De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1898 6 november pagina 4

6 november 1898 – pagina 4

Dit is een ingescande tekst.

DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND. -so. 1] de lage tonen een weinig vlak in de hoogte beter; hoewel minder dan hare kunstzusters ten vorigen jare, wordt toch nog door haar te veel aan het tremolo-duiveltje geofferd. De tenor Ferrari als des Grieux vond ik een wei nig te oud in grime, zyn stem klinkt aange naam evenals die van Lescaut, Corradetti. De andere parfjjen traden minder op den voor grond, waren echter allen bevredigend. Het koor is het zwakke punt der italiaansche opera. Men zal bepaald een nobeler klankgehalte moeten trachten te verkrijgen, wil dit belangrjjk onderdeel een onvermengd genot opleveren. De regie scheen mij toe in zeer goede handen te zy a ; van de betrekkelijk kleine ruimte op het tooneel, werd een zeer goed gebruik ge bruik gemaakt. En nu het werk zelf. Puccini heeft, evenals Massenet, zjjn onderwerp ontleend aan Prévost's Manon Lescaut. Hy heeft echter niet altijd dezelfde scènes behandeld, als zijn fransche collega. Voor my nu is de hoofdpersoon niet belangrijk genoeg, om met haar te kunnen medeleven; en als men geen sympathie ge voelt voor de voornaamste figuur uit ean werk, krijgt men onwillekeurig den indruk dat alle moeite en arbeid is besteed aan iets dat het niet waard is. Daarom vond ik vele goede momenten in Puccini's Manon, zooals de finales van 2e en 3e acte en de geheele vierde acte, maar, medegesleept ben ik niet. Daar de italiaansche opera dit jaar zoo degelijk is eaamgesteld, hoop ik spoedig eens een voorstelling van een ouder werk te gaan bijwonen. Dinsdag 1.1. maakte mevr. Madier de Montjau hare rentree in de Nederlandsche opera, als Julia in Gounod's opera Romeo en Juli a. Een gedeelte der voorstelling woonde ik bij en aangenaam is het mij te verklaren, dat mevr. Madier uitstekend bij stem was en dat zij nog dezelfde bekoorlijke, gracieuse en gedistingeerde verschoning te genieten geeft, ali verleden jaar. Mevr. Madier werd na ieder bedryf gehuldigd met een schat van bloemen. Dit zal baar zeker de overtuiging hebben verschaft, dat het publiek het betreurd heeft, dat zij niet dadelijk na de opening van het seizoen hare vroegere plaats kwam hernemen. Verder moet ik over de uitvoering zwygen,met het oog op den grooten omvang die dit artikel heeft verkregen; trou wens eerst onlangs schreef ik over Gounod's Romeo en Julia. Tot mijn leedwezen had ik geene gelegenheid gepassecrden Woensdag den Hildach-avond bij te wonen. AST. AVEKKAJIP. Rembrandt en Six. Eersamen Discrelen Sr. Rembrandt Harmszen van Byn tot Amsterdam. Lieve Vriendt Ik herkenne u niet meer. Gij placht niet soo hoog te loopen met de rij kaerts en vreemde snoeshanen die 100 of 20 stuivers geven om uw werk te begapen, omdat het de mode van Parys is, en er voorby' loopen wanneer zij het om niet kunnen zien, gelijk bij my. Wilt gy evenwel de oorzaak weten waarom mijn beeltenis en de overige werken in mijn huis daar zyn gebleven; Sinjeur Jan Veth, de schilder, heeft het reeds gezegd, niemand heeft een schildery gezonden dat gaaf en ongeschonden was en ttffens van den eersten rang, behalve de Magistraat van Amsterdam. Maar de heeren wisten wel dat zy kattenkwaad deden, want zy hebben thans commis sarissen van advies over der stede schilderijen ende zy en hebben haarlieder advies niet gevergd. Voorzichtigheid is de moeder van de porseleynkast. Reeds zyn zoovele van uw beste werken, tot onkenbaar wordens toe vernield, dat er waarlijk niet te groote voorzichtigheid tot behoudt der overige kan betracht worden. Haestich, Amsterdam, Allerzielen 1898. U. L. Vriendt, Voor copie conform, JAN Six. J. Six, Tesselschadestraat 23. Een plan, Het Vaderland acht het oogenblik geschikt »naar aanleiding van de Nachticacltt" nog eens het denkbeeld ter sprake te brengen in 189.) door den heer Vogel geopperd, om nameljjk een bescheiden museum-gebouw te stichten voor een uitgezochte collectie van onze heerly'kste oude kunst. De heer Vogel achte dat ideaal »eene zeer uitvoerbare en practiesche daad. lo. omdat daaruit volgt, dat het bestaande in vele opzichten schoone gebouw onaangetast kon worden gelaten ; 2o. omdat een voldoende verbouwing zeer veel geld zou kosten; 3o. omdat dat bespaarde geld voor een goed deel reeds het bescheiden verlangde museum zou dekken, en eindelijk omdat we het tweede museum op de wyze zooals we omschreven: als een monument voor het kunstlievend Neder land zouden beschouwen, waarin ook een plaats moest worden verleend aan de allereerste wer ken onzer moderne kunst, mits van over leden kunstenaren, om doordoor al de legio invloeden te ontwijken, die aanleiding zouden kunnen geven, dat het nieuw model eveneens spoedig tot een magazyn van allerlei zou worden gebruikt. »Wat zou onze Rembrandt juichen, wanneer hy voortaan niet meer werd gestoord door allerlei wat beneden hem staat! »Wat zou de Nederlandsche Regeering toonen een by uitnemendheid practische te zijn, wanneer zij het volk een kunsttempel bood, waarin het niet op een dwaalspoor gebracht werd ! »Daar zou het uitsluitend kunnen bewonde ren, zeker zijnde dat al het bewonderde het ook zeker verdiende waaruit vanzelf voort vloeit, dat de schifting der oude werken, be stemd voor dit model museum moest gebeu ren door erkende en eerste kunstenaars, of wel door een commissie, waarin zy in de meer derheid zijn." Het kan ors doel niet zyn, dit «ideaal1' te toetsen; maar afgescheiden van de verdienste, die dit denkbeeld zelf moge hebben, is toch de vraag geoorloofd: wat de Musea-directeuren wel zouden zeggen, als men eens al de aller beste stukken aan de verzamelingen onttrok ! eenvoudig omdat het Rijksmuseum-gebouw op zichzelf in zijn geheel kon blijven, het niet al te duur zou wezen en opdat de bezichtigers dan zeker konden zyn, dat al het be wonderde het ook verdiende! Een Dnitscli oordeel oyer de plaatsing van de Nachtwacht". In de Dresdner Anzeiger van 29 October schrijft dr. Paul Schumann o. a.: »Bekanntlich führt »die Nachtwache" dieses Namen durchaus mit Unrecht, denn es ist nichts weniger als ein Nachtstuck, vielmehr im Vordergrunde vom herrlichsten Sonnenscheine durchstrahlt, der seine Reflexe auch in die Tiefen der geraumigen Hausflur, den Schauplatz der wunderbaren Darstellung, schickt. Dass man dieses Bild so lange für ein Nachtstuck halten konnte, zeugt für die Stumpfheit der Sinne der meisten Menschen, und dass diese Stumpfheit der Sinne noch langst nicht ausgestorben ist, dafür zeugt die grundverfehlle Ausstelhtng dieses Renibrandtschen Hauptlildes im neuen Rvjksmusetim zu Amsterdam, wo es am Ende einer Saulenhalle inmitten eines weiten Saales durch Oberlicht ?vollig um seine Wirking gebracht wird. Men konnte lachen um die Weisheit des Architecten der dem Rembrandtschen Bilde so als »point de vue" einen repriisentativen Platz anwies, und dam i t gewiss Rembrandt Ehre anthun wollte, wahrend er ihn in Wirklichkeit tief schaiigt; indess die Sache ist doch viel zu bedauerlich und nicht min der bedauerlich ist es, dass die reaktioLiire Leitung des Kunsthistorischen Congresses zu Amsterdam den Antrag vereitelte, der Kunst historische Congress moge die Stadt Amsterdam ersuchen, der Nachtwache einen andern Platz mit Seitenlicht anzuweiaen. Nun, die Besucher der Rembrandt Ausstellung haben diesen unvergleichlichen Genuss gehabt, die Nachtwache bei Seitenlicht in einem von der Nachmittagssonne durchleuchteten Raume, ahnlich wie in Dresden die Sixtinische Madonna aufgestellt ist, zu sehen. Jedem, der trunkenen Auges dieses Wunder von Schünheit in Licht und Farben in sich aufgenommen, werden diese Stunden unvergesslich bleiben. (Volgt eene beschryving der sehildery). Man hat sich spaterhin nicht gescheut, das herrliche Gemalde zu verstümmeln; hoffentlich sind die heutigen Amsterdamer andere Leute als diese Kunstbarbaren. Sie werden es am besten beweisen, ivenn sie dem Rembrandtschen Wunderwerk denjenigen Platz anweisen der seine slrahlende Schünheit sur vollen Geltung bringt." Trademark THEE - E. BRANDS1IA. TrademarlE KOLDÏfEIJ & COSBIÈRE, l/\ LKl USC'H KSTK..Wk V .AJV»HTH:K,tJA.M. <>" Groot Beddenmagazgn. Groote collectie Wiegen, Kinderledekanten, Luiermanden, Babytafeltjes, Babybascules, etc. etc. Vraagt geïllustreerde catalogus. Cacaofabriek Mexico". Cacaofabrikanten, KOOG a. d. ZAAN, HOLLAND. Uitgave van J. B. WOLTERS te Groningen. | BIBLIOTHECA BATA7A SCRIPTORÜM GRAECORÜM ET ROMORÜM, CÜRANTIBÜS K. KUIPER, / S. SFEYER, J. VAM WAGEUINGES. LYSIAE OEATIONES. CIM BREVI AMOTATIONE CRITICA PUVESERTIM Ut USUH SCHOLARUH. EDIDIT HENRICÜS VAN HERWERDEN. ? J,.50. PHIL1PPONA KETELAAR, Fournisseur de la Cour. K A I. V K R K T R A A T 166, A M S T E R 1> A M. GRANDE SPECIALITE POÜR Trousseaux & Layettes. Sur demande envoi franco de Devis et de model es. l NECEC. B, ij wiel fa brie k. 33UC S T E! H. ID A. 3VT DRINKT HOLLANDIA" TAFELWATEB. Heden verscheen: A S T R l D, Naar het Noorsch VAN HELENA LASSEN. Warendorfs Novellen-Bibliotheek No. 106. Prijs. . . 1O Cent. Uitgave van VAN HOLKEMA & WARENDORF, Amsterdam. Gevestigd te Amsterdam, Dam rak 74, Goedgekeurd bij Koninklijk llcsluit ran 3 December 1895, 2V°. 38. MaatschappelijiTKapitaaT/' 1,800,000, Directeuren: Mr. C. L. SCOTÏen Mr. PAUL L. MULDER. Commissarissen: W. J. GEBETSEMA, Amiterdam; JOAX H. SCHMITZ, Amsterdam; Dr. .Te. VAN GERS, Amsterdam; J. C. VAN GOESS, 'sOrnct'itliage; Dr. S. J. HALBERTSMA, Kiittffdaw; Prof. Dr. W. KAPTEIJÏT, Utrecht; Mr. J. I.UDEN, Amsterdam; Prof. Dr. J. A. C. OUDEMANS, Utrecht; Jhr. F. VAN REENEN, Zeist en E. W. SCOTT, Amsterdam. JPF" De Maatschappij verzekert pensioenen, uit te betalen zoo dikwijis en zoolang de verzekerde door invaliditeit, onverschillig of deze voortspruit uit ziekte of on geluk, buiten staat is zijne beroepsbezigheden te verrichten. Zooeven verschenen en verkrijgbaar bij den Boekhandel en de Uitgevers NIJG H & VAN DITMAR, te Rotterdam: SOUVEBNIR AAN DE INHULDIGING Amsterdam, 's-Gravenhage, I>gerrevue, bestaande uit 12 Lichtdrukken in keurige Portefeuille. Prys ?3.50. 2e Kroningsnummer van de Wereldkroniek, bevattende eene beschrijving der Feesten met 45 zorgvuldig afgewerkte Illustratiën. Prys ? 1.50. Bericht: Zy, die zich op het loopend kwartaa1 van de Wereldkroniek abonneeren a ?1.50 en abonnéblyven gedurerde 1899 k ?1.90 per kwartaal, ontvangen het Souvenir" kosteloos en kunnen zich het ae Kroningsnummer aanschaffen a 80 Cents. HOFFOTOGRAAF. Galerjj 48, achter het Paleis voor Volksvlijt. Speciale Inrichting tot het Vervaardigen van ONVERANDERLIJKE VERGROOTINGEN Biljartballen Ie qualiteit Ivoor, met garantie; alsmede Lakens, Queuen, Pommeramen en verdere Biljart-Arti kelen, En-gros by A. OVERES, 'g-Hertogenboseh. Koopt oude Ballen tegen hoogen pr$B. Naamlooze Ycnn. H\GIÉA", te AMSTERDAM. Goedijekeurd i/ij Kt»i. Tiesl. van SI Mei 18!>7, -Vo. SS.) 1-iantoor en lloofdmagazijn: KOKIN 128 o.d. Xed. Bank (Telephoon 1884). Magnzijnen: CONSTANTIJN HUYGEXSSTRAAT 98, hoek Overtoom (Telephoon 1349). KLOVENIEBSBUUGWAL 2, hoek Nieuwmarkt (Telephoon 1979). Speciale inrichting voor verkoop en verhuren van ARTIKELEN VOOR ZIEKENVERPLEGING als Ziekenledikanten, -stoelen, -wagens, enz. Qpeiatie- ea .Speculumtafels en Steeler, enz. Aseptisehe en Antiseptisehe Verbandstoffen. Breukbanden. Buikgordels. Gezondheidscorsetten. Lucht- en Waterkussens en dito Matrassen, enz. enz. EENIG ADRES voor het vervoer van Zieken en Gekwetsten per Raderbraneard (met luchtbanden) volgens tarief, zoo buiten- als binnenlands en orider geleide van speciale beambten. i brengt vreugde in liet huisgezin. Heerlijk zacht en verkwikkend voor de huid, zeer zuinig in 't gebruik, onontbeerlijk voor het wasschen van kant en ander teer goed. Overal verkrijgbaar a f O.15 per groot dubbel stuk. Keurige Kinderboeken cadeau in ruil voor 6, 12, 20 of 24 omslagen der IVY-ZEEP. Zend ze franco als brief aan GOODWINS, Amstel 140, Amsterdam, KINADRUPPELSvan Dr. DE VRIJ, Het^ krachtigst werkend middel tegen Malaria (binnenkoortsen) algemeene zwakte, bloedarmoede en bleekzucht. Vraagt overal de Q verzegelde flacons a f 1.?, voorzien van nevensstaand fabrieksmerk. Men lette daarop. Bij overmaking van een postwissel a ? 1.15 volgt franco toezending door de Chemische Fabriek van H, NANNINa, Den Haag.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl