Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. H28
Mnziek in fle Hoofdstad,
De zoo buitengewoon gunstig bekende
violoncellist van het Bohemer strijkquartet, Hanus
Wiban, was Donderdag 26 Januari de gast van
het Concertgebouw." Het mag hem als een
groote verdienste aangerekend worden, dat hij
i en nieuw cello-concert van zij a landsmaa
Dvorak tot hoofdnummer had gekozen. Het con
cert is trouwens aan hem opgedragen en men mag
«rel zeggen dat hij er in doorgedrongen zal
zijn, gelijk geen ander violoucellist.
Opus 104 van Dvorak is met groote
warmte en veel zaakkennis geschreven. Er
komen melodieën in voor, zooals b.v. het tweede
thema van het eerste deel. en in het geheele
tweede deel, zóó breed en vol dat men dadelijk
bespeurt dat ze, als gedachte, geheel uit het
instrument zijn geboren. Ook het technische
gedeelte van het werk neemt een hoog stand
punt in. De instrumentatie is vol afwisseling
en met veel smaak aangebracht en geeft aan
het sologedeelte een schoenen coloristischeu
achtergrond.
Het eerste deel komt mij voor het best
geréusseerd te zijn; jammer dat het te lang uit
gesponnen slot den indruk eenigszins verzwakt.
Het tweede deel is wel vloeiend g;schreven
maar misschien iets te week in stemming. Het
Finale heeft een eenigszins nationaal Czechisch
karakter; eigenaardig daarin is de
trompetpassage en van uitstekend schoon klankeffect de
vioolsolo, benevens het korte stuk, waarin het
strijkquartet con sordine optreedt. De concert
litteratuur voor cello is niet zeer groot; het
zou mij niet verwonderen als dit opus spoedig
een plaats inneemt in het repertoire van iederen
goeden cellist.
lu het tweede deel speelde Wihan het van
ouds bekende Kol Nidrei van Bruch. Wihan
had in beide werken gelegenheid de buitenge.
wone eigenschappen van zijn spel in het helderste
licht te plaatsen, zoowel wat betreft schoonheid
en zangerigheid van toon, als zuiverheid en
virtuosittit in het passagewerk bleef hij niets
schuldig.
Mengelberg en zijn orchest boden eene zeer
schoone uitvoering van Wagner's
Mehtersinger-voorspel; misschien tegen het slot een
weinig te overhaast. Voorts genoten het Scherzo
uit Mendelssohn'sSommernacbtstrautnend'lndy's
Istar-variatiëa eene virtuoze uitvoering.
Het mag inderdaad een reuzentaak genoemd
worden vijf Sonates van Beethoven,
waaroader de geweldige op. 100 in Bes, op. 110 in
As en op. 111 in c. mol op a avond te spelen.
De laatste is herhaaldelijk door Röntgen hier
gespeeld; wij blijven er hem dankbaar voor.
Doch sedert dat er geen Rubinstein, geen v.
Bülow meer oaze solistencoBC ,-rten maken tot
gebeurtenissen op muzikaal gebied, sedert dat
onze virtuozen meenen een blijk te moeten
geven van hun doordringen in verschillende
stijlen op het gebied der pianolitteratuur en
hunne programma's maken tot een stuk levend
geworden muziekgeschiedenis, schijut er geen
plaats meer gevonden te worden voor die
geweldige kunst die Beethoven in bovenge
noemde sonates heeft neergelegd. De Bss-dur
sonate is een werk zoo grootsch en diepzinnig
dat het 'niet velen vergund is, vertrouwd te
worden met haren iuhouJ. En wat men dan
noemt dai kbaar, is zij eerst rcc'it niet. Er
behoort moed toe het publiek deelgenoot te
maken van de schoonheden van een dergelijk
werk, want grenzenloos zijn de moeilijkheden
in rüythmiscli, zonwel als in technisch opzicht
en wanneer die dan alle zijn overwonnen, wat
is het dan nog als de geest van Beethoven niet
aanwezig is?
Maar de geest van Beethoven leeft in
Lamond. Hij is de man die de reuzentaak heeft
volbracht, de straks genoemde sonates en boven
dien nog de Waldstein op. 53 en de
Appassionata op, 57 weer te geven op eene wijze, die
werkte als een openbaring.
Waarlijk sedert Rubinstein en v. Bülow hier
waren, heeft niet n het geestesleven van
Beethoven met zijne ontelbare schakeeringen
en zooals hij dat in zijne sonates heeft neer
gelegd, zóó tot uiting gebracht als Frederic
Lamond. Het geheele drama dat in de sonate
op. 100 ligt opgesloten, heeft hij ons voorge
dragen en laten medeleven.
Het adagio heeft op mij een indruk gemaakt,
zooals ik slechts bij de hoogste uitingen van
kunst mocht ontvangen. Iemand die dat zóó
vermag te spelen is een uitverkorene.
Maar ook de c-mol sonate op. 111, was een
en al mannelijke ernst en fiere grootheid. Niet
minder heeft de As-dur sonate mij in gespan
nen aandacht. Het tweede gedeelte van het
fuga-thema (in omkeering) was een juweel van
klank.
l Doch waar zou ik blijven als ik ging
detailleeren. Laat mij liever dankbaar erkennen dat
het publiek na de Appassionata geheel onder
de toovermacht van Beethoven geraakte en
diens vertolker, den grooten kunstenaar Lamond
eene ovatie bereidde, zooals slechts hoogst zel
den een p'anist is te beurt gevallen. Het pu
bliek gaf daarmede een doorslaand bewijs van
zijn kunstzin en goed oordeo!.
Wat nu in Lamond het meest te bewonderen
is ziju eenvoud, zijne onopgesmuktheid,
zijn ernst, maar vooral zijn door en door
muzikaal gevoel, zijn zelf-negatie en zijn opgaan
in Beethoven. Natuurlijk is hij technisch in
staat de grootste moeilijkheden te overwinnen;
dat heeft hij met velen gemeen; maar wie kan
als hij, met de kleinste agogische nuances, zonder l
de eenheid van beweging te verbreken, een ge
heel verkrijgen, zóó boeiend en zóó pakkend,
dat men niet alleen tot de laatste tonen in
spanning blijft, maar voortdurend tot een climax
wordt opgevoerd?
Lamond is geen pianist die wil schitteren, i
die zich zelven wil zoeken. Zijn programma
van Woensdagavond bewees dit en ziju pro
gramma van Maandag G dezer als hij wederom
in de kleine zaal van het Concertgebouw op
treedt en dan een Brabms-avond geeft, zal er
op nieuw van getuigen. j
Limond is vóór alles kunstenaar en wel n
der allergrootsten. Zijn komst was een weldaad
voor de kunst!
AST. AVERKAMF.
Een van de aardigste bijdragen tot de kennis
van het leven van mevrouw Theo Bouwmeester,
zijn hare Mémoires, door haarzelf verteld,
naverteld door M. J. Brusse, uitgave van
Holkema & Warendorf, a omdat mevrouw
Bouwmeester zoo eenvoudig en guitig vertelt,
n wijl de heer Brusse zoo onderhoudend na
vertelt. Wie de bewonderde tooneelspeeleres
ook eens niet op de planken wil zien,
verzuime geenszins dit boekje te lezen.
Boekverkooping te Utrecht.
De firma J. L. Bejjers te Utrecht zendt ons
den catalogus van het derde en laatste gedeelte
der collectie Royaards van den Ham, dat den
6sn, Ten en 8en Maart a.s. in publieke veiling
verkocht zal worden. Dit is de afdeeling kunst,
die lang niet het minste deel dier rijke ver
zameling uitmaakt. De catalogus vangt aan met
eene rubriek woordenboeken, waaronder die
van Box, Nagler, Immerzeel, Kram e a. Daarop
volgt eene belangrijke verzameling groote en
kleinere geschriften over theorie en geschiede
nis der kunst, verscheidene zeer groote werken
over musea en bekende kunstverzamelingen.
