 1895, 2V°. 38.
MaatschappelijiTKapitaaT/' 1,800,000,
Directeuren: Mr. C. L. SCOTÏen Mr. PAUL L. MULDER.
Commissarissen: W. J. GEBETSEMA, Amiterdam; JOAX H. SCHMITZ, Amsterdam; Dr. .Te. VAN
GERS, Amsterdam; J. C. VAN GOESS, 'sOrnct'itliage; Dr. S. J. HALBERTSMA, Kiittffdaw; Prof.
Dr. W. KAPTEIJÏT, Utrecht; Mr. J. I.UDEN, Amsterdam; Prof. Dr. J. A. C. OUDEMANS, Utrecht;
Jhr. F. VAN REENEN, Zeist en E. W. SCOTT, Amsterdam.
JPF" De Maatschappij verzekert pensioenen, uit te betalen zoo dikwijis en zoolang
de verzekerde door invaliditeit, onverschillig of deze voortspruit uit ziekte of on
geluk, buiten staat is zijne beroepsbezigheden te verrichten.
Zooeven verschenen en verkrijgbaar bij den Boekhandel en de
Uitgevers NIJG H & VAN DITMAR, te Rotterdam:
SOUVEBNIR AAN DE INHULDIGING
Amsterdam, 's-Gravenhage, I>gerrevue,
bestaande uit 12 Lichtdrukken in keurige Portefeuille. Prys ?3.50.
2e Kroningsnummer van de Wereldkroniek,
bevattende eene beschrijving der Feesten met 45 zorgvuldig afgewerkte
Illustratiën. Prys ? 1.50.
Bericht:
Zy, die zich op het loopend kwartaa1 van de Wereldkroniek abonneeren
a ?1.50 en abonnéblyven gedurerde 1899 k ?1.90 per kwartaal, ontvangen
het Souvenir" kosteloos en kunnen zich het ae Kroningsnummer
aanschaffen a 80 Cents.
HOFFOTOGRAAF.
Galerjj 48, achter het Paleis voor Volksvlijt.
Speciale Inrichting tot het Vervaardigen van
ONVERANDERLIJKE VERGROOTINGEN
Biljartballen
Ie qualiteit Ivoor, met garantie; alsmede Lakens,
Queuen, Pommeramen en verdere Biljart-Arti
kelen, En-gros by A. OVERES, 'g-Hertogenboseh.
Koopt oude Ballen tegen hoogen pr$B.
Naamlooze Ycnn. H\GIÉA",
te AMSTERDAM.
Goedijekeurd i/ij Kt»i. Tiesl. van SI Mei 18!>7, -Vo. SS.)
1-iantoor en lloofdmagazijn:
KOKIN 128 o.d. Xed. Bank (Telephoon 1884).
Magnzijnen:
CONSTANTIJN HUYGEXSSTRAAT 98, hoek
Overtoom (Telephoon 1349).
KLOVENIEBSBUUGWAL 2, hoek
Nieuwmarkt (Telephoon 1979).
Speciale inrichting voor verkoop en verhuren van
ARTIKELEN VOOR ZIEKENVERPLEGING
als Ziekenledikanten, -stoelen, -wagens, enz.
Qpeiatie- ea .Speculumtafels en Steeler, enz.
Aseptisehe en Antiseptisehe Verbandstoffen.
Breukbanden. Buikgordels. Gezondheidscorsetten.
Lucht- en Waterkussens en dito Matrassen, enz. enz.
EENIG ADRES voor het vervoer van Zieken en
Gekwetsten per Raderbraneard (met luchtbanden) volgens tarief,
zoo buiten- als binnenlands en orider geleide van speciale beambten.
i
brengt vreugde in liet huisgezin.
Heerlijk zacht en verkwikkend voor de huid,
zeer zuinig in 't gebruik, onontbeerlijk voor het
wasschen van kant en ander teer goed. Overal
verkrijgbaar a f O.15 per groot dubbel stuk.
Keurige Kinderboeken cadeau in ruil voor 6,
12, 20 of 24 omslagen der IVY-ZEEP. Zend ze
franco als brief aan
GOODWINS, Amstel 140, Amsterdam,
KINADRUPPELSvan Dr. DE VRIJ,
Het^ krachtigst werkend middel tegen
Malaria (binnenkoortsen) algemeene
zwakte, bloedarmoede en bleekzucht.
Vraagt overal de Q verzegelde flacons
a f 1.?, voorzien van nevensstaand
fabrieksmerk. Men lette daarop.
Bij overmaking van een postwissel a
? 1.15 volgt franco toezending door de
Chemische Fabriek
van H, NANNINa, Den Haag.