Historisch Archief 1877-1940
6
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1118
ja, nog een «poor Tftn de verouderde retoriek.
Barre onzin verder de stelling, dat er in dit
boek niets is van den N. Gids. Wél van Perk,
of dat eigenlik geen N. Gids-dichter zou zijn.
Of mcxt per se de Niwe Qids-poezi beperkt
blijven tot di der generaals! van Tachtig? Dit
tijdsrift is wel wat vermagerd, maar eer zal het
door de toevloed van werk, door een niew
geslacht voortgebracht, in omvang toe, dan
afnemen. Er zijn misschien nog te weinig literaire
organen, zo niet in verhouding tot hen, di
er zich op willen abonneren dan tot het grote
aantal woord-artiesten, di nu bekend worden.
Deze zangen zijn een teken des tijds; ze tonen
dat tans de beurt komt aan gedachten-poëzi,
waraan ook Van Eeden zich wijdde in zijn Lied
van Schijn en Wezen. Opvallend kristallizeert
hij daarna telkens zijn gevoelens in cyelen, of hij
hiermee een aanloop wil nemen tot di grote
sprong in zijn ontwikkeling: Sonnettenkrans,
een reeks verzen, waarmee zijn naam als taai
virtuoos en minnezanger in de Hollandse kunst
eenvoudig gemaakt is. Het bevreemt, dat hij
niet scherp genoeg het onbeduidende werk wist
te scheiden van de rest; zo V van Wolken en
III van Stemming. In de stijl komen hier en
daar een paar lelike wendingen voor b. v. waar
hij aan den wolken-adelaar vraagt om hem
rmaar" mee te nemen en een enkele maal spoken
hem expressies door het hoofd, di flauwe
naklanken zijn van burgerlike verzen-makerij; 't
is pijnlik om op een dergelike liefdegave als
Sopnettenkrans wat te moeten aanmerken, maar
daar kan een regel ale:
De schepping trilt van onbedwongen vreugd
er toch niet door, evenmin elders het treuren
met n ^gebroken" hart. De fouten in de maat
mogen bij hem niet worden toegeschreven aan
onmacht, alleen aan een onoplettendheid, waar
van hij in later werk zeker geheel vrij van
blijven kan. Zijn rijmvermogen blijkt schitterend
uit den Sonnettenkrans. Dat noemde Carel
Scharten destijds in de Kunstwereld : een puzzle !
te weten: een reeks sonnetten, zo, dat aan het
slotwoord van vers A, herhaald als beginrijm van
vers B, dri niwe rijmen moeten passen en zo
telkens verder; di veertien bizondere regels
klinken ten laatste achter elkaar in een vijf
tiende sonnet als (laaie van adoraatsi samen.
De medewerkers van de Arbeid, di wel beter
word, maar tot nu toe nog e«n vage
literatuurverschijning blijft, als men denkt aan de
revoluutsikracht van den N. Gids, zijn in hun beoor
deling van deze jongere al zeer ongelukkig.
Van 't Hoog moet voral niet verwaarlozen zijn
gave voor impressionisme verder te ontwik
kelen, wat gekombineerd met zijn gevoel voor
woord-melodi, van hem nog menig goed vers
mag doen verwachten. Ik zeg: woord-melodi
want het vaak gebruikte woord-muziek is,
letterlik opgevat, onjuist. In de dichtkunst kan men
zich niet als in de muziek woord-harmoni den
ken en alleen voor zover men van taal-melodi
kan spreken, komt woord- en toonkunst overeen,
bestaat er analogi tussen taal en muziek. Hier
b. v. vind men zulk een impressionistise trek :
Wen flonker
Van laatste dagglans strandde op rotaenkaap,
Van 't verre land in 't West, en in den gaap,
Van donk're nachtmuil gillend was verzonken.
Zijn tekening der natuur heeft dikwijls iets
helleens en zijn voorliefde voor het griekse
herinnert aan Kloos. Graag ontleent hij aan de
verbeeldings-sferen van Hellenisme en Boedisme
zijn figuraaties en van het semitise
kultuurmaterjaal schijnt hij zich meer te voelen aange
trokken tot dat van het Oude dan van het
Niwe Testament. Enkele verzen van hem zou
men voor werk van Helene Swarth houden, een
enkele maal in: Terugblik voor kunst van
Rodenbach. Gelukkig niet als een doorlopend gebrek
maar alweer onderstel ik door gebrek aan nauw
keurigheid maakt hij een paar rare sprongen
bij de aanwending van vergelijkingen. In Stem
ming I verbeeld hij zich een meew te zijn en
aan het slot een der schippers, di zulke vogels
ontmoeten. Geheel vals gedacht is Proteus. Ten
eerste bedoelde hij Prometheus, doch heeft di
met elkaar verward. Maar bovendien deugt de
hoofd-idee van het vers niet. Hij vergelijkt er
de taal,, gebonden in maat en rijm, met de
marteling in ketenen van dien Titan. Maar di
twe soorten van gevangenschap komen niet
overeen. Strijdig met de legende is ook, dat
gebonden slechts, Prometheus kon profeteren.
Volgens de tragedi van Aeschylus was, wat hij
halsstarrig in zijn verzet tegen Zeus, aan den
Kankasus gesmeed, verkondigde, ijdele waan.
In Nacht op de Hei verwart hij de denkbeeldige
zielskim met de werkelike horizon.
Maar als de bloej ener witte roze van wolken,
vetgoud geverfd door het zonnehart, dat uit
hun boezem zijn stralen jaagt, als gekartel van
gloejende nevelkring rondom een diepte van
licht, van geluk, zo zijn de beelden van zijn
Sonnettenkrans bevloejd van een stroom van
klank als dampgegroep door een vloed van goud.
En de strofen stijgen tot een heilige hymne van
Godsdienst- in- Liefde, een magistrale
kompozietsi van deze moderne trovatore. Een puzzle ?
Maar begrijpt Scharten dan niet, di dit gedicht
zo noemde, dat de strenge struktuur, het ge
dragene muzikale er van zijn voortgekomen uit
overleg-in-stemming, maar uit een overleg, dat
eerst bij zulk een liefdes-ekstaze moyelik word !
Het enige, wat mij verder nog in de reeks
stuite, was de ietwat onduidelike verbinding
in XV:
Ik zie het Leven als ecu beêverhoord
Daalt zegenend Ier neder op mijn dak.
Het is vaa<*, of hiermee het Leven of een
verhoorde beêmoet neerdalen, of dat di
regel zelfs terugslaat op de duif, di in de vorige
verzen voorkomt, maar dat daargelaten, vind ik
di cyclus geweldig mooj, kranig, d;lar! Met
dit werk heeft de dichter een monument van
Taal der jongeie generaatsi gesteld naast di
van de Tachtigers.
Wat nu betreft de totaal-indruk, die deze
bundel op mij maakt: Hoe hoog ik zijn arbeid
ook stel, behalve Sonnettenkrans beschouw ik
alles als overgangs-lyriek. Het is of deze dichter
de gevoelswijze van het voorafgaand geslacht
nog eens naleven moest om zich juist daardoor
er van los te maken. Tot het milieu toe, waar
een groot deel dier generaatsi leeft en waar
zijn verzen ons heenvoeren, herinnert aan de
N.-Gidslui: de hei. Het blijft bij hem groten
deels?niet in de godsdienst-poëzi vooraan
| hun leven in zelf-beschouwing en in de Natuur,
niet in dat deel van de Kosmos, waar een be
schaafd mens vóór alles tuis hoort: de Maat
schappij. Alleen Van Eeden wijkt in dat opzicht
sterk vau de anderen af. Di dichtergroep ver
gat, dat juist zij het persoonlikst zijn, di eerst
het krachtigst het leven der gemeenschap door
voelen, zich er eerst bijna in verlizen om dan
er uit op te rijzen met in hun zelf, het bewust
zijn van de gehele Mensheid gesentralizeerd, als
Goethe in de Paust.
Als goede verzen verdienen o. m. nog ver
melding : Nacht, een vers dat ia zijn gang open
gaat als een bloem, Stemming, sterk en rein
van emootsi, Ceramiek, Levenslied, Levensmysterie,
en het dof-melankolise Aan Zee. Tot besluit
laat ik den lezer Avond. Wel zou mij mojer
hebben geleken, de Griekse god te vervangen
door een hoogrood uitgedost sultan op witte
Trademark
THEE - E. BRANDSMA.
Trademarlc
KOLDEfEIJ & COBBIERE,
|A L K1DBCH KHT R.rtfl
Groot Beddenmagazg'n.
Groote collectie Wiegen,
Kinderledekanten, Luiermanden,
Babytafeltjes, Babybascnles, etc.
etc. Vraagt geïllustreerde catalogus.
139 Bilderdijkstraat,
's-GRAVENHAGE,
J. ROETEES VAN LENNEP,
Directeur,
verzendt|, na ontvangst
van postwissel, franco
door geheel Nederland:
Speculaas
Verpakt in Luxe-trommel, inh. 5 Hectogr.
2e soort ?0.95
Ie soort
Friesche
1.10
1.20
Per Blik van 8 Kilogram.
2e soort ?3.15
Ie soort 4.10
Friesch 4.70
PHILIPPONA KETELAAR,
KAI>VERSTUAAT 166, AMSTERDA11,
SPECIALE INRICHTING voor het vervaardigen van volledige
Uitzetten en Luiermanden.
Op aanvraag worden prijsopgaven en modellen franco toegezonden.
Maison E. BIMMEL.
Ontvangen een Fraaie Collectie NOUVEAUTE's voor St.
Nicolaas Cadeau.
Enorme keuze in WAAIERS in alle Pi-yzen.
202 KALVERSTRAAT.
E. RIMMEL.
HAAGSCHE BESCHUITJES: 2 blikjes ?0.95. l Depots worden aan Commestibleshandelaren verleend.
Een niemv werk van Manna van Wonde.
Heden verscheen:
VORMEN.
HANDBOEK VOOR DAMES
door JOHANNA VAN WOUDE.
Prijs ingenaaid ?1.90; in prachtband ? 2.50; gebonden in satijn ? 2.90;
in gewatteerden band ?3.50.
Een uitvoerig Prospectus met inhoudsopgave wordt gratis toegezonden
door de Uitgevers VAN HOLKEMA & WARENDOftF, te Amsterdam.
DRINKT HOLLANDIA" TAFELWATEB.
AISON DE BLANC
A. SCHRÖDER & C°.
Ijcitlitchestmal 32?34.
Specialiteit in Witte en Tricot Goederen.
Uitzetten, Uitrustingen, Luiermanden,
s
De St.-Nicolaas Etalage
BIJ
W. KUIJK,
GALERIJ 14,
is ruim voorzien van
Marsepain.
Tevens Chocolade Marquis enz.enz.
Chocolade,
Borstplaat
CHRISTINE DOORMAN, Haar Hooglied.
Prys ? 2.?, fraai geb. ? 2.50. Juist verschenen by W. DE HAAN, Utrecht.
Werken van
A. Weiuméus Buning.
Zondaars en Zondaressen, Nieuwe
Schetsen, geïllustreerd door W1LLEM
STEELINK. Pn s ? 2.40, fraai gebon
den ?2.90.
INHOUD: Een Zeeofticier-Oranjeman,
Dronken Schulpie, Een taaie, ouwe
Rakker, Slappe Jozef, St. Nicolaas-avond
aan boord, enz. enz.
Binnen en Buiten Boord, Novel
len en Schetsen. Prijs ? l .75, fraai ge
bonden ?2.25.
INHOUD : De Rooie, De Mottige, Uit
en thuis met de Tromp, De Erfenis van
den Burgemeester enz. enz.
In en Om de Kampong,
OostIndische Schetsen. Prijs ? 2.40, fraai
gebonden ?2.90.
De Werken van B. WERUMÉS
BUNING hebben geene aanbeveling
noodig.
Uitgaven van D. BOLLE, te Rotterdam,
en alom te bekomen.
Franco na ontvangt Postwissel waarop
verlangde te melden.
Gevestigd te Amsterdam, Damrak 74,
Goedgekeurd bij A'oniiiklijlt Besluit ran 3 December 1895, Ar°. 38.
Maatschappelijk Kapitaal/ 1,800,000.
Directeuren: Mr. C. L. SCOTT en .Mr. PAUL L. MULDKR.
Commissarissen: \V. J. GEEKTSEMA, Amsterdam; JOAX H. SCHMITZ. Amsterdam; Dr. JB. VAX
GEUXS, Amstmlnm; J. C. VAN GOENS, '.-tGrarenlia-ge; Dr. S. J. HALBERTSMA, llotterain»; Prof.
Dr. W. KAFTEIJX. Utrecht; Mr. J. LUDKN, Amsterdam; Prof. Dr. J. A. C. OUDEMANS, Utrecht:
Jhr. F.' VAN REENEN, Zeist en E. W. SCOTT, Amsterdam.
gf De Maatschappij verzekert pensioenen, uitte betalen zoo dikwijls en zoolang
de verzekerde door invaliditeit, onverschillig of deze voortspruit uit ziekte of on
geluk, buiten staat is zijne beroepsbezigheden te verrichten.
Cacaofabriek Mexico".
Cacaofabrïkanten,
KOOG a. d. ZAAN,
HOLLAND.
Heden verscheen:
A S T R l D,
Naar het Noorsch
v.\\
HELENA LASSEN.
Warendorfs Novellen-Bibliotheek No. 106.
Prijs. . . 1O Cent.
Uitgave van
VAN HOLKEMA & WARENDORF,
Amsterdam.
HOFFOTOGBAAF.
Galery 48, achter het Paleis voor Volksvljjt.
Speciale Inrichting tot het Vervaardigen van
ONVERANDERLIJKE VERGROOTINGEN
Naamlooze Yenn. HYGItA',
te AMSTERDAM.
Goedijekeurd bij Kon. Besl. van 21 Mei 1S97, No. 63.)
P
QQ
C+I-J
Kantoor, fabriek en Hoofdmagazijn:
ROKIN 128 o.d. Jfed. Bank (Telephoon 1884).
Magazijnen:
CONSTANTIJN HUïGEtfSSTRAAT 98, hoek ^
Overtoom (Telephoon 1349). J|*
RAADHUISSTRAAT 30, o d Winkelgalerij
(Telephoon 1979). n
Speciale inrichting voor verkoop en verhuren van
ARTIKELEN VOOR ZIEKENVERPLEGING
als Ziekenledikanten, -stoelen, -wagens, enz. o
jipeiatie- en (Speculumtafels en (Stoelen, Chirurg, jnstiumenten enz. *
Aseptisehe en Antiseptisehe Verbandstoffen.
Breukbanden. Buikgordels. Gezondheidscorsetten.
Lucht- en Waterkussens en dito Matrassen, enz. enz,
TRANSPORTDIENST voor het vervoer van Zieken en
Gekwetsten per Rader brancard (met luchtbanden) volgens tarief,
zoo buiten- als binnenlands en onder geleide van speciale beambten.
o
cn?
0
CC
OS
Officier ou empl. d'état
retraite, ayant relations est accept
comme agent général par maison
ancienne et sérieuse en vinsduRhin.
Appts. et commissions. Ecrire avec
référ. sous F N M 765 ii RUDOLF
MOSSE, Francfort s M.
PRACHTWERKEJf VOOR OUDERE MEISJES.
Een deel in fraaien prachtband kost ?
2.90SUZE ANDRIESSEN, De Krayenhof, geïllustreerd door JOHAN BRAAKENSIEK.
SUZE ANDRIESSEN, Nanny, geïllustreerd door Wm. STEELINK.
JEANNE SCHULT2, Colette's Avontuur met 70 platen van EMILE BAYARD.
JO VAN SLOTEN, De Drie Dochters van Pieter Waldorp, geïllustreerd door WENCKEBACH.
AGATHA, De Pleegdochter van den Goochelaar, geïllustreerd door EMILE BAYARD.
Uitgaven van VAN HOLKEMA & WARENDORF, te Amsterdam.