Historisch Archief 1877-1940
a
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1151
Flirt.
(Caran d'Ache in den Figaro.)
(Tt-X- *v'u-\1'u~-~s'/
Mam'zelle Marianne, après lui... s'il en reete !
Een hnielüuit teelening.
(Le Eire.)
WALDECK- ROTTSSEAU : »In naam der wet vereenig ik u. Moge
het u gelukken, dappere Gallifet, het hart van den kuischen
Millerand te veroveren !"
Uit ie Trairal,
(Le Eire.)
***^^
Fiimn Kjiüiiiiii & C;E : -AYij hadden de eer aan de firma John
Buil & ('o. te antwoorden : Verwachten grcote behoefte
bebehoiulen zelf Dynamiet!''
Weg! met ?erlies.
(Lustige Illutter.)
sen van duitsehen kant. Niet te verwonderen
dat de inschrijvingen op de uitgifte van München
slechts voor 55 pet. worden toegewezen.
Portugeezen verzwakten. De bekende graaf
Barnay heeft een financieel wetsontwerp be
treffende de schuldregeling, dat weinig ver
schilt van het vroeger besprokene, bij de
portugeesche kamer ingediend. De controle op
de buitenlandsche schuld is daarin niet op
genomen. De tabaksobligatiën van 1891 en 189(3
zouden afgelost worden.
Ook moeten de Spanjaarden zich eenige ver
zwakking laten welgevallen. Z. a. ik een vorige
keer zeide, wekt de financieele politiek van de
regeering geen vertrouwen, omdat ze niet
krachtig optreedt tot het maken van bezuini
gingen en verschillende drukkende belastingen
wil leggen op handel en industrie. Dit heeft
de Kamer van Koophandel doen petitioneeren
aan het gouvernement om bezuinigingen te
verzoeken waarbij, in de eerste plaats, gewezen
wordt op de civiele lijst,
De G pet. Mexianen zijn onder den invloed
der Conversie, de vorige week vermeld, wat
verminderd. De noteering der 5 pets.
Tehuantepecleening daarentegen is iets vaster. N'iet
zonder reden.
De Venezuelanen. iets beter. De achterstal
lige coupons zullen in 3 pet. fonds worden
geconverteerd. De coupons na l Augustus
vervallende, zullen op de vervaldagen worden
betaald ; zoo wordt thans bericht.
In de tabakken is het sedert de laatste in
schrijving van G Juli stiller. De opbrengst
par >a kilo was voor: Deli Mpy
lOl.Srfnembah 138, Medan Tabak 75, Tabak mpij »Kwala
Pessilam" 80, United Langkat 78,
Sumatracultuur 95, Nederl. Asahan 87, Lankat
Tabakmpij 57, Deli Batavia 65, Amsterdam Deii 100,
Deli Tabak Mpij 47, Amsterd. Sumatra
Cultuurmpij, opgehouden, Serdang Tabak Mpij 85,
Deli Langkat Tabak Mpij 135, »Sakoeüa" 65.
Onder de Petroleumwaarden munten alleen
gunstig uit (Ie Elzasser door stijging van 100
tot 108 en de Java Petroleum doov verhooging
van 139% tot 14:j. Over de boeken van de
'Koninklijke" wordt erg raar gepraat. Wie
rustig slapen wil houde zich op verren afstand.
Amst, 13,14 Juli 1899. D. STIGTEE.
IIIIIIIIHIIIIIIIMIIimltUllltllimiltllHIMIMHIimilllllllllllllll
S'averbandelaar SILVEI.A : »Philippine ben ik kwijt, wat doe
ik nu jiOg met Karoline en Marianne 't Neem ze maar mee; elk
bod neem ik aan als ik maar baar geld zie !;'
Boet en Tijdschrift
Tweemaandelijkse!! Tijdschrift.
Van Dcyssel over Ghetto, Verwey over
btarkadd" van Hegenschsidt en dan nog een
drama van Cyriei Buysse in n enkele
arlovering, nu toch schijnt er wel eenige belang
stelling in ons Tooiieel te komen, begint er
iets op te leven.
Ghetto wordt door v. Deyssel besproken in
een precieze welwillende aautooning van zijn
fouten, met erkenning der deugden. Het is niet
de hartstochtelijke, felslaatde, wildhamerende
v. Deyssel die hier aan 't woord is. Eerder lijkt
hij iiu een liefhebbende, zorgzame kunstican,
die door zacht betoog en kracht van bewijzen
de van-den-kunstweg-afwijkenden Heyermans
tot inkeer wil brengen.
£n ook in deze fase heeft men v. Deyssel
in niet mindere mate te waardeeren, uit menig
fijne trek bespeurt men zijn zuiver, anaiyseerend
kritiesch talent, bemerkt men dat niet alleen
het artistiek effect maar ook zijn scherpe zien
er de waarde aangeven.
Het oordeel van v. Deyssel sluit aan, be
vestigt wat door de meesten in de kritiek
reeds is gezegd, maar bevestigt dan ook zoo
danig de tweeslachtigheid van dit drama, dat
aan twijfel geen denken meer is. Een kunst
werk zegt v. Deyssc), is Ghetto waar de auteur
zichzelf blijft, zijn jodenliguren met
schrijversliefde heeft gezien, ze onmiddellijk heeft waar
genomen in de direkte visie der werkelijkheid.
Slecht is het waar voorop-gezette meeningen
influenceeren, menschen ontstaan die geheel
vreemd zijn aan den stijl van het stuk.
De groote fout van Ghetto is, dat de
geemancipeerde Rafael niet objectief is gezien
en afgebeeld zooals de andere figuren, met
het gevolg dat dirckt konttikt ontbreekt. Tegen
de mooie eigen heit! der ouwe joden slaat
het holle pathos van don jonge'' zonder te
treffen en evenmin als men een regiment
infanterie kan laten strijden tegen een windvlaag
evenmin kunnen de orthodoxe joden het in
dit stuk afleggen tegen de winderige Rafaël,
wat toch wel de bedoeling van den tchiijver
was. Er ontbreekt de waarlijke dramastrijd.
Minder juist lijkt van Devjsel waar hij
de waarde van Heyermans schetsen (zijn
Falklandjes b.v.) niet wil erkennen, dit een pro
cédénoemt niet in den macht van den auteur.
Uit zijn Ealklandjes spreekt al zeer sterk zijn
aanleg voor drainat)si.'ering, het met enkele
woorden scheppen van een situatie en
welbeschouwd moet men (ie waarrtn vau Gh/'tto
zoeken in Hoyermans hahile gare van kleino
rake, conflicten te geven.
Ghetto is een aaneenrijging van een drietal
Valklamlies en daarin is de auteur geslaafd,
maar mot de?e gave alleen is geen
goeddoorwcikt tooneelwerk te tormulecren.
Voor 't overige zai men t wel niet v. Deyssel
eens zijn, dat Heyermans niet haf it gegeven wat
hij had aangekondigd: een nieuw soort kunst,
zoodat in dit opzicht mislukking is te
constatoeren, maar eorlijkshalve dient men er bij te
voegen, (lat Ghetto door Heyermans ze!f, meer
als maakwerk dan als serieus werk is be
schouwt1. en dit komt er nu van : de Heyer
mans die iets goeds zou kunnen schrijven be
derft zich, omdat hij als lid van een partij,
aan die partij zich verplicht gevoelt in
zijn werk die gevoelens, hoe impotent da'i
ook, te lafon doorvlooien. Welnu, llcyerruans
moet dit ten slotte zelt weten !
Verw.'v over Ilegenscheidt'» Starkadd",
erkent de verdiensten, toont aan Je gebreken,
zegt dat llegerischeidt als de dichter van 't
Zuiden ons Noord-Nederlanders nadert.
Zooals een huis zijn lichte vensters overliet
donkere land Iaat schijnen, zoo heeft dit gedicht
schoone, lichte plekken, maar dit ma-> de fouten
; niet ongezien laten, aangetrokken door't mooie
licht dat uit dien klein.'-n kring komt waarvan
Heger.sclieHt de dichter is. De tijd van samen
gaan is gekonaer, 5:egt Vcrwoy. omdat in meer
dan een opzicht riu verwantschap, ook in
literatuur, aan den dag komt. Behalve de oude,
goede Guido uozollc zijn er nu ver.-cheidene
jonge-eu die gebroken hebben met de Ylaan
-chretorische opgewondenheid. Verwey 'noopt dat
de YlaamseliC vriwiden zijn oordtel over
Starkadd", dat niet onverdeeld gunstig kan zijn,
dit zullen opvatten als een daad va-i oprechtheid
en gemeenheid, eerste voorwaarde voor verder
samengaan.
Het drama van Cyriei Bi,v«e ..Driekoningen
avond" is een luguber tafereel uit het Vlaamsche
volksleven, ecnigszïr.s in der, trant vau
Hauptman's Voerman Henschel" en eveneens in
dialect geschreven.
Een vrouw, wier man in het kot zit voor
strooperü, geeft zich over aan een ander. Niet
omdat zij van die tweede houdt, maar uit
nooddruft. Er was maar weinig in huis en
als een man je helpt, zegt de vrouw, doet hij
het niet voor niemendal. Volgt de terugkeer
uit de gevangenis, het ontdekken van het feit,
een messteek, de minnaar dood, de ei^en man
opnieuw voor vijf jaar achter slot.
In 't derde bedrijf komt de man terug, neemt
zwijgend zijn plaats in, eet, werkt, maar spreekt
tegen haar ni. t. Die toestand wordt ondra
gelijk. Instinctmatig voelt ze, dat het niet goed
zal worden voor het kind, het levend bewijs
voor haar ontrouw, er niet ineer zal wezen.
Geld om het uit te besteden heeit ze niet.
Dan moet het maar dood. Ze haat het kind
en 't kind gaat dood, niet geheel natuurlijk,
maar toch zóó, dat ze ermee buiten de wet
blijft en de verzoening volgt, het eind van
't stuk.
Het zijn de natuurlijke instinkten van den
mensch, die hier in dit stuk aan te gisten zijn.
Het zijn zeker niet de nobelste aandriften, maar
hoe luguber en ontzettend ook er zit toch
een kern van waarheid in en daarmede mis
schien meer moraal, de moraal die afschrikt
en terughoudt, dan andere, zoete, lieve dramaa's.
het vermogen.
In tegenstelling met Heyermans, die zyn
sociale leer er overal opsmeert heeft Buysse
hier een beiangrijk-dramatische faktor ver
waarloosd. De armoede, die vaak drijft tot
dingen die men niet wil, had meer schlagend"
moeten zijn. Hier was Buy^se wat al te sober.
Hij heeit er wel aan gedacht, maar is nog te
veel vereenzelvigd met de oer-driften in zijn
menschen. Tegenover deze soberheid staat een
angstvallige, breede aanduiding van de dingen
die zuilen komen, melodramatische effecten,
zooals het gerucht bij. 't sterven van 't kind,
het toevallig aanwezig zijn van 't mes enz.
Of het stuk op de planken -wat zal doen
kan een opvoering beter beslissen. Men zou 't
kunnen probeeren. Bij onze gezelschappen
hebben we genoeg Vlaamsch-sprekende akteurs,
zoodat het dialekt geen bezwaar behoeft te
zijn. Maar een luguber stuk blijft het toch.
Van v. d. Goes is in deze aflevering onder de
benaming Kenige socialistische Economie"
een bestrijding van landnationalisatie, naar
aanleiding van een brochure des heeren J.
Stoffel, die dit zoowat had aangeprezen als
het eenige geneesmiddel.
Van Verwey dan nog, in bevallig woordspel, j
een soort ballade Riddervrouw en Poorters
knaap" en het vervoigstuk van zijn beschouwing (
over V7ermeylen'a Leven eri werken van Jonker
Jan van der Noot". Van Is. P. dn Vooy* is er
een gedicht Van de Armen" 't Gaat in sterke
strofdn, met veel zuiver en eigen sentiment
een zeer goede proeve van sociale poëzie.
Verder nog boekbeoordeelingen o >er kunst
door A. Pit.
* *
*
Nederland.
Een schets van J. Eigenhuis.
Eigenhuis, een der nieuw opkomende realisten
schrijft veel. Te veel mag men zeggen, want
zijn werk is niet altijd verzorgd. Hij heeft een
zeer scherpe, direkte kijk op zijn menschen,
maar geheel zuiver werkt hij meestal i,iet af.
Door zijn stevig, eerlijk realisme komt de
meditatie-romantiek valschelijk heengluren
en in zijn woordkeus is hij vaak wel wat
goedkoop, gunt hij zich niet den tijd tot het goede
woord vanzelf komt.
Gelouterde Passie", wat nu in deze allevering
staat, is niet ''t beste exempel van zijn Jsunnen.
Het is een expansie va i ziele beroeringen bij
een arm schilder, die zich wil rein houden
voor zijn rein meisje, maar in zijn
schildersvisie aangetrokken wordt door de brute schoon
heid van een ruwwilde visschersmeid. De
methode van vroeger, om de goede en slechte
hoedanigheden der menschen in hunne namen
te karrikaturiseeren, is ook weer een van die
dingen, die Eigenhuis gerust achterwego kan
laten, 't Wordt zoo goedkoop. O zoo goed- l
koop en Eigenhuis zou zooveel beter kunnen, l
als hij maar eerst tot bet begrip bomt dat alle
kunst moeielijk is, in de metste gevallen ver
rassend veel tijd vordert
In zijn genre lang niet kwaad is het verhaal
van Joh. H. Been de Tuinpet". 't Herinnert
't meeste nog aan 't werk van llildebrand,
maar is minder direkt. 't Is een genre van
eenvoudig zien, eenvoudig vertellen van
eenvoudig-onnoozele dingen, waarmêeen tikje
gemoedelijk komisch effect wordt verkrege,1.
Van J. K. llens'mrg is er een symbolisch
gedicht in proza Fiuctat" het eerste tut een
l cyclus Wereidstroorn." Hensburg schijnt hierin
tn willen uitdrukken de verschillende stroomen
die de wereld beroeren in dit gedeelte is
't Erankrijk, schijnbaar oudergawd, toch volgens
den auteur h. rlevend, de wereld bestralend
in de toekomst, met Parijs als de
wereldhooldsfad van een r.jeiiw trcestelijk leven.
Do heer Renslmrg sehrijt'c waar hij zich ge
heel kan laten gaaii en zoo ook hier in
wat men nqerat de meest-vereo.nvoudigste spel
ling. We behoeven natuurlijk niet te vitten of
de een een woord afwijkend schrijft van een
ander, maar wanneer ieder naar eigen inanLr
dit gaat doen, begint onze spelling er toch wel een
beet je vreemd uit te zien. Misschien is bet gistii
gsproces nog niet voorbij, misschien werkt juist dit
anarchisme ten goede, maar tijd wordt het
toch zoo langzamerhand onze schrijfwijze een» te
herzien, om althans voor eenigeu tijd weder
tot eenheid te komen. Waar we werkelijk
kuni>en vereenvoudigen, vooral voor ontwikkeling
van onze taal in Zuid-Afrika. Indië, enz. (een
algemeen belan;; voor 't volk en voor de taal
tegelijk) moeten we er maar toe komen
onnoodige ballast af te werpen of tot zuiverder
wijze van uitdrukking te komer.
Over Henri Berque. den onlangs gestorven
kritikus en tooneelscbnjver, die bovenal la
véritéau thèatre zocht, schrijft nu dr. Jan
ten Brink.
Men moet erkennen dr. Jan ten Brink kan
vlot causeeron en voo'1 het publiek dat al
die bijzonderheden niet kent en er toch wel
belang in stelt, is deze lectuur dan ook lang
niet te versmaden. Mf'n leest het gretig.
Wanneer dr. Jan ten Brink er toe zou kunnen
overgaan zichzelf' wat te beperken, vooral waar
hut vertellen van den inhoud der toneelstukken
betreft, die niet zoo algemeen onbekend zijn
als dr. Jan Ton Brink wel scbijiit te nicenen,
hij .zou met zijn opstellen nog meer grage
oogen trekken dan nu al. Als men wel zoo'n
iiihoudsvermelding tegenkomt, denkt men: Och.
dat weten we nu toch wel !
Dan nog is er in deze aflevering een schetsje
In ds haven" van Eise van Brabant, en ook
nog een gedichtje van haar en verder ge
dichten van II. A. de Goch gestorven dagen" en
Visioen; van Cantabile (Bede) van P. Visser
(Hulde) een retorische imitatie van Kloos en een
versvertaling van C. A. Priem De Wiegjes."
Volgt aan 't eind de kroniek, waarin mr. van
Loghem een achttal boeken bespreekt.
G. VAN HULZEN.
BOEKAANKONDIGING.
Orgaan van den Nederlandschen Bond
van oud-ondprofh'cieren. Weekblad
voor onderofficieren, der land- en
zeemacht. Tiende jaargang.
Ean belangstellende zendt ons enkele nummers
van het Orgaan ter kennismaking, en gaarne
vestigen wij de aandacht op dit Weekblad,
hetwelk den band tusschen onderofficieren en
oud-onderofficieren kan versterken en daaren
boven de gelegenheid tot het wisselen van
gedachten zal bevorderen. De redactie schijnt
niet ongelukkig in de keuze harer artikelen
naast officieele on ofh'cieuse berichten omtrent
den bond, vonden wij enkele aardige bedragen
o. a. over het vaandel van het 2e regiment
infanterie. Dergelijke stukjes van geschied
kundigen aard zijn in een weekblad als het
orgaan goed op hun plaatp, terwijl de
belletristen uit de militaire wereld zeer zeker op
dankbare lezers kunnen staat maken. De
redactie trachte die auteurs maar eers op te
wekken tot het afstaan van een schntsje.
Onder de ingezonden stukken trekt onze
aandacht een humoristische klacht over het
voorschrift betreffende het bewonen van rijks
gebouwen, een grappig stukje, dat evenwel
het nut van bet genoemde voorschrift volstrekt
niet ontzenuwt. Van veel meer beteekenis is
daarentegen de klacht over het ontslag van
zieke en gebrekkige onderofficieren veelal
zonder pensioen. In deze tijden nu van alle
zijden word aangedrongen op het pensioneeren
van oude en gebrekkige werklieden, is het
hoogst bevreemdend dat de staat zoovele
militairen, die worden afgekeurd geheel of
gedeeltelijk buiten staat zijn door
bandenarbeid in hun levensonderhoud te voorzien,
rnet een pift in eens van een paar tientjes
van zich afschuift. Een betere pensioenrege
ling is sen dringende eisch.
Camera Obscura.
Onder dezea titel is de Ie afl. verschenen
eener HcKxe internationalepoiir lapltotoqraphie,
paraissant tous les mois en -4 langues. Hoofd
redacteur is de heer Schouten alhier, terwijl
Fraiikiijk, Engeland, Duitschland en Nederland
elk hun eigen redacteur hebben, de heeren
Maurice Bucquet, Cbnpman Jones, R. Ed.
Liesegang en Ghr. J. Schuver. Dus geen ver
talingen, maar oorspronkelijke bijdragen uit
elk der vier landen.
Ons landje is door zijn eigenaardige ligging
en als gevolg daarvan, door de bekendheid
van het beschaafde publiek met de talen onzer
buren, zeker bij uitnemend 'fiid geschikt voor
de uitgave van een internationaal tijdschrift.
(Dat onze buren veel van de in het Nederlandsch
gestelde bijdragen zullen genieten, meen ik te
mogen betwijfelen.) Bovendien heeft de
photographie in de laatste tientallen van jaren zulke
belangrijke vorderingen gemaakt, heeft ze
zoovele toepassingen in de practijk, is ze onder
het bereik gekomen van zoovelen en last
not least is de lituratuur in elk der boven
genoemde landen eene zoo omvangrijke, dat
om al deze redenen het voor den photoaraaf
(vakman en amateur) niet dan aangenaam kan
zijn door de »Camera Obscura", in korte, oor
spronkelijke bijdragen op de hoogte te worden
gehouden van alles waarin hij belang moet
stellen.
Goede reproducties naar oorspronkelyke
photo's illustreeren de verschillende bijdragen.
Daaronder verdienen vermelding een ,'JO humo
ristische Strandkiekjes van den heer Schuver.
Drukkers en uitgevers zijti Gebr. Binger. De
prijs is i) gulden's jaars. We wentchen «Camera
Obscura" een lang leven toe.
Co.
NIEUWE UITGAVEN.
j'*e)i blik in de geneeskunde der toekomst,
Open brief aan den Nederlandschen Bond tot
bestrijding der Vivisectie, naar aanleiding der
brochure »Is de Vivisectie in het belang der
menschheid" door dr. G. LUCHT.MANS, oud
inspecteur van den Burg. Geneesk. dienst op
Java, Den Haag, Drukkerij »Vrede''.
Nasjwinr/en en Studiën op Jtet gebied der
Nederlaruhclte Krij<i*gesc!dedeni8. 4e Jaarver
slag (l October 18!)8). Overgedrukt uit de
verslagen, rapporten en memoriën, omtrent
militaire onderwerpen. Den Haag, Gebr.
van Cleef.
Vlinderircreld. Honderd Nederlandsche vlin
ders en rupsen afgebeeld, beschreven en in
hun leven geschetst door E. J. VAX
Un.nniK.en Dr. VJTL'S l HnxtoiA, met 100 gekleurde
platen. Amsterdam, W. Verslnys.
Sufialixiiie en literatuur, door HENRIKTTI-:
PiOLAND HüixL. Amsterdam, H. J. Poutsma.
bocuile Bibliotheek, onder redactie van
Mr. P. J. Tiujia.sTKA Socialisme en wetensclM)'<,
Darwin, Spencer, Marx, door prof. Cri:n.>
Ei-:i;iii, vertaald door Mej. II. Troelstra. Amster
dam, II. J. Poutsma.
»Warendorfs Novellen Bibliotheek'''. Xo. 114.
Ken schaking in de A Xe eeuic, door l'.
TF.SSELiinKF Jr.. Amsterdam, Van Holkema et
Warendorf.
Zeven-en-twintigste jaarverslag der
Algemeene Nederlandsche Vrouwen-Vereenitring
'J'esi-eMuide, van l April 18Ü8?31 Maart 18lJli.
Ue Gemeentewet. Begelende de
zamenstelling, inrichting on bevoegdheid der gemeente
besturen, aangevuld met latere wijzisiugen door
Mr. W. C. I. J. CuKMKüs. vijfde, vermeerderde
druk. Afl. .'i. Groningen, J. B. Wolters.
Inhoud van Tijdschriften.
Kiften Haard No. 28. Elisabeth Blaeu, door
M. W. Maclaine Pont. XII. Willem
Kooseboom, benoemd Gouverneur-Generaal van Ned.
Indië, door E. B. Kielstra, met portret.
«Grootnader''', door Truida Kok. (Slot.) Israël?,
»David voor Saul", door J" de Vries (bij de
plaat). David voor Saul, naar de schilderij
van Jozef Israëls. Varnde Liute, 1.
Apeldoornsche Causorie, deor J. Winklër Prins.
met afbeeldingen naar photografieën van den
heer R. Kerkhoven te Apeldoorn. (Slot).
Verscheidenheid. Eeuilieton.
Wetenschappelijke Jiladen, 7e afl. : Geen
oorlog meer ; De algemeene vrede een waan :
Napoleon I en zijn bloedverwanten; Dweep
zucht als bron van misdaden, meer bepaald
in Rusland : De gehuwde vrouw en de echt
breuk in den hedendaagschen Franschen
roman ; Wecrvoorspelllng.
Il'oo)v7 en Jleeld, Juli 18;»'.». Lotte,
door Jeanne Keyneke van Struve; Sophie
Oifermans?van Ilove ; Landschap van Willem
Maris; Van eene Gravinne van Holland ;?