De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1899 19 maart pagina 6

19 maart 1899 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND. No. 1134 Het aanstaande Nederlandsen congres te Gent. In 1849 werd te Gent het eerste Jfederlandsch taal- en letterkundig Congres gehouden. Het 24ste had te Dordrecht in 1897 plaats en besloot, dat het jubelcongres, het 25ste, dat juist eene halve eeuw na het eerste zal ge houden worden te Gent, de wieg der Nederlandsche congressen, in 1899 zou bijeenkomen. Dezer dagen is een comitétot stand ge komen om als bestuur der Regelings-com missie van het aanstaande Kederlandsch Con- gres op te treden. Dit bestuur bestaat uit de heeren baron A. de Maere van Aertrycke, voorzitter; G. D. Minnaert en J. Obrie, onder voorzitters; O. van Hauwaert, secretaris; prof. Boucqué, H. Claeys, De Backer, prof. A. de Creuleneer, De Eeu, E. Fabri, prof. Paul Fredericq, Pieter Geiregat, Karel Lybaert, prof. H Logeman, prof. J. Mac. Leod, H. Meert, A. Siffer, Flor. van Duyse, Etniel van Goethem, prof. J. Vercoullie en Julius Vuylsteke. Het Nederlandsch Congres zal gehouden worden op den laatsten Zondag van Augustus en drie volgende dagen, lodens het congres zal het gedenkteeken van Jan Frans Willems. den vader der Vlaamache beweging, onthuld worden en zal de nieuwe Nederlandsche Schouwburg ingewijd worden. NIEUWE UITGAVEN. Schets van. het onderwys en het vereenigingsleven der onderwijzers in Engeland en Wales. Bewerkt door G. MEIJEE en A. STOKVIS. Am sterdam, Jacs. Swildens. Bij W. J. Thieme & Cie. te Zutphen is ter perse om binnen enkele dagen te verschijnen: Nederlandsch Jaarboek 1898. Kort overzicht van de belangrijkste gebeurtenissen in Neder land en zy'ne Koloniën. Dit jaarboek zal trachten te voorzien in de bestaande leemte van een voor tijdgenoot en nazaat nuttig hand boek om zich op de hoogte te houden van de jongste voorvallen, en zal als zoodanig zeker een belangrijke uitgave zyn, vooral ook omdat de bewerking aan een alleszins bevoegde hand ig toevertrouwd,. De bewoners der vreemde werelddeelen door dr. H. BLINK. Amsterdam, Uitgevers-Maatschappy »Elsevier". Mr. S. VAN HOUTEN. Nieuwe staatkundige brieven. No. 1. Mouton & Co. 's Gravenhage. Dr. H J. A M. SCHAEPMAN. Holland en Petrus, Utrecht. Wed. J. R. van Rossum. Inhoud van Tijdschriften. Eigen Haard, No. 11: Grootvader en kleine Mientje, door F. J. van Uildriks. De Goudsche glazen, door C. K. E. (Slot) DeKerk, door W. K. Cz., met af beelaingen naar t eek eningen van den schrijver. De boom der reizigers (Ravenala madagascariensis), door dr. J. C. Costerus, met afbeelding naar eene fotographie van H. Versnel te Soerabaia. In de Brandwachtsloep, door F. K. W. (Slot). De »Swart# Galeye" van Dordrecht, door J. Eysten, Ie Luit. der Art., met afbeeldingen. Emma Nevada, door Gaston de Vieilleville, met portret en afbeeldingen. Verscheiden heid. Feuilleton. Janus. Quatrième Année. Deuxième Livraison. 15 Février?15 Mars 1899. Sommaire: Dr. Lucien Hahn, L'Oxygène et son emploi médical depuis sa découverte. Dr. Lucien Hahn, L'enseignement de Phistoire et de la géographie médicales en France. Dr. L Hopf, Zur Geschichte der Organotherapie. Dr. Ehlers, La distribution géographique de la lèpre. Dr. Pagel, Die Geschichte der Medicin in deutschen Liindern. Dr. Henry Meige, »Cholera-Preservativ-Mann". Necrologie. Exposition , Turin des objets concernant l'histoire de la médecine. Revue bibliographique. IflNNIHIIHflffMtlHIIIItmillllflIlftlirfttlfflN Signalementen TÜOnze sjoorweanannnen" Mr. H. AMESHOFF. President-directeur der voormalige Nederlandsche Rijnspoorwegmaatschappij, door JAN VAN 'T STICHT. Ofschoon mr. Ameshoff al sedert jaren geen werkdadig aandeel meer neemt aan het spoor wegbedrijf, doch als rustig burger in Utrecht zy'ne laatste levensjaren slyt, zal toch ieder, die de ontwikkeling van ons spoorwegwezen in de laatste halve eeuw heeft bestudeerd, erkennen, dat deze man het ten volle verdient de rij te openen van de Mannen van Beteekenis, welke in ons vaderland op spoorweggebied in dat tijdperk gewerkt hebben. Het groote publiek weet er in den regel maar weinig van, denkt er althans maar weinig over na, welke enorme belangen aan de zorgen van onze spoorwegmannen" zrjn toevertrouwd. Men schettert over de kolossale tractementen, die zij verdienen, rekent uit hoeveel wisselwachters en conducteurs daarvan wel zouden kunnen betaald worden, tot nog meerdere veiligheid en gemak van de heeren en dames passagiers, maar men vergeet hoe een enkele daad van zoo'n man een daad waartoe geen duizend wachters en conducteurs te zamen de bekwaamheid zouden hebben voldoende is om den bloei en de welvaart van geheele streken in ons land, van onze havens, van onzen handel te doen opleven of te fnuiken. Als de dienstregeling verandert wat tegen woordig gelukkig niet zoo heel veel meer ge beurt dan bekijkt ieder den treinenloop langs zyn dorp of stad, zwygt als het wél eii schreit een hatelyk ingezonden stuk als het niet naar zy'n zin is; maar de weldaden van een goede dienstregeling worden eigenlijk alleen gevoeld en gewaardeerd door Ce groote handelaren onzer groote koopsteden, die overi gens ook nog zoo ry en zoo slim zijn om een gepast en winstgevend gebruik te maken van den nayver, die tusschen de verschillende spoorwegmaatschappen bestaat. Toen mr.Ameshoff de leiding der Nederlandsche Rynspoorwegmij. overnam uit de handen van den bekenden Engelschen Railway King Mr. Staats Forbes, die namens de Engelsche aan deelhouders hier eenige jaren het bewind gevoerd had, was niet alleen de concurrentie hier zeer groot, maar hij had ook tal van andere moeielykheden te overwinnen. In 1856 toch was door den bouw der lijn ArnhemEmmerik de aansluiting met den Duitschen Keulen-Mindener spoorweg tot stand gekomen en de Rijnspoorweg, die vroeger alleen van Amsterdam tot Arnhem liep, door de Engel schen ook van Rotterdam tot Utrecht werd gelegd, was de eerste Jy'n in ons land, die met het buitenland in verbinding kwam. Een geheel nieuwe toestand l Wie wist er, wie had er ooit gehoord in Nederland van rechtstreeksch verkeer''? Wat nu als iets heel gewoons beschouwd wordt, wat thans aan ean jongsten klerk eenvoudig ter behandeling" wordt toevertrouwd, dat was toen voor allen een geheel onbekende zaak, het was een berg waar men tegen opzag. Alleen voor mr. Ameshoff niet! Die pakte al dat nieuwe flink by de horens, hy reisde en trok door geheel Europa, waa dagen en wekeir weg, woonde conferenties bij met allerlei autoriteiten en verdedigde daar met kracht de belangen zijner maatschappij en van zyn land. Al heel spoedig had hij in geheel Europa den naam van een lastige baas te zyn, maar het duurde toch ook niet lang of algemeen erkende men dat mr. Ameshoff een knap man, een buitengewoon knap man was, met wien zelfs de grootste buitenlandsche spoor wegautoriteiten rekening hielden. Wat heeft die man een strijd gevoerd! Ofschoon hyÉzeer gelukkig was in de keuze van zyne personeel en zich dan ook weldra wit>t te omringen met een staf van ambtenaren waarvan hij er ook op zy'ne vele reizen in Duitsehland ettelijke daar had leeren kennen die hy' van zijnen geest wist te doordringen er geschiedde toch maar weinig van belang waarran hy persoonlijk g'en kennis nam en dat niet door zy'ne banden ging. Als alle andere ambtenaren, hoofd- en min dere dt s avonds het bijltje er