Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1143
THEE - E. BRANDSMA.
Trademarï:
Trademark
Groot Beddenmagazgn.
Groote collectie Wiegen,
Kinderledekanten, Luiermanden,
Babytafeltjes, Babybascnles, etc.
etc. Vraagt geïllustreerde catalogus.
Alom voorhanden:
A ALT J E.
Nieuw Nederlandsen Kookboek.
Achttiende, geheel opnieuw bewerkte druk,
door Mej. O. A. CORVER.
Pry's ? 1.25, gebonden ? 1.65.
Cacaofabriek Hexico".
i FRANCKEN & Co,,
Cacaofabrikanten,
KOOG a. d. ZAAN,
HOLLAND.
Wat wou je liever Karel, vroeg
een moeder aan haar acbjarig zoontje,
de mazelen hebben en thuis blyven, of
de mazelen niet hebben en wel naar
school gaan?
-. Ik wou liever de mazelen hebben
en thuis blyven, maar dan zou ik toch
n dag naar school willen ook, zei Earel.
Waarom, ventje, vroeg zyn moeder
weer.
Wel dan kon ik de andere jongens
ook de mazelen geven en dan mochten
die ook thuis blyven, was het edelmoedig
antwoord.
Specialiteit van Overhemden op maat,
Dassen, Boorden, Manchetten, etc.,
hij YVI W. VA W DE2R HULST
Hofleverancier.
Reis artikelen. JParapluies.
167 Kalverstraat, AMSTERDAM.
PHILIPPONA KETELAAR,
fournisseur de la Cour.
KAI, VEKSTRAAT 166, AM8TER1>AM.
GRANDE SPECIALITE POUK
Troiisseau \ & Layettes.
Sur demande envoi franco de Devis et de modèles.
Gevestigd te Amsterdam, Dam rak 74,
Goedgekeurd bij Koninklijk Besluit van 3 December 1895, ff".
Maatschappelijk Kapitaal/ 1,800,000,
38.
Directeuren: Mr. C. L. SCOTT en Mr. PAUL L. MULDER.
Commissarissen: W. J. GEEBTSEMA, Amsterdam; JOAN H. SCHMITZ, Amsterdam; Dr. JB. VAN
GBUKS, Amsterdam; J. C. VAN GOENS, 'sffravenhage; Dr. 8. J. HALBEBTSMA, Rotterdam; Prof.
Dr. W. KAPTEIJN, Utrecht; Mr. J. LUDEN, Amsterdam; Prof. Dr. J. A. C. OUDEMANS, Utrecht;
Jhr. F. VAJST EBENEN, Zeist en E. W. SCOTT, Amsterdam.
HfT De Maatschappij verzekort pensioenen, uitte betalen 200 dikwijls en zoolang
de verzekerde door invaliditeit, onverschillig of deze voortspruit uit ziekte of on
geluk, buiten staat is zijne beroepsbezigheden te verrichten.
Portretten-Bogaerts
in OUeverfMeuren.
De grootste waarborg: Onze Portretten mogen niet behouden
worden, indien de gelykenis niet volkomen bevredigt. Uitvoering in moderne
Kunst-richting op verlangen. Wy' leveren een onvergankelijk, volkomend gelijkend,
in olieverf geschilderd Portret naar elke photografie.
S^^ H.H. Kunstschilders, die hunne Portretten, naar de natuur afwerken
in hun eigen Kunst-richting, besparen tijd door ons te belasten met de eerste
uitvoering naar photografie. Prijscourant gratis op aanvraag.
H. BOGAERTS «fc Co., Boxtel.
HERMANDAD" DiDBAAKVERZEKEBM*
Kapitaal: EEN MILLIOEN GULDEN.
Commissarissen: Mr. J. H. M. Baron MOLLERUS VAN
WESTKERKE; C. W. Graaf VAN LIMBURG STIRUM;
J. TER MEULEN Jr.; Jhr. Mr. F. HOOFT GRAAFLAND,;
G. J. ENGELBERTS; Jhr. G. W. J. HOOFT; Jhr. Mr.
F. X. A. VERBETEN; Mr. M. Baron MACKAY.
Directie: Jhr. Mr. H. W. VAN ASCH VAN WIJCK; C. H.
HOOFT GRAAFLAND.
Zetel: AMSTERDAM, Heerengracht 248 (boven).
zal U bevallen, i
DRINKT HOLLANDIA" TAFELWATE».
van
KINADRUPPELS van Dr. DE VRIJ.
Het krachtigst werkend middel tegen
Malaria (binnenkoortsen) algemeene
zwakte, bloedarmoede en bleekzncht.
Vraagt overal de Q verzegelde flacons
a ? 1.?, voorzien van nevensstaand fabriek
smerk. Men lette daarop.
BB overmaking van een postwissel a
? 1.15 volgt franco toezending door de
Chemische Fabriek
H, N A NNI N G, Den Haag.
Onderlinge Verzekering-Maatschappij
JUVENTUS,
gevestigd te AMSTERDAM. Opgericht 1887.
Reserve op Ult°. December 1897 ? 25167.83X.
Afd. I. Militie-Onkosten Verzekering
ter bestrijding van de Onkosten en geldelijke nadeelen aan den
Persoonlijken dienstplicht verbonden.
Afd. II. Huwelflks-Uitzet Verzekeringen.
Prospectussen en Tarieven en alle inlichtingen gratis verkrijgbaar bij de
Directie, den Texstraat 41 en bij H.H. Agenten.
Genre LIBRE AESTHETIdUE.
= Behangselmagazijnen C. B. SCHNEIDER, Leidschestraat 79. =
Men leze de recentie in dit blad van 7 Mei en in het Handelsblad van 7 Mei, ie blad.
MsaDd
Gebattikte Gordijnen, Portières,
Tafelkleeden, Stoelzittingen,
Kussens, Réticules en Teacosy's,
volgens teekeningen van (jfollandsche Britsten,
Speciaal ingericht tot levering van
Arts and Crafts -- den Haag.
ZAAK in CHIRURGISCHE
en OPTISCHE NSTRUMENTM.
'Wegens vepge vorderden leeftUd
van déb. Eigenaar -wordt ter
overname aangeboden
eene sedert Jaren gevestigde zaak
in bovengenoemde «n aanver
wante artikelen.
Te bevragen b(| C. B. DE HAAS,
Chirurgisch Instrumentmaker
te Zwolle.
Grootste Inrichting
van nieuwe en 2de hands
U EU BELEH.
Amsterdamsch Verkooplokaal,
Warmoesstraat 158 o/d St. Jansstraat.
Schriftelyke garantie. Vrye bezichtiging.
F. A. VOSKüIJL, Directeur.
Register op grayenrs. ,
Men schrift ons:
Eerlang zal er een werk verschenen, dat
niet anders dan nuttig kan zijn voor hen, die
in den prentenschat der Nederlandsche musea
belangstellen. t
De heer Ph. v. d. Keilen geeft zyn krach
tige hulp aan den jongen heer Waller, over
wiens benoeming als adjunct-directeur van het
Mauritshuis zoo veel is te doen geweest, om
hem in staat te stellen een Register te maken
op alle Nederlandsche graveurs. Wekelyks
brengt daartoe de heer Waller een of meer
dagen met den Heer v. d. Keilen door.
Waarom echter de heer Waller, als onder
directeur van een museum van schilderyen,
aan zyn studie betreffende de oud-hollandsche
schilderschool onttrokken moet worden, is
niet recht duidelijk, te minder daar hy op
dat gebied tot dusverre niets heeft geleverd
of verricht, waaruit ook maar blyken kan, dat
hij in bijzondere mate oog of gevoel voor die
kunst bezit, terwijl toch de heer Moes, aan
het Prentenkabinet van het museum te Am
sterdam verbonden, reeds geruimen tyd getoond
heeft voor zulk een werk de noodige bekwaam
heid te bezitten. Misschien echter zyn het
de familie-eigenschappen, die den jeugdigen
heer Waller, ook als neef van minister
Pierson, hebben aangewezen, om hem in dezen
min of meer administratieven arbeid een op
leiding te geven. Dat de Heer Waller, wiens
benoeming aan het Mauritshuis reeds de Kamer
en de pers voor een oogenblik op stelten zette,
hiermede zou worden voorbereid om een di
recteurschap in het Rijksmuseum te
verkrygen, is een gerucht, dat reeds sedert eenigen
tyd gaat, doch waarvoor hoop ik, geen andere
grond bestaat, dan de vroegere protectie,
door Minister van Houten den zoon van zyn
vriend Waller verleend.
R. L. H.
De Meesterstnlta der Klassiek Hollandsclie
ScMlflerscliool.
Onder bovenstaanden titel is by den heer
J. M. Schalenkamp, uitgever te Buiksloot, de
eerste aflevering verschenen van een plaatwerk
dat in photogravure, reproducties zal bevatten
naar schilderyen onzer Hollandsche meesters
uit de 17de eeuw, die zich bevinden in ver
schillende musea te Amsterdam, den Haag.
Brussel, Pary's, Berlyn, Londen, Dresden, Pe
tersburg e. a.
Dit werk zal verschynen in series van 24 pla
ten, waarvan in de eerste zullen opgenomen
worden, koperdrukken naar schilderyen uit
het Ryks-museum en het Mauritshuis. Hierby
worden aangekondigd negen naar Rembrandt,
een viertal naar Frans Hals, terwijl verder
het prospectus vermeldt, Gerard Don,
Anthonie van Dy'ck, Barthelomeus van der Helst,
Pieter de Hoogh, Jan Steen, Jacob van
Ruysdaal, Adriaan van Ostade, Paulus Potter en
Johannes Vermeer.
De eerste aflevering die wy' als specimen
van dit werk konden beschouwen bevatte re
producties naar Rembrandts »Korporaalschap
van den kapitein Frans Banninck Oock" en
»Staalmeesters."
Gedrukt in bruinachtigen tint op het fraaie
Hollandsche papier der firma van Gelder, met
als tekst op afzonderlyke vellen, een korte
beschryving der platen, gezet in een kloek letter
type, wyst deze uitgave op de zorg waarmede
de heer Schalekamp haar voorbereidde.
»De Staalmeesters" komt mij voor van deze
twee eerste proeven de meest geslaagde te
zyn, en het schildery werkelyk zoo goed
mogelyk weer te geven; »Het Korporaalschap
van Frans Banninck Cock" daarentegen, ver
toont een zeer merkwaardige verlichting, die
wy noch in het Stedely'k museum, noch voor
zoo ver ik my' herinner in het Trippenhuis
konden waarnemen. Naar men my verzekerde
was de opname geschied in het Ry'ks museum,
en hoewel ik weet dat dit schildery op zich
zelf en op die plaats, zeer moeielyk te
photographeeren is, komt het mij toch voor, dat
deze te groote gedetailleerdheid aan retouche
of inby'ten te wy'ten is. Het is zeer jammer
want de geheel-indruk gaat nu verloren, en de
groote rust, die ons ondanks de veelheid der
figuren alty'd bly'ft boeien, is verbroken, door
te sterke verlichting van enkele onderdeelen,
als by'v. het vaandel, dat te veel de aandacht
op zich vestigt.
De by'schriften zyn zeer beknopt, en even
als het eenigen tyd geleden van d«n hand van
den heer C. L. van Balen verschenen boekje
over Rembrandts werken, min of meer popu
lair behandeld. Ook vermeldt de heer Van
Balen ten slotte nog even, de hangende kwestie
over het al of niet afgesneden zyn van
Rembrandts grootste meesterwerk ; zonder zich
ter eenere of andere ^yde te scharen.
Het is voor den uitgever, de heer Schale
kamp te hopen, dat hy succes hebbe op dit
werk, dat ontegenzeggelijk met zeer veel moeite
en kosten gepaard gaat, en waarvan de be
doeling alleszins te pry'zen is.
R. W. P. Jr.
In de koninklyke Utrechtsche fabriek van
zilverwerken van den heer C. J. Begeer is
een gedenkplaat geslagen ter herinnering aan
het regentschap van H. M. de
KoninginWeduwe. Aan de voorzyde ziet men het
profiel van H. M.; daarboven de jaartallen
van den duur van het regentschap, terwy'l aan
de onderzy'de het landgoed Oranje-Nassauoord
in beeld is gebracht, dat H. M. by haar aftre
den als regentes aan het nederlandsche volk
ter herinnering aanbood.
De achterzyde vertoont het wapen van H. M.
Emma; de onderste helft wordt grootendeels
ingenomen door een orarjetak met palm, het
huwelijk symboliseerende van H. M. met wijlen
Z. M. den Koning, terwy'l de overige ruimte
deze inscriptie bevat: «Aan Hare Majesteit
Emma, Koningin-Weduwe, Regentes van het
Koninkrijk. 23 Nov. 1890-31 Aug. 1898. Het
dankbare Nederlandsche Volk."
Zeer terecht heeft de ontwerper dit alles
als het belangrykste beschouwd wat hij voor
deze gelegenheid in beeld moest brengen.
Tegen de wijze waarop -het geschied is hebben
wy evenwel eenige bedenkingen.
De teekenaar heeft de oude verzameling
versierings-motieven die bij dergelijke souvenirs
onmisbaar schijnen te zijn, ook hier weer dienst
laten doen; gedrapeerde vrouwe-figuren, kleine
naakte jongetjes, kartouches, banderolies etc.
zyn de dingen waar de aandacht van den
beschouwer zich het eerst op vestigt, en van
eenige oorspronkelijkheid en frischheid van
conceptie is dus vanzelf geen sprake. Wie
tegenwoordig eenig ernstig streven toont naar
deugdelijk werk, gaat toch waarlijk niet meer
zijn motieven halen uit de muffe rommelkamer
van laat-renaissance- en rokoko-tyd. Een
streng-belynde, statige figuur, het nederlandsche
volk voorstellende hulde brengend aan H. M.
Emma; een duidely'ke vlakke voorstelling van
Oranje-Nassauoord, het koninklyk geschenk
van H. M.; de jaartallen van het regentschap,
en voorts ook een duidelijker plaats voor de
woorden van H. M.: »het zy groot in alles
waarin ook een klein volk groot kan zijn",
dat was het wat de ontwerper had moeten in
beeld brengen. De beide gevleugelde knaapjes
en de cartouches, louter zinledige bedenksels
uit een tyd dat alle gezond begrip van ver
siering verdwenen was, zyn dus totaal overbodig.
Wy willen van al deze minder-aangename
zaken den ontwerper, van wiens teekening
overigens niets te zeggen valt dan dat zy'
gewoon schoolsch-juist is, geen verwy't maken;
hy deed niet anders dan elk zy'ner collega's
in een dergelyk geval zou doen. Maar wy
wilden er slechts even op wijzen hoe de ge
zondere begrippen van versiering, die zich in
de laatste jaren hier en daar doen gelden, in
de medailleerkunst nog niet zyn doorgedrongen
en hierin nog steeds gewerkt wordt met al de
ondeugdelijke hulpmiddelen die men maar
vinden kan in een handboek voor ornamentiek.
v. M.
Arti et Amicitiae."
De tentoonstelling van kunstwerken, ver
vaardigd door leden der Maatschappy', welke
thans in de Kunstzalen gehouden wordt, zal
Maandag 22 Mei a.s., des namiddags ten 4 uur
worden gesloten.
mtimuuutntiittuutiiniiiiiiiiiiiiniuiiiiiiniiiHiHiiilltiliillilimiiiilllli
Boet en Tüflsclirift.
De Nieuwe Gids.
De heele aflevering minus Liefde van Kloos
behoort niet tot de sterksten. Het verwondert
me hoegenaamd niet, dat hy zich van rhytmische
onzuiverheden als in «Adoratie" nu wist vry
te houden.
Tegenover het gebruik van een enkel onjuist
beeld als van het schild in IV of een vaagheid
als de «warreling van wenschen" in XII en
zelfs het hooren lachen van een bloem in XIII
staat zooveel goeds, dat men nog by Kloos geens
zins van verval kan spreken. Na die door Scharten
geconstateerde achteruitgang in Adoratie zie
ik in deze nieuwere verzen eer een herleving.
Idylliscber dan hier kan het niet: de vereering
van een dichter voor een dichteres. Dat kan inte
ressant worden: zulk een duo van sonnetten,
waar deze gelieven elkander in
antwotrden. 't Klinkt weer als statige, ernstige viooltonen
stygend tot hartstochtelyke uitsmachten by
een plots hoogop zweepen van den strijkstok
over de snaren. Het volgend fragment van
Schepers Trouw en Strijd behoort niet tot de
beste partyen uit zyn Bragi. De Scftoowe Jacht
van Arthur van Schendel verdient zeker geen
plaats in den N. G. om een of andere bizondere
eigenschap er van. Het laat weinig indruk na,
dan zijn we van Ary Prins, aan ander werk
over de Middeneeuwsche wereld gewend. W.
Steenhof vergelykt de Twee Schilder-Schrijvers
Israëls en Van Looy. Voor de eerste is
die dubbele titel wel wat al te veel. Hy
oordeelt heel wat gunstiger over Israëls
Spaansche Reis dan voor kort in de Arbeid
gebeurde, maar prefereert toch Van Looy.
De Literaire Kroniek is deze keer
eigenlyk meer speciaal litteratoren-kroniek; een
antwoord van Kloos op Borel's anti-critieken
in dit blad van 23 April, 't Is waar, Borel
handelt kleingeestig door aan het publiek te
vertellen als iets heel verschrikkely'ks, dat h\j
eens een fuif van N. G.-iui heeft by gewoond,
waar er niet n nuchter bleef dan hy. Hoe
crimineel slecht van die artisten. Foei! Ook
verwart Borel uitingen van Kloos in verzen
over verschillende auteurs met kritiek,
maar ook in gedichten, in stemmingen mag
men zoover niet gaan Gorter een
«aartsverknoeier onzer schoone taal" te noemen, even
min in een ironische beschry'ving van Van
Eeden diens vrouw en kinderen daarbtf te
halen, al bedoelde Kloos ook indertyd niet
daarmee de familie van deze dichter
tebeleedigen. Waar twee ky'ven enz.
* *
*
Woord en Beeld.
Het bly'ft zoo, zoo, of er in deze tyd, waarin
alle bladen overvoerd worden met kopie, geen
goed werk te krygen is. De aflevering begint
met »de Genadeslag" van Top Naeff, door de
Rotterdamsche Tooneelisten opgevoerd. Ze
staan er in hun rollen by geportretteerd. Veel
kan men van zoo'n miniatuur-drama in twee
bedryven niet verwachten. Voor zoover zulk
een stuk karakterteekening toelaat is die hier
passabel en het slot goed gedacht; alleen is
de ingénue toch wel wat al te naïf. Welk
meisje gelooft, dat haar aanstaande vóór haar
nooit op een ander verliefd was ? De auteur
moet, als zy weer zoo iets schryft, zorgen
natuurlyker tooneel-namen te verzinnen dan:
Vertra welk mensch heet er nu toch : Vertra!
en Van Stratw». Zet dan liever Van Stratew,
dat klinkt meer hollandsch, reëeler. Verder
oppassen voor wendingen als «rampzalig" zyn.
G. H. Marius zond een karakterschets over
»J. Th. Toorop". Ik voor my had een portret
van hem en face geprefereerd, boven de af beel
ding hier ter zy'de. Er wordt in gesproken
over het cosmopolitische, het symbolisme en
zoo meei van dezen als meascb. gezelligen
indisch-man en als artist zeer interessante
figuur van dezen tyd. D. d. V. L's
reisbeschryving van Enkhuizen, is litterair een
prul, enkele teekeningen, niet alle, geven op