Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER 'W EEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1127
1886 had zij Eene Marte'ares en Meedoen, Les
Hannes pavvrts gespeeld. Een ernstig en beza
digd oordeelaar merkte toen op:
Wie zich eigenlijk nog niet thuis gevoelt in
haar emplooi is Mevr. Frenkel-Bouwmeester,
althans in de eigenlijk gezegd jongere drama
tische rollen zooals Mad. de Marcy in Eene
Martelares en Olympia in Het leven eener
tooneelspeelster, .blijft zij beneden den eisch, zoodat
zij niet meer kan volstaan met afbeelden, maar
moet beginnen te spreken. Het vermogen om
te doen schreien bezit zij slechts in geringe
mate. Doch haar talent is dan ook in de eerste
plaats practisch, en wie haar dezen zomer nog
Séraphine, in Meedoen en als Claire de Beaulieu
in De Industrieel van Pont-Avesnes moet erken
nen, dat zij dikwerf in staat blijft zich los te
maken van zich zelve om de gedaante aan te
te nemen van de personen, welke zij voor te
stellen heeft. 1) Dezelfde aanleg blijkt ook uit
haar stil spel. Leeft zij mede met de persoon,
die zij heeft af te beelden wat bij haar,
impressioniste van het oogenblik, niet altijd het
geval is dan kan zij haar gewaarwording
vaak op de treffendste wijze aanschouwelijk
maken door houding, mimiek en gelait; als o. a.
bleek in hei 2 Je bedrijf van Eene Martelares en
het derde, ook ia het begin v .m het vierde van
De ludustrieel. Doch moet zij zich
o'erhettooneel gaan bewegen en spreken, dan verstoort zij
maar al te vaak de illusies; vermits zij dan
haar gemis aan zelf bebeersching en de nog altijd
niet overwonnen gebreken in haar apraak ten
duidelijkste doet uitkomen, ja sterk verraadt
hoe weinig zij de eerste beginselen meester is
van de mèlzeggingskunst. Vooral en dit is
het eigenaardige van haar aanleg in de on
gebonden rede, in het proza, waarin zij niet
zelden betrapt wordt op het in n toon achter
elkander afratelen van verschillende zinnen.
1) Hiermede is niet gezegd, dat ook in mijn oogen
haar afbeelding vaa Sérapbine uitt te scherp was in
lijn en kleur.
Moet zij echter verzen zeggen, en dwingt bet
rythmus haar tot studie van hetgeen zij uit te
spreken heeft, dan is bet vaak of men op een
maal eene gansch andere actrice voor zich heeft;
haar orgaan verliest het onaangenaam scherpe,
de te sterke neusklank verdwijnt, en het timbre
van haar stem verleent zelfs aan lyrische
verzen eene eigenaardige bekoring; terwijl
eindelijk ook de dwang van het rythmus
grooten invloed schijnen te oefenen op haar
gebarenspel. Wil Mevrouw Frenkel in de
eigenlijke dramatische rollen slagen, dan zou
dat derhalve in drama en in verzen moe
ten wezen. In andere kan zij soms al te non
chalant zijn, getuige bovenal haar Regina Sarpi
en ten deele haar Olympia, waarvan zij niets
of weinig terecht bracht. Met deze eigenaar
digheid rekening te houden, zal der Directie
er haar ten goede komen; want voor haar geen
betere school dan rollen, die in spel en dictie
veel studie vergen."
Mevrouw Bouwmeester heeft met de jaren
meerder rust in haar spe), zuiverder uitspraak
en gekuischter smaak in kleeding en meerdere
bevalligheid in het dragen der kleedij aan
genomen. Hoe meer zij zich zelve wordt en
blijft, met inachtneming van het goede van
anderen, hoe hooger zij rijst. De lessen van
haar vader worde zij echter nimmer ontrouw.
In het navolgen kan zwakheid liggen. Eene
Hollandsche, die Sarah Bernhardt navolgt
gelijk de meeste Fransche actrices doen m
het snel achtereen zeggen vau een langen zin,
zou verkeerd doen. Het Hollandsch wil duidelijk
en geheel uitgesproken worden. Geheel iets
anders is met verschil van tempo te spreken.
Mevr. Bouwmeester heeft ook acht geslagen
op den verschillenden en niet altijd
verkwikkenden wind van nieuwe leering. Laat zij het
goede er uit overnemen en het onnatuurlijke,
het maniertje, het doode en opzettelijke over
zichzelf laten oordeelen. Eens heeft zij er eene
uitstekende proeve van gegeven aan het slot
van Shakespeare's Een feeks getemd. Zij ging er
voor staan, buiten de lijst der schilderij, en
zeide het e'nde harer rol als eene litanie, de
oogen bemelsch, het gelaat naar de zaal, als in
den droom tot het publiek sprekend. Maar...
maar...! hoe schoon het ook door vele schrift
geleerden gevonden werd, het was ten eenemale
verkeerd gedacht. De feeks, zoo pas getemd,
treedt niet uit het stuk en gaat een vers
uitzeggen. Zij moet dat gebeele gedeelte, ernstig
en in levensblijheid tot hare verwanten doen.
De auteur geeft haar eene waarschuwing in de
mond om de familie te leeren: »doe niet zooals
ik vroeger deed." Neem aan mijne afgelegde
verkeerdheid een exempel.
Ook in het uaief-doen deed soois navolging
kwaad. Dan sprak Mevr. Bouwmeester op 'n
kinderlijk, onnatuurlijk toontje.
Maar ook in dit opzicht leerde zij zelve vin
den eu keerde weder tot natuur en
waarheid
Als jeugdige tooneelspceVer muntte Mevr.
Bouwmeester in de Vaudeville en blijspel uit.
De oude Bamberg heeft haar geleerd bij het
zingen vooral duidelijk te spreken. In het
couplet-zingen werd hij haar leermeester, hij,
die nu nog met een stem als een klok de
levenslustige man is reeds in de tachtig het
Volkslied zingt zooals Vrught dat eenmaal zong,
die coupletten heeft gezongen in de kampemen
ten tijdens den Belgischen opstand, tot groot
genot van den kroonprtiiS, den lateren Koning
Willem II en den hertog van Saxen Weimar.
Het soubretle-werk was vau Doortje Freckel
heel mooi. Geen wondei dat zij op later leeftijd,
ook in het coquette uitmunt. Men deiike aan
De demi-monde.
De rollen, waarin Mevrouw Theo Bouwmees
ter is opgetreden, op te noemen, zou te lang
duren en vervelend worden. IQ het algemeen
kan men zeggen dat zij alle genres van rollen
gespeeld heeft en dat zij in die rollen voor
treffelijk is geweest, wanneer zij die vervormen
kon naar hare eigene opvatting. Dan beweegt
zij er zich even ernstig of bevallig in als in
haar kostuum, dat naar hare aanwijzing ge
maakt is. Vele rollen in tooneelspelen van
Sardou heeft zij vervuld, ook en vaak zeer
schoon, moeilijke in treur- of blijspelen van
Shakespeare, als Lady Machetb, Hermione, enz.
Ondanks het vele welken, ondanks de zorg
voor huis, keuken en kinderen, ondanks ramp
spoeden, heeft zij jeugd en levensvreugd be
houden. Zij behoort tot de gelukkige actrices,
die nooit buiten engagement zijti geweest en
aan wie steeds mooie rollen zijn toebedeeld.
Een bijzonder voorrecht, want voor een zeer
groot deel vormen de mooie rollen den kunste
naar of de kunstenares. Bovendien zijn mooie
rollen dankbaar. Slechts half goed gespeeld,
bezorgen zij bijval.
Mevr. Theo Bouwmeester neemt in de
tooneelwereld eene voorname en benijdenswaardige
plaats in. Voor confraters eene goede
confrateres, voor directies een gewillig lid. Thans
prijkt en pronkt zij in den vollen bloei van
haar talent.
Hoe dat talent gewaardeerd wordt, blijkt wel
uit de belangstelling voor haar jubileum. Zij
speelt dan, 2 Februari 1899, een harer
lievelingsrollen: Marguerite Gauthier. de hoofdrol in
AUxander Dumas flls La dame a-ux Camélias.
Haar veelzijdig talent komt er op 't schitte
rendst in uit.
De bijgaande losse plaat geeft haar buste in
die rol te aanschouwen.
Mevr. Theo Bouwmeester heeft menige onder
scheiding genoten.
Zij is eerelid der Maatschappij Apollo. Wijlen
koning Willem III heeft haar de groote gouden
medaille van verdienste toegekend. De schoonste
hulde zal wel die zijn: haar te brengen door
eene commissie uit de Amsterdamsche burgerij.
Bij monde van Mr. N. A. Calisch, voorzitter
dier commissie, zal haar Donderdag 2 Februari,
op haar 25-jaii» jubileum, in bet openbaar,
vergunning worden gevraagd haar portret te
mogen doen schilderen door den kunstenaar
Josseliu de Joug, met de bedoeling dit een
plaats te geven in een der vestibules van den
Stadsschouwburg te Amsterdam.
J. H. R.
Muziek in de Hoofdstad
Reeds lang te voren hield de dagbladpers
zich bezig met allerlei berichten te verspreiden
omtrent den jongen Italiaanschen componist
Lorenzo Perosi en zyn werk Li Risurrezzione
di Lazzaro. In hooge mate was daardoor de
belangstelling opgewekt van het publiek; nog
te meer daar uit Italiëberichten tot ons kwa
men van een succes, zóó groot als slechts
zelden een jong componist ten deel valt. Men
kan niet ontkennen dat er een groot gevaar
schuilt in die stelselmatige opwekking van de
belangstelling. Menig ernstig muziekvriend
wordt daarby wrevelig gestemd. Men wil zelf
hooren en zelf oordeelen. Wat door enkelen
hemelhoog wordt verheven, kan wel eens niet
geheel beantwoorden aan de sterk gespannen
verwachting en .... hoe licht is men dan
niet geneigd om het goede minder hoog aan
te slaan in de appreciatie en het zwakkere
in zwarter kleuren te zien. Nadat na de
uitvoering van bovengenoemd werk door het
Italiaansctie operagezelschap een feit is ge
worden, wil ik den zuiveren indruk weer
geven, dien het werk op mij maakte, zonder
rekening te houden met den loftrompet, dien
men voor den componist en zyn werk uitge
bazuind heeft en evenmin met den wrevel
dien ik bij deze reclame-makery ook ondervond.
Perosi beeft in hoofdzaak zijn tekst ontleend
aan het Evangelie van den H. Jobannes. Ik
mag mij wel ontheven achten van de taak den
tekst te beschrijven. Wel meen ik te moeten
mededeelen dat de personen die in het orato
rium een rol spelen, zijn: Christus, de
Verhaler, de Boodschapper, Martha en Maria.
Behalve de Verhaler, die een beschrijvende
rol vervult, treden de andere figuren hande
lend op.
Beschouwt men nu den vorm van Perosi's
Trademark
THEE - E. BRANDSMA.
Trademarlt
A L. K l DSC H
AJMHTJCK,
Groot Beddenmagazg'n.
f S
Groote collectie Wiegen,
Kinderledekanten, Luiermanden,
Babytafeltjes, Babybascnles, etc.
etc. Vraagt geïllustreerde catalogus.
Inslituut-Hagenbeek,
DEVENTER.
Opleiding voor alle Examens.
HANDELSSCHOOL.
Specialiteit van Overhemden op maat,
Dassen, Boorden, Manchetten, etc.,
bij VVE W. VAM U ER HULST
Hofleverancier.
Reis artikelen. Parapluies.
167 Kalverstraat, AMSTERDAM.
PBILIPPONA KETELAAR,
fournisseur de la Cour.
KAL.VERSTRAAT 166, A M 8 T E R I> A
GRANDE SfECIALITE POUR
Trousseaux & Layettes.
Sur demande envoi franco de Devis et de modèles.
iiiiiiiiiiiiiHiMiiiiiiiimniimiiiiiiimiiiiimi iiiiiiiiiMii!iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiirifiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiMiiiiiiiiiiiiMiiiHiiiMiMiiiiiiiMiiMiiiniiiiiiiiMiiiiiitiniiMiiiiiiHiiiitiiitiiii7Miiii
liiaiaiaiaiaiiiiifiifiiniaiaiaiaia'ii^
E
i
E
I
I
i
i
i
i
HELM-CAGAO
wordt door bevoegde autoriteiten geroemd als de beste,
zuiverste en gezondste.
ii~M
l
i
uu
'M
inmimmu
Cacaofabriek Mexico".
i FRANCKEH & Go.,
Cacaofobrikanten,
KOOG a. d. ZAAN,
HOLLAND.
KINADRUPPELSvanDr. DE VRIJ.
Het krachtigst werkend middel tegen
Malaria (binnenkoortsen) algemeene
zwakte, bloedarmoede en bleekzucht.
Vraagt overal de Q verzegelde flacons
a f 1.?, voorzien van nevensstaand
fabrieksmerk. Men lette daarop.
Bjj overmaking van een postwissel a
/ 1.15 volgt franco toezending door de
Chemische Fabriek
van H. N A N N IN G, Den Haag.
Gevestigd te Amsterdam, Damrak 74,
Goedgekeurd bij Koninklijk Mestuit fin 3 December 1805, N°. 38.
Maatschappelijk Kapitaal f 1,800,000.
Directeuren: Mr. C. L. SCOTT en Mr. PAüi^ I,. MULDER.
Commissarissen: W. J. GEEETSEMA, Amsterdam; JOAN H. SCIIMITZ, Amsterdam; Dr. ,7n. VAN
fïEUXS, Amsterdam; J. C. VAN GOENS, 'sGravenhagf; Dr. S. J. HAI/BEHTSMA, linttrrdn>»; I'rof.
Dr. W. KAPTEJJX, Utrecht; Mr. J. LUDEN, Amsterdam; Prof. Dr. J. A. C. OUDEMANS, Vtm-ht:
Jhr. V. VAN REENEN, Zeist en E. W. SCOTT, AmsterAam.
jjf De Maatschappij verzekert pensioenen, uitte betalen zoo dikwijls en zoolang
de verzekerde door invaliditeit, onverschillig of deze voortspruit uit ziekte of on
geluk, bui-ten staat is zijne beroepsbezigheden te verrichten.
DRINKT HOLLANDIA" TAFELWATER.
Te Huur praatf
tegen
Een benedenhuis met tuintje
of Yrjj bovenhnis,
in of naby Amsterdam.
Huurprijs 200 tot 400 gulden. Adres
letters K Z, bureau van dit blad.
3525ZSZ5Z5Z5E5Z5B5B5Z5Z5Z5B5ZB
n Kraepelien en Holm's jjj
SALMIAK-PA&TiLLES, p
algemeen erkend als het beste mid-1{
del by Hoest en Verkoudheid. «
Het is een sly'moplossend en ver- u
zachtend middel by uitnemend- C
heid. Verkrygbaar by de meeste
Apothekers en Drogisten. Prysper
fleschje 20 Ct.
g^JT* Alleen echt in Q fleschjes,
voorzien van etiquet, waarop de
handteekening van
KRAEPELIEN & HOLM,
Zeist, Hofleveranciers.
V I L< L A.
Voor de maanden Juni, JuU en Augustus
wordt in de omgeving van AMSTERDAM, liefst in
't GOOI, TE HUUR GEVRAAGD een kleine
gemeubileerde villa met grooten Tuin.
Voor uitstekende, zorgvuldige behandeling van
de meubelen wordt ingestaan.
Brieven met prijsopgave enz. onder letters D 1VE
aan het bureau van dit blad.
EC
»KET-LEESBIBLI(1EEK
486
IN VIER TALEN.
AMSTERDAM
BU ABONNEMENT:
486
4 boeken tweemaal per maand geruild,
Prijs per kwartaal f 4. , p. halfjaar ? 7.50, p. jaar f 14.?*
MEN ONTVANGT FRANCO. MAAf) ZENDT OOK TRANCO TERUG.
^ De*e J3tMiol/>eek is geheel nieuu? ^n bei-at de nieuwste en beste Lccluw.
Men vraffe de CalaliM/iis (prijft .'??.* Ct*. ffrtitis voor ationtiês).
CZAAR PETER"
RIJST
«Ie beste «Ier Wereld
i» .)ava-ltij*t.
sterk aanbevolen ter vervanging
van aardappelen { wegens haar
groot uitzettingsvermogen
goedkooper in het gebruik dan alle
andere Java-soorten. Verkrijgbaar
in alle comestibles- en kruideniers
winkels uitsluitend in origineele,
fraaie bussen van 2V» K.Q. a f 1.50
en 5 K.G. a f 2.75, proefkartons
f 0.30, waarop de afbeelding van
Czaar Peter de Groote. Tevens in
kartons beschikbaar gesteld tweede
qualiteit Prima Java-Eijst, merk
, De Phénix" a f O.2O het i,is KG.
"Waar niet of moeilijk verkrijgbaar
rechtstreeks te bekomen een bus
van Jj'/a kilo, franco thuis, tegen
postw. a f l 50 aan het adres voor
engros:
Sto'jmrijstpellerij ,,De Phénix",
C. KAMPHÜIJS, ZAANDAM.
»Ik ben van m litend by den dokter
geweest, maar hij zei, helaas, dat er niets
aan te doen was."
«Zoo, dus je hebt een visite voor niets
gemaakt?' f&^ ;» ^
«Dat kun je begrijpen, ik heb vyf
gulden moeten betalen.'
Kraepelien & Holm's
QUINA-LAROCHE
Optrekkend, renwerkend,
koMsrerdrijrend, de metst krachtige en
versterkende Kina-Wijn. _ Aan?
bevolen door tal van
Geneesheeren, Bekroond met eere-diploma en
Houden medailles. MET STAAL,
zeer aan te bevelen by bloed
armoede, bleekzucht, enz.
f rij» per 1ll flacon. f 1.90,
*/s Jlacon ? 1.??
KRAEPELIEN A HOLM,
HOFLEVERANCIERS, ZEIST.
Depots te Amsterdam by de H.H.
Apothekers J. H. VAN MEUBS, Kalverstr.;
J. M. POLAK, Hoogstr. en Galery 34;
J. A. STOLTE & Zn., Keizersgr. b,d Reestr.;
NiESABER & KISJES, Haarlemmerdijk;
A. VAN TUIJLL. Paleisstr ; J. M. HÜLSWIT,
Vondelkade; G. J. SCHUIJT Jr, Haar
lemmerstraat 140; Haarlem, MONS &
GRYSKELS, en verder in de bekende depots.