Verder volgen vele oude en nieuwere werken
over kunstnüverheid, architectuur en ingenieurs
wetenschappen. Maar misschien wel het meest
interessante is het 12-tal middeleeuwsche hand
schriften op perkament met fraaie miniaturen
en initialen, gevolgd door eene groote collectie
geïllustreerde werken op velerlei gebied:
emblemata, 18e eeuwsche Fransche uitgaven,
nieuwere pittoresque reisbeschryvingen, natio
nale kleederdrachten, natuurlijke historie. Ten
slotte vele portretwerken en pi.m. 200 nummers
portretten en platen van de meest bekende,
meer mdeels Nederlandsche 17e en 18e eeuwsche
graveurs
HiiiiiiiiiniiiiiilinilitiMMillililiiilmiiiimiiiiiiiitiilliiiilililliliiiiiiiiii
De ReintaMt-TentoflDstellii te Londen.
in.
Voor de tweede maal zag ik in deze zalen
een bekoorlijk vrouwenbeeld, een portret van
Hendrickje, nog jong, maar licht gekleed, den
boezem bloot, in hermelynen pelsje (Mr. Mor- j
rison, No. 93). Het stuk trof mij ook nu i
weer door de prachtige kleur, het mooie vau j
dat witte bont tegen het blanke vleesch, de j
aardige pose, de levendigheid van dat aan
trekkelijke kopje. Maar nu zag ik ook hoe
dit kostbare werk mishandeld is, en hier en
daar onherstelbaar door afwrijven en schuren
geleden heeft.
Men zegt: painted about 1665. Ik geloof
dat dit stuk omstreeks 105(1, zeker vóór 1GGO
ontstond, de leeftyd van Hendrickje wijst het
reeds in een vroeger tijdperk.
CWer het veel besproken stuk »de Scheeps
bouwmeester en zijne vrouw" (van 1633) een
der sieraden van Buckingham palace zal ik
hier niet uitwijden. Het hield zich zeer goed,
zelfs omringd door al die werken uit den i
breederen laten tijd. |
Hadden wij te Amsterdam dat vroege portret j
van een elegant jongman, met een handgebaar
opstaande uit zijn stoel om bezoeken te ont
vangen hier was de pendant, een g^distin- l
gueerde jonge vrouw, in een stoel zittende,
met een zwarte waaier in de rechterhand.
Jammer genoeg is dit stuk slecht onderhouden
en vraagt om een oordeelkundige schoonmaak.
Wie weet of het 't dan nog niet van het andere
wint al behooren ook beide stukken tot de
min of meer »offieieele" portretten van den
eersten tijd (1635). 1) De eigenaar is Lord
Leconfield.
Nog is er een opvallend portret van een
jong man, die voor een tafel met paperassen,
opstaat en naar een roode muts gry'pt. Het
stuk is zeer mooi van kleur, maar ook al vuil
en ondoorschijnend geworden. Ik geloof, dat
als dit werk in al zijn kleurenpracht gezien
kon worden, het nog eens zoo'n effect zal
maken. De boeken en papieren zy'n breed
geschilderd; het is l G14 gedateerd en behoort
aan den Earl of Cowper.
Al die portretten van Rembranit by'een, ze
vervelen u nooit; maar dit is dat nige van
dien Groote hij wist hun een onverganke
lijk leven in te blazen, zij worden langzamer
hand onze kennis-en en vrienden en we ver
geten dat het schilderijen zijn, omdat zy
voor ons leven.
Wij vinden op deze tentoonstelling vijf land
schappen van Rsmbrandt. In de eerste plaats
den beroemden «molen", hei landschap van
Rembrandt. Dit is wellicht het eenige land
schap, dat Rembrandt in lateren tijd schilderde.
Het stamt uit de Galerie Orleans, en behoort
nu aan den Marqnis of Lansdowne, die er
by herhaling 30,000 £ voor weigerde. Links
zien wy den molen, een houten windmolen,
op een hoogte; een stuk muur uit overouden
tyd op den voorgrond. In de laagte is er een
water, met een bruggetje, een veerboot en
vrouwen, de wasch spoelende. Rechts weilan
den met koeien. Het onderwerp is doodeen
voudig. Maar welk een poëzie heeft de schilder
over dit tafereel uitgestort door de sublieme
verlichting. Het i» avond. De zon is onder
gegaan, maar zendt nog de laatste gulden
stralen op de toppen van de molerj wieken, die
als in goud gebaad lijken. De lucht is nog
helder, terwy'l het landschap verder in 't half
donker ligt; alleen in het water zien w.?;iie
lucht weerkaatst. Nooit is avondstemming
grootscher en eenvoudiger weergegeven. Het
plechtige van het avonduur, waarin de dag in
Lacht overgaat, waarin de duisternis al
zachtkens u omvangt, komt over u bij het staren
op dit verheven kuustgewrocht!
liet ons van de Amsterdamsche tentoon
stelling bekende landschap (van 1638) met
den barmhartigen Samaritaan uit Krakau, is
ook weer hier afgestaan, evenals dat kleine,
fijne landschapje van Lord Nortbrook. En dan
is er nog een klein, beeldig, echt Hollandsen,
onopgesmukt laridschapje, ook uit dien
vroegeren tijd, met in het midden een bruggetje over
een vaart; rechts een paar boerderijen, links
een herberg, met geestig gedane figuunjes er
by. Maar Rembrandt, de schilder van het licht,
heeft ook hier weer gewoekerd met licht
effecten. De zon die achter de wolken schuilt,
verlicht nog even scherp een groep boomen
rechts achter de herberg, terwijl het overige
landschap zonder zon is. Dit puik gave
stukje, nu van James Reiss Ejq, was ns ook
te Bowood bij den Marq. of Lansdownu.
En dan is er hier een klein, klein
avondlandschapje, met een rust op de Vlucht naar
Egypte . men noemt het hier: Shepherds
reposing at night. (Ged. 1G17, nu in het
Museum van Dublin). Is er ooit mooier
maneschy'n geschilderd ? Overtreft het niet alle
Van der Neer's door waarheid en ongezocht
heid van lichteffect ? In een bergachtige streek
zy n Maria met het kindeke en Josef aangeland
by herders, waarvan er een met een lantaarn,
gevolgd door koebeesten, naar hen toekomt.
Zy hebben een vuurtje gemaakt, en dat con
trast der warme tonen van het vuur, dat op
de meesterlijk gedane figuurtjes schijnt, met
het koele, gryzige maanlicht, dat van achter
een wolk het fantastische landschap verlicht,
gaf Rembrandt de gelegenheid een meesterstuk
te scheppen. Wat een observatie der natuur
spreekt ook hier weder uit.
En nu de bijbelsche tafereelen. Daar hangt
er een, heel, heel groot waarvan ik haast zou
zeggen: het spijt me dat het echt is. (Er zijn
in Engeland menschen, die 't betwijfelen 2).
Het heet: Belsazar's festy'n, en is omstreeks
1G35?36 geschilderd. Het zeer groote doek
wordt by'na geheel door Belsazar ingenomen,
een reusachtige man met grooten turban en
kroon op het hoofd, die met wyd uitgestrekte
armen zijn schrik te kennen geeft. Rechts
laat een zyner vrouwen van schrik den wy'n
uit een gouden beker vloeien, links andere
figuren, waarbij nog een vrouw, met van den
toeschouwerd afgewend gelaat. Als compositie
is dit stuk aller gebrekkigst en uiterst theatraal;
veel zwakker dan de groote stukken te Dresden
en Weenen, die Rembrandt omstreeks dien
zelfden tyd schilderde (Simson's bruiloft en
zy'n blind worden). De détails zy'n echter fraai
geschilderd, en men zou er uit willen snijden
een meesterlijk gedaan schilderij van vruchten
en zilverwerk op een grijsachtig tafelkleed op
den voorgrond.
Iets later en beter is een stukje van de
zegening van Jacob, door Izaak. Het is een
vreemde voorstelling; waarschijnlijk is bedoeld
dat Jacob hier Ezau's kleederen en heele uit
rusting aangedaan heeft. Rebecca kykt door
de gordynen. Mooi is de uitdrukking op
Izaak's gelaat; het is zeer kleurig en warm
van toon. Ezau-Jacob lykt wat potsierlijk
aangedirkt. Ook de witten van het beddegoed
zijn prachtig geschilderd.
Maar hoeveel begeerlijker is die schat van
koningin Victoria: Maria Magdalena's ont
moeting aan het graf. Wij vergeten geheel het
wonderlyke van dien stroohoed, dien Rem
brandt Jezus opzette, als wij die pathetische
uitdrukking op Magdalena's gelaat beschouwen,
die vreedzame uitdrukking van den
Zaligmaker, die heerlyke ochtendstemming in het
fantastische, zonnige, Oostersche landschap.
Dit kleine juweel blijft altijd een parel aan
Rembrandt's aan paarlen zoo rijke kroon!
Maar zie ons hier voor een der merkwaar
digste doeken dezer tentoonstelling: de graf
legging, in het bezit van den Hertog van
Abercorn. De handteekening, Rembrant, zonder
d, is vernieuwd, het jaartal IG'O lijkt echt,
hoewel de schilderwijze eer op 165G wy'st, die is
geheel in den trant der Anatomie van Dr.
Deyman ('s-Ryka Museum).
Deze zeer omvangrijke schilderij de figu
ren zijn bijkans levensgroot is in de kunst
historie maar amper bekend. Bode noemt het
in zy'ne «studiën" maar heeft het geloof ik
niet gezien, evenmin Michel. Op den voor
grond ligt de pas van het kruis genomen
Trademarls
THEE - E. BRANDSJ
Trademark
KOLDETO & CORBIÜRE,
»ft L, E I D SC H E S T K.Oft
»W AJVlSTKltUAM.. <? V
Groot Beddenmagazijn.
Groote collectie Wiegen,
Kinderledekanten, Luiermanden,
Babytafelljes, Babybascnles, etc.
etc. Vraagt geïllustreerde catalogus.
Specialiteit van Overhemden op maat,
Dassen, Boorden, Manchetten, etc.,
bij VVE W. VAM HEK HULST
Hofleverancier.
Fteis artikelen. Parapluies.
167 Kalverstraat, AMSTERDAM.
HOFFOTOGEAAF.
Galerij 48, achter het Paleis voor Volksvlijt
DAGELIJKS gelegenheid tot photografeeren.
VERGROOTINGEN NAAR OUDE PORTRET IEN ZEER BILLIJK.
PHILIPPONA KETELAAR,
K A I- V E R S T K A A T 166, AMSTERDAM.
SPECIALE INRICHTING voor het vervaardigen van volledige
uitzetten en Luiermanden.
Op aanvraag worden prijsopgaven en modellen franco toegezonden.
Biljartballen
Ie qualiteit Ivoor, met garantie; alsmede Lakent,
Queuen, Pommeranzen en verdere
Biljart-Artikelen, En-gros by A. OVERES, 's-Hertogenbosch.
Koopt oude Ballen tegen hoogen prtfi.
Kracpelieii en Holiu's 5
SALMIAK-PASTILLES, 8
algemeen erkend als het beste mid- [fl
del bij Hoest en Verkoudheid, ffl
Het is een siijmoplossend en ver- uj
zachtend middel bij uitnemend- in
heid. Verkrijgbaar bij d« meeste te
Apothekers en Drogisten. Prijs per ?
flescbje 20 Ct. H
JUT" Alleen echt in L] fl^scbjes, f3
voorzien van e'iquet, waarop de |{]
handteekening van j*j
KRAEPELIEN & HOLM, g
Zeist, Hofleveranciers. in
Goedgdteiird
Gevestigd te Amsterdam, Damrak 74,
Koninklijk Jlesliiit van 3 December 1895, f-'". 38.
Maatschappelijk Kapitaal ? 1,800,000.
Directeuren: Mr. C. L. SCOTT en Mr. PAUL L. MULDER.
Commissarissen: W. J. GEEKTSEMA. Amsterdam; JOAS H. SCHMITZ, Amsterdam; Dr. JB. VAN
fïEUNB, Amsterdam; J. O. VAN GOENS, 'xGrarenhage; Dr. S. J. HALBEETSMA, Itutterdiim; Prof.
Dr. W. KAPTEIJN, Utrecht; Mr. J. LUDETT, Amsterdam; Prof. Dr. J. A. C. OUDEMANS, Utrecht;
Jhr. F. VAX REENEN, Zeist en B. W. SCOTT, Amsterdam.
$J^- De Maatschappij verzekert pensioenen, uit te betalen zoo dikwijls en zoolang
de verzekerde door invaliditeit, onverschillig of deze voortspruit uit ziekte of on
geluk, buiten staat is zijne beroepsbezigheden te verrichten.
DRINKT HOILANDIA" TAFELWATER.
Hier en daar een viel
de Flanel iets beschadigd
de reden waarom onde
opgeruimd.
60 El wit H. linnen, 76 cM. ? 9.60
60 Boerenlinnen, 79 » 10.80
60 Watertwist, 75 » 6
32 Haish. katoen 80 » 4.80
30 Cambrics, 100 » 450
30 Haevytwill, 80 » 6.
24 Gerstenkorrel, 68 » 360
EEN PARTIJ
Graslinn. Beddelakens,
afgekeurd voor Indi
: om de zwaarte.
. 3 % El > 120 cM. ? 10.65
3J4 » X 150 » » 14.40
3M > X 190 » .1820
[je, van buiten iets vuil,
aan de zelfkant, ziehier
rstaand goedkoop wordt
20 El Engels. Keper, 70 cM.
?3.20 » zware » < 5 » » 4 50
39 » ongebleekt » 75 » » 5.60
30 » Flane), 70 » » 450
40 . Sbirtirg, NS » , 7.20
30 » Satinslreep, 70 ?> » 4.50
Prima Handdoeken.
Witte ? 3.65 Kneipp ? 3 90
Korrel » 3 Blauwen » 3.45
Glasdoeken met naam » 3.
Stofdoeken > > » 1.15
Theedoeken » 1.45
Fgne Katoenen SLOOPEN met
Knoopjes ? 6. .
Meisjes Hemden ...
Meisjes Paiilalons . .
Meisjes !\acliljaponneii
Dameshemden ....
Nachtjaponnen . . .
Damespantalons . . .
PiquéRokken. . . .
Damesflanellen . . .
Heerenhemden.
» Pantalons . . .
Linnen > ...
6 Ja.s-j es .
lengte 70 80 85 90 95 100 105 cM.
Prijs 50 54 60 65 67 80 85 et.
lengte 50 60 70 80 90 cM.
Prys 77 X S5 92^ 102K 115 et.
lengte 55 70 80 90 105 .115 cM.
Prijs 1.07)4 1.20 1 32X 1.45 1.57 Ju' 1.75
^220 Indische Beddelakens.
* l 50 240 X 3« El. ? 2.97, 240 X 4 EL ? 3.40
» 1.85 280 X3K >» » 3 50, 280X4 » » 4.
" |'p UITZETTEN.
1 230 LUIERMANDEN.
1 -275 UITRUSTINGEN.
STALEN en MODELLEN worden op aanvraag franco toegezonden.
II. II. KOLT HOF, Fabrikant, Almelo.
KINAURUPPELS van Dr. DE VKlJ.
Het krachtigst werkend middel tegen
Malaria (binnenkoortsen) algemeene
zwakte, bloedarmoede en bleekzucht.
Vraagt overal de ij verzegelde flacons
a f\.?, voorzien van nevensstaand
fabrieksvan H
merk. Men lette daarop.
Bij overmaking van een postwissei
? 1.15 volgt franco toezending door
li e in l se h e Fabriek
N4HHING D* n Haa»
de
DE CANDIDATUUR-VAN BOMMEL,
DOOE
DOCTOR JURIS.
DERDE Oltt'K,
Met Teekeningen van Johan Braakensiek.
Prijs ?!.?, gebonden ?1.40.
Amsterdam. S. L. VAN LOOY.