De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1899 21 mei pagina 6

21 mei 1899 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND. No. 1143 THEE - E. BRANDSMA. Trademarï: Trademark Groot Beddenmagazgn. Groote collectie Wiegen, Kinderledekanten, Luiermanden, Babytafeltjes, Babybascnles, etc. etc. Vraagt geïllustreerde catalogus. Alom voorhanden: A ALT J E. Nieuw Nederlandsen Kookboek. Achttiende, geheel opnieuw bewerkte druk, door Mej. O. A. CORVER. Pry's ? 1.25, gebonden ? 1.65. Cacaofabriek Hexico". i FRANCKEN & Co,, Cacaofabrikanten, KOOG a. d. ZAAN, HOLLAND. Wat wou je liever Karel, vroeg een moeder aan haar acbjarig zoontje, de mazelen hebben en thuis blyven, of de mazelen niet hebben en wel naar school gaan? -. Ik wou liever de mazelen hebben en thuis blyven, maar dan zou ik toch n dag naar school willen ook, zei Earel. Waarom, ventje, vroeg zyn moeder weer. Wel dan kon ik de andere jongens ook de mazelen geven en dan mochten die ook thuis blyven, was het edelmoedig antwoord. Specialiteit van Overhemden op maat, Dassen, Boorden, Manchetten, etc., hij YVI W. VA W DE2R HULST Hofleverancier. Reis artikelen. JParapluies. 167 Kalverstraat, AMSTERDAM. PHILIPPONA KETELAAR, fournisseur de la Cour. KAI, VEKSTRAAT 166, AM8TER1>AM. GRANDE SPECIALITE POUK Troiisseau \ & Layettes. Sur demande envoi franco de Devis et de modèles. Gevestigd te Amsterdam, Dam rak 74, Goedgekeurd bij Koninklijk Besluit van 3 December 1895, ff". Maatschappelijk Kapitaal/ 1,800,000, 38. Directeuren: Mr. C. L. SCOTT en Mr. PAUL L. MULDER. Commissarissen: W. J. GEEBTSEMA, Amsterdam; JOAN H. SCHMITZ, Amsterdam; Dr. JB. VAN GBUKS, Amsterdam; J. C. VAN GOENS, 'sffravenhage; Dr. 8. J. HALBEBTSMA, Rotterdam; Prof. Dr. W. KAPTEIJN, Utrecht; Mr. J. LUDEN, Amsterdam; Prof. Dr. J. A. C. OUDEMANS, Utrecht; Jhr. F. VAJST EBENEN, Zeist en E. W. SCOTT, Amsterdam. HfT De Maatschappij verzekort pensioenen, uitte betalen 200 dikwijls en zoolang de verzekerde door invaliditeit, onverschillig of deze voortspruit uit ziekte of on geluk, buiten staat is zijne beroepsbezigheden te verrichten. Portretten-Bogaerts in OUeverfMeuren. De grootste waarborg: Onze Portretten mogen niet behouden worden, indien de gelykenis niet volkomen bevredigt. Uitvoering in moderne Kunst-richting op verlangen. Wy' leveren een onvergankelijk, volkomend gelijkend, in olieverf geschilderd Portret naar elke photografie. S^^ H.H. Kunstschilders, die hunne Portretten, naar de natuur afwerken in hun eigen Kunst-richting, besparen tijd door ons te belasten met de eerste uitvoering naar photografie. Prijscourant gratis op aanvraag. H. BOGAERTS «fc Co., Boxtel. HERMANDAD" DiDBAAKVERZEKEBM* Kapitaal: EEN MILLIOEN GULDEN. Commissarissen: Mr. J. H. M. Baron MOLLERUS VAN WESTKERKE; C. W. Graaf VAN LIMBURG STIRUM; J. TER MEULEN Jr.; Jhr. Mr. F. HOOFT GRAAFLAND,; G. J. ENGELBERTS; Jhr. G. W. J. HOOFT; Jhr. Mr. F. X. A. VERBETEN; Mr. M. Baron MACKAY. Directie: Jhr. Mr. H. W. VAN ASCH VAN WIJCK; C. H. HOOFT GRAAFLAND. Zetel: AMSTERDAM, Heerengracht 248 (boven). zal U bevallen, i DRINKT HOLLANDIA" TAFELWATE». van KINADRUPPELS van Dr. DE VRIJ. Het krachtigst werkend middel tegen Malaria (binnenkoortsen) algemeene zwakte, bloedarmoede en bleekzncht. Vraagt overal de Q verzegelde flacons a ? 1.?, voorzien van nevensstaand fabriek smerk. Men lette daarop. BB overmaking van een postwissel a ? 1.15 volgt franco toezending door de Chemische Fabriek H, N A NNI N G, Den Haag. Onderlinge Verzekering-Maatschappij JUVENTUS, gevestigd te AMSTERDAM. Opgericht 1887. Reserve op Ult°. December 1897 ? 25167.83X. Afd. I. Militie-Onkosten Verzekering ter bestrijding van de Onkosten en geldelijke nadeelen aan den Persoonlijken dienstplicht verbonden. Afd. II. Huwelflks-Uitzet Verzekeringen. Prospectussen en Tarieven en alle inlichtingen gratis verkrijgbaar bij de Directie, den Texstraat 41 en bij H.H. Agenten. Genre LIBRE AESTHETIdUE. = Behangselmagazijnen C. B. SCHNEIDER, Leidschestraat 79. = Men leze de recentie in dit blad van 7 Mei en in het Handelsblad van 7 Mei, ie blad. MsaDd Gebattikte Gordijnen, Portières, Tafelkleeden, Stoelzittingen, Kussens, Réticules en Teacosy's, volgens teekeningen van (jfollandsche Britsten, Speciaal ingericht tot levering van Arts and Crafts -- den Haag. ZAAK in CHIRURGISCHE en OPTISCHE NSTRUMENTM. 'Wegens vepge vorderden leeftUd van déb. Eigenaar -wordt ter overname aangeboden eene sedert Jaren gevestigde zaak in bovengenoemde «n aanver wante artikelen. Te bevragen b(| C. B. DE HAAS, Chirurgisch Instrumentmaker te Zwolle. Grootste Inrichting van nieuwe en 2de hands U EU BELEH. Amsterdamsch Verkooplokaal, Warmoesstraat 158 o/d St. Jansstraat. Schriftelyke garantie. Vrye bezichtiging. F. A. VOSKüIJL, Directeur. Register op grayenrs. , Men schrift ons: Eerlang zal er een werk verschenen, dat niet anders dan nuttig kan zijn voor hen, die in den prentenschat der Nederlandsche musea belangstellen. t De heer Ph. v. d. Keilen geeft zyn krach tige hulp aan den jongen heer Waller, over wiens benoeming als adjunct-directeur van het Mauritshuis zoo veel is te doen geweest, om hem in staat te stellen een Register te maken op alle Nederlandsche graveurs. Wekelyks brengt daartoe de heer Waller een of meer dagen met den Heer v. d. Keilen door. Waarom echter de heer Waller, als onder directeur van een museum van schilderyen, aan zyn studie betreffende de oud-hollandsche schilderschool onttrokken moet worden, is niet recht duidelijk, te minder daar hy op dat gebied tot dusverre niets heeft geleverd of verricht, waaruit ook maar blyken kan, dat hij in bijzondere mate oog of gevoel voor die kunst bezit, terwijl toch de heer Moes, aan het Prentenkabinet van het museum te Am sterdam verbonden, reeds geruimen tyd getoond heeft voor zulk een werk de noodige bekwaam heid te bezitten. Misschien echter zyn het de familie-eigenschappen, die den jeugdigen heer Waller, ook als neef van minister Pierson, hebben aangewezen, om hem in dezen min of meer administratieven arbeid een op leiding te geven. Dat de Heer Waller, wiens benoeming aan het Mauritshuis reeds de Kamer en de pers voor een oogenblik op stelten zette, hiermede zou worden voorbereid om een di recteurschap in het Rijksmuseum te verkrygen, is een gerucht, dat reeds sedert eenigen tyd gaat, doch waarvoor hoop ik, geen andere grond bestaat, dan de vroegere protectie, door Minister van Houten den zoon van zyn vriend Waller verleend. R. L. H. De Meesterstnlta der Klassiek Hollandsclie ScMlflerscliool. Onder bovenstaanden titel is by den heer J. M. Schalenkamp, uitgever te Buiksloot, de eerste aflevering verschenen van een plaatwerk dat in photogravure, reproducties zal bevatten naar schilderyen onzer Hollandsche meesters uit de 17de eeuw, die zich bevinden in ver schillende musea te Amsterdam, den Haag. Brussel, Pary's, Berlyn, Londen, Dresden, Pe tersburg e. a. Dit werk zal verschynen in series van 24 pla ten, waarvan in de eerste zullen opgenomen worden, koperdrukken naar schilderyen uit het Ryks-museum en het Mauritshuis. Hierby worden aangekondigd negen naar Rembrandt, een viertal naar Frans Hals, terwijl verder het prospectus vermeldt, Gerard Don, Anthonie van Dy'ck, Barthelomeus van der Helst, Pieter de Hoogh, Jan Steen, Jacob van Ruysdaal, Adriaan van Ostade, Paulus Potter en Johannes Vermeer. De eerste aflevering die wy' als specimen van dit werk konden beschouwen bevatte re producties naar Rembrandts »Korporaalschap van den kapitein Frans Banninck Oock" en »Staalmeesters." Gedrukt in bruinachtigen tint op het fraaie Hollandsche papier der firma van Gelder, met als tekst op afzonderlyke vellen, een korte beschryving der platen, gezet in een kloek letter type, wyst deze uitgave op de zorg waarmede de heer Schalekamp haar voorbereidde. »De Staalmeesters" komt mij voor van deze twee eerste proeven de meest geslaagde te zyn, en het schildery werkelyk zoo goed mogelyk weer te geven; »Het Korporaalschap van Frans Banninck Cock" daarentegen, ver toont een zeer merkwaardige verlichting, die wy noch in het Stedely'k museum, noch voor zoo ver ik my' herinner in het Trippenhuis konden waarnemen. Naar men my verzekerde was de opname geschied in het Ry'ks museum, en hoewel ik weet dat dit schildery op zich zelf en op die plaats, zeer moeielyk te photographeeren is, komt het mij toch voor, dat deze te groote gedetailleerdheid aan retouche of inby'ten te wy'ten is. Het is zeer jammer want de geheel-indruk gaat nu verloren, en de groote rust, die ons ondanks de veelheid der figuren alty'd bly'ft boeien, is verbroken, door te sterke verlichting van enkele onderdeelen, als by'v. het vaandel, dat te veel de aandacht op zich vestigt. De by'schriften zyn zeer beknopt, en even als het eenigen tyd geleden van d«n hand van den heer C. L. van Balen verschenen boekje over Rembrandts werken, min of meer popu lair behandeld. Ook vermeldt de heer Van Balen ten slotte nog even, de hangende kwestie over het al of niet afgesneden zyn van Rembrandts grootste meesterwerk ; zonder zich ter eenere of andere ^yde te scharen. Het is voor den uitgever, de heer Schale kamp te hopen, dat hy succes hebbe op dit werk, dat ontegenzeggelijk met zeer veel moeite en kosten gepaard gaat, en waarvan de be doeling alleszins te pry'zen is. R. W. P. Jr. In de koninklyke Utrechtsche fabriek van zilverwerken van den heer C. J. Begeer is een gedenkplaat geslagen ter herinnering aan het regentschap van H. M. de KoninginWeduwe. Aan de voorzyde ziet men het profiel van H. M.; daarboven de jaartallen van den duur van het regentschap, terwy'l aan de onderzy'de het landgoed Oranje-Nassauoord in beeld is gebracht, dat H. M. by haar aftre den als regentes aan het nederlandsche volk ter herinnering aanbood. De achterzyde vertoont het wapen van H. M. Emma; de onderste helft wordt grootendeels ingenomen door een orarjetak met palm, het huwelijk symboliseerende van H. M. met wijlen Z. M. den Koning, terwy'l de overige ruimte deze inscriptie bevat: «Aan Hare Majesteit Emma, Koningin-Weduwe, Regentes van het Koninkrijk. 23 Nov. 1890-31 Aug. 1898. Het dankbare Nederlandsche Volk." Zeer terecht heeft de ontwerper dit alles als het belangrykste beschouwd wat hij voor deze gelegenheid in beeld moest brengen. Tegen de wijze waarop -het geschied is hebben wy evenwel eenige bedenkingen. De teekenaar heeft de oude verzameling versierings-motieven die bij dergelijke souvenirs onmisbaar schijnen te zijn, ook hier weer dienst laten doen; gedrapeerde vrouwe-figuren, kleine naakte jongetjes, kartouches, banderolies etc. zyn de dingen waar de aandacht van den beschouwer zich het eerst op vestigt, en van eenige oorspronkelijkheid en frischheid van conceptie is dus vanzelf geen sprake. Wie tegenwoordig eenig ernstig streven toont naar deugdelijk werk, gaat toch waarlijk niet meer zijn motieven halen uit de muffe rommelkamer van laat-renaissance- en rokoko-tyd. Een streng-belynde, statige figuur, het nederlandsche volk voorstellende hulde brengend aan H. M. Emma; een duidely'ke vlakke voorstelling van Oranje-Nassauoord, het koninklyk geschenk van H. M.; de jaartallen van het regentschap, en voorts ook een duidelijker plaats voor de woorden van H. M.: »het zy groot in alles waarin ook een klein volk groot kan zijn", dat was het wat de ontwerper had moeten in beeld brengen. De beide gevleugelde knaapjes en de cartouches, louter zinledige bedenksels uit een tyd dat alle gezond begrip van ver siering verdwenen was, zyn dus totaal overbodig. Wy willen van al deze minder-aangename zaken den ontwerper, van wiens teekening overigens niets te zeggen valt dan dat zy' gewoon schoolsch-juist is, geen verwy't maken; hy deed niet anders dan elk zy'ner collega's in een dergelyk geval zou doen. Maar wy wilden er slechts even op wijzen hoe de ge zondere begrippen van versiering, die zich in de laatste jaren hier en daar doen gelden, in de medailleerkunst nog niet zyn doorgedrongen en hierin nog steeds gewerkt wordt met al de ondeugdelijke hulpmiddelen die men maar vinden kan in een handboek voor ornamentiek. v. M. Arti et Amicitiae." De tentoonstelling van kunstwerken, ver vaardigd door leden der Maatschappy', welke thans in de Kunstzalen gehouden wordt, zal Maandag 22 Mei a.s., des namiddags ten 4 uur worden gesloten. mtimuuutntiittuutiiniiiiiiiiiiiiniuiiiiiiniiiHiHiiilltiliillilimiiiilllli Boet en Tüflsclirift. De Nieuwe Gids. De heele aflevering minus Liefde van Kloos behoort niet tot de sterksten. Het verwondert me hoegenaamd niet, dat hy zich van rhytmische onzuiverheden als in «Adoratie" nu wist vry te houden. Tegenover het gebruik van een enkel onjuist beeld als van het schild in IV of een vaagheid als de «warreling van wenschen" in XII en zelfs het hooren lachen van een bloem in XIII staat zooveel goeds, dat men nog by Kloos geens zins van verval kan spreken. Na die door Scharten geconstateerde achteruitgang in Adoratie zie ik in deze nieuwere verzen eer een herleving. Idylliscber dan hier kan het niet: de vereering van een dichter voor een dichteres. Dat kan inte ressant worden: zulk een duo van sonnetten, waar deze gelieven elkander in antwotrden. 't Klinkt weer als statige, ernstige viooltonen stygend tot hartstochtelyke uitsmachten by een plots hoogop zweepen van den strijkstok over de snaren. Het volgend fragment van Schepers Trouw en Strijd behoort niet tot de beste partyen uit zyn Bragi. De Scftoowe Jacht van Arthur van Schendel verdient zeker geen plaats in den N. G. om een of andere bizondere eigenschap er van. Het laat weinig indruk na, dan zijn we van Ary Prins, aan ander werk over de Middeneeuwsche wereld gewend. W. Steenhof vergelykt de Twee Schilder-Schrijvers Israëls en Van Looy. Voor de eerste is die dubbele titel wel wat al te veel. Hy oordeelt heel wat gunstiger over Israëls Spaansche Reis dan voor kort in de Arbeid gebeurde, maar prefereert toch Van Looy. De Literaire Kroniek is deze keer eigenlyk meer speciaal litteratoren-kroniek; een antwoord van Kloos op Borel's anti-critieken in dit blad van 23 April, 't Is waar, Borel handelt kleingeestig door aan het publiek te vertellen als iets heel verschrikkely'ks, dat h\j eens een fuif van N. G.-iui heeft by gewoond, waar er niet n nuchter bleef dan hy. Hoe crimineel slecht van die artisten. Foei! Ook verwart Borel uitingen van Kloos in verzen over verschillende auteurs met kritiek, maar ook in gedichten, in stemmingen mag men zoover niet gaan Gorter een «aartsverknoeier onzer schoone taal" te noemen, even min in een ironische beschry'ving van Van Eeden diens vrouw en kinderen daarbtf te halen, al bedoelde Kloos ook indertyd niet daarmee de familie van deze dichter tebeleedigen. Waar twee ky'ven enz. * * * Woord en Beeld. Het bly'ft zoo, zoo, of er in deze tyd, waarin alle bladen overvoerd worden met kopie, geen goed werk te krygen is. De aflevering begint met »de Genadeslag" van Top Naeff, door de Rotterdamsche Tooneelisten opgevoerd. Ze staan er in hun rollen by geportretteerd. Veel kan men van zoo'n miniatuur-drama in twee bedryven niet verwachten. Voor zoover zulk een stuk karakterteekening toelaat is die hier passabel en het slot goed gedacht; alleen is de ingénue toch wel wat al te naïf. Welk meisje gelooft, dat haar aanstaande vóór haar nooit op een ander verliefd was ? De auteur moet, als zy weer zoo iets schryft, zorgen natuurlyker tooneel-namen te verzinnen dan: Vertra welk mensch heet er nu toch : Vertra! en Van Stratw». Zet dan liever Van Stratew, dat klinkt meer hollandsch, reëeler. Verder oppassen voor wendingen als «rampzalig" zyn. G. H. Marius zond een karakterschets over »J. Th. Toorop". Ik voor my had een portret van hem en face geprefereerd, boven de af beel ding hier ter zy'de. Er wordt in gesproken over het cosmopolitische, het symbolisme en zoo meei van dezen als meascb. gezelligen indisch-man en als artist zeer interessante figuur van dezen tyd. D. d. V. L's reisbeschryving van Enkhuizen, is litterair een prul, enkele teekeningen, niet alle, geven op

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl