Historisch Archief 1877-1940
No. 1127
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
herinnert zij zich nog, dat baar moeder zeide:
^Kinderen, laten we neerknielen en bidden!"
en dat zij allen neerknielden en dat er een luid
bad bm behouden te blijven?"
Thans is het romantisch. Als men het mee
maakt, gantschelijk niet.
Herinnert Doorlje zich nog Judels in de kracht
Tan zijn leven, in zijne schouwbnrgtent te Gro
ningen? Judels gaf een stuk, waarin boeren
jongens en boerenmeisjes voorkwamen. Vóór
het doek opging, kwam Jude's bij hen en zei:
,Dag kindertjes, zullen jelui het mooi doen?"
»Ja, mijnheer!" klonk het uit n mond. Onder
die kindertjes was een meisje, wie Judeis toe
voegde: Lieve meid, wat zie jij er helder uit
en wat heb jij je aardig gekleed, je beiit een
echt koket boeriunetje; hoe heet je?"
En het meisje antwoordde: vik ben van de
Bouwmeesters, m'nheer Judels; vader is den
heelen winter hier geweest, we hebben het
slecht gehad. Ik heet Doortje.
Dan begrijp ik het, beste meid, je beivt een
tooneelkind. Zeg je vader dat ik eens bij hem
aankom."
Judels kende Doortjes vader goed, ook de
moeder, al heel lang. Juffrouw Bouwmeester
had hij al gekend toen zij bij Jau Gras in de
Elandstraat speelde en hij bij van Kruchten was
«n, onafgebroken, op vrijers voeten ging.
i/'t Is of ik 'r nog voor me zie" ? vertelt
Judels, die nu welhaast, in de maand Maart,
84 jaar wordt en leeft en er uitziet als 'n jonge
man en nog veel schik heeft in het leven
»'t was een knappe vrouw, Doortje's moeder,
mooi, heel mooi, levendig en bewegelijk, en
»adret", enfin, net Door."
»'k Dacht toen in Groningen niet, dat't kleine,
dartele ding nog eens lid van m'n gezelschap
zou worden. Dat is nu 25 jaar geleden. Victor
Driessens ging met 'Jn gezelschap bij me uit
de Salon. Daar stond ik zonder gezelschap;
Het LnMtolaM oer speelzucht.
Verleden jaar is bij Pion ein belangrijk
. werk verschenen, Le paijs de Cncaf/ne. Dit
is de vertaling van een roman der
Italiaaiische schrijfster Al at l i el c Strao, II I'aese di
?Cocagu», <>p zijn Hollandsch Luilekkerland
en het speelt te Napels. Het is ten
naturaJistiscl), doch geen vuil botk ; men kan er uit
leeren, dat een naturalistisch schrijver niet
noodzakelijk gedwongen is onze begrippen van
zedelijkheid eu welge,manierdheid te schenden.
Het is een urnsT,: straal en majestueus boek.
Prachtig eu schitterend zijn de schilderingen der
meiiscbeumassa's in beweging; liet, volk getuige
van de trekking dtr loterij ; l.c' carnaval, toch
zulk een afgezaagd thema, de processie op
l Mei, maar vooral het feest bij den lijkeu
banketbakker Tragala.
Aan de Ei;grlsclie letterkunde en aau de
Onze hebben arnes allerlei goedgtlukte
beschiijvingeu geaeven van afternoou-Uas, avondjes niet
een kopje slemp eu Eaaimiddagjes, beschrijvingen
die d»ur de zeer nauwkeurige veimelding vau
alledaagsche kleinigheden, noodzakelijk humo
ristisch moesten morden. Math 1de Serao echter
vat een feest geheel atders op. Voor haar is
het een carnaval, een satiiruaai der snoeplust.
De ga-stei: zijn aU bezeten door d<ze i cht
ItaJiaitnsche zwakheid. Zij, de snoeplust, komt
de zaal binnen in de gedaante van .pralines, ij-,
baisers, tc'auim //die om zich h.'en verspreiden
de vreugd der begeerte, die de lust is van allo
dezen, hoi g-rende naar zoelighedeu, vau deze
lekkerbekken: mannen, vrouwen, jongens, meisjes,
Ouden vau dagen."
De heeren loopen Biet de knechts mee om
«ene goede keus te kunnen doen op ue bladen,
?die deze dragen; de dames zijn ,/sentimeiiteeler''
in haar etui, zij Lemen .kleine hapjes en vegen
telkens den mond af; twee arme
ambtenaarskinderen ruilen hun halfopgegeteu porties ijs
om elk van twee soorten Ie genieten; eene
oud« markiezin zonder tanden, spreidt haar
zakdoek op liaar schoot uit eu gaat smullen.
Allen handelen en bewegen zij zich onder den
invloed van de zucht, tot soocpfu.
Heeft iemand ooit zóó een feest weergegeven?
Ik vrees, dat l:ij of zij, die niet van zojtighoden
houdt, weiniit voer dit tafreel zal votleu.
Zooale de schrijfster deze feestelijkheid heeft
Opgevat, z.io heeft zij h-1 leveu begrepen. Geen
van de vtle personen 111 dit boek, gekozin uit
alle standen der maatschappij, is de held van
het verliaal ; liet heeft ook geen held, we! esne
heldin namelijk : de hartstocht van het spel, iu
liet bijzonder van het spslen in de loterij. De
schrijfster («hoort dus t-igeulijk aaa Frankrijk,
aan het land van Corueille, Ilaciue eu Balzac,
iu wier werken de karakters bijna altijd door
n kolossale eigenschap, ge c Ie of kwade,
beheerscht, getiranniseerd worden, zouais iu Ie
pays de Cocagoe door het spfl.
DO wijze waarop deze passie om zieh grijpt,
hoe zij Je meuscheu besmet, hunne goede
ei^enschapp.-n dtoit, tot welke daden zij nare slacht
offers breugt, het, verdriet en den oudergang,
waarheen zij ze drijft, dit is de eigenlijke roman.
Allen, alltii is zij tot een 01,geluk, tot een oor
zaak van misdaad en schande. Door hare werking
verschachert de profesor de vragen voor het
examen, wordt hij ontslagen eu verkoopt zich
met zijn gezin aau de Evangelische kerk ; de
beroemde advokaat maakt valsche stukkfti om
met goud geld te kunnen spelen, wordt betrapt
en sterft zoo arm, da,t geeu ijs voor zijn ziek
hoofd kan gekocht worden ; de ambachtsman
slaat zijne kindereu, tot zij hem hun weeklooutje
afstaan voor speelcenten eu vermoordt zijne
zwangere echtgenoote, in de hoop een rijke
vrouw te kunnen trouwen ; de goede trouwe
zoon wordt de beroover y.ijner ouders", de vader
de moordenaar zijner dochter; de trotsclie mar
kies met, zes eeuwen adeldom achter zich, ver
koopt de portretten zijner voorvaderen, de
kleinood,en zijner dochter, het Christusbeeld en
het Mariabeeld van zijne kapel, alle heiligen
beelden uit zijn huis, leent geld vau zijn knecht,
leent geld vau zijne meid, vau zijn aarisvijand
om te spelen. Een paar personen worden iiict
door de koorts aangetast; maar ongelukkig
worden zij tech ook, indirekt, door de drift
der anderen. Een slimme en koelbloedige geld
schieter, een meid en een knecht en ecu dokter.
Zoo'u meid en zoo'n knecht kennen wij niet in
Holland. Zij werken zonder loon voor hunne
meesters, leenen geld op hun eigen naam om
aan hunne meesteres te eten te geven, eu gaan
eindelijk geld verdienen voor flat zelfde d iel.
't toeval wilde, dat het 't gezelschap van Bouw
meester en Bamberg te Rotterdam slecht ging.
De laatste stoot gaf er de vertooning van De
non van Krakau. De katholieken vonden liet
aanstootelijk. Op een avond kwamen ze bij
hoopen in de schouwburg-loge en sloegen er
de boel kort en klein. Volgende avonden was
bij het station de militaire macht opgesteld.
Het einde was, dat 'de directie moest sluiten.
Ik maakte van de gelegenheid gebruik en enga
geerde het geheele gezelschap. Louis Bouw
meester nam ik op in de directie en Doortje
kwatn als actrice bij mij. Haar eerste rol in
de Salon was een ondergeschikte in jlfurgot, >fe
Llofmenrer koopster. Ik had haar den jongen
koning toebedacht. Mina Sluijters kwam er
achter. Mina was ecne lieve actrice, het publiek
mocht haar graag; ze lad de oudste brieven,
ik moest dus wel toeseven.
Later heeft Door al gespeeld wat maar mooi
was Ze is altijd een flinke meid voor me ge
weest Waarachtig! Nooit, was 'r iets te veel,
en altijd met hart en zie! er bij. Zij is bij me
gebleven, zoolang ik de directie voerde. Toen
Louis naar de Vereeuiging: Het Nederlaudsch
Tooneel ging, legde ik er het bijltje bij neer.
Door kwam spoedig bij van Lier, en een paar
jaar later bij de Koninklijke Vereeniging: Het
Nederlandsen Tooneel. Daar viert ze de volgende
week haar 25-jarig jubileum. Ze rekent haar
eigenlijke loopbaan vau het oogenblik, dat zij
bij mij, in de Salon des Variélés engagement
kreeg.
Ik hoop, als haar eerste, goed gevestigde
directeur te Amsterdam, haar op het jubileum
te komen toejuichen."
Het zijn harde, maar goede leerjaren geweest
j voor Mevr. Bouwmeester, de j'tren vau het
amj bulante leven, uu hier dan daar, alle genres
spelende: blijspel, vaudwille, klucht, treurspel,
drama en operette. Op reis en in de kleinere
theaters, in de Brtêstraat, de Plantage, de
Kalverstraat (Diligentia) te Amsterdam kon zij alle
rollen vervullen, goed of slecht. In vroegere
jaren nam de kritiek daar heel geen kennis van.
Men speelde weg voor vaderland en vorst. M,en
werd er plankenvast door, leerde zich gemak
kelijk bewegen, had den moed zich los te laten
en hem fl.uk van ^hakkidau te geven;" hoe
meer men zich aanstelde, hoe luider de toejui
chingen. E' iie betrekkelijk goi-de maar
gevaarlijke leerschool. Alle leerlingen der tooneelsehool
moesten dit leven eenigszms door maken. Er
moest zelfs zorg worden gedragen dat geen die
de school verliet, onmiddellijk aan een groot
tooneel kwam. liet oude toouoelleven mo?t een
tooueelist echter door ruiken tot zekeren tijd,
en, spelende waar ook, de meerdere aangeleerde
beschaving niet verwaarloo/,eu. Het maakt den
artiest wel niet, maar het is goed in jongen tijd
znre en ontbering te leeren.
De Amsterdammers stonden verbaasd toen/.ij,
bij v. Lier, Mevr. B mvvmsester zij noemde
zich in die dag;-u Mevr. de Wed. Frenkel
voor het eerst zagen spelen. De hartstocht, die
van haar uit.gin,;, wekte hartstocht. liet
scnsueele bedwelmde velen. Het beheerschen van het
tooneel verblinde hen. Daar kwam een stuk
van Sardou; FeJora, als geschreven voor Mevr.
Frenkel. Al haar tooneelroutine. al haar kunst,
al haar zich-gcven en zich loslaten venukten
velen. Sterk hoorden de vrienden hare
tcnigezins onzuivere uitspraak niet; flauwtjes zasren
zij een zeker gemis aan besc'-avlng. Mevrouw
Frenkel ving hen allen onder caeii hoed. Maar,
wanneer zij niet wezenlijk talent had bezeten,
wanneer zij niet eene goede oefening in het
breed spreken, in 'iet acteeren, iu het maken
van g(biar, in de p'ast.i. k als erfenis van haar
vader op den toonrelweg had u:e legekregen,
zou zij dat nooit htb'ien vermocht en het
niml IMNM III11 MINIMI MH4IIMH mtHI
mer tot de hoogte hebben gebracht, waarop
zij thans staat.
Bij Van Lier ving zij, gaande weg aan betere
manieren aan te nemen, legde zij zich toe op
zuiverder uitspraak, en ging zij groote zorg
besteden aan kleeding. Het konvn van Sarah
Bernhardt, het spelen van deze fransche artiste
had grooten invloed op haar. Al het grillige
in spel, het poseeren, het ijl-doer, het half-dood
doen, het berekende op effect, zag men spoedig,
naar gewijzigde opvatting bij mevr. Frenkel.
Zelfs het mooie roode haar van Sarah Bernhardt
bleef niet onopgemerkt.
Het rustiger eu voornamer spsl der Duitsche
actrice, Francisca Ellmenreich bleef voor Mevr.
l'renkel niet zonder btteekenis.
Hoewel haar vader haar het treurspel had
leert n zeggen en het gebaar maken zooals Snoek
en Wattitr plachten en zij, daardoor, in zekeren
zin tot die school behoort, is zij door liet, frivole
in ha-ir kunst met een luchtsprong uit die
school iiaar buiten gekomen. Zij kan streng
klassiek zijii ia stand, in spel, in gebaar. Zij
kan plitseling een gebaar maktn zoo mooi, dat
het »'ei;e openbaring", is, geheel klassiek blijft
ze zelfs iu klassieke stukken niet. Mevr. Bouw
meester beeldt meer naar waarheid het aardsche
dan het hoogere leven af.
Hare kunst is meer eene vau buiten dan van
binnen. l),t brengt, zoowel het goede als het
minder goede. Die uiterlijke kui.st heeft hsar
voorbeschikt voor de uiterlijke kunst van Sar
dou. Zoo hoog staat zij daarin, dat de rol van
Sardou's Lu TOKCH door haar beter, indrukwek
kender, met minder trucs gespeeld wordt dan
door Sarah Bernl ardr. In die rol gaan soms
onbewust de goede leeringen vau haar vader
vrucht dragen. ]u La Tcxr/t munt Mevr.
Bouwmeester behalve door spel, ook uit, door
f chooi lir.id vau gebaar en stand, evenzeer als in
menig opzicht in slut'tf/fiiie.
Htt drama speelt haar soms in het klassieke
parten, b.v. in Badeloch, in Gysbrtght van
Aemstel. Soms ook doet het haar iets
buitengewoons doea, als in Medéa, hoewel de les vau
haar vader in het klassieke, en het spelen
volgei s de traditie der oude Hollandsche ernstige
kunst, het meeste doet. In Medéa komt Mevr.
Bouwmeester niet op met de btide kinderen,
n aan iedere hand zooals de meeste
treur.-pelspeelsters eu gelijk de auteur voorschrijft, neen,
n kind aan de hand en a op den arm. Meer
drama dan treurspel. De indruk is echter
treffer.d. In Medéa mengelt zich het klassieke en
het onbeteugelde van den hartstocht bij haar
schoon dooreen. Alle kracht en licht brengt
zij in haar persoonsbeschrijving:
(icon Gricksche ben 'k ... iu;:ai' d'jeliter der Barbaren.
Mijn teedui'heid is zelfs uujr woest, uus'.uimis;,
Mijn hartstocht maakt een kinderhurt bevreesd.
Haar hartstocht, haar ze^genskracht eu haar
schoor.e pose zijn voorbeeldig in het schilderen
van Mei/i'a's jaloezie.
Wat zoudt ge does, als ge uw echtgenoot
op ontrouw betraptet ?
??Wat ik doen zou ? zegt ze.
Wat 'k doen /ou, vraagt ge ?
.Dat wat do luipaard doet in 't du-pst van 't wuud,
Wanneer hij brult ? huiit van woeste vreugde,
En eensklaps als het wrerlicht op zijn proui \alt,
Haar ntiar zijn hul sleept, om daar hrok voor brok
Het bloedend lichaam stuk te tcticiuv.u.
Er is een groot versclil in zuiverheid van
zeggen en doen zooals Mevr. Bouwmeester thans
Heden vertolkt bij vroeger,
Iu de dagen, dal zij kort aan de Konink
lijke Vtreeniging: Het Nederlandsch Tjoneel
was verhonden zij debuteerde op 3 Sapt.
1S84 in GierWaliij van H. Hillern-Birch, vertaald
door J. H. Rö-siuir, had Mevr. Bouwmeester
veel af te leggen. Zij kwaai er in zulk eene
geheele audere omgeving. Iu den zomer van
iiiiiiiiiliiiiiimimi
llllimiiiiimiii
iiiiMiiiiiimlitmiiiimiiiimiiMiiiiiiimii
DAMEjg.
In Nederland bestaat deze devotie niet vau de
mindere standen voor tts hoogere. De zelfzuchtige,
?brominige, oude keukenmeid, eigenlijk
huisdwii geland vai) sommige llollantische gezinnen
is geheel iets anders dan de bereidwillige, trouwe,
ouderdaiiigf, beliefde, liefderijke Ilaliaanschu
<1 enstmaagd. De brave Hendrik, ei n
sc!irijfster kan niet, buiten een 1n«nbeeld vau
deugd is weer de ^.?iiccsliecr. A'n, du;
v<rgo^iug van dokttrs vindt men tei;i'nwonr lii;
meer. \Vij heb leu Laar in de romans vau Anna
de Sivornin Lo'miau en ook i u Hild.i van
Siiylcnburg, waar zij deu vorm aanneemt, vau eene
medische vrouw, m de Enijflsche l'-tt< rkundi;
in t/ti: llaicniily liciiib, in (ie Duitic'ie in ecu Ai ?:(
'def Si'ele en/;. Ouze Italvc (l^meswerfld ia daii
cok met, deze veretring bcheüt. Gin.? in
vrorgtre dagtn de nietige, onzi Ifstai.digii vrouw naar
haar buclitvader om raad iri dr k. u «e van eei;c
woning of een scfioul voor l, art- tn deren, lieden
t.en daxe laat, y.ij in ullis deu tlrkfcr hct.li~si.-n.
E' u zwak kaïaklcr dient, een raadgever te heb
ben, maar waarom deu dokter gt kozen?
Omdat er 111 onze digt-u eene sekte opstaat,
zooals er no^ nooit eejie geweest if, eene s,'kte,
wier leden wel behooren tot de groote
meuscliei;soort der M iteriaiisten doch die iiuu cre.io gi heel
| anders opvatten dan de S idduuë.Ts van vroeger.
Zij denkeu niet, aaa wat zij eten tit drinken
en waarmede zij zich kierden zullen, neen in
tegendeel: aan wat zij niet eten of drinken
j mo^en eu welelia ojk a,iti waannedi; zi] zich
i/üi bedekken zullen. Do afgod dezer sekte !?>
uu gezolidlieid vau liet. ei«eu lichaam en naar
piiesttrs ziju de a:ts:'ii. Laat alle dezcu Le I'<n/s
' lezen, zij kunnen liuu h«rt or;l ai; u
(Je
en laat eeu elk het lezen, want het is een mooi
boek eu het geeft afschuw van misschien de
noodlottigste vau allo zonden.
llecft, Mathilde Serao voldaan aau de wetten
der gewone straat- eu huismoiaal, de eischen
eener hoofere zedelijkheid heelt zij niet bevre
digd. Want ziet, aau hit einde M at n wij
tussciieu ' ruïnes eu iieigcns een straal vau lioop ;
het gewone cmde Oi zer boeken. In la'ere eeuwen
zal voor een algcnueueu karakter'rek vau de/e
teuw gelden : liet dopelooie slot. Ui,ze voorou
ders hebbeu melancholieke boeken, in overvloed,
geschrtv.u en g> lezen, maar zelfs aan de trage
dies, waarin e held moest onderdaan iu den
strijd met, zijne Omgeving mocht, het Verzoenende
akkoord niet ontbrekri'. R-eds de H,-llciiOii,
toch zoo gedwee zich buigende, ouder de slagen
vau het Noodlot, heuhen den Oedip'is iu kolonos
eu de Euniennlen besloten met woorden van
hoop en vrede. Zij begrepen zoo troiel, dat. de
smart niet het laatste woord mag hebbcu inde
kunst, dat zij hun theatervoorstelÜLgen
ein.iigden nut een boertig toomclstuk, waanu de
helden der vooi afgespeelde trauidies bc.-pol.
werden. Galgetiliumur dus tot besluit, liever
dan te blijven staan bij IK: t leed. U'ij, die ons
iu de letterkunde een nieuw Eatum hebben ge
vormd, uiet als eeu demonische kracht, builen
ons, (tocli als een wet vau oorzaak en gevolg
in ons, wij kunnen o! wilieu die ijzeren band
niet breken. Iu liet geval van Ie pavs de Cocaji.e,
ware het toch mogelijk geweest. De schrijfster
had eeue grorp jungeiiuueu kunnen leekenen,
die, met grooteu haat voor de loterij vervuld,
tot het besluit waren gekomen nimmer te spelen
eu alleen geld te willen verdienen door spaar
zaamheid, geduid eu arbeid Zij had ook wat
andere ambtenaren kunue'i kiezin, ambtenaren,
die zich schaamden over de millioeiieu door dm
staat van het, volk ontvangen door deze
waai.ziuuigheid. liet is zeer jammer, want uu zal dit,
voorname boek niet, zoo laug gelezen worden als
liet verdient. Men uiake t-r dus spoedig kennis
mede, voordat de wa'ging (ter troostelooze som
berheid, die i u aantocht is, beletten zal van
zijne schoonheid te geuitteu.
E, 1'iOsKE.
De Czaar aan tafel.
Czaar Nicolaas II is een der soevereinen die
van zyn dii;er het meeste werk maakt. liet is,
volgens Oostcrtche overlevering, eene plechtig
heid; een weelderige ouderwetsohe liofdie: st
gaat er samen met culinaire moderne verfijning.
De hi.flnrichtitg is eeuwen oud, maar sinds
het begin dezer eeuw is altoos de keukere'hef
een Franschman; de beroemde Caióiuc en
Riijuette ziju een tijdlang in dienst van bot
Russische bof geweest, en hebben er een groot
fortuin gemaakt, want de post van chetkok
schijnt een vette." post te zijn. Ken dor vorigfi
koks, Bérenger, wooiit zeer welgesteld te Parijs ;
zijn opvolger, Ktautz, een Kizas:-(-r, ontkwam
als door ecu wonder aan de catastn phe te
U 'rki; de tegenwoordige is ook een Krans-chman.
De tafeldie ,st heelt, onder het
oppf'itoezicht vai\ graaf Paulin Benker.dorf,
bof'maarschalk, tot ehff een Vamnier-fourif r"; (He
den ko'onolsrang heeft en rok en dejcn draagt.
Gewoonlijk is <;eze kaïurnerfourier eer. gewezen
kok, maar hij raakt geen spijzen meer aan.
Hij hue t omb-r zijn orelcrs twaalf secretarissen,
een werkelijke kan£e!&ri,>, voorts 4 hulplonriers,
-1 olliciers de bouebo", 31 lakeien, 18 aspi
rant-lakeien, f)l Imffdtkni-chti-, bentvens bet
eigenlijke kenket personeel. Hiervan zijn dj
hoofden de ch< i' kok Eucien Posicet uit Bourg,
en Cuba', de gpwe«in stichter van het bekerde
restaurant d r C lamiis Jvy «-:, 4 cnefs va-i
ut teelingcn, 38 koks. 'J t leerling koks, 3^
keiikeiiknecbts, l chef [ a'issicr, Roskelet
genaimil; 2 chef bakkers, chef coi.liseurs en
2 ' helpers van deze.
De chef-ko w zijn verantwoordelijk voor al
wat de Czaar eet en drinkt; eene vergi tiging
zou aa'i hen bezochf worden; nie's wordt den
Czaar voorgediend zonder hun toestemuir.g.
De keuken is I-Yansct; en Russisch gemengd;
C/.aar Nicolaa-, 11 e t, cvenai-zijn va,dei. gaarne
de twee na'ioi.ale Rus isches eper,de bortsch",
en <lij tchi''.
liet aulbftntieke recept voor de bortsch",
afkomstig van I'etit, chef de cuisine van den
minister van justitie graaf l'ariin, is het volgende:
Snijdt bieten, prei, selderie e;i
jieterstliewortel en een ui door clkair; voeg er een
kleine b o renkool bij en laat het in boter licht
bruin worden. D.in volgt een kopje bouillon,
een potle..el zuurgewordun bietensap, een drie
kwart gaar gebraden eend, een kilo driekwart
gaar rundvleeseh, en als kruiderij laurierbladen,
mariolein en kruisnagelen.
Men laat alles zacht koken tot de eenrl en
bet vlcescb guar zij.;, eu neemt deze uit de
soep, snijdt (ei.d en rnr.dvlecsch aan kleine
btuhj s, neemt do kruiderijen er uit, het vet
er at', en voegt naar den smaak zout eu peper
er bij, vervolgens een halven potlepel zuren
room, aangele: g<l met bet sap van twee ge
raspte bieder-, wat peterselie en venkel. Op
het oogenb, k dat de soeji opgediend woult.
gaan de stukje vleesch en «end er weer in,
m.-t wat gebraden ehipolaatwors-fjes, vau h-.;t
vel ontdaa'p.
De kleur van deze soep, dik en paarsroo.l
is voor den vreemdeling niet aanlokkend, maai
wie ze hei ft durven proeven, wsiit er wel
aan. In de tcbi" is geen eend en geui bi^t,
u,aar meer kooi.
Ken andere Russische spijs-, waar de f'zaar
van hotuH, is de koiilibidf', een soort van
pasrei van gen-zen meel, waa-'in eene ta-ce
van kooi, viseh, kach (gebakken grutto ) hardi
eieren en wcziga. Die Weziga" is weer iets
bij'.ouders, de rnggestrer.g van een sten", die
acht ii tien uur in k-.keml water moet zacht
worden en dan nog taai en virchachtig is.
Eindelijk aehlen nog als lekkernij de canapéi
de kilkis". C.-inapós zijn de sneetij 'S geroosterd
of gebikken brood die door geheel Europa als
hors d'oeuvr" dienen: kilkis zijn kleire viscbjes
die uit Rcva! in Finland konuisi en op
Hollandfctie sprot gelijken. Ze worden gerookt of
gemarineerd voor de ca-apés gebrnkt; ook
maakt men er een jui'e van, met eayenne; in
dit laatste geval bedekt men de canapés met
de j fi t e en legt er een paar filets van ansjovis
omheen met wat gebakt hard ei en peterselie.
il//'*. //«(Mi's. ])c ontlerf/rnif) der
>I>. lit de lateien. ]\'tnlerlMit.
'
Mrs llaweis, die zooveel voor de zaak der
vrouw gedaan heeft, en nog op haar sterfbed
een artikel voor een tijdschrift dicteerde, wordt
door d'1 vrienden der vrouweiujiiaestie zeer
betreurd. Zij willen ter harer eere een fonds
oprichten, het »Mrs. Hawtis Trnstfimd foi1
workii.g girl.a," waarvan het doel is
»Kngelscbe en Amxrikaanecbe meisjes, van twaalf
tot twintig jaar, in staat te stellen, een ambacht
te leuren of een loonende bezigheid te vinden,
hetzij door luiur onderwijs te bekostigen, haar
kost. inwoning of uitzet te bezorgen, haar
reisgelii, inletr of borgtocht voor een zaak te
verscbatt'sii." Hot fonds is natuurlijk bescheiden,
maar wanneer de statuten goed gesteld zijn
en een behoorlijk kader vormen dat in den
smaak valt, kan Kien niet zegeen hoe groot
het in Engeland en Amerika worden kan.
* *
De speeliioedbandtlaars te Parijs klagen,
dat de poppnn uit d« mole raken; het is de
dé/KÏcle de fit i>oi<i>t'v. Zij gaat te grond als
(?lïisr van de vorderingen der wetenschap.
Vroeger kregen df moisj.'s met Kerstmis een
voudige, oniiangekleede poppen; de jonge
moeders mochten hemdjes knippen, jurkjes
naaien, hoedjes maken. Maa'- niet bet opdrij
ven der weelde uiont tegenwoordig, wie een
pop cadeau gpi'ft, er een tiousseau by te geven.
Da pup moet ook »pap;i, nian.-a" zeggen en
het nieuwste liedje nic du r\,lies-ISergèie zin
gen. M-inr nu is de pop zoo duur eu mooi.
dat bet kind t r niets aan heeft en er nauwe
lijks aan mag komen. Die pop verveelt al
gauw; het eouwiire «papa, mama" wordt een
bezoeking; het kind gaat haar pop veraf
schuwen en meent dat /e van g'-eu poppen
houdt. De goedkoop:! pop wordt dus niet
meer gegeven, de duurdere wordt niet meer
geacht en de heel dure is vervangen door:
de bicyclttte.
^ *
De prinses van WaU;s, die zich zeer veel
n oeite geef. voor d? liftdadiaheids-inrichtingen
en gasthuizen, bezoekt ook van lijd tot iij.1
de gevangenissen. Te Wormwood Serubbs-,
waar Jameson en zijn medeplichtigen gevangen
gezeten hebben, wilde de prinse-s alles zi=-n,
de wase.hinrichtiiig, de keukens en de
strafcellen. Toen de prinses de handboeien zag,
wilde zij deze ook om haar polsen jirobeeren ;
dn gouverneur legde ze baar aan. Maar toen
zij ze weer af wilde doen, wist de gouverneur,
die er niet mee terecht kon, ze n iet los te k rijgen,
hij werd verlegen en zenuwachtig, en het duurde
een heelen tijd, eer men op bet idee kwam,
den gewonen cipier te roepen. Deze talmde
ook, want hij vreesde de prinses te bezeeren ;
eindelijk met veel moeite, en nadat de prinses
half lachend, half zenuwachtig hem \erlofhad
j gegeven, haar zoo hard aan te raken als noodig
was, kreeg hij do noodige kalmte om haar te
bevrijden.
* *
Is'ic't iedere huid kan zonder schade de
winterkou verduren. Zonder van winterbanden
en voeten te sproken, ook op bet gezicht
werkt de koude, maakt de huid hard, droog,
springerig, en praedisponeert tot rimpils.
Sommige dames bedekken daartegen het gezicht
niet cold-oeam of andere vette
zelfstandighedon; de poriën der huid worden er mee
verstopt, en als het vet ranzig of korrelig wordt
tast het zelf de huid aan. Integendeel moet
men de huid in baar functiën verdubbelen,
liet gelaat 'a morgens en ook 's avonds nauw
keurig wasschen (natuurlijk zonder zeep) en
wel met gekookt water, dat niet al te koud
is, en waarin wat borux, wat zemelen, wat
emulsie geen kwaad kan. Is de huid reeds
geschonden, dan kan wat coklcrcam of derge
lijke te pas komen, maar dan doet men ook
beter, niet uit te gaan. Een onschadelijk
voorbehoedmiddel is poudre-de-riz, mits men
daarvan geen misbruik maakt.
* *
De Vereeniging voor »Vrouwenkiesrecht",
afd. Amsterdam, houdt op Maandag 30 Januari,
''s avonds te N uur, een openbare vergadering
in het gebouw ^Eensgezindheid" Spui. Mevrouw
Versluys-Poelman zal spreken over »de
beteekenis der vrouwenbeweging1''. Entree voor
niet-leden 10 ets.
* *
*
Errata. In het artikel »Esn woord naar
aanleiding van de Ite/de in de
Yrouwenqnuestie' kwamen de volgende s'orende fouten
voor: kolom '2 regel 31 van boven staat: »ons
innigst wesen,'" moet zijn: »ons innigst werken''.
En kolom 3 regel 11), in plaats van »lezen"
moet staan: «leven".
E-e.
IMIIIItlllllllMIIMII
yronwetóiesrectit,
(Ingezonden).
Op (lit oogenblik, waar er zoovele brochuren
van heeren geleerden verschijnen, waarin over
het al of niet hebben van verstand der vrouwen
wordt getwist en haar de deelneming aan het
openbare leven wordt ontzegd, zal bet zeker
velen uwer lezers en lezeressen interesseeren
eens te hooren wat daarover door den eersten
minister te Victoria is gezegd in eare rede,
gehouden bij hu' i'.dienen van een voorstel om
de vrouwen kiesrecht te geven, DB heer Gaorge
Turner zeide o.n. het volgende:
»Ik zou nog gaarne in het kort eenige tegen
werpingen beantwoorden willen, die van tijd
tot lijd tegen h t kiesrecht der vrouwen wor
den opgeworpen. Doze tegenwerpingen kunnen
in twen klassen verdeeld worden ; zij zijn of
van sentimenteelen of van zelfzuchtigon aard.
Bij geen enkele geiegenbeid heb ik een
argument gehoord dat werkelijk steek hield
om de vrouwen liet staatsburgerrecht te wei
geren. Men zegt dat slechts eene ruindeiüeid
van vrouwen bet kiesrecht verlangt. Ik ben
niet van die meening. Maar al was dat het
geval, dan is liet toch zeker eene veelomvat
tende minderheid, die verdient dat men hare
rechten en rneeningen overweegt. De vrouwen
hebben oven goed hare rechten te beschermen
en h t', t recht zich te verzetten tegen eene
slechte wetgeving, die haar in dezelfde mate
kan treffen als den man, en als it ts verkeerd
uitval', hetzij door vergissing, hetzij door een
slechte regeerinj, zoo lijden zij even zoo zeer
daaronder, ala ieder ander deel der gemeente.
Zy hebtien naar uiijüe meerling het volste recht
om geene gunsten ie verzoeken, maar om rech
ten te eiscben. Wanneer de mannen gerech
tigd zijn zich te laten vorteg-anwooniigen, opdat
er voor gezorgd worde dat geen wel, dis tegen
hun eig ndoai strijdt, doorgaat, zoo hee-t't de
andere helft van de gemeente daartoe hetzf-lfds
rechf. Ik heb tot nu toe te vergeefs getracht
in ie zien hoe men, als men rechtvaardig en
eerlijk zijn wil in betrekking tot het kiesrecht
een onderscheid kan maken tusschen mannen
en vrouwvn.
Een van de eerste tegenwerpingen tegen
het voorstel is die, dat de vrouwen dit recht
in het geheel niet wensc.hen. Doch een groot
aantal wenscht inderdaad dit recht te hebben
en waarom zullen wij die allen uitslui en om
dat eenigen onder haar het niet verlangen ?
Eenige leden ziju van meening dat de vrouwen
die voor het kiesrecht ijveren, onvrouwelijk,
van twijfelachtig karakter en wat niet al zijn ;
ijveren zij er niet voor dan wordt eezrgl dat
zij het kiesrecht niet verlangen. Hmd^n zij
openbare vergaderingen en brengen argumen
ten voor den dag dan worden zij aanstonds
door heleedigingen van allen mogelijken aard
overladen ; treden zij niet openbaar met hare
meeningen voor deu dag, dan heet het d-it de
vrouwen in het geheel niet wenschen tB kiezon.
Over het algemeen kan men niet zeggen dat
wij de vrouwen rechtvaardig behandelen.
En diegenen die beweren dat de vrouwen
het verkregen kiesrecht niet gebruiken zuilen,
verwijs ik naar Z'iid-Australiëen
NieuwZeeland, waar bewezen is dat zij het in ruime
mate, ja in nog grooter aintal d-in de mannen
doen. Maar zelfs als 't waar zou zijn dat een
groot aantal vrouwen niet kiezen, elan vraag ik :
zijn er niet onder onze tegenwoordig ? kiezers
duizenden en tienduizen die zich niet de
moeite geven hunne stemmen bij de verkiezing
uit te brengen 'i
Het volgende argument is, dat de vrouwen
geen voldoend verstand van politieke zaken
bezitten, om het kiesrecht uit te oefenen, dat
zij geen voldoen te opvoeding gehad, te prik
kelbaar en impulsief zijn, en toch wordt ons
het tegendeel verzekerd van Zuid-Auatrali
en Nieuw-Zeeland, waar de ondervindingen
bij het verkiezen reeds gemaakt zijn.
De volgende tegenwerping betreft het fami
lieleven, men gelooft dat de plichten der vrouw
in huis niet vereenigbaar zijn met die der
burgeres. Maar ik ben van meening dat do
vrouwen het verlangde burgerrecht op zulke
wijze uitoefenen zullen dat daardoor het huis
gezin, verhevener en heiliger worden zal Zij
zullen bij de verkiezing op die candiJaten
stemmen, die zulke wetten in het parlement
voorspreken, welke voor de rechten die do
vrouwen in het gezin hebben moeten, maar
nog niet hebben, opkomen. Wij willen ne
regeering hebben van het volk, door het voJk
en voor het volk, en tegelijkertijd sluiten wij
eene volle helft van het volk uit, wanneer het
zich handelt om de verkiezing van vertegen
woordigers voor de wetgeving. Men kan spot
ten met het voorstel, men kan het belachelijk
maken, maar het toegeven van dit recht is
onvermijdelijk. De argumenten ten gunste van
het vrouwenkiesrecht zyn zoo sterk, de tegen
werpingen zoo zwak, dat wij over kort of lang
allen dit recht moeten erkennen.