by neerlegden dan stapte een bode met een dikke portefeuille beladen naar Ameshoff's huis en als hy dien den volgenden morgen vroegtijdig terug haalde dan waren alle stukken, niet n uit gezonderd van soms uitvoerige kantteekeningen voorzien, die riet zelden een schrik teweeg brachten op de afdeeling waar zij thuis behoorden. Kort na die portefeuille kwam mr. Ameshoff zelf eu als hy' niet op reis ging, dan werkte hij van des morgens negen uur tot des middags half zes onafgebroken en onvermoeid op zyn bureau, schreef, dicteerde, confereerde met burgemeesters, handelaars, polderbesturen, grondeigenaars, ambtenaren over allerlei zaken en wist tegenover iedereen en allen zyn standpunt te handhaven." Dat was AmeshofFs groote beginsel! Zijn standpunt bleef hy handhaven ondanks alle zwarigheden, die zich opwierpen, eenmaal ver kregen rechten gaf hij niet prijs. Daarvoor streed hij met mannenmoed! Zelfs Thorbecke had respect voor hem als hij hem als tegen stander ontmoette. En toen de staatsspoorwegen kwamen en op verschillende stations van den Rijnspoorweg moesten aansluiten, welk een strijd ontbrandde er toen. Men scheen er over te denken mr. Ameshoff van zijne plaats te dringen, hem op de gemeenschappelijke stations een tweede viool te laten spelen. Maar het lukte niet, Ameshoff gaf de teugels niet uit handen, hy had de oudste rechten niet alleen, maar hy voelde ook maar al te goed hoe hy tot de ontwik keling van het spoorwegwezen in ons land, in het moeilykste tydperk het meest had bygedragen en hoe eigenlijk niemand in ondervinding en kennis aan hem kon gelijk gesteld worden. Hij wilde de baas blyven en aan de koppigheid der tegenparty', die niet wilde toegeven had men toen menigen misstand te danken, in Utrecht o. a. het staatsspoorstation dat men langs een kostbaren tunnel bereikt en dat nu al sedert jaren als archiefgebouw dienst doet, en in de Maliebaan een station van de Holl. Ijzeren spoorweg met een geheel coodelooze ceintuur baan waardoor de uitbreiding der gemeente niet weinig wordt belemmerd. By al den ernstigen strijd, dien mr. Ameshoff ter verdediging der hem toevertrouwde belan gen te voeren had werd zijn geest nooit afge mat of verdoofd, maar was hy altyd even helder en opgewekt. Als een staaltje van den toon, dien hij soms wist aan te slaan in zijne correspondecties mag ik de volgende kleine herinnering wel even aanteekenen. Er bestond verschil van gevoelen over een onderwerp met de Mij. tot Expl. van staatsspoorwegen ik weet niet meer met welken directeur, het is al zoolang geleden. Men kon het niet eens worden en mr. Ames,hoff schreef ten elotte zijn standpunt nog eens handhavende'' dat als de S. S. niet toegaf hij zich gedrongen zou zien om zich tot den Kaad van Toezicht te wenden om beslissing van het geval. En daarop kwam het hooghartige antwoord dat de S.S. zich door dergelijke schooljongens achtige bedreigingen" niet liet intimideeren en zich ook aan die beslissing niet zou storen. En nu de dupliek van mr. Ameshoff: School jongens hebben van oudsher de afkeurens waardige gewoonte om zich te onttrekken aan het over hen gestelde wettige gezag. Wy hebben gemeend de beslissing van dat gezag te moeten inroepen eu gelooyen daardoor gehandeld te hebben met de wysheid en bezadigdheid aan den ryperen leeftijd eigen." Zóó was mr. Ameshoff in de kracht van zyn leven, zooals hy voorgesteld wordt door de beeltenis, die buven dit opstel prijkt. En ofschoon hij thans een man is van bijna tachtig jaren, zyn tred niet meer zoo veerkrachtig, de blik zy'ner oogen niet meer zoo doordringend is, als in de dagen toen zyn geest door onophoudelyken stryd steeds meer gescherpt scheen te worden, men kan het dien op alles opmerkzamen grijsaard, dien men nog dagelijks door de stad kan zien wandelen, aanzien, dat hij een welbesteed en werkzaam leven achter zich heeft. Hem komt de eer toe, de ontwikkeling van het spoorwegwezen in ons land met krachtige hand te hebben geleid, nimmer te hebben tegengehouden. En als zyn laatste daad zeker niet het minst van zyn waakzaamheid voor de hem toevertrouwde belangen getui gende zal ongetwijfeld nog lang de overgang van den Rijnspoorweg aan het Ryk in herin nering blyven. ffitiiiiimiiiiiiifjiiiiiiiiiiiiiiiiiifiiiiiiiiiiiiii XI. Myn jongen, nu wacht je nog altyd op een vervolg-antwoord op je laatsten brief en hoewel ik niets te doen heb, d. w. z. geen bepaalde betrekking (wat lang niet hetzelfde is), vond Trademarls THEE - E. BRANDSM A. Trademark [rtLKIIDWCHKHT K. a « ?w AM.HTKKUAJV1. *U Groot Beddenmagazfln. Groote collectie Wiegden, KInderledekanten, Luiermanden, Babytafeltjes, Babybascnles, etc. etc. Vraagt geïllustreerde catalogus. Specialiteit van Overhemden op maat, Dassen, Boorden, Manchetten, etc., bij VVE W. V/IW DER HULST Hofleverancier. Reis artikelen. JParapluies. 167 Kalverstraat, AMSTERDAM. PHILIPPONA KETELAAR, KAtVERSTRAAT 166, , AMSTERDAM. SPECIALE INRICHTING voor het vervaardigen van volledige Uitzetten en Luiermanden* Op aanvraag worden prijsopgaven en modellen franco toegezonden. De PaaschVAN en - VAN Cacaofabriek Mexico". i FRANCffl & Go, Cacaofabrikanten, KOOG a. d. ZAAN, HOLLAND. W. KUIJK, Galerij 14, f) *!*, ^'i.* ^rx/*> »$*> ^S*)^^?-""'"' x-;' ?^*> "i-1" yiK* ^Ir^ ?'t«". :? 'i/'"' 3 w m, m 'm m4 m m m -#&:^ w & A* ./&; HELM-CHOCOLADE. DE CANDIDATUUR-VAN BOMMEL, door DO-CTOB.JUKIS. f »jr;K»*; otit K. Met Teekeningen van Johan Braakensiek, Prjjs /l.?, gebonden ?1.40. Amsterdam. S. L. VAN LOOY. Sunlight zal bevallen, Een Saksische fabriek van Wollen Flanellen en Ochtendkleedingsstukken, zoekt een Hinken AGENT die goed bekend is by prima Modezaken. Oft'erten met referei tien L C 7892, aan RUDOLF MOSSE, Leipzig. DRINKT HOLLANDIA" TAFELWATER. Onderlinge Verzekering-Maatschappij JUVENTUS", gevestigd te AMSTERDAM. Opgericht 1887. Reserve op UIt°. December 1897 ? 25167.83X. Afd. I. Tffiilitie-Onkosten Verzekering ter bestrijding van de Onkosten en geldely'ke nadeelen aai den Persoon1 yk en dienstplicht verbonden. Afd. II. Huwelflks-Uitzet Verzekeringen. Prospectussen en Tarieven en alle inlichtingen gratis verkrijgbaar by de Directie, den Texstraat 41, en by H.H. Agenten. Kraepelieii en Iloliu's SALMIAK-PASTILLES, algemeen erkend als het beste mid del bij Hoest en Verkoudheid. QJ Het is een slijmoplossend en vernj zachtend middel by' uitnemendJu beid. Verkrijgbaar bij de meeste ] W Apothekers en Drogisten. Prijs per j K fleschje 20 Ct. j Cj IHF" Alleen echt in Q flescbjes, i K voorzien van etiquet, waarop de j K handteekening van j LKRAEPELIEN & HOLM, | Zeist, Hofleveranciers. ] 2 Gevestigd te Amsterdam, Damrak 74, Goedgekeurd bij Koninklijk Besluit van 3 December 1895, If". 38. Maatschappelijk Kapitaal/ 1,800,000. Directeuren: Mr. C. L. SCOTT en Mr. PAUL L. MULDER. Commissarissen: W. J. GBEETSEMA, Amsterdam; JOA>T H. SCHMITZ, Amsterdam; Dr. ,TB. VA>' G BUKS, Amstrrdam; J. G. VAN GOElfS, 'sf/rarenJiagf; Dr. S. J. HALBEETSMA, lïottrrdam; Prof. Dr. W. KAPTEIJN, Utrecht; Mr, J. LTTDBN, Amsterdam; Prof. Dr. J. A. C. OUDEMANS, Utrecht; Jhr. F. VAÏT REENEN, Zeist en E. W. SCOTT, Amsterdam. |Pf De Maatschappij verzekert pensioenen, uitte betalen zoo dikwijls en zoolang de verzekerde door invaliditeit, onverschillig of deze voortspruit uit ziekte of on geluk, buiten staat is zijne beroepsbezigheden te verrichten.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl