Historisch Archief 1877-1940
No, 1119
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
l
«peiling, werd ons toegezonden. Wy kunnen
«venve! al vast mededeeleti, dat bereids hon
derd twintig duizend Eransehe en Duitsche
soldaten »hun dood" in de golven 'nebben
^avonden, terwijl eene onbeschrijfelijke hoe
veelheid kanonnen en ander oorlogsmaterieel
»in d» diepte der zee' is verdwenen. De
heeren Krupp, Creusot, aandeelhouders der
«Sociétéanonym&des forgerons etc. etc." zullen
watertanden.
Zoodra er nieuwe berichten komen van het
oorlogstooneel zullen wij ze mededeelen.
Om aan de kleintjes foor te lezen, ver
zameld en bewerkt door A. E. KUIPIE, j
Geïllustreerd. Haarlem de Erven
Loosjes. 1898.
Hoewel de jaarlijksche invasie van vertaalde
boeken zér zekerden Nederlandschen auteurs
en hunnen uitgevers niet ten goede komt,
zoodat wij dan ook dien toevoer van niet oor
spronkelijke werken voor het debiet van ons
kleine land een beetje reusachtig vinden, zoo
heeft de medaille ook eene gunstige keerzijde.
De concurrentie wordt er door verscherpt en,
op het gebied der illustratie vooral valt voor
de Hollanders nog veel te leeren van het bui
tenland.. Zoo ziet het hier genoemde werkje
eene verzameling aardige, keurig geïllus
treerde schetpjes, alle aan het Engelsch ont
leend, er aantrekkelijk genoeg uit, om vele
koopers te vinden.
M«t de sReisschetsen van dr. A. II. Pareau"
-(uitgave van Stockum) maakten w\j met genoegen
kennis. Hiervan valt niet meer te zeggen dan
dat zij, afkomstig van een gast van den
gouverneur van Suriname, die maar steeds
«dankbaar geniet", den toestand uit eenigzins
rooskleurig gezichtspunt te zien geven.
Het zijn overigens ware «'««schetsen,
onder den indruk van het oogenblik neerge
schreven, terwjjl nu en dan de scbryver als
vakman (chemicus) menige nuttige opmerking
maakt. Voor den gekozen titel »0nze West"
geven deze reisschetsen evenwel te weinig.
Zij bevatten slechts hetgeen door den schrijver
persoonlijk gedurende eenige weken in Suriname
is waargenomen, en kunnen om die reden, dan
ook geen onderwerp uitmaken van verder debat.
Zondaars en Zondaressen. Nieuwe schet
sen vaa A. WEKEMEUS Buxrxo.
Deze bundel bevat een vijftiental frissche
schetsen meestal van humoristischen aard. De
aardige goedgeteekende illustraties van W.
Steelink en de fraaie stempelband maken dezen
bundel zeer geschikt tot feestgeschenk. De
uitgever is de firma D. Bolle, te Rotterdam.
Kifljes in de Toov noereld is de titel van
een bundeltje kleine verhaaltjes voor kinderen
.geschreven door mej J. Goudsmit. De illustraties
van J. Stumpff lijken «Mt *«er geslaagd.
Uitgave van De Ilaagsche Boekhandel- en.
Uitgevers-maatschappij.
NIEUWE UITGAVEN.
Almanak anno 1890. Nationale
ChristenOeheelonthouders-Vereeniging, negende jaar
gang. Gouda. T. J. Kousbroek.
Koningin Wühelmina-Album, onderredactie
van FIOEE DELLA KEVE Leiden. E. J. Brill.
Moderne Huwclijkiimafkt, door MARIE
COBELLI. Amsterdam, C. L G. Veldt.
Allegro, door ELSE VAN BRABANT. Amster
dam. C. L. G. Veldt.
»Warendorfs-Novellen Bibliotheek." De
Zwarte Kont, door CritiEr, BCYSSE. Amsterdam.
Van Holkema en Warendorf.
De Maagd van Orleans. Eene romantische
tragedie van Fn. TON SCHILLER, in metrische
verzen door TH. A. QDAKJBE. Schiedam. H.
A. M. Roelants.
De Liefde Sticht. Almanak voor 1890. Uit
gave van Van Holkema * Warendorf, Am
sterdam.
tStudiën over Tijdnenooten,"door Is. QUJ':RIDO.
1. Frank van der Goes. 2. Fredmik van Eeden.
S. Leo Tolstoi. 4. Steinlen. 5. Frans
XetscherJohan de Meester. Amsterdam. E<n. Q lérido &
van Cleef. ; ?-<
Van Kasboekhouding, eene nalezing over
de Millioenenstudie van den beer G. Roessingh
van Iterson, toegelicht en beoordeeld door J.
A. van Domer, door P. II. v. D. KEMP.
1s-6ravpnhage, W. P. van Stockum & Zoon. .
De Vorsten van Oranje-Nassatt c>i de Jacht,
door Jhr. R. C. Six. Deventer, U. E. Kluwer.
Inhoud van Tijdschriften.
Eigen Ilattrd'&Q. 49: Viva, door de Meerulaer,
VII. (Slot.) Palmen, (Jow W. H. Wind, met
afbeeldingen. Zonnetyd, door Ida Haakman.
Kijkjes op het Bloemencorso bij de Inhul
digingsfeesten te Soerabay», met afbeeldingen.
St. Niklaas- Cadeanx, vr\j naar het Engelscb
van Albert Lee. Het Oostindische Huis te
Amsterdam, door S. Kalff, met afbeelding, l.
De Sassenpoort te Zwolle, door J, II. Deibel,
met afbeeldingen. Verscheidenheid.
Feuilleton.
tio*MMiiirmiiifiimmfmiiitmHMjHiiiiniH{MMfi»iiiiiiHiiiiiiintifiHfini
Julins PrnltelBian Brommeijer.
De teekenen der
tijden zijn weer
niet onverdeeld
gunstig'. Het
schijnt wel, dat er
in deze wereld al
toos iets te harre
warren moet we
zen. Dat gaat zoo
in het groot, en
ook in het klein.
Hebben de Mo
gendheden het
voor een moment
boven verwach
ting met elkaar
kunnen vinden ;
komen zij tot
vrede,
vriendfehap, samen wer
king, zooals nu
Engeland met
Frankrijk; of
Frankrijk, Enge
land, Italiëen
Rusland (en opzichte van Kreta; of Ame
rika met Spanje; of de Czaar met allen te
samen om den vrede te bevestigen ; of Itali
met de rest om deanarchis»len uit (e roeien,
dan broeit er toch hier of daar weer wat,
gelijk nu hier blijkt het geval te zijn met
de... circulaire-Dunner. Heeleniaal'zuiver
is de toestand nooit.
Prins George, als Commissaris der Mogendheden, aan het regeeren.
Het was deze opmerking, die ik verleden
Dinsdag tot Nolting maakte.; niet Nolting
de biljard man uit de Jordaan, maar zijn
neef, die bovendien Sauvage heet. Ja, zei
hij, mijnheer Brommeijer, terwijl over de
grenzen alles schijnt sampn te loopen om
ons nu eens een heerlijk Kerstfeest te doen
vieren, klinken er om ons heen allerlei
sinistre geluiden, die van den vredezang
niet veel te verstaan zullen overlaten.
Zeker, vervolgde ik, juist zooals jij je
daar uitdrukt, was ook de conclusie van
Quack, dien ik gister even sprak. Op elk
gebied ten onzent een verdeeldheid, diep
betreurenswaardig! Het is alsof de Neder
landers er op zijn aangelegd elkander te
haten en de duif des vredes weg te jagen.
In de staatkunde de tweedracht maar steeds
krijschender aan het woord; onder de god
geleerden, menscben, die elkander het licht
in de oogen niet gunnen; verder:
geneesheeren die in het diepst van hun ziel col
lega's voor kwakzalvers uitmaken; schilders
met heel iets ergers nog dan verf' op hun
palet; schrijvers die meenen, dat de inkt
vooral is uitgevonden om er bun mede
mensehen mee zwart te maken. Waar moet
dat heen! Ja, let u maar eens op, de heele
maatschappij is aangestoken; mannen en
vrouwen; zeker, de vrouw ook. 't Is met
mekaar n ruziebende. Of heeft u het niet
gelezen, dat de zwakke sekse ook al mee
gaat doen; dat de heeren en de dames in
vergaderingen, zooal niet handgemeen ten
minste mondo-eraeen worden in de slechtste
beteekenis van het woord; dat zij bij gebrek
aan educatie het over co-educatie hebben
en komen tot co deelinatie en. de hemel mag
weten, tot welke co's meer. 't Eenige wat een
vreedzaam mensch nog hoop kan schenken
is de houding der filosofen, dia, te berede
neerd om elkander te minachten, er een
voorbeeld van blijven geven, hoe men bij
eenig verschil van zienswijze zijn dwalenden
broeder in liefde gedenken moet; maar
zooals u sveet juist de wijsbegeerte is zoo'n
zeldzaam bezii! En daar komt nu, te mid
den van zulk een onrust, die oorlogszuchtige
opperrabbijn, dr. Dunner, met zijn circulaire
aan, als ware de doos van Pandora nog
niet vol. Een aanslag op de openbare
school! Sauvage legde eenige opgewonden
heid aan den dag, nu hij hoorde, boe Q.uack
en ik over de zaak dachten. Ah! riep hij
uit, al ware ik geen schoolopziener, mijn
heer Brommeijer, de noodlottige strekking
van dat rabbinaal stuk zou mij niet zijn
ontgaan. Dadelijk zag ook ik wat Sassen
daaromtrent zoo teranede heeft opgemerkt:
me lieve menschen, de school is iets
heerlijks, maar deze circulaire raakt, wat nog
hooger is dan de school zelve: onze ver
kiezingen, de politiek!
Sauvage moest even zijn neus snuiten,
en zoo gaf hij mij gelegenheid het woord te
hernemen, wat anders wellicht niét zoo
spoedig mogelijk zou zijn geweest. Zeker,
wat, je daar zegt, is het juist. Ook mij
heeft het getroffen boe Sassen direct den
spijker op den kop heeft geslagen. Eerst,
toen ik pas met die circulaire kennis had
gemaakt, dacht ik bij mij zelf: nu, dat
dienen de Joden zei ven te Veten ; 'willen zij
een afzonderlijke school voor hun kindertjes,
dan moeten zij die maar zien te krijgen,
wat gaat, mij dat aan! Bovendien ik ben
te weinig thuis in het Oude Testament en
den Talmud om te kunnen beoordeelen of
ze ook overvragen. Maar daar lees ik
Armand'g artikel, en dadelijk blijkt me, dat
ik zelf ten zeerste betrokken ben bij deze
quaestie; dat wij, Christenen, wel degelijk
geroepen zijn ons advies te geven, en als
't niet anders kan, met listen geweld, dien
boozen toeleg van Dunner moeten helpen
verijdelen; en van dat oogenblik af', hel) ik
meemalen mij de vraag gesteld, hoe kou ik
dat ook over 't hoofd zien V Het is duide
lijk, deze schoolquaestie is er een van
liberale politiek.
nnnutniiinnniiMiinniMinnnnii
MIIIMJilllMIMHIIjnMInlIIMMMUIMIMMIMIIMMnlIIIÜM
IIU4IIMHJM-U
Zoo geschiedde het, dat Sauvage en ik
een wijl tegenover elkander zaten, om den
anderen, onder het, uitsteken van de rech
terhand, op den loon van steeds sterker
overtuiging, herhalende: \>oliück .' politiek.'
politiek!! politiek!! en daar is geen
woord dat mij in mijn heele leven ooit
tot grooter _ geestdrift en krachtiger
geestesinspanning heeft kunnen brengen,
dan dat woord, waar het onk maar
van verre de beteekenis kon hebben van
liberale verkieiinyspolitick. 't Spreekt dan
ook van zelf, dat bij de volkomen over
eenstemming, waai in we ten opzichte van
een zoo belangrijk onderwerp verkeerden,
het discours con amore werd gevoerd, of
beter, dat ik heel wat, te vertellen had ; want
Sauvage, al praat hij mee, 't zij zonder
zelfverheffing gezegd betracht, waar hij
in mijn presentie zich bevindt, steeds nog
een bescheidenheid, gelijk hem tegenover
iemand als mij betaamt. Mocht hij, waar
voor ik evenwel niet durf instaan, ook in
de overige christelijke en maatschappelijke
deugden eveugoed onderlegd zijn, dan
zou ik durven verklaren, dat de controle
op het onderwijs daarin aan geen beter
kan zijn toevertrouwd. Mocht ik zoo iets ook
maar getuigen aangaande allen, die nog
veel nauwer met mij verbonden zijn !
Maar.... IS u ik denk hierbij niet aan
mijn vrouw, die zich bteeds een waardige
egade betoont. Ook dezen avond deelde
zij geheel in mijn gevoelens, en toen zij
bemerkte, dat de circulaire van Dunner
toch ook eenige somberheid over mijn ge
laat wierp, kwam zij ons, zoo onder 't in
schenken van een paar kopjes, tegemoet
met d->n uitroep: O, mijnheer Sauvage,
wat was Brommeijer blij toen hij vernam,
dat de Duitsche Keizer, op vredelievende
wijs Palestina zou gaan veroveren ; wie
had destijds gedacht, dat een
Amsterdamsche Opperrabbijn hem weer een deel van
zijn vreugd zou benemen? Toch blijft, ook
ondanks dezen tegenvaller, 18US voor ons
Lutherschen een gezegend jaar ! Weetje
nog wel schat, hoe je, na de kerkinwijding
te Jerusalem, aan Böhringer schreef: hoera,
het Lutherdom h («ft Jerusalem geannexeerd.
Zoo ooit. dan mag het nu heeten : vrede
zij binnen uwe poorten ! Jawel, glimlachte
ik, en dat Bnhrmger terugschreef: Ik deel
van gan.seher harle in uwe vfrrwring,
druk echter niet, te sterk op dat
Lut.heirdoiu, want de Evangelische Kirche, is wel
niet menist, remonstrantsch of calvinist,
maar voor ons zuirer Lutherscheu is er
toch een luchtje aan.
Kijk, zeg ik tot Sauvage, die dit 'naar
half begreep, dat vond ik altijd z >o flink
van Böhringer, dat hij zich /t,-c/'irs aan
het Luthersch geloof hield; heel anders
dan sommigen van zijn collega's ; je kondt
daar geen haarbreed van afwijken, of je
h ad t het bij hem verkorven, en een van
zijn meest gewone opmerkingen was : als je
de heterodoxie verdedigen wilt, waarom
zou je je nog Luthersch noemen, zoo je
het niet van hart en ziel. naar den vorm
en den inhoud onzer oelijilenis, bent; ik
acht dit even afkeurenswaardig, als wanneer
een makelaar zich voor koopman, of een
spekslager voor juwelier zich uitgeeft.
Hecht, in het geloof is dan ook mijn i-ysteem
gebleven, Sauvage, maar daarnaast de ver
draagzaamheid nummer n, de
verdraasrzaamheidei! de neutraliteit. J Iet grloof is-mijn
staf, en de verdraagzaamheid om zoo te
zeggen mijn sleutel... Met die Uvte kom je
overal terecht. En dat bewonder ik nu in
't_ bijzonder zoo bij Wilhelm. Vol geloof
ging hij naar 't Heilige land, je zond t
denken, dat moest, hem deu toegang moei
lijk maken, maar met de verdraagzaam
heid opende hij zich de deur. Werd er
wel ooit een heerlijker voorbeeld van tole
rantie gegeven, dan toen de Keizer harte
lijk den Sultan tegemoet trad, en hij de
keizerin gearmd liet wandelen met Abdul
nviiMiiiiiiiiiit
Hamid, den beul, - althans als wijlen Glad ?
stone zich niet in de qualificatie heeft
vergist? Zie je, mijn waarde, de Evangeli
sche keizerin bras dessus bras dessous
met een Mohamedaanschen
Christenmoorder dat is voor mij het lype van de
echte neu/raliteit.
Sauvage, alles behalve gewoon zoo con
sequent te redeneeren, zat na te deuken,
en hoorde mijn vrouw niet eens, die hem
vroeg, pi' hij ook niet zou meenen, dat de
circulaire van Dr. Dunner in verband stond
met het Zionisme, dat, zich nu begon op
te maken om Palestina wér te bezetten
met hen, die de oudste brieven hadden ; en
daar ik deze vraag ietwat voorbarig achtte,
sprak ik door: maar al zal je het niet ge
makkelijk zoo ver brengen in de verdraag
zaamheid als Z. M. de Keizer, toch heb
ik van der jeugd af het mij tot plicht ge
rekend mij daarin te oefenen, en het is in
die richting mijns geestes, dat ik vooral
heb leeren dweepen met de neutrale school.
Trouwens, zoo ging ik voort, dat ligt geheel
in mijn aard, het is meer nog van nature,
dan iloor redeneering of opvoeding ver
kregen. Al vóór ik mijn belijdenis had
afgelegd, vond ik die geloofsopsnijderij,
waartoe hel beste geloof je zoo licht /oii
kunnen verleiden, ver beneden mij. Wat
kan er, zoodra je maar stevig in je over
tuiging staat: let wel, ik zeg zoodra je
maar stevig in je overtuiging staat, wat
kan er aangenamer zijn dan er niet
over te spreken en te doen alsof je er in
't geheel geen bezat ? Zoo ben ik dan ook
het practische leven ingegaan als een ge
boren neutraal, en dat heeft me mijn ge
moedsrust, verhoogd en mij geen windeieren
gelegd; want liet leven, mijn waarde, is
neutraal, het leven, het kantoor, de IVeurs,
-ja, ook de Beurs; ik bedoel niet je
geldbeurs, natuurlijk, die is meer dan neutraal,
en verdraagzaam tot voor valsche munt toe;
neen de groote koopmansbeurs, dat instituut
van tolerantie, omdat er zelfs de duivel niet
zou worden buitengesloten. De Beurs dan, en
van de Bours, de geldhoek bovenal; wie kent
in de heele wereld een onzijdiger en toch
ook yeelzijdiger hoekje? En nu zou juist
uit dat hoekje, waar ik ieder jongeling, die
zich het oog wil scherpen voor waarden en
waardeering, eenige leerjaren op de f
fffclfnschool zou toeimisehen, een .s'r/e-'cliool
worden gehaald! Maar dat, schreit ten hemel!!
Saavage knikte goedkeurend en begreep
mijn verontwaardiging. Z-ioals u zegt...
de irani-i/ecriiig tussehen joden- en
christenkindertjes zou verloren gaan, als Dunner
zijn zin kreeg,
_ Maar wij, en als jij niet wilt, Sassen
en ik zullen er voor zorgen, dat het niet
gebeurt. Wanneer de kindertjes reeds naar
de verschillende gelooven worden opgevoed,
zullen zij in de maatschappij als vijandige
machten zich tegenover elkaar stellen, ze
zullen niet met elkander willen omgaan,
noch met elkander durven handel te drijven,
noch van elkander gelieven te profitt'eren.
De secteschool is een andere naam, niet
voor het geloof maar voor de
onrenlraag"itftmhfitL En Sauvage, wat is dat een af
schuwelijk^ ondeug(|, en een onvoordeelige
ook! Het is misschien niet nood i g, het al
weder voor jou te herhalen: hierbinnen ben
ik een Lutheraan zonder vlek of rimpel,
als 't noodig was, maai' 't is het (iode zij
dank nog niet, als 'tnoodig was zou ik voor
mijn geloof willen sterven, gelijk ik dan ook
zeker weet, dat de Lutheraan' in me, mijn
onsterilijk deel is, hetwelk mijn vrouw en
Thérèse en jij, als je tenminste genoeg van
me houdt om bij die gelegenheid aan mijn
sponde te slaan, eenmaal zullen zien
heengaan, maar... zoo Jang- jj; bier op aarde
wandel, heb ik mij te oefenen in den om
gang niet andersdenkenden, en hoe zal je
dat beter doen, dan door het goede in hen
te zoeken en in de aanwezigheid daarvan
je te verheugen ? Eu als je maar terdege
zoekt, vind je altijd wel iets aannemelijk»
ook bij de grootste dwaling.
Zoo b. v. sta ik vierkant tegenover de
Eoorasche leer aangaande de heiligheid van
sommige menschen, maar bij
deonbekrompenheid van geest mij eigen, zal ik toch
niet ontkennen, dat er iu de Sint-Niclaas
iets uitstekends schuilt, voor iemand die
een cadeautje waard is. Leer de kinde
ren nu eens op de Luthersche Secteschool,
dat^ er vau al dat Roomsche niets deugt!
Nu, zoo ben ik nooit geweest en zal
ik _ook nooit worden. Niet alleen het
auti-katholicisme, ook het anti-semitisme.
is mij ten allen tijde vreemd geweest.
Dreyfus mogen ze voor mijn part dadelijk,
schuldig of niet, loslaten; en als morgen
den dag een van de Kothschilda om Th
rèsa's hand komt, krijgt hij haar, mits alles
regelmatig en wettig toegaat, binnen de drie
weken mee ; in elk opzicht doe ik voor nie
mand onder in verdraagzaamheid en neu
traliteit of liberaliteit, zelfs niet voor mijn
israëlietischen vrind, die metde heidensche.
zon van Perzic in zijn knoopsgat loopt, of
met het kruis van den allerhei]igsten Ver
losser, hem door denkoning van Portugal om
zijn buitengewone verdiensten geschonken.
Enfin, ik wil het onderwerp niet uitput
ten; genoeg om j"e te doen zien, dat de
opvoeding in waardeering van je
evennaaste, gelijk elke deugd, haar belooning
met zich brengt, zooals dan ook jou en
mijn liefde voor de neutrale school ....
ten siotte leidr tot een volmaakte zuiver
heid in de politiek, ons land en volk
ten zegen . . .
Daar had je op eens de poppen aan het
dansen. Ttiérèse, die zich tot dusver stil
gehouden had, sprong met een kleurtje op
de wangen, waarvan ik de beteekenis al
lang ken, uit haar stoel op, en riep, maar
papa, dat hoor ik niet langer aan! Weet u
dan niet, dat de iicnlrale, school een
allerakeligst, nooihakelijk kwaad is; een kwaad,
dat, ijrduld moet, worden, maar dat geen
mensch van overtuiging en karakter mag
liefhebben, omdat zij de kinderen, en de
ouders met de jongens te samen, tot onver
schilliger) vormt; een opvoeding door onder
wijzers, wier hoogste deugd is, te zwijgen juist
over datgene wat zij zelf meenen, dat net kind
behoort te weten. En ais dan de een of
ander opstaat, eeu overtuigd, eerlijk man,
Jood, Roomseh, Protestatitsch, Behoudsman
of Socialist, die scholen wil stichten, waarin
de kinderen van zijn geestverwanten onder
wezen worden in hetgeen hij het hoogste
acht, moet u zoo iemand dan niet de eer
geven die hem toekomt? Wat doet hij
anders, dari eeti strijd voeren, waartoe hij
geroepen is, tegen karakter-ontaarding ? U
hebt den mond vol van verdraagzaamheid,
en alleen om de Joodsche kindertjes op
school en de Joodeche kiezers bij uw partij
te kunnen houden, zou u de socialistische
onderwijzers aan den dijk willen zetten ...
dat, is uw tvkranlw.'
Meteen liep zij drifug de kamer uit.
Sauvage had dus evenmin als ik gelegen
heid, haar te antwoorden. Jammer ge
noeg ! Want je kotidt zien, hij zat tot boven
aan toe volgeladen; en ik lachte eens even.
Mij brengen zulke uitbarstingen volstrekt
niet meer van streek; ik weet wat ze waard
zijn. Toen zij de deur achter zich had
toegeslagen, haalde ik mijn schouders op
en stelde miju vrouw en Sauvage gerust
met (ie woorden: Wat zeg je daar nu van 'f
.longedames politiek ! 't Gevolg van
slechtelectuur en bandelooze conversatie....